Apple iPad 2 Wi-Fi 32GB Zwart Review

SpaceK33z 13 mei 2011, 4.661 views

Apple iPad 2 Wi-Fi 32GB Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Veel mogelijkheden door apps
  • Fijn in gebruik

Minpunten

• Slechte positie van de speaker
  • Regelmatig vastlopers
  • Weinig instellingen
  • Weinig intern geheugen voor het geld

Op 26 maart heb ik de iPad 2 32gb WiFi versie besteld. Op 13 april kreeg ik 'm binnen, samen met een lichtblauwe smartcover.

Waarom geen Android tablet?
Ik ben altijd heel kritisch geweest over de iPad, vooral omdat het o.a geen bestandsbeheer heeft en er geen Flash op zit. Ik heb zelf een Android telefoon die me goed bevalt en keek daarom dus eerst naar de concurrentie. De Samsung Galaxy Tab 10.1 leek me wel wat, en de Motorola Xoom ook wel. Echter, toen ik hoorde dat Android 3.0 vol bugs zat en zelfs Google dit toegaf, trok ik al mijn twijfels. Toen ik ook nog een artikel las over de hoeveelheid apps voor Android tablets (60-70) was ik overtuigd.

Hoe past de iPad in mijn leven?
Veel mensen vinden een tablet zinloos, het heeft geen toegevoegde waarde ten opzichte van een computer. Ik kan dit natuurlijk niet ontkennen, het is echt een gadget. Toch kun je als je bereid bent wat geld te besteden aan goede apps, je iPad zinvol maken.

Ikzelf reis nogal veel. Op een loos moment, bijvoorbeeld in de trein of als ik even niks te doen heb, is de iPad perfect voor mij om nog even een artikel of werkstuk te schrijven. Ik ben zelf een webdeveloper. Met de app 'Fun Drawing' kan ik redelijk goed een schets tekenen van een ontwerp voor een website. Zoiets kan dan weer niet (goed) op een computer.

De applicatie Evernote past perfect bij de iPad. Met Evernote kan je alles wat je moet onthouden of gewoon wilt opschrijven typen. Deze tekst kan je dan vervolgens via elke computer of telefoon benaderen. Je kunt ook video-memo's of voice-memo's ermee maken, als je te lui bent om te typen. Ook kun je een foto, Word bestand of een schets toevoegen als bijlage.

Uiterlijk
De iPad 2 vind ik van de voorkant lijken op een grote iPod Touch. Van de achterkant ziet de iPad er lekker minimalistisch uit. Aan de zijkant zitten volume knoppen en een vergrendeler die je in het Instellingen menu twee opties kan meegeven; het geluid dempen of de rotatie vergrendelen zodat het beeld niet meedraait bij het bewegen.

De iPad 2 ziet er indrukwekkend uit. Toen ik het apparaat voor de eerste keer zag, dacht ik "Wow, die is dun!" Het is al helemaal indrukwekkend als je merkt hoe snel de iPad is, ondanks dat 'ie zo dun is (8,8 mm).

De iPad is door zijn vorm erg makkelijk vast te houden in je handen. Een nadeel is wel dat je (tenzij je grote handen hebt) moeilijk knoppen in het midden van het scherm kunt aanraken als je de iPad zelf in je handen hebt. Het kan wel, maar voelt niet prettig in mijn handen. Typen terwijl ik de iPad in mijn handen heb zal ik dan ook niet vaak doen. Vooral voor lange teksten zet ik de iPad toch liever op de Smart Cover.

Oordeel zelf wat je van het uiterlijk vindt:

Geluid
Het geluid wat de iPad voortbrengt is redelijk goed. Het klinkt minder schel dan ik had gedacht en is goed genoeg om een paar nummers mee te luisteren bij gebrek aan boxen. Er zit geen goede bass in, maar dat verbaasd me ook niks.

Het boxje zit aan de onderkant van de iPad, waardoor het geluid heel slecht klinkt als je hem plat legt.

De muziek applicatie op de iPad lijkt op iTunes. Je kunt zelf afspeellijsten maken, podcasts downloaden, muziek draadloos door externe boxen laten streamen en snel door je muziek zoeken.

Snelheid
De technische informatie: De iPad 2 heeft 512mb intern geheugen en een dual-core chip van 1 GHz.

In verhouding met de concurrentie is 512mb niet erg veel, maar in de praktijk heb je er niet last van dat er zo weinig in zit. Multi-tasken gaat goed en zonder haperen of moeten wachten. Hoeveel applicaties je ook open hebt staan, hij hapert niet.

Wat ik soms wel frustrerend vind is dat je websites in Safari vaak opnieuw moet laden. Dit komt dan omdat de iPad dan geheugen tekort heeft. Dit is wel een groot nadeel, want ik heb niet altijd internet.

Voor de rest heb ik nooit last van haperingen of lang moeten wachten. Dit komt waarschijnlijk vooral omdat de meeste apps (80.000 voor de iPad nu al) speciaal voor de iPad zijn gemaakt. Dit zorgt ervoor dat de iPad heel natuurlijk aanvoelt. Dit is heel wat anders dan bij software op de PC of op bijvoorbeeld Android. Bij deze twee heb je als nadeel dat het niet voor één apparaat is ontwikkeld, waardoor je vaak langer moet wachten omdat je PC te sloom is.

Batterij
Apple claimt zelf dat de iPad een batterijduur heeft van 10 uur. Ik weet bijna zeker dat mijn iPad dit nog niet heeft gehaald. Praktijktests wijzen wel uit dat de iPad dit ook daadwerkelijk haalt (http://bit.ly/h4snwV), maar meerdere mensen hebben me verteld dat een batterij in het begin korter meegaat.

Toch kan je makkelijk een hele dag achter je iPad werken zonder steeds op de batterij te moeten letten. Aan het einde van de dag laad je 'm gewoon op, ga je slapen en wordt je de volgende dag weer wakker met een opgeladen iPad.

Software
De software die Apple meelevert is beperkt. Je kan niet veel instellen en al helemaal niets aan het uiterlijk veranderen. Oke, je kan een andere achtergrond kiezen, maar dat is dan ook echt alles.

Met 2x drukken op de Home knop kan je multi-tasken. Swipe je naar links, dan kom je wat leuke instellingen tegen. Vanuit hier kan je de helderheid van het scherm aanpassen, het geluidsvolume aanpassen, schermrotatie uitschakelen en liedjes doorspoelen of pauzeren. Het leuke is dat sommige apps ondersteuning hebben om op de achtergrond de muziek door te laten spelen. Als je dus muziek op YouTube luistert, kan je ondertussen gewoon een spelletje spelen. Ook kan je die muziek streamen op een aparte surround/stereo set, mits die is aangesloten op een AirPort Express (http://www.apple.com/nl/airportexpress/).

Apps
De iPad zou niks waard zijn zonder de geweldige apps die ontwikkelaars hebben gemaakt. Er zijn nu inmiddels 80.000 apps en dat aantal stijgt snel.

Het duurde even voordat de meeste iPhone apps voor de iPad geoptimaliseerd waren, maar ik moet zeggen dat de meeste apps inmiddels slim gebruik maken van het grote scherm van de iPad. Een goed voorbeeld hiervan is Twitter. Twitter is simpelweg geniaal gemaakt. Als je klikt op een tweet, zie je het profiel van die persoon. Als er een link in staat ga je automatisch naar die website toe in de applicatie zelf. Ondertussen dat de link laadt, kun je gewoon verder je tweets lezen. Ook kun je het scherm groter maken, zodat de website groter wordt weergeven.

Door de vele apps in de AppStore kun je van alles met de iPad doen, je kunt het zo gek maar niet bedenken. Er zijn volledige Office suits (Pages, Numbers en Keynote) te koop, zodat je gewoon al je werk op je iPad kunt doen.

Een nadeel van de AppStore is dat de apps flink duurder zijn dan op de iPhone. Op de iPhone kosten apps meestal 80 cent tot 3 euro, maar op de iPad is het geen uitzondering als een app 12 euro kost.

Resolutie
De resolutie vind ik laag en valt wat tegen. De concurrentie heeft vaak grotere resoluties, waaronder de Motorola Xoom met 1280x800 pixels. Daar blijft de ipad flink achter met z'n 1024x768 pixels. Van de ene kant kan ik me wel voorstellen dat Apple dit voorlopig nog zo wilt houden. De ontwikkelaars zouden dan hun apps weer moeten aanpassen aan de verhoogde resolutie.

Camera
De iPad 2 heeft een voor- en achtercamera. Dit is weliswaar leuk, maar beide camera's hebben een vreselijke kwaliteit. De camera voorin heeft een resolutie van ongeveer 720 pixels en de camera achter heeft iets minder dan 1 megapixel (http://www.wired.com/gadg...bad-is-the-ipad-2-camera/). Megapixels maken opzich niet zoveel uit, maar daar komt ook nog eens bij dat als het ook maar een beetje donker is het beeld al heel korrelig word.

Wel leuk is dat je ermee kan FaceTimen, hoewel je wel dat wel altijd met goed licht moet doen.

Bugs en irritaties
De iPad is niet perfect. Helaas loopt elke dag wel een applicatie een keer vast, of in een enkel geval zelfs iOS zelf. Ik irriteer me ook aan wat kleine dingetjes, zoals dat de 'terug' knop steeds op een andere plaats staat, die je dan weer moet zoeken. Op mijn Android telefoon is hier namelijk gewoon een hardware knop voor. Verder vind ik het toetsenbord niet erg goed gemaakt. Zo is de layout van de toetsen volledig anders dan op mijn bedrade Apple toetsenbord, waardoor het moeilijk is om snel te leren typen op het iPad toetsenbord.

Heb jij ook een Apple iPad 2 Wi-Fi 32GB Zwart?

Prima review en een geweldig ding, die Ipad 2 ! Wat mij zelf opvalt is dat ik veel minder dan voorheen achter de laptop of PC zit. Wat vind jij trouwens van de smartcover? Zelf was ik er eerst wat sceptisch over maar in de praktijk ben ik er heel tevreden mee. En het oog wil ook wat, de combinatie witte pad met lichtblauwe cover is best mooi.
Verder is de Ipad 2 de perfect Sonos controller met de gratis App daarvoor!
zoals (false) Steve Jobs op tiwtter al zei: The iPad is a true post-PC device, even though the first step after turning it on it is to hook it up to a PC.

zelf vind ik de witte iPad een beetje gelig lijken.en omdat ik zwart nou eenmaal gewend ben van mijn iPod touch vind ik dat ook net wat strakker staan. (weet ook niet waarom maar bij mij is zo'n beetje alles zwart. Van mijn bed tot aan m'n drumstel.)

iig is de iPad ook prima te gebruiken i.c.m. met verschillende muziekprogramma's. opnemen gaat ook erg lekker met garageband. alleen vind ik het jammer dat je maximaal achte kanalen kan opnemen. Een drumkitje neemt er toch al gauw 5 in beslag. er zou eigenlijk een mogelijkheid moeten komen waardoor je verschillende kanalen (snare, base toms, overhead) gewoon kunt samenvoegen tot een kanaal. dat mis ik ook op de gewone Garageband, maar daar kan je ook zoveel channels maken als je wilt dus dan is het geen probleem.
Een probleem met de smartcover is dat je heel snel last krijgt van strepen op de plekken waar de cover de iPad niet raakt als die dicht is.
Verder is de cover echt beter dan ik had verwacht, vooral heel stabiel, kan mijn iPad in de trein op het tafeltje zetten zonder dat ik zorgen hoef te maken als we over een wissel gaan.

Goede review trouwens, kan me er goed in vinden
Het verschil in toetsenbord ligt er waarschijnlijk aan dat je in je iPad een andere toetsenbordindeling ingesteld hebt staan dan je fysieke Mac toetsenbord. Kijk daar eens naar, volgens mij kun je wel een toetsenbord met dezelfde indeling krijgen.
idd volgens mij ook hoor. heb bij mijn iPod touch via instellingen--> algemeen--> toetsenbord ingesteld dat de "internationale versie" nederlands is. misschien klopt hij dan wel met die van je mac. bij mij komt ie iig wel redelijk overeen met mijn laptop.
Welke apps lopen bij je vast? Bij mijn iPad2 (64GB) gebeurt dat zelden tot nooit..
erg uitgebrijde review, alleen heb je het soms over de ipad 2 en een adere keer over "ipad"
ik neem aan dat je gewoon de "2" weglaat?

ook leuk dat je schijft dat een ipad ook nuttig in kan worden gerbuikt;)
er zijn er 10 duizenden, ik weet niet waar je dat artikel vandaan haalde :)

[Reactie gewijzigd door Spatfrak op 14 mei 2011 04:42]

[...]

er zijn er 10 duizenden, ik weet niet waar je dat artikel vandaan haalde :)
Onderstreep tablets eens, volgens mij bedoelt hij apps die voor een tablet en honeycomb zijn gemaakt.
Alle android apps.

Waarschijnlijk gebaseerd op de archos versie van de market oid.