Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Met enige regelmaat bespreken we op Tweakers een aantal downloadbare spellen, in een round-up. De laatste round-up stamt alweer uit de zomermaanden, dus met de kerstperiode voor de deur - en de te verwachten toename aan vrije dagen die daar voor veel mensen bij hoort - is het wel weer tijd voor een nieuwe editie. We verklappen alvast dat het algemene niveau wat minder hoog is dan in de voorgaande round-ups. En natuurlijk geldt, zoals elke keer: wij kunnen lang niet alles uitproberen en missen genoeg downloadable games. Mocht jouw favoriete - en liefst ook recentelijk verschenen - downloadable game er niet bij zitten, schroom dan niet om die titel te delen via de reacties.

Chivalry: Medieval Warfare

De naam Chivalry: Medieval Warfare is al een tijd bekend. De game verscheen immers in 2012 al voor de pc. De Xbox 360-versie was eind vorig jaar aan de beurt, en voor de PlayStation 3, Mac en Linux verscheen de game in februari 2015. Daarmee is de koek echter nog niet op. Activision besloot de door Tom Banner Studios - eerder verantwoordelijk voor de Age of Chivalry-mod voor Half-Life 2 - ontwikkelde game ook nog even naar de meest recent verschenen consoles te brengen. Zodoende is het spel dat draait om riddergevechten nu ook speelbaar op de Xbox One en PlayStation 4. Je kunt je echter afvragen of dit besluit van Activision erg verstandig is.

Downloadgames topplaatjes
Titel Chivalry: Medieval Warfare Score
Platform PlayStation 4, Xbox One
(verscheen eerder op diverse platformen, incl. pc)
Prijs € 19,99

In een tijd waarin veel hd-remakes verschijnen voor de huidige generatie consoles zijn we best verwend. Bewerkte versies van games als Halo en Uncharted kwamen immers prima voor de dag. Simpelweg een game uit 2012 uitbrengen zonder dat er merkbaar veel verschil zit in de techniek, geeft echter niet bepaald een garantie op succes. En daar gaat het met Chivalry: Medieval Warfare dan ook mis. De game is audiovisueel duidelijk flink gedateerd. We vragen ons ook af of meer 'oppoetswerk' wel zin zou hebben gehad: de basis is gewoon te oud om er met de huidige maatstaven voor actiespellen nog wat van te maken. Bereid je dus vast voor op ouderwets ogende personages en lelijke omgevingen.

Wel mag daarbij worden gezegd dat als je door dat tegenvallende grafische laagje heen kijkt, de omgevingen opnieuw tot de verbeelding spreken. Ruim twintig multiplayer-maps staan klaar voor al het geweld dat bij een maximum van twaalf tegen twaalf spelers voorbij komt. Dat gebeurt in diverse spelmodi, variërend van grote, open gevechten met of zonder strategische doelen tot duels waarbij een enkele speler het opneemt tegen een andere eenling. Daarbij zorgen de grote gevechten over het algemeen voor het meeste spelplezier. Het enigszins log aanvoelende vechtsysteem zorgt soms voor wat problemen doordat het in de chaos van een gevecht erg eenvoudig is om per ongeluk teamgenoten een potentieel fatale beuk te verkopen, maar dat is deels een kwestie van opletten en niet als een bezetene om je heen hakken.

Chivalry Medieval WarfareChivalry Medieval WarfareChivalry Medieval WarfareChivalry Medieval WarfareChivalry Medieval WarfareChivalry Medieval WarfareChivalry Medieval WarfareChivalry Medieval Warfare

Het vechtsysteem waar al deze actie op is gebaseerd gaat dieper dan menigeen aanvankelijk wellicht zou denken. Spelers hebben verschillende aanvallen tot hun beschikking en kunnen ook blokken. Waarmee ze dat doen hangt af van de gekozen klasse. Knights hebben bijvoorbeeld de grootste zwaarden, maar een Vanguard kan kiezen voor een hellebaard of een ander, langer wapen. Archers hebben uiteraard een boog of kruisboog, terwijl een Man-at-Arms het moet hebben van kleinere handwapens en meer snelheid dan de overige klassen. Hoewel het aantal van vier klassen niet bepaald indrukwekkend is, beperkte dat ons spelplezier geen moment. Bovendien kunnen we ook niet heel veel andere soorten ridders bedenken. De klassen vullen elkaar verder aardig aan, waardoor er geen specifieke klasse is die meer of minder wordt gebruikt dan de rest. Overigens speel je voor elke klasse gaandeweg ook nieuwe wapens en voorwerpen vrij, wat de duur van het spelplezier iets verlengt.

Door de leercurve van het spel veranderen aanvankelijk kansloos in het rond meppende spelers vanzelf in vaardige vechtmachines die weten wanneer ze moeten blokken, gegroepeerd aanvallen en zo steeds vaker potjes in hun voordeel beslissen. Chivalry: Medieval Warfare biedt op dat moment absoluut meerwaarde. De vraag is echter hoe lang dat blijft hangen. De vrij te spelen wapens en andere items veranderen de manier van spelen niet of nauwelijks en de potjes beginnen op elkaar te lijken. Dan zit Chivalry net iets te simpel in elkaar om spelers écht lang geboeid te houden. Natuurlijk: dat is bij een verkoopprijs van zo'n twintig euro een stuk makkelijker te aanvaarden dan wanneer de game voor de volle mep in de winkels had gelegen, maar het is iets om rekening mee te houden.

Die relatief lage prijs is in zekere zin een reddingsboei voor Chivalry: Medieval Warfare. In vergelijking met moderne actiespellen kan de game eigenlijk op geen enkel front meekomen. Tijdens het spelen op de Xbox One of PS4 krijg je het idee dat Activision weinig of niets heeft veranderd aan de game, sinds hij eind 2012 het daglicht zag voor de pc. Dan nog zorgt Chivalry: Medieval Warfare voor vermaak, maar het moge duidelijk zijn dat bij dat vermaak een aanzienlijk aantal kanttekeningen kan worden geplaatst.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True