Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties
Submitter: Jogai

Tijdens de Global Game Jam 2016 werden ongeveer 6800 games ontwikkeld in maximaal 48 uur. Met wereldwijd 36.000 deelnemers verdeeld over 93 landen was 2016-editie van de Global Game Jam de grootste tot nu toe.

Net als elk jaar vond de competitie plaats op verschillende plaatsen, verspreid over de wereld. Dit keer vond het evenement ook plaats op acht locaties in Nederland. In het weekend van 29 tot 31 januari werd de Global Game Jam 2016 gehouden in de Hogeschool van Amsterdam, de NHTV Breda, de Saxion Hogeschool in Enschede, de HKU in Hilversum, Pillo Games in Eindhoven, The Big Building in Groningen, de NHL in Leeuwarden en de Warp Zone in Amsterdam. In totaal leverde dit meer dan 950 inschrijvingen op, wat voor Nederland een record is.

Het principe achter de Global Game Jam is dat er in zeer korte tijd een game ontwikkeld moet worden op basis van een bepaald thema. Voor 2016 was dit thema 'ritueel'. De ontwikkeling van een game kan verder gespecificeerd worden door het toepassen van 'jam diversifiers'. Hiermee worden beperkingen opgelegd waaraan de game moet voldoen, zoals 'Ghandi mode', waarbij het spel volledig te spelen moet zijn zonder geweld te gebruiken. Op basis van deze regels wisten de deelnemers uiteindelijk ongeveer 6800 games te maken. De Nederlandse deelnemers hadden hierin een aandeel van 172 games. De games in de lijst zijn ook te spelen.

Sommige veelbelovende Game Jam-games worden na het evenement verder ontwikkeld en komen zelfs tot een volledige release. Zo is Surgeon Simulator van origine een Global Game Jam 2013-game en is het meer dan twee miljoen keer verkocht. Ook Keep Talking and Nobody Explodes, waarin je in samenwerking met anderen een bom moet ontmantelen, en Screencheat, een shooter met onzichtbare personages, zijn begonnen als Game Jam-game.

Global Game Jam is niet het enige evenement met de bedoeling om in korte tijd games te ontwikkelen. Drie keer per jaar vindt de Ludum Dare-competitie plaats, waarin ontwikkelaars binnen 48 uur een game proberen te ontwikkelen op basis van een gegeven thema. Dit was bijvoorbeeld de oorsprong van Titan Souls, een game die is gebaseerd op het principe 'you only get one'. Ook Nederlandse studio's hebben succes gekend met een evenement waarop snelle gameontwikkeling centraal staat als oorsprong. Vlambeers Nuclear Throne begon als Wasteland Kings tijdens de Mojam 2013 en werd daar in 78 uur ontwikkeld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Het idee is leuk, ik vraag me alleen af of er geen voorwerk (kan) wordt gedaan. Qua idee of logica. Bug-fixes na release ? Zitten wel leuke dingen tussen, maarja wat kan je verwachten van zo'n korte tijd ?

We deden het in het verleden ook wel eens tijdens demo party's voor de Atari en dan demo's, GFX's compo's of 96K tro's. Verbazingwekkend wat daar uit kwam...
Het thema krijg je aan het begin te horen. Dat is het startpunt van de brainstorm sessie die je direct na de opening houd.

Men kan natuurlijk het thema naast zich neer leggen, en in die situatie wel van te voren werk verrichten. Maar zo ver ik kon zien doet niemand dat. Het idee dat het in een weekend moet is juist een motivatie. Games maken kost veel tijd, tijd die je niet hebt. Een weekend vrij maken is te doen. (Al luid mijn advies om de maandag erna vrij te houden, je bent een zandzak op stand-by na zo'n weekend)

En Grompie heeft het juist. Je bedenkt een concept en maak dat speelbaar. Als je 15 minuten speeltijd haalt is dat al veel. Al licht dat aan het genre natuurlijk. (Hoera voor endless runners)
De old-school demo's en mod-scene waren ook gewoon creaties on the fly en leuk om naar te kijken/luisteren (zelf was ik mod/tracker fan), maar dat is veelal een eenmalig iets om te showen dan er daadwerkelijk mee aan de slag te moeten gaan. Maar met 6800 games gemaakt, vraag ik me serieus af wat het gemiddeld niveau is. Ja, hier en daar een game die wat verder wordt uitgewerkt en vervolgens wordt uitgebracht, maar gok dat het gros toch style 8bit, platform of mobiele game is.
Het is vooral leuk en leerzaam om mee te doen. Het resultaat is minder belangrijk dan het proces. Als je ge´nteresseerd bent in game development, dan is het meedoen aan een paar gamejams een goede manier om erin te rollen en mensen te ontmoeten die hier ook mee bezig zijn.

Toch zijn er elk jaar wel een paar games die verder worden uitgebracht en soms ook erg succesvol zijn, zoals bijvoorbeeld Keep Talking & Nobody Explodes dat bij GGJ 2014 is gemaakt en sinds de release op Steam bijna 200.000 keer is verkocht :)
De meeste games zijn dan ook meer demo's dan volwaardige games te noemen maar ideaal om een bepaald concept in je game uit te testen. Tegenwoordig kan je met programma's als Unity3D heel erg snel iets in elkaar stoppen zonder dat je daarvoor heel veel logica moet zelf schrijven.
Het is, naar mijn idee, leuker om er met een leeg hoofd heen te gaan. Ik heb op school wel eens van die jams gedaan en samen brainstormen geeft meestal wat meer dan in je eentje iets proberen te bedenken.

Natuurlijk heb je meestal wel een idee wat je misschien wilt gaan maken, maar uiteindelijk doe je het samen!
Ik zou zeggen kijk eens een stream/youtube van bv quill18 bij ludumdare, en zo zullen er vast ook streams zijn van dit event.

Jammer genoeg heb ik het dit keer gemist, maar ik vind altijd wel leuk om deze dingen mee te kijken.
Leuk dat we achteraf van het bestaan van dit evenement op de hoogte worden gebracht.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 3 februari 2016 19:24]

Het bestaan van de Gamejam is niets nieuws. Gamejam zelf bestaat al jaren en is een oud begrip. De nieuwswaarde over de Gamejam zelf is er dan ook niet meer en als je enige affiniteit hebt met het ontwikkelen van games, dan zou je hier wel van af moeten weten. De nieuws waarde van dit artikel gaat meer over de hoeveel games die zijn ontwikkeld.
Toch wist ik hier, net als Ramon, niet van. Ik kan dan ook totaal niet programmeren maar ik zou een upcoming events lijstje (of iets dergelijks) op Tweakers.net wel kunnen waarderen :).
We hadden hier ook graag een aankondig over geschreven. We hebben het simpelweg gemist, niet gezien of geen tijd voor gehad. Wellicht volgend jaar beter :)
Dat is hoe nieuws nu eenmaal werkt. Nadat er iets gebeurt, verschijnen er artikelen over. Het zou niet een erg leesbare site worden als de helft van het nieuws zou bestaan uit dingen die nog moeten gaan plaatsvinden.

Maar! Nu weet je in elk geval dat het bestaat voor volgend jaar :) En mocht je voor die tijd mee willen doen aan een gamejam, probeer dan bijvoorbeeld eens Ludum Dare (http://ludumdare.com), 7D Roguelike Challenge (http://7drl.org), of een van de vele gamejams op Itch (http://itch.io/jams).

Mocht je echter graag, net als bij Global Game Jam, naar een fysieke locatie willen afreizen om daar gedurende een weekend in een team aan een game te werken, dan is Nordic Game Jam (http://nordicgamejam.org) een aanrader.
en toch lees ik elk jaar een aantal artikels op tweakers over een of andere trein dat gaat vertrekken. vooral richting keulen ;)
Maar idd als er over elk eventje een post komt wordt het wel heel druk.
Jammer dat er dit jaar weer van zo'n satanische spellen tussen zitten...
Wat verwacht je? Dit jaar was het thema ritual. En dan kan je echt niet verwachten dat alles over regenbogen gaan.

En als je hier zo tegen bent dan houdt niemand je tegen om volgend jaar zelf iets te bouwen wat volgens jou wel acceptabel is.

En ik neem aan dat je ook tegen satanisme victie in boeken en films bent? Want games is precies net z,on medium.
"En als je hier zo tegen bent dan houdt niemand je tegen om volgend jaar zelf iets te bouwen wat volgens jou wel acceptabel is. " - Dit zal sowieso het probleem niet oplossen.
Pfoe, dat is weer een hele berg games die ze gemaakt hebben. (Net zoals Ludem Dare 34 van laatst)
Heb een paar weken terug voor het eerst meegedaan aan een game jam en zijn echt leuke events. Alleen jammer dat er in Nederland niet echt een centraal punt is voor game jammers. Zelf zou ik wel met wat mensen willen samenwerken maar heb het gevoel dat meeste teams van die gesloten groepjes met game design studenten zijn.
Ghandi mode, mag dat ook de Civilization Ghandi zijn dan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True