Door , , 124 reacties

Hoe verover je een plek in een overvolle markt? Het is een vraag waar verdacht veel ontwikkelaars het antwoord op denken te weten, gezien de vele clones die al jaren her en der worden aangekondigd. Zo ook Blizzard, dat met Heroes of the Storm overduidelijk aan wil haken bij het succes van moba-games als League of Legends en Dota 2. Het moet een vreemde gewaarwording zijn, voor een studio die het afgelopen decennium zelf juist het grote voorbeeld is geweest. De studio had met World of Warcraft het monster gemaakt dat erg veel uitgevers en ontwikkelaars probeerden te verslaan. Eerst met games die wel heel erg leken op het origineel, daarna met games die iets verder afstand durfden nemen. Tevergeefs.

Heroes of the Storm top
Titel Heroes of the Storm Score
Platform Windows, OS X (Battle.net)
Prijs Gratis

Gaat het Blizzard wel lukken om de twee monsters te verslaan waar het tegen vecht? De kans is groot. Als Blizzard ergens goed in is, dan is dat in het door de mangel halen van een bestaand genre en vervolgens een game afleveren die makkelijker op te pakken is dan de voorbeelden, maar ook minstens zo verslavend is. En in een genre dat berucht staat om zijn steile leercurve valt nog heel wat winst te behalen.

De basis van de game is echter grotendeels gelijk aan die van de concurrenten. Twee teams van vijf spelers proberen elkaars basis te vernietigen. Voordat een match begint, kunnen alle spelers kiezen uit een flinke hoeveelheid Heroes, die vier verschillende rollen kunnen vervullen op het slagveld: Assassin, Warrior, Support, Specialist. De Heroes doen gedurende een match ervaring op en stijgen in level, waardoor ze meer mogelijkheden krijgen. Ze strijden op maps waarbij verschillende lanes de twee bases met elkaar verbinden. Rijen Towers en Gates beschermen de bases en dienen dus eerst gesloopt te worden, voordat de basis kan worden bereikt. Vanuit beide kampen lopen Grunts via de lanes op elkaar af, om elkaar in het midden te treffen. Tot zover voldoet Heroes aan alle standaarden.

Maar Blizzard durft het in Heroes of the Storm aan om ook heel wat vaste onderdelen van het moba-genre overboord te gooien. Het zijn veranderingen die de hardcore fans van het genre in eerste instantie wellicht flink tegen de borst zullen stuiten. Zo heeft Blizzard de bonus geschrapt voor de speler die de laatste klap uitdeelt aan een vijandelijke Hero. In andere games is die laatste klap niet alleen goed voor  ervaringspunten, maar ook voor het ego van de speler. Het geeft precies aan wat Blizzard met Heroes of the Storm wil bereiken, namelijk dat het ego van de spelers een minder grote rol speelt.

Alleen het team telt

De studio gaat nog verder. Om opspelende ego's nog harder aan te pakken, heeft Blizzard meteen alle individuele xp geschrapt. Wat telt is het team. Alle ervaringspunten die je verdient, worden opgeteld bij het totaal van het team. Als er voldoende xp op de teller staat, stijgt het hele team in level. Alle spelers van het team hebben dus hetzelfde level en zijn daarmee potentieel even sterk. Het goede van dit systeem is dat iedere speler het gevoel heeft bij te dragen aan het geheel. Het resulteert in beduidend minder irritatie tussen spelers van hetzelfde team. Er is nog een voordeel; spelers zijn wat vrijer om te experimenteren tijdens een match.

Zo moet ook een andere verandering gezien worden die Blizzard heeft doorgevoerd: HotS kent geen voorwerpen die je kunt kopen om je Hero mee te versterken. Er zijn geen shops in de levels. Vooral voor nieuwe spelers is dat een verademing, want het maakt dat je vooraf veel minder hoeft te studeren op de verschillende opties. Het maakt het veel eenvoudiger om een nieuwe Hero op te pikken. In HotS heeft elke Hero enkel een talent tree, die gedurende een match meer opties biedt. Daaronder een Special, de meest krachtige optie die elke Hero kan ontwikkelen. In eerste instantie zijn de opties beperkt, maar als je ervaring opdoet met een bepaalde Hero worden het er al snel meer.

Ook daarmee probeert Blizzard de instap eenvoudig te maken. Beginnende spelers worden immers niet overvoerd met keuzemogelijkheden. Pas als je een Hero vaker gespeeld hebt, krijg je er opties bij. Als je als speler eenmaal level 25 hebt bereikt, word je bovendien zo ervaren geacht dat alle beperkingen vervallen. Bij elke nieuwe Hero die je uitprobeert heb je direct de beschikking over alle keuzeopties. Uiteindelijk is er bij elke Hero keuze genoeg en heeft de game voldoende diepgang. In het verlengde van het schrappen van shops zijn ook de potions uit andere games geschrapt. In plaats daarvan kun je genezen bij de Healing Wells die je in je eigen basis vindt. Ook dat is een prettige vereenvoudiging.

Dat shops geschrapt zijn heeft nog een ander voordeel: teams zijn nu flexibeler. Als blijkt dat de tegenstander anders geformeerd is of een andere strategie volgt dan vooraf gedacht, kun je nu makkelijk inspelen op de situatie. Door andere talents te kiezen dan gebruikelijk kun je de rol van een Hero aanpassen. Zo kun je een tank gedurende een match omvormen tot damage dealer. Andersom kan een Warrior uitgroeien tot tank, als de situatie daarom vraagt. Je kiest dus minder makkelijk een 'verkeerde' Hero en wordt om die reden minder vaak uitgescholden door je collega's. Het maakt dat HotS de vriendelijkste en meest vergevingsgezinde community heeft van alle moba's - en dat moet precies zijn wat Blizzard voor ogen had.

Objectives

Er zit nog een stevige noviteit in HotS. Elk van de zeven beschikbare levels heeft een thema en daarmee een soort mini-game, een doel dat nagestreefd kan worden naast het verslaan van de tegenstander. Het komt er doorgaans op neer dat beide teams strijden om iets op het middenterrein. Dat varieert van het verzamelen van gouden Doubloons tot het bezet houden van punten op de map of het afdalen in een ondergrondse mijn waar de schedels van Undead kunnen worden veroverd. Het team dat de strijd om het Objective wint, krijgt een stevige bonus. Vaak heeft die de vorm van extra computergestuurde eenheden die verwoestend werk doen aan vijandelijke zijde.

De strijd om het Objective van de map vindt om de paar minuten plaats en leidt beide teams af van de aanval op de wederzijdse bases. Het geeft sommige spelers het idee dat HotS oneerlijk is, doordat de bonus die het Objective oplevert te sterk is. Het zou kunnen betekenen dat het zwakste team aan het langste eind trekt. Die kritiek is wat ons betreft onterecht. In HotS wordt meer van een team gevraagd. Naast het beheren van de lanes wordt er ook gevraagd de Objectives nauwkeurig in de gaten te houden, want die kunnen inderdaad makkelijk het verschil maken tussen winst en verlies.

Wat wij goed vinden aan de Objectives is dat dit systeem ervoor zorgt dat teams die aan de verliezende hand zijn het tij nog kunnen keren door zich volledig te storten op het Objective van de map. Het maakt matches verrassender. En misschien belangrijker: het maakt matches korter. Waar een potje League of Legends of Dota 2 zich makkelijk een uur kan voortslepen, is HotS doorgaans in de helft van die tijd wel klaar.

Kies een Hero

Verder heeft Blizzard het aardig voor elkaar. Er zijn een kleine veertig Heroes om uit te kiezen, allemaal afkomstig uit de voorgaande games van de studio. Het zijn er beduidend minder dan bij de twee grote concurrenten, maar het biedt genoeg variatie. Bij elk van de vier rollen kun je uit minstens zeven Heroes kiezen. Er zijn er genoeg die makkelijk in gebruik zijn, zoals Raynor en Diablo. Gelukkig zijn er ook genoeg funky Heroes, zoals The Lost Vikings, een type Hero dat eigenlijk uit drie afzonderlijke Heroes bestaat die ook allemaal afzonderlijk bestuurd kunnen worden. Daarnaast is er bijvoorbeeld de lastige Abathur, die zelf niet aan de strijd deelneemt en eigenlijk alleen tot zijn recht komt in een goed team. Blizzard volgt hier keurig het stramien van de concurrenten.

Zoals dat gaat bij een gratis speelbare game, kun je aan het begin maar een paar Heroes kiezen. De rest kun je vrijspelen, al kost dat flink wat tijd. Je kunt ze uiteraard ook kopen; zo probeert Blizzard geld te verdienen aan de game. Blizzard heeft bewust sommige Heroes goedkoop gemaakt en andere duurder. Er zijn ook kostuums die je kunt kopen, maar die veranderen alleen het uiterlijk van je Hero. Bovendien is er  een Starter Pack, voor 20 euro. Daarmee krijg je vijf Heroes, een mount en een skin. Volgens sommige spelers is Blizzard gierig en verdien je niet snel genoeg goud in de game. Dat stoort eigenlijk alleen als je een andere moba speelt, waarin je misschien sneller rijk wordt. Ons stoort het echter niet. Zoals in veel gratis speelbare games bepaalt je geduld hoeveel geld je uit wilt geven aan de game. Het belangrijkste is dat je op zich niets hoeft te kopen om op het hoogste niveau mee te kunnen doen.

Wat ons betreft is het dan ook belangrijker dat Blizzard de training van nieuwe spelers goed op orde heeft. Je kunt elke Hero proberen in een setting zonder echte tegenstand, en kunt daarna oneindig oefenen tegen computergestuurde tegenstanders. Verder zijn er unranked matches voor onervaren spelers en ranked matches voor de pro's. Mooi is dat Blizzard de voice chat goed op orde heeft. Het vijandelijke team hoor je in zijn geheel niet, en mocht je dat willen, dan kun je ook de voice chat van je teamgenoten uitschakelen. Handig als er alsnog sprake is van scheldpartijen binnen je eigen team.

Daarmee heeft Blizzard zijn doel wat ons betreft bereikt. Heroes of the Storm is precies de moba die het genre bij een breder publiek populair kan maken. Waar bestaande favorieten als League of Legends en Dota 2 lastig zijn om te doorgronden, is HotS makkelijk op te pakken. Blizzard heeft de nodige slimme veranderingen doorgevoerd, waardoor de game eenvoudiger is zonder dat hij diepgang mist. Met dat laatste punt zijn hardcore fans van de grote concurrenten het waarschijnlijk niet eens. Dat is ook niet de doelgroep die Blizzard probeert te bereiken. Sterker nog, Blizzard waakt er zelfs voor om Heroes of the Storm een moba-game te noemen. Dat is het echter wel, en een verdomd goeie ook. Easy to learn and hard to master en nog leuk ook.

Review Heroes of the StormReview Heroes of the StormReview Heroes of the StormReview Heroes of the Storm

Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

- Reviewers

Sinds 2 januari 2008 vormen Paul en Jurian het dynamische duo achter de gamescontent op Tweakers. Meestal verdelen zij de te behandelen games daarbij en werken zij apart van elkaar aan hun reviews, maar af en toe produceren ze samen specifieke content, zoals een special over mobile games, headsets of een bespreking van een nieuwe console. Jaarlijks bezoeken Paul en Jurian ook grote internationale gamesbeursen als de E3 en Gamescom, waar zij naast hun eigen previews vaak ook samen verschijnen in diverse video's.

Lees meer over