Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

De game The Flock van de Nederlandse indie-ontwikkelaar Vogelsap is vanaf eind oktober als closed-alpha te spelen. De ontwikkelaar geeft gamers dan toegang tot één level van de game, die ze alleen in het weekend kunnen spelen.

Spelers kunnen zich vanaf nu registreren voor de closed-alpha, die op 31 oktober - Halloween - via Steam van start gaat. Volgens ontwikkelaar Vogelsap is er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, maar hoeveel dat er zijn, is onbekend. Testers kunnen de multiplayergame in de weekenden spelen, om ervoor te zorgen dat er op een bepaald moment genoeg spelers online zijn.

In The Flock begint elke speler als een groot en sterk monster met de naam Flock. Het is de bedoeling dat iedere speler zo snel mogelijk een lichtbol weet te bemachtigen. Zodra er een speler in het bezit is van de lichtbol, moeten de andere spelers hem opjagen en de bol af proberen te pakken.

De drager van de bol kan andere Flocks alleen aanvallen wanneer die bewegen. Als een Flock stilstaat, zal hij versteend raken en is hij onkwetsbaar. De drager kan niet wachten totdat de Flock weer beweegt, omdat andere Flocks van andere richtingen kunnen komen om de drager aan te vallen. Volgens de makers zorgt dat voor een 'enorm spannend moment'.

Flock

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Laat ik beginnen met zeggen dat ik natuurlijk hoop dat dit een geweldig goed verkopende game word.
Er zijn naar mijn mening veel te weinig grote nederlandse game developers (guerrilla even daar gelaten) dus ik kan het alleen maar toejuichen dat er een team bezig is naam te maken voor zichzelf en nederland.

Echter vind ik het wel een beetje jammer dat ze niet iets unieks hebben bedacht, behalve de overduidelijke link die gelegd kan worden met Evolve (oke er is geen 16 verdiepingen hoog monster, maar verder weinig verschil) zijn er al talloze games als dit, in mijn ervaring waren die 4-5 jaar geleden een hype, en is het daarna weer een beetje ingekakt.

Alleen sinds een paar maanden heeft iemand opeens bedacht dat dit soort games (1 vs de rest) 'a-synchroon' moeten heten, en lijkt het wel of de halve game wereld er op is gedoken, om maar lekker het nieuwe subgenre meteen uit te kunnen melken ofzo.
Nou kan ik daar best in komen, er moet immers geld worden verdient, maar dan vind ik het jammer dat een bedrijf als Vogelsap ook deze stap zet, ik had dan liever een wat substantielere game gezien, en liever een ander genre.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat het allemaal best wat gewaagder mag, leun niet zo zwaar op de 'hype' van het meest recent benoemde subgenre, en doe gewoon jullie eigen ding, dat verdient in mijn ogen een stuk meer respect en aanzicht.
Hey Olivier!

Bedankt voor je feedback! Zoals drdelta al aangeeft is The Flock ontstaan voordat we ook maar iets afwisten van Evolve. En inderdaad zoals small2 aangeeft is het geen asynchrone game, maar een asymmetrische game.

Daarnaast zijn we van mening dat onze game zich onderscheidt op een aantal vlakken. Onze game heeft ten eerste een ander doel (je kan alleen als Carrier winnen door te overleven), maar ook andere mechanics. Als Flock mag je niet bewegen in het licht, waardoor je de bewegingen van de Carrier moet proberen te voorspellen. Daarnaast is het wisselen tussen de rol van prooi en jager een actief spel element binnen een potje.

Een game als Evolve focust zich op samenwerken. In The Flock probeer je juist misbruik te maken van je mede-spelers. Wij proberen de invalshoek op spanning en immersie te gooien, wat hopelijk ook tot wat enge momenten zal leiden.

Maar ik wil je vooral uitnodigen het zelf te proberen! We zullen alle feedback goed in de gaten houden :).

[Reactie gewijzigd door JeroenvHasselt op 24 september 2014 15:10]

Hey Jeroen,

Top om te zien dat jullie ook een beetje meelezen :) en inderdaad, nogmaals, begrijp me niet verkeerd, t ziet er zeker leuk uit en ik hoop dan ook dat jullie hier heel groot mee worden.

Ik zal me ook maar even inschrijven voor de alpha dan, misschien dat ik het op het moment gewoon helemaal verkeerd inschat, en zo niet kan ik als ik het gespeeld heb misschien wat nuttigere feedback geven dan "lijkt op evolve/the hidden" ;)

Ga zo door! :)
No problem, we waarderen kritische en onderbouwde feedback! En we zijn ons er zeker van bewust dat we ons o.a. moeten onderscheiden van bijvoorbeeld een Evolve, daar kunnen we als klein jong team sowieso niet tegenop.

Toevallig was je trouwens precies de 200ste aanmelder! Kregen we namelijk een bericht van ;).
Echter vind ik het wel een beetje jammer dat ze niet iets unieks hebben bedacht, behalve de overduidelijke link die gelegd kan worden met Evolve (oke er is geen 16 verdiepingen hoog monster, maar verder weinig verschil) zijn er al talloze games als dit, in mijn ervaring waren die 4-5 jaar geleden een hype, en is het daarna weer een beetje ingekakt.

Alleen sinds een paar maanden heeft iemand opeens bedacht dat dit soort games (1 vs de rest) 'a-synchroon' moeten heten, en lijkt het wel of de halve game wereld er op is gedoken, om maar lekker het nieuwe subgenre meteen uit te kunnen melken ofzo.
Nou kan ik daar best in komen, er moet immers geld worden verdient, maar dan vind ik het jammer dat een bedrijf als Vogelsap ook deze stap zet, ik had dan liever een wat substantielere game gezien, en liever een ander genre.
Deze game is langer in ontwikkeling dan een paar maanden, en ook voordat Evolve aan het publiek werd onthuld.

Dat het allemaal wat gewaagder mag, daar kan ik ook wel inkomen. Persoonlijk hoop ik dat ze het visueel toch wat opgepoetst hebben, vond de eerdere versies visueel een beetje tegenvallen. De gameplay voelde daarnaast wat karig, wellicht is dat inmiddels wat uitgebreid.
Maar dit is geen 'a-synchrone' game. Uit het artikel valt op te maken dat het begint als een Free-for-all game, en pas als iemand de bol heeft weten te bemachtigen moeten de andere samenwerken. waar de anderen nog een voordeel hebben t.o.v de man met de bol.die kan alleen mensen aanvallen als ze bewegen. Terwijl als ze stil staan niet aangevallen kunnen worden.
Deze heb ik een tijdje terug op Indigo gespeeld! Best een leuk spelletje, heel simpel maar wel spannend.
weet je op welke platform deze game speelbaar wordt?
Voor de Closed Alpha gaan we alleen Windows ondersteunen.
Hmm, maar eens kijken of ik mijn plaats ga afstaan of dat ik tijdelijk Windows installeer op 1 van mijn systemen :) Had eigenlijk wel verwacht dat er ook al een linux client aanwezig was, maar het bleef een gok, omdat er op jullie website nergens iets staat over (geplande) ondersteunde systemen.
Het is natuurlijk altijd een afweging die je maakt. Wij zijn nog niet erg ervaren in het maken en uitbrengen van games. Een extra platform brengt natuurlijk meer werk met zich mee (vooral op het gebied van testen of alles op alle platforms goed werkt en een paar platform-specific zaken).
Deze tijd stoppen wij nu liever in het fixen van bugs en het maken van nieuwe features voor de Windows build.

In een later stadium lijkt het mij zeker interessant om de game naar mac en linux te porten, maar ik heb geen goed beeld van hoe lang dat zou duren. (Misschien een keertje een poging wagen in een vakantie om een beeld te krijgen van hoeveel werk het is)
PC is systeem, geen platform zoals windows / linux / mac
Ik zou zeggen, open de Steamwebsite en kijk zelf.
Volgens mij primair Windows
Joh, vroegâh speelde je dit spelletje op het schoolplein :)

Het is dan ook wachten op de game modi waarin de speler met de bal - ik bedoel: lichtbol - juist de anderen moet zien te vinden en raken, en die waarin je de lichtbol maar een beperkte afstand mag dragen waarna je hem of moet kaatsen of moet toespelen naar een ander (alliantie, en maar hopen dat ze je niet bedriegen) voordat je weer mag lopen.

Alles wat oud is, is weer nieuw ;)
Lijkt me een supertoffe game! Ik heb me ervoor geregistreerd en er stond bij dat ik de 31e een steam key krijg voor de game.
Ik ben benieuwd of het echt zo leuk is als het klinkt :)
ik ga het proberen! net aangemeld en een bericht gekregen dat ik een steamkey mag ontvangen!
Wow, hulde voor deze creatieve NL-ontwikkelaars. Dit is één van de indie-games (zo mag ik het nog wel noemen toch? :+ ) met een daadwerkelijk originele insteek i.p.v. een (goed) gejat concept.

Ik ben benieuwd naar het eind resultaat!
Grafisch ziet het er niet top uit wat een voordeel is zodat bijna iedereen de game kan spelen. Als je bijv aan Intel HD Graphics genoeg hebt kan iedereen de game spelen. Wat zijn de systeem eisen?
Het is een leuk concept, maar dat had net zo goed een Garry Mod of Valve-mod kunnen zijn geweest (Garry's heeft al zoiets), beetje klein en simpel zeg maar.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd, lijkt me heerlijk om op LAN feestjes met wat man op een rij te spelen! :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True