Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

The Flock, de eerste game van de Hilversumse ontwikkelstudio Vogelsap, komt op 21 augustus uit. Ondanks dat het een multiplayergame is, heeft The Flock een duidelijk einde en gaat de game daarna offline en uit de verkoop.

The Flock is een asymmetrische multiplayergame en gaat de verkoop in op de Humble Store, waar een deel van de opbrengst naar goede doelen gaat, en Steam. Dat gebeurt op 21 augustus, en de game zal 16,99 euro kosten. Een uitgever heeft de game niet; de game wordt gefinancierd door subsidie van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlandse Gamefonds.

Iedere keer als een speler sterft in The Flock, daalt het bevolkingsaantal met 1. Wanneer de volledige populatie uitgestorven is, gaat de game uit de handel, ontknoopt het verhaal zich met iedereen die de game gekocht heeft, en gaat The Flock offline. Op de Humble Store Page van de game valt te zien dat de huidige populatie 215,358,973 is. Het is nog onduidelijk hoe snel dat getal precies het nulpunt zal bereiken.

Het uitstervingsconcept heeft Vogelsap geïmplementeerd omdat het een multiplayergame wilde maken die "het herinneren waard is", aldus Jeroen van Hasselt, een van de ontwikkelaars van de game. "Een multiplayergame kan ontzettende hoogten bereiken, maar daarna verliezen spelers hun interesse, en sterft een multiplayergame eigenlijk altijd een stille dood. Wij willen juist dat spelers het einde van deze mutliplayergame in spanning afwachten, terwijl ze zich afvragen wat er gaat gebeuren."

The Flock begon als een project van twee studenten aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Het project was in die zin een groot succes, en nadat de gamemedia aandacht begonnen te schenken aan het project, zetten de studenten de ontwikkeling door. Inmiddels wordt er met behulp van meerdere Nederlandse subsidies door dertien man gewerkt aan de game.

The Flock - nieuwe screenshotsThe Flock - nieuwe screenshotsThe Flock - nieuwe screenshotsThe Flock - nieuwe screenshotsThe Flock - nieuwe screenshotsThe Flock - nieuwe screenshotsThe Flock - nieuwe screenshotsThe Flock - nieuwe screenshots

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Belangrijke informatie om te vermelden lijkt mij zo!

Iedereen die het spel koopt kan het spel spelen. Als je het spel gekocht hebt en het in je Steam Library hebt staan dan kan je het spelen totdat de populatie van 'The Flock' de 0 bereikt. Hierna is het spel niet meer te koop. Iedereen die het spel dan gekocht heeft gaat mee naar 'the climactic finale'. Whatever that may be..
The Flock will have a limited time to be purchasable. The time left for you to buy the game depends on the amount of Flock lives left in the game. We commit ourselves to a hands-off approach and put the lastingness of the game into your hands.

With each death in the game, one life will be taken from the Flock’s population.When the Flock’s population reaches zero, the game will never be purchasable again. Only players who have The Flock in their Steam library will then go to the next phase and be able to partake in the yet to be announced climactic finale.. After the ending, the game will go offline permanently and no longer be playable.
Bron: Buy the Flock from the Humble Bundle Indie Store.

Het spel wordt gespeeld in potjes van 3-5 spelers. Daarnaast zijn er 3 verschillende mappen beschikbaar in het spel, deze zijn geschikt voor verschillende tactieken en manieren van spelen.

Daarnaast werkt het spel als volgt: (Het lijkt in de opzet wat weg te hebben van 'Evolve'.)
- Iedereen begint in het spel als een 'behendig monster' dat op zoek moet naar The Light Artifact;
- Als je dit artifact gevonden hebt, dan verander je in een 'Carrier' (een langzamere en kwetsbare soort mensachtige). De carrier moet de andere spelers in The Flock van zich af houden door op hen te schijnen met zijn licht. Doet hij dit succesvol, dan sterft de speler en daalt het populatie aantal van het spel.
- Als onderdeel van The Flock echter heb je de mogelijkheid om stil te staan, waarna je in steen verandert en niet geraakt kan worden door het licht van de Carrier.
- Als onderdeel van The Flock moet je dus op zoek naar de Carrier, deze stalken, ambushen en uiteindelijk aanvallen om The Light Artifact over te nemen. Hierna wordt deze persoon de Carrier en gaat het spel verder.
The Flock is a first-person asymmetrical multiplayer thriller for 3 - 5 players. You get to play as one of the agile monsters that make up the Flock. Competing against the other monsters, you need to find and claim the Light Artifact. The player that finds the Artifact transforms into the Carrier, a slower and vulnerable humanoid. The game will feature three distinctive maps with their own tactics and level mechanics.

As the Carrier you need to fend off the Flock by shining your light upon them as they are attempting to gain the Artifact for themselves! The Flock are vulnerable to the Artifact's light, but turn to stone when they stand still; rendering them immune to the power of the Artifact.

When you are one of the Flock you must use your increased moveability to find the wandering Carrier. Stalk it, frighten it, and pounce when the moment is right.
Bron: Buy the Flock from the Humble Bundle Indie Store.


Interessante vragen uit de FAQ van de uitgevers:
Q: So, how big is the Flock population?
215.358.979 Flock lives . This takes into account the optimal experience we intend to deliver, the lore, the average play time, amount of deaths, refunders, regular griefers, the sales we wish to make and the time we want the game to be active so everyone can take the time to enjoy the game.

Q: What counts as a flock death?
A Flock is dead when:
-It dies by burning in the Carriers light.
-It becomes the Carrier.
-It falls into an abyss.

Q: Will it be possible to add lives?
No, lives cannot be added unless we release the game on another platform such as PS4 or Xbox one.

Q: If The Flock is released on another platform, will we share the population pool?
Yes, players from all platforms will tap into the same population pool as the finale is something to be experienced only once by the players of The Flock.
Bron: The Flock Population FAQ.

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 13 augustus 2015 10:24]

Op zich een heel interessant principe.

Maar zoals ik het nu zie, is het inderdaad mogelijk dat mensen zichzelf gewoon weer opnieuw in het spel kunnen kopen door het spel nogmaals aan te schaffen?

Edit: Het spel word al eerder uit de verkoop gehaald;
"The time left for you to buy the game depends on the amount of Flock lives left in the game"
https://www.humblebundle.com/store/p/theflock_storefront

[Reactie gewijzigd door Ikkerens op 13 augustus 2015 09:41]

Mag hopen dat je gewoon kan respawnen maar dat het totaal naar beneden gaat. En als dat is gebeurt je niet meer kan spelen.
zou raar zijn als ze 215,358,973 copies verwachten te verkopen toch :)
Je kan gewoon opnieuw starten als je dood gaat dacht ik. Vraag me wel af wat er gebeurt als een groep spelers besluit om zo snel mogelijk te sterven en het einde gewoon te snel komt.
Ik vroeg me precies hetzelfde af, maar ik neem aan dat hier wel over nagedacht is. Er moet wel cap in zitten van maximaal 10 keer respawnen per dag. Dit getal kan meer of minder zijn.

Het spel zou wel erg aantrekkelijk worden voor trolls als iedereen onbeperkt zou kunnen doodgaan.

[Reactie gewijzigd door Macfreakje op 13 augustus 2015 10:18]

10x zou lullig kort kunnen zijn…
Je bent niet permanent dood, je respawnt gewoon weer. Er gaat echter een punt af van het spel's leven, om het zo te zeggen. Zie het als de tickets in Battlefield.
Hoe bedoel je dat? Er is gewoon een vast aantal 'levens' die geshared worden tussen alle spelers. Als er 1 speler sterft betekent dat gewoon dat er van de totale populatie 1 af gaat, niet dat je zelf niet meer kunt spelen en je opnieuw het spel moet kopen of iets dergelijks.
Ik denk wel dat je zoveel kunt spelen als je wil. Anders zou het spel al 215 miljoen (!) keer verkocht moeten worden vooraleer het spel stopt.

(En 1 leven voor 1699 is nogal duur imho)
Dus je verwacht dat het spel 215 miljoen keer verkocht gaat worden?

Nee, dat lijkt me vrij onrealistisch. Het is gewoon een kwestie van een nieuw spel beginnen, die mogelijkheid heb je gewoon. Wat dat betreft is het een normale multiplayer game, maar dan met een harde houdbaarheidsdatum ipv dat er langzaamaan steeds minder games te vinden gaan zijn in de lobby als het spel wat ouder wordt.

Als je dus een stukje "Flock" experience wil zul het spel dus aan moeten schaffen voordat er 215 miljoen keer iemand doodgegaan is, want dan is het te laat.

Marketing-technisch natuurlijk geweldig concept, ik wacht vaak totdat een game wat goedkoper wordt, maar dat is hier natuurlijk niet mogelijk. En vanwege de endgame die je alleen meemaakt als je het spel gekocht hebt is de "I want it"-factor best hoog hier.
Maar als de teller dus op 0 staat, eindigt het multiplayer aspect van de game en is de mogelijkheid om het spel te spelen gedaan, finito, finished, ten einde???

Lekker dan. Straks bevalt het spel zo goed dat je het spel langer wilt spelen. Gaat het niet meer, omdat de teller op 0 staat.
Dit is sowieso een probleem. Het is een indie game en zoals bij veel indie games zal het spel bijna niet meer gespeeld worden na een jaar. In dit geval is het het niet meer waard om de servers online te houden en zou het spel alsnog een keer offline gaan.

Een oplossing hiervoor is natuurlijk om spelers zelf servers te laten runnen of met een peer-to-peer connectie te werken, maar dit heeft ook nadelen.

Ik vind het juist leuk dat ze een originele oplossing hebben bedacht. Mocht je het zelf niet waard vinden om 16,99 te betalen voor een spel wat je niet na een paar jaar nog een keer kan oppakken, dan zou ik adviseren om het spel niet te kopen. Zelf zit ik hier niet zo mee.
Ik vind het maar een rare aanpak. Dus omdat je verwacht op de Nijmegese vierdaagse na 40 km blaren te krijgen, besluit je bij de start al dat je na 30 km je voeten er maar helemaal afhakt?

Er is in het verleden veel kritiek geweest op grote publishers zoals EA, welke na een jaar of drie servers offline haalden waardoor een spel onspeelbaar werd, maar nu het een indie developer is, is het allemaal prima?

De kosten voor het online houden van een server zijn geen argument. Keer op keer blijkt dat de community dit prima zelf kan. Team Fortress, Minecraft (ook een indiegame !), Eurotruck simulator, Natural Selection, en ga maar door.

Laat de community, naast een officiele server ook zelf het spel hosten. Als alle levens/tickets op een server op zijn, geef de mogelijkheid om de server te herstarten en opnieuw te beginnen. Daarmee schiet je je als developer namelijk niet direct in de voet, mocht het spel na enige tijd toch heel erg populair worden, maar heb je wel de flexibiliteit om je eigen servers offline te halen als de kosten niet meer tegen de baten opwegen.

[Reactie gewijzigd door Skyaero op 13 augustus 2015 10:16]

Het verschil is hier dus dat deze developer het fenomeen 'game' benadert als kunstobject en een studie naar het gedrag van mensen in games (en tegelijk aankoopgedrag). Als je je zoveelste spelletje Unreal Tournament of Evolve deel achttien DLC nummer 54 wil kopen dan is daar al een enorme, verzadigde markt voor met duizenden mogelijkheden. Ik zou dan zeggen, vind daar iets van je gading.

Deze game is primair een eenmalige ervaring. Dat is de grote kracht van het concept en zal in zekere zin ook wat toevoegen aan de game zelf (je weet dat er ooit een einde zal zijn aan je speeltijd). Het is een kans om voor jezelf te onderzoeken in hoeverre zo'n concept jouw speelstijl beinvloedt, bijvoorbeeld, en hoe dat verschilt met games die wl tot in de lengte der dagen speelbaar blijven.

En nee, niks 'laat de community', dat is juist bij deze game NIET wat je als developer zou willen. Want dat vernietigt juist het hele concept van de game. The Flock introduceert een vreemd soort gelijkheid tussen spelers, want ongeacht hoe je je beschikbare tijd speelt, je bent altijd onderdeel van de 'finale', en je deelt de kennis van een 'eindige' game.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 augustus 2015 11:15]

Er is op dit moment veel kritiek op de consument onvriendelijkheid van veel game developers en publishers. Nu een game aankondigen die na een zekere tijd onspeelbaar is, is -- laat ik het zacht uitdrukken -- bad timing. Ongeacht het werkelijke motief van deze keuze.

Verder wordt er een 'finale' beloofd als alle 217+ miljoen levens zijn gebruikt. Wat als de game maar 5.000 keer verkocht wordt? Iets wat voor een indie game helemaal niet onrealistisch is. Grote kans dat de counter nooit op 0 komt en de grote finale niet start. Dan heb je betaald voor content die wordt beloofd, maar niet wordt geleverd. Ik heb ineens een Early Access flashback.

Maar goed, als er mensen zijn die het spel wel leuk vinden, ik wens ze veel speelplezier. :) Deze game zal bij mij in ieder geval op hetzelfde lijstje komen als Evolve en DLC's: het lijstje van producten die ik nooit gekocht heb en nooit zal kopen.
De andere benadering: het zou maar wat vreemd zijn dat, omdat grote publishers hun producten melken en misbruiken, een indie developer niet een apart project als dit zou kunnen lanceren.

Bekijk je het voor wat het is, dan is het namelijk gewoon een interessant concept, en ook een volledig ander concept dan een 'game server die na X aantal jaar offline gaat'. Het heeft eigenlijk vrij weinig met elkaar te maken als je goed leest wat het is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 augustus 2015 12:32]

Kijk het is de keuze van de ontwikkelaars om het zo te doen, ook een leuk concept, echter een concept waar ik na het lezen van de reacties niet eens mee aan de slag zal gaan.
Er zijn zelde games die ik op release wil hebben, en als ik die koop kan ik het over 10 jaar nog opstarten en spelen. (mocht ik dat uberhaupt willen:P )
Deze game zal ik sowieso niet op release kopen, maar dus ook niet later omdat de ontwikkelaar dat niet wilt. Die wilt gewoon snel de kas vullen en verder gaan. Ok hij vraagt gelukkig nog geen 40-60 euro anders was het al helemaal gedoomt te misslukken.
Concept is leuk, maar dus niet voor mij bestemd, en voor vele andere niet. Hij beperkt het doelgroep enorm op deze manier, er zal vast en zeker een groep zijn die eraan begint ( iemand met heel veel tijd bijvoorbeeld en interesse in het genre ), maar hij wijst ook ontiegelijk veel groepen de deur.

Dan kan je wel zeggen dat grote publishers ( ik zie dat als de cod en bf reeks met alle bijbehorende dlc's ) uitmelken en misbruiken, maar ik kan nog altijd bf 1 of cod 1 spelen mocht ik dat willen, multiplayer tsja met een groepje vrienden nog altijd mogelijk. Is dat dan uitmelken?
Dan vind ik dit de grootste vorm van uitmelken, een bedrag betalen en je tijd loopt af, alsof er een tijd bom inzit die je product vernietigd wanneer de teller op 0 staat. Haha modernste vorm van uitmelken :D
Cashen? Er gaat een deel naar goede doelen dus als hij zou willen "cashen", had die lekker alles voor zichzelf gehouden.

Ik vind het juist beter als je weet dat je ooit deel uitmaakte van iets nieuws en eenmaligs. De experience is niet in geld uit te drukken. De premiere van een film is ook anders dan hem thuis op de bank kijken. En echt verloren gaat het niet. Er komen toch youtube filmpjes van het einde dus je hoeft niks te kopen.

En de doelgroep lijkt me duidelijk. Juist NIET de massive crowd die perse na 10 jaar nog wilt spelen. :)

Laat maar komen zou ik zeggen!
^Dit.

Ik ga het zelf ook niet kopen, maar probeer me te verplaatsen in het concept dat er ligt en hoe dat op zijn eigen manier boeiend kan zijn. En voor dat concept is best wel wat te zeggen, een vrij unieke ervaring is het sowieso.
Dan moeten elk van die 5000 spelers, 217000000/5000=43400 keer dood gaan voordat het spel stopt....
Het verschil hier is dat het bij deze game de bedoeling is, daarnaast wordt het van te voren duidelijk aangegeven. Als je daar niet van gediend bent, koop je het spel gewoon niet.

Ik vind het wel een interessante aanpak hoewel ik niet hoop dat het een standaard wordt.
Ik vind 't een beetje vreemde metafoor maar enfin. Het verschil met andere games is dat er van te voren is aangekondigd dat, en wanneer, het spel offline wordt gehaald. Als je iemand bent die een spel voor onbeperkte tijd wil spelen dan is deze game niet voor jou. Mensen kunnen hier van te voren een keuze in maken en dat vind ik dan ook de magie van dit spel.
EA 3 jaar? Red Alert 2 Yuri's Revenge, releasedate: November 2001.

Servers offline rond Juli 2002.
Is het serieus 16,99?

Dat is in de context toch wel ruim 2x te duur.
Het is geen AA titel (hoewel ik deze vrijwel nooit koop, vanwege de inhaligheid en matige content), dus ze horen onder die prijzen te zitten.
Ze zijn een indie club.. het zijn studenten met een hobby/leer project, die dat willen exploiteren.
Prima.. maar met een spel, die je 20 jaar kan blijven spelen.. is 16,99 voor een indie game al relatief duur. (FPS maken en alles met alle verkrijgbare engines is geen moeite meer)
Daarbij heeft The Flock een beperkte speeltijd, dus je schrijft het relatief veel eerder af dan een ander spelletje; oftewel. zou minder moeten kosten.

Ik zou 5,99 een acceptabele prijs vinden
Het is inderdaad relatief erg duur. Maar zij hebben toch gewoon het recht om zo veel mogelijk winst proberen te maken, ook al is het een hobby/leer project?

Ik neem aan dat ze die 16,99 niet zomaar uit de duim zuigen. Als zij denken dat genoeg mensen dit bedrag ervoor over hebben zie ik geen reden om het voor minder te verkopen.
Nee nee.. bedoelde het ook niet negatief.. vind het prima, dat ze het zo doen.

Ik vind het alleen een relatief hoog bedrag, waardoor ik het zelf ook niet ga proberen. (heb al te veel spellen, die ik laat liggen, en als ik dan een 'sterfend' spel koop.. is't helemaal zonde)
Vind dit met een hoop partijen alleen..
Sinds paar dagen Rocket League.. helemaal fan van.. maar het is maar een relatief eenvoudig 3d engine sandboxje met physics.. zo veel spannends is er niet aan. (het ligt binnen mijn eigen programmeer/artistieke mogelijkheden, behalve dan de tijd)
19,99 euri. Ook eigenlijk 2, 3, 4x te duur (zeker gezien ze financieel meer dan rendabel zijn gebleken)
Gaan ze ook nog DLC's lopen uitbrengen, waardoor je niet meer met iedereen kan gaan spelen.
4, 5 euro voor 2 nieuwe autootjes en een vlaggetje.

Ze mogen de prijs ervoor vragen, maar vind het niet helemaal netjes voor je eerste echte product.
(ik ben van de 'generatie', die dat soort dingen altijd geheel gratis beschikbaar stelde en eventueel later pas exploiteerde.. ala Dwarf fortress).
Zo'n DLC, die doelbewust spelers van elkaar gaat scheiden als incentive om het te kopen.. is uiteraard gewoon valse marketing .
Misschien komen ze daar nog op terug en gaan het ala PayDay doen (heb je DLC niet, kan je wel meespelen)

Ik vermoed, dat ze zelf ook beter er uit gaan komen met 50, 60% van de vraagprijs nu.
Niet zo zeer om de sales en het geld daaruit, maar het komt The Flock (als in spelers) juist goed uit.

EA en kornuiten zijn een ander verhaal.. die melken de enige succesvolle varianten uit om alle andere falende projecten boven water te houden.
Ik ben sinds enkele dagen ook fan van Rocket League. Ik had niet het idee dat de DLC de playerbase 'opsplitst'. Spelers zonder DLC kunnen toch nog prima samen spelen met de mensen met DLC?
Ja, deze eerste DLC wel.
Maar er stond expliciet bij, dat de volgende DLC nieuwe arena's o.i.d. krijgt, die je alleen kan bespelen met die DLC.
Dus je kan niemand meer joinen, die in zo'n arena aan het spelen zijn.

Dat vond ik dus een mes steek en hatelijk.
Ik gruwel al tijden (> 10 jaar) aan onnodige nieuwe versies van spellen, omdat je dan je playerbase kwijt raakt.
Bijvoorbeeld Starsiege Tribes 2.. hadden ze van mij geheel mogen schrappen.

Prima om geld te vragen voor een nieuw autootje, maar het uitsluiten van spelers vind ik pijnlijk. (dit laatste hadden ze expliciet vermeld dus.. jammer)

[Reactie gewijzigd door WDMeaun op 13 augustus 2015 15:30]

Maar zij hebben toch gewoon het recht om zo veel mogelijk winst proberen te maken, ook al is het een hobby/leer project?
Imo hebben ze dat recht niet, ze ontvangen subsidie uit een stichting, en aangezien een stichting geen winstbejag mag hebben ben ik van mening dat dat ook voor de gesubsidieerde projecten geldt. Dat ze er een modaal salaris voor de tijd die ze er ingestoken hebben lijkt me voldoende.
Imo hebben ze dat recht niet, ze ontvangen subsidie uit een stichting, en aangezien een stichting geen winstbejag mag hebben ben ik van mening dat dat ook voor de gesubsidieerde projecten geldt.
Wat een onzin! Dat ligt toch helemaal aan het doel van de stichting/subsidie!

Ik heb even opgezocht wat voor subsidie Vogelsap hiervoor heeft gekregen. Ik zie hier dat er een subsidie van 5.000 euro uit het potje 'Gamefonds' beschikbaar is gesteld. De Gamefonds subsidie heeft zoals hier beschreven het doel om een kwaliteitsimpuls aan de ontwikkeling van artistieke games te geven. Dit doel wordt beter bereikt als een studio als Vogelsap een zo groot mogelijk rendement kan halen uit de inverstering van de subsidie. Hierdoor kan Vogelsap verdergaan met het ontwikkelen van artistieke games.

Wat is anders het nut van een subsidie? Om maar geld naar een project te gooien om na afloop weer terug bij af te zijn?

[Reactie gewijzigd door ghangster op 13 augustus 2015 20:03]

Voor elke persoon die besluit het spel niet te kopen, zijn er 10 mensen die het spel wel kopen omdat ze nu weten dat het bestaat omdat Vogelsap met die feature alle gamemedia heeft gehaald.

Dit is gewoon een gigantisch geslaagde marketingtruc.
Q: What happens when the population reaches 0?
The game won’t be up for sale anymore and it also marks the beginning of the end. Players that already have the game in their library can partake in the next phase which will have a climactic finale.

[Reactie gewijzigd door icter-tje op 13 augustus 2015 10:01]

Kun je bij een studio van 13 man nog spreken van een indie-game? Heb dat sowieso altijd al een beetje raar label gevonden, maar het lijkt tegenwoordig meer een marketingtruc dan een daadwerkelijke benoeming van een groep of genre.

Neemt niet weg dat ik hier wel een interessante insteek terugvind in de game. Zal er voor de laatste persoon ook iets van een prijs te winnen zijn? Neem aan dat er op een gegeven moment wel een strijd hier rondom zal ontstaan.
Indie game heeft in principe weinig te maken met de grootte van de studio. Het gaat erom dat het spel zonder uitgever op de markt verschijnt, danwel dat de ontwikkelaars een eenmalig contract ervoor met de uitgever heeft gesloten, en dus "Indie-pendent" is.
Dan is CIG (Star Citizen) ook een indie. Zelf zou ik dat geen indie meer noemen.

13 studenten kan ik nog wel als indie zien.
Theoretisch gezien kan een studio van 500 man nog steeds een indie-game maken, als ze besluiten om dit zelf (dus zoals Jaerie al zegt: indie-pendent) uit te geven.

Indie zegt niks over het aantal mensen of het budget (er zijn indie's met 10M+ budget).
13 studenten kun je volgens mij prima zo noemen.
Dus als elke minuut 1 persoon doodgaat, kunnen we ca. 410 jaar spelen. :)
Of heb ik het mis?
dat heb je helaas mis, aangezien er meerdere potjes tegelijk worden gespeeld.
BV
waarbij er bv 100 portjes tegelijk worden gespeeld. en dat dan bij elk potje 4 man dood gaat. (1 blijft leven en steft niet)
1 potje duurt 30 minuten
400 per 30 minuten
800 per uur
216 millioen spelers
216000000:800=270000 uur
27000000:24=11250 dagen
11240:365=30 jaar

dan moet je ook nog incalculeren dat sommige mensen de game kopen, en het daarna niet spelen:
+/-10000 man

als er wel telkens 5 man per potje dood gaan is de levens duur 24 jaar
ik verwacht zelf natuurlijk wel dat ze hier dan iets op hebben gevonden. omdat een game niet 20-410 jaar overleeft

[Reactie gewijzigd door darknessblade op 13 augustus 2015 10:30]

Ik denk niet dat een potje 30 minuten duurt en in die 30 minuten er maar 4 doodgaan. Denk eerder dat een potje maar 10 minuten duurt en dat iedereen bijvoorbeeld 5 respawns krijgt. Of geen respawns en een potje duurt maar 3-5 minuten ofzo.

Kan mij in ieder geval niet voorstellen dat er gemiddeld maar 1 kill is per 7,5 minuten. Dan wordt het spel wel heel snel saai denk ik.
Een bijzonder concept omdat je het spel na verloop van tijd zeker niet meer kunt spelen (waarmee je investering meer een consumptief iets is) maar ook omdat er na verloop van tijd dus ook geen inkomsten meer binnen zullen komen en de te behalen winst dus kunstmatig beperkt is als ik het goed begrijp.

Op zich vind ik het idee gewaagd en origineel maar het zorgt er gelijk voor dat ik de game niet zal kopen. Ik speel soms oude games graag nog een keer bijvoorbeeld een paar jaar later wat in dit geval niet mogelijk zal zijn. Bovendien is niet bekend hoe snel de ingame populatie zal uitsterven en dus hiermee ook niet hoe lang je de game kunt spelen.

Hoe lang zal het duren voordat minder sociale mensen uitvinden dat je het spel dus offline kunt halen door veelvuldig en snel dood te gaan in het spel? Je zou zo een soort denial of service kunnen genereren. Heeft de uitgever daar wel over nagedacht?

[Reactie gewijzigd door Bor op 13 augustus 2015 09:58]

Ook een manier om niet eindeloos een multiplayer server up en running te moeten houden :).
Uiteindelijk blijft er toch 1 iemand over, of kun je ook dood gaan zonder dat anderen dit op hun geweten hebben (ken de game verder niet zo goed)? Ik zou als ik de laatste was het zo lang mogelijk rekken voor de rest :P
Ik ben wel nieuwsgierig naar deze titel, en vooral ook hoe lang de verwachte "looptijd" dan zal zijn.

Hoe snel verwachten ze door die levens heen te zijn?
Ik vind het apart om te zien wat voor paniek hier bij sommige mensen over lijkt te ontstaan. Er wordt moord en brand geschreeuwd over hoe oneerlijk dit wel niet is en wat voor onzin dit is.

Ik hou er persoonlijk erg van als ontwikkelaars de grenzen opzoeken en originele concepten opzetten. Of ik het zelf ga kopen? Ik denk het niet, maar dat neemt niet weg dat ik zulke creatieve ideen graag steun.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True