Door , , 110 reacties

In Evolve kun je de mooiste momenten beleven die je ooit in een online multiplayergame hebt meegemaakt. De strijd kan hard, snel en intens zijn, terwijl er ook nog ruimte is voor tactiek. De balans tussen het Monster en de Hunters is voorbeeldig en het is knap hoe de makers de vier Hunters samen laten werken. Toch is de game juist daardoor lastig te doorgronden en eigenlijk alleen spannend als je het met mensen speelt van hetzelfde niveau. Zo niet, dan is de game net iets te vaak net iets te saai.

Prijs bij publicatie: € 34,99
Verkrijgbaar vanaf: € 4,99
Geteste uitvoering: Evolve, PC (Windows)

Gespeeld op: Windows
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 4, Xbox One

Het lijkt een vast stramien; het traditionele rijtje sequels verschijnt in de tweede helft van het jaar, de meer experimentele games in de eerste helft. Ga maar na; wat was de meest opvallende game uit de eerste helft van 2014? Ongetwijfeld Titanfall, de mech-shooter van Electronic Arts, een game waarin geëxperimenteerd wordt met de vaste conventies van online multiplayer. Dit jaar is het niet anders. Evolve ligt sinds een paar dagen in de winkel en doet eigenlijk hetzelfde.

Videoreview Evolve

We halen Titanfall niet zomaar aan. Er zijn de nodige parallellen. Beide games spelen zich af in een wat onbeduidende nabije toekomst, op een lichtelijk anonieme planeet. In beide games landt een groep menselijke nieuwkomers op de planeet, om daar zware strijd te leveren; een strijd van klein tegen groot. In beide games is rond het centrale multiplayer-gedeelte een flinterdun verhaaltje geweven, dat de suggestie van een heuse campagne moet wekken. Bovendien kun je in beide games beschikken over jetpacks. Tegelijkertijd zijn de verschillen tussen beide games net zo evident; in Titanfall strijden twee gelijkwaardige teams tegen elkaar, in Evolve nemen vier Hunters het op tegen één Monster. Wie de rol van het Monster op zich neemt, heeft dus vier spelers tegenover zich. Dat is ook meteen het belangrijkste kenmerk van Evolve; het gaat om een ongelijke strijd van vier tegen één.

Kolonisten redden

De planeet waar het in Evolve om draait heet Shear. Je wordt naar die nieuwe wereld gestuurd om zoveel mogelijk mensen te redden. Als je rondloopt op de groene planeet, die geheel bedekt lijkt met een stevig regenwoud, zie je dat er al geruime tijd mensen wonen, die de nodige industriële gebouwen hebben opgetrokken in de jungle. Kennelijk is dat tegen de zin van de oorspronkelijke bewoners, aangevoerd door een aantal Monsters van het formaat King Kong en Godzilla. Dat maakt ook duidelijk wat het doel van de strijd op Shear is; de menselijke Hunters proberen zoveel mogelijk kolonisten te redden uit de klauwen van de huizenhoge Monsters.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.