×

Evolve Preview

Nieuwe Hunters, Monsters en spelvormen

Door , 30 reacties

Hooggespannen verwachtingen

Uitgever 2K Games gaat hoge ogen gooien met Evolve, de shooter van Turtle Rock Studios. Tenminste, vooraf zijn de verwachtingen hooggespannen. Op de E3, de jaarlijkse gamebeurs in Los Angeles, werd de game uitgeroepen tot beste van de show. Dat was wel een beetje voorbarig voor een beurs waarop het merendeel van de aanwezige games nog niet speelbaar is, maar toch. Evolve was in LA wel speelbaar en juist dat maakte de vele aanwezigen enthousiast. Op papier is de opzet van de game misschien niet eens zo spannend, maar in de praktijk des te meer, zoals heel wat gamers zelf konden ondervinden in de onlinetest die inmiddels heeft plaatsgevonden.

Wat die opzet betreft, Evolve heeft als voornaamste kenmerk dat het onevenwichtig is, al is dat opnieuw slechts op papier. In de game nemen vier Hunters het op tegen één Monster, een beest dat makkelijk vier of vijf keer zo hoog is als de Hunters en vele malen sterker dan de vier bij elkaar. De Hunters hebben wel moderne wapens en het Monster niet. Dat moet het hebben van de mogelijkheden die zijn lichaam biedt en die wisselen per Monster. Evolve bevat namelijk niet alleen verschillende Hunters, maar ook diverse Monsters waaruit je kunt kiezen.

Hunt

De basisversie van Evolve is hetzelfde als wat was opgenomen in de openbare test, die een paar maanden terug heeft plaatsgevonden. Die spelvorm heet Hunt en is de eenvoudigste krachtmeting tussen Hunters en het Monster.

De opzet is simpel; het Monster krijgt een paar seconden voorsprong op de vier Hunters die het proberen te doden. Het Monster kan groeien van Stage 1 naar Stage 3 en pas dan is het echt groot en sterk. In Stage 1 heeft het Monster weinig kans tegen de Hunters, in Stage 2 een beetje. Het Monster wint kracht door zelf te jagen op het wild dat rondloopt in de jungle waarin Evolve zich afspeelt. Tijdens die jacht is het Monster kwetsbaar.

Hunters zijn er in vier smaken en elke smaak moet ook in de groep vertegenwoordigd zijn. Dus in elke groep Hunters moeten een Medic, Trapper, Assault en Support vertegenwoordigd zijn en bij het starten van de game moeten de Hunters uitvechten wie wat speelt. Elk van de vier heeft een heel specifieke rol binnen de groep.

Hunt, de eerste spelvorm die 2K Games heeft aangekondigd

*