Evolve Preview

Vier Hunters jagen op een monster

Lange aanloop

Evolve en ontwikkelaar Turtle Rock Studios zijn van ver gekomen. De studio bedacht en ontwikkelde Left 4 Dead voor Valve en werd daarna gekocht door de Steam-uitbater. Toen Turtle Rock echter met het idee voor Evolve aankwam, was Valve niet enthousiast. Valve doekte de studio bovendien op. Daar liet het team het niet bij zitten, dus had het binnen de kortste keren weer een nieuwe Turtle Rock opgericht. Die nieuwe studio wist het concept van de game te slijten aan THQ. Alleen ging die uitgever failliet, vlak nadat hij voor Turtle Rock tekende, waarna de toekomst voor de studio en voor Evolve er opnieuw donker uitzag. Gelukkig zag 2K Games wel brood in het concept. Het legde 10 miljoen dollar neer voor de rechten op de game. Daar zal het geen spijt van hebben, want overal waar 2K Games de game laat zien en spelen, oogst het veel lof.

Dat laatste lijkt opvallend, want Evolve heeft een verbluffend simpel concept. In de game, die enkel in multiplay kan worden gespeeld, probeert een team van vier jagers een enorm monster te verslaan dat bediend wordt door een vijfde speler. De gameplay is dus asymmetrisch; vier tegen een. Daar is Turtle Rock niet geheel onbekend mee; het zat ook al in Left 4 Dead. Maar hier heeft het een complete game opgehangen aan dat simpele gegeven. Uiteraard is er een catch en daarin zit precies het slimme van het concept. Potjes Evolve worden spannend doordat het monster zwak begint en sterk eindigt. Het beest kan zich ontwikkelen; dat is ook waar de titel vandaan komt. Het monster heeft drie stages. In de eerste stage, waarin het monster aan een match begint, is het zwak en relatief klein. Geen match in ieder geval voor een groep Hunters. Dat wordt al iets beter als het monster naar stage twee weet te evolueren. Maar het monster doet zijn naam pas echt eer aan als hij stage drie bereikt heeft. Dan is het een enorm gevaarte met dito krachten.

Kleine voorsprong

Dat is de complete opzet van de game. Als een match begint, krijgt het monster een paar seconden voorsprong op de Hunters, die daarna aan de jacht mogen beginnen. Het brengt direct spanning in de match. De speler die als het monster speelt, weet dat hij een kleine voorsprong heeft en dat hij die ook hard nodig zal hebben om stage twee en liefst stage drie te bereiken. De Hunters weten dat ze toe moeten slaan voor dat gebeurt. Als de Hunters het monster weten om te leggen, hebben ze de match gewonnen. Daar hebben ze twintig minuten de tijd voor, hoewel de Hunters ook tot winnaar verklaard worden als de twintig minuten voorbij zijn.

Let's play Jack in Evolve Video van 12 augustus 2015
Turtle Rock toont intro Evolve Video van 14 januari 2015
Evolve krijgt spelvorm Rescue Video van 4 december 2014