Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Over het verleden wil Phil Robb, oprichter en art director van Turtle Rock Studios het niet al te veel hebben, als we hem spreken tijdens het persevenement waar we Evolve mochten spelen. Waarom de nieuwe game van TRS door 2K Games op de markt wordt gebracht en dus niet onder de vleugels van Valve verschijnt? Daar wil Robb niet veel over kwijt. De wegen zijn gescheiden, daar wil hij het eigenlijk wel bij laten.

Het is een logische reactie. Turtle Rock had een stevige band met Valve. De studio rondde voor Valve de lange en lastige ontwikkeling van Counter-Strike: Condition Zero af en droeg een aantal maps bij aan Counter-Strike: Source. Daarna bedacht en ontwikkelde Turtle Rock de zombie-shooter Left 4 Dead. Valve was zo enthousiast over L4D dat het Turtle Rock en daarmee de rechten op de game kocht - om de studio vervolgens weer net zo gemakkelijk te sluiten toen L4D eenmaal was uitgebracht. Dat liet het team niet op zich zitten. Het maakte een nieuwe start, met een studio die gewoon weer Turtle Rock heet.

Preview Evolve

Wisseling van de wacht

Het resultaat is echter wel dat de band met Valve wat is bekoeld en dat Turtle Rock op zoek ging naar een uitgever die zijn nieuwe game wilde uitbrengen. De studio ging in zee met THQ, dat bereid was de ontwikkeling van de nieuwe titel te bekostigen. Een jaar geleden was het geld echter op en ging THQ failliet. Daarna was het maar de vraag of er een uitgever kon worden gevonden die de financiering van het project over wilde nemen. Gelukkig kwam aan de onzekerheid snel een einde. Bij de veiling van de bezittingen van THQ kocht 2K Games de rechten op de game, voor een slordige 10 miljoen dollar. Daarmee werd de toekomst van het project gegarandeerd. Gelukkig maar, want anders hadden we dus nooit kennis kunnen maken met Evolve.

Met Counter-Strike en Left 4 Dead heeft Turtle Rock vooral ervaring in online shooters, en die ervaring wil de studio uitbuiten in Evolve. Waar Counter-Strike een competitieve shooter is, draait het in Left 4 Dead vooral om samenwerken met een kleine groep online collega's. In Evolve komt dat element terug. In deze game neemt een team van vier online spelers het op tegen een enorm monster dat door een vijfde speler wordt bestuurd. In de game speel je dus met vier tegen één. Dat lijkt in het nadeel van de speler die het monster bestuurt, maar niets is minder waar. Het team van vier zal alleen succes hebben als de leden ervan goed samenwerken en vooral ook goed gebruikmaken van hun onderling verschillende eigenschappen.

Ga op jacht in Evolve


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True