Evolve Preview

Monsters jagen in het oerwoud

Ervaren studio

Over het verleden wil Phil Robb, oprichter en art director van Turtle Rock Studios het niet al te veel hebben, als we hem spreken tijdens het persevenement waar we Evolve mochten spelen. Waarom de nieuwe game van TRS door 2K Games op de markt wordt gebracht en dus niet onder de vleugels van Valve verschijnt? Daar wil Robb niet veel over kwijt. De wegen zijn gescheiden, daar wil hij het eigenlijk wel bij laten.

Het is een logische reactie. Turtle Rock had een stevige band met Valve. De studio rondde voor Valve de lange en lastige ontwikkeling van Counter-Strike: Condition Zero af en droeg een aantal maps bij aan Counter-Strike: Source. Daarna bedacht en ontwikkelde Turtle Rock de zombie-shooter Left 4 Dead. Valve was zo enthousiast over L4D dat het Turtle Rock en daarmee de rechten op de game kocht - om de studio vervolgens weer net zo gemakkelijk te sluiten toen L4D eenmaal was uitgebracht. Dat liet het team niet op zich zitten. Het maakte een nieuwe start, met een studio die gewoon weer Turtle Rock heet.

Wisseling van de wacht

Het resultaat is echter wel dat de band met Valve wat is bekoeld en dat Turtle Rock op zoek ging naar een uitgever die zijn nieuwe game wilde uitbrengen. De studio ging in zee met THQ, dat bereid was de ontwikkeling van de nieuwe titel te bekostigen. Een jaar geleden was het geld echter op en ging THQ failliet. Daarna was het maar de vraag of er een uitgever kon worden gevonden die de financiering van het project over wilde nemen. Gelukkig kwam aan de onzekerheid snel een einde. Bij de veiling van de bezittingen van THQ kocht 2K Games de rechten op de game, voor een slordige 10 miljoen dollar. Daarmee werd de toekomst van het project gegarandeerd. Gelukkig maar, want anders hadden we dus nooit kennis kunnen maken met Evolve.

Met Counter-Strike en Left 4 Dead heeft Turtle Rock vooral ervaring in online shooters, en die ervaring wil de studio uitbuiten in Evolve. Waar Counter-Strike een competitieve shooter is, draait het in Left 4 Dead vooral om samenwerken met een kleine groep online collega's. In Evolve komt dat element terug. In deze game neemt een team van vier online spelers het op tegen een enorm monster dat door een vijfde speler wordt bestuurd. In de game speel je dus met vier tegen één. Dat lijkt in het nadeel van de speler die het monster bestuurt, maar niets is minder waar. Het team van vier zal alleen succes hebben als de leden ervan goed samenwerken en vooral ook goed gebruikmaken van hun onderling verschillende eigenschappen.

Ga op jacht in Evolve

Turtle Rock toont intro Evolve Video van 14 januari 2015
Evolve krijgt spelvorm Rescue Video van 4 december 2014