Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Punkband wijst op komst nieuwe Tony Hawk-game

Punkband The Death Set heeft naar eigen zeggen licenties verleend aan een nieuwe Tony Hawk-game. De laatste Pro Skater-game in de serie kwam in 2015 uit. Eerder waren er al geruchten over een nieuwe Tony Hawk-game die in 2020 uitkomt.

In een bericht op Facebook meldde The Death Set dat de band vijf nummers in licentie heeft gegeven voor de nieuwe game. 'Je hoort daar binnenkort meer over', aldus het bericht. Het bericht is inmiddels verwijderd, maar een screenshot staat nog op Twitter.

Er zijn verder geen details bekend over de nieuwe Tony Hawk-game, maar eind vorig jaar waren er ook al aanwijzingen. Professionele skateboarder Lizzie Armanto zei toen in een podcast dat een nieuwe Tony Hawk-game in de maak is. Volgens Eurogamer meldde een bekende leaker toen ook dat hij van een bron bij Activision gehoord had dat er prototypes van remakes van Tony Hawk Pro Skater 1 en 2 rondgingen bij de uitgever. Het zou echter onduidelijk zijn wat de status daarvan was.

Het is niet duidelijk of Activision ook achter de nieuwe game zit. De uitgever bracht in 2015 de laatste Tony Hawk Pro Skater-game uit en daarna verliep de zestienjarige licentiedeal tussen de bekende skater en de uitgever. Dat blijkt uit een interview van Hawk met CNBC. In 2018 verscheen nog de mobiele game Tony Hawk's Skate Jam, gemaakt door Maple Media.

Pro Skater 5 werd zeer slecht ontvangen. De game die in 2015 uitkwam was grafisch teleurstellend en zat vol met bugs. Tweakers gaf het spel een 3 en op Metacritic heeft de PlayStation 4-versie een score van 32 punten. Gebruikers geven het spel daar 1,5 punten op een schaal van 10.

Tony Hawk Pro Skater 5

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-03-2020 • 08:45

37 Linkedin

Reacties (37)

Wijzig sortering
Ollie the magic bum
die was ik alweer vergeten. Hilarisch!

collect S-K-A-T-E

Grind the awning ... en dan met je 13 jaar oud niet weten wat een awning is en dat eerst googlen voor je weet wat je moet doen... :D
Bluntslide the awning! En inderdaad, ik was al een stuk ouder toen maar wist ook niet wat een awning was.

Drain the fountain.

Jump TC's gap.

En dan die secret areas. Die waren ook master. Ik weet ook nog goed dat voor THPS2 alleen de demo nog uit was, met 1 level (skatepark Marseille), en zelfs dat speelden we al helemaal kapot.
Heb ook zo mijn Engels geleerd: Met een Hulk Text adventure op de Commodore 64 en een dikke Engels-Nederlands woordenboek op schoot. 'You're in a state of limbo' Limbo, wat is dat nou weer?? :o

[Reactie gewijzigd door 77slevin op 11 maart 2020 21:37]

Jaaaa!!! Dat weet ik ook nog, heb dat volgens mij ook nog opgezocht in het Prisma En-Ne woordenboek :D
Zou toch wat zijn als ze weer eens een loeisnelle game als THPS2 zouden maken, met niet al te grote areas zodat de focus echt komt te liggen op de actie en de snelheid. Dat ging er met 3 al een beetje uit, met 4 helemaal, en hoewel THUG nog wel grappig was, was je meer bezig met rondlopen dan met skaten. Terug naar de roots van 1 en 2, superdikke soundtrack, en goeie gameplay, en we hebben een 900.
Precies dit. Deel 1, 2 en 3 helemaal grijs gespeeld, maar bij deel 4 werden de areas veel te groot waardoor ik echt de focus miste en je jezelf eigenlijk kwijt was in het grote veld, heb deze game dan ook amper gespeeld (daarna is het sowieso downhill gegaan met de THPS serie). Lekker terug naar de roots en lekker skaten in een relatief klein maar uitdagend gebied hopelijk, nu al zin in.
Inderdaad, en helemaal volbouwen met gaps, challenges, achievements, weet ik veel. En multiplayer!! Vroeger zo gelachen met THPS3 multiplayer online in die vliegterminal.
tof! hoop dat dit qua kwaliteit/gameplay en gevoel weer THPS 1,2 en 3 kan evenaren. heb echt talloze uren in die games zitten. enorm hoge verslavingsfactor! :-D
Ja! Ik kan voor geen meter skaten maar Tony Hawk games waren altijd heel episch. Ik heb zoooo veel uur Tony Hawk gespeeld.

Ik ga hem wel kopen denk ik!
Ik speelde THPS samen met een maat en als we dan een epic run hadden gedaan zonder dat de andere het gezien had, gewoon de replay saven en meenemen en laten zien "check hoe ik die big mouth gap daar doe man!" Echt geweldig.
Hopelijk zoals THUG Pro, maar dan nog beter! De oude spellen waren geweldig.
THUG Pro heeft nog best veel mis. Persoonlijk ben ik geen fan van buttslaps en boost plants, maar ik denk dat ik wat dat betreft in de minderheid ben. Maar er zijn ook geen tutorials en de YouTube video's vind ik maar wazig. Ze kunnen nog veel doen om het spel beter te leren.

Verder zou iets van een MMR systeem wel fijn zijn. Nu heb je te vaak dat er een paar ziek goede spelers het spel staan te rekken, terwijl jij helemaal niets kan en niet de vaardigheid hebt om ook maar iets van wat zij doen zelf te proberen. Het verschil in skill is zo groot dat je er niet eens meer an kan leren. Maar voor een MMR systeem moet het spel wel meer spelers krijgen.

En betere controller support. Ik speel graag op een GameCube controller, maar die is niet geïmplementeerd. Ja, ik kan wel doen aan button mapping, maar echt goed werkt het alsnog niet.

Maar THUG Pro blijft wel een goed uitgangspunt. Het is nog echt Tony Hawk, mede dankzij de THUG2 basis. THUG2/THUG Pro was dan ook de laatste echt goede Tony Hawk game. Alles erna is 3x niets.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 11 maart 2020 11:25]

Het is de engine van THUG Pro, een variant van de THUG2 engine, dat zo geweldig is. De nieuwere spellen gebruiken andere engines, en dat is de reden waarom die minder goed zijn ontvangen. Het maken van zo'n engine is echter niet al te makkelijk/goedkoop, waarom bedrijven vaak uitwijken naar andere engines (THPS5 gebruikte bijv. Unreal Engine 3, een geweldige engine, maar niet voor een skate spel).

Als ze nou die oude engine aanpassen en nieuwe levels maken (de oude levels als (gratis) DLC?) met een goede singleplayer modus (THPS4-achtig, een echt verhaal hoeft niet), allemaal voor een schappelijke prijs (hangt helemaal af van de licenties), dan wordt het misschien nog een hit. En als ze dan nog multiplayer spelsoorten toevoegen voor split-screen en online play, dan zou dat echt geweldig zijn.

Anyway, ik kijk er naar uit!

Verder: Buttslaps, boostplants en airshuffles mogen er uit wat mij betreft, haha. Ik gebruik een Xbox One controller met GameCube controls. Het fijne van THUG Pro is dat je zelf controller software kunt maken en toevoegen.

Wat betreft MMR: Eigen game hosten met airshuffle uit :) .

[Reactie gewijzigd door Oaknut op 11 maart 2020 15:15]

Ik weet niet of het hergebruiken van een oude engine echt een goed idee is. Ik ben het er mee eens dat je duidelijk de invloed van de engine kan merken, dat wel. Maar je hebt toch altijd oude bugs die blijven, inefficiënties, en problemen. Kijk bijvoorbeeld naar de AoE2 remakes. HD werkt ondertussen wel redelijk, maar pas na jaren van gedoe. DE voelt bij mij enorm sloom. Kijk naar World of Warcraft, dat spel is soms bizar zwaar, zelfs de highest end computers hebben er soms moeite mee. Dat is puur omdat ze een oude engine gebruiken maar moderne dingen proberen.

Bovendien, Tony Hawk 3, 4, en Underground 1 zijn alle 3 gebaseerd op de RenderWare engine, en het zou me niet verbazen als dat ook geld voor 1, 2, en THUG2. Die engine is momenteel eigendom van EA en wordt uitsluitend in-house gebruikt, tot zover hij überhaupt nog gebruikt wordt. Hij is grotendeels met pensioen. EA is niet echt een bedrijf dat zomaar zijn engines uitleent of verkoopt. Ze zullen sowieso een andere engine moeten gebruiken.

Ik wist niet dat je zelf controller software kon maken voor THUG Pro. Zou je me eens kunnen doorsturen wat jij hebt aan extra software, dan kan ik eens kijken wat ik daarmee kan.
Waarom is unreal ongeschikt voor thps, ?

Je kunt hem maken zoals je wil dat is juist het dikke plus punt van unreal zeker icm de motion action capture support zou je een uber vette game als thps moeten kunnen maken maar dat kost tijd en denk dat je de jeugd niet echt meer mee hebt. Welke 16 jaar oude weet nog wie tony is.
Hopelijk zijn ze deze keer serieus. Alles na THPS 4 was toch echt een rechte lijn naar beneden.
Tony Hawk's Underground 1 & 2 waren ook nog wel goed te doen.
Te doen inderdaad maar vond ze toch wel minder dan de eerste vier delen. Vraag me wel af of ze de oude formule gaan gebruiken of dat ze iets innovatiefs gaan neerzetten.

Nu dat EA ondanks enorme vraag geen skate game gaat releasen is er toch een enorme kans om dat gat te vullen. Games zoals session vullen dat gat een beetje. Maar zo een klein indie teampje kan toch niet zoveel content en polish leveren als een grotere studio dat zou kunnen.
Ik zeg alvast al mijn plannen voor eind 2020 en 2021 af.
Ben benieuwd, de beste TH games werden gemaakt door Neversoft en dat bestaat al een tijdje niet meer dacht ik te menen. De laatste werden gemaakt door Robomodo en die waren allemaal ongelooflijk slecht.
Ook ik heb THPS helemaal grijs gespeeld en zit met smart op deze game te wachten!
Ben heel benieuwd en ga hem zeker proberen!!
Door deze game vroeger overgestapt van inline skaten naar skateboarden :+

Compleet grijs gespeelt (1,2 + 3). Moet zeggen dat ik op een gegeven moment meer GrindSession speelde en Trasher.

Zou mooi zijn weer een goede skategame!! :D
Oh ik hoop echt dat ze gewoon zo veel mogelijk de kwaliteit van THPS 3 evenaren. Dat was toch echt peak tony hawk :)

Maar ga er maar eens aan staan als studio, er is al bijna 20 jaar geen fatsoenlijke Tony Hawk game gemaakt, maar no pressure :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True