Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Er komt een nieuwe Tony Hawk-game uit voor de Xbox One, Xbox 360, Playstation 4 en Playstation 3. Dat heeft uitgever Activision aangekondigd. Tony Hawk's Pro Skater 5 moet qua gameplay teruggrijpen op de eerste vier Pro Skater-spellen.

Dat er gewerkt werd aan een nieuw Tony Hawk-spel was al langer bekend. De inmiddels 46-jarige skater twitterde vorig jaar zelf dat er een nieuw spel met zijn naam in de maak was, wat door uitgever Activision werd bevestigd. In het tijdschrift Game-informer kondigt Activision Tony Hawk's Pro Skater 5 officieel aan. Het tijdschrift heeft deze maand een preview van het jongste deel.

Pro Skater 5 wordt ontwikkeld door Robomodo en Disruptive Games. Robomodo ontwikkelde ook Tony Hawk:Ride en Tony Hawk:Shred, twee titels in de reeks die gebruikmaakten van een bewegingsgevoelige, skateboardvorrmige controller. Beide spellen werden door critici niet goed ontvangen; ook de verkopen vielen tegen. In 2011 zette Activision de serie in de ijskast. Wel verschenen nog Tony Hawk's Shred Session, een spinoff voor mobiele platforms, en Tony Hawk's Pro Skater HD, een remake van het eerste deel.

Tony Hawk's Pro Skater 5 moet teruggrijpen op de gameplay van eerdere Pro Skater-delen. Nieuw zijn onder andere power-ups en de mogelijkheid om in bepaalde missies met projectielen te schieten. De levels zijn zowel alleen, als in co-op modus of online af te leggen. Ook is het mogelijk om eigen skateparken te bouwen en te delen. Het spel bevat een aantal bekende skaters, waaronder Nyjah Huston, Aaron Homoki, Ishod Wair, Lizzie Armanto, Chris Cole, David Gonzalez, Leticia Bufoni, en Andrew Reynolds. Tony Hawk en zijn zoon Riley Hawk zijn ook van de partij.

Het spel zal later dit jaar uitkomen voor Xbox One en Playstation 4; een versie voor de PS3 en Xbox 360 moet kort daarna ook verschijnen. Wanneer het spel precies in de winkels ligt, is nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Ik heb me vroeger vooral met THPS2 goed vermaakt, dus een nieuw deel kan leuk zijn. Maar als ik dan lees dat je in bepaalde missies met projectielen kan schieten, dan krijg ik een beetje de kriebels..
Ja mee eens, precies wat ik wilde typen! :P
Realisme is de laatste tijd ver te zoeken in games of ben ik de enige die daar zo over denkt?
Als je realism wilt hebben kun je SKATE uitproberen.

[Reactie gewijzigd door SinisterGlitch op 6 mei 2015 13:12]

of naar buiten gaan
Mee eens, heb 6 jaar zitten skateboarden, vooral de realistische force feedback als je op je muil valt :P
Je kunt beter staan op een skateboard dan zitten. :+
Ik heb even gezocht op het internet, heb dat spel niet kunnen vinden helaas. Is dat op dvd of issie te downloaden?

:P
Jaa ik ben bekend met de SKATE games ;)
Als je realistisch wil moet je geen Tony Hawk games spelen :P
Nou, de eerste tony hawk pro skater viel opzich nog wel mee. Mja ik heb het nu niet specifiek over alleen tony hawk. Maar kijk bijvoorbeeld naar de Call of duty serie (cod 1 & 2 tegen advanced warfare) of de Far Cry reeks ( 1 & 2 was realistisch dat was bij 3 en vooral 4 ver te zoeken)
Voor een multiplayer, Mario Kart-achtige modus zou het wel een en ander kunnen toevoegen denk ik. Zolang ze die fun stuff buiten de Career mode laten heb ik er niks op tegen.
Eens, dat je met spraycans of zo naar andere spelers kunt gooien. Maar het gaat over missies, dan denk ik bijvoorbeeld aan 'Gooi een spraycan door de S' om zo S-K-A-T-E bij elkaar te krijgen.

Het blijven natuurlijk speculaties maar ik heb er geen goed gevoel bij.
In Tony Hawk's Underground was het al mogelijk om met projectielen te gooien, zoals garnalen en tomaten. Je kon dan met een tomaat voetgangers omver gooien.
Ik speculeer dat het een dergelijke strekking zal krijgen. S-K-A-T-E bij elkaar gooien lijkt mij inderdaad ook niet de bedoeling.
Dat van die tomaten herinner ik me nu ook ja. Dus echt vernieuwend is het daarmee niet, maar ik vraag me af wat dat voor toevoeging gaat krijgen aan de gameplay. We gaan het zien..
Juuup, THPS2 echt blijven spelen maar :-).
Dat bleef een zalige game.
Ik hoopte al lang op een gelijkaardige voor de PS4. Dan schaf ik onmiddelijk een 2de controller en de game aan.
Zoveel mee geamuseerd.

De latere games vond ik precies minder van gameplay en de underground trok al helemaal op niets.
1 gehad voor de PSP nog maar amper op gespeeld omdat die verre van zo fijn was.
Hoewel ik stiekem toch wel een beetje nieuwsgierig ben naar dit spel (nostalgie!), hoop ik eigenlijk dat dit EA triggered om een SKATE4 te gaan ontwikkelen. Dat blijven voor mij toch echt de beste skate games tot nu toe (sowieso qua controls/realisme).
Gaat niet gebeuren. EA heeft de studio verantwoordelijk voor de SKATE serie enige tijd geleden gesloten: Black Box.
Dat zegt niet zoveel. De Tony Hawk spellen werden ontwikkeld door Neversoft, wat ook niet meer bestaat. Neversoft maakte ook Guitar Hero, wat daarvoor door een andere studio gemaakt werd en het onlangs aangekondigde volgende deel wordt door weer een ander gemaakt. Call of Duty spellen worden ook om de beurt door verschillende studios gebouwd.
Daarbij heeft EA tientallen studios die spellen in elkaar kunnen flansen

[Reactie gewijzigd door anargeek op 6 mei 2015 14:07]

Precies dat, ik heb veel plezier beleeft aan de SKATE games. Die vulden alle steken die Tony Hawk games lieten vallen.

[Reactie gewijzigd door Th. op 6 mei 2015 18:56]

THPS 1 & 2 grijs gespeeld en daarna de serie uit het oog verloren. Echter kwam ik een aantal weken geleden een HD remake tegen op steam van THPS 1. Ik zou hem graag voor de nostalgie aanschaffen alleen houden de vooral negatieve reviews me tegen.
De HD remake speelt ook totaal anders. Het zijn de levels van de eerste twee spellen, maar de gameplay van de latere. Het is het allemaal nét niet zeg maar.
Het zijn de levels van de oude games maar je gaat minder snel en je kunt niet meteen na het landen van een trick alvast de jump-knop indrukken houden want dan accelereer je niet in tegenstelling tot de oude games. Beetje wazig klinkt het misschien, maar het voelt alsof de maps 25% groter zijn omdat je skater niet vooruit te branden is.

Als je 90 graden gedraaid land op een quarter-pipe doet je character wel een rol-animatie, maar hij blijft op de zelfde plek op de vloer. Dus na het weer opstaan sta je bovenaan de quarterpipe. Dus zelfs de 'verbeteringen' zijn niet allemaal verbeteringen en erg slecht gescript.
Er is 1 voordeel. Als je in een half/quarterpipe land kan je meteen tijdens het landen een manual doen, dus je kunt langere combo's doen. Maar in de THPS2 levels kon je altijd al oneindige combo's doen omdat de level design het toe stond.

Alle onrealistische dingen die THPS1/2 fan-tas-tisch maakten zijn er uit gehaald en het is gemoderniseerd. De hele feel is compleet anders en als ze je een oldschool ervaring proberen te verkopen voel je je best genaaid als je hier geld in steekt.

Daarnaast is de muziek dramatisch. Alle goeie dingen zijn er uit gestript. Ook veel goeie levels, maar dat is een kwestie van smaak.
Ik start het spel elk half jaar een keer op en na 5 minuten stop ik en ga ik naar mn PS1 graven. Liever oneindige laadtijden dan de slechtste THPS die er is.
Ik hoop dat het skate gènre hiermee weer een beetje gaat leven. Ik kijk persoonlijk erg uit naar een nieuwe game in de Skate serie maar tot die tijd is Pro Skater 5 prima. :P
Onder jou ook al gepost. Er gaat hoogstwaarschijnlijk nooit meer een nieuwe SKATE game komen. EA heeft namelijk de studio verantwoordelijk voor de skate games enige tijd geleden gesloten en verspreid over hun afdelingen. Naam van de studio was Black Box, op het internet kun je er eventueel meer over vinden.
Oh dat wist ik niet. Das mooi jammer.

Al denk ik dat als er geld te halen valt er wel een nieuwe studio op het project gezet word.
Deze nieuwe Tony Hawk is ook bij een andere studio dan de maker van de originele games ondergebracht. Dus dat kan net zo goed met de skate serie.
Zolang het maar lijkt qua gameplay op deel 1 en 2 is het voor mij prima!
'Power-ups en met projectielen schieten' ik ben er bang voor...
THPS HD leek ook qua gameplay totaal niet op THPS1 en 2, dus ik vermoed dat ze nu niet opeens wél een oldschool THPS gaan maken...
Een nieuw spel dat aangekondigd wordt, en geen woord over DLC, een hele verademing eigenlijk tegenwoordig.
volgensmij was er bij thpshd ook geen woord over DLC, maar die kwam er wel :P 5 euro voor 3 extra levels als ik het me goed herinner
Hmmz, "Gameplay zoals de eerste 4 delen". Waar zullen ze exact op doelen? De gameplay tussen deel 1+2 en deel 3+4 is totaal anders, en speelt ook totaal anders. Bij THPS1+2 kon je bijvoorbeeld veel trucs nog nét landen, waar het bij de opvolgende delen nét niet ging.

Als fervent THPS2 speler merkte ik die kleine subtiele dingen direct bij het nieuwe deel.

Mijn voorkeur gaat naar de meer arcade achtige variant van de eerste twee delen, maar die hoop heb ik jaren geleden al opgegeven.
Het is mij nooit opgevallen dat je in deel 3 tricks niet kon die in deel 2 wel konden.

Wat ik wel een goeie upgrade vond was dat als je een kickflip niet landde je niet helemaal weer op hoefde te staan, maar alleen even snel je board moest flippen en dat een doublekickflip niet 2x zo lang duurt als een enkele, maar ongeveer 1,5x. Zoals het hoort. Hier door kon je ook soms een dubbele kickflip doen op flatground terwijl dat in THPS2 onmogelijk was.

Ik vond zelf toen ik honderden uren thps2 had gespeeld en voor het eerst thps3 opstartte thps3 een fráctie makkelijker. Maar de maps maakten oneindige combo's ook heel veel makkelijker. En als 2 quarterpipes met de rug naar elkaar toe stonden kon je van de ene naar de andere transferen. Was ook wel even makkelijker dan spatie drukken om te 'unlocken' uit de baan waar je in zat om zelf met stick-naar-voren-duwen te zorgen dat je hopelijk in de andere quarterpipe landde.

[Reactie gewijzigd door OttoNL op 6 mei 2015 19:23]

Tony Hawk's Pro Skater HD is echt een vieze cash-grab. Ik was super psyched toen ik zag dat die uitkwam en heb het dan ook gekocht, maar het gewoonweg NIET kunnen aanpassen van de keyboard controls is ronduit belachelijk.

Dat gezegd hebbende, ik kan niet wachten om hiervan een gameplay trailer te zien.

Ik denk dat ik deze voor de PS4 wil hebben, maar ik ga hem zeker niet pre orderen, at least niet tot ik echte gameplay heb gezien.

Super vet als ze het weer op THPS2 enzo laten lijken, want ik vond die nieuwere games niet leuk, zeker niet die waardeloze draadloze skateboard move controller versie.

Woei, ik ga eens kijken of ik de soundtrack van THPS2 kan vinden! :D
Tony Hawk's Pro Skater HD is echt een vieze cash-grab. Ik was super psyched toen ik zag dat die uitkwam en heb het dan ook gekocht, maar het gewoonweg NIET kunnen aanpassen van de keyboard controls is ronduit belachelijk.
De remakes van THPS zijn tov het origineel idd maar een aanfluiting, niet alleen het niet kunnen aanpassen van controls is kortweg ruk, maar de controller support zelf is ook ver te zoeken. Ik snap wel dat men nu bij de PC wegblijft, om verdere afgang helemaal te voorkomen, al is het wel jammer, had graag de game op PC gespeeld.
en waarom geen PC versie??? kan je als studio echt laten zien waartoe je in staat bent (grafisch etc.)....maken ze weer alleen een game voor die verouderde hardware in de consoles! ;-) toch wel jammer!

Waarom een -1, tis toch wel behoorlijk vreemd dat bijna alle games die uitkomen ook voor de PC uitkomen en deze niet!?

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 6 mei 2015 13:15]

Zal financieel wel aantrekkelijker zijn om het eerst op console uit te brengen door mods en piracy. Wat zonde is, want behalve gebruiksgemak is PC zoveel beter om te gamen.
kom op op een icoontje klikken op je desktop kan toch iedereen??? gebruiksgemak van een console is niet zoveel beter meer.....we zitten niet meer in het dos tijdperk! kijk dat ze zich zo profileren...tja dat is hun keuze, maar elk kind van 5 of hoger kan tegenwoordig een PC opstarten!
en waarom geen PC versie??? kan je als studio echt laten zien waartoe je in staat bent (grafisch etc.)....maken ze weer alleen een game voor die verouderde hardware in de consoles! ;-) toch wel jammer!

Waarom een -1, tis toch wel behoorlijk vreemd dat bijna alle games die uitkomen ook voor de PC uitkomen en deze niet!?
De laatste versies van THPS op de PC (remakes van oudere versies) zijn behoorlijk brak uitgepakt, kan me voorstellen dat men daarom alleen al geen PC build meer uitbrengt. Ergens jammer, ander zijds, als je kijkt naar de remakes, zou je ook niet willen dat het ook op PC uitgebracht gaat worden.
er is maar 1 remake....Tony Hawk Pro Skater HD...en das ontstaan vanuit een hobbyprojectje....toch zeker goed geslaagd naar mijns inziens!

de eerste 4 tony hawk's zijn ook op de PC uitgekomen, en volgens mij zonder problemen....ik zie het probleem dus niet!

en als het gaat om ¤¤¤¤ dan snap ik uberhaupt niet dat er nog games worden uitgebracht, aangezien ze zoveel verliezen richting piraterij...daar is toch geen geld meer aan te verdienen dan...games~! (net als met films trouwens!) ;) ;p
Over het algemeen komen ze met het excuus DRM/Pirating. Ook wil je als uitgever liever niet dat mods doen wat je DLC kan doen :)
Gaaf! Zo ontzettend veel plezier gehad aan 1 t/m 4! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True