Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Uitgever Activision heeft zestig ontwikkelaars van de ontwikkelstudio Robomodo ontslagen. Dinsdagochtend kregen dertig werknemers te horen dat ze overbodig waren geworden en dinsdagmiddag kwamen daar nog eens dertig ontslagen bij.

Bronnen van gaming-website Kotaku melden dat Activision zestig medewerkers van de Robomodo-studio heeft ontslagen. Robomodo is net klaar met de ontwikkeling van de skateboardgame Tony Hawk: Shred, die op 29 oktober in de winkels moet verschijnen. Volgens de bronnen van Kotaku vielen de ontslagen omdat de medewerkers niet langer nodig zijn. Dat zou erop kunnen duiden dat Robomodo na Tony Hawk: Shred niet meer bij de Tony Hawk-franchise betrokken zal zijn, wat volgens Kotaku door een van de bronnen wordt bevestigd.

Kotaku heeft vanuit Robomodo zelf bevestiging gekregen dat er inderdaad medewerkers van de studio zijn ontslagen. Een van de overgebleven medewerkers laat weten dat alle leads en een aantal andere ontwikkelaars zijn behouden, en dat zij aan nieuwe projecten werken. De website van Robomodo vermeldt bovendien, na dinsdag even down te zijn geweest, een groot aantal vacatures. Het is niet duidelijk of deze vacatures voor de ontslagronde ook al op de site werden vermeld.

Tony Hawk: Shred is het tweede spel in de Tony Hawk-franchise dat door Robomodo is ontwikkeld. Het eerste spel, Tony Hawk: Ride, introduceerde het Tony Hawk-skateboard, dat de functie van de controller verving in Ride. Ook Shred zal met deze randapparatuur werken. Tony Hawk: Shred verschijnt op 29 oktober voor de Xbox 360, Nintendo Wii en PlayStation 3.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Tja, sinds de Skate serie is geintroduceerd is er geen betere skate game uitgekomen..
Shaun White skateboarding gaat hem ook niet worden.
Lekker dan, ben je zo lang bezig geweest met een spel of in ieder geval er bij betrokken.. is het af en dan krijg je te horen "ja sorry je bent niet meer nodig, doei!"...
Beetje kort door de bocht, mogelijk/hopelijk zijn deze (flex-)werknemers van tevoren ingelicht over de tijdelijke aard van hun betrekking. Ik mis dan ook wat context in het nieuwsitem, onder andere waarom dit nieuwswaardig is en het ontslaan / aannemen krachten bij andere studio's dat niet is.
Romodo zit in America, waar dit soort praktijken heel normaal zijn. Het ontslagrecht is daar een stuk soepeler. Nadeel is dat je minder zeker bent van een inkomen op de langere termijn en je ziet het ook lang niet altijd aankomen als je ontslagen wordt, voordeel is dat je relatief gezien meer geld op je rekening krijgt. De lonen van (game)programmeurs daar zijn zeker om vrolijk van te worden. Je moet alleen van dat geld flink sparen, omdat je ook zomaar een jaar zonder werk kan zitten.
Developers worden daar helemaal niet speciaal betaalt. En je vergeet ook te melden dat ze daar werkdagen van 14uur, en zelfs langer dicht bij de deadline, hebben in de gaming industrie.

Bij de meeste studios ben je gewoon een drol en er staan veel drollen te wachten om je te vervangen. Het is gelukkig net nog niet zo erg als hun filmindustrie.
Valt nogal mee. Cost of living in acht genomen verdien je in Games Industry in the USA behoorlijk.

http://www.reuters.com/article/idUSTRE63S1OB20100429

Game Developer Research's ninth annual Game Developer Salary Survey found the average American mainstream videogame industry salary in 2009 was $75,573, which was a decline of more than 4 percent from 2008's figure of $79,000.

"Overall, game salaries have risen 24 percent from an average of $60,833 in 2001, the first year we began studying developers' salaries," said Chris Remo, the co-director of Game Developer Research and Editor-at-Large at Gamasutra.com.

"For the most part since then, salaries have either risen or remained flat on a year-on-year basis, with the only exceptions being this past year, and a 1 percent decline from 2005 to 2006."

After a record game industry average salary in 2008, this past year saw the first case on record of a significant average salary decrease as consumer confidence suffered in the midst of a recession and employers looked to cut costs where possible.

Despite the recent dip, 2009 still boasts the second-highest average salary ever.

It's not unusual for videogame developers to be making $80,000 to $150,000 a year," said Dr. Peter Raad, executive director of The Guildhall at Southern Methodist University, a leading graduate level game design program.


In tegenstelling tot wat je beweert is het in de film industrie stukken beter. Doorgaans hoger loon, betere benefits en minder crunch times. Maar de games industry is de laatste jaren aan het 'maturen' en beent de filmindustry bij.

In tegenstelling tot veel studio's in Europa wordt hier vaak 'over time' betaald. In de meeste studios in California bijvoorbeeld wordt alles wat je meer dan 8u/dag werkt betaald aan 150%. Zaterdagen en zondagen zijn altijd 150% betaald. En als je over 80u gaat (wat wel eens gebeurt) in een week breekt 'Golden Time' aan : 200%

Noem mij een studio in Europa waar dat van toepassing is?

Zoals velen al aanhaalden is arbeidswetgeving hier merkelik anders dan in Europa. Maar je weet waaraan je begint. De meeste mensen gaan naar het einde van een project in crunchtime, verdienen goed aan overuren en gebruiken die buffer om de downtime naar een volgende job te gebruiken. Key talent wordt door de meeste studios aan boord gehouden om door te starten op een volgend project.

Ben benieuwd naar lonen in games industry in Europa. Heeft iemand daar wat zicht op? Iemand van Lost Boys op dit forum?
Ja, en dan kijk je nog even op de website van je ex-werkgever en dan zie je:
De website van Robomodo vermeldt bovendien, na dinsdag even down te zijn geweest, een groot aantal vacatures
Zoiets kan alleen maar in de US ..
Niet alleen in de US hoor in Nederland gebeurt hetzelfde onder het mom van de recessie.

Helaas ben ik ervaringsdeskundige. :(
Neem de nieuwe vacature (<3 maanden na jouw ontslag) mee naar de sociale dienst. Hopelijk heb je iemand die nog niet te ervaren is en dus nog 'gives a shit'.
Dat gebeurd ook in Nederland, 9 van de 10 keer zijn het dan weer diezelfde mensen die solliciteren op een vacature. De game wereld is vrij dynamisch, er zijn genoeg designers die niet te lang aan een bepaalde ontwikkelaar vast willen zitten, volgens mij kom je zelfs heel weinig vaste contracten tegen in die wereld.
Voor mij is dit soort omgaan met personeel enkel aanvaardbaar als het in die branche "normaal" is en de werknemers er vrede mee hebben.
M.a.w. als het mogelijk -tijdelijk- zonder werk zitten in het loon zit tijdens de projecten.
Op project basis werken en daarna een nieuwe vacature ronde waarin de mensen op de juiste plaats terecht komen.

Tis inderdaad niet des Nederlands maar echt onzin is dat natuurlijk ook niet. Moet je maar geen tijdelijk contract accepteren na solliciteren.
Sjah zo hoort het ook... Als het bedrijf waar jij werkt in 1x de helft minder orders krijgt dan verliezen mensen toch ook hun baan?

Tis gewoon puur logisch :)

Ik moet nog een commercieel bedrijf tegenkomen die al zijn persoon in dienst houd wanneer het werk halveert (of erger)

Note: dat die vacatures op de site staan is dan wel een beetje vaag maar het kan ook zijn dat ze ander type werknemers zoeken voor hun nieuwe projecten (je gaat een loodgieter ook geen electro laten aanleggen)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 13 oktober 2010 13:54]

Helaas heb ik het idee dat deze Tony Hawk ook gaat floppen... Ze zouden een soort van re-make moeten maken van Tony Hawk's Pro Skater 2, dat was nog eens een toffe game!
Inderdaad! THPS2 was echt een geniaal spel. Simpel, maar toch diep genoeg om een hoge replay waarde te hebben. Fantastische tracks, en echt coole maps. Ook de objectives waren simpel, maar toch uitdagend. Een gap clearen, "ollie the bums" en meer van zulke opdrachten. :)

Overigens is het mij pas laat gelukt om alle objectives in New York te clearen, daar ik niet wist wat een hydrant was. Als je een opdracht krijgt "Ollie the hydrant" dan kun je olie'en tot je een ons weegt maar de kans dat het in je opkomt om over een brandpaal te springen was bij in ieder geval erg klein. Gelukkig boodt een Altavista image search op "hydrant" de oplossing! :+

Fuck, ik zou er zowat weer een N64 voor willen kopen. :9~

@Hieronder
Destijds heb ik het op de N64 gespeeld, vandaar. :)

[Reactie gewijzigd door not3pad op 13 oktober 2010 15:21]

Je kunt het spel gelukkig ook gewoon op de PC spelen...
Jammer, hopelijk heeft dit geen invloed op de geweldige reeks spellen :?
Ben benieuwd naar de verkopen. Denk dat in de laatste jaren dit spel ontzettend uitgemelkt is :) :)
tsja, het lijkt me dat de hype van Tony Hawk en skateboarden toch wel een beetje heel erg voorbij is. Het wordt dus al snel een kosten-baten-analyse. Ik verwacht niet dat Tony Hawk spelletjes nog echte knallers worden :)
Ze moeten zich gewoon een keer houden aan het concept wat dat spel zo succesvol maakten, dus kappen met de hippe rap muziek en terug naar de oldskool rock muziek. Gewoon weer free roaming skaten met hier en daar missies verstopt, en super grote omgevingen met leuk plekken om je highscores te verbeteren, gewoon lekker simpel.

Ze willen veels te veel anders iedere keer en vaak hebben die veranderingen helemaal niks met het echte skaten te maken.
Ik heb de eerste 3 delen met heeeel veeel plezier gespeeld, totdat ze de muziek in ene keer hip gingen maken en er allemaal vage dingen in het spel kwamen, toen ben ik gekapt.
lol voor de typo!

na Tony Hawk: Shrek
iets té verdacht voor een typo..
Vroeger waren die Tony Hawk games nog wel leuk, maar de laatste jaren is het bergafwaarts gegaan.
Ach, downhill skating is ook best leuk, alleen anders... :)
Goedzo, dat die melkkoe maar eens dood gaat :O

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True