Door , , 28 reacties

Op de E3 van afgelopen jaar konden we voor het eerst al even kennismaken met Tony Hawk: Ride. Duidelijk was dat de serie het rigoreus anders ging aanpakken dan in vorige Tony Hawk-games. De concurrentiestrijd met Skate 2 was verloren en dus lag het ook wel voor de hand dat het roer om moest. De geruchten over een skateboard waarmee je het spel zou besturen bleken uiteindelijk helemaal waar: Ride draait om zelf skaten, en dat kun je tamelijk letterlijk nemen, want je staat tijdens het spelen daadwerkelijk op een skateboard-deck. Ride is inmiddels verschenen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, maar laat hier nog even op zich wachten. Tweakers.net importeerde de game echter alvast, voor een wat uitgebreidere skatesessie.

Getest op: Xbox 360
Verschijnt ook op: PlayStation 3, Nintendo Wii
Tony Hawk Ride

Vanaf het moment dat we de doos openden en het deck tevoorschijn haalden, hadden we het gevoel met een echt skateboard te maken te hebben. Natuurlijk zitten er onder het deck van Ride geen lagers en wielen, maar het deck voelt als een skateboard en ook de vormen kloppen, wat ervoor zorgt dat je al snel het gevoel krijgt echt op een skateboard te staan. Het spel helpt je vervolgens het board te kalibreren en legt je de basisbesturing van het spel uit, zodat je niet als een kip zonder kop staat te wiebelen. Je kunt op deze manier steeds lastiger dingen aanleren, tot je uiteindelijk het spel onder de knie krijgt.

*Onbedoeld trucjes doen

Voordat het zover is, ben je echter uren verder, zeker als je nog nooit eerder op een skateboard hebt gestaan. Het board is namelijk wel zo authentiek dat je een zekere beheersing van je evenwicht nodig hebt. Wij speelden Ride samen met een voormalige Pricewatch-medewerker met veel skateboard-ervaring, en die merkte op dat het Ride-board misschien nog wel wankeler is dan een normaal skateboard. Het is lastig het board precies in het midden te laten staan, zonder naar links of rechts te hellen. Op het moment dat je een 'ollie' doet, door de neus van het board omhoog te laten springen, zul je al heel snel naar links of rechts leunen, waardoor je onbedoeld allerlei trucs uithaalt.

Trucs doen is overigens op dat moment nog van secundair belang. Wij richtten ons eerst op het board zelf, om ervoor te zorgen dat we het sturen en springen onder de knie kregen. Of dit lukt, hangt af van het niveau dat gekozen is. Op Casual hoef je al helemaal niet te sturen en hoef je alleen maar op de juiste plekken te springen. In Confident kun je wel zelf sturen, maar helpt het spel nog steeds een beetje mee, door je in de juiste richting de duwen. Deze niveaus zijn, na wat oefening, zeker te doen. Hardcore bleek echter een ander verhaal. Op dit niveau wordt de speler helemaal losgelaten, en dan blijkt sturen in Ride ineens heel lastig. Het board reageert vrij sterk op de kleinste stuurbewegingen, waardoor precies goed aankomen voor een kicker of een ramp al een kunst op zich wordt.