Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Uit een interne memo van Activision-directeur Eric Hirshberg zou blijken dat de uitgever Call of Duty-ontwikkelaars Infinity Ward en Neversoft wil samenvoegen. De nieuwe studio gaat door onder de naam Infinity Ward. Het leidinggevende duo van Neversoft treedt af.

Website GiantBomb claimt een interne memo van Hirshberg in handen te hebben die hij heeft geschreven aan het personeel van beide studio's. Daarin maakt de directeur van uitgever Activision, eigenaar van zowel Infinity Ward als Neversoft, bekend dat hij de twee bedrijfsonderdelen wil samenvoegen. De twee werkten samen bij de ontwikkeling van Call of Duty: Ghosts en daaruit bleek volgens Hirshberg dat de twee bedrijven  'vergelijkbare competenties' hebben. Dat was voor Hirshberg reden om de twee samen te voegen tot wat hij een 'super studio' noemt. De nieuwe studio gaat verder onder de bekendste naam; Infinity Ward. De stap heeft ook personele gevolgen. Hirshberg stelt Dave Stohl aan als directeur, waardoor de huidige directeur van Infinity Ward, Steve Ackrich, een stapje terug moet doen. Joel Jewett en Scott Pease, het duo aan het hoofd van Neversoft, stapt op en verlaat de gamesindustrie.

Neversoft is onder eigen naam 20 jaar actief geweest. Het boekte de eerste successen met een serie games rond Tony Hawk. Tussen 1999 en 2007 leverde het negen games af rond de skateboarder. Daarna werd Neversoft verantwoordelijk voor de Guitar Hero-games. Na Guitar Hero III: Legends of Rock uit 2007 zou het nog 7 games in de serie afleveren. Toen de markt voor ritmegames ingestort was, besloot Activision om de studio aan Call of Duty: Ghosts te laten werken.

Waar Neversoft en Infinity Ward aan gaan werken is niet bekend, al is dat waarschijnlijk een nieuwe Call of Duty-game. Activision maakte eerder dit jaar bekend dat het elk jaar een Call of Duty-game uit wil brengen, waarbij drie studio's om beurten een game afleveren. Infinity Ward en Treyarch leverden al langer Call of Duty-games af. Sledgehammer Games moet ervoor zorgen dat de studio's steeds drie jaar de tijd hebben om aan een game te werken.

Neversoft

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Heb de trailer van SledgeHammer's CoD (Advanced Warfare) gezien en was niet onder de indruk; zoveel gejat van andere franchises (o.a. Crysis en TitanFall) dat ik me afvraag of er in de Activision gelederen überhaupt iemand rondloopt met enige vorm van visie of creativiteit.
Visie en creativiteit gaan niet altijd hand-in-hand in de wereld van ontwikkelaars. Er spelen best veel factoren mee die een besluit leggen op wat je wel mag innoveren en wat niet.

Zo is er een uitgever die vaak een dikke vinger in de pap heeft en kijkt naar de cijfers van een bepaald spel. Dat spel doet het zó goed dat een ontwikkelaar daar maar weinig aan mag veranderen omdat ze anders de 'formule' verzieken. Dan zou je eigenlijk kunnen stellen dat een uitgever vaak niet weet wat het sterkste punt is hun eigen spel en daarom maar geen risico's gaan nemen.

De markt voor games is aardig gepartitioneerd. Je hebt verschillende doelgroepen die je aan kunt of wil spreken. Verreweg de grootste markt - althans zo blijkt dan - is de 'mainstream' markt. Dit zijn de 'simpele zielen' die een console kopen voor de leuk en om te ontspannen. Deze mensen hebben helemaal geen innovatie nodig. Gewoon het nieuwste deel zodat ze daar op school of werk over mee kunnen praten. Voor deze mensen zijn de nieuwe levels en een nieuw wapen al 'innovatief en creatief' genoeg.

Je hebt dan ook nog eens de harde kern gamers, deze mensen doen bijna niets anders dan zich de hele dag met games bezighouden, dan wel door ze te spelen of om erover te discussiëren. Deze mensen zijn wél snel uitgekeken op games die op elkaar lijken maar ook meer omdat ze het vorige deel al helemaal grijs hebben gespeeld.

Die laatste markt is voor de meeste mensen op Tweakers het belangrijkst, dat zijn wij namelijk. Voor een uitgever is die eerste markt veel belangrijker want die is een stuk groter.

Laten we wel wezen, voor een serie die wordt uitgemolken verdienen ze er nog steeds goud geld aan. Dus waarom zouden ze stoppen? De consument is 'dom' genoeg om de games maar gewoon te blijven kopen. Zolang de consument de games blijft kopen, ongeacht of het innovatief is of niet zal de ontwikkelaar of de uitgever geen risico's gaan nemen.

Activision/IW zal dan ook nooit een risico gaan nemen met CoD. Wellicht roepen ze een nieuwe IP de wereld in en gaan ze daarmee experimenteren en als het faalt is het voor hun het bewijs dat de consument gewoon 'hersenloos' is en koopt wat andere ook kopen. Kortom, we (=consument) bewijzen zélf dat we maar gewoon kopen wat er is of we het er nu mee eens zijn of niet.

Daar hoef jij niet onder te vallen, maar al die duizenden (miljoenen?) mensen die het spel kochten wel.
uhh, gejat van TitanFall? Het spel was al langer in ontwikkeling dan dat TitanFall uberhaupt getoond werd, enuh, TitanFall is ook verre van origineel. Overigens is TitanFall ook niets meer dan 'Call Of Duty'..
Het is gewoon heel moeilijk om nog met iets echt origineels te komen, alle nieuwere games jatten van elkaar of van oude games.. Ik heb al jaren geen echte originele game meer gezien..
Het ziet er allemaal alleen een stuk mooier uit en speelt gelikter, maar een werkelijke verandering van gameplay is al jaren ver te zoeken.. (maargoed knap als je dat ook kan lukken aangezien zowat alles al wel gedaan is)...
Maakt mij niet zo uit wie van wie gejat heeft, die exoskeletten doen sterk aan Crysis denken en dat is er nu wel al jaren. Maar was dat dan weer niet gejat van Halo, enz ;). Uiteindelijk kun je heel die trend terugbrengen tot Starship Troopers (het boek dan) van Robert A. Heinlein. Hoe origineel kun je zijn met 55 jaar oud bronmateriaal, die pakken zijn al in ontelbare animes, strips, boeken, games, films, enz gebruikt.

Stel je CoD Ghosts in Extinction mode voor maar dan met CoD AW pakken en je hébt gewoon Starship Troopers.

Je gaat me trouwens niet wijsmaken dat Sledgehammer games echt geen beetje op Titanfall gelet heeft, het is inderdaad praktisch CoD met first person parkour bewegingen toegevoegd, natuurlijk dat ze in het CoD kamp dan opkijken. Titanfall heeft als voordeel dat zij nu de eerste waren met die parkour toevoeging en CoD AW gaat daar sowieso aan afgewogen worden.
3 studio's voor 1 franchise? Als dat geen melkkoe is...
Zelfs 4 studio's nu eigenlijk. Sledgehammer is er onlangs tussen gekomen om een 3-jarig ontwikkelingsprocess mogelijk te maken en nu wordt Neversoft ook nog eens opgenomen.

Ik zie het probleem van te weinig vernieuwing echter nog steeds bestaan. Er van uit gaande dat IW, Treyarch en SH allemaal dezelfde engine gebruiken, hebben ze maar één jaar van de 3 om de nieuwste engine te verbeteren, doordat de laatste game nog altijd een jaar voor de volgende release komt.
Geen 4 studio's maar gewoon 3. Neversoft voegt zich samen met Infinity Ward en de naam Infinity Ward wordt gebruikt. De andere 2 studio's zijn Sledgehammer en Treyarch. Dus 3 studio's die 3 jaar lang kunnen werken aan hun CoD game.

Vind het dan wel frapant dat Neversoft door het instorten van ritmegames werkt aan CoD; Ghost met hoofdontwikkelaar Sledgehammer, om daarna te gaan samen voegen met Infinity Ward. :+
Zoals door anderen ook aangegeven werkt(te) oa. Raven Software ook aan CoDs. Daarnaast zijn er meerdere bedrijven die voor outsourcing gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld NXA Studios.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 5 mei 2014 14:15]

Ja dat klopt, maar imho zie ik die bedrijven meer hulp bieden bij de multiplayer modus of de game porten naar old-gen. Ik zie ze niet als top ontwikkelaar werken aan een nieuwe CoD. Elke game heeft wel zo zijn hulp van andere ontwikkelaars. Daardoor heb je wel meer studio's die werken aan CoD, maar globaal genomen werken er 3 studio's aan 3 CoD games.
Advanced Warfare lijkt me wel vernieuwend, maar we zullen afwachten wat het geeft. Zelf geen CoD niet meer gekocht sinds 2, maar deze lijkt me wel leuk
CoD Advanced is vernieuwend qua setting, maar de engine is helaas niets meer dan een upgrade van de oude. Door de futuristische uitstraling lijkt misschien alles nieuw, maar dat is het niet. Ik vrees ook dat de jaarlijkse release cyclus de kwaliteit geen goed doet.
Maarja het zijn 3 studio's dus elke versie is 3 jaar in ontwikkeling... Das toch goed?

Ook een nieuwe engine, maar is hier al meer over te weten? Want ge zegt een upgrade van de oude, maar waar hebben ze dat gezegd, én hoe groot is de upgrade. Ik ben misschien te optimistisch, maar ik geloof dat het een goede CoD kan worden.
....
al die cods zijn copy paste games met hier en daar wat reskins en andere effecten

die engine is over het al gemeen gewoon enorm gedateerd imho
en een getraind game oog zal zo zien dat CoD niet thuis hoort bij pracht en praal games zoals bijvoorbeeld crysis battlefield
Inderdaad maar zolang het winst blijft maken en er veel mensen plezier aan beleven is er volgens mij geen reden om te stoppen en is dit een slimme zet.
eigenlijk 4: treyarch, IW, Raven Software en sledgehammer
Absoluut, maar beter dan elk jaar een game laten uitbrengen door een studio. En zolang de gamers het spel blijven kopen, zal dit jaarlijkse ritueel niet stoppen.
En zolang de gamers het spel blijven kopen, zal dit jaarlijkse ritueel niet stoppen.
En dat snap ik toch weer niet. Mensen blijven dat spul kopen!? Ik neem aan dat het hier vooral om de consolegamers gaat en de consolegames doen iets van 60/70 euro?
Ik game op de pc en dan ook nog alles via Steam. Als ik kijk dat Black OpsII en Ghosts daar allebei nog voor 60 euro!! te koop zijn, dan begrijp ik het woord melkkoe wat beter (kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 persoon is die dat gaat kopen voor dat geld). Ik ben absoluut niet van de multiplayer, maar bv de singleplayer campaign van de MW serie vond ik er leuk! Als ze er nu eens voor zorgen dat ik alleen maar de singleplayer kan kopen voor zeg max. 10 euro , dan heb ik er gelijk weer 2 games bij in mijn bibliotheek...

Maar goed, das wishful thinking natuurlijk. Activision kan nu zoveel geld vragen, juist omdat er een singleplayer en multiplayer in zitten
al ben je van de multiplayer het spel is en blijft copy/paste niet innovatief
game modes zijn vaak geript van andere games en de graphics zien er nog steeds ruk uit

singleplayer verhaal word er ook steeds minder op
ik speel dit spel al sinds mw 1 niet meer
Je hoeft de games niet op steam te kopen.Koop ze in winkels of webshops voor 20,00 euro's.
Hoezo uitmelken? De gamers vragen hier gewoon om, elke keer weer verkoopt de nieuwste telg weer beter dan de vorige.. IMHO kun je dan niet over uitmelken spreken hoor, gewoon gezonde bedrijfsvoering noem ik dat.. En uiteindelijk zijn het toch allemaal dezelfde soort games, of je het nou CoD noemt of BF, het is en blijven gewoon shooters... beetje rondrennen en een beetje schieten..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 5 mei 2014 13:39]

Over ghost heb ik nog niks gelezen. Wel zie ik de ene aanbieding naar de andere met ghost. Volgens mij loopt het spel niet zo goed meer
Komt omdat er weer een nieuwe DLC is...
Nou,ghost heeft niet zoveel verkocht daarom ook geen vervolg.Het word alleen op consoles gespeeld.Kijk maar op steam hoeveel mensen ghost nog spelen?Ik heb de multiplayer van ghost iets van 10 uur maar gespeeld.
Ik denk dat ze de studio's samenvoegen omdat ze verlies lijden.
Waarom zou je een goed werkende winst makende studio sluiten?
Ghost heeft niet zo veel verkocht als men denkt.
Neversoft was een geweldige studio. Hopelijk blijven ze hetzelfde niveau halen met IW. Ik moet zelf zeggen, dat wat ik van Ghosts heb gespeeld een leuke ervaring was, en zeker smaakte naar meer.
Wat was er zo geweldig aan die oneindige delen tony hawk en guitar hero's dan?
Simpel, ik kocht ze niet allemaal. Ik had uiteindelijk Guitar hero 2,3, en metallica. Zelfde met THPS, alleen 1, 2 en 3 gespeeld. Rest boeide me niet genoeg. Maar dan kunnen de games die ik gespeeld heb wel geweldig zijn.
Guitar Hero II is ontwikkeld door Harmonix, Neversoft maakte pas Guitar Hero nadat Harmonix weg is getrokken bij Activision. En THPS 3 is nu wel al heel lang geleden, dat Neversoft 10-15 jaar geleden goede games maakte, betekent nog niet dat er nu nog capabele mensen werken. Ik denk dat er na THPS nummer zoveel wel al wat personeelsverloop is geweest.
Iemand die de permanente herhaling van gedane zetten met minimale wijzigingen en toevoegingen geweldig vind zal daar anders naar kijken dan jij lijkt te doen. Als je elk jaar hetzelfde in een nieuw jasje niet genoeg vind ga je daarover nooit dezelfde mening hebben als lanerios.
Of al die andere fans van spelreeksen van EA die maar hetzelfde blijven.
aaah Neversoft de naam herkende ik niet maar dat logo met de oogbal wel gelijk! (thps!!)
Harmonix (Rock Band) werkt momenteel ook aan een shooter: Chroma. Het is een rhythm shooter, een beetje zoals de Saints Row dubstep gun maar dan veel verder doorgevoerd. Granaten die ontploffen op de beat, enz.

Toch wel wat interessanter en innovatiever dan Call of Duty.

[Reactie gewijzigd door Enai op 5 mei 2014 12:33]

Toch heb ik ergens het vreemde voorgevoel dat de nieuwe CoD meer spelers gaat trekken dan Chroma... ;)
Dan moet je symphony spelen ;) :P
Heb de Tony Hawk games veel gespeeld, maar na American Wasteland was het toch wel echt klaar.
Waarschijnlijk hebben ze dezelfde opdracht om te doen met CoD als wat ze met de TH games hebben gedaan :p
Als er nou een van de 3 een goeie game maakt vindt ik het prima.
Hmm Neversoft bevint zich in een heel ander genre (vind ik)
Heeft dat geen negatieve invloed op COD dan? (of is dit een heel domme vraag)

Niet dat ik iets van COD verwacht, ik vind er persoonlijk niks aan.
Neversoft had altijd zon heerlijk logo

https://www.youtube.com/watch?v=o9jqY4cpDj0

Vooral die 2e vond ik geweldig.
Dus de volgende COD perk word een rampagende tony hawk die al je tegenstanders omver kickflipt?

Zonde van de studio, maar de tony hawk games gingen na deel 3 toch redelijk bergafwaards.
Heeft veel te maken met de tijdsgeest van toen. De games waren niet slechter, de interesse was gewoon verdwenen. Ik kan me moeilijk inbeelden dat een nieuwe Tony Hawk game het nu veel beter zou doen.
Ja dat klopt zeker. Skateboarden was een van de snelst groeiende sporten toen der tijd dacht ik. Grafisch was het mooi. En de gameplay lekker simpel en toch leuk omdat iedereen het wel kon.

Maar toen kwam helaas oa dat Jackass meuk erin. Steeds minder aandacht voor de locaties en skatespots. En steeds meer van die onzin erin. De interesse was zeker niet opeens verdwenen. Denk dat Skate ook wel de doodsteek was..

Een van de laatste delen probeerde ze nog van die halve Skate mechanics erin. Maar das ook geen succes geworden volgens mij. Sloeg nergens op, en voelde ook simpel aan tov Skate.
Letterlijk bergafwaards =)
Tony Hawk's Downhill Jam

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True