Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Activision Blizzard-directeur Bobby Kotick heeft tijdens een toespraak gezegd dat hij spijt heeft van de breuk met Harmonix, de oorspronkelijke ontwikkelaar van Guitar Hero. Harmonix maakt inmiddels de Rock Band-games voor Electronic Arts.

Bobby Kotick"Wij zagen Harmonix als een mislukte muziekgame-ontwikkelaar", vertelde Kotick tijdens een toespraak op de DICE-top, zo meldt Eurogamer. Kotick, die sinds 1991 aan het roer van Activision staat, stelde dat Harmonix voor Guitar Hero nog nooit een verkoopbaar product had gemaakt. Activision kocht RedOctane, dat de uitgeefrechten van Guitar Hero bezat, maar zette Harmonix zonder meer buitenspel. Voor de ontwikkeling van de game werd voor Neversoft gekozen, omdat die studio een betere game zou kunnen maken.

Harmonix kwam bij MTV Networks terecht en zorgde daar voor de geboorte van de Rock Band-franchise, de grootste concurrent van Guitar Hero. "Als we Harmonix wel hadden opgezocht, zou de Guitar Hero-geschiedenis heel anders verlopen zijn. Het zou voor beide partijen een zeer lucratieve optie zijn geweest en het genre zou waarschijnlijk verder zijn geweest dan het nu is", aldus de Activision-topman.

Kotick blikte in zijn toespraak op de DICE-top niet alleen terug op de breuk met Harmonix. De directeur liet ook weten kansen te hebben gemist om The Sims en ontwikkelstudio Blizzard voor bescheiden bedragen te kopen. Verder ontkrachtte Kotick zijn eerdere uitspraak dat Activision mensen zou aannemen die 'al het plezier uit het ontwikkelen van games zouden halen', omdat dat goed voor de winst zou zijn. Volgens de Activision-directeur wilde hij destijds op humoristische wijze duidelijk maken dat het ontwikkelen van games 'niet gepaard gaat met wildwesttaferelen'.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Wat een achterlijke vent, overal spijt van..... Zo kun je wel altijd achteraf denken.

Ik heb ook spijt dat ik mij eind jaren tachtig geen aandelen dell heb gekocht, en google aandelen in de jaren negentig.
Ik vind het juist positief dat ik een CEO hoor praten over gemiste kansen. Normaliter zijn ze zelf nergens schuldig aan (zie voornamelijk de financiŰle wereld). En komop zeg, waar meneer het over heeft dat zijn toch ook duidelijk gemiste kansen. Dat had een kleine miljard omzet per jaar gescheeld!
Iedereen leest graag gemiste kansen van Kottick, dat zijn de grote mijlpalen in de historie van de markt die hij probeert te bedienen.
Misschien kon Harmonix onder de conjuctuur van Activision gewoon nooit een goeie muziekgame maken. Misschien hadden ze daar de vrijheid voor nodig die ze bij MTV vonden. Maar dat zou Kottick niet durven zeggen.
Bijgevolg ook goeie zaak dat hij andere kansen heeft gemist om zalige developers tot verdoemenis te brengen.
dat krijg je nu eenmaal als je bedrijfskundigen (hoewel het 'kundige' gedeelte vaak een beetje tegenvalt) over games laat beslissen. Die zien alleen maar of een product in hun ogen lijkt op bestaande succesformules, niet of het een leuk spel is of niet.
Dat is lang niet alleen uniek aan games hoor. Er zijn veel creatieve werken, zoals muziek, films en TV-series, door zogenaamde 'bedrijfskundigen' en managers van de tafel getrapt omdat ze niet winstgevend zouden zijn. Terwijl er 9 van de 10 keer juist enorm veel creatieve en artistieke waarde in zit.
Vooroordelen, vooroordelen.

1. Wie zegt dat hij bedrijfskunde heeft gestudeerd;
2. Wellicht is hij ongeschikt;
3. Bedrijfskunde heeft niet tot doel: Winstmaximalisatie;
4. Voor het bepalen van kansen maakt men gebruik van de bedrijfskundige SWOT-analyse waarbij niet de vorm maar, de inhoud bepalend is voor de beslissing. De waarde van het inhoudelijke oordeel is afhankelijk van de kwaliteiten van de beoordelaar.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bedrijfskunde

Beetje jammer dit...
Klopt. Wellicht heeft degene die commentaar levert op bedrijfskundigen nog nooit een (deel) van zo'n studie gevold, maar bedrijfskunde gaat niet over winstmaximalisatie, dat is meer een onderwerp voor corporate finance: "neem het project met hoogste NPV".

Bij bedrijfskunde is volgens mij "synergievoordeel" het stopwoordje.

Neemt overigens ook niet weg dat ik niet zoveel voordeel zie in de duizenden bedrijfskundestudenten per jaar. Deels ben ik het toch wel eens met tehsojiro, maar goed, niet iedereen kan iets moeilijks studeren nietwaar?
Vond mijn bedrijfskunde altijd schitterend :D (How are we going to take over the world? :D :D)
1. Hij is CEO en dat zijn meestal bedrijfskundigen
2. no shit Sherlock
3. nee idd, bedrijfskunde is er om mensen met een VWO diploma die verder niets anders kunnen een baan te gunnen
4. analyses vanuit de economische wereld zijn niks waard. Economie is geen (exacte) wetenschap en dat toont deze recessie maar weer eens aan.

ik ben overigens zelf ook student bedrijfskunde. Niet voor lang echter, ik ben het een beetje zat om door enkel domme mensen omringd te worden. Ben al van plan om iets met mijn leven te gaan doen.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 19 februari 2010 14:21]

Voor een ongeschikt iemand doet hij het best leuk bij Activision...
Daar heb ik zelfs een heel klassiek voorbeeld voor... namelijk: The A-team! Werd voor het laatste seizoen door deskundigen in een ander tijdvak ingedeeld omdat het de kijkcijfers ten goede zou komen. Vervolgens heeft dit juist de kijkcijfers compleet om zeep geholpen, de kijkcijfers doken de kelder in. Diezelfde deskundigen hebben toen maar voortijdig het seizoen afgesloten, er moesten eigenlijk nog 9 afleveringen gemaakt worden; 'niet meer rendabel' werd er gezegd.

Als deze 'deskundigen' hadden geweten dat de serie 20 jaar later nog steeds super populair is onder jongeren dan hadden ze het wel anders aangepakt. The A-team behoort nog steeds tot een van de meest herhaalde, maar ook een van de meest bekeken series!

(okay, the a-team is geen goed voorbeeld van een artistiek hoogstaande titel, maar het pas wel exact in je beredenering; men dacht het beter te weten)
Bedrijfskunde betekend niet dat men de waarheid of toekomst weet maar, probeert te benaderen. Hoe beter de benadering hoe succesvoller de bedrijfskundige. Inspelen op de toekomst, is inderdaad lastig en geen exacte wetenschap. Dit maakt het echter niet bij uitstek geschikt voor 'domme' mensen (zoals tehsojiro beweerd)
Terminator - The Sarah Connor Chronicles :'(

Die serie's zijn allemaal te hoog gegrepen voor het gemiddelde publiek. Als je succesvol wil zijn moeten tokkies en huismoeders het ook kunnen begrijpen.

I give you: Desperate Housewives.

Moeten nadenken is uit den boze.
Volgens mij hadden de acteurs onderling ook slaande ruzie. Volgens mij is dat de echter reden dat ze gestopt zijn.
Maar dat lijkt ook zo raar in de krant om dat neer te zetten. Een desillusie voor veel mensen.
Dan is dit toch een nettere manier om er een eind aan te maken!
ach ja zolang ze dat maar op humoristische wijze duidelijk willen maken |:(
9 van de 10 keer? Zo, dan gaat er veel fout!
Is de ontwikkel studio Blizzard nog zelfstandig?
Opereert onder de tak van activision (correct me if i'm wrong) - dus soort dochter van, die wel zelfstandig opereert. Maar de omzetten in het laatje van de moeder organisatie komt.
Ja dat dacht ik ook.

Een zelfstandige dochter terwijl de uitgever Blizzard volledig onderdeel van is...

Wist het alleen niet zeker

Wel mooie constructie dan om ervoor te zorgen dat de Blizzard kwaliteit gewaarborgd blijft

@Devion, zover was ik zelf ook wel ;)
Blizzard is een developer geworden en Activision-Blizzard is de uitgever. Aangezien de uitgever in het geval van Kottick altijd z'n zeg wil doen in games, kan je raden welke impact dat heeft op Blizzard.
Toen Vivendi irritant begon te doen bij development van WoW zag je ook al meerderheid van de medewerkers bij Blizzard vertrekken. Vivendi en nu Blizzard-Activision zijn de bulldozers van gaming entertainment en onze grootste vijand.
Ik ben het met je eens dat dit niet ideaal is inderdaad (had liever mijn geliefste studio's, westwood en blizzard solo gezien) maar als het toch moest gebeuren is dit toch wel de beste manier vind ik!
Maar de studios Westwood of Blizzard bestaan niet meer. Ze hebben dezelfde naam maar het zijn andere mensen die games maken.
Beste wat je kan doen is zoals Valve volledig onafhankelijk blijven. Zij hebben trouwens ook al een pijnlijke botsing met Vivendi gekend. Nu is Valve overigens terug in botsing met Activision-Blizzard. Dus soms veranderen juist de namen terwijl de mensen hetzelfde blijven :)

Net zoals bij films is het belangrijk om te volgen wie achter een game zit, niet welk bedrijf het brengt.
Dacht dat het eerder man-vrouw dan moeder-dochter was hoor?
"....Activision Blizzard-directeur Bobby Kotick.....", Blizzard is onderdeel van..
Das de uitgever ik had het over de ontwikkelaar :)
Ze zijn gefuseerd naar Activision Blizzard inc. echter hebben ze beide labels behouden. Er worden dus spellen onder naam van Blizzard uitgebracht maar ook Activision
"Verder ontkrachtte Kotick zijn eerdere uitspraak dat Activision mensen zou aannemen die 'al het plezier uit het ontwikkelen van games zouden halen', omdat dat goed voor de winst zou zijn."

Juist. En even daarvˇˇr nog even vermelden dat hij spijt heeft van het buitenspel zetten van Harmornix en het niet kopen van Blizzard en de Sims-serie. Dat had hij zeker gedaan om gamers wereldwijd blij te maken. Nee, deze man heeft Dollartekens in zijn ogen. Getverdemme.
Zijn strategie draait ook enkel maar om "exploit", "exploit", "exploit"
No love for the game, no respect for the community, no knowledge of the medium.
En gelijk heeft ie. Daar is ie voor ingehuurd. Als zijn klanten "love for HIS games" hebben doet hij precies wat hij moet doen.
Ik denk persoonlijk niet dat ze de mist in gegaan zijn door een nieuwe ontwikkelaar aan te nemen, maar eerder dat ze probeerden meer 'casuals' aan te trekken en de moeilijkheidsgraad van de nummers na Guitar Hero III steeds meer daalden, dat er eigenlijk ook nog weinig uitdaging in zat voor de hardcore guitar heroes.
En wie zegt dat Harmonix ook goed bij GH geweest was? Misschien zijn ze juist een betere kant in geslagen na de breuk met Activision.
Deze meneer Kottick was vroeger overigens de CEO van 4Kids entertainment. Een bedrijf dat een berucht slechte naam heeft opgebouwd vanwege het verkrachten van meerdere anime series, en dan niet alleen op het gebied van de dubbing maar ook gewoon het bewerken van de animatie zelf.
tja, jammer voor hun, eigen schuld dikke bult! kans misgelopen
Je zou hem toch net zo graag op een andere wijze kennis willen laten maken met die gitaar ..
De man die ons een goedkope console port voor veel geld door de strot heeft geduwd onder het mom van de beste opvolger FPS game van de laatste jaren !
Knap he? En jij koopt dat!
"[...] het genre zou waarschijnlijk verder zijn geweest dan het nu is"

Integendeel. Zonder de felle concurrentie tussen Guitar Hero en Rock Band zou het nooit zo hard zijn gegaan. Ik denk dat Guitar Hero nu meer dollars bij EA heeft binnengebracht dan het zonder de concurrentie van Rock Band zou hebben gedaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True