Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Bobby Kotick, directeur van uitgever Activision Blizzard, denkt dat zijn bedrijf de komende jaren speelfilms zal gaan verkopen die bestaan uit game-cutscenes. De films zullen voor 20 tot 30 dollar te downloaden zijn, denkt de topman.

Bobby KotickActivision-topman Bobby Kotick sprak op de Bank of America Merrill Lynch Media Communications & Entertainment Conference in de VS. Daar hield hij het publiek voor dat de cutscenes van StarCraft II: Wings of Liberty zó goed zijn, dat de uitgever ze achter elkaar kan plakken en het geheel als speelfilm digitaal kan aanbieden.  In die tussenfilmpjes wordt het grootste deel van het verhaal in het spel aan de speler duidelijk gemaakt. De topman ziet een dergelijke ontwikkeling binnen vijf jaar plaatsvinden. "Wat als we dat uur, of anderhalf uur uit de game halen en aan ons publiek, waar we de creditcardgegevens van hebben en waar we een directe verhouding mee hebben, gaan aanbieden en zeggen, 'Wil je de StarCraft-film hebben?'"

Kotick denkt dat er serieuze belangstelling voor dergelijke films bestaat, en beweert dat met een StarCraft-film die op deze manier door de uitgever aangeboden wordt, elke openingsrecette van een traditionele bioscoopfilm film overtroffen zal worden. Kotick denkt dat zijn bedrijf binnen de komende vijf jaar dergelijke films digitaal zal gaan aanbieden.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

1 2 3 ... 7
dit is wel een leuk idee. een game 'spelen' zonder dat het interactief is. lijkt me wel een goed concept, ga er ook gebruik van maken.
Mwoah, valt wel mee hoor. Metroid - Other M doet dit al. Daar heb je een theater mode, waarin je, zoals in zoveel spellen, de filmpjes nog eens kunt bekijken. Daar zit echter ook een optie in om ze allemaal, back-to-back, af te spelen. Met als aardige gimmick dat bepaalde stukken gameplay er ook in gemonteerd zijn - de meeste boss-fights bijvoorbeeld, om de filmpjes aan elkaar te rijgen tot een consistent geheel. Geinig detail is dat deze compilatie ook opent met "Metroid - Other M - The Movie".

Dat zal ook meteen het grootste probleem zijn, denk ik. Alleen de filmpjes laten zien is als het goed is maar de helft van je verhaal - er zal toch een aanzienlijk deel ook in de game zelf moeten zitten, anders voelen de filmpjes niet echt aan als een deel van de game. En hoe ga je in een MMORPG of een RTS de gameplay dan weer naar "filmpje" vertalen?
Het heeft ook gewoon te maken met het feit dat de ontwikkelings kosten voor Starcraft II (en natuurlijk vele aankomende Blizzard) spelen meer een combinatie is van film en spel.

De kosten lopen zeer sterk op en meer dan $100 miljoen voor een spel is tegenwoordig meer normaal dan uitzondering. Dat zijn kosten die lastig zijn op te brengen als er geen garantie is voor success. Kijk naar de APB ontwikkelaar, bijna direct failliet nadat het spel af was.

Dus in de ogen van een commercieël persoon, wat de Activision topman natuurlijk moet zijn om zijn aandeelhouders tevreden te houden, is het maximaliseren van de winst en verspreiden van het risico uiterst belangrijk. Voor Activision helpt het natuurlijk dat ze vast inkomen hebben van alle WoW abonnementen, maar het blijft een gevaar.

De miljarden winsten die met Avatar gemaakt zijn en de aankomende kwaliteit van cutscenes (ook al zijn de huidige al geweldig) groeien natuurlijk naar elkaar toe. En als je als game bedrijf in plaats van zeg 10 miljoen gamers tevens een markt van 100 miljoen bioscoopbezoekers kan aanboren, dan is het eigenlijk stom om dat niet te doen.

Het gevaar is dat de gamers zich dan tegen het produkt keren, want die willen niet dat de film uitkomt voordat hun het spel uitgespeelt hebben, omdat het de spel ervaring kan verpesten. Aan de andere kant als je 30 missies speelt in een spel die van een paar minuten tot enkele uren kunnen lopen en er zitten cutscenes tussen van 3 minuten, dan is het bekijken van de cutscene film soms lastig te volgen omdat het in totaal soms dagen kan duren tot je klaar bent. De 30x3minuten komt neer op een anderhalf uur speelfilm die dan leuker als één geheel te bekijken is. In vele games wordt dat soms gedaan achteraf, zoals jij al aangaf voor Metroid - Other M, waarbij het een soort unlock is als het spel is doorlopen.

In het voorbeeld van 10 miljoen gamers, en 100 miljoen bioscoopbezoekers, blijven er dus minimaal 90 miljoen klanten zitten die dus nooit het spel zullen spelen/zien. Dat is dus vooral de markt die Bobby Kotick wil aanboren, de speler kan met zijn portomonee stemmen en niet voor de film betalen als ze het spel kopen.

De prijs van $20-30 is op zich ook niet verkeerd, zolang het medium gerespecteerd wordt. Het moet dus gaan over een Blu-Ray film met mooi bonus material (behind the scenes van de game ontwikkeling, sketches, etc), en eventueel een demo versie gebundeld van het spel voor gebruik in een computer. Echter de topman heeft het over vijf jaar in de toekomst, en met de adoptie van Netflix, XBL, en de aankomende plannen van Youtube, Amazon en Apple kan dat eventueel de norm worden.

Zolang het resultaat betekend dat er meer hoge kwaliteit spelletjes op de markt komen en ontwikkelaars niet failliet gaan onder de druk van de kosten, dan juig ik dit soort ideeën alleen maar toe. Wij als consument kunnen altijd met onze portomonee stemmen als we het er niet mee eens zijn. Want je kan klagen op forums wat je wilt, zolang een bedrijf meer winst maakt met een nieuw idee, dan blijven ze natuurlijk op die manier doorgaan.
Films maken op basis van games i in principe niet verkeerd. Maar het is wel zo dat er veel games-films gemaakt zijn die gewoon afbreuk doen aan de boodschap die het spel heeft -- Uwe Boll staat daar bijvoorbeeld als regisseur berucht om.

Een spel als Doom of Quake is moeilijk naar een film om te zetten, of je moet je juist op het achtergrondverhaal richten en een film maken over 'hoe het allemaal zo gekomen is'. Niet botweg proberen de gameplay te gaan verfilmen, dat gaat prima met adventures of RPG's maar minder goed met actiespellen. Een Space Quest-, Monkey Island- of Resident Evil-film werkt in dat opzicht prima, een Doom-film niet.

Als je een serie games zoekt die van zichzelf al een uitgebreid verhaal hebben, dan zit je gauw goed en kun je daar makkelijk op verder bouwen zonder dat het saaie partijen actie worden. Half-Life laat zich als verhaal bijvoorbeeld goed vertalen naar een film zonder dat er een half uur alleen maar headcrabs aan gort geschoten worden, net zoals het uitgebreide verhaal achter de Halo reeks.
We hebben het hier niet over een game verfilming, maar over een spel wat zoveel hoge kwaliteit cutscenes bevat, dat het een film in een spel is.

En die cutscene film willen ze dus als film uitbrengen, eventueel met wat extra scenes toegevoegd.
Als er in deze stijl een goede film wordt gemaakt, dan zou ik dat eerder kijken dan een "gewone" animatiefilm. Het lijkt mij best vet, om de verhaallijn naast het gewone spel ook als volledige film te kunnen zien, of een prequel als film. Zoiets zou dan als optie voor een paar euro extra verkrijg moeten zijn; beetje vergelijkbaar met de inleidende boeken van Dragon Age.
"Wat als we dat uur, of anderhalf uur uit de game halen en aan ons publiek, waar we de creditcardgegevens van hebben en waar we een directe verhouding mee hebben, gaan aanbieden en zeggen, 'Wil je de StarCraft-film hebben?'"
Dat lijkt me dan wel weer een beetje achterlijk. Het moeten niet aan elkaar gepalkte cutscènes worden; het moet dan wel omgebouwd worden tot een echte lopende film, en niet maar alleen een serie cutscenes. Uiteraard moeten de cutscenes wel in het spel blijven.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 17 september 2010 17:02]

afzetters, een film op bluray schijfje kost nog niet zoveel.
En als je het spel koopt ben je 20 of 30 euro meer kwijt, maar heb je er nog een verschillende uren speelplezier bovenop.
De films zullen voor 20 tot 30 dollar te downloaden zijn, denkt de topman.
Yeah.... Think again. Laat ze het dan maar in de bioscoop tonen voor een 5- 10 euro, of streamen voor een bedrag tot 5 euro. En zoals LordPan al zei:
afzetters, een film op bluray schijfje kost nog niet zoveel.
En als je het spel koopt ben je 20 of 30 euro meer kwijt, maar heb je er nog een verschillende uren speelplezier bovenop.
Bijkomend probleem is als je de game (als)nog wilt spelen: spoiler alert!

Volgens mij is het veel interessanter (en waarschijnlijker, logischer, etc) dat we ons in dit kader massaal storten op het fenomeen 'used-generated content', wat volgens mij vandaag de dag ook al op (steeds) grote(re) schaal gebeurt. Ik denk aan een grote diversiteit aan gameplay-beelden van allerlei verschillende gebruikers, die zij vrijelijk combineren met door de uitgever beschikbaar gestelde beelden (bestaande cutscenes of niet), of zelfs eigen cinematics (indien mogelijk), wat uiteindelijk een prachtige verscheidenheid aan user-generated movies & series oplevert. Een mooi voorbeeld van 'early adopters' van dit concept zal de meesten hier wel bekend zijn: Red vs. Blue.
Volgens mij is het veel interessanter (en waarschijnlijker, logischer, etc) dat we ons in dit kader massaal storten op het fenomeen 'used-generated content', wat volgens mij vandaag de dag ook al op (steeds) grote(re) schaal gebeurt. Ik denk aan een grote diversiteit aan gameplay-beelden van allerlei verschillende gebruikers, die zij vrijelijk combineren met door de uitgever beschikbaar gestelde beelden (bestaande cutscenes of niet), of zelfs eigen cinematics (indien mogelijk), wat uiteindelijk een prachtige verscheidenheid aan user-generated movies & series oplevert. Een mooi voorbeeld van 'early adopters' van dit concept zal de meesten hier wel bekend zijn: Red vs. Blue.
Het probleem met user-generated content is dat veel uitgevers het zien als misbruik maken van 'hun' game om gebruikers creatief te laten doen. Ze beschouwen het daardoor als een inbreuk op hun rechten, net zoals je een eigen Star Trek-filmpje of een film van The Legend of Zelda zou maken.

Het gaat nog wel even duren voordat die houding omkeert, en uitgevers door gaan krijgen dat de gebruikers en makers van die content ook hun klanten zijn. Als dat gebeurt dan kunnen we over uitgifte van user-generated media gaan praten.
Weird. Koop je een game voor 60 euro, monthly subscription erbij. Moet je naast expansion packs ook nog eens de Cut-scene movies gaan kopen.
Als ze dan direct die irritante logo's van Activision en andere betrokkenen uit de game halen die je ziet bij opstarten, dan heb je er tenminste wat aan.

[Reactie gewijzigd door TheMe op 17 september 2010 16:47]

Zoals het nu uitgelegd wordt is het eerder een extra, dat je dus alle cutscenes in één keer kan kijken zonder dat je de campaign/singleplayer/whatever hoeft te spelen. Daarbij zit er bij mijn weten alleen bij WoW een montly subscription, verder heeft geen enkele Activision Blizzard game het?
"...and take it out of the game..."
Lijkt me te impliceren dat Kotick het er wel degelijk uit wil halen, waarom zou je jouw product gratis willen leveren aan de afzetmarkt als je er ook nog geld voor kan vragen. Maar dan vraag ik me wel sterk af hoe Kotick dan het verhaal in-game wil vertellen wanneer hij alle cut-scenes eruit heeft gesloopt.

Wellicht is het een idee voor de toekomst, alleen dan wel wat beter uitgewerkt dan deze hersenspinsel van het geld-maak gedeelte van het brein van Kotick.
Ik denk meer dat er bedoel word van "we kopieren / gebruiken / halen de cutscenes it de game om ook een los staande film te maken". En dus niet "we verwijderen uit de game".
Tuurlijk worden de cutscenes niet uit de game gesloopt, dat zou echt volkomen belachelijk zijn en niemand zou dat pikken.

Ze willen gewoon extra geld verdienen door films aan te bieden die gemaakt zijn van cutscenes uit games.

Als ze er wat leuks van maken, en het optioneel houden lijkt me het een leuk idee. (alleen wel goedkoper dan)
ik zie ook zeker wel wat hier in voor spelseries.
ik zou best wat over hebben om dit idee bijvoorbeeld van kingdom hearts 1 en 2 te hebben(ok, niet activision maar dit is wel een goed voorbeeld) omdat ik geen PS2 heb maar wel de spellen op de GBA, DS, en PSP waardoor er flinke gaten in het verhaal vallen.
en wat dacht je van warcraft, als ze de cut-scenes van de eerste delen opnieuw renderen zodat ze graphisch beter aansluiten met die van WoW, kan er zeker wel wat leuks uit komen. Ook al is de film dan maar 30min lang.
Die Bobby heeft wel ergere dingen in gang gebracht. Dus het verbaast me echt niks als hij echt de cgi cutscenes eruitv laat halen.
Ze willen gewoon extra geld verdienen door films aan te bieden die gemaakt zijn van cutscenes uit games.
Dan vind ik 20 tot 30 dollar wel even veel geld voor een paar aan elkaar geplakte filmpjes die ook in de game zitten. Zoals ik het hier lees wil meneer niks anders doen dan alle bestaande cutscenes uit een game knippen, ze lukraak achter elkaar hangen en hopen dat het een speelfilm wordt.

Ik zal zeker zeggen dat de cutscenes uit veel games de laatste jaren beter zijn geworden en er vaker gebruik gemaakt wordt van grote acteurs, zoals bijvoorbeeld in de C&C reeks. De laatste C&C games waren niet van topniveau, maar de cutscenes waren weer wél het kijken waard.

Om er een film van te maken moet je alleen wel wat meer doen. Er gebeuren ook dingen in-game, als je die op wil vangen moet je dus nieuw materiaal gaan filmen. En dan vind ik het weer wel de moeite waard.
Niet zo moeilijk doen mensen. Als je niet wil betalen dan download je het later toch gewoon. :P
Ik vraag me dan ook af of het nog interessant is als je alle cutscenes achter elkaar bekijkt. Spellen met téveel cutscenes stoten af, het is een leuke beloning maar op deze manier ga je dan wel minder geneigd zijn het spel te spelen. 20-30$ is idd een ENORME som voor media.

Voorts was in sommige spellen het altijd wel leuk alles los te spelen waar je aan het eind dan een extra feature bv kreeg zodat je ook alle scenes kon bekijken. Gaan ze dit dan volledig uit games gaan persen? Want dan hoeft het voor mij niet meer en koop ik geen van beide.
Maar als het alleen de cutscenes zijn vind ik 30 euro wel ERG veel geld hoor.

Zoals ik het begrijp willen ze een kleine film naast de game maken, zoals ze nu ook al boeken hebben in het Starcraft universum.
noem 1 game die 60 euro kost en een abbonement heeft,
daarnaast zitten de cutscenes toch ook gewoon in de game, alleen dit is voor mensen die een echte film willen (WoW lore junkies bijv.)
WoW kost ongeveer 60 euro (afhankelijk van aanbiedingen, en waar je 'm koopt, maar ik houdt even bol.com aan) op dit moment.
Vanilla WoW: €15 TBC Expansion: €15, WotLK Expansion €35. Bij elkaar: €65. Met de eerstkomende uitbreiding erbij (€30): €95. Maandelijkse kosten: ±13 euro..

Geen goedkope hobby dus, dat lore junkie uithangen ;-)
Met andere woorden je koopt een game zonder " cinematografische verhaal aankleding " en dan moet er vervolgens voor het beeldverhaal grof betaald worden ?!
De man is de duivel zelve.
Hoe hij PC games simpelweg analyseert en ontleed vanuit de winst maximalisatie om ons vervolgens te confronteren met het einde van games like we know it ..
Te bizar voor woorden ..
HIj is ook de man van deze uitspraak: "The goal that I had in bringing a lot of the packaged goods folks into Activision about 10 years ago was to take all the fun out of making video games."
De man is echt de duivel.
Juist, ze willen dus cutscenes die er puur zijn als een aanvulling van het spel voor dezelfde prijs verkopen als een toptitel op Blu-Ray met peperdure acteurs.

Tja je moet maar waanbeelden hebben.
persoonlijk vind ik de cutscenes tegenwoordig meer als maar een aanvulling ;)

maar 20 tot 30 dollar is idd veel en veel teveel ervoor
Een spel koop je natuurlijk voor het spel, niet de cutscenes. Natuurlijk is het wel zo dat diverse developers steeds meer in de cutscenes doen om realisme enz toe te voegen. Dessalnietemin blijft het een spel waarbij ze niet enorm veel geld gaan uitgeven voor een paar ingame filmpjes, als je grote namen in spellen ziet dan gaat dat veel verder dan alleen cutscenes, net zoals bij bijvoorbeeld Mass Effect.

Nee, ze kunnen beter de kosten van de cutscenes zoveel mogelijk drukken door het niet bijzonder proberen te maken door dure acteurs in te huren, door dat toch te veranderen verhoog je alleen maar de prijs (of kwaliteit) van spellen en daar zit niemand op te wachten.
ik kan je vertellen dat de meeste (bijv. Warcraft) fans, dit zeker zullen zien zitten, alleen moet blizzard dit dan goed in elkaar zetten, en het beste is dan voor hen om hier echte een losse film van te maken. (en niet de cut-scenes te gebruiken)

Verschillende warcraft fans, komen de game mede door de geweldige cut-scenes die er inzitten, + dit geeft die gamers ook nog een extra motivatie om de singleplayer uit te spelen. (om alle cutscenes te kunnen hebben gezien)

Als ze er echt een film van maken (en niet cutscenes) dan is het als Blizzard hem maakt, hoogstwaarschijnlijk evenveel waard als een standaard topfilm.
Als een Warcraft en Diablo fan mijzelf, kan ik je vertellen dat ik niet in zulke grapjes zou trappen. Ja ze voegen een hoop toe, maar ik hoef geen film te hebben, dat zou juist in mijn ogen alleen maar slecht zijn voor het spel.

Terwijl ik aan het spelen ben wil ik het verhaal langs zien gaan, als ik een verhaal op TV wil zien dan hebben we daar Hollywood enz al voor.


Nee dit is gewoon een nieuwe manier om mensen hun geld uit de zak proberen te kloppen, voor in de plaats dat je het verhaal in het spel doe dan doe je het in een lang filmpje en vervolgens gooi je het spel maar een beetje in elkaar, nee zo werkt het niet, zoals het nu altijd is gedaan is goed, als ze er wat meer in willen stoppen dan kan dat, maar ze moeten juist tijdens het spelen zo veel mogelijk er in stoppen.
Blizzard heeft zover ik weet al een warcraft film aangekondigd. Deze word geregisseerd door Sam Raimi in samenwerking met Legendary Pictures... Er was enkele concept art beschikbaar, ook heeft blizzard bevestigd dat het zich buiten de spellen om afspeeld... Als ik het me goed herinner.
Het probleem met cutscenes is dat het stukjes zijn die uitmaken van een veel groter geheel. Blizzard gaat zelf echt niet de hele game omzetten in een machinima zodat activision een nieuwe manier van uitmelken krijgt. Goede kans dus dat we een aantal geweldige cutscenes krijgen met stukjes verschikkelijk slechte ingame animaties die de kantoormedewerkers bij Activision in elkaar geknutseld hebben om een kloppend/navolgbaar verhaal neer te zetten.

Als je werkelijk zo'n som neerlegt voor alleen een verzameling cutscenes kun je ze beter even op youtube bekijken.
Leuke ontwikkeling dat het verhaal ook in film formaat wordt aangeboden, persoonlijk haat ik de SC gameplay maar het verhaal is wel weer leuk en dit zou een uitkomst zijn.
Maar met Activision achter dit idee lijkt het me ook weer niks, 20 of 30 dollar zal 30 dollar worden wat natuurlijk ook 30 euro betekend voor ons, lijkt mij meer dat Activision de MW2 map packs niet genoeg melk op blijkt te brengen }:O
Leuk inderdaad dat BLIZZARD de coolste cutscenes maakt in gans de industrie, maar dat ACTIVISION hun creativiteit direct weer wil gaan uitmelken :(

dat uur of anderhalf uur maakt deel uit van de spellen van blizzard en MOET er in blijven zitten. Ze zijn een enorm sfeerelement dat inherent deel uitmaakt van de kwaliteit van Blizzard-games.

Als Kotick zijn geschifte idee doorgevoerd wordt, dan denk je toch echt niet dat je games krijgt die plots 20 of 30 € goedkoper zijn |:(

Wat ze wel mogen doen is: de game laten zoals het is én een extra film maken van 1 of 1.5 uur en daar dan geld voor vragen, maar dat zal wel weer ijdele hoop zijn O-)

damn golddiggers :X
Volgens mij proberen ze een andere kant op te gaan dan jij denkt. Cut-scenes blijven in SC2, maar diezelfde cut-scenes plakken ze aan elkaar en verkopen die ook los voor 20-30 euro/dollar. Wel het hele verhaal voor op de bank en je hoeft niet de hele campaign uit te spelen. Kennelijk denkt de man dat hier een markt voor is, hij zomaar eens gelijk kunnen hebben...

Hou er verder rekening mee dat de dollar nu zo hoog is dat de Amerikaanse prijs van $30 de prijs is zonder btw, de prijs die wij in Nederland moeten betalen is inc. btw. dus dan komt daar weer 19% bij, zit je op ~€29, dat staat niet zo heel mooi en zetten ze €29,95 neer. Dat scheelt niet zo heel veel als mensen denken en jij insinueert...
Bijvoorbeeld in C&C3 en in Red Alert 2 heb je iig een optie om ALLE CUTSCENES in een keer te bekijken.

Dus het is een beetje van de zotte dat ze daarvoor geld willen zien.
Marketing technisch zo opgelost, je stopt in de losse versie een paar seconden aan 'previously unreleased scenes' en het wordt weer een hebbedingetje. Maar 20-30 dollar... sweet dreams.
Hmm... dus nu koop je een game voor 60 euro waar de films bij zitten, maar straks koop je een game voor 60 euro en moet je voor 20-30 euro de films er los bij kopen???

Of ik begrijp het verkeerd en je blijft de game voor 60 euro met films kopen, maar je kunt ook kiezen om niet het spel maar alleen de film te kopen voor 20-30 euro. In dat geval: waarom zou ik de film willen zien als ik al geen interesse in het spel had? hahaha

Gedoemd te mislukken.
Hmm... dus nu koop je een game voor 60 euro waar de films bij zitten, maar straks koop je een game voor 60 euro en moet je voor 20-30 euro de films er los bij kopen???
Daar dacht ik dus ook al aan, want als we daar heen gaan..dan is de game industrie wel gedoemd(vanuit mijn perspectief)

En verder uploaden altijd wel genoeg mensen die cutscenes naar youtube ofzoiets. ;)
Ik vond Final Fantasy 7 een super verhaal hebben, maar de gameplay was mij te eentonig, traag en niet uitdagend. In die tijd kwam ik nog wel door dat spel heen, ik had niks anders te doen, maar voor zoiets heb ik nu toch echt geen geduld meer. Ik heb dan ook ontzettend genoten van FF7: Advent Children! (vervolg film)

Vergelijk het daar mee, als RTS niet je ding is of je bent überhaupt geen gamer, dan kan het verhaal en alle moeite die in die filmpjes zijn gestoken nog steeds een prachtstukje entertainment zijn.


20-30 dollar is natuurlijk wel compleet van de zotten.
Zou kunnen werken, maar dan moeten ze veel meer cutscenes gaan maken - sowieso een half uur. De cutscenes van Starcraft vindt ik bijvoorbeeld te weinig om als film te gaan zien. En de 'ingame' cutscenes (tussen de missies in gemaakt in de ingame engine) zou ik juist weer niet willen zien.

Maar als ze een hoeveelheid cutscenes toevoegen zoals in de FF games van vanouds doen (je weet wel, die waar ze 4 CD's voor nodig hadden om het er allemaal in te kunnen proppen) hoor je mij niet klagen.

En het zou maar zo de propere intrede van Blizzard in de dunbevolkte wereld van volledig CG filmmakers kunnen betekenen, als ze er flink op inzetten. Helaas is dat tegenwoordig beperkt tot tekenfilmmakers als Pixar en Dreamworks - sinds het toenmalige Square Enix het probeerde met The Spirits Within (en hopeloos mislukte) proberen maar knap weinig partijen feature-length films te maken in volledig CGI. En nee, Beowulf telt niet mee daarin, imho, dat was een standaard Hollywood film waar ze het nodig vonden de karakters over te trekken met wat computerbeeld. (heb hem niet gezien, overigens (disclaimer)).

Maar eensch, de filmpjes op zich zijn van een zeer goede kwaliteit, als ze daar een feature-length film van kunnen maken die ook nog coheren is... :p
Ik snap het niet helemaal, hij wil dus de cutscenes aan elkaar plakken om zo een "film" te maken. De cutscenes zijn er om een deel van het verhaal te vertellen, het andere deel van het verhaal is het spel zelf. Als je alleen de cutscenes bekijkt mis je dus volgens mij een deel van het verhaal, alsof je een boek leest en telkens 10 bladzijdes overslaat...

De kwaliteit van bijv. de starcraft 2 animated (dus niet ingame) cutscenes zijn echter wel van zo'n kwaliteit dat ze er wel een film van kunnen maken als ze er nog wat bij animeren.
De kwaliteit van bijv. de starcraft 2 animated (dus niet ingame) cutscenes zijn echter wel van zo'n kwaliteit dat ze er wel een film van kunnen maken als ze er nog wat bij animeren.
Is dat filmpje dat bij het artikel staat zo'n animated cutscene? Ik vind dat eerlijk gezegd behoorlijk matige kwaliteit als het voor film door moet gaan. Voor een spel is het leuk, maar als ik het vergelijk met het bijna 10 jaar oude final fantasy: the spirits within (wat overigens geen succes was), dan haalt het het er daar al niet bij.

Ik zie niet in waarom zij het beter zouden kunnen dan de bedrijven die zich er nu in specialiseren.

volgens mij is het gewoon puur promotie: ons spel is zo goed dat je van de cutscenes een echte film zou kunnen maken!

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 17 september 2010 17:12]

filmpje boven is ingame, ik heb het over bijv. deze: http://www.youtube.com/watch?v=4g_N84D3zjg
van bv Wing Commander 3 (spel uit 1994) heeft een fan een film gemaakt
http://www.wcnews.com/holovids/full_length_wing3.shtml
ik vond het best leuk gedaan, maar om daar dan geld voor te betalen... toch maar niet en zeker niet voor die prijs
Avatar (ook computerrender :P ) is goedkoper te krijgen

edit:
typo

[Reactie gewijzigd door catfish op 17 september 2010 20:35]

WinG Commander dan hè ;)
en aan ons publiek, waar we de creditcardgegevens van hebben en waar we een directe verhouding mee hebben, gaan aanbieden en zeggen, 'Wil je de StarCraft-film hebben?'"

Dit snap ik niet helemaal. Ik bedoel: 'hun publiek' heeft het spel al gespeeld, en gaat dus niet nog eens betalen om dezelfde cutscenes te zien. Het potentiële publiek is denk ik net andere mensen, die de game niet direct willen spelen, maar toch geïnteresseerd kunnen zijn in het verhaal en de CGI. Sowieso, 30 dollar hiervoor is echt complete waanzin. Waarschijnlijk vind hij dat met zijn dik salaris peanuts, maar ik zie maar weinig consumenten dit neertellen voor een animatiefilmpje.
Het idee is dat alle cutscenes uit het spel verwijdert worden en vervolgens als premium-content worden aangeboden.

Wederom een belachelijk Bobby Kotick idee. Google maar eens op die naam, met uitspraken als "I want to take the fun out of making games" laat hij duidelijk zien dat alles voor hem draait om winstmaximalisatie op de korte termijn en dat kwaliteit van de games en het tevreden houden van de doelgroep erg onderaan de prioriteitenlijst staat.
in dat geval, prachtig idee! (als de prijs van het spel dan 20€ goedkoper is)
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True