Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 202 reacties

Modern Warfare 2 heeft uitgever Activision en ontwikkelaar Infinity Ward geen windeieren gelegd. Het spel heeft sinds de lancering tot nog toe maar liefst 1 miljard dollar omgezet; ruim de helft daarvan werd in de eerste vijf dagen verdiend.

Modern Warfare 2In die eerste vijf dagen na de release op 10 november werd er voor 550 miljoen dollar omgezet. Daarmee werd het grootste deel van de omzet van Infinity Wards Modern Warfare 2 binnengehaald in de eerste paar dagen na de launch. Volgens uitgever Activision Blizzard passeert de omzet van Modern Warfare in de eerste dagen hiermee die van films als Avatar, Harry Potter en The Dark Knight.

Daarbij moet echter worden aangetekend dat games niet één-op-één zijn te vergelijken met bioscoopfilms, mede vanwege de fors hogere prijs van games. In totaal werd er door het spel 1 miljard dollar omgezet. Het spel is tot nu toe circa 15 miljoen keer verkocht; voorganger Call of Duty: Modern Warfare ging 'slechts' 14,4 miljoen keer over de toonbank.

Het is niet de eerste keer dat een game de grens van een miljard dollar aan omzet overschrijdt; eerder lukte dat met Guitar Hero III en World of Warcraft.  Activision-ceo Robert Kotick zegt dat de verkopen van Modern Warfare 2 'de verwachtingen overtrof'. Het spel is ook al de snelst verkopende game: in de eerste dagen gingen er zeven miljoen exemplaren over de toonbank. De bezoekers van Tweakers.net verkozen Modern Warfare 2 tot de beste game van 2009.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (202)

Hoe is de verdeling over de platformen? Ben toch benieuwd op welk platform het het best verkocht is en op welke het minst.
In Nobember:

4.200.000 Xbox 360
1.870.000 PlayStation 3
170.000 PC
Van die cijfers klopt niks:

"VGChartz preliminary day one figures puts the sales to date (including the midnight launches) at over 7 million copies worldwide across Xbox 360, PS3 and PC. Around 55% of sales are on Xbox 360, 33% on PS3 and the remaining 12% on PC. In terms of regional breakdowns, over 4.2 million units were sold in the Americas (3.7 million USA), 1.2 million in the UK and 350,000 each in France and Germany.

11th November 2009 Brett Walton"

Dus het is eerder
3.800.000 Xbox 360
2.310.000 PlayStation 3
840.000 PC

Officiele comment van Robert Bowling:
“The PC version of Modern Warfare 2 has actually outsold the PC version of Call of Duty 4: Modern Warfare in its first week. Making it the most successful PC version,” Bowling added. The PC version has done tremendous in its first week, better than our previous game.”
Of zou de director of communications zelf liegen?

Dat cijfer van 170.000 is gewoon complete BS.
Het is later een aantal keren vermeld dat deze cijfers niet op verkopen aan consumenten, maar aan handelaren waren gebaseerd. Aangezien de handelaren verwachtten meer voorraad nodig te hebben dan bij CoD4 is het logisch dat zij meer kochten. Het zegt echter niets over de uiteindelijke verkopen aan consumenten.

Ook is het niet logisch aan te nemen dat MW2 goed is verkocht voor de PC gezien de cijfers van Steam. Die geven aan dat er op de beste tijden ongeveer 80-90k mensen online spelen met dagelijkse pieken van ongeveer 100-120k. Als er werkelijk zoveel verkopen voor de PC zijn geweest dan is het aantal mensen dat de game speelt belachelijk laag.
Indien dit aan de handelaars zou liggen zou dit betekenen dat deze met héle grote overschotten zitten op dit moment hetgeen een impact heeft op de prijs.
Dit is toch echt niet het geval hoor de prijs ligt nog altijd mooi op 45€ en hoger bij de winkels.

Die 120k toont juist aan dat de cijfers die ik quote veel realistiser zijn.
Als er pieken zijn van 120k mag je er echt wel van uitgaan dat het aantal mensen dat de game bezit waarschijnlijk 5-10 keer hoger ligt. Het is niet omdat je een game bezit dat je het ook daadwerkelijk gaat spelen.
Plus als de piek hier s'avonds op 120k ligt dan vergeet je even dat half de usa middag aan het eten is en dat ze in Japan al liggen te slapen...

Daarnaast is de multiplayer op de pc ook nog eens zwaar ondermaats om gekende redenen dus waarom zou je het dan spelen?
Ik ken massa's mensen die het spel gekocht hebben en na enkele dagen terug de voorganger gaan spelen zijn :)
Indien dit aan de handelaars zou liggen zou dit betekenen dat deze met héle grote overschotten zitten op dit moment hetgeen een impact heeft op de prijs.
Dit is toch echt niet het geval hoor de prijs ligt nog altijd mooi op 45€ en hoger bij de winkels.
Nee hoor. De cijfers gingen over de eerste week van verkoop. Dat overschot hebben ze daarna wel weggewerkt.
Die 120k toont juist aan dat de cijfers die ik quote veel realistiser zijn.
Als er pieken zijn van 120k mag je er echt wel van uitgaan dat het aantal mensen dat de game bezit waarschijnlijk 5-10 keer hoger ligt. Het is niet omdat je een game bezit dat je het ook daadwerkelijk gaat spelen.
Plus als de piek hier s'avonds op 120k ligt dan vergeet je even dat half de usa middag aan het eten is en dat ze in Japan al liggen te slapen...
Nogmaals, jouw cijfers gaan alleen over de eerste week van verkoop. Als ze werkelijk zouden kloppen(en niet over de verkopen aan handelaren zouden gaan), dan zou het game bezit dus meer zijn dan 10 keer die piek.(Wat overigens al erg hoog geschat is voor een Multiplayer-based game.) De verkoop-piek stopt immers niet na één week.(Meer iets van 3-4 weken.)
Daarnaast is de multiplayer op de pc ook nog eens zwaar ondermaats om gekende redenen dus waarom zou je het dan spelen?
Ik ken massa's mensen die het spel gekocht hebben en na enkele dagen terug de voorganger gaan spelen zijn :)
Dit zou de enige rede kunnen zijn waarom de verhouding van koper/spelers zo vreemd zou zijn. Als ze dit werkelijk hebben bereikt, dan ziet het er niet goed uit voor de opvolger van MW2. Die mensen zouden zich nu dan toch wel erg belazerd voelen en met een flinke dosis argwaan naar IW/Activision kijken.
Lachen dat er nog een topic hierover is gekomen.

Ik heb de game gedownload maar na het spel een tijd gespeeld te hebben in offline modus heb ik nu toch maar besloten om het spel te kopen voor online te kunnen gamen.

Spijtig dat ik tot zaterdag moet wachten omdat ik over mijn telenet limiet heen ben gegaan :) Maargoed, ik wacht vol spanning af wat het online gebeuren mij extra te bieden heeft, tenslotte heb ik wel €60 voor een game betaald, welk ik vrij veel vind voor een spel _/-\o_

Ik ben benieuwd O-)
Waar komen deze getallen vandaan ? Bron ?
Want die pc getallen vallen me erg tegen of misschien is het later verschennen voor de pc ?
Gamasutra. De PC nummers zijn wel zonder Steam meegerekend.
Aangezien noch Steam noch de publishers cijfers vrijgeven zijn PC cijfers over het algemeen totaal onbetrouwbaar.
Inderdaad, ik denk dat voor de pc minstens 8 miljoen x mw2 is verkocht
Lol nee sorry de pc wereld loopt hier ver in achter. Iedereen wilt dedicated servers omdat ze zo illegaal de game kunnen downloaden en dan nog steeds online kunnen spelen
Gezien de verkopen hebben ze heel de pc markt niet nodig dus zullen ze hier steeds minder en minder aandacht aangeven

Helaas voor jullie pc gamers maar heerlijk voor ons console gamers omdat hun games daar waarschijnlijk steeds meer voor worden ontworpen
Juist niet goed voor consoles. MP op consoles zijn onspeelbaar door de vreselijke pings. Slechts enkele devs hebben op console al op het briljante idee van dedicated servers gekomen.
Heb ik zelf helaas niet veel ervaring mee. Kan alleen praten over de Halo 2/3 MP maar daar is het echt goed geregeld hoor, eigenlijk nooit een slechte ping! dus naar mijn mening is dit niet de schuld van de consoles maar meer van de ontwikkelaars
Bij Halo heb je dus ook onspeelbare pings voor een shooter. Je leeft er gewoon mee en moet maar genoegen nemen dat ze dan aimbots in het spel moeten programmeren om elkaar te raken.
Maar als je pc gewoon bent is het vreselijk om met een console online te spelen. Zelf koop ik enkel games voor single player op een console. Hier en daar heb je gelukkig wel spelletjes waar snelheid niet nodig is (Uno :p).
Juist niet goed voor consoles. MP op consoles zijn onspeelbaar door de vreselijke pings. Slechts enkele devs hebben op console al op het briljante idee van dedicated servers gekomen.
Ik heb diverse games online gespeeld op de PS3 en op de Wii, en ik had altijd uitstekende verbindingen. Waar het op de PC nog wel eens zoeken was naar de juiste server, was 't op de console pure eenvoud.
Iedereen wil dedicated servers omdat het gewoon een veel beter systeem is.
Als je echt denkt dat iedereen die dedicated servers wil dat alleen maar zegt omdat hij 35 euro wil besparen dan slik je IW's propaganda wel erg makkelijk. Dedicated servers zijn niet belangrijk voor verkoop cijfers, dat staat buiten kijf ... de moderne gamers zijn schapen. Maar vooral de iets oudere gamers willen servers omdat ze gewend zijn aan :

Geen host advantage
Beetje voorspelbare verbinding (zoveel bullshit deaths in MW2)
Community (MW2 is totaal onpersoonlijk)
Server bans (niet alleen cheaters, maar ook mic abuse bijv.)
Mods
etc.

Het is ook geen of/of keuze, zie Valve games, je kan gewoon alletwee doen.
/oftopic
Ik wil hier niet lullig doen hoor maar zelfs de nieuwe MW2 is illegaal speelbaar op Steam zelf. Ik weet niet precies hoe ze het doen, maar er zijn dus mensen die het zelfs nu nog online spelen tegen anderen.

Oftewel FAAL van de anti-piracy beleid en voor niets geen dedicated server.

Ontopic/

Dit is natuurlijk alleen het omzet vraag me af wat netto is dan.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 14 januari 2010 16:36]

En jij hebt vast nooit een spel illegaal gedownload en online gespeeld om het uit te proberen? :+
<Quote Mellow Jack>
Iedereen wilt dedicated servers omdat ze zo illegaal de game kunnen downloaden en dan nog steeds online kunnen spelen.
</Quote Mellow Jack>

Jij hebt echt geen idee wat er gebeurd in PC land, iedereen wil dedicated servers omdat zij dan zelf in control zijn, zij mods kunnen installeren en zo langer plezier hebben van het spel, zij zelf bepalen wie er op die server komt, zij lagere ping hebben omdat de server gelocaliseerd is bij een locale provider. En zo zijn er nog meer redenen.

Men heeft voor de huidige oplossing gekozen omdat het makkelijker is voor de consoles een game te maken, grotere afname en meer omzet. En vergeet niet zij zijn groot geworden door de pc markt die ze vervolgens een schop na geven. Als je kijkt naar Xfire dan staat MW1 al meer dan 2 jaar op positie 2, ja op 10 dagen na toen MW2 uit kwam welk regelmatig op een vierde plek staat onder COD2.
Klopt volgens een gamers.nl artikel in december:

totaal 6.1 miljoen
Xbox 360 4.2 miljoen
PS3 1.9 miljoen

http://www.gamer.nl/doc.p...es-miljoen-keer-in-VS?p=1
Precies weet ik niet... maar Xbox had meer.
Dat is alleen al logisch vanwege het feit dat er meer Xboxen uit zijn.

US: Meer Xboxen dan PS3 en meer shooterland
Japan: Meer PS3 dan Xboxen maar geen shooterland
(just a small argument)
360 meer copietjes dan ps3 :+
blijft toch koffiedik kijken
Met een kopie kan je niet op de live netwerk en laat dit nou net een spel zijn dat veel mensen multiplayer willen spelen.
Maar de PC gebruikers haten de MP dan weer wegens het matchmaking systeem.
PC gebruikers haten het door de p2pservers. Matchmaking moet niet slecht zijn als het maar met dedicated servers is en je eventueel ook een server list kan opvragen.
De pc gamers heeft MW2 niet nodig :)
Valt opzich mee... matchmaking is lelijk maar de gameplay zelf is bruut. Ik ben hooked in ieder geval :)
De PC blijft natuurlijk toch het #1 platform voor shooters, MMORPG's en RTS games. Dit is gewoon een feit. Als je shooters op de PC speelt en dan naar de console gaat spelen is dat een pure degradatie. Zullen de console fans misschien niet leuk vinden maar 't is zo. Maar achja of je gaat erin mee of je blijft op de PC en moet het met minder en minder doen.
PC is momenteel het #1 platform maar er wordt zoveel mogelijk aangepast om een betere ervaring te krijgen op de consoles en dat lukt ze steeds beter en beter waardoor jou stelling steeds minder op gaat.

Ik vind dat wanneer je zo arrogant bij de PC blijft hangen dat je na een tijdje best kan accepteren dat de platformen gelijk zijn (oke nu nog niet maar over een korte tijd zeker wel)
Inderdaad goed voor de consolegamerz. In feite een rem op de ontwikkeling. Door de PC worden grotere sprongen voorwaarts gemaakt in kwaliteit van vele games. Een ps3 bijvorbeeld is nu 2 jaar in omloop met onveranderde specs. Daar kun je rustig nog 2 jaar games voor ontwikkelen op hetzelfde kwaliteitsniveau. En dan lekker porten naar de PC. Luiheid is des duivels oorkussen zeggen we dan maar :p
Voor de mensheid als groter geheel dus jammer dat er meer verdiend wordt aan de consolegames. Ik denk dat de keuze voor Steam mogelijk een keerpunt in dit tij kan zijn, althans hoop ik. En kunnen we weer ons tweaker-hart ophalen aan snellere vernieuwingen :)
Ben ik inderdaad zeker met jou eens. De PC loopt altijd voor (en zal dat altijd blijven doen) dus het zou voor de ontwikkeling beter zijn wanneer er nog high end franchises zijn die puur en alleen voor de pc ontwikkeld worden. Zo genereer je ook nog eens een bepaalde verwachting bij de launch van nieuwe consoles want nu zullen veel non tweakers zoiets hebben van damn mooier dan mw2 kan het niet terwijl ik hem gister heb gezien op mijn pa's pc en dat ziet er toch al veel mooier uit (en het is maar een poort)
Pak de PS2 er eens bij met de launchgames en dan God of War 2 en Shadow of the Colossus. Als er iets vooruit gaat dan is het wel het programmeren voor consoles. Launchgames voor consoles zijn vaak stukken minder dan de spellen die erna komen.

Door de beperktheid van een console moeten de developers juist het onderste uit de kan halen wat volgens mij (ik ben geen programmeur :P ) veel uitdagender is dan altijd met de nieuwste snufjes werken.
Ik wacht dan ook met smart op keyboard/mouse functie bij de PS3... Als ze dat doen denk ik dat ze veel pc-gamers over de grens heentrekken naar consoles
PS3 en X360 hebben dat al hoor, enkel niet altijd bruikbaar in games. Maar ook daar zijn oplossingen voor.
Maar dan zit je weer met vaste hardware, games zonder deftige concurrentie op de prijzen en gewoon geen enkele controle over je games en software.

Mensen willen altijd dat consoles elementen overneemt van de pc en ondertussen zeggen dat de pc minderwaardig is. Vrij vreemd :/
Wie gaat er met een tobo+muis op de bank zitten?
lijkt me niet echt ideaal
Aardig goed voor een spel met een budget van 50 miljoen :)
750 miljoen winst (min die 200) . En dan announcen ze updates via twitter, hoe zielig kan het zijn om mega veel te investeren in het innen, en weinig in het onderhouden van de community.

[Reactie gewijzigd door jacob.korf op 14 januari 2010 14:59]

750 miljoen winst (min die 200)
Lijkt me niet aangezien een fors deel van de omzet gaat naar bijvoorbeeld retailers.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 14 januari 2010 15:25]

Is dat zo? ik denk eerder dat retailers gewoon die spellen kopen van activision tegen inkoopsprijzen, en dan verkopen tegen hogere prijzen. Is voor infinity ward de omzet niet lager door. Ik bedoel, als jij een laptop fabriceert in china, en deze verkoopt tegen inkoopwaarde, ga je toch ook niet de verkoopprijs die een retailer in nederland er voor krijgt gebruiken voor je eigen omzet?
Ach, als je een 200 miljoen uitgeeft aan reclame en lancering [1] is 50 miljoen voor development niet zo veel.

[1] http://www.escapistmagazi...rn-Warfare-2-Cost-to-Make
Aardig goed voor een spel met een budget van 50 miljoen :)
Eerlijk toegeven, dat vindt ik wel netjes van ze. In een eerder nieuwsbericht werd gezegd dat Activision ze een enorme pot geld toeschoof, maar ze zeiden dat ze graag hetzelfde (lagere) budget als de vorige game wouden hebben.

En dat is goed. Voorkomt dat ze veel geld gaan uitgeven aan bullshit, maakt hun productieproces efficienter, etc etc etc. En lijken ze minder commercieel door.

Nu Treyarch nog afschieten, :+.
Niet slecht voor het meest gepirateerde spel van 2009 8)7 zo zie je maar hoeveel 'schade' piraterij de industrie nou werkelijk toebrengt.
De schade is vooral voelbaar bij de kleinere studios. Kijk ook naar het gigantische verschil in verkoopcijfers tussen PC en consoles; duidelijk het gevolg van piraterij.

Het is toch ook niet omdat autofabrikanten een miljardenomzet draaien dat autodiefstal goedgekeurd zou moeten worden?

[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op 14 januari 2010 14:44]

wat merken autofabrikanten nou weer van autodiefstal? Dan verkopen zij alleen maar meer 8)7

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 14 januari 2010 14:41]

Stel dat ze uit de fabriek stelen... dan klopt de stelling weer..
nee, als jij een fabriek binnengaat en daar een exacte kopie maakt van een auto die ze daar hebben staan en daar daarna mee rond rijd, DAN klopt de stelling.

Als we er vanuitgaan tenminste dat je hem anders of 2ehands of niet had gekocht....
Als je bij een fabrikant gaat en met hulp van je genie in een fles wenst om het te kopiëren, is de fabrikant nog altijd een aankoop kwijt en ben jij nog altijd een dikke steler ;)
maar hij is zijn auto niet kwijt die de "dikke"steler waarschijnlijk nooit gekocht zou hebben in de eerste plaats. Mischien verdient de dealer wel meer door onderhoud.
offtopic: zeer scherp opgemerkt :P..
Het is toch ook niet omdat autofabrikanten een miljardenomzet draaien dat autodiefstal goedgekeurd zou moeten worden?
Nou ja.. nu is autodiefstal - tenzij we over de grote jongens die complete containers uit havens en volledige vrachtwagens met auto's wegkapen praten - meestal ook niet het stelen van een auto van de fabrikant; maar van een ander mens.

Die autofabrikant heeft daar geen last van.. sterker nog - wordt die auto niet binnen een bepaalde tijd teruggevonden zal de eigenaar (al dan niet met geld van de verzekering) waarschijnlijk een nieuwe auto kopen.. en dan wellicht weer van diezelfde fabrikant.
( conspiracy figuren - eat your heart out )

Als we dan nog een ander aspect bekijken... een spel kopiëren is op zich geen diefstal (al naar gelang definitie kan het wel 'stelen' zijn) - je ontvreemd een ander niet van het product. Er zijn wel mogelijke gederfde inkomsten.. als je er van uit zou gaan dat die persoon anders het spel had gekocht.

Dus als we dat even toepassen op auto's... als jij met een druk op een knop een auto zou kunnen kopiëren zonder dat de eigenaar daar iets mee verliest... zou je dan de drempel nog net zo hoog vinden als bij daadwerkelijke autodiefstal?

Wat niet weg neemt dat "och, ze verkopen toch wel genoeg" natuurlijk een bagger argument vóór 'piraterij' is :)
Waarom wordt hier bij elke vergelijking met piraterij het voorbeeld van de autofabrikanten erbij gesleept? Dat argument is al talloze keren afgeschoten en houdt simpelweg geen steek.
auteursrecht schending != diefstal
Dat doet er hier niet toe en dat zegt ie ook niet. Het gaat erom dat er een geleden schade is - mensen die het spel hadden gekocht als ze het niet konden downloaden. Nee, lang niet alle downloaders vallen daaronder idd, maar ze zijn er weldegelijk. Het feit dat een autofabrikant miljarden winst maakt betekent niet dat het geoorloofd is dat jij of ik er gewoon een uit de fabriek jat.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 januari 2010 15:01]

Op de Xbox 360 kun je ook kopien draaien, dus dat gaat niet helemaal op.

Al denk ik wel dat Xbox gamers wel meer games kopen, aangezien daar toch meer "hardcore gamers" op spelen.
En omdat de barriëre groter is - ze moeten een investering doen om hun 360 te modden, waarbij ze garantie en dergelijke verliezen. Die barriëre is veel lager op de PC - sterker nog, in sommige gevallen is het zelfs makkelijker om een illegale versie te spelen dan de legale. Spel gewoon installeren, crack eroverheen en klaar.
Dat valt nog te bezien, PC cijfers zouden veel hoger zijn geweest als de Xbox er niet was. Dus of dat direct door piraterij komt... eerder door de slechte uitwerking en mensen er dus zowiezo geen 50 Euro voor willen neertellen (en dat begrijp ik heel goed), de gemiddelde metascore voor de PC versie van MW2 is een 2, door de gebruikers.
duidelijk het gevolg van piraterij.
Duidelijk het gevolg van gebrek aan dedicated servers bedoel je?
De schade is vooral voelbaar bij de kleinere studios. Kijk ook naar het gigantische verschil in verkoopcijfers tussen PC en consoles; duidelijk het gevolg van piraterij.
Toch grappig, hoe uitspraken totaal zonder enige feitelijk basis altijd zo "duidelijk" zijn :) Misschien zijn er wel meer console gamers dan PC gamers. Misschien zijn er wel betere games op de PC die niet beschikbaar zijn op consoles waar dit dan wel een goede game is? Nee, ze verkopen ergens minder: piracy. Dat zie je steeds vaker tegenwoordig. Slechte film gemaakt? Flop? Piracy. Slechte game uitgebracht? Die vervloekte piraten ook. Muziek van een artiest slaat niet aan? Piraten. Maar als er een miljard wordt binnen geharkt hoor ik altijd maar bar weinig over de goede markt.

Overigens vond ik het een goede interactieve film. Maar een goede game? Nee. Het lijkt wel of gamers steeds dommer worden geschat. Ik heb een uur gezocht hoe ik m'n wapen op single shot zet :P

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 14 januari 2010 20:19]

Of je kan zeggen.... kan je nagaan als er geen piraterij was geweest.. dan was het misschien nog wel veel meer omzet.

we will never know... beide kanten hebben argumenten.
Nee hoor... De meeste mensen kopen deze game voor de MP, de illegale versie is niet te spelen online op de PC, op de Xbox wel. Dus dan zit je met je illegale kopietje vast aan een SP van 6 uur.

Ze zeiden dat hun "nieuwe" systeem (matchmaking) tegen piraterij was, maar dit is onzin aangezien het gewoon kan met een Xbox en op de PC is steam zelf de beveiliging, of er nou dedi's bij zitten of niet, dat maakt niet uit.
Jawel. Nu hebben ze alleen steam gehackt voor de singleplayer

De multiplayer was ook wel gelukt als ze met dedi,s hadden gewerkt.
Heeft te maken met gekraakte servers waardoor steam en iw.net dus compleet buitenspel gezet kunnen worden. Door het ontbreken van die dedictated servers kan MW2 niet zonder steam en Iw.net
Wat indirect weer zorgt voor net iets meer verkopen omdat van MW2 de multiplayer toch wel het leukste deel is.

[Reactie gewijzigd door Torched op 14 januari 2010 14:45]

In een goed geprogrammeerde client/server game word je ook "gematchmaked" met de server, ie. je krijgt de encryptie sleutels nodig om ermee te communiceren. De matchmaking faken en een verbinding forceren met een specifieke client is niet fundamenteel verschillend als bij een client/server paar de authenticatie eruit hacken.

Een server is niks meer dan een client die niet meespeelt ... dedicated MW2 servers heb je al :

http://www.teknogods.com/phpbb/viewtopic.php?f=14&t=1188

Dus, wat de redenen ook waren om het zo te doen ... de reden van piracy is gewoon BS.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 14 januari 2010 16:07]

Het is wel degelijk mogelijk om online te gaan met een illegale versie (op de pc).
Damn, en ik net ff €60 neergeteld om het spel online te spelen, nou ja ik gun ze het ten harte dat ze met het geld zich maar eens goed amuzeren !

Waarbij natuurlijk al €10 naar onze overheid gaat (BTW)
Waarbij een deel naar de winkelketen gaat
Waarbij een deel naar de distrubitie gaat
Waarbij een deel naar het materiaal gaat (DVD, Hoesje, etc)
Waarbij een deel naar de uitgever gaat

En waar ik waarschijnlijk nog een heleboel dingen/mensen/instellingen vergeten ben !

[Reactie gewijzigd door LordMike op 14 januari 2010 17:09]

€60?! Dan ben je flink afgezet. Zie hier de echte prijzen(€37 PC en €40 360 en PS3).
De developers zelf eigenlijk :p
De developers zelf eigenlijk :p
Dat zijn die 50 miljoen development kosten, denk maar niet dat ze van dat miljard veel zullen zien. (hun baas wat meer)
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat degene hem eerst download en daarna alsnog koopt. Zie het als een soort van Demo. Dan kan een game nog zoveel gedownload worden, maar als mensen het echt een goed spel vinden en graag online willen kopen ze het alsnog. Ik denk dat dat hier ook het geval is.

Verder had ik niet verwacht dat deze game nog zo goed ging verkopen na al dat gedoe over dedicated servers...
De game heeft ook helemaal niet goed verkocht op de pc de verkopen zijn behaald op de consoles waar niet iedereen zit te zeuren om dedicated servers :)
Ok het wordt oud, maar als ik hier lees dat je niet eens je favoriete map kunt kieze dan is dat toch een gebrek in multiplayer.

Gelukkig kan ik er voor kiezen om niets van IW te kopen, ze zijn blijkbaar voorbij hun piek. MW2 teert gewoon op de hype gecreeerd door de kwaliteit van CoD:MW. (Iedereen die de eerste 'gemist' heeft wil dit niet riskeren bij de 2e) imo is het succes van een game te meten aan de initiële verkoop/hype van zijn opvolger :-)
Ik ga verder niet reageren maar dat je geen maps kan kiezen vind ik ook slecht en dat je niet mensen kan kicken dmv een vote vind ik nog slechter
Je kan een private server starten maar dan moet je wel al je vrienden gaan zoeken om die map ook vol te krijgen.
ik had hem ook liever gepirateerd, ben zelf niet tevreden met dit spel.
je kan niet eens kiezen welke map je speelt....
je kan niet eens kiezen welke map je speelt....
huh?
in multiplayer niet, dankzij het geweldige gebrek aan dedicated servers (jaa daar gaan we weer!).
wat ik nog storender vind is dat je zo weinig harcore modes hebt, speelde in cod4 alleen maar hardcore...
Geen wonder dat het goed verkoopt. Aangezien iedereen bij mij in de buurt spontaan aan CoD zit.

Het halve dorp heeft een playstation 3 gekocht om CoD te spelen en zichzelf te kunnen afzonderen van de sociale wereld. Het is namelijk leuker om elkaar via een headset te spreken en neer te knallen. Wat ook leuk is om te weten dat een groot gedeelte die nu CoD speelt WoW heeft laten vallen.

Maar zo ken ik iemand die in aanzienlijk korte tijd 8kg is afgevallen omdat hij addicted is aan CoD. Drinkt alleen maar Redbull en gebruikt in het weekend ander spul ;) om nachten door te komen, sport niet meer, eet even snel en gaat daarna weer gamen en gaat 's nachts laat te bed terwijl 6uur de wekker weer gaat om te werken.

Vrij verslavend spel. Ik twijfel ook nog om een PS3 te kopen ;)

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 14 januari 2010 14:46]

persoonlijk vind ik de cultstatus van CoD2 niet verdiend, en ook deze game vind ik maar matig, bij een gebrek aan beter spelen de meesten dit heb ik 't idee.

CoD2 wordt nog steeds veel gespeeld en waarom? De bugs die erin zitten zijn te exploiten ._.
Lol gefrustreerde pc gamer 8)7
Het valt me anders wel op dat jij nogal afgeeft op PC gamers.. :)

Ontopic:
Helaas is het zo dat geld een goed excuus is voor het terzijde zetten van support. In dit geval wordt er dus waarschijnlijk aan de pc versie van MW2 niet zoveel verdiend t.o.v. de console versies. Dan nog vind ik dat de uitgever van het spel een normale support moet leveren aan ieder betalende klant!

Sowieso is het een slechte zaak dat er geen centrale (en dedicated) servers zijn met een goede connectie aan het internet (datacenter; vlak bij IX logischerwijsch). Het verschil in ping heeft altijd een verschrikkelijke invloed op de gameplay.

Voor de duidelijkheid: dit geldt dus voor zowel de consoles als de pc (ping = ping)!
Jammer jammer jammer.. maar gelukkig is er activiteit vanuit de comunity: er wordt gewerkt aan een 3rd party dedicated server (bron: http://teknogods.com/?p=322)
hahaha om eerlijk te zijn vind ik het wel leuk om pc gamers op te jutten :P
Slecht om te zien dat veel mensen hun mening aanpassen als er heftige reacties komen maar ik vind het ook wel weer leuk om te zien dat er nog genoeg mensen zijn die bij hun mening blijven (zoals het hoort)

* Mellow Jack twijfelt stiekem al een paar maandjes om voor het eerst in 3 jaar weer een pc te kopen omdat ik wel weer eens een goede RTS wil spelen
Tja dat kan wel zijn maar dan nog heb ik liever dat je je een beetje beheerst. Net weer zo'n hele apple-pc flamewar achter de rug, zit niet te wachten op het pc-console vervolg.
Nee COD2 wordt nog steeds gespeeld omdat er bepaalde skills voor nodig zijn zoals richten en reactie, iets wat in MW2 niet nodig is of je niet kan toepassen door de grotere hit boxen, hogere ping en lag.
Gewoon doen;) en dan opletten dat je niet verslaafd wordt (wat waarschijnlijk wel het geval zal zijn:p) alleen moeten ze zo snel mogelijk een update uitbrengen die het matchmaking beter gaat maken
Het is namelijk leuker om elkaar via een headset te spreken en neer te knallen.
Van dat laatste heb ik eigenlijk liever dat mensen dat dan weer niet live doen... ;)

[Reactie gewijzigd door Lenny77 op 14 januari 2010 15:29]

Heeft je vriend niet veel aan. Nu is hij aan het crashen maar wanneer hij stopt gaat alles er op een maand bij zijn + extra gewicht. Good for him!
Deze,. duideljk op Commando gebaseerde game, heeft dus duidelijk de vruchten geplukt van het goede werk van de programmeurs. Ik heb hem ook en hij is vrijwel perfect. Het enige dat ik mis is Benett ;).
Grappig dat het altijd de programmeurs zijn die een game goed maken, maar nooit de artists en, nog veel belangrijker, de designers. Omgekeerd werkt dat trouwens ook - als een game slecht is is dat ook altijd de schuld van de programmeur. Ach ja, in het land der blinden...

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 14 januari 2010 14:52]

Next step:
Uitlichten van de rol van de kantinejuf?

in het land der blinden... ;)
Ik weet van mijzelf en in iedergeval de meeste mensen die ik ken met "de programmeurs" iedereen bedoelen die het spel hebben gemaakt.
Mja, je mag van tweakers toch wel verwachten dat ze enigszins weten wat een programmeur inhoudt. Iemand die characters modelleert in een 3D applicatie is gewoon geen programmeur. Je noemt een stewardess toch ook geen piloot? Heb het dan over "developers".

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 januari 2010 14:56]

Nooit last gehad van bugs / cheaters / problemen met matchmaking system?
Wel investeren in marketing / reclame, om het geld binnen te halen, en vervolgens via twitter de community tevreden moeten stellen voor updates die niet worden uitgebracht:
http://twitter.com/fourzerotwo

[Reactie gewijzigd door jacob.korf op 14 januari 2010 14:54]

Programmeurs hebben niet veel te maken met een spel. Moet je voor de grap eens de credits van bv Dragon Age afspelen (duurt wel 27min maar met 2zeer mooie liedjes) en je ziet amper programmeurs tussen al de designers en artists.
Als je enkel programmeurs op een spel zet krijg je terug games van 20jaar geleden. Zeer interessant en terug hoge moeilijkheidsgraad, maar grafisch snappen wij er geen bal van.
Programmeurs hebben niet veel te maken met een spel
Sorry maar dat is echt het complete andere uiterste. Programmeurs zijn net zo essentieel als artists. Maar met de huidige stand van de techniek zijn er van die laatste groep gewoon veel meer nodig (zeg een verhouding van 20:50). En als je je game met bestaande techniek opbouwt dan heb je feitelijk alleen nog programmeurs nodig voor de game logic. Maar dat maakt ze niet minder belangrijk!
Ze hebben dan ook wel aardig reclame lopen maken voor MW2 :)
Petje af IW!
Petje af dat ze de PC gamers zo hebben weten af te zetten (t.o.v. van CoD 4 en 5) en toch zo veel verkocht hebben.
Heb zelf ook de game origineel voor de PC ge-preordered, het spel zelf vind ik wel verbeterd zoals de killstreaks die nu aanpasbaar zijn.

Maar het p2p systeem vind ik echt waardeloos werken, het gebeurt me zeer regelmatig dat ik een paar minuten moet wachten terwijl mijn NAT goed is ingesteld, of dat ik bij een host zit die waarbij iedereen een ping in het rood heeft (ping van >150ms?).

Ik betrap mezelf erop dat ik de laatste tijd meer CoD 4 speel dan CoD 6.

Dat ze dedicated hosts eruit hebben gedaan omdat ze voor cracked servers gebruikt werden kan ik me iets bij voorstellen, maar ze hadden dan wel voor goede server moeten zorgen.

[Reactie gewijzigd door redstorm op 14 januari 2010 14:49]

Pc gamers zijn niet meer belangrijk deze tijden... Dat kan pas wanneer een verdien systeem zoals WOW wordt geïntroduceerd dus tot die tijd zullen jullie nog veel minder games zien verschijnen (en het zijn bijna allemaal ports)

Pech voor jullie... Super voor ons want er komt steeds meer geld vrij voor het ontwikkelen van een game voor de consoles
Het enige echt leuke is het multiplayer gebeuren op consoles en dat is dusdanig goed, dat dat zeker een groot deel van het vermaak is. Echter, grafisch is het allemaal niet zo goed als het zou kunnen zijn en ook echte mega-maps met enorm veel speler is nauwelijks mogelijk. Dat is dan weer erg jammer van het console gebeuren, de graphics gaan er vaak op de pc door achteruit omdat het regelrechte ports zijn. Pech? Ik noem het eerder jammer, want developers halen steeds minder uit hetgeen mogelijk is. Crysis-games (qua wat je ervoor nodig hebt om het te draaien) zie ik voorlopig niet meer langskomen.

Naast dit alles is multiplayer alles waar het nu om draait lijkt het wel, veel spelletjes zijn ubersaai in single-player modus en voor mij moeten toch echt beiden leuk zijn.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 14 januari 2010 16:31]

Lekker is dat he. Dankzij de inferieure kutconsoles staat de technologie bij jullie wel lekker 5 jaar stil. Ondertussen speel ik crysis met de vetste mods en gfx waar jij alleen maar van kunt dromen. Enige nadeel is is dat jullie de kwaliteit de laatste jaren hard omlaag trekken.

De consoles hebben..

UT3 Verneukt
MW2 Verneukt
Fear2 Verneukt

What's next... Counterstrike?

Blijf godverdomme met je poten van PC games af! Owee als Diablo 3 naar de consoles geport wordt, dan word ik echt lijp. :r

[Reactie gewijzigd door Omnyakom1 op 14 januari 2010 16:21]

Dromen hoef ik niet :P wij hebben thuis een pc staan die net 2 weken oud is dus daar zie ik vaak dat de pc toch wel mooiere GF heeft

Ben het met je eens hoor dat het slecht is voor de ontwikkeling, het is spijtig maar wel de realiteit

Daarom zeg ik ook dat er met spoed een beter business model verzonnen moet worden (met WOW is er al een stap in de goede richting gezet) om de PC wereld levend te houden!
Er is helemaal niets fout met de pc wereld hoor, je volgt het blijkbaar gewoon niet goed of leest te veel FUD. Games op pc zijn springlevend langs de digitale distributies en de techniek gaat vooruit op de pc terwijl ze bij de consoles alles laten stilstaan en er dus B-teams op kunnen zetten.
Zelfs grote uitgevers als EA hebben de laatste tijd terug door dat ze bij de pc moeten blijven. Les die ze op de harde manier hebben moeten leren.
Mja maar EA games maakt alleen maar B games die gebaseerd zijn op ouwe spellen.. dus ja of dat nou echt een grote uitgever is?..

Persoonlijk vind ik dat ze voor de consoles minder shooters moeten maken.. want dat werkt toch echt middel matig met een halve aim bot..

pc gamed toch makkelijker weg ( heb zelf ook een ps3 maar pc staat 90% langer aan )
100% mee eens!
Counterstrike is al lang op de Xbox 1 te vinden heur :P
Beetje simpele uitspraak om te zeggen dat het dan maar prima is.

Zie post hierboven van c0d1f1ed.
genoeg om te zeggen dat Tim Kuik maar eens een echte baan moet zoeken.
Tja als dat ook voor alle andere games en developers geldt... maar helaas.. die vlieger gaat niet op.
Dan zullen ze betere games moeten maken lijkt mij.
Dat zal niet veel veranderen ben ik bang, maar gelijk heb je zeker. Ik ben pas begonnen weer eens wat games "in te halen" en kwam maar op een stuk of 4-5 kwalitatief echt goede games uit in een jaar of 2-3! Nu is dat persoonlijk, maar voor de PC specifiek komt maar weinig echt goeds uit. Op de consoles is dit aantal voor mij al meer, maar voor mij geen xbox meer.
mwah, eerder games die goed vallen bij 15 jarige schreeuwkids. Kwalitatief gezien stelt MW2 niet zo veel voor, maar het is wel een goed massaproduct.
Dan zullen ze betere games moeten maken lijkt mij.
Dan ga jij er vanuit dat een kwalitatief goede game ook altijd goed verkoopt. Helaas, dat is niet zo. Vooral als je geen miljoenen voor marketing over hebt kan je game nog zo goed zijn, maar is de kans zeer groot dat deze -vanwege het tekort aan marketing- gigantisch gaat floppen.
Sterker nog, doordat de game zoveel illegaal is gedownload verkoopt hij volgens mij stukken beter, immers we zijn nog steeds een kuddevolk en met mentaliteiten zoals: 'als iedereen het spel koopt/download whatever zal het wel goed zijn' kom je niet veel verder.

Het spel daarentegen is gewoon een van de betere spellen die ik gespeeld heb de laatste jaren, maargoed de spellen van vroeger zijn echt niet meer te vergelijken met nu.
Zij niet zo erg nee, das massaproductie waarbij er toch altijd genoeg legale kopers zijn. 'T zijn al de kleine huizen die nog mooiere games maken maar waar geen reclamecampagnes van miljoenen kan opgezet worden.

1. bekende naam hebben
2. dure marketing hebben
...
57. deftig spel hebben
Dat zijn de prioriteiten om veel games te kunnen verkopen.
Typisch dat de enige 3 games die de miljard-grens overschreden hebben, allemaal games zijn van Activision-Blizzard.
Daarom is het, sinds de samengang, ook de grootste speluitgever ter wereld (EA voorbij).
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe hoog de kosten zijn voor het maken van zo'n spel. Ik bedoel, hoe hoog zal (ongeveer) de winst zijn voor Activision?
2 posts boven je. 50 miljoen

ahum, 3 posts

[Reactie gewijzigd door mat.hi.as op 14 januari 2010 14:43]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True