Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 92 reacties

Voormalig Activision-topmannen Vince Zampella en Jason West hebben in samenwerking met Electronic Arts een nieuwe ontwikkelstudio opgezet. De studio gaat exclusief voor EA ontwikkelen en heet Respawn Entertainment.

Electronic ArtsVince Zampella en Jason West, die in een verklaring beiden aangeven de geboorte van Respawn Entertainment als een nieuw begin te zien, zullen leiding geven aan een grotendeels nog aan te nemen team van wat Electronic Arts omschrijft als 'team van designers, artists en engineers van wereldklasse'. Aan wat voor game Respawn gaat werken is nog niet duidelijk, maar de keuze voor een genre ligt voor de hand. Zampella en West stonden aan de basis van de Call of Duty-franchise en waren met Infinity Ward verantwoordelijk voor diverse succesvolle titels, met in november 2009 Modern Warfare 2 als grootste uitschieter. Anders dan bij Infinity Ward blijven de rechten op de games en merknamen in handen van Respawn Entertainment.

Nadat Activision aanvankelijk voornamelijk positieve berichten over de verkoopcijfers van Modern Warfare 2 rondstuurde, bleek begin maart dat er problemen waren ontstaan tussen uitgever Activision en Infinity Ward. Hoewel beide partijen de beschuldigende vinger naar elkaar opstaken en de oorzaak van de breuk niet geheel duidelijk was, werd vrijwel direct bekend dat Zampella en West, respectievelijk algemeen directeur en technisch directeur, braken met de studio en Activision.

Behalve Zampella en West verlieten ook lead software engineer Francesco Gigliotti en lead designer Todd Alderman Infinity Ward, meldde PlayStation Only vorige week op basis van de LinkedIn-pagina's van de heren. Hoewel Gigliotti en Alderman niet werden genoemd, is het waarschijnlijk dat ook zij hun weg naar Respawn Entertainment zullen vinden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (92)

Anders dan bij Infinity Ward blijven de rechten op de games en merknamen in handen van Respawn Entertainment.
Wat gaat dit betekenen voor Modern Warfare 3? Blijft IW de rechten houden? Dan wel Activision? Of nemen ze de rechten mee. Respawn bedoel ik..
Dit snap ik niet helemaal.

Hoop dat dit niet in de weg staat voor MW3. Kan niet wachten om het verhaal weer op te pakken.

Edit: heb even gegoogled en kwam hierop uit:

http://www.insertcoins.be...aar-call-of-duty-in-2011/

Is wel van 40 dagen geleden de post.

[Reactie gewijzigd door Kinnie op 12 april 2010 16:23]

Nee, Activision heeft de rechten op CoD, dus ook MW. Ik verwacht dat Activision gewoon met een ander team aan MW3 zal gaan werken.
Eh nee, AB heeft de rechten op CoD, maar de rechten van Modern Warfare schijnen dus weer bij Zampella en West te liggen. Daar gaan al die rechtzaken uiteindelijk ook over.
Ik denk niet dat ze MW3 gaan maken,

Er zal wel iets nieuws uit de grond komen, zie geschiedenis van Medal of honor bij Electronic Arts, en later Call of Duty bij Activision.

Zal me niks verbazen als die lui weer een geweldig team van ontwikkelaars en designers samenstellen en weer een bom van een game reeks gaan neerzetten.
ach, wat maakt het uit wat je het beestje noemt?

de producties van deze 2 heren zijn altijd niet minder dan top te noemen.

Ik hoop zelfs dat ze met iets nieuws beginnen, ben de naam Call of Duty / Modern Warfare toch al een beetje beu te worden. Vooral de nasmaak van MW2 zit me niet lekker.
Lol, respawn. Wel een toepasselijke naam lijkt me. Ik hoop wel dat de kwaliteit terug komt.
Dedicated servers en EA zullen wel niet samen gaan vrees ik.

[edit] okay, ik kom terug op het dedicated server verhaal!!! 8-)

[Reactie gewijzigd door jantje.vlaam op 12 april 2010 20:08]

Idd grappige naam.

Maar wat is nou de reden van de breuk. Volgens mij is het dikke bluf van Activision.
Wat ik ook niet snap: Ik dacht dat IW een zelfstandig bedrijf was, blijkbaar is dit dus niet zo. Anders had Activision de twee mannen nooit kunnen ontslaan.

Ik snap de moraal, denk ik, niet helemaal.
De mannen denken recht te hebben op inkomsten uit MW2... Activision denkt van niet :P
Nee, dat was niet het conflict. Ze hadden sowieso recht op die inkomsten volgens het contract, maar Activision heeft ze heel handig vroegtijdig de deur gewezen om redenen die verder niet bekend zijn gemaakt. Pas daarnŠ hebben de twee Activision aangeklaagd omdat ze meenden nog steeds recht op dat geld te hebben. Ze werden dan ook nog geen week voor de uitkering van royalties ontslagen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 april 2010 18:19]

Ik hoor niet veel klachten over Battlefield 2, en die is ook van EA.

Dus misschien krijgen ze van EA wel de vrijheid die ze bij Activision niet hadden. En luisteren ze nu echt naar de communitie.
ja dat communitie is zeker waar over EA bv bij nfs world geven ze toch mensen kans om beta's te testen(al is het closed, er komen open beta's)
Battlefield 2 heeft veel problemen met de accountservers :p
Deze zin mag je zo langzamerhand wel in de verleden tijd plaatsen. Er waren inderdaad veel problemen, maar die zijn nu wel opgelost ;).
TRUE: BF:BC2 draait vrij stabiel.
FALSE: bijna elke feature dat niet stabiel draait is uitschakelt (friends, history, favoriet, ...)
BF BC2 wordt door DICE gemaakt, en niet door EA zelf.
Dus dat wordt het toch ook met Respawn Entertainment nu...? Ook al gaan ze dan exclusief voor EA ontwikkelen?

Respawn Entertainment is dan evengoed een zelfstandig bedrijf.

En gezien het artikel zelfs zelstandiger dan IW ;) :
Anders dan bij Infinity Ward blijven de rechten op de games en merknamen in handen van Respawn Entertainment.

[Reactie gewijzigd door Smak_Rice op 13 april 2010 15:46]

en DICE is eigendom van EA :) dus niet onafhankelijk
uitgeschakeld? ik kan gewoon friends, history en favoriete servers bekijken. Met de laatste twee is volgens mij ook niets mis, friends heeft wat problemen met uitnodigingen (die ontvang je alleen als je in het main menu zit en worden dus niet goed onthouden)
Aaah zo dus, tnx for the tip ^^ zal het onthouden.

Ontopic:
Ik hoop echt dat ze een vette shooter gaan maken want ik heb zeer genoten van COD4:MW in tegenstelling tot MW2 wat gewoon belabberd slecht was (en waar ik Activision de schuld voor geef).
Weet iemand ook of ze nou rechten op call of duty/modern warfare hebben/houden?
Edit: Stond hier al onder.

[Reactie gewijzigd door Engra op 12 april 2010 16:45]

daarom staat er ook FALSE..
False:
Jouw statement.

friends werkt, history werkt prima, favorites ook, het ENIGE dat niet goed werkt is ping. Voor de rest prima stabiel.
Ping ingame is iets anders dan de serverbrowser ping, ze berekenen hoeveel vertraging de server daarbij heeft, ipv een simpele roundtrip van een packet.

Hoe ze het precies berekenen is niet duidelijk, en het had van mij ook niet gehoeven, maar het "werkt" volgens EA/Dice wel.
Vreemd, bij mij werkt het totaal niet en toen ik googled vond ik enkel topics op de officiŽle forums dat dit een functie was dat gewoon nog niet werkte.
Toch vreemd, de oplossing is met een simpele zoekopdracht zo te vinden. Bij deze nog maar een keer dan: rechtsklikken op de shortcut en bij het tabblad compatibiliteit kiezen voor de optie 'programma uitvoeren als administrator' (run this program as an administrator).... ping probleem foetshj.
Het ping probleem had ik ook gevonden :+
Ik had het over de favorieten en geschiedenis die sinds gisteren blijkbaar wel werkt.
Bij anderen dan weer niet: http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/492592.page
@Starck
Dat hoop ik ook. De besturing van MW2 en de rest van BC2. Kan namelijk niet omgaan met die hokkige besturing van BC2. En wat er mis is met het hele systeem achter MW2 hoef ik niet uit leggen. Vanmiddag toevallig 6 verschillende potjes gejoined. In 5 van die 6 zaten hackers. Nice going IW! *vomit*
Ja ik blijf de besturing van MW2 ook onverslaanbaar vinden. Alleen het spel concept van BC2 vind ik wel weer leuker. Het is iets minder reflex gebaseerd, en de vehicles zijn gewoon erg leuk :)
Die hokkige besturing is zo gefixed:

http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/446923.page

Maakt een redelijk groot verschil!
In tegendeel: de EA game servers draaien juist WEL op dedicated servers. Hosted in Rotterdam :)
Ik denk dat ie refereert aan dedicated servers die je zelf kunt draaien, iets wat eigenlijk normaal is voor een FPS game, zoals het nu gebeurt ben je net als bij IW afhankelijk van de servers die door EA en hun kornuiten zijn opgezet en die gaan vrijwel zeker plat zodra daar een commercieel belang bij is (opvolger bijvoorbeeld).

Maar ja, de console kiddies slikken alles en de pc gamer die deze studio's in het verleden groot heeft gemaakt wordt onder het mom van piraterij in de hoek gezet, kwaliteitsvermindering is de norm helaas.

Ik snap het overigens wel, vanuit commercieel oogpunt is het natuurlijk interessanter als je een B titel kunt slijten voor veel inkomsten aan een publiek met een lage kwaliteitsdrempel ipv aan gamers die kwaliteit verwachten.
Je weet er blijkbaar veel van. Je moet niet veel doen om een host te worden en dat zijn onafhankelijke bedrijven. Zolang er vraag is naar servers, gaan die aangeboden worden.
BF2 en BF2142 master servers zijn er ook nog altijd dus veel geluk met valse beweringen uit te vinden.
In tegendeel: de EA game servers draaien juist WEL op dedicated servers. Hosted in Rotterdam :)
Niet alleen in Rotterdam mag ik hopen, wereldwijd gezien dan. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 12 april 2010 17:48]

Klopt, ook op verschillende andere lokaties wereldwijd :)

[Reactie gewijzigd door Stewie! op 12 april 2010 21:26]

jantje.vlaam waar heb jij het nou weer over?

Battlefield Bad Company 2 is gemaakt door DICE en is uitgegeven door EA
en dat spel heeft Dedicated Servers
nou dan ben je heel erg fout kijk op xdoos ea gebruikt vaak zijn eigen servers in plaats van microsoft en dat komt alleen om dat ea zelf all veel servers heeft staan
Dedicated servers en EA zullen wel niet samen gaan vrees ik.
In ieder geval beter dan bij IW / Activision die helemaal geen dedicated servers hebben.

Battlefield: Bad Company (DICE/EA) kent niets anders dan dedicated servers.

EDIT: Ik ben spuit 11 :X

[Reactie gewijzigd door CH40S op 12 april 2010 16:53]

Werkten die lui niet eerst onder EA toen ze MOHAA maakten om vervolgens te vertrekken omdat EA hen te hebberig werd? 8)7
Ik denk dat EA inmiddels hard op weg is om een andere weg in te slaan. Het feit alleen al dat Respawn het recht op IP houd is daar een aardige aanduiding van.
Ook van de switch van Bioware naar EA heb ik eigenlijk niks slechts kunnen contateren tot zover.

Ik wens de beide heren in ieder geval veel geluk, gezien hun prestaties in de game industry tot zover verwacht ik veel goeds.
EA is ondertussen anders geworden.

Ze bieden een 'publishing pakket' aan. Studio's kunnen zelf kiezen van welke services ze gebruik maken. Zo werkt het ook met ID spellen + EA, Epic spellen + EA e.a. Ze gebruiken maar een klein deel van EA, bijvoorbeeld distributie en 'traditionele media'-marketing, en de rest doen ze zelf. Daar betalen ze EA dan voor, waardoor ze zelf compleet vrij blijven.

Vroeger was een gamestudio echt van een publisher (zoals Infinity Ward echt eigendom was van Activision, en de studio die eerst MoH maakte ook echt eigendom was van EA). Dus als je het dan niet eens bent met je eigenaar dan gaat 1 van de 2 hun wil doordrijven, ipv het uit te praten :).

Ik denk dus niet dat deze (nieuwe) studio ook echt eigendom van EA is, meer opgestart door Zampella en West, en een contract dat hun eerste games onder EA zullen vallen oid. Of contract over de complete vrijheid van uitvoering, maar EA investeerd geld in het opstarten. Als EA het dan uiteindelijk niet eens is met dingen is dat jammer voor EA.
History repeats itself :P

Ik ben erg benieuwd. Grappig dat EA ook met een nieuwe MOHAA gaat komen(die ook in een moderne oorlogsvoering setting speelt).

Dus de heren hebben MOHAA op hun naam staan, als ook Call of Duty en dan komt er nu dus een nieuwe game. Als het het gevoel heeft van MOHAA met de evolutie naar CoD dan komt het helemaal goed denk ik. CoD zal dan de melkkoe van Activision worden, zoals MOH later de melkkoe van EA werd. Dat werden vaak slechte aftreksels van de originelen(MOH:PA iemand? )
Inderdaad. Totnogtoe deden ze het goed. Na de breuk met EA stootten ze de MoH serie met gemak van de troon met de CoD serie. Nu hebben we dus 3 "realisme" FPS series nadat EA weer met Medal of Honor is gestart. Battlefield, Call of Duty en Medal of honour.

Ervan uitgaande dat ze bij hun leest blijven zullen ze wel weer met een shooter op de proppen komen. Je zou denken dat de markt daarvoor een beetje verzadigt aan het raken is, al verkochten BFBC2 en CoD:MW2 beiden bijzonder goed.

Al met al is het een leuke soap geworden.

Maar toegegeven, ze stonden wel aan de wieg van 2 van de meest succesvolste FPS series. Dus mijn zegen hebben ze.
En nu? Gaan ze nu hetzelfde geintje dat ze toen hebben gedaan na MoH:AA weer een keer uithalen? Dan zet ik alvast even wat geld opzij voor die nieuwe game, instabuy ;)
geweldig ze beginnen gewoon hun eigen studio. hopen dat ze met een nieuwe game komen die zo goed word als COD :9. maakt niet uit die dedicated servers waren toch al niks naar mijn mening.

edit:de naam is idd geweldig _/-\o_

[Reactie gewijzigd door lutjes op 12 april 2010 16:11]

Leuk de mensen van COD icm met DICE nou dat word smullen! :-) hoop dat ze in de toekomst samen mogen werken !!!
Respawn entertainment? Hopelijk worden ze niet gespawn-killed. :P

Ik kan echt niet geloven dat Zempella en West terug zijn bij EA. Ik had het wel grappig gevonden als ze naar Ubisoft waren gegaan en daar een PC only shooter met DRM hadden gemaakt. 8)7
Ik vind het toch wel een beetje dubieus worden allemaal. Eerst hoor je de kant van West en Zampella en de corporate nazi praktijken die blijkbaar vanaf Activision afkomen, daarna hoor je geruchten dat de twee al in een eerder Stadium met EA liepen te flirten. Verder staat er dat die 2 daarna 36 miljoen euro zouden kunnen claimen, en hoewel MW2 zeer goed verkocht is zoveel geld voor slechts de 2 leiders van een hele studio wel erg veel.

Met andere woorden, je kan er honderden complot theorieen van maken. Is Activision echt de wortel van corporate macht geworden (want ze hebben nog altijd Kotick) of hebben West en Zampella deze miljoenen claim neergelegd met daarnaast een dreigement ''als je dat niet doet dan gaan we naar EA met de Modern Warfare franchise''. We weten dat Activision zich niet zou laten uitbuiten, en de twee leiders dan liever maar ontslaat. [/theorie]

Wie zal het zeggen, we komen er misschien achter als Respawn zijn eerste titel aankondigt.

[Reactie gewijzigd door JohnAD op 12 april 2010 16:51]

Sinds die John Ricchitellio de baas van EA is geworden, zijn ze opeens een stuk kwalitatiever geworden! En de toorts van EA is overgenomen door Activision Blizzard, die nu precies doen waar EA vroeger zo om werd gehaat. Dat hebben ze goed voor elkaar gekregen: 2 van de grootste en meest originele spelontwikkelaars zo ombuigen (mag ik verkrachten zeggen?) dat hun grootste talenten vertrekken en bij iemand anders hun heil zoeken.

Ik ben trouwens de 100e die het opmerkt, maar Respawn Entertainment is echt een briljante naam!

Ik wens Respawn veel succes toe, een uitstekend budget, weinig inmenging van de geldschieters en een enorm goed debuutspel! And if you'll excuse me, ga ik even de originele CoD4 spelen }>