Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

De eerste game van Respawn Entertainment, de studio die is opgericht door ex-Infinity Ward-medewerkers Jason West en Vince Zampella, verschijnt pas in 2015. Dat meldt Iain McCaig, die als concept artist voor de nieuwe studio werkt.

West en Zampella willen tot nu toe weinig loslaten over hun eerste game. Concept artist Iain McCaig is spraakzamer en meldt in een toespraak dat de game die Respawn Entertainment in productie heeft, pas in 2015 op de markt verschijnt. Veel meer liet McCaig echter niet los: "Ik haat het dat ik niet kan laten zien waar ik aan werk", hield hij de toehoorders voor. De concept artist is echter erg tevreden over zijn nieuwe opdrachtgever. Werken voor Respawn is 'de opwindendste ervaring uit mijn carrière', aldus McCaig. Hij heeft een lange staat van dienst en werkte aan zowel films als games. Zo bedacht hij de concepten voor de personages in de drie recentste Star Wars-films, waaronder Darth Maul en Queen Amidala.

Respawn Entertainment is vooral bekend als de studio van Jason West en Vince Zampella. Het duo was tot begin 2010 in dienst van Infinity Ward, waar ze op de loonlijst stonden als technisch directeur en algemeen directeur. Het duo stond aan de basis van de Call of Duty-franchise en was met Infinity Ward verantwoordelijk voor diverse succesvolle titels, met Modern Warfare 2 als uitschieter. Die game verscheen in november 2009. Na de release ervan zouden West en Zampella gesprekken zijn aangegaan met andere uitgevers. Voor Activision, eigenaar van Infinity Ward, was dat reden om het duo te ontslaan. Het ontslag leidde tot een reeks rechtszaken tussen het ontslagen duo en Activision.

Kort na hun ontslag meldden West en Zampella dat ze een nieuwe studio hadden opgericht onder de naam Respawn Entertainment. Inmiddels zijn diverse werknemers van Infinity Ward overgestapt naar Respawn. De studio maakte in juni bekend dat het aan een eerste game werkt, al toonde het bedrijf niet veel meer dan een opzettelijk vaag gemaakte screenshot. De game wordt uitgegeven door Electronic Arts, dat ook de ontwikkeling betaalt. EA was ook de uitgever waarmee West en Zampella de gesprekken voerden die tot hun ontslag leidden.

Update, 16:45: McCaig heeft inmiddels iets meer uitleg gegeven over zijn uitspraak. Tegenover GameSpot zei de concept artist dat hij geen idee heeft wanneer de game van Respawn uitkomt. "2015 is mijn widste gok," verklaarde McCaig, desgevraagd.

Eerste screenshot van game Respawn Entertainment

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Waren Activision zo zat met hun dev cycles van 1 jaar dat ze het nu maar rustig aan gaan doen om dan eindelijk eens een goede game te kunnen maken?

Die screenshot is trouwens wel heel erg vaag.
Nee hoor. Een nieuw IP bedenken kost eenmaal veel tijd. Vele games zoals DE3 en LA Noire hebben ook een ontwikkelingstijd van 5 jaar gehad.

Games zoals COD is lekker makkelijk: er is al heel veel werk gedaan en dan heb je genoeg aan 2 jaar ontwikkelen. Maar een nieuwe game ontwikkelen met een nieuwe engine, nieuwe technologie, nieuwe wereld, nieuw verhaal, nieuwe karakters, nieuwe gameplay etc etc kost gewoonweg enorm veel tijd.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 21 juli 2011 12:44]

uhh, bij LA Noire zit een hele andere reden achter het feit dat het zo lang geduurd heeft..
De dev cycles bij Activision zijn 2 jaren(tenminste voor CoD), wat op zich vrij standaard is. Maar nu doen ze inderdaad heel erg rustig, ben benieuwd naar wat voor budget ze hebben voor dit spel.
Ze zullen wel van begin af aan moeten beginnen met het schrijven van een engine, de call of duty spellen draaien al sinds Modern Warfare (1) op dezelfde engine (die steeds een beetje opgepoetst wordt), aangezien ze deze engine niet mee hebben kunnen nemen lijkt het me een mooi moment om een state-of-the-art engine te maken die ook goed vernieuwd kan worden..
Denk niet dat het een SS is lijkt meer op concept art. Hoeveel zouden ze kunnen laten zien aan ingame materiaal? Het is waarschijnlijk op zijn vroegst net de pre production fase uit.

Wazig als het is, beetje PS kan misschien helpen met een beter idee krijgen van wat het is. Ik zie sowieso (rechts) een soort gebouw (loods?) met masten er om heen (zend masten?) en wat lijkt op een schotel. Verder links een hoog gebouw met catwalks (min 4 verdiepingen). Rechts onder mogelijk een gracht oid met een brug.

Then again...
Ja wat moet ik eigenlijk van dat screenshotje maken?
Een paar gebouwen in het water (zeg ik na wat Photoshoppen).
Lijkt wel een laad menu van HalfLife 2
Duke Nukem Forever 2.
Misschien heb je het gemist maar respawn hoort niet bij activision en die nieuwe game is geen cod. Cod heeft een release cycle van een jaar en die blijft gewoon lekker doorgaan.
Misschien heb je het gemist, maar Respawn is opgericht door ex-medewerkers van Infinity Ward die eerder CoD gemaakt heeft.
Snap je nu waar mijn opmerking over gaat?
Die eerste screenshot is echt totaal nikszeggend. Daar hadden ze net zo goed een zwart vlak van kunnen maken.

Ben toch wel erg benieuwd naar wat de eerste game daadwerkelijk gaat worden, IW stond bij mij altijd bekend als een goede ontwikkelaar.
ik had nou precies het zelfde, het is een grote blurr... voor het zelfde geld is het een screenshot van een andere game ~_~.

nouja als ze in die tijd een goede game kunnen produceren wens ik ze veel sterkte, ben alleen nooit erg warm geworden van producten die ze in het verleden hebben gemaakt toen ze nog bij infi werkte.
was het niet begonnen met moh:aa die door het bedrijf 2015 is gemaakt, en van daaruit zijn werknemers overgestapt naar infinity ward om de cod titels te maken ?? wel apart dat het spel dus in 2015 komt :)
2015 was voor zijn art release wat volgens hem meestal 12 maanden na de game release is.
Toch blijft het knap, het is gewoon onmogelijk om dit te doen zonder een enorme zak geld, hou het tot 2015 maar eens uit zonder inkomsten.

Daarom is het voor kleine studio's haast niet te doen games te maken.

[Reactie gewijzigd door Navi op 21 juli 2011 12:43]

De game wordt uitgegeven door Electronic Arts, dat ook de ontwikkeling betaalt.

dus die kosten hebben ze al niet, het is alleen loon e.d. en reken er maar op dat west en zampella geld zat hebben...
Ontwikkelkosten = loonkosten (en een beetje misschien voor apparatuur, maar vl. loon..), daarnaast zou ik niet zomaar m'n eigen geld in een nieuw bedrijf gaan stoppen en daar vervolgens 4 jaar lang een stuk of 30 man hun loon van gaan betalen. 30 * 50 000 (lijkt me een beetje het gemiddelde loon, in dollars) = 1,5 miljoen per jaar, 4 jaar lang ben je dus 6 miljoen kwijt. West en Zampella hebben zonder twijfel goed verdient aan CoD, maar zomaar even 6 miljoen voorschieten lijkt me wel heel sterk
Daar komt nog bij dat de reden waarom West en Zampella weg zijn gegaan betrekking heeft op de betaling van royalties en bonussen voor hun bijdrage aan de Modern Warfare serie. Deze zijn i.v.m. de rechtzaak van Activision tegen EA, West en Zampella nog steeds niet uitgekeerd.
Dus hebben ze veel verdiend aan Modern Warfare? Waarschijnlijk. Hebben zo ook veel gekregen? Waarschijnlijk niet.
Je moet ook een goed idee ontwikkelen en wanneer je het niet kan betalen moet je geld gaan zoeken ;)
ik zie in het plaatje links een gebouw, rechts een lange fabriek met schoorsteen en rook en links achter een of andere vulcaan ofzo :P
Heb het plaatje een tijdje geleden met de sharpen tool en wat contrast bewerkt


http://imageshack.us/photo/my-images/34/blabalbla.jpg/

Lijkt wel een kamp of zoiets.
:)

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 21 juli 2011 13:14]

Meer een fabriek, en dat daar links lijkt wel op een pagode.
http://wolfos.org/images/Untitled-1.jpg
Zou ook goed kunnen. :)
Het zou ook een vliegveld kunnen zijn, en dat daar links een verkeerstoren. Speculation is fun!
Het lijkt ook een beetje op een hangar, dus vliegveld zou ook idd kunnen. :)
leek mij na scherper maken wel op een soort krijgsgevangenen kamp met wachttorens.
Eigenlijk best wel jammer als het wr een oorlogs game wordt.
In de wazige foto zag ik nog een jungle met langnekkige dinosaurussen, en daar zou ik nu wl weer eens een goede game van voorbij willen zien komen...
ik hoop dat er nu weer een fatsoenlijke call of duty game komt.
niet zoals die rommel die activision produceert


Jason West en Vince Zampella _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

dat zijn de echte mannan achter de echte call of duty(call of duty 1 t/m 4)
niet zoals die neppers activision die rommel produceren en er call of duty op plakken.
Ik heb eerlijk gezegd meer respect voor treyarch gekregen dan voor IW (toen het nog de oude garde was).

Voor WaW had treyarch minder dan 2 jaar (ik geloof slechts 1) ontwikkeltijd
Voor mw2 had IW 2 jaar ontwikkeltijd.
Voor bops had treyarch 2 jaar ontwikkeltijd.

Het verschil waw-bops is veel groter dan het verschil mw1-mw2 (alleen de keuze uit killstreaks was het echte vernieuwende). Oftewel treyarch heeft bewezen in 2 jaar meer te kunnen dan IW. Plus de support van treyarch voor bops is ook ongekend beter dan mw2 (ook al campen ze met interne problemen, ze kunnen wel de game een beetje updaten).

Treyarch >> Oude IW
Iain McCaig heeft ondertussen zijn verklaring bijgesteld. Het blijkt om een wilde gok te gaan over het tijdstip dat hij zijn artwork voor de game vrij mag geven. Normaal gesproken zal dit naar een jaar zijn wat een releasedate van 2014 impliceert, maar zelfs dan is het nog een gok.

bron

[Reactie gewijzigd door NewDust op 21 juli 2011 13:41]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True