Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Volgens geruchten schort Raven Software de ontwikkeling van zijn James Bond-game op om maps voor Treyarchs Call of Duty: Black Ops te maken. De ontwikkelaar is ook bezig met de afronding van het spel Singularity.

Anonieme bronnen van G4tv melden dat Raven Software, bekend van onder andere de Soldier of Fortune-serie en de recentste Wolfenstein-game, gaat werken aan maps voor Call of Duty: Black Ops. Een reden waarom extra mankracht bij Treyarch nodig zou zijn wordt niet genoemd. Black Ops zal op 9 november in de winkel liggen voor de pc, de PlayStation 3, de Xbox 360 en de Wii.

Een van de twee ontwikkelteams bij Raven is bezig met het afronden van de ontwikkeling van Singularity, dat op 2 juli in Nederland zal verschijnen. Het andere team zou na Wolfenstein bezig zijn met een nieuwe James Bond-game, dat nu in de ijskast zou zijn gezet. Oorspronkelijk was het spel voor de herfst van dit jaar gepland. Website Kotaku meldt dat ook een onaangekondigd vervolg op X-Men Origins: Wolverine voorlopig van de baan is.

Sinds het ontslag van Infinity Ward-directeuren Jason West en Vince Zampella wordt veel gespeculeerd over de toekomst van de succesvolle spelserie. Een flink aantal werknemers heeft het duo naar de nieuwe studio Respawn Entertainment gevolgd. Infinity Ward brengt op 3 juni een tweede map pack voor Modern Warfare 2 uit en lijkt bezig te zijn met de preproductie van Modern Warfare 3. Kort na het vertrek van West en Zampella kondigde Activision aan dat de nieuwe studio Sledgehammer Games met een Call of Duty-spel bezig is.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Een reden waarom extra mankracht bij Treyarch nodig zou zijn wordt niet genoemd.
Misschien omdat Treyarch extra tijd nodig heeft om Dedicated servers en Custom maps in te bouwen :+
Dat zou wel een perfecte oplossing zijn, de ene studio maakt stoere maps en de andere zet een mooi platform op. Dan zou de game toch nog wel eens erg goed kunnen gaan worden. :)
Dat zou ik niet te snel zeggen. De delen van CoD van Teryarch waren allemaal net iets minder dan die van Ifinity Ward en of de maps uitbesteden aan een andere nieuwe ontwikkelaar goed is, dat vraag ik me nog af.
Toch sprak Treyarch erg negatief over IW bij het uitlaten van dedicated servers (en daarmee custom maps).

Bij het zoeken naar een bron voor bovenstaande statement zag ik ook dat de big boss bij Treyarch al heeft bevestigd dat CoD:Black Ops WEL dedicated servers heeft (< klikbaar)

[Reactie gewijzigd door cPT.cAPSLOCK op 14 mei 2010 19:04]

In hoeverre dat gewoon marketing is kan je je dan wel afvragen... Ik denk namelijk dat Activision hier gewoon achter zit... Zie het als een poging om de pc community weer terug te krijgen! Ze hadden toch al ruzie met de bazen van IW dus nu kunnen ze IW mooi overall de schuld van geven (en blijkbaar werkt het ook ;) )
Marketing of niet boeit me niet - zo lang de functie er maar in zit.
Bovendien, als ze de belangrijkste functie terugstoppen dan verdient dat toch een beetje aandacht? :)

Ik weet niet in hoeverre Activision degene is die gezegt heeft dat de dedi's er in mw2 uit moesten - het heet immers ook IWnet. Maarja, speculeren heeft sowieso geen zin, gewoon naar het eindproduct kijken.
Dat hoop ik wel Dedicated server een Groot gemis in Mw2 waar de cheaters :( het spel in handen hebben en Steam / valve hun verantwoordelijkheid laten varen :( :(

[altans zo ervaar ik het]
Als dit waar is dan zijn de volgende studio's met COD bezig:

- Infinity Ward (het restant)
- Treyarch
- Sledgehammer Games
en nu ook Raven Software

Het geluid dat je hoort is Activision die de franchise uitperst.
Guitar Hero anyone....?

[Reactie gewijzigd door GenFailure op 14 mei 2010 16:23]

Ik denk zelf dat die Sledgehammer Games het vervolg op CoD6 gaat maken (Call of Duty: Modern Warfare 3), omdat van Ifinity Ward nauwelijks iets over is (zijn allemaal weg)

En geluid wordt toch meestal uitbesteed? Volgens mij huren ze altijd componisten in om het geluid te maken.
Ja, kijk naar MW2 daar deed Hans Zimmer de muziek. Imo kan niemand beter voor de muziek van een game zorgen als MW2 als Hans Zimmer hij is gewoon een geweldige muziek componist.

Muziek is vaak ook belangrijker voor een game als gedacht, het maakt of breekt een game. Dus dat het uitbesteed wordt klopt.

Ik ben heel erg benieuwd naar wie de nieuwe MW gaat maken, en of het een verbetering/verslechtering is t.o.v. wat we gewend zijn. Hopelijk wordt het vernieuwend en nog beter.
nou ik vind hans zimmer goed zijn werk doen voor films maar bij mw 2 werd ik nou niet echt weggeblazen door de soundtrack. Als je nou kijkt naar Halo en de componist Marty O'Donnell die heeft echt geweldige muziek gemaakt voor de hele trilogie en ook voor odst en nu reach.
Compleet offtopic, maar: hoogtepuntje in soundtrackland voor games ooit is imo de muziek in Fable door Danny Elfman. Zou extreem graag weer een rpg met muziek van hem spelen...alsof je in een Tim Burton film aan het gamen bent: )
De multiplayer maps van Soldier of Fortune 2 zaten erg goed in elkaar, dus ik denk niet dat dit slecht nieuws is.
Vraag me af of ze multiplayer maps gaan maken of singleplayer maps, maar meestal is een MP map wel een stukje uit een SP area.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 15 mei 2010 01:16]

Inderdaad. Eigenlijk het mooie aan Raven Software is dat ze overal wel een SDK voor uitbrengen, zo blijft een game langer leven dan 'normaal', omdat er simpelweg een hele community achter zit die nog steeds met de game bezig is. Zo heeft SoF2 (Demo, 1.00 en Gold) nog steeds elke dag ~3000 spelers, wat ik nog wel een hele prestatie vind voor een game uit 2002.
Het maakt me niet zoveel uit wie eraan werken, als ze nou maar van de geschiedenis leren. Treyarchs cod5 was vele malen beter dan cod3, iw's cod4 was goed, cod6 is wederom ook weer populair (ik ga niet zeggen dat hij beter is).

Ik zou zeggen, hou de stijgende lijn erin en ik vertrouw erop dat er wederom een populaire titel aan zit te komen ^^
Dat klopt, maar cod3 is nooit op de pc uitgebracht, dus of dat hier een juiste vergelijking is betwijfel ik.
Ik vind COD:WAW een ontzettend goed product van Treyarch. Ik hoop niet dat het level design nu minder wordt, nu Raven zich hiermee gaat bemoeien. Wolfenstein was nu niet zo denderend.
Ik hoop echt dat Treyarch niks met steam gaat doen, geen directe port van XBOX360 versie ript en gewoon dedi en modtools heeft,

Treyarch heeft en perfecte support gegeven met Cod Waw modtools, dus nu maar duimen anders is het echt voorbij voor mij met de Cod series.
November al weer in de winkel? Ik dacht dat games ongeveer 4 jaar over deden om gemaakt te worden, dit is dus geen nieuwe engine, maar vast een opgepoetste dan wel dezelfde engine van MW2 neem ik aan. Maken ze dus gewoon een uitgebreide mod meer niet.
Ehh... Dus?

Mw2 heeft ook amper betere graphics dan mw1 en niemand zeurt...\
Helemaal als deze uitgebreide 'Black Ops MOD' (volgens jou dan) dedicated servers en modtools terug zou brengen, is dat een 'MOD' die meer dan de moeite waard is of niet soms? ;)

Ik weet nu al zeker dat CoD:BO niet zo'n hit gaat worden als Mw2, dat is simpelweg amper mogelijk. MAAR weet wel zeker dat als ze hun belofte houden en Dedi's etc erin houden, dat hij WEL beter gaat verkopen op de PC dan Mw2 of in ieder geval gelijk aan... Alleen blijven pc gamers een stuk langer hangen bij dit deel dan waarschijnlijk ;)

Ik heb er zin in iig, want als ze deze beloofde opties erinhouden, schaf ik hem direct bij launch aan :) Doen ze dit niet, wacht ik eerst MoH & BRINK etc ff af en kijk wat die gaan doen...
Als ze weer zoiets afleveren als Wolfenstein ben ik bang voor die mappacks, wat was die multiplayer SLECHT! Stats die verdwijnen, poppetjes die teleporten, goud dat opeens weg is...
Wolfenstein was inderdaad een aderlating, maar het was echter niet Raven die verantwoordelijk waren voor de MP maar de (ik geloof nu uit elkaar gevallen) Britse studio Endrant.
Gelukkig.

Dan kan ik mijn vertrouwen in Raven herstellen.
en respawn entertainment dan?
ik heb ergens gelezen dat die een soort sims maar dan met gitaren die kunnen schieten aan het maken zijn.
Gruuuwelijk je maakt mijn dag haha!
die werken niet voor IW maar voor de overlopers bij EA
Ze moeten ever-changing-maps maken. Maps die door modulair ontwerp elke keer weer anders zijn. Oh wat ben ik toch goed... :P
ik kan zo geen namen noemen maar 7jaar geleden bestonden die al :X
dus waarom deze er nu niet zijn weet ik ook niet.

ik doel specifiek op multiplayer

mijn voorbeeld van jaren terug was wel singelplayer dacht ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True