Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 132 reacties

De volgende Call of Duty-game zou een prequel zijn van Call of Duty 4: Modern Warfare. Infinity Ward zou werken aan een game waarin spelers met het personage Ghost de gebeurtenissen van voor Modern Warfare doorlopen.

De volgende game in de Call of Duty-franchise wordt door Infinity Ward gemaakt, maakt gebruik van de al bestaande engine en speelt zich af vóór Call of Duty 4: Modern Warfare, zo weet Thisisxbox.com te melden. De website baseert zich op een bron die volgens de schrijver van het bericht een goede reputatie heeft opgebouwd met het uitlekken van informatie die later blijkt te kloppen. De bron zou eerder de namen van Call of Duty: Black Ops en Microsofts Kinect al voor de aankondiging naar buiten hebben gebracht.

Volgens de anonieme bron zal het personage Ghost, bekend van Call of Duty: Modern Warfare 2, de hoofdrol spelen in de nieuwe game van Infinity Ward. Dit werd in november al door een andere bron gemeld. Er is ook een comicserie die op dit personage is gebaseerd. Het spel zou gaan over hoe Ghost in Task Force 141 is terechtgekomen en diverse locaties uit zowel Modern Warfare als Modern Warfare 2 aandoen. Activision en Infinity Ward hebben nog niet op de geruchten gereageerd.

Mocht de anonieme bron van This is Xbox gelijk krijgen, dan zou dat betekenen dat Infinity Ward geen nieuwe engine gebruikt voor de volgende Call of Duty-game. Dat zou opvallend zijn, want Call of Duty: Black Ops kreeg bij zijn release al kritiek op de verouderde graphics. Dat spel maakt gebruik van dezelfde engine waarop ook de nieuwe Call of Duty-game zou worden gebouwd.

Er bestaat veel onduidelijkheid over de toekomst van de Call of Duty-serie. Door het vertrek van diverse ontwikkelaars lijkt het niet zeker te zijn dat Infinity Ward zijn vaste schema van een release per twee jaar kan vasthouden. Bovendien werd al eerder bekend dat ontwikkelaar Sledgehammer Games werkt aan een Call of Duty-game waarvan niet bekend is wanneer hij verschijnt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (132)

De volgende game in de Call of Duty-franchise wordt door Infinity Ward gemaakt, maakt gebruik van de al bestaande engine en speelt zich af vr Call of Duty 4: Modern Warfare

Alweer dezelfde engine? Jammer..
Dezelfde engine. precies wat ik dacht. Maar ja. Er is nog geen nieuwe Xbox360 of PS3 en dit is blijkbaar toch erg belangrijk voor de ontwikkelkosten.
Er is dus ook niet echt een reden om een nieuwe engine te maken. Pas bij een nieuwe Xbox en PS3 is daar een reden voor. Ook verkoopt BO als een gek, dus kennelijk maakt die oude engine voor de verkopen niet echt uit.

Btw, iedereen zit altijd te schreeuwen dat gameplay > graphics. Dus waarom klagen?
Btw, iedereen zit altijd te schreeuwen dat gameplay > graphics. Dus waarom klagen?
Omdat het slechte graphics gedeelte in BO t.o.v. MW2 er wel voor gezorgd heeft dat camouflage geen zin meer heeft - je kunt je niet verstoppen en dus wordt het spel ineens weer een soort quake-kloon met realistische wapens. Dus de graphics zijn minder belangerijk dan de gameplay, maar ze zijn ook bepalend voor de gameplay. En die is met BO in sommige opzichten terug bij af.
BO gebruikt de Engine van de CoD voor MW2. Deze nieuwe game gebruikt de MW2 engine, maar dan met een hoop tweaks natuurlijk :).

Verder zegt een engine niet percee heel veel. Kijk maar naar Valve's Source Engine, het grafische gedeelte heeft telkens updates gehad, maar is geen nieuwe engine geworden. Toch is het verschil tussen 'vanilla HL2' (want de engine van HL2 is dmv an updates nu ook mooier) en iets als HL2-Ep2 een groot verschil
Een engine zegt helemaal niets over de graphics. Waar het je bij van dienst kan zijn is de efficientie voor het representeren van de graphics, maar de uiteindelijke kwaliteit van je graphics wordt verzorgd door de art team. Het stelletje programmeurs welk aan de engine sleutels heeft daar verder weinig invloed op.

Daarnaast worden engines door ontwikkeld, en bevatten ze vaak zoveel code welk enkel maar opnieuw geschreven zal worden dat het veelal zinloos is om voor een soortgelijke game een geheel nieuwe engine te gaan schrijven.

Zie het wat dat betreft als het maken van een mooie nieuwe auto, en te beginnen bij het wiel. Nee, je gaat het wiel niet opnieuw uitvinden. Dus dat gedeelte behoud je. Wat je wel kunt doen is wat mooiere velgen erop smijten en er een leuk foefje aan toevoegen, je wiel wordt plotseling slim en registreert zelf of ze versleten zijn of niet.
De COD reeks zijn dan ook copy/paste games geworden, de singleplayer zal weer een zeer kort en inspiratieloos verhaal zijn.

[Reactie gewijzigd door Dr.TS op 5 januari 2011 17:33]

En toch zijn er miljoenen idioten die het kopen. Een minimum effort/maximum profit situatie.
idd, maar ik denk dat veel ps3 en pc gamers twee keer zullen nadenken om nog een COD game te kopen na black ops.
Werd na Modern Warfare 2 niet hetzelfde geroepen? Het heet Call of Duty dus koopt iedereen t...
Daar zit wat in. Ik ben ook een van die stumperts.... maar WM2 had nog een mooi lange single-player. BO heeft dat al niet meer. En dan ook nog eens een raar warrig slecht verhaal.
Ik heb met veel plezier COD4 MW multiplayer gespeeld, de singleplayer heb ik toen gelaten voor wat het is. Daarna COD MW2 genoten van de singleplayer en nog een flinke tijd multiplayer, echter zinde mij daar een aantal perks / builds / balance zaken niet. Black Ops had een waardeloze singleplayer, levels waarbij je zelf 1a2 keer hoeft te schieten en voor de rest gewoon mee kan wandelen.. Maar de multiplayer voelde aan als de nodige update van COD MW2, COD MW2,5.
Ik merk nu dat ik wel even genoeg COD de laatste paar jaren heb gehad. Toffe game en speel het zeker zo nu en dan, maar minder fanatiek als dat ik COD4 MW heb gespeeld. Tenzij er weer een radicaal nieuwe game en grafische engine wordt neergezet laat ik de komende 'update' gewoon voorbij gaan. Een keer is het mooi geweest.
dit kan ik wel beamen, black ops draait niet eens op mijn pc. mw2 ziet er beter uit en draait super lekker!
nu ik lees dat ze die slechte engine weer gaan gebruiken heb ik dus echt 0,0 interesse
en toch durf ik te beweren dat zodra ie uit komt jij m ook gaat spelen ;)
Grappig dat je dat zegt, juist van de CoD serie vind ik het verhaal voor een shooter altijd erg interessant. Vooral MW2 had juist een sterk verhaal.
Het draait bij COD toch om de multiplayer. Laat de singleplayer maar lekker kort en inspiratieloos zijn, dan krijgt de multiplayer ten minste meer aandacht.
Ik had eigenlijk wel een paar DX11 functies verwacht, aangezien het op zn vroegst wel 2012 zal worden als hij uitkomt denk ik.

Erg jammer dat ze niet met de tijd meegaan (het zijn wel speculaties, maargoed).


*Edit:
Ik hoop trouwens wel dat Infinity Ward kiest voor dedicated servers.

[Reactie gewijzigd door Gravit0n op 5 januari 2011 18:12]

hoezo alweer dezelfde engine? als ze de MW2 engine gebruiken is dat de eerste keer dat hij opnieuw wordt gebruikt
Nope, bijna alle mensen bij Infinity Ward zijn weg gegaan.
de engine was mijn inziens zo slecht nog niet de multiplayer was klote (is ie nog steeds) met cheaters op elke vierkante milimeter en slechte server site (niet dedicated).

Dus wat ze ook mogen besluiten te doen als er geen dedicated inzit dan zit het er voor mij niet in dat ik hem aanschaf
Het zou toch een space-Modern-warfare worden??

-edit- (bron)

nieuws: 'Volgende Call of Duty-game speelt zich af in de ruimte'

[Reactie gewijzigd door marcunator op 5 januari 2011 16:17]

Heeft inderdaad op Tweakers gestaan. Maar dat was slechts speculatie.
En dat hoeft niet eens helemaal onwaar te zijn. Als de game zich voor CoD MW afspeelt, dan kan het prima nog eens in de koude oorlog gedurende de spacerace plaatsvinden. Dan kloppen de feiten die we hebben op zich wel, want wat betreft tijd en onderwerp klopt het dan wel (misschien alleen op een wat andere manier dan we eigenlijk dachten :P).

Het enige wat ik me dan afvraag is in hoeverre er dan echte oorlogen gevoerd worden, maar goed, er zijn vast genoeg conflicten waarop dat gebaseerd kan worden.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 5 januari 2011 16:20]

Beter dat het een speculatie was, zit echt niet te wachten op een *kuch* Halo Warfare*

Beter gaan ze gewoon weer terug naar de roots (lees COD 1,5)

Zag laats iets over Red Orchestra 2 ofzo, leek me ook in potentie goede game.
Ken ik wel, niet gespeeld maar is een heel stuk realistischer dan cod hoor ;) denk meer in termen van operation flashpoint, ArmA enz. Schijnt wel aardig te zijn maar nogmaals ik heb geen ervaring.
Red Orchestra 2 komt als het goed is in Q2 van dit jaar uit.
als die games nou ook es goeie / geloofwaardige graphics hadden zou ik het wel willen spelen, maar van wat ik van de trailers heb gezien zou ik me er aan ergeren.

(noot: persoonlijke mening, anderen hoeven hier niet mee akkoord te gaan)
dat is de COD die door sledgehammer ontwikkeld word. dit is de volgende versie van Infinity ward. dan is er ook nog treyarch.... volgende week weten we waar die volgende over gaat :P
huh?!? I am confused, bijna net zo logisch als de namen van Nvidias kaarten
hmm die kan ik de laatste tijd weer volgen... :)
Ik denk dat dat gaat over de game van Sledgehammer. Het is gewoon niet duidelijk welke eerst komt, die van Infinity Ward of die van Sledgehammer, dat is het punt.
Er word (tot nu toe) elk jaar een nieuw COD spel uitgebracht door 2 of meerdere studio's. We hebben/hadden:
Greymatter (cod 1/ou/ Nu IW),
IW,
Treyarch,

En nu zal erbij komen zelfs Sledgehamer (waarschijnlijk een Cry-Engine 3 versie, maar niet bevestigd) en dat kan deze "space-Modern-warfare" worden.

-edit: min gemod, waarom? Info is niet onwaar.

[Reactie gewijzigd door XRayXI op 5 januari 2011 21:05]

het COD label is nu eigendom van Activision en zij hebben IW de deur uit geschopt.

De kans dat dit roddel uberhaupt enig vorm van waarheid bevat is wel HEEL erg klein.
Maar Infinity Ward heeft toch geen recht meer op de naam COD maar wel op MW?
Tenminste dat is wat ik van dit raadsel ongeveer begrepen heb.
activision heeft het recht op COD als ik het me goed herinner
Infinity Ward != Respawn Entertainment.
Zie dat hier vaak voorkomen. IW bestaat gewoon nog, maar alle good guys zijn overgestapt naar Respawn Entertainment.
Ok je hebt dus nog Respawn dan Treyarch en IW zelf, en wat zag ik net voorbij komen? Sledgehammer. Die dus allemaal COD games maken.
Dat zou niet de beste zet zijn als ze die engine niet enorm gaan verbeteren... tegen die tijd moeten ze toch wel wat mooiers laten zien dan mw2 of BO. Vooral met games als crysis 2 in de pijplijn dit jaar...

Qua verhaal lijkt het me het wel gaaf, vooral als ons eigen cap'n Price weer zijn rentree zal doen :D ik vond soap maar beetje levenloos karakter, beetje saai en lelijk uiterlijk. Zag hem meer als amerikaan dan een engelsman.

Ghost was toch een stuk koeler en stoerder uitziend personage :) Hopelijk brengen ze de SP awesomeness van mw1 er weer in ipv die over de top meuk van mw2 en BO(alhoewel die wel iets beter is).
Engine verbeteren? De Quake3 engine zit al aan zijn max. Ik denk niet dat er nog meer grafisch geweld uit te persen is.

Overigens ben ik benieuwd of dit een hit gaat worden voor de pc. Na alle problemen op de pc ga ik in iedergeval niet meer mijn vingers branden aan de COD reeks...
Mooier dan de MW2 en Black Ops wordt het inderdaad niet. En het ziet er al goed uit en dankzij de engine is de gameplay ook goed.

id Software geeft volgens mij ook niet meer hun nieuwste engines uit, dus moeten ze wat anders bedenken om een DX10/DX11 spel te hebben.
Gezien de huidige grafische kaarten en Win7, zou ik niet eens meer een DX9 spel willen aanschaffen.
Black Ops draait nu goed, maar dit jaar wil ik graag over naar Win7 met een nieuw systeem en dan ook geen nieuwe DX9 spellen meer voor mij.
dan weet ik niet wat voor pc jij hebt maar mijn pc zit nog lange niet op volle kracht te draaien
Het spel zou gaan over hoe Ghost in Task Force 141 is terechtgekomen en diverse locaties uit zowel Modern Warfare als Modern Warfare 2 aandoen. Activision en Infinity Ward hebben nog niet op de geruchten gereageerd.
Dat spel zou gebruikmaken van dezelfde engine waarop de nieuwe Call of Duty-game zou zijn gebouwd.
Lijkt me erg makkelijk geld verdienen, zelf zou ik ook wel willen weten wat er met Ghost is gebeurd, maar om daar nu weer diezelfde omgevingen te zien en met toch wel achterhaalde graphics. Nee, dan hoeft het van mij niet... En daarnaast vind ik zelf de multiplayer toch elk jaar minder worden helaas.

Ben benieuwd hoe lang ze deze engine nog gaan gebruiken, aangezien die in vergelijking met andere games toch onderhand wel aan vernieuwing toe is. De meeste engines gaan nu zo ongeveer over op DirectX11.

[Reactie gewijzigd door ac1815 op 5 januari 2011 16:28]

Ben benieuwd hoe lang ze deze engine nog gaan gebruiken, aangezien die in vergelijking met andere games toch onderhand wel aan vernieuwing toe is. De meeste engines gaan nu zo ongeveer over op DirectX11.
Het grootste probleem dat innovatie in engines op dit moment tegengaat is de tegenvallende PC verkopen en het feit dat consoles gewoon 5 - 10 jaar meegaan. Die zijn met DX9 nog gemaakt, dus de engines moeten sowieso DX9 ondersteunen. DX10 en 11 ondersteuning is dus alleen relevant voor PC's, en, enkele uitzonderingen daargelaten, de PC is het minst populaire gaming platform van dit moment als je kijkt naar de titels die uitkomen.

Gaat een beetje om kosten / baten: Het kost extra om een engine uit te bouwen zodat het DX 10 / 11 aan kan, maar dat is maar van nut op een klein percentage van de totale markt. Van die markt is een nog kleiner deel die er daadwerkelijk wat aan heeft. Qua marketing zullen ze wel extra verkopen hebben door de goede graphics, maar ik geloof niet dat dat tegenwoordig nog een heel grote factor is (o.a. ook doordat de consoles gelimiteerd zijn)
vind het juist prima dat ze engine behouden, maar dan wel de engine van mw2 en niet die van treyarch. succes van dit spel is namelijk de 60 frames. zonder die 60 frames is het gewoon geen cod. zonder die 60 frames is de geest uit de fles en de soepelheid uit het spel.

ik vind het persoonlijk helemaal geen lelijke engine. je speelt alleen op een lagere resolutie maar wat er allemaal ingame voorbij komt vind ik toch wel erg mooi. zeker de licht engine die nog meer geoptimaliseerd is in mw2.

de 360 en ps3 zijn gewoon achterhaalde computers van 5 jaar oud.

ik kan het alleen maar toejuichen dat ze dezelfde engine gaan gebruiken. shooters moet je niet spelen op 30 fps of minder..

[Reactie gewijzigd door innerchild op 5 januari 2011 16:34]

30 fps? Heb je het hiet over MW2 die te zwaar zou zijn? Daar heb ik namelijk totaal geen last van gehad. Juist Treyarch's engine geeft vreemde drops die werkelijk nergens voor nodig zijn... cg_drawfps 1 geeft mij, nadat ik de max van 91 af heb gehaald, op 1920x1080 4xAA maxed keihard tussen de 88-250fps, maar het moment dat ik een browser open laat staan, het moment dat een pagina refreshed drops, omdat ik op dergelijke momenten pings van over de 800 krijg. Daarnaast geeft het spel redraw fouten op het moment dat er teveel personages in beeld lopen, zoals in het loopgraven level of zo nu en dat met zombies.

Bij MW2 konden er teminste gewoon honderden personen in beeld, zonder dat de engine ging protesteren. En het gebruikte tenminste de hardware die het tot zijn beschikking had.

Tijd dat ze niet meer gewoon porten vanaf de console, maar netjes coden voor de PC, en vervolgens de medium quality 1280x720 op de consoles loslaten.
Hopelijk gaan ze dan ook echt weer terug naar de cod4 gameplay. Cod4 liep zo veel soepeler, daar vloog je gewoon over het veld heen. MW2 speelt daarentegen veel logger.
Daarnaast zouden ze dan natuurlijk ook weer mogelijkheid moeten geven tot dedicated servers.
Als PC gamer sla ik deze over.. Ga pas weer een CoD game kopen zodra die echt vernieuwing brengt, dus ook een nieuwe engine.. Sinds CoD4 is er eigenlijk niks veranderd in de serie.. Ik vrees dat we pas zo'n vernieuwing gaan zien zodra er ook nieuwe consoles op de markt zijn.. Tot die tijd melken ze de huidige engine etc lekker uit, ook omdat de Xbox 360 en PS3 toch geen nieuwe zwaardere engine aankunnen..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 5 januari 2011 20:18]

xbox360 en ps3 zijn totaal niet te vergelijken, bij de xbox 360 draait alles op 1 lullige cpu terwijl de ps3 er 9 heeft (waarvan 1 altijd idle)
Ik zie de console port voor de pc weer komen :'(.

En ik dacht dat Infinity Ward niet meer was?

[Reactie gewijzigd door Cerenas op 5 januari 2011 16:20]

Gelukkig is half IW nu Respawn Entertainment
Exact de reden waarschijnlijk waarom ze wr die oude engine van stal halen.

Het ding was ten tijden van MW1 al 'meh' en leverde naar veler mening teveel fps op op maximale settings, m.a.w: De hardware van toen der tijd had veel meer moois kunnen laten zien.

In BO hebben ze er wat mooiers in gestopt, maar lang niet genoeg. De enige is daarnaast niet bepaald de stabielste en bijzonder ineffecient geworden.

Daarbij komt nog dat het spel slechts 2 cores gebruikt tijdens het spel (laden wl 4 cores) en geen hyperthreading ondersteund. Vooral mensen met oudere quads, zoals b.v. de Q6600 krijgen hierdoor lage performance, omdat clock voor clock het aantal Mhz wel verschil maakt. Daarnaast verondersteld het spel dat het maximaal 2GB mag gebruiken, ook weer zo'n vreemde beperking, met als gevolg dat geen van de maps groot genoeg zijn voor goed sniperwerk.

Ik zie geen reden om een volgend deel te kopen, het ziet er naar uit dat MW2 en BO al goed genoeg zijn. En we hebben inmiddels gezien hoe slecht de cheater uitbanning gaat in deze serie games. Gezien ik voor VAC ondecteerbare exploits rapporteer heb ik wel door wat een zootje het is, het wordt hoog tijd dat ze iets grondiger in de code duiken zodat ze eindelijk de eerste generatie driver-hacks kunnen uitbannen. Zolang ze dat niet voor elkaar hebben, blijven mensen hackers n voor n aanmelden.
indien zo dan is black op de laatste call of duty die ik speel tot ik er zat van ben..
uitkouwen, en weer verder eten.. Weer dezelfde engine, terugvallen op een oud verhaal en dan wel nog een miljoenen verkoop natuurlijk... die gamers van tegenwoordig, hebben we geen smaak meer?
Ik denk dat het niet veel met smaak temaken heeft maar meer met de doelgroep.

Als ik in mijn directe omgeving kijk, is het meestal de jongere garde, tot een jaar of 15 die COD games spelen. En juist de oudere die meer kijken naar echt oorlog voeren en meer het strategische gebruiken om zo in het sfeertje te komen van een spel. Dus BFBC2, Crysis, Metro 2033 of Stalker en straks BF3
Ook hoor ik in mijn omgeving als ik de vraag stel aan een wat ouder iemand: welke game vind je leuker COD of BF? dat juist de oudere voor BF kiest en die jongere voor COD.
Verder is het denk ik zo dat jongeren (kids) het met een pc moeten doen die de ouders hebben aangeschaft en niet zoveel geld uitgeven aan highend video kaarten en dikke processors, waardoor er sneller gekozen wordt voor COD omdat dit spel bijna op elke pc draait.
De oudere vanaf 16 werken meestal al een beetje of werken volledig en geven waarschijnlijk meer geld uit aan een pc en zo wat zwaardere games kunnen spelen. Maar deze doelgroep is wel een stuk kleiner dan de normale pc consument.
En dat is nu juist waar de COD makers op doelen. Zo groot mogelijk publiek bereiken en zoveel mogelijk geld verdienen.

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 5 januari 2011 18:30]

Waarom vergelijkt iedereen COD met BF? Het is een totaal andere shooter. Het tempo van COD ligt veel hoger, dat is hetgene wat jongeren aanspreekt en niet het feit dat ze geen duurdere pc kunnen betalen, want COD wordt nog altijd meer op de consoles gespeeld dan op de pc. Veel meer jongeren hebben nu eenmaal een console in huis (de wii laat ik even buiten beschouwing).

Buiten dat is COD nu eenmaal geen realistische shooter en BF enigszins wel. COD is net zo goed strategisch, alleen op een heel andere manier. Je moet rekening houden met spawns, perks etc. Ik denk dat de meeste "oudere" gamers (zoals jij ze omschrijft) dit niet helemaal doorhebben.
Ik ben zelf 22 dus oordeel zelf in welke categorie ik thuis hoor.
het zijn net die perks die het verknoeien..
Daarom BO enkel leuk op HardCore modus, niets van al die troep.
ben 35 trouwens :)