Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 185 reacties

De volgende Call of Duty-game speelt zich mogelijk af in de ruimte. Volgens bronnen van Gamasutra zou ontwikkelstudio Sledgehammer Games werken aan een 'CoD' die zich in de toekomst afspeelt en niet meer op aarde.

In een analyse over de toekomst van de Call of Duty-franchise schrijft Gamasutra informatie van insiders uit de game-industrie te hebben. Die zou erop wijzen dat Sledgehammer Games werkt aan een Call of Duty-game die zich in de ruimte afspeelt. De website maakt echter niet duidelijk waar de informatie vandaan komt en hoe betrouwbaar deze is. Ook is nog niet officieel bekend of Activision in 2011 een game van Sledgehammer Games of van ontwikkelstudio Infinity Ward op de markt brengt.

De keuze voor een ruimtethema ligt niet voor de hand in de Call of Duty-serie. De franchise baseerde zich in het verleden uitsluitend op de Tweede Wereldoorlog en maakte met Call of Duty 4: Modern Warfare de stap naar het heden. Bestaande conflicten en legereenheden vormden echter altijd de inspiratiebron voor de inhoud van de games. Een Call of Duty-game waarin ruimtemariniers de hoofdrol spelen, klinkt dan ook niet aannemelijk.

Daar komt bij dat in een eerder stadium al duidelijk was dat Sledgehammer Games met militairen samenwerkt om geloofwaardige gameplay te kunnen bieden. Sledgehammer-president Glen Schofield meldde op Twitter dat het spel enkele echte locaties en situaties met gefingeerde namen zou bevatten. Dat rijmt niet met de door Gamasutra gepubliceerde geruchten. Activision en Sledgehammer Games hebben nog niet op de geruchten gereageerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (185)

1 2 3 ... 10
Hrm. Toch maar even een accountje aangemaakt om m'n mening hierover te geven..

Ik denk dat te veel mensen bij Sci-Fi shooters -onterecht wellicht- denken aan Halo, UT en dergelijke, en vanuit die opvatting denken dat CoD "in space/in de toekomst" dus gedoemd is om te falen omdat CoD altijd "realistisch" (voor zover men dat nog kan zeggen :P) geweest is..

Wat veel mensen over het hoofd lijken te zien is dat er erg veel Sci-Fi is welke tracht om zo realistisch mogelijk over te komen, of in elk geval tracht om een zo goed mogelijke interne consistentie te hebben (wanneer er Faster-Than-Light travel is zal dit overal op dezelfde manier gebeuren, en de mechanica van FTL-travel zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op min-of-meer huidige gangbare theorieën binnen bepaalde takken van wetenschap).

Wanneer ik zelf kijk naar wat recentere Sci-fi literatuur, valt mij toch vaak op dat men tracht om dingen zo realistisch mogelijk te maken, en dat er een stuk vaker gebruikt wordt gemaakt van het principe dat een menselijk ras welke door middel van FTL-travel het melkwegstelsel koloniseert, intern erg veel kal gaan verschillen (Alastair Reynolds maakt hier *erg* gretig gebruik van) om zo een semi-vijandelijk "ras" te creeëren dat niet onrealistisch overkomt.

Wanneer ik me enkele stukken van Chasm City, Revelation Space (beide Alastair Reynolds), Rainbows End (Vernor Vinge; niet in de ruimte overigens) en Rendezvous with Rama (Arthur C. Clarke) voor de geest haal, kan ik zo een aantal scenario's plus wapens bedenken welke realistischer kunnen aanvoelen dan de twee meest recente Call of Duty games. Grote rol speelt daarbij dat men geen aliens toevoegt, ballistische wapens gebruikt en goede physics toepast. Lasers hebben altijd het probleem dat je ze niet op spiegels (of kleding van dezelfde kleur als je laser!) wil richten, en dat je tegenstanders waarschijnlijk reflectieve armour zullen gebruiken in anticipatie op je lasers. Dat probleem heb je dan dus weer niet met ballistische wapens. :)

Zie verder: http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_science_fiction en http://tvtropes.org/pmwik...eOfScienceFictionHardness

Moet overigens zelf wel bekennen dat (alhoewel ik een enorme fan ben van Sci-fi) ik ook niet echt geïnteresseerd ben wanneer het min of meer een kloon wordt van Halo. Ik zie zelf ook liever een CoD 10-20 jaar in de toekomst, waar je met je squad gebruikt maakt van onderandere social media, augmented reality en dat soort moderne technieken om je vijanden neer te halen. Geef het geheel een leuk politiek twistje (internetfilters, kinderporno?) en ik denk dat je dan een winnaar in handen hebt.... of de volgende Deus Ex zonder RPG-elementen. ;)
Lijkt me heel sterk dat dit gerucht waar is, zou niet weten wat voor FPS je in de ruimte moet ontwikkelen, zou dan nog heel weinig overblijven van de CoD basics zoals movement etc..
Ik geloof er ook niet veel van, en tevens lijkt me het helemaal niks aan.
Ze mogen gewoon de begane grond aanhouden van mij, ja met zo nu en dan een vliegtuig/heli ofcourse
op zich call of duty future warfare..
ik heb er zelf al wel eens over na lopen denken.
het zou me niet verbazen als het wel zo is,
andersom ook niet btw,

weinig over te zeggen, gewoon een half jaartje wachten,
dan wordt het wel bekend gemaakt :)
Het kan wel binnen een ruimtestation afspelen waardoor je niet perse rond zweeft zoals je nu lijkt te denken :P Op elke planeet is zwaartekracht in bepaalde maten aanwezig ;)

Met CS1.6 kon ik met 1 console commando al de grafitygravity aanpassen en dat werkte prima behalve dat het springen dus langer duurt... (@BerserkHeretic, en grafity kan je in CS1.6 ook toevallig spuiten ja, heeft inderdaad niks met de zwaartekracht te maken)

Niet dat ik het graag in COD zie want als ze nu van het heden anar de toekomst gaan zwakt mijn interesse zeker af, dat is gewoon niks voor COD (zoals ik het ken) ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 november 2010 10:31]

Kan vet worden. Ik hou wel van scifi.
Er is een reden waarom halo zo goed gelukt is.
En er is op zich wel vraag naar.

Want ik ben van mening dat Call of duty iets kan brengen wat nog een andere schooter heeft gedaan. En dat is een zeer realistische toekomst spel maken.

Geen alians, Oorlogen die plaats vinden omdat het ene land vecht om oppervlakte van de maan. En/of dat de maan independent wilt worden van de aarde. Hopelijk dat ze er veel dingen in houden die nu ook afspelen. Zoals de EU China Amerika Midden oosten Afrika. Een realistische verhaal is wel echt een must.

Maar voor iedereen die kritiek levert. Iedereen is bang voor een mislukking. De kans dat het fout gaat is groot. Dit weten we van verschillende games zoals bijv command and conquer 4 daar veranderde ze zo veel dat het de meest bagger spel is allertijde.

Veranderingen zijn gevaarlijk. Want het kan heel goed gebeuren dan je, je de goeie dingen inruilt voor slechtere.
Dat is NIET de reden waarom Halo zo goed is geworden, de reden waarom Halo zo goed is geworden is omdat het DE games is waarmee je zo goed multiplayer kan doen, map builden en de epische wapens! In COD zal je nooit een Energy Sword of een Gravity Hammer krijgen hoor ;).
Dus nee, COD in de ruimte zal in mijn ogen niet zo'n groot succes worden als de hele Halo reeks, alleen al omdat de doelgroep anders is.
Inderdaad, de COD serie van de 2e wereldoorlog was wel goed, maar toch niet echt mijn thema. De moderne oorlogsvoering is veel intressanter vind ik.

In de ruimte lijkt me leuk voor 1 missie, maar daarna houdt het toch wel behoorlijk op. Vooral als heel de game zich in de ruimte af speelt.
Snap eerlijk gezegd niet echt wat grafity, dus met een spuitbus gemaakte tekeningen op een muur e.d., te maken heeft met de tijd die je in de lucht doorbrengt bij een sprong :P
En dan nog is het Graffiti ;)

Ik haal de zojuist opgeborgen scepsis maar weer eens uit de kast, want een COD game door een nieuwe ontwikkelaar in een compleet ander thema? Oei.
Cool, lijkt me interessant. Gewoon een keer afwijken van het standaard pad.
Ook heb je in principe veel minder gevoelige situaties zoals bijvoorbeeld Afghanistan waar Medal of honor mee zat.
De Call of Duty reeks doet het niet voor niets zo goed. Ik vraag me af hoeveel % van de spelers zitten te wachten op een fantasieverhaal.
Of de russen in COD:MW2...

Ik ben alleen bang dat ze dit doen omdat ze zelf ook niet meer weten wat ze met COD aanmoeten... Maar goed, de geloofwaardigheid van de laatste paar games is overigens ook al ver te zoeken...
Als SF hater houdt het dan op, zou het eeuwig zonde vinden van de CoD serie die juist garant stond voor realistische settings (daarmee bedoel ik dus puur omgevingen, wapens en personen die zouden kunnen bestaan).
Het spijt me zeer maar er zijn ook lasers die een gat in je branden, erg realistisch dus.
Jammer genoeg zijn die 3 fabriekshallen groot of zitten in een jumbo jet. Niet even mee te nemen dus.
offtopic
de lasers die ze in het ziekenhuis gebruiken zijn iets groter dan degene die je op het strand in spanje koopt maar in een andere vorm zeker draagbaar en in staat om op 10 meter een gat te branden in de huid.

ontopic
jammer ik vind het momenteel al minder met killstreaks en dergelijke, geef mij maar gewoon ouderwets knallen met 2 wereldoorlog/ vietnam oorlog wapens.
ja maar dat is nou niet van het tempo star wars/ star trek. Dat duurt wel even voordat het door de kleding/huid en vitale organen zal raken. Tegen die tijd lig je wel met een 10tal kogelgaten naast je laser te kijken...
Jammer genoeg zijn die 3 fabriekshallen groot of zitten in een jumbo jet. Niet even mee te nemen dus.
Think again: Een CO2 laser gaat makkelijk dwars door je heen, en dan heb je het over een tiental Watt aan infrarood.

En alles wordt steeds kleiner, IR laserdiodes van 10W zijn al op de markt, en ook zichtbaar-licht diodes van 1W (445nm blauw) zijn betaalbaar. En er wordt alleen maar opgeschaald, dus verwacht wel dat we straks 100W aan lasers in een luciferdoosje kunnen proppen.
Zombies! Zeer realistisch setting met personen die kunnen bestaan!
dat had niets met de singleplayer campaign te maken...
Zombies! Zeer realistisch setting met personen die kunnen bestaan!
En een gestrand team van 4 mensen dat gered moet worden vanaf het dak van een ziekenhuis? :+

* Stoney3K duikt weg voor laagvliegende 35mm filmblikken.
Een soort van Gears of Wars op de maan?
Eerder uitgemolken franchise die sinds het begni alleen maar slechter wordt.
Eerder uitgemolken franchise die sinds het begni alleen maar slechter wordt.
En zolang de game flink verkocht word, zal Activsion daar niet om malen, zolang de kassa maar goed rinkelt. wat dat betreft vind ik Activision de laatste tijd erger dan Electronic Arts.
Het uitmelken vind IK een groot woord!

Speel de spellen graag en ik moet zeggen dat de laatste delen toch echt beter waren dan de delen ervoor!! Nu ook Black Ops...... veel uitgebreider dan voorgaande delen en de gamelpay vind IK ook erop vooruit gegaan.
ach ja, hoop toch dat het leuk word. Zit namelijk wel te wachten op een game in de trant van bf2142. Helemaal ziek gespeeld. CoD is natuurlijk heel andere gamplay dan battlefield maar toch. Ben benieuwd.
BF 2142 inderdaad, een zwaar ondergewaardeerde game imho: Iedereen vond Battlefield 2 beter (die is waarschijnlijk objectief gezien ook beter) maar ik vond de setting van BF 2142 veel leuker met de bijbehorende gadgets die je kon unlocken(deployable shields, turrets, vliegende broodroosters en oh ja: die APC's met lanceerfunctie waren ook erg aangenaam :).

Ik vind het alleen jammer dat BF 2142 qua guns zo weinig origineel was (geen lasers/plasmakanonnen/iets nieuws innovatiefs, maar gewoon hedendaagse guns met blauwe kogels :/ ). Een remake van die game zou ik zeker kopen, al is het natuurlijk against all odds dat de Call of Duty reeks een dergelijke gameplay gaat leveren.

(Als het om de multiplayer gaat, heeft de Call of Duty reeks altijd onder gedaan voor de Battlefield reeks naar mijn mening, dit vooral vanwege het gebrek aan voertuigen en de veelal kleine maps.)
wat een gelul zeg.

1.5 was duidelijk beter 1 en 2 was echt beter (zeker single play) dan 1.5.. over 4 valt te twisten maar ik heb me zeker beter vermaakt dan bij 2...

bs dus...
Gears of war x Halo = Epic Unreal tournament? Ook hier kom je spelonderdelen als domination tegen die ook in COD MW2 zit. Vraag me dus af wat men dan als "vernieuwends" toevoegd. Gaat het dan richting shattered horizon?

edit linkje

[Reactie gewijzigd door Maddog McHare op 10 november 2010 10:39]

domination is inderdaad bij UT99 al geintroduceerd.
De nieuwe setting in ruimte/toekomst lijkt mij juist wel de enige keuze. De 2de wereldoorlog en de huidige setting zijn nu toch wel op qua games lijkt me.
Een stap in de tijd is dus eigenlijk alleen voorwaarts, of ze moeten de korea oorlog gaan doen maar dat is ook weinig interessant. Hedendaagse oorlogen in Afrika wordt het ook niet gok ik...
En waarom moet altijd een nieuwe game verder in de tijd gaan? Wat is er mis met een ultimate WWII game, gewoon COD2 maar dan totaal verbeterd en vernieuwd. Nostalgische wapens zijn toch veel leuker.

Wat is er trouwens met de COD Vietnam gebeurd.

Nee liever een stap terug dan naar de toekomst met shooters, futuristische wapens verzinnen kan iedereen wel..
Doe dan in godsnaam een keer een WWI game, WWII is al zo uigemolken.. en hoe interessant die oorlog ook was op strategisch gebied, ben d'r nu ewl redelijk klaar mee..
Koude oorlog/Vietnam zijn ook redelijk uitgemolken..

Dan houd je nog de wat kleinere oorlogen over.. én WW1, waar best eens wat interessante dingen uit kunnen komen! (Loopgraven oorlog! :9~ )
Ik denk dat je daar echt Heul snel op uitgekeken bent, ook zo zinloos, hup loopgraven uit, rennen en hopen dat je niet dood gaat -.- niet echt mijn ding...

Doe dan zoals ik verderop voorstel een over de golf oorlog.
Precies alsof "Modern Warfare" rondhuppelen is over het terrein met een Barret in je handen en een Stinger op je rug... Nee, het blijft een spel. Iets wat ook prima kan met een WO1 setting...

[Reactie gewijzigd door Schaapke op 10 november 2010 17:41]

hoor je mij dat zeggen dan, maar ww1 is gewoon niet echt in een fps game te gieten zonder compleet anders te zijn dan de werkelijkheid. Ja je zou op zich prima een game kunnen maken over loopgraaf uitrennen, in granaatkuilen springen, bijkomen, pruisen afschieten, volgende loopgraaf in, enz enz enz. maar ik heb het gevoel dat dat ietwat repetetief word....
Weer op moslims schieten dus? Medal of Honor achterna? Mij lijkt het wel leuk om eens een keer een game te hebben waarin je iedereen pwnt met je Mark V. Verder sluit ik me aan bij Giku: WWII is uitgemolken (al heb ik niets tegen een WWII game eens in de 3 jaar omdat de vorige qua graphics etc verouderd is).

@Bulls, jij snapt denk ik de breedte van het begrip "futuristisch" niet. Natuurlijk is het makkelijk om dat meteen te associëren met lasers en dergelijke, maar je kunt ook een futuristische shooter maken die vrij realistisch is. Futuristische wapens verzinnen kan iedereen ja, maar dat biedt wel oneindige mogelijkheden en ik heb mijn interesse in WO II games grotendeels verloren omdat je steeds aan dat paradigma vast zit (weer met je Thompson/BAR/Panzerfaust op pad, weer allied vs axis etc. m.u.v. alternative history games als Wolfenstein, maar dat was een faalgame).

Ik vond de CoD reeks vanaf Modern Warfare 1 niet meer interessant, tè overhypte 13-in-een-dozijn games en deel 5 schreeuwde om een bus insecticide. Ik hoop dat deel 7 inmiddels al weer, een over-the-top futuristische shooter wordt, zodat alle fans afhaken en het een keer uit is met de hype.
dee 7 is de net uitgekomen black ops. dit speelt zich af tijdens de koude oorlog. Ik neem aan dat je deel 8 of 9 bedoelt (eentje van sledge hammer, de ander van infinity ward). en waarschijnlijk komt #10 dan weer van treyarch, maar dan wordt het speculeren.
Nou, ik vind dat we de WWII games nu wel eens gezien hebben, de graphics van COD2 zijn nog goed, dus het heeft geen zin om een engine met 10x betere graphics erin te zetten en de gameplay (WWII dus) hetzelfde te houden.
En wat er met COD Vietnam is gebeurd? Dat is gewoon COD Black Ops, met COD Black Ops heb je een aantal missies waarmee je in Vietnam moet vechten ;).
En waarom futuristische wapens? We kunnen het toch houden bij de wapens die we nu gebruiken zoals de: Famas, AUG, G36C etc. maar natuurlijk zal er wel een iets wat futuristisch tintje aan gegeven moeten worden, maar als ze nu weer terug gaan naar het verleden, of verder gaan met het heden, dan melken ze hun games uit.
WW1 voor een shooter. Leuk, 1 kogel per level schieten en de rest afmaken met je bayonet. Ze hadden toen ook nog geen medics toch?
Doe mij de dan maar deze - voor op de pc - met een fijn COD sausje er over

nieuws: Video Dust 514

Actie vanaf ~0:50
Eerder Killzone :-)
Wie weet ga ik CoD nog een keer leuk vinden dan.
De volgende COD zou eigenlijk een hyperlocal versie moeten zijn en maps genereren van straten/buurten met Google maps of Bing. In de gebouwen zou je dan wel gegenereerde indelingen krijgen maar los daarvan zou het wel gaaf zijn om te deathmatchen in je eigen straat. ;)
Van sommige gebouwen kan je wel een soort van inschatting maken hoe ze er van binnen uitzien. Vooral bij huizen en appartementsgebouwen. Bekijk maar eens een appartementsgebouw van buiten en probeer in te schatten hoe de kamers liggen, waar de badkamer is, de keuken. En bezoek het dan (zoek er gewoon één dat te koop staat) goeie kans dat je redelijk juist bent. Keuken is meestal naast de badkamer, badkamer heeft meestal kleiner raam. Alle appartement hun afvoer zit meestal in de zelfde centrale koker. Enzoverder... Natuurlijk gaat dat niet voor alle gebouwen op, maar het is niet "moeilijk" om een vrije realistische, dicht bij de waarheid aanleunende indeling te maken gebasseerd op de buitenkant.

(Doet me denken aan dat spel Black Box
De meeste wijken zouden zo ongelovelijk saai en inspiratieloos zijn dat men spontaan het raam uit zou springen, nee dat lijkt me absoluut niets.
Ik speel games om zo even wat anders dan de werkelijkheid mee te maken, net zoals films dat doen.
Die troosteloze bende die nederland is kan ik niet aanraden als gamemap... Sniper galore en hoe maak je grenzen? Er zit bij mij zoveel ruimte zonder harde grenzen. krijg je weer van die onzichtbare grenzen. Nah daar bedank ik voor...
laat dit alsjeblieft niet waar zijn, ben niet zo voor ruimte-effecten etc... geef mij maar gewoon een oerdegelijke oorlogsgame
inderdaad helemaal mee eens (zeker omdat space/toekomst spellen mij totaal niet interesseren)
Of het wordt een game in de koude oorlog waarin de space race centraal komt te staan. Hoewel het dan niet echt in de ruimte afspeelt kan het wel grond bieden voor de nodige geheime missies die zich veel meer richten op spionage en dergelijke, en het mogelijk maken om bepaalde doelen te halen.
Of het echt leuk genoeg is voor een game vraag ik me af, maar over een CoD die zich IN de ruimte afspeelt heb ik eigenlijk net zo goed m'n twijfels.
Of het wordt een game in de koude oorlog waarin de space race centraal komt te staan. Hoewel het dan niet echt in de ruimte afspeelt kan het wel grond bieden voor de nodige geheime missies die zich veel meer richten op spionage en dergelijke, en het mogelijk maken om bepaalde doelen te halen.
Of het echt leuk genoeg is voor een game vraag ik me af, maar over een CoD die zich IN de ruimte afspeelt heb ik eigenlijk net zo goed m'n twijfels.
Daar zou ik wel oren naar hebben: De Koude Oorlog heeft ons als gamers en filmfanaten wel prachtige verhalen opgeleverd.

Je kan natuurlijk de 'what-if' spelen die zegt dat de USSR nooit gevallen is en de space-race anno 2010 zo'n beetje zijn hoogtepunt bereikt. Dan speel je bijvoorbeeld een special-ops figuur die als missie heeft om de eerste lancering van de Mars-raket, of een of ander orbital weapon van de Russen te dwarsbomen.

De verhaaltjes zelf worden dan misschien wel erg James Bond-achtig, maar dat is niet erg , want ik kon me altijd goed vermaken met alle Bond-verhalen van voor de val van de muur. Erna werd het toch maar 'we gaan achter random terroristje X' aan.

Als je de space-race tussen de USA/Europa en China laat lopen is misschien ook wel een leuk uitgangspunt. Dan kun je ook de huidige projecten van NASA (Constellation) erbij halen.
eigenlijk zitten we al in de koude oorlog met BO. Je zou hoogstens nog een vervolg op BO kunnen maken, maar probleem van de koude oorlog is dat er weinig geschoten werd en veel spionage en gebral van de politiek (cuba crisis?) dus dat lijkt me ook een beetje saai.
Wat ook nog mogelijk is is een alternatieve uitkomst van de 2de wereld oorlog (red alert stijl) en dan bijvoorbeeld de duitsers winnen ipv de geallieerden ofzo.
Eerder dan de 2de WO kan niet want oorlog toen was vrij nutteloze verspilling van mensenlevens door ze blind op elkaar af te sturen vanuit loopgraven(wo1), blokken van soldaten(1800) of alleen met pijl en boog, zwaard en schild (middeleeuwen)

Wat trouwens nog wel zou kunnen en niet al te veel games over zijn gemaakt is de golf oorlog, daar kan ook wel een heerlijke black ops van gemaakt worden :o

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 10 november 2010 13:47]

Call of Duty is letterlijk per deel in kwaliteit afgenomen. Call of Duty 1 was een legende, een prachtige game die ontzettend veel heeft betekend voor de populariteit van het gamen in z'n algemeen, en kijk is waar we nu heen gaan ;(

EDIT: Realisme is natuurlijk onzin, Als je realisme wilt raad ik je Falcon 4, ArmA 2 of Hearts of Iron aan, COD komt niet eens in de buurt

[Reactie gewijzigd door 298553 op 10 november 2010 12:04]

Waarom was CoD een legende? Het was niets meer en niets minder dan een spin-off van de Medal of Honor franchise die zijn oorsprong had op de PS1.

Zo bijzonder was die game ook weer niet!
Imho is COD stukken beter dan MOH.
Ben benieuwd hoe het er dan uit gaat komen te zien!
Lijkt mij opzich wel vet
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True