×

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

StarCraft II - Wings of Liberty: singleplayer preview

Door , 59 reacties

Singleplayer: struikelblok?

Voor wie het heeft gemist: de ontwikkeling van StarCraft II kent een lange voorgeschiedenis. Het eerste deel van StarCraft dateert uit 1998 en het Brood War-Expansion Pack volgde nog in datzelfde jaar. Ondanks de gigantische populariteit van het spel - StarCraft is een van de best verkochte pc-games ooit - bleef het lang stil. In 2007 kondigde Blizzard StarCraft II eindelijk officieel aan, maar ook daarna werd het geduld van de spelers op de proef gesteld. De ontwikkeling duurde veel langer dan verwacht.

Verkrijgbaar voor: pc, Mac

Inmiddels is de bèta van het multiplayer-gedeelte verschenen. Het is duidelijk dat Blizzard druk aan het polijsten is om de juiste balans te krijgen, de ontwikkelaar heeft al tal van patches uitgebracht. Het aantal bèta-spelers neemt gestaag toe en het aantal testers loopt momenteel in de tienduizenden. Dit wijst er in ieder geval op dat de servers van het bedrijf stabiel zijn en dat Blizzard niet heel veel tijd meer nodig denkt te hebben.

Over de singleplayer van het spel is echter maar mondjesmaat informatie naar buiten gebracht. Toen we de uitnodiging van Blizzard ontvingen om deze spelvorm bij de studio in Irvine te testen, waren we dan ook heel benieuwd. Hoe zou het verhaal rond de centrale karakters Jim Raynor en Kerrigan verder verlopen? Hoe zou Blizzard het geheel hebben vormgegeven? Maar minstens zo belangrijk: hoe vergevorderd is de ontwikkeling eigenlijk? Zou de singleplayer-modus roet in het eten kunnen gooien voor een release op korte termijn?

Wie nog geen kennis heeft gemaakt met het StarCraft-universum en onbekend is met de drie rassen - de Terran, de Zerg en de Protoss - die het bevolken, kan zich wenden tot de preview van de multiplayer die Tweakers.net vorig jaar publiceerde.

Deze preview bevat enkele alinea's en video's die door sommigen als spoilers ervaren kunnen worden. Bij met name de video's van de missies en de pagina over de Protoss mini-campaign van Zeratul kan dat het geval zijn.

*