Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Blizzard is opnieuw begonnen met hun eigen versie van Defense of the Ancients. Dat was nodig om de game toegankelijk te maken, stelt senior game designer Jonny Ebbert. De mod komt tegelijk uit met StarCraft II: Heart of the Swarm.

Tijdens BlizzCon 2010 kondigde Blizzard aan dat het vier mods in ontwikkeling heeft voor hun eigen StarCraft II. De bekendste daarvan is Dota, een eigen versie van Defense of the Ancients, een bekende mod voor Warcraft III. De release van Dota laat lang op zich wachten. Tijdens GamesCom 2011 liet Blizzard weten dat Dota tegelijk zal verschijnen met Heart of the Swarm, de uitbreiding voor StarCraft II die in 2012 op de markt zal komen.

Tegenover Eurogamer legde Jonny Ebbert, senior game designer van StarCraft II uit waarom de mod pas in 2012 verschijnt. De ontwikkelaar is helemaal opnieuw begonnen met de ontwikkeling van de mod. Dat was nodig om de mod toegankelijk voor nieuwkomers te maken, stelde Ebbert. Frank Pearce, mede-oprichter van Blizzard, lichtte toe; "Een van de filosofieën die we bij Blizzard hebben is dat onze games makkelijk te leren moeten zijn, maar moeilijk om volledig in de vingers te krijgen. Daar voldeed de mod niet aan. Een concept dat niet helemaal aan de filosofie voldoet en dat aanpassen aan een filosofie die belangrijk voor ons is, is een uitdaging." Volgens Ebbert heeft Dota "een erg toegankelijke, makkelijk te benaderen en leuke game diep in zich, die wacht om naar boven gehaald te worden. We proberen de ruwe randjes weg te slaan om de game gebruiksvriendelijk te maken."

Naast Blizzard werkt ook Valve aan een game die gebaseerd is op de Warcraft III-mod. Dit Dota 2 maakte zijn publieke debuut op Gamescom, met een toernooi waar zestien teams aan deel mochten nemen. Publiek en pers konden de game van Valve niet spelen op de beurs.

StarCraft II - Blizzard Dota

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Het is best wel vet dat Blizzard nu mee begint, maar aan de andere kant ook weer beetje laat en heb ook al gehad van al die dota spellen..
Dit is niet aan jou te wijten maar meer aan het verkeerd geformuleerd artikel.
Ik zal het dan ook even ophelderen:

DotA
DotA 2
Heroes of Newerth
DemiGod
League of Legends
etc.

Vallen onder het genre MOBA [Multiplayer Online Battle Arena].
Aan de hand van dit genre zijn er verschillende games de grond uit geschoten, de een compleet anders dan de ander.

Er zijn wat games die gebouwd zijn aan de hand van DotA (Heroes of Newerth / DotA 2) maar dit zijn enkelingen. Ook Heroes of Newerth is zijn eigen weg in geslagen.

Blizzard's MOBA is ook niet gebaseerd op DotA, maar op het MOBA genre.
Het MOBA genre is weer gebaseerd op de DotA speelstijl, vandaar de vele verwarringen.

Maar wat jij nu zo ongeveer zegt is "heb het ook al wel gehad met die shooter spellen" "heb het ook al wel gehad met die stragie spellen" "heb het ook al wel gehad met die Sim spellen" etc.

Het is een genre met unieke speelstijl, dat DotA de hoofd-game is geweest die het genre het leven in heeft geblazen, betekend niet dat alles maar simpelweg DotA klonen zijn.

Het enige wat blizzard momenteel gedaan heeft, is met de naam DotA meeliften, puur omdat het naamsbekendheid heeft. Verder is het een stand-alone game binnen het MOBA genre, die niks met DotA van doen heeft. Het is een compleet andere game.

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 22 augustus 2011 13:26]

Zoals al in het artikel staat hadden ze het in 2010 op Blizzcon (dus ergens in oktober) al aangekondigd. Probleem was alleen dat het niet aan hun eisen voldeed, dus hebben ze alles weg gegooid en zijn ze overnieuw begonnen
The Blizzard Way:

A game is finished when the game is finished.

Oftewel: Het spel wordt pas uitgebracht als het af is, en daarbij heeft Blizzard lak aan feestdagen. Als het na de feestdagen echt helemaal af is, dan komt het pas na de feestdagen uit.
Ze gaan voor kwaliteit en niet voor het snelle geld en gelijk patchen...

Verder is de ondersteuning ook geweldig.
Diablo 2 en SC1 ondersteunen ze ook nog steeds...
Natuurlijk is het mooi dat Blizzard deze tactiek gebruikt ( de beste imo).

Maar ja, welk andere game publisher krijgt constant 10 tallen miljoenen per maand binnen.

Al de andere game ontwikkelaars zouden maar al te graag dezelfde strategie bewandelen ( gok ik zo), maar hebben hier gewoon de ressources niet voor.

Als een game studio met 80% van hun mankracht werkt aan de enige game die gemaakt gaat worden in dat jaar denk je dan echt dat ze de game weg zouden gooien als het niet de geplande feeling/ gameplay/ graphics heeft?
Natuurlijk is het mooi dat Blizzard deze tactiek gebruikt ( de beste imo).

Maar ja, welk andere game publisher krijgt constant 10 tallen miljoenen per maand binnen.

Al de andere game ontwikkelaars zouden maar al te graag dezelfde strategie bewandelen ( gok ik zo), maar hebben hier gewoon de ressources niet voor.
Valve.

Trouwens, het gaat niet zo zeer om game publishers, maar meer om game developers.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 22 augustus 2011 18:13]

Blizzard is ooit nog begonnen zonder abonnementen. Ze maken gewoon goede spellen en eenmaal een speler weet wat ze krijgen (Warcraft, Diablo, Starcraft) gaan ze dan ook verder kopen omdat ze weten dat het goed is. EA is het tegenbeeld van Blizzard en dat zie je ook aan hun verkoop cijfers.
Blizzard heeft dit altijd al gedaan - ook voordat ze World of Warcraft hadden om op terug te vallen. Sterker nog, ze hebben al een aantal games die vrijwel af waren, alsnog in de vuilbak gegooid. Warcraft Adventures, bijvoorbeeld. Of Starcraft Ghost.
The Blizzard Way:

A game is finished when the game is finished.
Valve is wat dat betreft niet anders, gezien hoe lang ze over EP3 danwel HL3 doen.

When it's done.... ;)

[Reactie gewijzigd door mace op 22 augustus 2011 18:50]

Het lijkt mij eerder goed, ik vind het DotA genre namelijk heel leuk en interessant, op deze manier ontstaat er veel concurrentie en kan je dus altijd de beste kiezen.
Mee eens, vooral omdat Starcraft 2 al een zeer goede DOTA-like custom mod heeft. Deze map is dan ook bijna altijd bovenaan de populariteitslijst te vinden binnen Starcraft. De mod heet: SotIS "Storm of the Imperial Sanctum" en speelt super.

Zie: http://www.playsotis.com/
Worden we zo niet ondertussen helemaal dood gegooid met al die DOTA games?
Zo uit mijn hooft zijn er:
  • Originele WC3 Mod
  • League of Legends
  • Demigod
  • Heroes of Newerth
  • DOTA2
  • En nu dus SC2 DOTA Mod
Er zijn er zeker meer maar wat onderscheid deze games nu allemaal van elkaar?

[Reactie gewijzigd door SECURITEH op 22 augustus 2011 12:34]

Worden we zo niet ondertussen helemaal dood gegooid met al die FPS games?
Zo uit mijn hooft zijn er:
  • Doom
  • Castle wolvenstein
  • Unreal
  • Call of duty
  • Crysis
  • Battlefield
etc. etc.
Er zijn er zeker meer maar wat onderscheid deze games nu allemaal van elkaar?


sorry voor de flauwe post :P . Sommige zijn idd een kopie van elkaar, maar andere zijn weer erg verschillend. Ik denk dat de mod van Blizzard weer meer de kant van lol gaat: gebruikersvriendelijker en simpeler.
Flauw, kan ik bij inkomen. Maar absoluut niet minder waar. Het spel concept is vrij toeganklijk voor ieder publiek: stel een team samen van 5 poppetjes, versla je tegenstander en sloop diens basis. En het is lekker competatief natuurlijk. Zeker met de vele streams van League of Legends, Heroes of Newerth en nu ook het DotA 2 kampioenschap.

Het MOBA genre (even een kleine kantekening, onterecht toegekende term voor een AOS gebasseerd spelletje) is de laatste paar jaren echt flink populair geworden. Voornamelijk dankzij HoN en LoL, omdat deze games DotA als basis hebben, maar met als grote verschil op zich staande games zijn. Het is niet zo vreemd dat veel spelletjes bakkers er geld in zien, Niet alle spellen zijn even goed (Heroes of Ascalon, Rise of the Titans zijn bijv hele slechte games).

Wat wel vervelend kan zijn voor een spelsoort als deze, is juist die diversiteit. Zowel HoN als LoL worden alleen maar op dezelfde kaart gespeeld (even los van de aankondiging van Dominion voor LoL), waar je bij shooters altijd meerdere maps heb om op te spelen. Maar ook het karakter van het spel kan verschille: realistisch vs arcade, futuristisch, modern of zelfs ouderwets. Verschillende settingingen zijn mogelijk, wel of geen classes, etc.

Het enige waar deze games op kunnen differentieren, zijn de popptjes en de items zelf en wat mechanieken in het spel. Zo is HoN qua leercurve en instap drempel, toch een flinke stap omhoog ten opzichte van LoL. Al was het alleen maar om het "deny" systeem (de mogelijkheid zogeheten creeps die normaal voor gold en experience zorgen zelf te kunnen doden, zodat jouw tegenspeler geen gold en exp krijgt). Maar het is zeker niet zo, dat de champions die in de games zitten, 1 op 1 kopietjes van elkaar zijn. Jammere is, dat er niet echt veel vooruitgang te zien is, in champions die echt dingen anders doen. Er zijn altijd wel hetzelfde soort skills terug te vinden, dus het lijkt een beetje te stagneren. Om die reden kan ik wel begrijpen waarom LoL, Dominion krijgt. Mensen vragen al heel lang om een andere map om op te spelen.

Je krijgt zowieso al andere speelstijlen met een andere map, maar al helemaal met en andere spelsoort. Ik weet trouwens dat zowel LoL als HoN over een 3v3 map beschikken, maar beiden zijn een ondergewaardeerd kindje, of zijn hun doel voorbij geschoten. Bij LoL duurt een gemiddelde game rond de 35 minuten. het doel van de 3v3 map, was om games te kunnen spelen rond de 20 min, dus als je minder tijd had, toch kon spelen. Soms duren games helaas langer op de 3v3 dan de 5v5. Hoe dit is voor HoN weet ik niet, maar ook daar is de 3v3 niet veel aan de orde van de dag. Helemaal als je ziet dat alle grote toernamenten toch uit 5v5 bestaan.

Het spel trekt veel mensen, veel geld en is echt een e-sport bij uitstek aan het worden, dus waarom zou Blizzard dan achterblijven?
HoN heeft een erg kleine userbase dus die kun je niet als oorzaak voor de populariteit van MOBA games aanwijzen; ze zijn niet voor niks recent over gestapt naar free 2 play.

Zoals je zelf al stelt hebben beide games niet 1 map, maar 2. Hierbij gaat het natuurlijk ook totaal niet om de map... de diversiteit zit hem in de champions. Elke paar weken released league of legends een nieuwe champion die weer heel anders speelt dan elke andere champion daarvoor. Overigens zit er een derde map aan te komen; de nieuwe game mode dominion waarbij het gaat om control points te bezetten.
http://www.youtube.com/watch?v=cuINbQ3PLU0

Blitzkrank is bijvoorbeeld een character met een grijphaak waardoor je mensen bosjes in kunt trekken of zelfs hun basis uit of onder hun toren vandaan. Dat speelt natuurlijk heel anders dan Moakai die sappling bommen gooit die vervolgens achter het dichtstbijzijnde target aanrennen... Er zijn natuurlijk een aantal standaard stromingen (tank, melee, mage, melee fighter, support) maar elke character is uniek.


Bij league of legends moet je overigens aan zoning doen en is de truuk om jou wave bewust te controlleren door gebruik te maken van last hitting (dus niet als een idioot alles autoattacken). Daarnaast kun je jezelf zo positioneren tussen de tegenstander en de creeps zodat de tegenstander geen experience en gold krijgt. Het XP Dial is juist een vereiste bij League of Legends tegen de betere tegenstanders. Kijk gewoon eens op:

Zoning tutorial: http://www.youtube.com/watch?v=0kxGQ3gWdrM
champion spotlight: http://www.youtube.com/watch?v=gZDJqpFspmg
XP Denial Tutorial: http://www.youtube.com/watch?v=S0LCVsrpurI
Last hitting: http://www.youtube.com/wa...nqyzQo2rk&feature=related

Waarom je 3-3 een mislukking vindt snap ik ook niet aangezien die potjes toch echt korter duren. Een match waarbij je niet wordt ingemaakt duurt op 3-3 30 minuten en op 5-5 45-60 minuten. Daarnaast heeft de 3-3 map een hele andere dynamiek, de torens staan verder uit elkaar en diverse characters kunnen vanuit de grote midden jungle in de "brush" komen om je zo te verassen. Daarnaast moet je in fights erg opletten aangezien het niet lang duurt voor het hele vijandelijke team naar het gevecht komt... In 5-5 is dat niet mogelijk ivm de afstanden (tenzij ze allemaal missing zijn natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 augustus 2011 15:11]

Een playerbase van meer dan 500k+, noem ik alles behalve klein.
HoN scheen onder de miljoen verkopen te zitten en dat is in vergelijking met league of legends peanuts. League of Legends heeft 500.000 mensen tegelijk online. Tijdens season one had LoL 15 miljoen accounts, dat is factor 30 meer dan het getal waar jij mee komt voor HoN.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 augustus 2011 16:57]

League of Legends kun je wel uit dat lijstje laten, het lijkt niet eens meer op DOTA, de hele map werkt anders, het spel is meer op het individu gefocust (je moet zorgen dat je zelf goed farmed etc. in tegenstelling tot DOTA waar je vaak dingen lings laat liggen om met het team mee te werken).
LoL is wel een MOBA game en lijkt dus wel wat op DOTA maar onderscheid zich zelf zeker wel van DOTA.

Heroes of Newerth is een harde DOTA clone en wat de devs onlangs met de ingame store gedaan hebben heeft er voor gezorgd dat de meeste spelers vrijwel zeker naar DOTA2 zullen gaan. Ik zie persoonlijk ook alleen DOTA2 en LoL als twee games die echt overeind blijven waar de rest meer weg zal vallen.

Dit komt deels door de support van de devs voor toernooien, kijk maar naar de 5 miljoen dollar voor LoL seizoen 2 toernooien, dit loopt over een heel jaar en het DOTA2 toernooi waar de winnaar naar huis ging met 1 miljoen dollar.

Je hebt zeker een punt dat deze games veel op elkaar lijken en waarschijnlijk lang niet allemaal overeind blijven, het enige wat Blizzard op dit moment aan zijn kant heeft is dat het een SC2 mod is (en dus gratis voor SC2 spelers).
Blizzard zal waarschijnlijk niet het tijd en geld in SC2 DOTA steken dat Riot (LoL) en Valve (DOTA2) in hun games steken.

[Reactie gewijzigd door Engra op 22 augustus 2011 12:53]

Misschien moet je toch LoL eens wat meer spelen? Uit mijn ervaring spelen ze DOTA en LoL wel degelijk hetzelfde. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je goed gefarmed raakt, maar uiteindelijk heb je er niet veel aan als je niet als een team denkt/speelt terwijl je tegenstander dat wel doet.

Ik speel zelf in LoL vaak zat support champions, waarbij je vrijwel geen minionkills pakt /krijgt en dus veel meer bezig ben met teamwork. Of een tank champion, waarbij je puur in het enemy team duikt zodat je teamgenoten die klappen niet hoeven te vangen.

Ik ben er overigens wel mee eens dat LoL zich onderscheid van Dota door bepaalde aanpassingen, maar niet op de manier hoe jij het uitlegt ;-)

[Reactie gewijzigd door Qre8ive op 22 augustus 2011 13:22]

"League of Legends kun je wel uit dat lijstje laten, het lijkt niet eens meer op DOTA, de hele map werkt anders, het spel is meer op het individu gefocust (je moet zorgen dat je zelf goed farmed etc. "
Dan moet je toch eens de live matches kijken... Carries worden best wel eens gefeed met golf farm door support characters. Daarnaast moet een tank zorgen dat de carry de kill krijgt.

Dat LoL populair is komt natuurlijk omdat het al geruime tijd (lees enkele jaren) free to play is; je kunt elke character en rune unlocken zonder ooit een euro te betalen. Dat ze betaalde toernooien organiseren met grote geldprijzen is pas een zeer recente ontwikkeling en vond pas plaats nadat ze +- 20 miljoen spelers (stiekem waarschijnlijk accounts, geen unieke spelers) hadden.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 augustus 2011 14:41]

Mijn punt was dat er een redelijk groot verschil tussen DOTA en LoL zit, dit verschil is groter dan het verschil tussen DOTA en HoN (of DOTA en DOTA2 maar die zijn praktisch het zelfde).
Daar heb je het toch nog behoorlijk mis, over de HoNners iig.
Heel veel HoNners realiseerde zich ineens hoe goed S2 de graphics, models, sound en animations etc hebben gemaakt nadat ze Dota2 zagen.

Ik zelf ook, Dota2 lijkt kwa graphics meer op een kiddy game zoals LoL.
Laat staan dat ze "nog" niet eens de quake voices eruit hebben gehaald in dota2.
League Of Legends is volgens mij de enige met meerdere maps? Binnenkort komen ze met de 3e map. Kan goed zijn dat andere games dat ook hebben, voor zover ik weet alleen niet.
Ze hebben 1 5v5 en 1 3v3 map op dit moment. Ik heb moeite met dat meerdere te noemen. Als ze nu wat meer maps zouden maken voor 5v5 zou er een heel pak meer variatie op zitten. Ik denk aan een andere indeling of grootte van de jungle, misschien de baron buff aanpassen. Op dit moment lijkt alle potjes redelijk veel op elkaar (laning phase, team pushes, endgame teamfights). Hier moet toch een klein beetje meer variatie op kunnen?
Daarom komen ze ook met League of Legends: Dominion. Ook een 5v5 map waarbij het doel is om elkaars nexus te vernietigen, alleen dan via 5 capture points. Neem de meerderheid aan capture points over en de nexus krijgt steeds minder HP. Daarnaast hebben ze daar nog dingen als quests die je extra buffs/voorsprong/etc geven en bepaalde spawnpoints (voor HP, movement speed, etc) op de map.
Weet ik, maar dominion is een compleet andere gamemode. Ik zou ook nog een paar maps die een beetje lijken op summoner's rift maar dan subtiel anders spelen (zoals met bijvoorbeeld de maps in starcraft: afhankelijk van de map ga je je build lichtjes aanpassen en zijn bepaalde tactieken krachtiger of juist minder krachtig)
Ze zijn al een tijdje met deze mod bezig, maar zoals je kan lezen zijn ze weer overnieuw begonnen. Het onderscheid tot nu toe is dat deze mod gratis is en in een starcraft setting :P Hoe deze mod zich verder gaat onderscheiden zullen we nog later ontdekken omdat er gewoonweg te weinig over bekend is.

Ik ben nieuwsgierig in ieder geval. Ik mis nog wat meer leuke mods bij starcraft 2 :) Het is nog wat karig vergeleken met de warcraft 3 mod-community zoals Philip hieronder al stelt.
Worden we zo niet ondertussen helemaal dood gegooid met al die FPS games?

of RTS, MMO, etc.....

DOTA is dan misschien de naam dan de oorspronkelijke game/mod maar het is inmiddels ook een heel nieuw genre geworden.
Vergeet de tig DOTA mods die er al zijn voor Starcraft II niet. Deze mods zijn allemaal gemaakt door hobbyisten en zijn zeker niet slecht.
Kan er best bij hoor ik heb nog nooit een DOTA mod gespeeld. Maar ben wel een SCII speler dus deze mod ga ik zeker proberen ;)
Maar wie heeft nu dan de rechten voor de nieuwe Dota? Blizzard of Valve?
Valve heeft de copyright op DOTA, Blizzard mag waarschijnlijk wel een mod ervoor uitbrengen. Anders krijgen we deze week nog wel een bericht erover! :P
Valve, maar het zou wel eens kunnen dat de titel 'defence of the ancients' weer bij Blizzard ligt.
Dan moeten we terug naar het begin gaan. Het spel is in eerste instantie door Eul uitgebracht als modje voor Warcraft 3: Reign of Chaos.

IceFrog heeft dit later doorgezet, en ontwikkelde DotA vrolijk verder. Uiteindelijk is IceFrog door Valve benaderd, en werkt nu samen met hen aan DotA 2.

Het lijkt me wel een lastige issue. In principe is het spel van Eul, aangezien hij het bedacht heeft. IceFrog heeft er toch het meeste mee gedaan, dus het zou flauw zijn om te zeggen dat hij minder er aan verdiend. Maar de Warcraft 3 map editor, is van Blizzard. Om die reden zouden ze kunnen claimen dat alles wat er mee gemaakt word, van hun is.

Zo is het echter niet gegaan, en ik meen dat Blizzard IceFrog ook benaderd heeft. IceFrog heeft toestemming aan Blizzard "gegeven" zodat ze er zelf mee aan de slag konnen, en Blizzard heeft er verder geen moeite mee dat hij nu voor Valve werkt. Anders had je nog wel eens een leuke matchstrijd hierover kunnen zien.
Volgens mij ligt Dota (puur als woord) in de handen van Valve, maar DotA (als afkorting van Defence of the Ancients) in handen van Blizzard.

Vandaar dat het ook Dota2 is en niet DotA 2.
Volgens mij had S2 games toch Defense of the Ancients?
Ja prachtig maar inmiddels heb ik wel weer Warcraft 3 draaien voor mijn regelmatige shot Tower Defense. Het hele MOD gebeuren is in mijn beleving nog niet zo goed uit de verf gekomen dat het WC3 kan vervangen. Wel jammer.
Dota2 is dan misschien iets, nu op steam is de finale. Ziet er prachtig uit, en het lijkt goede gameplay te hebben :)
Ik denk dat Phillip het heeft over Mods in het algemeen en niet specifiek DOTA. :)
heb ik wel weer Warcraft 3 draaien voor mijn regelmatige shot Tower Defense. Het hele MOD gebeuren is in mijn beleving nog niet zo goed uit de verf gekomen dat het WC3 kan vervangen.
En ik geeft hem wel gelijk. Ik speelde vroeger eigenlijk alleen maar custom games op WC3:TFT. Er zaten veel meer geweldige concepten in dan enkel Dota: Cube/tron/tropical/wintermaul tower defences, great strategy, AOS,.. waren zowat mijn favorieten.

Ik heb zelfs vrienden die dit spel hebben gekocht, enkel en alleen voor die mini games. Zelfs de campaign niet aanraken, puur battle.net custom games.

En dan krijg je een paar jaar na WC3 een massa aan browser-tower defence spellen en zelfs ettelijke stand-alone versies van Dota dat ook maar als een W3-mod begon. Prachtig toch wat voor na-effect WC3 heeft gecreeerd op het gaming-landschap :)

Sinds W3 heb ik geen game meer gezien met een gelijkwaardige qualiteit aan 'user-made custom games'. Of zit er in SC2 iets dergelijks? (ik ben zelf geen SC2-bezitter)

[Reactie gewijzigd door Rinzler op 22 augustus 2011 13:27]

De SC2 map editor kan nog meer dan dat de WC3 map editor al kon. Alles wat populair is in WC3 is dan ook geport naar SC2 als map. Het battle.net systeem in SC2 vind ik persoonlijk wel stukken minder, duurt eeuwig om de minder populaire maps vol te krijgen.

Ik heb beide games overigens als lang niet meer gespeeld maar ik zou zeggen dat in ieder geval met sidescrolling/third person shooters etc SC2 veel meer mogelijkheden heeft. Metal Slug als SC2 map laat wel leuke mogelijkheden zien ;)

Ben ik trouwens de enige die zich eraan irriteert dat custom maps als 'game mod' worden gezien? Je mod niks aan de game, zodra je klaar bent met de huidige map kan je een volgende spelen die weer helemaal anders kan zijn. Je mod niet de game, maar een map
Ben ik trouwens de enige die zich eraan irriteert dat custom maps als 'game mod' worden gezien? Je mod niks aan de game, zodra je klaar bent met de huidige map kan je een volgende spelen die weer helemaal anders kan zijn. Je mod niet de game, maar een map
Mod staat voor modificatie, en games zoals Dota modificeren het orginele spel bijna totaal... dus ja imo kan je bij deze mods wel spreken van een game mod

Bij een map mod zou het orginele spel nog het zelfde spelen, alleen andere mods / heroes / enz

maarja.. waar maak je je druk over :Y)

[Reactie gewijzigd door Sinester op 22 augustus 2011 17:57]

Weet niet precies of dit een concurrent voor DotA 2 moet zijn, maar dan wint DotA 2 het wat mij betreft. DotA 2 biedt wat ik zou zoeken in een nieuwe versie van DotA; de zelfde map, de oude figuren en 't ziet er mooier uit.
de originele DOTA was een wc3 custom map, dus Blizzard heeft de rechten daarvan (voor zover er rechten zijn bij zo'n spel).

Euls, Guinsoo, (vooral) Icefrog hebben het spel in hun vrije tijd ontwikkeld en weinig tot geen support gekregen van Blizzard. En nu komt Blizzard dan met hun eigen DOTA ...

Blizzard maakt leuke en coole games, maar hier proberen ze toch wel op een geldtrein te springen ... ipv de voorbije 8 jaar fatsoenlijke support te geven aan DOTA :(

Nu "The International" voorbij is en DOTA 2 (door Icefrog & Valve) is voorgesteld, zijn alle originele DOTA spelers (en dat zijn er nog 20 millioen op dit moment) super enthousiast over deze game. Iets wat voor HoN/LoL nooit gelukt is.

Ik denk niet dat Blizzard zijn Dota kloon veel succes zal hebben bij originele Dota spelers. Bij een nieuw publiek misschien wel
Bizzard == qualiteit

dus laat maar komen denk ik dan :)
Waarom is Blizzard zelf begonnen met het maken van een Mod? laat dat lekker aan de Fans / Modders over

Zelf kunnen ze beter tijd steken in nieuwe games (WC4 :9~)
Wie bezit er nu DotA? Valve, Blizzard, of de community?

*mystery*
Het zou mij niets verbazen moest Blizzard DotA gewoon Blizzard DotA noemen en Valve DotA 2 gaat gebruiken naast elkaar. Zolang Blizzard het bij een mod houdt zie ik ze het allebei sportief spelen en geen getouwtrek in de rechtbanken veroorzaken.
Dota 2 zal het voor mij nooit worden, puur om het feit dat het gebruik maakt van Steam, ( me account is ooit gehackt geweest, dit heb ik toen wel terug gekregen, maar wat heb je aan een steam account als je daarna bij elk spel gebanned bent en valve verder er zogenaamd niks aan kan doen... )

Hoop dat ze de bestaande moba games goed in de gaten houden en het beste eruit jatten zodat ze een killer moba mod maken :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True