Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

Blizzard gaat via eBay 2000 server blades veilen, die vlak na de introductie van World of Warcraft in het serverpark van de ontwikkelaar stonden. De opbrengst van de veiling gaat naar het St. Jude Children's Research Hospital in Memphis.

Op 17 oktober begint Blizzard Entertainment met de veiling van 2000 HP BladeSystem server blades. In 2005, in de begindagen van World of Warcraft, werd de succesvolle mmog van de ontwikkelaar op deze blades gehost. De veiling verloopt via eBay en loopt tot 14 november, waarbij elke week een nieuwe groep blades te koop wordt aangeboden. Op de 2000 blades werden 500 Europese en Noord-Amerikaanse WoW-servers gehost. Blizzard stelt de opbrengst van de veiling geheel beschikbaar aan het St. Jude Children's Research Hospital, dat onderzoek doet naar kinderkanker en andere dodelijke kinderziektes.

Wie een server koopt, krijgt die thuisgestuurd in een speciale behuizing met een doorzichtige voorkant, met daarop het logo van World of Warcraft. Bij de server zit bovendien een plaquette met handtekeningen van leden van het WoW-ontwikkelteam. Blizzard maakt het mogelijk om te bieden op de server blades van een specifieke WoW-server, zodat geïnteresseerden een blade kunnen kopen waarop ze zelf gespeeld hebben. Op de eBay-pagina is een lijst te vinden van de WoW-realms waarvan de server blades verkocht worden. Wie interesse heeft, kan via e-mail gewaarschuwd worden wanneer de verkoop van de blades begint. Blizzard heeft overigens aan 2000 server blades al lang niet meer genoeg om de game te hosten. In 2009 maakte de studio bekend dat er 13.500 blades nodig waren om de game draaiende te houden.

Blizzard veilt 2000 WoW server blades voor goede doel

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om een barebone serverblade.
Deze zijn wel degelijk functioneel maar de herbruikbare componenten zoals een hardeschijf of processor zijn eruit gehaald.
Het feit dat het niet functioneels is komt omdat de benodigde componenten niet aanwezig zijn.

[Reactie gewijzigd door Reyuken op 14 oktober 2011 12:55]

Je mist even het punt dat je een chassis nodig hebt om er uberhaupt iets mee tekunnen, zelfs als er nog een CPU in zou zitten.

[Reactie gewijzigd door Hydra op 14 oktober 2011 13:38]

Wordt wat voorbij gegaan aan het feitelijke doel.

http://en.wikipedia.org/w...ldren's_Research_Hospital

Een ieder die het Sofia kinderziekenhuis in Rotterdam wel eens heeft moeten binnenlopen weet wat ik bedoel en snapt dat geld daar nuttig besteed kan worden.
Ben niet zo thuis in de blades etc, maar kan je hier wat mee voor thuisgebruik of moet je dan eoa hugeass backbone en storage aanschaffen?
Enclosure voor blades is wel handig, er zit over het algemeen maar 1 aansluiting op zo'n blade en de rest zit in het enclosure verwerkt. Bijvoorbeeld de HP BL460 blades in een C7000 enclosure, de blades hebben een proprietary connector en de aansluitingen zelf gaan of via de enclosure of via insteekmodules in het enclosure.
Volgens mij heb je daar ook nog een belangrijk punt, je zult inderdaad wel iets moeten hebben waar die blades in gehangen kunnen worden.
Hij wordt geleverd in een speciale kast (met WoW-logo op het glas in de voorkant)
Ik weet niet of dat een technische oplossing is, volgens mij hebben ze wat panelen vervangen om er de WoW identiteit duidelijk aan te geven.
Hier kun je zo niets mee, tenzij je 't plexiglas er afsloopt, zie zo al dat er geen ram op zit op de foto. En je hebt idd nog wat anders nodig tenzij je met de soldeerbout zelf connectors er aan maakt (en extra controllers etc.).
Dit is, als je gaat kijken naar het board maar een deel van wat je in je pc-kast hebt zitten, nl je "CPU", contollers voor disc etc zitten niet op deze blades (bij mijn weten).

Maar je wil zoiets aan je muur hebben hangen of niet natuurlijk :P
Er zit zeker wel ram in wat jij (niet) ziet zitten is de cache-batterij-kaart dinges :P ram zit links boven

Edit typo

[Reactie gewijzigd door sasaa op 14 oktober 2011 12:38]

Inderdaad, een blade bestaat over het algemeen over een soort moederbord met een CPU, RAM en een storragecontroller met batterij zodat, waneer de achterliggende storage (meestal een SAN) uitvalt (of het ding zelf), hij de laatste data bewaard.

Deze batterij mogen ze om logische redenen natuurlijk niet meeleveren (lekkage, milieuproblemen, enz).
Ja zie het geheugen nu ook zitten, thx, de andere socket lijkt inderdaad een flash-ram achtige aansluiting te zijn. Ook wel logisch dat ze die niet mee leveren. Geven zelf ook duidelijk aan dat er geen enkele "personalized" info meer op te vinden is.
je kan er niets mee, het is puur voor het logotje en het idee.
En dan heb je ineens een HP Server blade met een WoW logootje?

Ik snap niet zo goed wat je hiermee moet, ga je die dan aan de muur hangen of kun je er dan ook stiekem je eigen WoW servertje mee beginnen? ;)

Edit: De naam WoW aangepast naar juiste schrijfwijze

Nou ondertussen zie ik dus al reacties komen van mensen die ook zo mee zouden kunnen doen aan de bieding en ik kan inderdaad begrijpen dat ze dat zeggen.

Ik hoop voor jullie fans dat jullie ook een kans krijgen en dat er nog enigszins iets leuks uit te slepen is ;)

Edit: Realisatie

[Reactie gewijzigd door e_balk op 14 oktober 2011 12:16]

In principe kun je hem ook onder je bureau hangen en als pc gebruiken hoor.
Eventueel wat kleine aanpassingen doen zoals bijv een harde schijf en klaar ben je.
Dat vraag ik mij af. Ik weet niet welke het is maar de kans is groot dat je monitor er niet zo maar aan te hangen is. Plus als het een Itanium is dan zet je sowieso Windows(misschien XP nog) er niet zo maar op.

Wow spelen op de WoW server gaat in dit geval denk ik niet lukken.
Niemand zegt dat er windows op moet. Maar een blade hoort in een blade chassis, het is niet een 'server' waar een huis-tuin-en-keuken tweakers normaal aan denkt bij het woord server. (aka. veredelde pc)
Buiten de standaard HP Bladesystems C3000 / C7000 enclosures zijn er ook voor monteurs speciale kit genaamd : HP Diagnostic Station. Met een HPDS kun je een blade volledig aansluiten.
Nou... Dat kost je een paar duizend euro (veel korting ga je niet krijgen als je d'r eentje wil), en dan heb je nog steeds een desktop of laptop nodig. Niet echt een realistische oplossing.
Dat gaat sowieso niet lukken.

Van het nieuwsbericht op de WoW Website:

Q: Is the server blade functional?
A: The server blade is not functional and contains no World of Warcraft or Blizzard-related data. It's a barebones server blade, and is intended as a unique collector’s item and not a piece of functioning hardware.


Het is dus zuiver gewoon bedoeld als collectors item, niet als een echt stukje hardware. ;)
Maar ze gaan toch geen defecte hardware verkopen? Ik neem aan dat de blades gewoon zullen werken wanneer je de juiste apparatuur hebt.
Ze verkopen het niet als werkende hardware, maar als collectors item, dus of het werkt of niet dat weet je niet als je het koopt.

Je kunt er eentje krijgen die defect is, of eentje die mogelijk nog werkt.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 14 oktober 2011 12:44]

Maar we zijn (hier op) Tweakers toch?
;)
Windows 2008 server(workstation edition) met directX?
Draaid best leuk, valt ook best mee om te 'maken'.

zie: http://www.win2008workstation.com/

[Reactie gewijzigd door massareal op 14 oktober 2011 12:31]

Waarom zou je dat willen? Full power draaien met Linux!
Het is een blade server om deze blade's te kunnen gebruiken heb je ook een CHasie nodig. waar je het in hangt om te gebruiken. er zit achter in niet gewoon een vga poortje met lan en zo.
Een chassis of enclosure bedoel je denk ik.
Enig idee hoe veel herrie die dingen maken? :+ daar ga je niet rustig naast zitten werken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 oktober 2011 13:39]

zal je op het plaatje kan zien gaat het om een server en geen chassis.
De server is passief gekoeld, koeling (en voeding) wordt vanuit het chassis gedaan.
Je hebt dus blijkbaar nooit WoW gespeeld en meegemaakt hoevaak de servers offline gehaald zijn ivm bugs of hardware defect...

Gamen hierop zou ik niet aanraden ^^

ps. die is toch niet functoneel....
ik zie dat mijn oude realm bladefist ook te koop is....

van deze server weet ik bijna zeker dat ie niet functioneert... :o

dat heeft ie nog nooit gedaan namelijk. Spontane reboots zijn met dat apparaat zeker gegarandeert, als ik in oude logs zou kijken kan ik je het interval nog wel vertellen hahaha }>
dan zal je toch eerst een blade-chassis onder je bureau moeten proppen, want er zitten geen standaard I/O/P aansluitingen op
Tja, op een gegeven moment gaat WoW toch eruit, en dan blijven deze dingen misschien wel als een van de weinige tastbare aandenkes over. Ik kan me best voorstellen dat mensen dit om nostalgische redenen willen hebben.
@MicScott: Die kan ik ook snappen, maar goed het gaat om 2000 blades en hoeveel nostalgische spelers hebben we?

Ik denk dat er heel veel geld neergelegd moet gaan worden voor iets dat eigenlijk niet zo heel erg nuttig is, maar goed het is een mooie manier van Blizzard om van zijn "oude zooi" af te komen ;) Een actie als deze had ik interessanter gevonden als ze gezegd hadden, dat ze speciale producten zouden uitbrengen voor spelers van het eerste uur.

@Sneezzer, volgens mij vergeet je dat het een blade is, wat dus inderdaad afhankelijk is van zijn behuizing. Denk niet dat je deze dus zo eventjes onder je bureau hangt.
Heb je wel gelezen waarom het gedaan word? Om geld in te zamelen voor een ziekenhuis! Dit vind ik een nobel streven van blizzard, en ook een goede manier voor Blizzard om van hun inmiddels vervangen blades af te komen.

Natuurlijk zijn er mensen die dit graag zouden willen kopen als collectors item.
Ik denk dat er heel veel geld neergelegd moet gaan worden voor iets dat eigenlijk niet zo heel erg nuttig is,
Definieer nuttig, Oude auto's (oldtimers) hebben ook niet heel veel nut, maar toch zijn er een hoop verzamelaars die deze toch willen hebben omdat hun dat intressant en mooi vinden. Zo zullen er ook genoeg mensen zijn die deze "Ex-WoW" servers intressant en 'mooi' vinden.
Het is maar wat je wil geloven :).

Het zal niet goedkoop zijn om 2000 blades af te voeren. Weet niet of ze daar moeten betalen voor afvalverwerking... hier iig wel. Nu kost het ze niets en hebben ze nog positieve reclame ook.
Als reseller hp is het anders bijzonder intressant om bijvoorbeeld oude server in te ruilen. HP heeft namelijk verschillende programma's om hardware in te ruilen en korting op nieuwe servers + storage!
ach gezien het feit dat er meer dan 10 miljoen spelers zijn, waarvan velen geinteresseerd in techniek denk ik dat dat aantal toch relatief hoog zal liggen,
ook het feit dat het geld naar een goed doel gaat helpt vaak wat me met de prijzen.
maar ik verwacht dat ze toch wel wat leuks gaan doen :)
Al verkopen ze die dingen voor maar 50 euro per stuk, dan hebben ze nog 100.000 euro voor het ziekenhuis, wat een leuk bedrag is.
ik heb mijn vriendin ontmoet op Vashj in 2005. Ik denk niet dat ik een foute beurt maak als ik bijvoorbeeld met de Vashj server aan kom zetten met kerst ofzo :P

Ben benieuwd wat die dingen moeten gaan opbrengen though :P
Daar is maar een woord voor, EPIC
Offtopic:
Speel je nog op Vashj? :)
binnenkort niet meer, Vashj gaat offline en wordt verkocht :o
Ja ik mis ook een beetje de doelgroep. Er zullen vast mensen zijn die een blade willen hebben en World of warcraft spelen, maar de echte WoW gekken die hier op gaan bieden doen er straks niets mee.

Maar fijn dat ze een goed doel gaan steunen en niet gewoon bij het grof vuil zetten.
Uhh veelpopulaire games heeben extra's waar je niets aan hebt zoals het GTAIII hoofpersonage een popetje van 30 CM hoog. Of een colecters edition Call Off Duty 3 Met een Stainless Steal drink bidon die niet gevult kan worden..

Je moet eens kijken op het forum post je game room.. http://gathering.tweakers...message/34472522#34472522

Zijn genoeg tweakers denk ik die ook wel zo'n blade willen hebben Al is het maar voor de heb. wat dat zijn colecters Items...
Helemaal gelijk, ik kijk er tegen aan als een server waar een WoW stickertje op zit die functioneel gebruikt kan worden, maar zoals hier boven staat is de kans groot dat hij het geeneens doet.

Ik zat nog aan een prijsverschil te denken maar voor de een zijn meest nutteloze crap word nog veel geld betaald als iemand het verzamelt.

Niets op tegen, we hoarden allemaal crap die voor ons waardevol is.
wat zijn Coulomb Mega voor dingen?
De callofduty 5 stainless steal drink kan wel gevuld worden. Echter word niet aangeraden om eruit te drinken ;)
Tja, als je fan bent van de game. Ik kan me heel goed voorstellen dat er fans genoeg zijn die het echt supercool zouden vinden om de server blade in huis te hebben waar ze zelf jaren op gespeeld hebben. Of spreek ik nu alleen voor mezelf? ;)
Ik denk dat het voor mensen die al echt sinds het begin spelen echt wel een gimmick is, aangezien zij mogelijk op zo'n stukje geschiedenis hebben meegespeeld... Voor sommigen een stukje emotionele waarde.

Overigens netjes dat de opbrengsten ten goede komen aan zo'n fonds!
Voor de echte fans is het natuurlijk een mooi collectors item.
Ik denk dat je er best wat leuke dingen mee kunt doen. Aan de muur hangen is een ding, maar je zou er bijvoorbeeld een koffietafeltje van kunnen maken, of een boekenplank ofzo :) (Ik weet niet zeker hoe groot zoiets is, maar het ziet er best groot uit).

Voor een fan met genoeg "disposable income" is dat natuurlijk best aardig. Ik zou eerder, als ik een tastbaar aandenken wil, voor bijvoorbeeld een Figure Print gaan (http://www.figureprints.com/wow/Default.aspx), is waarschijnlijk goedkoper, kleiner en "tastbaarder" (als in, je ziet er wat meer aan dan alleen een computer met een WoW logo). Maar ieder z'n ding toch? :)
Hey thanks voor de link. Speel al jaren niet meer maar dit vind ik dan alsnog leuk, ik hoop alleen dat de laatste kit die m'n hoofd character droeg niet al te lelijk is.
Ik ga geen 60 dagen kopen om ingame m'n character nog even aan te passen ;)
Je kan kiezen voor de laatst gedragen gear, maar ook voor specifieke sets. Dus het maakt niet zoveel uit wat je character droeg, je kan elke epic set kiezen die je wil, volgens mij ook nog met of zonder helm/cloak.

De vraag is alleen of je character nog bestaat. Ik heb geen idee hoe lang Blizzard de characters van niet-actieve accounts bewaart.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 14 oktober 2011 21:38]

Prachtig initiatief, en voor de hardcore fans zeker een fantastische aanvulling op hun verzameling. stiekem heb ik zelf ook wel zo'n jeugdsentiment gevoel

hopelijk brengt het een klein fortuin op.
Jeugdsentiment bij World of Warcraft? Dan heb je WarCraft: Orcs & Humans nooit gespeeld :)

OT: Wel een goed initiatief natuurlijk, al vraag ik me af of die stickers er al op zaten toen de servers nog actief waren.
Haha inderdaad. Als iemand over WoW praat als jeugdsentiment dan voel ik me echt oud. Mijn jeugdsentiment: Digger, Prince of Persia, Doom. :D

OT: Ik snap nou niet wat hier leuk aan is als collectors-item trouwens..
Niet iedereen is even oud.. voor sommigen is WoW toch inderdaad hun "jeugd". Ik vind Day of the Tentacle jeugdsentiment, en Settlers 2 ;)

OT: ieder z'n ding toch? Ik begrijp niet dat mensen geld betalen om naar sportwedstrijden te kijken... dit van die blade ook niet echt moet ik zeggen, maar dat mensen geld uitgeven aan hobbies waar andere mensen niks van begrijpen is niks nieuws, toch?
je vergeet Dune2 :o!!
Hoop ook dat het wat leuks op levert, zowel voor de fans als voor 't goede doel. Blizzard doet ze niet voor niets "gratis" weg. Ze zijn gewoon economisch afgeschreven dus kunnen ze dit doen.
Leuk allemaal maar je hebt er geen zak aan. Tenzij je echt zo WOW horny bent dan misschien wel als hebbeding.

Maar je mist het blade chassis om de blade te plaatsen. Een blade is niets anders dan een tray met een cpu en geheugen op een veredeld moederbordje, meer niet.

Daarnaast moet je nog eens storage gaan aanschaffen en dan zijn er ook nog eens een hoop verschillende blades.

Dus succes voor diegene die zijn geld hieraan uit wilt gaan geven, je kan hem aan de muur hangen en that's about that.

@ WOW Lovers: Het is wel een leuk initiatief om zo geld binnen te halen, gaat zeker lukken er zijn een hoop mensen die dit wel willen kopen om zo dit doel te ondersteunen.
Het is ook bedoelt als hebbeding, daarom hebben ze het uiterlijk aangepast.
Dat jij het niet leuk vind om een niet werkende server te kopen zegt niet dat andere dat niet leuk vinden ;)

Ik zou het best vet vinden om zo`n server thuis te hebben gewoon voor de show :) Waar het dus uiteindelijk om gaat.. (en het goede doel natuurlijk)
Ik kan er misschien niks mee (geen chassis voor zo'n blade) maar...kriebel de kriebel het is wel gaaf om dé server aan je muur te hebben hangen waar je in 2005 ofzo nog hebt "rondgelopen" O+ .

Ben alleen bang dat zelf's zo'n barebone best prijzig is, en echt hele fanatieke fans zo'n ding opkopen (bedoel, zijn nu al mensen die 130 euro per maand uitgeven voor 10 accounts).

Had anders Aszune wel willen hebben ^^

Opzich verder wel een leuke actie, 3 vliegen in 1 klap, Blizzard z'n oude spul kwijt, fans blij met een collectible, en een ziekenhuis dat financieel gesteund word.
Hier ook kriebels idd.

En slimme actie... enige manier om er nog wat voor te krijgen, en ook nog meteen een goed doel steunen... zoals met zoveel dingen... hier heeft Blizzard weer goed over nagedacht!
Moest ik het spel gespeeld hebben zou ik het stiekem toch ook willen :D
Dit is echt iets voor de diehard fans, of mensen die goedkoop(?) blades willen krijgen.
Je hebt namelijk niks aan een blade zonder Blade Enclosure/Center aangezien die blade door iets aangestuurd moet worden.

Tevens werkt de URL niet naar EBAY :)
http://cgi3.ebay.com/ws/e...e&userid=blizzard*auction

[Reactie gewijzigd door LuckY op 14 oktober 2011 12:14]

Het is zelfs simpeler:
http://pages.ebay.com/blizzard
De punt in de link is teveel :)

Goede actie! Zou leuk zijn om de hardware te kennen.
Er zijn vast mensen die zo'n machine kopen puur voor het goede doel en de achterliggende gedacht zonder dat ze hem ooit gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Vandread op 14 oktober 2011 12:25]

Goeie ouwe tijden her-leven:

Apotheosis
Turalyon


LOOT THE @#$@#$! DOG!
God ik heb me toch een partij gescholden daarover (ook op turalyon) Zo erg dat we op een gegeven moment een master looter hadden met de taak alle mobs te looten.

On topic:Misschien is er ook nog wel een niet blizzard enclosre te vinden waar een van deze blades in kan draaien mocht je hem echt willen laten draaien.
Is weer eens wat anders dan een WoW muismatje :D

Wel een strakek actie van Blizzard zeg!