Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 90 reacties

Het aantal spelers van de mmog World of Warcraft vertoont al enige tijd een lichte daling. Blizzard hoopt het tij te keren met een Portugese editie. De ontwikkelaar hoopt daarmee vooral te profiteren van de economische groei in BraziliŽ.

"De Braziliaanse economie heeft tijdens de recessie goed gepresteerd in vergelijking met de rest van de wereld", zo zei Blizzard-directeur Michael Morhaime tegen investeerders in Activision Blizzard. "We hebben al wat Braziliaanse spelers die de Engelse versie van World of Warcraft gebruiken, maar we denken dat de markt met een Portugese versie veel groter kan worden." De directeur gaf niet aan wanneer die versie zou moeten verschijnen.

Morhaime moest tegenover de investeerders toegeven dat het aantal spelers in het afgelopen kwartaal is gedaald tot 11,1 miljoen. Het is het tweede kwartaal op rij dat het ledental daalt: drie maanden geleden bleek al dat het ledental van 12 miljoen naar 11,4 miljoen was gedaald. De directeur zei dat hij niet verbaasd over de daling was. Cataclysm, de laatste uitbreiding van de mmog, ligt immers al een half jaar in de winkel: "Nu de release van Cataclysm wat verder achter ons ligt, is het normaal om een lichte terugval te zien." Morhaime denkt de huidige spelers echter tevreden te kunnen houden met nieuwe inhoud voor het spel: er zouden 'grote nieuwe raids en dungeons' aankomen. Morhaime denkt verder dat het ledenaantal in China nog kan groeien.

De directeur zei verder erg tevreden te zijn over de Starter Edition van World of Warcraft, een uitgebreide versie van de demo die geen tijdslimiet meer kent. De release van de gratis Starter Edition, een maand geleden, heeft voor een sterke stijging in het aantal nieuwe leden van de mmog gezorgd. Het is volgens Morhaime echter nog te vroeg om te zeggen hoeveel van die leden zullen overstappen op een betaald account.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (90)

Toen WoW uitkwam werd ik aangetrokken door het gezellige sfeertje. Lekker samen in een herberg in Goldshire ouwehoeren of koetjes en kalfjes en dan samen de deadmines doen.

De uitbreiding met de outlands was al een terugval. Je ging van een min of meer gebalanceerde Lord of the Rings-omgeving in een complete LSD-beleving. Daarnaast zorgden de nieuwe items en stats voor het gevoel dat de oude WoW niet relevant was en dat je moest maken dat je in de outlands terecht kwam voor het echte werk.

Met Northrend werd dat nog erger. Gelukkig wel weer terug naar het oude thema, maar hele stukken Northrend zijn in mijn mening niet netjes afgemaakt. Ook de onbalans werd nog steviger.

Cataclysm heb ik niet meer geprobeerd. Er zijn veel verbeteringen aangebracht, maar het duistere thema dat ingezet is in Northrend is iets wat me niet aantrok. Het is vooral meer van hetzelfde oude gerecht.

@ Fealine: Ben met je eens dat ik te weinig uitleg heb gegeven waarom ik dit schreef.
Het is voor mij een verklaring waarom het aantal abbo's terug loopt. Op een gegeven moment heb je WoW wel gezien. Voor de redenen: lees het voorgaande. Zo te lezen ben ik niet de enige die er zo over denkt.

Wat ik nog wil toevoegen is dat de community er ook niet meer zit voor de gezelligheid/gameplay, maar in mijn beleving volkomen gefixeerd zijn op stats. Dat is geen roleplaying, maar wiskunde.

[Reactie gewijzigd door Kaw op 4 augustus 2011 13:25]

Ik vond het balanceren ook zeer irritant. Ze haalde de achterliggende gedachten van de classes weg. Vroeger was een warrior gewoon een blok beton wat alles kapot sloeg wat in zijn pad kwam. 1 healer erop en hij was onverslaanbaar. Zoals na mijn idee een warrior moet zijn. Daar wil je gewoon niet mee in close combat komen want hij slaat je in 2 hakken kapot.

Maar nee iedereen moest tegen iedereen kunnen winnen. Dus ineens had je 5 slagen voor een mage nodig met dezelfde gear waardoor die gewoon rond kan blinken en je vol spammen met zn mega fire balls. Nee dat balanceren vind ik niks. Als je een warrior ziet moet het gewoon een bel laten rinkelen dat je er niet mee in close combat moet gaan en dit element is compleet weg. Het maakt niet welke class je bent je kan altijd van elkaar winnen. Je hebt elkaar daardoor niet meer nodig.

Ook het verkleinen van de raids van 40 man naar minder is mij een doorn in het oog. 40 man raids waren leuk, meer zielen meer vreugd. Boeie dat het iets langer duurde om te ready'en. Met 20 man is het alleen maar zeiken en zeuren omdat het niet snel genoeg gaat.
Veel mensen hebben allerlei problemen met WoW en dat is prima. Dan speel je het niet. Heeft geen enkele relevantie binnen dit artikel. Daarnaast zet je een erg eenzijdig verhaal neer.
dus je vind balanceren v.e. spel irritant? Beetje vreemd statement. De briljante balans is wat warcraft (en ook bv starcraft) groot gemaakt heeft. En wat stel je je voor dan, dat warriors standaard over powered zijn dus als je maar een beetje wil meetellen dat je verplicht een warrior moet hebben? In een spel als Wow maakt 1% statverschil al het verschil tussen winnen over verliezen.

Misschien had je een keer een andere class moeten spelen. Ik vind de balans juist erg fijn, houd de variatie er in. Ben je tank, ben je geen dps. Ben je raidhealer, dan dus geen tankhealer. Ranged? Squishy. etc
En wat stel je je voor dan, dat warriors standaard over powered zijn
Nee dat als een Warrior op max range is, een Mage de grootste kans heeft om te winnen, en als een Warrior de beste kans heeft als kombat begint in melee range.

Nu maakt het niets meer uit, tactiek is bijna geheel verdrongen door reactie vermogen, dat was iig niet voor mij waar om ik WoW speelde, dan had ik net zo goed Quake en CS kunnen blijven spellen.

Er zijn geen specialistisch klassen meer en alles is een eenheids-worst geworden, voor mij iig is elke patch na 3.0, gevoelsmatig alleen maar een stap achteruit geweest ipv vooruit.
n
Waar vroeger elke klasse zijn eigen specialiteiten in het spel bracht, isu elke klas zijn specialiteit nu in drievoud uit gevoerd.

bv Shamans Bloodlust/Heroism is nu gelijk aan Hunters Ancient Hysteria en Mages Time Warp, seriously wtf???
Dat komt gewoon puur omdat de noobs zijn gaan QQ'en dat ze geen kans hadden om bijv een paladin te verslaan. Okee, met patch 3.0 was het ook niet echt meer een uitdaging om een pala te spelen in zowel PVE als PVP. Gevolg was de nodige nerfs en boosts en daarmee veranderen ze de gameplay van je Toon weer drastisch. En dat gezeur heeft de game ook niet echt vooruit gebracht, IMO.
Zo, nogal wat ''vaktaal''. Ik heb alleen in classic gespeelt en een tijdje in de uitbreiding. Sinds The Burning Crusade aka TBC is het spel heftig achteruit gegaan. Alles wat het spel zo leuk maakte, zodat je helemaal meeging in die wereld hadden ze eruit gesloopt. De 40 man raids, de last van geen goede spelers, te weinig van een bepaalde class. Te overvolle gebieden, etc. het was allemaal vreselijk! Maar toch maakte dat het spel zo leuk!

Nu wordt alles voor je gedaan, je hoeft niets te kunnen. Overal is toch een overvloed van. Het spel is gewoon te makkelijk geworden. En in veel vormen ook meer een spel, dan een wereld geworden, wat het juist zo goed maakte. De charme is er gewoon vanaf.

In classic moest je maar vriendelijk zien, en hopen dat je genoeg mensen die goed waren bij elkaar kreeg en dat het dan maar lukte. Tegenwoordig roept iedereen maar wat, je kan toch alles omdat het zo makkelijk is en je bijna niemand meer nodig hebt.

Nee, WoW was een mooi spel, maar ze hebben het volledig de grond in geboord door het alsmaar groter te maken, alsmaar meer van alles terwijl dat niet eens hoefde.

Tuurlijk zijn er mensen die het tegenspreken, maar die hebben waarschijnlijk nooit classic vanaf het begin gespeeld. Met alle bugs vandien! :)
Je hebt in de tussentijd een hele hoop gemist. Ik heb zelf ook in Vanilla rondgerend met buggende dungeons, dagenlang durende BG's en je eerste mount op 40 (die je waarschijnlijk niet direct kon betalen).
de last van geen goede spelers, te weinig van een bepaalde class. Te overvolle gebieden, etc. het was allemaal vreselijk! Maar toch maakte dat het spel zo leuk!
Aan slechte spelers geen gebrek. Die heb je echt nog steeds. Te weinig van een bepaalde classe is niet meer zo heel erg. De classes vloeien redelijk in elkaar over en kunnen kleine taken voor elkaar opvangen. Overigens is het aantal slechte spelers juist niet iets wat de game zo leuk voor mij maakte.
Nu wordt alles voor je gedaan, je hoeft niets te kunnen. Overal is toch een overvloed van. Het spel is gewoon te makkelijk geworden. En in veel vormen ook meer een spel, dan een wereld geworden, wat het juist zo goed maakte. De charme is er gewoon vanaf.
Cata is juist een expansion die wat meer richting Vanilla is gegaan. Je moet een stuk beter opletten wat je doet en wanneer je wat doet. CC is weer een punt om bij na te denken. Er zullen heel wat spelers zijn die je zullen tegenspreken, vooral omdat jouw kennis van WoW wat achterhaald is. WoW is op zich nog steeds een fantastische game, maar na veel jaren spelen heb ik het wel gezien.
Helemaal mee eens, het steeds simpeler maken, en alles universeel is echt vreselijk, ja het is makkelijker om een raid te maken, maar waar sommige klassen meer ondersteuning was voor een raid dan maximale dps, tanking of healing, en hun eigen speciale eigenschappen hadden, zijn alle klassen gelijk.

En voelt elke klas meer aan als dertien in een dozijn, Ik heb nog een prepaid kaart liggen en als die op is ben ik ook klaar met WoW.

Tot TBC was WoW echt leuk, daarna ben ik alleen maar blijven spelen omdat ik in een heel sociale guild zit die 2x per jaar ergens een huis huurt en we met 50 tot 80 man een ontmoeting hebben met veel eten plezier en bier.

En ik zie in mijn guild bijna iedereen genoeg hebben van de jan met de pet aanpak van WoW, en waar bv sommige dailies aanvoelen als huiswerk Duits waar je echt helemaal geen zin in hebt, en alles wat je doet het zelfde aanvoelt.

Ja, door alles simpeler te maken hebben ze tijdelijk meer klanten aan getrokken, maar ze hebben daar mee ook de core spellers weg gejaagd.

* player-x is uit gekeken op WoW, en net als veel van zijn guildies kijkt hij uit, en hoopt dat "The Old Republic", een goed alternatief gaat worden voor WoW.
Ze hebben de classes meer naar elkaar toe getrokken inderdaad. Maar zou jij voor langere tijd een klasse blijven spelen die echt minder goed presteert of minder bijdraagt aan een raid? Niet veel mensen zouden dat graag doen. Velen willen lekker weer de oude balans zodat ze zelf de overpowered rol kunnen spelen.

Verder wel met je eens wat betreft daily quests, die zijn echt saai. Maar of alles nu zoveel simpeler is? Heb je de heroic versies van de laatste raid al gehaald dan? Als we nu de originele 1.0 versie van WoW zouden spelen (zoals het spel was tijdens de release) dan zouden we dat juist verschikkelijk traag, irritant en simpel vinden. Daar ben ik van overtuigd.

Anyway, off-topic dit.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 4 augustus 2011 13:30]

Als we nu de originele 1.0 versie van WoW zouden spelen, dan zouden we dat juist verschikkelijk traag, irritant en simpel vinden.
Ooo helemaal mee eens, maar de eenheidsworst die WoW is geworden, vind ik net zo erg.

En ik zeg niet dat er geen verbeteringen zijn, zo als bv de random spel proc. in je rotatie.

Maar Blizz is gegaan voor om alles zo simpel mogelijk te maken, en daar mee hebben ze veel spellers aan getrokken die het leuk vinden om WoW voor een tijdje te spellen, maar hebben ze hun core speller in de kou laten staan met de eenheidsworst manier van spellen.

Ze hebben WoW niet alleen vereenvoudigd, maar ook uiterst saai gemaakt voor iedereen die veder gaat dan alleen casual gaming, en speelde van WoW vanila.

* player-x vind geen uitdagingen meer in WoW, en is hard op zoek naar een alternatief.
Hmm, ik weet niet zo 1-2-3 te bedenken wat er nu echt zoveel simpeler is geworden in WoW. Qua combat stats, boss tactics, rotations, quests, pvp en interface is het toch alleen maar uitgebreider geworden? Misschien wel gestroomlijnder en duidelijker, maar niet zozeer simpeler naar mijn idee. De moeilijkheidsgraad is ook niet eens veel verlaagd, en de heroicmodes zijn moeilijker dan alles wat er in Vanilla en TBC bestond. Dus ik snap die argumentatie niet helemaal.

Zelf vind ik het spel wel saai, maar dat is gewoon omdat ik het 6 jaar gespeeld heb. Inhoudelijk heb ik niet zoveel aan te merken op het spel, behalve dat er te weinig dynamische gebeurtenissen zijn en dat het combatsysteem wat verouderd is inmiddels.
Balanceren is op zich wel goed, wat ik vind dat ze verkeerd hebben gedaan is de explosie van stats op items.

Pas nog gekeken op mijn might gloves (dacht ik) zat vroeger +8 str. Nu 20 lvl's verder is dit totaal waardeloos, en krijg je (overdreven) bijna 800 str op een item.

Dit had gewoon veel geleidelijker moeten gaan. In vanilla kon ik met (wat toen nog mogelijk was) potions stacken net 10k HP halen (tauren war) nu krijg je die al haast op lvl 1, als mage.
Ja hier heb je zeker gelijk in, dit waren geen uitbreidingen maar bijna een totaal nieuw spel op de grafics na.
En je punt met betrekking op dit artikel is? Het artikel gaat over het toevoegen van een portugeese versie van het spel.
Nee het gaat over een spel dat door zijn tweaking voor n00bs, het spel saai heeft gemaakt voor de echte core spelers, en dus door het voor korte termijn speller toegankelijker te maken ze de trouwe spellers zijn vergeten.

En dat een vertaling het onderliggende probleem niet zal helpen.

Ik zou iig liever 8m spellers hebben over meerdere jaren dan een piek van 12m, en daar door daar na alleen maar klanten te verliezen.

Want als de uitloop van die-hard's begint verlies je ook meteen je grootste adverteerders, want mond op mond reclame is nog steeds effectiever dan 1000 web adds.

En zodra de uitloop begint, en ik zie dat in mijn eigen guild waar veel spellers van raiders over gegaan zijn naar sociaal spellers, is het tij denk ik niet meer te keren.
En we hebben steeds meer problemen om spellers vast te houden of zelfs nieuwe te vinden, terwijl we wel de oudste guild zijn op de server, met een hele goede zweer.

En komen er zelfs nog steeds spellers die gestopt zijn met WoW, nog steeds naar onze guild ontmoetingen.

[Reactie gewijzigd door player-x op 4 augustus 2011 16:12]

Als je echt wil roleplayen begin je een Dungeons and dragons party... WoW is gewoon een computer game en heeft niet heel veel net echte roleplay van doen.
De populariteit word minder omdat iedereen het nu wel kent. Het nieuwe is er af, en de balans is idd ver te zoeken. In de eerste versie was je nog echt goed als je de top raidss kon doen of epic gear had. Nu heef iedereen dat en heb je niet echt meer een 'status' als je iets dergelijks bereikt.
Dat zal je nog verbazen hoeveel mensen ik in Hawai,Spanje ben tegen gekomen paar jaar terug toen ik het nog speelde, dit moet natuurlijk niet het onderwerp zijn dit bepalen mensen zelf wat ze doen met of zonder mooi weer, jij zit nu ook binnen op tweakers ?

@topic: Ik vind het raar waarom ze dit niet zowiezo uitgerold hebben over de hele wereld ( buiten om rechten china ect) zodra de markt meer games witl in de schappen lever je dit toch aan? en niet pas na 6/7 jaar sinds wow bestaat ?
Het is wel uitgerold over de hele wereld, maar de Portugese versie bestaat gewoon nog niet, wij als Nederlanders zijn gewend om van alles maar gewoon de Engelse versie te nemen. Als je bijv. naar landen zoals Frankrijk of ItaliŽ gaat zie je ook dat alle films gewoon overgeplakt zijn en zo worden uitgezonden op TV. Ondertiteling kennen ze bijna niet.
altijd al zo gek gevonden vroeger

dus de indiaan spreekt duits, de cowboy spreekt duits, maar ze verstaan elkaar niet?
geen wonder dat ze op elkaar lopen te schieten!
Misschien hebben de meeste WoW nu wel gezien. De uitbreidingen brengen alleen meer van het zelfde, maar het is nog altijd dezelfde setting. EA heeft natuurlijk nu een kans daarvan te profiteren met the old republic. De echte Star Wars fans zullen natuurlijk al over rennen, maar de mensen die wel eens wat anders willen zien dan fantasy zullen ook wel eens gaan proeven.
Eens, ik heb het jarenlang naar hartelust gespeeld, maar op een gegeven moment realiseer je je gewoon dat je steeds met hetzelfde bezig bent. Natuurlijk, er zijn wel nieuwe omgevingen, dungeons, items en raids, maar uiteindelijk is het sinds The Burning Crusade allemaal wel een beetje hetzelfde. De vorige patch ook, bracht een nieuwe raid en een hele zooi nieuwe "daily quests" (quests die je elke dag weer opnieuw kunt doen). Tsja als je al enkele duizenden daily quests achter de rug hebt, dan wordt ik ook niet echt meer warm van nog meer daar van. Ook de nieuwe raid is wel geinig, maar niet echt baanbrekend ofzoiets.

Wat mij betreft is Wow een beetje "op", en is het hoog tijd voor iets compleet nieuws.
Zit wel wat in, het is overduidelijk dat Blizzard dit ook door heeft. Ze halen nu nog uit deze melkkoe wat erin zit met nieuwe content, nieuwe vertalingen en prijsverlagingen. Op Blizzcon in oktober zal er ook weer een uitbreidingspakket worden aangekondigd naar alle verwachting. Als WoW-fan die het 6 jaar af en aan gespeeld heeft, kan het me nu allemaal niet meer zo interesseren. Ik denk dat WoW het beste spel is dat ooit gemaakt is, als je kijkt naar herspeelbaarheid, diepgang, uitgebreidheid, kwaliteit, enzovoort. Maar aan alles komt een eind.

Gelukkig zijn ze al jaren bezig met een nieuwe MMO, die intern ook al speelbaar is. Jammer is dan weer dat deze volgens de geruchten een casual game zal worden, of in elk geval iets met een heel brede doelgroep. Voor de hardcore-gamer niet zo leuk om te horen, maar dat er iets nieuws nodig is in plaats van WoW, dat is wel duidelijk.

Gelukkig kunnen de liefhebbers van Hack & Slash binnen enkele maanden (verwacht ik) aan de slag met Diablo 3, en dat gaat WoW (in elk geval tijdelijk) een enorme klap opleveren.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 4 augustus 2011 13:14]

Dat zal waarschijnlijk ook niet lang duren als ze erachter komen dat ze bij Bioware een exacte kopie van WoW hebben gemaakt.

Weer dungeons, raids en battlegrounds aflopen, maar dan met een lightsaber ipv een gewoon zwaard.
Ik ben er eind december vorig jaar na jaren spelen mee gestopt. Cata bracht inderdaad weer meer en meer van hetzelfde en dat had ik na een paar weken Cata spelen echt wel weer gezien.
Wťťr opnieuw beginnen met gearen in eerst normals, dan heroics, dan 10 mans, 25 mans, HC raids....
Dat heb ik na een paar keer wel weer gezien. En om het hele circus weer opnieuw te laten beginnen met alt #25 op server # ugh zag ik ook al niet meer zitten. Leuke nieuwe omgevingen en quest areas, maar de meeste had ik in de beta tests al gezien, dus dat boeide me niet meer echt. Het enige dat wel erg leuk was was om te zien dat CC weer gebruikt moest worden, maarja, dat is ook alleen maar zolang er geen overgeared gasten rondrennen. De game had gewoon niet meer genoeg om me te blijven boeien.

[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op 4 augustus 2011 13:12]

Tja Cataclysm is dan ook een van de zwakste uitbreidingen ooit, zeker voor de gevorderde speler. Er is veel tijd gestoken in het revampen van het oude Azeroth, maar daar heb je als max-level natuurlijk niet bijzonder veel aan. Ik ben er voor de 2e keer Loremaster nog eens helemaal doorheen gegaan en ze hebben echt wel net werk afgeleverd. Maar voor veel mensen is dat gewoon niet interessant.

De nieuwe gebieden waren 'OK' maar je vloog er doorheen met levelen. Daarnaast was Uldum gewoon zwaar irritant met alle phasing en cut scenes. De 5-mans dungeons waren wel goed uitgewerkt, maar misschien een tikkeltje te moeilijk voor WotLK zerg kids. Ik denk dat daarom een aardig deel van de spelers is afgehaakt. Mede ook omdat de raids ook niet meer even gePUGt konden worden.

De raids tot slot vond ik redelijk slap, op wellicht BoT na. De verhaallijn erachter was niet bijzonder interessant. Throne of the Four Winds zag er geweldig uit, maar de (slechts) 2 bosses erin waren ruk. Blackwing Descent was ook niet echt uitgewerkt; gewoon een grote hal met wat bosses. De gevechten waren wel redelijk goed en interessant, maar de instance op zich boeide weinig. Bastion of Twilight was sfeervoller, maar ook slechts 4 bosses.

De Firelands patch brengt ons vooral meer saaie dailies. Firelands is aardig als raid, maar doet toch ook sterk aan Molten Core 2.0 denken (aka Molten Bore).

Kortom; voor de ervaren speler was er niet heel veel nieuws te beleven. Veel herkauwen van oude content en weinig echt spectaculaire nieuwe dingen. Daarnaast was Cataclysm tegelijkertijd wat minder 'casual friendly' dan WotLK. Het verbaast mij dus niet zo dat er mensen gestopt zijn. Tot slot heeft ook het gedeelde 10 - 25 man raiden veel guilds opgebroken.
Daarnaast was Cataclysm tegelijkertijd wat minder 'casual friendly' dan WotLK. Het verbaast mij dus niet zo dat er mensen gestopt zijn. Tot slot heeft ook het gedeelde 10 - 25 man raiden veel guilds opgebroken.
Kwestie van tijd. De epics zullen vůůr het einde van het jaar wel weer met goedkope emblems te verkrijgen zijn die je gewoon uit 5mans HC's kan farmen, denk ik. En dan zit Cata weer op hetzelfde niveau als WotLK. Dan weer een paar nieuwe raids toevoegen, nog meer epics voor weinig meegeven en dan is het, na een jaar, weer tijd voor een nieuwe expansion. En dan begint het hele verhaal weer van voor af aan.
Misschien hebben de meeste WoW nu wel gezien
Ik denk dat je hier mee de spijker op de kop slaat. Het spel is ruim 6 jaar oud en eens houdt het gewoon op. Je kan wel uitbreidingen uitbrengen maar het is zoals je zei gewoon meer van hetzelfde.

Wellicht het begin van het einde voor de WoW-era?
Ze boren hier wel een substantiŽle markt aan. Portugal (een dikke 10.000.000 inwoners) valt nog mee, maar BraziliŽ is echt een groot land met ruim 200.000.000 inwoners waarvan 67% tussen de 15 en 64 jaar. Qua inwoneraantal een groeimarkt lijkt me.
Ze boren een markt aan die al lang door free2play games is gevonden, ze hebben daar al vrij lang succesvolle MMO's lopen. Levelup heeft daar al jaren Perfect World en Maple, ESTsoft heeft Cabal Online, ik denk niet dat gemiddelde braziliaan zit te wachten op een p2p MMO als er enorm veel gratis alternatieven zijn, waar ik de WoW starters edition niet bepaald 'vrij toegankelijk' kan noemen.
Maar ik neem wel aan dat er een bepaald kwaliteitsverschil zit tussen het enorm gepolijste WoW en die gratis games. Ik ken ze niet, maar volgens mij bestaat er nog geen MMO die Blizzard echt voorbij is gestreeft als je kijkt naar de game als geheel. Dus ik denk dat Brazillianen ook wel oren hebben naar een Blizzard-game ten opzichte van die free2play games.
WoW is ondertussen al wel van februari 2005. Als je het spel al lang speelt ben je er in meegegroeid maar als je nu nog moet beginnen kan ik me voorstellen dat je sowieso de graphics niet helemaal up to date meer vindt. En die graphics worden nauwelijks beter.
Als je dat vergelijkt met de concurrentie kan het toch in je nadeel gaan werken.
Natuurlijk zullen er een aantal gaan spelen, mogelijk dat ze nu al op de US servers spelen. Verschil is echter, in de ogen van een niet-WoW speler is WoW helemaal niet zo 'gepolijst'. Als jij alle content al eens gezien hebt is het geheel wel netjes, maar ga je nu de eerste 60lvls door als beginner, is het helemaal niet zo interessant meer.

Daarnaast kunnen zij al gewoon WoW spelen, enige verschil is dat er nu een localised versie komt om mogelijk die paar extra mensen die graag hun eigen taal willen zien, ook te laten spelen.

Vergelijk het in die zin met een Nederlandse WoW client, zouden er relatief ook opeens veel meer mensen WoW gaan spelen? Goed, verschil is dat wij de engelse taal erg goed beheersen, maar principe blijft hetzelf.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 4 augustus 2011 14:26]

De markt die ze aanboren is allang aanwezig. Het is alleen de server die goed wordt ingericht op dat specifieke deel. Net als niet al te lang geleden met russische servers. De russen speelden allang, maar kregen nu hun eigentalige plek. Dat geeft toch een stukje meer rust op de chat channels in de game. Hoef je niet te scrollen naar taal die je kunt lezen. Of het echt nieuwe subs naar ze toe zal brengen, ik weet het niet. Brazilie is niet perse het meest rijke land en de subs zullen daar niet veel lager in prijs zijn dan in de rest van de wereld. Voor de meesten is dat toch een flinke uitgave.
Waarom zouden de mensen in Portugal opeens gaan spelen, terwijl ze naar mijn idee ook prima de Engelse versie kunnen spelen. Geen idee of WoW ook in het Nederlands beschikbaar is, maar het lijkt mij dat het overgrote deel dan toch in het Engels blijft spelen.

Samen met veel anderen, worden games liever in het Engels dan in het Nederlands gespeeld.

Uiteraard kun je pas weten of ditzelfde idee in Portugal speelt wanneer ze daadwerkelijk de game in het Portugees lanceren.
Als je nou even naar boven scrolled kun je lezen dat er volgens Wiki in alle Portugees sprekende landen bij elkaar zo'n 273 miljoen Portugees sprekende mensen zijn.
We kunnen er vanuit gaan dat WoW altijd veel leden zal hebben voor zeer lange tijd. Maar er zit een maximum aan van mensen die het constant gaan spelen.

Ik ben pas weer begonnen en ik vermoed dat met dergelijke aantallen de fluctuatie ook heel groot is. Veel mensen spelen tot ze de belangrijkste doelen voor zichzelf hebben gehaald en laten het dan weer een half jaar tot een jaar liggen tot ze nieuwe zinteresse hebben in WoW door een expension of gewoon omdat ze het al een tijd niet hebben gespeeld en het wel weer eens willen proberen.

Of de Portugese versie van WoW neiuwe spelers brengt? Vast wel, maar ik denk niet dat het veel zal zijn relatief aan het huidige aantal.

Is WoW dan saai of makkelijk geworden? Nee helemaal niet. Het is alleen zo dat als je even moe bent van WoW je snel geneigd bent om het voor langere tijd opzij te schuiven omdat het nu eenmaal wel maandelijkse kosten met zich mee brengt.

WoW zal voor vele jaren zeker boven de 8 miljoen blijven aan spelersaantallen, daar kun je vanuit gaan. WoW zal pas op houden met bestaan als Blizzard de stekker eruit trekt, het zal nooit dermate dood bloeden dat het 'weinig' spelers heeft (minder dan een miljoen).

Dat komt omdat WoW in een behoefte voorziet van veel gamers, eentje die niet perse afhankelijk is van cutting edge graphics.
Het kan heel snel gaan met wow, ze hebben heel snel heel veel spelers erbij gekregen.
Het kan dus ook andersom.
Ik heb zelf 3 maanden vrij intensief gespeeld, maar nadat ik naar Outland moest* heb ik mijn abonnement niet verlengd. Ik heb wat Outland quests gedaan, maar die konden me niet genoeg boeien. Ik heb geen zin om met een nieuw character opnieuw te beginnen dus dan zou ik raids / dungeons moeten gaan doen. Ook daar heb ik niet zo'n zin in, en dan is de beste keus gewoon stoppen. Mij trekken ze dan ook niet terug met nieuwe dungeons of raids. Ook voor nieuwe quests ga ik niet 20+ euro betalen voor een abonnement van 2 maanden om daar dan binnen 1-2 weken mee klaar te zijn. Het is gewoon steeds meer van hetzelfde: verzamel X stuks van Y, vermoord A stuks van B, loop / vlieg naar Jantje toe, etc. Dan wordt het gewoon saai.


*Ik hed Kalimdor en de Eastern Kingdoms al volledig verkend en alle quests gedaan. Voor Northrend ben ik niet sterk genoeg.
Ik heb 4 maanden vrij intensief gespeeld voordat de uitbreidingen uitkwamen, ik was toen geloof ik tussen de level 20 en 30 (levelen is nu 3 keer zo snel als het niet meer is). Toen was ik gewoon nog te jong om iedere maand die subscription te kunnen betalen.

Helaas ben ik de username van dat account vergeten.
Ik heb 4 maanden vrij intensief gespeeld voordat de uitbreidingen uitkwamen, ik was toen geloof ik tussen de level 20 en 30 (levelen is nu 3 keer zo snel als het niet meer is).
Ik heb na 3 maanden een level 24 Night Elf en een level 67/68 Tauren. Het gaat inderdaad vrij hard af en toe, vooral verkennen en daily quests kunnen snel XP opleveren. Van monsters kreeg ik na een tijdje niet zo veel meer; op sommige momenten vermeed ik ze omdat ze me te lang ophielden vergeleken met wat ik ervoor terug kreeg (een klein beetje XP, items waar je nog geen 1 silver voor kreeg).

Die Night Elf had ik om samen met mijn vriendin te spelen, de Tauren heb ik aangemaakt om mee te solo'en. Toen mijn vriendin ermee stopte ben ik nog een flinke tijd doorgegaan met de Tauren; met de Night Elf heb ik al na een paar weken niks meer gedaan.
Dat heb ik gelezen, maar wil dat ook zeggen dat al die mensen geen Engels spreken en voorkeur geven aan een game in hun eigen taal? Ik denk namelijk van niet.

Alhoewel moet ik bekennen dat als er alleen al 10% van die groep ingaat op de Portugese versie er weer zo'n 27 miljoen subscribers bij komen =]
Ik vind het geen gek idee, er zijn ontzettend veel mensen die Portugees spreken. Daar kom ook nog eens bij dat deze mensen vaak slecht engels kunnen. Zijn altijd die mensen met een nickname zoals "nickname_BR" of zoiets. In ieder geval vind ik het een slim idee!
Ik woon in BraziliŽ en speel WoW in een Amerikaanse server, Gurubashi. Na een paar jaar weggeweest te zijn uit WoW, ben ik overgehaald door een collega om weer een kijkje te gaan nemen. Hij speelt in dezelfde server en heb gemerkt dat die voor de meerderheid bevolkt wordt door Brazilianen. Chat is vol met portugees e.d. De Yanks vinden dat niet zo prettig, dus zij zullen het wel aanmoedigen dat diegenen die alleen Portugees wensen te spreken gaan vertrekken. Zijn ook zat lui die beiden spreken trouwens.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True