Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

De site van Blizzard bevat sinds enkele dagen een vacature voor een PlayStation 3-specialist die zijn kunde wil delen met het Diablo III-team. Er verschijnen al langer signalen dat er een Diablo voor de consoles van Sony in de steigers staat.

De vacature zelf geeft in ieder geval weinig ruimte tot speculatie. De nieuwe medewerker wordt bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het toezicht op de ontwikkeling van PS3-specifieke code en hij moet de prestaties op dat platform kunnen optimaliseren. Nog wat andere verantwoordelijkheden zijn het ontwerpen, implementeren en onderhouden van game systems die goed functioneren op de PlayStation 3.

Eerder dit jaar gaf Blizzard-ceo Mike Morhaime aan dat er goede argumenten zijn voor een consoleversie van Diablo III. Hij noemde toen geen specifieke platforms. Daarnaast was het bedrijf eind 2010 al op zoek naar een producer, een programmeur en een ontwerper voor onderzoek naar een consolegame in de Diablo-reeks. Sinds 1995 heeft Blizzard echter geen consoletitels uitgebracht. De ontwikkelaar werkte van circa 2002 tot 2006 wel aan StarCraft: Ghost, dat voor de GameCube, PlayStation 2 en Xbox moest verschijnen. Dat project staat volgens Blizzard momenteel in de ijskast.

De pc-versie van Diablo III heeft nog geen releasedatum. Blizzard staat als ontwikkelaar bekend om zijn 'it's done when it's done'-mentaliteit en heeft tot nu toe alleen aangekondigd dat er in het derde kwartaal van dit jaar een bètatest komt. Morhaime heeft al wel herhaaldelijk aangegeven de game voor 2012 op de markt te willen brengen. Het is overigens onwaarschijnlijk dat er grote aankondigingen rondom Diablo III plaatsvinden op de E3. Blizzard gebruikt daarvoor liever zijn eigen jaarlijkse Blizzcon.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Het enerveert me steeds meer dat alle PC game ontwikkelaars overstappen naar de consoles. Neem nu Crysis 2, qua graphics kan je duidelijk zien dat er meer aandacht besteed is aan het optimaliseren voor de console. Het feit dat Crysis 2 vlotter draait dan de eerste Crysis zegt al genoeg op zich.

Het is net of alles tegenwoordig alleen maar voor het geld gedaan wordt. De PC heeft zoveel meer te bieden maar blijkbaar kan dat de ontwikkelaars weinig schelen.
Dat er ook "PC games" voor consoles uitkomen, daar heb ik op zich geen problemen mee, maar ik heb wel een probleem met het feit dat de PC gewoonweg verwaarloosd wordt. Ik kan alleen maar hopen dat dit ook niet zal gebeuren met Blizzard.
De PC heeft zoveel meer te bieden maar blijkbaar kan dat de ontwikkelaars weinig schelen.
Jouw mening natuurlijk, want ik vind dat dedicated gaming devices veel meer te bieden hebben...
natuurlijk draait Crysis 2 beter dan 1, de graphics zijn er in kwaliteit op achteruit gegaan |:(

en dan komt nu natuurlijk een reactie op van iemand die beweert dat ie geen verschil ziet 8)7
Aan de andere kant hoef je nu niet iedere maand een nieuwe pc te kopen omdat je oude systeem het niet meer bijbenen kan. (ja een maand is overdreven).

Maar je kan nu 2 jaar doen met een highend systeem. en dan heb je nog ruimte over om te kiezen of je doorgaat op en lagere instelling. Allen gaat het dan nog om de DirectX ondersteuning.

Maar van mij mogen ze wel weer een paar goede lekker knallers op de pc uitbrengen en dan ook alleen voro de pc omdat de hardware van de console ze niet meer aankan :)

[Reactie gewijzigd door vorax187 op 7 juni 2011 10:14]

Een spel als Diablo lijkt me ook wel goed speelbaar op de Console, en ook wel vrij lekker om dit lui hangend op de bank te spelen ipv achter je computer, dus ik zie er wel wat in.

Verder is het in de handen van Blizzard altijd positief :) ze zullen het zeker goed uitwerken mocht het op de console uit gaan komen.
Het is een hack and slash waarbij je de vijanden aan moet klikken. Bijvoorbeeld wat betreft spells lijkt het me toch lastiger om het spel te spelen op een console dan op de PC. Natuurlijk kan het wel, er zijn genoeg goed uitgewerkte RPG's op de consoles te vinden, maar het is toch wel wat ingewikkelder dan één op één poorten.

Deze spelreeks is altijd voor de PC ontwikkeld, het poorten met behoud van kwaliteit kan nog wel eens lastiger zijn dan het zo op het eerste gezicht lijkt...
Het is een hack and slash waarbij je de vijanden aan moet klikken. Bijvoorbeeld wat betreft spells lijkt het me toch lastiger om het spel te spelen op een console dan op de PC.
PlayStation Move heeft het verschil qua besturing stukken kleiner gemaakt. ;)
de PS Move is gewoon een slechte kopie van de WiiMote. Kinect is tenminste iets "nieuws"

On topic: Ze hebben met Dungeon Siege 3 ook een console versie, en aangezien dat praktisch dezelfde speelstijl is zal dit prima kunnen met hoe Hellfighter87 het voorsteld.

Uiteraard zal ik de game spelen op mijn pc, aangezien als je online wil spelen je ook een abbo moet afsluiten op een Xdoos terwijl je al internet hebt :P

typo: -i

[Reactie gewijzigd door Dakreal op 6 juni 2011 17:40]

de PS Move is gewoon een slechte kopie van de WiiMote.
Nee hoor, je hebt iets verkeerds gehoord.
Move is een stuk nauwkeuriger dan de Wii-mote om maar iets te noemen.
Kiniect is tenminste iets "nieuws"
Je bedoeld Kinect?
Kinect is ook niet nieuw, SEGA had jaren geleden (1993) al iets vergelijkbaars zonder controller (SEGA Activator http://www.youtube.com/watch?v=780bIG6TXFk ).
Ja en de wii mote is vergelijkbaar met de nes pistool zeker. Ook iets vergelijkbaars zonder controller. Heb je het filmpje zelf wel bekeken? Een cirkel met 8 motion detectors die alleen maar zien of een object erover beweegt is ook echt hetzelfde als een zeer gevoelige camera techniek waarmee bewegingen van 1cm geregistreerd kunnen worden. Die sega controller is eerder een voorloper van de dansmat.

Ontopic: Het is altijd jammer om pc games console fit te maken. Tot nu toe heeft het voor geen enkel spel in zijn voordeel gewerkt volgens mij. Mass effect 2 (1 was ook al console, maar was toch meer pc gericht), dragon age 2, crysis 2 en er komen er nog een paar aan dit jaar volgens mij (dungeon siege 3 in ieder geval). Het zorgt ervoor dat een game voor mijn gevoel te veel kwijt raakt bij het multi platform maken van zo'n game. Blizzard is juist altijd trouw geweest aan het pc platform en dat heeft ze absoluut geen windeieren gelegd. Ik zou het heel jammer vinden als ze diablo 3 multiplatform maken. Wat ze beter kunnen doen imho is een aparte console versie uitbrengen. Maar ja ik heb het niet voor het zeggen daar.
Ja en de wii mote is vergelijkbaar met de nes pistool zeker. Ook iets vergelijkbaars zonder controller.
De NES-zapper is een controller net als de Wii-mote?
Heb je het filmpje zelf wel bekeken?
Ja, die heb ik bekeken.
Een cirkel met 8 motion detectors die alleen maar zien of een object erover beweegt is ook echt hetzelfde als een zeer gevoelige camera techniek waarmee bewegingen van 1cm geregistreerd kunnen worden.
Ik zeg ook niet dat het hetzelfde is, ik zeg alleen dat Kinect niet nieuw is zoals Dakreal beweerde.
Die sega controller is eerder een voorloper van de dansmat.
Nope, de Power Pad van Bandai ( http://en.wikipedia.org/wiki/Power_Pad ) was er al in 1986 ( 7 jaar eerder ), dus kan de SEGA activator uit 1993 geen voorloper zijn.
De PS3 heeft ook toetsenbord + muis ondersteuning. Als Blizzard slim is doen ze dit ook bij de Diablo 3 port. Toetsenbord + muis ondersteuning werkte ook ontzettend goed bij games als Unreal Tournament III en Resistance FoM.
Kinect iets nieuws? het is gewoon een souped up playstation eyetoy.. en de Move is een stuk beter/nauwkeuriger dan de wiimote..
Daar heb je een punt inderdaad, waarschijnlijk dat ze een vorm van auto-focus gaan gebruiken, of gewoon een snelkop om snel tussen dichtbijzijnde targets te focussen
linkerpook om te bewegen rechter voor auto aim. en de X O [ ] en ^ voor skills?
lijkt me prima te doen :)
Klopt maar ik denk dat je er wel geld op kan zetten dat een maker als Blizzard (met de gemiddeld hoge standaard zie ze op hun spellen zetten/willen) niet zo maar even een poortje doen en er dan klaar mee zijn.

Je zou bijna zeggen; als er iemand een goede poort kan maken..
Het mooiste was de methode van Sacred (2) op de playstation (3), die ik heb gespeeld.

Als je een spell wilde uitvoeren, startte de AoE-circel onder je mannetje. Zo kon je hem sturen naar de positie, en hem loslaten (en dus daar uitvoeren).

Ik vind het vreemd dat deze optie niet genoemd is in de andere reacties. Maar dat komt misschien omdat het een gevoelsmatige keus is, welke besturing het fijnst werkt.
point and click? wat dacht je van Playstation Move? of beter nog standaard USB ondersteuning voor muis en toetsenbord op je PS3, dat er al vanaf dag één op zit.
Ja wat een onzin zeg hebben die Mensen met Consoles niet al genoeg spellen op hun Console?

Laat Diablo nou gewoon alleen op de PC, want anders weet je wel weer dat met Diablo 3 of 4 het weer een Console poort gaat worden.

En ja deze spel werkt nou eenmaal beter met muis dan met Joypad.
Klopt maar ik denk dat je er wel geld op kan zetten dat een maker als Blizzard (met de gemiddeld hoge standaard zie ze op hun spellen zetten/willen) niet zo maar even een poortje doen en er dan klaar mee zijn.

Je zou bijna zeggen; als er iemand een goede poort kan maken..
Ha ja dat zijden ze ook van Crytek, en wat doen ze ze brengen een Console port uit van Crysis 2 op de PC, met slechtere graphics dan Crysis 1, en niet de beloofde DX11 8)7

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 6 juni 2011 19:10]

Diablo 1 is destijds ook geport naar de Playstation 1 en werkte naar mijn mening prima
mmmm Werken en posten leverde vertraging op, zaero was me voor.

[Reactie gewijzigd door Derr_Hans op 7 juni 2011 09:33]

niet helemaal. diablo 1 was er ook voor de PS1.
ja vele later erop gepoort en niet officieul door blizzard zelf
Neejoh, dit kan wel op een console.

Ik had ij diablo altijd mijn cursor op een standaard afstand (Afhankelijk van type character) en dan spammen maar met die handel. Dit zou je ook kunnen doen op een console. Waarbij je hiermee een soort van autoselectie maakt bij mouse over.
Zo kan je altijd je vijanden snel selecteren, maar met de muis is dat alsnog sneller.
Misschien kan de met de pijltjes toetsen op een controler je richting in ene omgooien en met je sticks een beetje finetunen.

(Maar ik hou het wel op een muis )
Een spel als Diablo lijkt me ook wel goed speelbaar op de Console, en ook wel vrij lekker om dit lui hangend op de bank te spelen ipv achter je computer, dus ik zie er wel wat in.

Verder is het in de handen van Blizzard altijd positief :) ze zullen het zeker goed uitwerken mocht het op de console uit gaan komen.
Dat is ze anders met diablo1 niet bepaalde gelukt.
Slechte port op de playstation
Ja maar komop, dat was diablo 1 back in 1996.
Voor die tijd heb ik me er ook wel mee kunnen vermaken.
Diablo 1 had geen analoge besturing en moest het doen met de d-pad.
Diablo 1 had zelf ook geen analoge besturing. Er waren maar 8 richtingen beschikbaar. Er waren natuurlijk wel wat andere issues met multiplayer en zo en niet alle quests zaten erin en lang niet alle items.

Ik heb de playstation versie met veel plezier gespeeld maar toegegeven de PC versie was beter.
Heel dat geidoliseer van Blizzard komt me onderhand mijn neus uit. Bij voorbaat MOET het al een goede game zijn, want Blizzard maakt het. Ga toch weg joh. Ook Blizzard maakt fouten. Iedereen die World of Warcraft heeft gespeeld zegt het tegen me...het begon mooi, maar Blizzard heeft de complete spelervaring om zeep geholpen.

Een beetje getemperde manier van denken zou best goed zijn. Je hoort mij niet zeggen dat Blizzard slecht is, maar iets is niet bij voorbaat goed/fantastisch OMDAT Blizzard het maakt.
Het is hier al veel vaker gezegd, maar ik doet nog maar eens:

Blizzard is een groot bedrijf dat gewoon winst moet maken.
Ze 'verneuken' geen enkel spel zomaar. Het doel van het bedrijf is om zo'n groot mogelijk publiek te binden aan hun spel, zodat ze dus veel inkomsten hebben.

Ze maken geen games om jouw of je vrienden te plezieren. De mensen die WoW spelen vanaf het begin zijn over het algemeen vrij goed/hoog en daarom vinden ze dat blizzard dingen verneukt wanneer ze het makkelijker maken.

Dat lijkt mischien ook zo, maar ze leggen de lat lager, omdat ze verwachten zo meer mensen te binden, en zo meer geld te kunnen verdienen.

Ik denk dat blizzard een hele goede reputatie heeft wat games maken betreft, en dat mag gezegd worden, maar nogmaals, ze doen het niet voor ons ;)

[Reactie gewijzigd door BasieP op 6 juni 2011 17:16]

En ik ben blij dat Blizzard dit doet. Vergeet niet dat niet iedereen 5/6 dagen in de week zit te gamen en dit had je vroegen echt nodig om wat te kunnen doen in WoW (end game content). Tegenwoord is dit niet meer nodig zodat mensen zoals ik die 1 a 2 keer in de week een avondje gamen gewoon alles kan zien kwa en game content.
Hoewel volgens mij niemand het spel leuk vond behalve ik was Sacred 2 toch best goed op de Xbox te spelen (en ik neem aan ook wel voor de PS3). Met Diablo I en II had je ook geen hele bergen shortcuts nodig, je had gewoon een paar potjes en wat aanvallen en that's that. Kan je ook prima binden op een controller en een shouderknop als shift gebruiken.

Als het ook op de Xbox komt zal ik het spel zeker aanschaffen, pc gaming heb ik al lang achter me gelaten.

[Reactie gewijzigd door Vrijdag op 6 juni 2011 17:33]

Ook ik heb me erg vermaakt met Sacred 2 (op de PS3 welteverstaan), en kan beamen dat twee schouderknoppen het goed mogelijk maken om 12 verschillende functies te gebruiken. Dat laat voldoende ruimte over voor twee resterende schouderknoppen, 4 pijltoetsen en twee sticks die ook ingedrukt kunnen worden.

Dergelijke initiatieven, zoals nu Diablo III die mogelijk naar PS3 komt, kan ik alleen maar toejuichen
Ja inderdaad. Kijk, met een mmorpg zoals WoW kan ik begrijpen dat je veel keys nodig hebt maar een hack&slash kan prima op een controller.

Als aanval voorbeeld kan je bijvoorbeeld Zombie Apocalyps nemen. Door de rechter stick te bewegen schiet je de kant op van de stick en als je de stick naar rechts houdt zal je ook die kant op blijven aanvallen. Zoiets kan prima in DIII, in plaats van rsi in je wijsvinger te krijgen vanwege "klikken op het beestje" :) Het zal wel even wennen zijn maar ik denk dat zoiets wel snel gaat.

lees niet vaak dat mensen Sacred 2 leuk vonden trouwens :)
Meende dat er ooit één of twee van Blizzard naar Naughty Dog is gegaan? tot nu toe van de westerse developers wel het meest uit de Ps3 weten te trekken. Vraag me af of ze hier ook iets mee gaan doen dan?
Hoe bedoel je? Misschien begrijp ik je verkeerd, maar bedoel je dat ze diegene weer terughalen om hun opgedane kennis te gebruiken? Het lijkt me dan sterk dat ze die vacature online plaatsen. Overigens deel ik wel je mening dat westerse developers deze generatie het beter doen op de consoles dan de Japanse developers (al zijn er natuurlijk uitzonderingen).
Ik vermoed dat diablo3 prima op de console is te spelen op een casual speelstijl. Wil je powergamen dan lijkt mij een tigtal hotkeys voor snelle toegang naar al je spells wel zo prettig om een snelle en actieve speeltstijl uit te voeren.

Overigens is het hele health/mana potjes systeem gerevamped en zal de nadruk daarop sterk verminderd zijn, scheelt weer een hoop geklik op je toetsenbord :)
Inderdaad.

Ik vind het altijd wel lekker om in de luie stoel te zitten en gewoon wat meer casual gamen. Wil eigenlijk alleen nog RTS en bepaalde shooters (battlefield) op de PC, de rest koop ik allemaal voor mijn console.

Ik denk dat met name Diablo zich heel goed zal lenen als ze het zelfde systeem gebruiken als in diablo 2. Dan zouden ze de D-Pad kunnen gebruiken om hotkeys aan toe te wijzen voor de spells (in diablo 2 gebruikte je vaak maar 2 hoofspels en dan nog wat makkelijke zoals Teleport op een hotkey). De LB en RB kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld spells te locken en afvuren met de triggers.
Laatst Brink aangeschaft. Die niet zo hardcore en als je met een muis een beetje kan mikken prima speelbaar :).
Tja,

Op de Xbox zou het via de voice recognition kunnen gaan om snel spells te selecteren etc. scheelt weer veel shortcuts, gewoon even zeggen wat je wilt :)

Maar goed, ik snap het probleem met de PS3 dan ;)

Maar aangezien torchlight ook prima speelt op een console (erg weinig problemen mee ondervonden) denk ik dat het wel mee zal vallen hoor, Blizzard moet Diablo III niet 'te' ingewikkeld maken want dat is het nimmer geweest... Gewoon een hack & slash...
sinds 1995 geen ervaring met consoles games ?
in 1998 is er toch echt een port geweest van de eerste diablo naar de eerste playstation console.
heb die game hier zelf ook liggen en moet zeggen het was goed speelbaar maar de pc was toch velen malen beter zeker met de rogue en mage class je kan je magie en arrows niet goed richten op de vijand waar je op wou schieten.
De melee class was gewoon goed te doen.
Wellicht is de port uitbesteed? Ik meen mij ook een n64 Starcraft versie te herinneren. Dat is ook later dan 1995 geweest.
Torchlight werkte ook bijzonder goed op consoles, dus waarom niet. Al zou ik puur voor de multiplayer wel de pc versie spelen.
Als er iemand moet worden aangenomen om "game systems" te ontwikkelen zodat de controls van het spel lekker lopen op een console laat dat wel zien dat ze het serieus nemen. Voor rpg's en hack & slash zijn namelijk complexe controls nodig, vaak met vele shortcuts en een quickbar. Wat op een console onmogelijk is wegens knoppenanemie. Ik hoop niet dat ze de fout maken die Bioware maakte bij Dragon Age: Origins, want die controls waren schijnbaar enorm slecht.
Ik heb zo'n idee dat ze het voor de PS4 willen gaan uitbrengen eerder, vanwege hun mentaliteit, en dat het al eerder met Starcraft: Ghost blijkbaar is gebeurd. (nieuwe consoles)

Nu voor de PS3 gaan ontwikkelen en er meer dan 2 jaar over doen en je project is gedoemd...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True