Diablo III - berichten uit de bèta

Op campagne

Op 21 september ging de bètatest van Diablo III van start. Althans, toen startte een besloten test, waar alleen door Blizzard genodigden aan deel mogen nemen. Wij horen tot de gelukkigen en zijn zo diep als maar kon in het speelbare deel van het spel gedoken.

De bètatest bestaat uit het eerste deel van Act 1 van Diablo III, ofwel het begin van de singleplayercampagne van het spel. Het is de start van je tocht door Sanctuary, de wereld waarin ook de voorgaande delen van de serie zich al afspeelden. Diablo is daarbij ook nog steeds de ultieme vijand, hoewel die in de bèta nog ver weg is. Je start je avontuur vlak buiten New Tristram, dat vlakbij de ruïnes gebouwd is van het dorp dat je kent van weleer. Een van de eerste personages die je ontmoet is Leah, de stiefdochter van Deckard Cain. Leah maakt duidelijk dat het onzeker is of Cain nog leeft, maar al snel zal blijken dat hij als oude grijsaard opnieuw zijn opwachting maakt.

* Oude bekende

Cain maakt vervolgens duidelijk wie de eerste echte grote vijand is in Diablo III. Dat is de man die ooit te boek stond als de rechtvaardige King Leoric, maar die gevallen is voor de krachten van Diablo en nu als de Skeleton King heerst over de uitgebreide catacomben onder een oude kathedraal, niet ver van het vervallen Tristram. Het gevecht met de Skeleton King vormt de apotheose van de bètatest, als je diep in de catacomben onder de kathedraal bent afgedaald: een flinke dungeon die uit diverse lagen bestaat.

Met een complete doorloop van het in de bètatest opgenomen gedeelte van het spel ben je zo'n twee uur bezig. Als je tenminste, zoals ik, alles wilt verkennen en elke ton, vaas of kist kapot wilt slaan, en echt elke vijand wilt omleggen. Mocht je gaan voor de kortste route naar de Skeleton King, dan kun je veel sneller klaar zijn. Maar dan mis je ook een hoop, want als Blizzard iets goed voor elkaar heeft in de testopstelling, dan is het afwisseling.

Diablo III Video van 14 mei 2012
Diablo III - Dev Diary V Video van 3 mei 2012
Diablo III - Dev Diary IV Video van 3 mei 2012