Gamescom - Preview Diablo III

Door , 89 reacties

In de rij

Jawel, ik had het voor elkaar, ik was de allereerste die op de GamesCom in Keulen de kans kreeg om Diablo III te spelen. Kwestie van vroeg opstaan om vooraan in de rij te staan. Blizzard heeft met BlizzCon deze week dan wel zijn eigen feestje, de gamesgigant uit Irvine is wel degelijk in Keulen aanwezig, en heeft zowel Starcraft II als Diablo III in speelbare vorm meegenomen. Voor Diablo III is dat een Europese primeur, waar dan ook erg veel belangstelling voor is.

Al was ik lange rijen fans voor die nog moesten wachten om de game te mogen spelen, lang duurde de pret niet, want na een kwartier hield de demoversie er onverbiddelijk mee op. Op dat moment had ik alleen nog met de Barbarian gespeeld en niet met de andere twee classes. Er zat dus niets anders op dan weer achteraan aan te sluiten voor een nieuwe ronde met de Wizard en daarna nog keer voor de Witchdoctor.

*Twintig jaar

Zoals Blizzard een jaar geleden al aankondigde, borduurt Diablo III vrolijk verder op Diablo II. Ook het nieuwe deel speelt zich af in The Sanctuary, al is het twintig jaar later. Dat betekent dat een nieuwe generatie helden het op moet nemen tegen dezelfde duivelse krachten van weleer. Tot zover het verhaal; veel nieuws was daar in de demo namelijk niet aan te ontdekken. Dat speelt zich af in nogal  anonieme woestijngebieden met weinigzeggende namen als Sundered Pass en Howling Plateau.

*Woestijn

Het zal doorgewinterde Diablo-spelers gelijk opvallen dat de wereld van Diablo III, ook in de woestijn van de demo, veel minder vrijheid biedt dan die van Diablo II. Er zijn veel smalle doorgangen, afgewisseld met delen die breder zijn en waar je iets van het gebaande pad kan afwijken. De noodzaak om van het pad af te wijken is net zo groot of klein als in deel II. Je vindt er de nodige kisten met goud en andere schatten, en je kunt extra monsters verslaan om zo wat extra ervaringspunten te scoren. Je kunt echter ook netjes op het pad blijven en alleen het hoogstnoodzakelijke afslachtwerk doen.

Diablo III 14 mei 2012
Diablo III 1 september 2011
Diablo III 19 augustus 2010