Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Chris Sigaty, producer van het strategische StarCraft II, heeft toegegeven dat de bčta-test van het spel pas in 2010 van start gaat. Het spel, dat enkel verschijnt voor pc, wordt nog wel in het tweede kwartaal van 2010 in de winkel verwacht.

Sigaty maakte het uitstel van de bèta-test bekend tijdens een driedaagse gamebeurs in Rusland. Hoewel uitgever Activision Blizzard nooit een officiële startdatumvan de bèta-test van het strategische StarCraft II bekend heeft gemaakt, was de verwachting dat de test nog in 2009 van start zou gaan. Fans kunnen zich al sinds mei van dit jaar voor de test opgeven.

Vorige week verzekerde Mike Morhaime, directeur van ontwikkelaar Blizzard, investeerders dat de ontwikkeling van StarCraft II nog steeds volgens planning verloopt. Hij verwacht dat het spel in het tweede kwartaal van 2010 op de markt verschijnt. Daarmee arriveert het spel echter al beduidend later dan eerder verwacht. Tijdens de E3 van dit jaar liet Morhaime nog weten dat hij het spel eind 2009 in de winkel zou liggen.

Bovendien nam Blizzard in 2008 al de beslissing om het spel in drie delen te splitsen om verder uitstel te voorkomen. De versie die in 2010 op de markt verschijnt heet StarCraft II: Wings of Liberty en bevat eenderde van de singleplayer-campagne. In Wings of Liberty is het verhaal van de Terran, het menselijke ras, is te volgen. De campagne waarin de buitenaardse Protoss en Zerg centraal staan verschijnen later, in de vorm van uitbreidingen. In Wings of Liberty is bovendien het volledige multiplayer-gedeelte van het spel opgenomen. Blizzard zal tegelijk met Wings of Liberty bovendien een nieuwe versie van de portal Battle.net lanceren.

StarCraft II

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Dat zou wel heel ironisch zijn als de beta van Starcraft 2 in Q1 van 2010 plaatsvind en de game al Q2 2010 in de winkels zou moeten liggen.

dit gaat echt nooit gebeuren.
Beta's zijn steeds minder beta's en meer veredelde demo's.

Het zou me niets verbazen als ze zich er wel aan houden en dat eventuele problemen die tijdens de "beta" aan het licht komen na de release dmv een patch gefixt worden.

Ik hoop voor de fans van de serie dat het spel geen teleurstelling word. Maar als ik hier en daar de verhalen van fans lees, zal het vrijwel onmogelijk zijn om de verwachtingen waar te maken.

Ze zullen de normale beta nu wel aan het doen zijn, en dan straks nog even een publieke beta om hier en daar nog wat kleine issues te verhelpen en hier en daar misschien de balans nog iets te verbeteren. Dat zal waarschijnlijk meer een kwestie zijn van even in de configuratie bestandjes een unit iets meer of iets minder HP geven oid.
Je hebt een fout beeld van een beta.

Een normale game doorloopt een aantal fases, laat ik desigen en development even achterwege:

Alpha - deze versie van de game is al feature complete, maar bevat nog bugs en waarschijnlijk 'unbalanced' gameplay. Alpha's worden alleen intern gespeeld.

Beta - deze versie bevat alle bugfixes en fine-tuning uit de alpha fase. Als het goed is zijn de wijzigingen tijdens de Beta minimaal, hooguit een zeldzame bug of het nog verder fine-tunen van gamebalance.

De beta versie is dus van release kwaliteit, waardoor het vaak als een demo aanvoelt. Maar de beta is m.n. bedoelt om te onderzoeken hoe spelers op de game reageren (w.b. in-game gedrag) en hier evt. nog aanpassingen te doen.

Een beta is geen "zo-laten-we-het-eens-de-deur-uit-pleuren-en-kijken-wat-het-doet"-release.

De eerste beta spelers zijn vaak ook 'influential people' zoals reviewers en bloggers die enig aanzien hebben. Als zij al enthusiast zijn over de beta, levert dat goede PR op voor de final/betaalde versie. Ofwel, als je beta niet goed speelt en vol bugs zit tijdens de beta, krijg je geen goede reviews en kun je het verder wel schudden.
Daarom geef ik ook aan dat beta's steeds minder daadwerkelijke beta's zijn. Intern word het beta status doorlopen, en daarna word er een publieke beta gedaan met een van te voren vastgesteld aantal personen om zo een hype te creeren en nog eventjes een paar dingen te stresstesten en te tunen mbt het match maken/sever lijsten etc.

Maar het gaat meer om het scheppen van een hype dan om het daadwerkelijk testen van de game. Getuige sommige publieke beta's waarbij uiteindelijk helemaal niets gebeurt met de bugs die gevonden worden en die uiteindelijk ook gewoon nog in de retail versie zitten.
Dit soort publieke beta's hebben vaak geen echt effect op de ontwikkel cyclus. Beperkte plekken, en veel mensen die een plek willen verhoogt in ene de interesse in je spel enorm. Ik verwacht dat de game dus vrij kort na het uitkomen van de beta uit zal komen. Immers is dan de hype op zn grootst. Als je het daarna weer een half jaar tot een jaar in laat kakken, dan is dat natuurlijk zonde van alle publiciteit die je met je beta heb gekregen. Dus ik denk dat met zo'n 3 maanden na de beta het spel wel uitgebracht zal worden.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de beta van Uncharted 2. Die zat ook een paar weken voor de daadwerkelijke release. Zou het werkelijk zo zijn dat ze van plan waren om de gevonden bugs nog te fixen? Nah! (of er moet echt iets groots worden gevonden waardoor je het spel/PS3 om zeep helpt)
De uiteindelijke code voor het spel lag waarschijnlijk al bij de uitgever zodat die kon beginnen met de schijfjes daadwerkelijk maken. De beta was puur om de mensen er even enthousiast voor te maken. De naam beta is overigens handig als de boel met je MP servers in de knoei raakt. Immers is het maar een beta. Een directe invloed op het uiteindelijke product zal het niet meer gehad hebben. Hooguit op het her organiseren van de servers die het matchmaken regelen.
Nog even aanvullen: Er zijn al sinds juni ofzo beta testers bezig met SC2, maar dat zijn dan de professionals van SC. Welke natuurlijk de meeste kennis van het spel hebben en ook kunnen beoordelen hoe SC2 zich leent voor professioneel gebruik.

Dus, eigenlijk wordt de beta-test voor "jou en mij" meer een stresstest dan wat anders, voor zover ik het heb begrepen.
Wat mij dan lijkt dat Q1 ->Q2 geen probleem zou moeten zijn, mits Battle.net v2 de stresstest overleeft. En ik 'verwacht' eigenlijk dat Blizzard ondertussen al wel heeft geleerd wat stress betekent voor servers. Want ze hebben ook zo'n gamepje draaien wat schijnbaar nogal wat spelers heeft ;)
SC2 games tussen zulke "professionals" zijn al te zien op YouTube. Blizzard toont de gevechten tussen de professionals in zogenaamde "Battle Reports". Ik vind dat je al een goed idee krijgt van de gameplay als je de videos bekijkt en het ziet er allemaal veelbelovend uit.

Toch vind ik het zelf jammer dat RTS spellen tegenwoordig redelijk ingewikkeld zijn vergeleken met bijvoorbeeld Warcraft 2 en het is wat lastiger om een beetje effectieve speler te worden.

Bij deze een Battle Report: http://www.youtube.com/watch?v=ruGonoCrql4
Ik hoop voor de fans van de serie dat het spel geen teleurstelling word. Maar als ik hier en daar de verhalen van fans lees, zal het vrijwel onmogelijk zijn om de verwachtingen waar te maken.
Wat ik heb gehoord over de game is dat het eigenlijk een grafisch opgepoetste versie is van de eerste Starcraft, en dat de wijzigingen minimaal zijn. Bij zulke ontzettend populaire en goede games is dat vaak het beste dat je kunt doen, verandering is in zulke series bijna altijd negatief.
En als je dan weinig veranderd hebt word het daar weer op afgekraakt. Vandaar dat het me een lastige klus lijkt voor ze om het niet tegen te laten vallen. :X
Ik zou het geen Starcraft meer noemen als het een endwar achtig iets wordt. Als het Starcraft 2 heet kan het ook bijna niets anders zijn dan een opgepoetste versie van starcraft 1. Om eerlijk te zijn is dat ook het enige echte reden waarom ik het ga kopen en ZEER teleurgesteld ben dat de beta is doorgeschoven (ik ben ingeschreven en wacht er al aardig lang op).

Datzelfde heb ik ook gehoord op tweakers.net maar, kan het ook echt anders? Het is een strategy game welke ik enkel multiplayer ga spelen. De campagne's zullen vast iets anders zijn dan deel 1 en je moet het zelfs 3 keer kopen en/of upgraden.

Wat ik verwacht:

-nieuwe units (ruim aanwezig)
-grafische vooruitgang (bekijk de filmpjes, aanwezig)
-Terran vs Zerg vs Protos (goed dat ze geen nieuwe ras plaatsen)
-het liefst meer units mogelijk maken (bij deel 1 kon de engine niet 8 spelers x 200 aan)
-OP TIJD UITBRENGEN (ruim onvoldoende)
-nieuwe mappen (zal vast lukken)
Waarschijnlijk niet nee. Maar theoretisch kan er bijna een half jaar tussen zitten. Januari 2010 de beta en juni 2010 de release. Maar Blizzard kennende, it`s done when it`s done, zal het nog wel uitgesteld worden.
zo is het! ze geven altijd ne release maar kan zo weer opschuiven door het "it's done when it's done" principe
jah maar dat wil je toch uiteindelijk ook?

je wilt toch geen half brakke game, die dmv updates fatsoenlijk te noemen valt?

dan maar ff wachten...

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 9 november 2009 18:43]

Er zit nog steeds bijna een half jaar tussen het begin van Q1 2010, en het eind van Q2 2010. Maar het lijkt inderdaad wat optimistisch.

Een optie is natuurlijk wel dat ze zelf intern al de programma technische dingen al goed getest en gedebugged hebben. Maar dat het ze voornamelijk gaat om balance dingetjes. Ik kan mij voorstellen dat ze hiervoor minder tijd nodig hebben dan voor het werk wat bij sommige andere games in beta fase nodig was.
Why am i not surprised? :D

Ik snap even niet waarom ze dit in 3 delen splitsen.
Het meeste werk aan het bouwen/programmeren van een goede RTS is de balance, en niet de campaigns.

Ik neem aan dat je met de Terrans dus ook de Protoss en Zerg gaat bevechten, welke dan dus al gebalanceerd zouden moeten zijn.

Ik gok dat dit een prachtige Blizzard geldklopperij-strategie is.

Ik kan ze geen ongelijk geven met zo'n populaire franchise.
Tja, het kan natuurlijk zijn dat ze voor ieder deel een nette 20 euro vragen, waarmee je in het totaal op 60 euro zou zitten. Dat zou een prima bedrag zijn, maar ik denk dat het waarschijnlijker is dat ze ieder deel voor 40-50 euro op de markt gaan brengen. Dat zou best jammer zijn en natuurlijk je reinse geldklopperij.
Maar we zullen wel zien hoe het gaat in Q2 2010.
De campagne waarin de buitenaardse Protoss en Zerg centraal staan verschijnen later, in de vorm van uitbreidingen.
SC2 zal wel voor een normale prijs (~50 euro) in de winkels komen te liggen en de uitbreidingen voor rond de 20-30 euro. Aangezien SC2 al wel de volledige multiplayer bevat, wat toch het hoofdpunt is, is dit waarschijnlijk voor de meeste mensen een goede oplossing.
Nu krijgen ze waar ze op zitten te wachten en kunnen ze later alsnog de 2 extra delen kopen. Of niet, het is uiteraard geen verplichting om alle 3 campaigns te kopen.

SC moet het toch hebben van multiplayer en gekoppeld met Battlenet 2 release is het niet gek dat ze zoveel mogelijk dev tijd hierin willen stoppen.
Eerst zien, dan geloven. Blizzard is namelijk wel Blizzard-Activision. Je weet wel, dat bedrijf waar Bobby "geldwolf" Kotick de CEO van is.
Het kan best dat dit bewust gedaan is, ze verspreiden zo wel hun media coverage over een grotere periode.
Elke release zal veel media aandacht krijgen en met veel geweld worden gepresenteerd.
Tel daar de release van een SC 2 battlechest achter aan (Alle 3 CE delen in 1 pakket) en je kijkt naar een flinke markt.
Maar, het moet ook wel.
Ondanks dat Blizzard nu samen is gegaan met Activision genereert de Blizzard tak nog steeds weinig titels.
Buiten Warcraft, Starcraft en WoW heeft Blizzard niet iets noemenswaardig op de markt.
En daar komt de komende paar jaar alleen de "Unknown" mmo bij, maar die staat nog in de pre-ontwikkel fase.
Dus de content die ze releasen moet en van goede kwaliteit zijn en ook genoeg geld opbrengen om het gat tussen releases te overbruggen.
Het is geen Fifa of NFS wat elk jaar weer een vervolg krijgt, dus de individuele delen moeten wel grof geld opbrengen.
Buiten Warcraft, Starcraft en WoW heeft Blizzard niet iets noemenswaardig op de markt.
Vergeet Diablo niet... ;)
En The Lost Vikings natuurlijk. GE-WEL-DIG spel! (geen grapje)
Ze produceren niet veel games, maar elke game die ze uitbrengen zet wel nieuwe verkoop records neer en wordt door alle gamesites/bladen beloond met op z'n allerminst een 8(van de 10) gewoonlijk in de 9.x range / best game of the year.

Ik zie het gewoon als het tegenovergestelde van EA. i.p.v. veel van hetzelfde te releasen met de hoop dat wat aanslaat maak je iets wat gewoonweg goed is.
Ik heb in ieder geval een hoge pet op van Blizzard en kan me vermaken met al hun games (met uitzondering van Diablo want dat ligt me niet)... zijn bijzonder weinig non-blizzard games die een goede indruk op mij hebben achter gelaten.
Of het geldklopperij is, zal afhangen van hoe compleet ieder deel is. Wanneer je je met ieder deel een uurtje of 20-50 bezig kan houden vind ik 40-50 euro prima hoor. Alleen weet ik niet of iedereen dan het laatste deel nog zal kopen :+
Waarom splitsen? De Terran-campagne die in Wings of Liberty zit, is behoorlijk uitgebreid :-) Volgens Blizzard zal alleen die al uit minimaal 26 missies bestaan, en dat gaat voor die van de Protoss en de Zerg ook gelden. En als je de campagnes uit Warcraft III kent, dan zijn die niet alleen uitgebreid en de moeite waard, je kunt je voorstellen dat daar ook behoorlijk wat werk aanzit...
Ach ja, als het uit komt is het ten minste wel gelijk af in tegenstelling tot de meeste games van andere uitgevers.
Behalve dat je het in 3 verschillende delen moet kopen omdat ze de campaign nog niet af hebben...

Het is maar waar je je prioriteiten legt. Maar goed, ik denk ook wel dat dit een geweldig eindproduct zal opleveren.

Blizzard games moeten immers ook jaren mee gaan. Je krijgt zeker waar voor je geld.
Ik vind het weer jammer dat ze het niet op tijd af krijgen, in dit geval de beta dan. Dit i.v.m. dat ik liever een iets minder soepel spel beta-test en dan nog meer invloed heb op het uiteindelijke product, dan dat ik eigenlijk een 'af' spel speel en dan een maand later hetzelfde spel nog moet kopen. Dus hopelijk krijgen 'wij beta-testers' (zover de kans is dat ik danwel wie dan ook wordt gekozen) de kans om nog veel invloed uit te oefenen...
Ah jammer, dat laat niet veel tijd over om issues met wine te melden, tenminste als ik uberhaupt een beta invite krijg.
Hoop deze uiteindelijk will kunnen spelen onder Linux, jammer genoeg bied Blizzard daar nog geen optie voor aan, wel voor de Macs dus dan is het merendeel van het werk al gedaan lijkt me (opengl i.p.v. directx).
via wine in opengl mode draaien. Werkt meestal perfect. Ik had zelfs meer fps in wow onder ubuntu dan in windows
Jammer dat dit gebeurd maar zo lang het eind resultaat er mag zijn, waar ik wel van uit ga neem ik dit voor lief.
Als er 1 ontwikkelaar is die dit kan maken zonder al te veel woedende fanns achter zich aan te krijgen is het blizzard wel, veel wat hun aanraken word immers goud om het zo te zeggen.
Ze hebben erg veel credits op gebouwd en mijn ziens terecht.

Ik kijk uit naar deze game, de verwachtingen zijn echt enorm hoog bij velen en kunnen ze het waarmaken? ik denk het deels wel anderzijds niet omdat als je leest wat echte fanns verwachten tja het verwachting patroon is echt torenhoog, denk wel dat Blizzard in de buurt zal gaan komen om alles waar te maken!

Wat ik enerzijds wel jammer vind is dat het spel in 3 delen uit komt.. vraag me nu al af wat gaan de prijzen zijn? ik zou het acceptabel vinden als ze rond de 25 euro per deel in de winkels komen( zit je nog op 75 euro) voor de totale game dat wel maar goed, toch ben ik bang dat ze de prijs wel wat hoger gaan positioneren en dan kan het voor mensen overkomen als geldklopperij.

Maar gezien hun status denk ik, ach weet ik wel zeker dat ze er mee wegkomen, die miljoenen fans zullen het gewoon kopen, al is het maar op het compleet te hebben.
Alles hangt ook af van de kwaliteit en vooral van hoe uitgebreid een deel is
De multi zit er al bij het eerste deel in en daar gaan de meeste mensen gebruik van maken, het is puur de singleplayer waar je 3* voor mag gaan betalen.
Je word dus nergens gedwongen om alle delen aan te schaffen als je de multi wilt spelen


Denk buiten het economisch oog punt dat ze het ook doen om de miljoenen mensen in hun greep te houden, de aandacht vast houden dus, als we uit gaan dat het eerste deel een topper word dan kunnen ze al helemaal wat langer over het andere deel gaan doen omdat mensen zo enorm benieuwd zijn en niet kunnen wachten tot het uit komt en de tijd er tussen dus voor lief nemen
Wat wel goed is en waar veel mensen gebruik van gaan maken is de multi, en die zit er gewoon helemaal in bij her eerste deel als ik het goed had gelezen

Dus ik begrijp het dus ook weer wel, ze kunnen het natuurlijk ook als 1 pakket lanceren alleen dan zijn we bij wijze van 1 a anderhalf jaar verder voor dit uit zal komen
Maar ik weet zeker dat omdat we moeten wachten, het uiteindelijk meer dan waard zal zijn

[Reactie gewijzigd door pino85 op 9 november 2009 13:55]

Ik sluit me aan bij de *Ik hoop dat...* groep, want dit spel is nou al zo lang in ontwikkeling dat ik me aan het afvragen ben wat er nou precies zo speciaal aan is. Je zou bijna zeggen dat Blizzard zelf ook een Warcraft addiction heeft opgebouwd in de afgelopen paar jaar en dat ze nu zelf moeite hebben over te stappen op een ander concept.

Wanneer mogen we World of Starfcraft gaan verwachten? ;)
Had Blizzard niet een regel dat ze maar 1 grote titel en 1 expansie per jaar wilde uitbrengen?

Ik ben benieuwd of het doorschuiven van SC2 dan weer concequenties heeft voor de andere grote titels die gepland stonden voor 2010.
jep; dit is geen goed nieuws voor de DIABLO fans om het zo maar te zeggen. Maar wie weet...
Op zich vindt ik het niet zo erg dat het spel wat later verschijnt.
Liever een goede versie die goed werkt en zonder veel bugs dan slecht werkend en vol problemen.
Het is een mooie game, kijk uit naar het nieuwe deel, maar dan wel goedwerkend !
Heb ik wel wat extra wachtijd voor over
wtf.. alleen PC...

Blizzard deed het juist zo goed met Mac games :S
Don't worry:
Will there be a console version of StarCraft II?

StarCraft II is being developed for Windows and Mac. We have no current plans to bring the game to any console platform.
sinds wanneer is een mac geen persoonlijke computer?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True