Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Een woordvoerder van ontwikkelaar Blizzard heeft laten weten dat StarCraft II: Wings of Liberty niet alleen vanuit het standpunt van de Terran gespeeld kan worden. Het spel bevat een mini-campagne waarin de Protoss centraal staan.

Een woordvoerder van Blizzard die schuilgaat achter de nickname Xordiah, heeft via het forum van de ontwikkelaar bekendgemaakt dat de rts StarCraft II: Wings of Liberty een Protoss mini-campagne bevat. De ontwikkelaar had eerder juist laten weten dat Wings of Liberty, dat in 2010 in de winkels verwacht wordt, alleen een campagne zou bevatten die vanuit het standpunt van de Terran gespeeld wordt. Xordiah maakt echter ook duidelijk dat de Protoss-campagne verschilt van het spelen met de Protoss in multiplayer. Tijdens de mini-campagne krijgt de speler niet alle eenheden en gebouwen van de Protoss tot zijn beschikking.

Het spel bevat drie speelbare rassen. Naast de Terran en de Protoss kan de speler ook met de insect-achtige Zerg het strijdperk betreden. Oorspronkelijk zou de campagne in het spel in drie delen uiteen vallen, net als in het eerste deel. De speler zou met elk van de drie rassen een aantal missies spelen, die samen een verhaal vormen. Blizzard besloot in 2008 echter om het spel te splitsen in StarCraft II: Wings of Liberty en de uitbreidingen Heart of the Swarm en Legacy of the Void. In Heart of the Swarm staan de Zerg centraal, in Legacy of the Void de Protoss.

Starcraft II Terran

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (36)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Ik vind het persoonlijk een vreselijke trend tegenwoordig om alles in uitbreidingen te steken. Binnenkort krijg je nog maar één level, en de rest mag je extra aankopen. Waar is de tijd dat een spel een spel was, en niet een onafgewerkt deel, en de rest komt wel via een "expansion" pack.
Inderdaad. Het lijkt wel alsof zo'n beetje ELK spel DLC krijgt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Als ze de DLC nou eens gingen maken als het echte spel al helemaal af is. Dan kunnen ze "verse" ideen in de DLC bouwen en krijg je ook goede DLC. Niks wat al bij het spel al moeten zitten....
Dus zoals ze het bij Fallout 3 aanpakken dan? Als je dat spel voor meer dan 90% hebt gespeeld heb je der al menig uur opzitten. Dan is extra DLC wel echt van toegevoegde waarde.

Maar er is gewoon te veel te verdienen met chapters en extra DLC... ik wacht ook al met smart naar Halflife 2 : part 3
Inderdaad. Het lijkt wel alsof zo'n beetje ELK spel DLC krijgt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Why not? Vanuit commercieel oogpunt (en dat is *het* criterium voor veel uitgevers) is het een melkkoe. Als je de basis hebt, wil je de rest ook hebben, en door dit downloadbaar te maken, is de aanschaf snel gedaan.

Daarnaast is DLC niet overdraagbaar, dus als je de basis doorverkoopt en de tweedehands-koper wil ook de uitbreiding, verdienen ze daar 2x aan.

En wat de gamer zelf vindt... tja. :(
Als ze de DLC nou eens gingen maken als het echte spel al helemaal af is. Dan kunnen ze "verse" ideen in de DLC bouwen en krijg je ook goede DLC. Niks wat al bij het spel al moeten zitten....
Terug naar SC2: wie zegt dat ze dat niet doen? Ideeen over de 2 nieuwe campagnes zullen ze al hebben, maar ik vermoed dat Blizzard zich daar pas op gaat richten als het eerste deel klaar is. Niet zoals EA doet, en de content al op de disc zetten, en de unlock-code als DLC aanbieden.
Jij vindt dat het al bij het spel moet zitten... DLC kunnen ze niet pas gaan ontwikkelen wanneer het spel al in de winkel ligt dan begint iedereen steen en been te klagen dat het een jaar duurt voor de eerste DLC beschikbaar komt. Ze snijden niks uit het spel er wordt gewoon een appart ontwikkelteam ingezet om DLC te ontwikkelen vaak lang voordat het spel in de winkels moet komen te liggen. En daar is niets mis mee.
Ik ben blij voor je dat jij in je eigen wereld leeft waar dat allemaal zo is.

Wij leven in de echte wereld, en daar gaat het toch echt zoals hierboven bescheven.
Alle content is er, maar wordt gewoon volgens een tijdlijn vrijgegeven, wat voor de uitgever meer geld betekent. En dat is waar het om gaat, GELD.
Wie zegt dat het onafgewerkte delen zijn? Een TV serie komt toch ook niet in 1 keer op de buis? Dat heeft meerdere seizoenen. Tevens kun je wel de volle multiplayer spelen.
Hij bedoelt niet specifiek Star Craft II natuurlijk, maar games over het algemeen. Het is inderdaad een trend dat tegenwoordig de DLC (= €) soms al verkrijgbaar is voor games, terwijl bijvoorbeeld schrijnende bugs nog steeds niet opgelost zijn. Daarnaast is het ook niet per se zo dat als ze een game kleiner maken en later gaan uitbreiden met DLC, die game dan goedkoper wordt aangeboden.

Ik heb zo even geen voorbeelden helaas, maar dat is waar tc982 onder andere op doelt lijkt mij. :)
Natuurlijk kan je multiplayer spelen omdat bij een campagne de balans sowieso al op orde moet zijn ongeacht met welk ras je speelt dus hieraan een multiplayer koppelen is geen tot weinig werk. Het gaat hier om het verhaal en de missies (ze zeggen dat elke missie een uniek gameplay onderdeel krijgt) en dat kan heel veel tijd in beslag nemen en zeker gezien Blizzard het verhaal gewoon goed op orde wilt hebben (zoals bij WC3)

Het zal me niet veel verbazen wanneer er ook nog extra units bij elke uitbreiding komen (of extra mogelijkheden voor je unit's gezien hier ,net als bij WC3, rpg invloeden zijn opgenomen!)
zolang ze de terran campagne ook echt lang genoeg maken (zonder een hoop filler levels natuurlijk) voor 1 spel dan heb ik er niet zo'n moeite mee. zolang de expansion packs ook maar te betalen zijn natuurlijk.
Hoe moeten we dit nu gaan zien? Worden het drie spellen die elk het formaat van een 'normaal' spel hebben en gaan we drie keer 40 euro betalen, of is het normaal spel dat in drieen gehakt wordt en dat drie keer 10-15 euro kost?

Ik ga er even vanuit dat Blizzard niet zo aso is om drie keer iets van het formaat van de originele SC campaigns uit te geven en ons daar full price voor te laten betalen...
Wat ik tot nu toe begrepen heb:

Het worden 3 losse games. Elk deel bevat de campaigns (ong. 30) van 1 ras, maar met elk deel kan men alle rassen in multiplayer spelen. Het eerste deel wordt sowieso normale prijs (ong. 40,-), de overige zouden best iets goedkoper kunnen zijn, maar eerder 20-30 euro.
'T is 3keer volle pot betalen. Heeft Blizzard al vanaf het begin laten weten.
Heb je een bron?

Het laatste nieuws was juist dat het 1 basis-spel en 2 goedkopere uitbreidingen ging worden.
Dat mag ik toch hopen, de uitbreidingen voor HL2 waren ook niet goedkoop (ik meen 30 euro bij uitkomen), maar je betaald er in ieder geval niet de volle 50 euro voor.
Moet ik nu echt nieuws van anderhalf jaar terug gaan opzoeken? Ik ben vrij zeker dat jouw Google dezelfde is als de mijne om bruut maar eerlijk te zijn.
Het duurt onderhand veel te lang. In mijn ogen gaat het zinnetje "it's done when it's done" niet meer op. Dit gaat meer de "duke nukem whenever" kant op.
Command & Conquer 4 komt notabene eerder uit dan starcraft II !!!.
Ik vind het ook erg jammer dat ze de fans zo lang laten wachten (waaronder ikzelf) laten wachten op het spel.
Ik hoop echt dat ze de hoge verwachtingen waar kunnen maken anders zou het nog wel eens lelijk kunnen aflopen voor blizzard.
Toch ben ik ervan overtuigd dat het wel een goed spel zal worden en het achteraf wel de moeite waard zal zijn. keeps finger's crossed.......x :) x
Ik kan je alvast zeggen dat het voorlopig niet 'lelijk afloopt' voor blizzard ;) ze hebben nog een ander goedlopend project waar veel centjes mee worden verdiend. Daarnaast heb ik persoonlijk 10 keer liever een GOED afgewerkt spel, dan een spel een jaar eerder kunnen spelen dat slecht gebalanced is en vol bugs zit. Het gaat wel goedkomen joh :)
Toch mooi om te zien dat Blizzard een beetje afwijkt van alleen op de Terrans in te gaan in hun eerste deel. De Starcraft verhaallijn is echt geweldig, en om nu alleen maar één Ras per game eruit te lichten vind ik nog steeds wat karig.

Sowieso vraag ik me af wat de volgende delen van Starcraft 2 gaan worden. Zeker weten dat we volle mep gaan betalen voor "episode 1", dat is te verwachten. Maar als dat ook geldt voor de Protoss en Zerg edities vind ik het nogal een ripoff, tenzij het kwa content wel de moeite waard is. Anders zie ik liever dat de Protoss en Zerg edities terug komen als uitbreidingen of DLC.
Alle delen zijn volle pot betalen. Langs hun supercoole portal die niets dan positief is voor de gamers, kan je ook zaken als mappen kopen en downloaden (spelers kunnen gratis custom mappen uploaden maar ook voor geld verkopen, raadt eens wat de leukere mappen zullen worden).

SC2 wordt weer dikke fail voor klantvriendelijkheid. Nu EA zich begint te herpakken en naar ons begint te luisteren, is het Activision-Blizzard die de eikeltjes van gaming moeten beginnen uithangen.
Daar is een hele simpele reden voor, Activision/Blizzard wordt geleid door Bobby Kotick die niets met gamen heeft maar alles met geld verdienen.
Ik denk da het 3 keer iet minder als de volle mep wordt.
Eerlijk gezegd maakt het mij nie veel uit, daar ik maar 1 deel moet hebben voor de LAN/Online.

En als de campagne lang en groot genoeg is denkik da de rest erook mee kan leven.
Als het een volledig spel met een volledige campagne is die goed is voor 20+ uur spelplezier heb ik er helemaal geen probleem mee om de volle mep te betalen. Sterker nog, dan vind ik het juist fijn dat er nog twee delen komen; zoveel goede RTS-spellen zijn er niet.
Ik denk niet dat Starcraft 2 slecht zal worden qua gameplay, maar de graphics vind ik nu niet bepaald denderend. Ook sommige nieuw bedachte units vind ik verre van overtuigend. Enkele oude en enkele nieuwe units zijn dan wel weer leuk bedacht. Starcraft 1 zal nooit geëvenaard worden, en zeker niet overtroffen worden. De gfx van Starcraft 1 had echt wat bijzonders voor mij, iets grauws, maar ook sfeervol. Starcraft 2 is veel te kleurrijk, ik begrijp dat niet helemaal. Het ziet er imo nog kleurrijker uit dan Warcraft 3 (waar dit wel begrijpelijk is bij Warcraft setting). Vraag me af waar je dan mee bezig bent. + het feit dat het nu veel te lang aan het duren is voor dit 1e deel uitkomt. Ik kan begrijpen dat de balancing lastig is, maar dat het jaren duurt kan toch zeker niet.

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 4 januari 2010 11:47]

Gewoon blijven wachten maar weer.

Wat ik wel weet en heb ook gelezen op hun eigen website (kan het niet zo snel terug vinden)
Dat je strarcraft 2 Terran koopt je alle rassen online/lan kan spelen alleen heb je de missies van Terran alleen. Later komen de Protos en Zerg uit. Waarom het duurt anders te lang. Dus als je graag online speeld heb je aan 1 versie genoeg. Als je beide speeld moet je wachten en ben je iets meer geld kwijt. Maar vergeet 1 ding niet het is blizzard en hun kennende zullen de addon's lang zijn. Niet zoals de meeste spellen dat je ze uitspeeld in minder als 10 uur. En denk niet dat ze voor elke versie de volle pond zullen vragen. En als ze het wel doen weet je ook dat het waard is. Support van deel 1 is er nog steeds. We praten niet over EA he :).
Gewoon wachten. (en dat duurt laaaang bij hun ;( )

en er zijn al aardig wat youtube movies. Zeker de moeite waard.

http://www.youtube.com/vi...&search_query=starcraft+2

[Reactie gewijzigd door wschutte op 4 januari 2010 19:59]

Ik had het dan ook wel enigzins logisch gevonden als er ook van de zerg een minicampagne zou zijn.

Ik heb wat reviews gezien en die liegen er niet om. Wordt een mooi spel. Ik vind het wel veel op het eerste deel lijken maar qua gameplay is het echt weer een superspel.
Welke reviews heb je het over? Het spel is nog niet eens uit. En previews geloof ik nooit wat van, zelfs over de meest waardeloze spellen zijn fantastische previews geschreven omdat die dingen voor 80% gebaseerd zijn op beloftes van programmeurs die vaak niet waar gemaakt worden (al valt dat bij Blizzard doorgaans wel mee).
Er zijn wel degelijk betrouwbare previews op basis van betaversies en dergelijke.
Ik heb ook al twee potjes gedaan op GamesCom '09, en ik was zeker niet de enige. Genoeg mensen hebben achter de schermen wat langer mogen spelen van gamebladen enzo.
ik heb er op de press-only day van LGC08 op mogen spelen met veel moeite, er stonden daar tientallen journalisten te drummen en uiteindelijk heb ik 2 sessies van een kwartier toen kunnen spelen.

als je gaat met als ENIGE doel SC2, dan kan je op de volledige beurstijd misschien wel 2 uur bij elkaar sprokkelen, maar da's meestal op verschillene machines zonder verdere toegang, dus screens/savegames kan je niet maken en een spel als SC2 enkel op de multiplayer previewen is redelijk nutteloos, net omdat daat bijna nix aan is veranderd
er zijn enkel nog maar previews van, reviews kunnen enkel gemaakt worden als het al gold is en dat is nog niet het geval
is nu best wel marketinglogisch... Eerst Terrans met Protoss teaser, straks Protoss met Zerg (en Terran?) teaser. Krijg je een stukje voorgeschoteld en kriebelt het vast naar meer...
Guess again BitchCrew, er komt geen LAN support in SC2.
daar wilden ze uiteindelijk toch wel iets mee doen? Nadat je je game online hebt geverifieerd ofzo?
Nee enige toegeving die ze hebben gedaan is dat je gewoon eens tijdens het inloggen moet connecteren en daarna kan je wel zonder internet. Maar daarmee zijn nog altijd veel LANsituaties niet aangepakt.

Vele games met LAN zijn tegenwoordig eigenlijk gewoon privéservers online geworden ipv een echt netwerk over lan. De industrie heeft er helemaal geen belang bij om de LANscene uit te moorden dus het is niet echt begrijpbaar.
En zelfs dat is alweer teruggedraaid. Edities die b.net activated zijn hebben wel degelijk LAN support (hoewel er mogelijk wel af en toe een transparante re-activatie nodig is), het enige waar nog niets over gehoord is, is de spawn mogelijkheid: in SC1 is het mogelijk om een 'spawn' te installeren bij een vriend/kennis, wel met je eigen key, en die persoon kon dan multiplayen (maar niet zelf games createn, of games joinen zonder de 'volle versie' er in). Ideaal voor LAN, en de meeste mensen met de spawn versie haalden snel genoeg toch wel de volle versie ;)
Dat komt er volgens mij wel in, alleen om via LAN te spelen moet je eerst ingelogd zijn op battle.net; om piraterij te voorkomen dus. Prima oplossing naar mijn mening. Wordt ook wel steeds vaker gebruikt in games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True