Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Blizzard overweegt om zijn nieuwe real-time strategygame StarCraft II geschikt te maken voor lan-multiplay. Wel zal nog steeds een internetverbinding met Blizzards Battle.net-portal nodig zijn om het spel in multiplay te kunnen starten.

Logo Starcraft IIDe game zal volgens Greg Canessa, ontwikkelaar voor Blizzards Battle.net-dienst, eenmalig of periodiek een verbinding leggen met Battle.net om te controleren of de gebruikte StarCraft II-versies legaal zijn aangeschaft. Voor de multiplayer-potjes zelf zal waarschijnlijk gebruik worden gemaakt van p2p-netwerkverbindingen zodat een lage latency en hoge bandbreedte op lan-parties mogelijk is. Canessa deed zijn uitspraken tegenover gamesite ShackNews tijdens het BlizzCon 2009-evenement dat afgelopen vrijdag en zaterdag werd gehouden.

De toezegging van Canessa is opmerkelijk, omdat Blizzard eind juni van dit jaar nog bekend maakte dat de lan-optie uit het spel was geschrapt. Het nu voorgestelde alternatief is een handreiking naar gamers. Er werd namelijk gevreesd dat alle communicatie via Battle.net zou verlopen, waardoor vertragingen op konden treden tijdens het spelen. Een petitie voor lan-ondersteuning in StarCraft II leverde meer dan 120.000 digitale 'handtekeningen' op. Met deze oplossing komt Blizzard tegemoet naar wensen van klanten, terwijl het tegelijkertijd de verkoop van de game veilig stelt.

Mogelijk is de toevoeging van de lan-mogelijkheid en het geschikt maken van de Battle.net-gameportal, de reden dat de introductie van StarCraft II is doorgeschoven naar 2010. Overigens voorziet Blizzard ook een andere game van de 'pseudo'-lan-optie. Zo bevestigde Jay Wilson, lead designer van Diablo III, tegenover ShackNews dat ook deze game op dezelfde manier in multiplay via een lan te spelen zal zijn.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (32)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Lijkt me dat "illegaal" spelen tijdens LAN party's de populariteit van een game eerder groter maakt. Er wordt meer Starcraft II gespeeld, want iedereen kan het installeren en dus gratis reclame.
Dat iemand de paar dagen per jaar dat hij op een LAN party zit wat heeft aan zijn illegale installatie zal de verkopen IMHO niet schaden
Vraag fabrikanten dan om een LANoptie in te bouwen waardoor je een deel van het spel kan delen tijdens de spelsessie. Vele games op de Nintendo DS doen dit en het is grote zonde dat het niet is overgeslaan op PC games.
Met games illegaal te downloaden bewijs je enkel dat je van mensen hun arbeid wil leechen en er plezier aan beleeft.
Starcraft had juist een mooie optie.

daar kun je full versie of een SPAWN versie op je pc intalleren. de spawn versie kan je gebruiken om toch in een lan game mee te spelen zonder dat je het spel gekocht heb.
Dat is ongeveer het principe wat bij de Nintendo DS algemeen gebruikt wordt ipv een rariteit te zijn. Nintendo kreeg altijd het geklaag dat mensen thuis games in het veelvoud moesten kopen.
Op de DS moet de host het spel in multiplayer starten en vervolgens kunnen andere mensen die multiplayer mode in het geheugen inladen. Dus eens de clients hun DS uitzetten, is het spel weg. Daarbij downloaden ze ook enkel een beperkte versie waar enkel mp inzit.

Als Nintendo op zoiets kan komen, waarom staan we op de pc dan nog steeds stil.
IDD, ik weet nog dat je de eerste Age Of Empires met zn 2en kon spelen met 1 cd. Dat was gaaf. Ik speelde altijd met een vriend van mij. Je kon destijds via msn het spel opstarten om te spelen. ( weet trouwens niet of het nog steeds mogelijk is)
Je vergeet gemakshalve dat je alleen van 'gratis reclame' niet kunt leven. Als dat zo was, dan kon je ook wel gratis een auto krijgen bij de dealer wanneer je belooft daar 'gratis reclame' voor te maken bij vrienden en kennissen. Vreemd genoeg is er geen dealer die daar aan begint. Gek heh? :P

Uiteindelijk moet er namelijk gekocht & betaald worden.
Je vergeet gemakshalve dat een auto niet uit zo goed als gratis te dupliceren 1tjes en 0tjes bestaat.
En jij vergeet dat de 1tjes en 0tjes niet gratis worden geproduceerd!
Zet een torrent neer van een "spawn" versie (client-only voor lan-only, dus geen online play of games hosten) en je 1tjes en 0tjes worden gratis geproduceerd (door de community verspreid). De game zelf is toch al gemaakt als het uit komt, en of iemand het spel links laat liggen of gratis speelt maakt dan weinig meer uit voor je inkomsten. Als ik een spel had gemaakt had ik liever gratis reclame dan dat iedereen die het toch niet kan betalen het spel negeert.
Het enige wat uit zou maken is of degenen die het gekocht zouden hebben nu ineens voor de gratis versie zouden gaan of niet. Maar met een "spawn" had je altijd nog een volledig versie nodig om het te kunnen spelen, en degenen die het een tof spel vinden zullen het dan toch wel gaan kopen voor de singleplay of online play.
Het is voor mij lang geleden maar volgens mij dankt Starcraft I diens populariteit aan de LAN optie en dat men via LAN niet meerdere licenties nodig had. Dit is voor vele een drijfveer geweest om als nog SC aan te schaffen om online te spelen. Het zou erg jammer zijn om voor een LANparty alsnog een internetverbinding verplicht te stellen omdat dit vaak ontbreekt. Overigens zowieso de keuze om enkel via een online verbinding zoals in de eerste instantie werd aangegeven is erg vreemd. SC kent een ongekende hoge snelheid in gaming waarbij zelfs secondes tellen, een toevallige extreme lag met je 56k was al vaak genoeg te verliezen zonder dat je wist wat er gebeurde.
Je moet natuurlijk wel bedenken dat Starcraft uit een tijdperk komt waarin computergames relatief gezien veel minder verkochten en waar reclame voor games bestond uit een kleine poster in de winkel waar het verkocht werd. Er is veel veranderd, naamsbekendheid is enorm gegroeid, populariteit van andere games als Diablo II, Warcraft 3, World of Warcraft, de gameindustrie in zijn algemeenheid is erg gegroeid, waarbij reclames op televisie en in bladen ook meer en meer aanwezig is.

Er zullen nu genoeg mensen zijn die Starcraft II kopen, omdat deel 1 zo geroemd was, omdat de andere Blizzard spellen zo populair zijn en omdat er waarschijnlijk aardig wat meer reclame voor zal zijn.
Ik zou het inderdaad tof vinden van blizzard als ze de 'spawn' optie terug brachten in Starcraft 2, zodat iedereen bij een vriend/kennis een speciale install kan doen die alleen met/tegen het origineel kan multiplayen. Zo kon je vrienden kennis laten maken met het spel in multiplay (door eerst een potje co-op), waarna ze het waarschijnlijk zelf aanschaften daarna.
Met de ~300 APM die een beetje professionele Starcraft-speler haalt is 0,1 s hangen al goed voor 30 gemiste acties en dat is gewoon veel. Genoeg voor een Koreaanse pro om een game op te verliezen.

Ed: oeps, rekenfoutje maak thele post irrelevant

[Reactie gewijzigd door Bacchus op 23 augustus 2009 13:32]

300 per seconde is wel erg veel hahahaha! :D
Ik weet dat het vrij ironisch klinkt, maar ik dacht dat Starcraft werd geroemd om de multiplay, dus dat zal Blizzard bij deeltje 2 dan ook proberen weer op een hoog niveau te krijgen. Dan is een LAN-optie toch wel noodzakelijk?

Tuurlijk kan het wel 100% via internet, het voelt alleen wat overdreven als je met 8 man in n ruimte zit, met een 1,5 Mb/s verbinding, lijkt me dan.
De P2P verbinding in het spel zou er dan voor moeten zorgen dat de communicatie direct over het lan gaat, maar er moet wel eerst verbinding met battle.net gemaakt zijn.
Blijkbaar zijn ze dat laatste nu van plan om te implementeren en was het eerst wel origineel de bedoeling alles over de Blizzard servers te laten gaan.
Beter....heeft die petitie toch nog iets uitgemaakt ^^. Kan niet wachten, lijkt een toffe game te gaan worden.
Nou ik denk meer dat ze in de gaten hebben dat ze dit handel gaat kosten. Starcraft z'n succes is mede te danken aande vele LAN party's waar het werd gespeeld. Draai vooral dat de nek om en er wordt minstens (gok ik) een derde aan inkomsten gemist. Dus het is niet zozeer wel willendheid van Blizzard maar meer "dat gaat ons geld kosten".
Dit wat ze nu doen is slecht een hand reiking in mijn ogen en ze weten ook dat dit niet is wat men wil. Geen gezuer met internet, paar pc's koppelen en gamen ! Lijkt me meer om te kijken komen we hier mee weg, zo niet zullen we toch iets "meer" moeten gaan doe om ook die groep mensen over de streep te trekken om het toch te kopen...
Tenslotte succes wordt ook bepaald door verkoop cijfers en dat garandeerd ook weer nieuwe produkten en evt. uitbreidingen.

Ze zullen er echt wel alles aan gaan doen om dit een succes te laten worden en het zal me ook niks verbazen als ze eerst zonder LAN verbinding uit gaan komen en dan later als de meeste het dan toch gekocht hebben het er als nog als een vorm van patch mogelijk gaan maken.
Vermoedelijk zal er voor het gebruik op LAN parties ook wel iets als een 'Battle.NET dedicated server' komen waar 1 serverachtig programma de losse StarCraft II clients binnen de lan party kan authenticeren in plaats dat ieder voor zich dit moet doen.
|:(
Starcraft is p2p, heeft geen server nodig. Een van de clients wordt als master aangewezen (meestal degene die het spel host), maar een echte server heb je niet.
Wat een gezeur om niks zeg.

Dat er een internet verbinding nodig is om via battle.net een LAN multi player game op te kunnen ze vind voor de huidige tijd logisch. Tevens heb ik nog geen LAN-Party mee gemaakt waar geen internet mogelijkheden waren.

Ik zie er alleen maar voor delen in...
Scores kunnen bij gehouden worden, data van gespeelde games kan verzameld worden en zo kan Blizzard de game blijven balanceren en in goede staat behouden. Niet alleen dat, ze kunnen direct na gaan of je een legaal druk hebt, iets wat veel al het geval is op LAN parties dat er een niet legale versie in om loop is.
Als je thuis met vrienden wilt LANnen moet je dus ipv een switch een router gebruiken met allerlei instellingen speciaal voor de poort(en) van SC 2. Ik ken genoeg mensen die daar geen trek in hebben.

Een pro is misschien wel dat je LAN-wins/losses worden meegenomen in je Blizzard account en dat iedereen up-to-date is met de gameversie.
Jammer dat het hele spel uitgesteld wordt alleen voor een lanparty optie. pfft dnakjewel :P
Gezien ik SC1 vooral op lans gespeeld heb, mogen ze van mij dit spel net zo lang uit blijven stellen tot ze de lan play goed hebben. Zonder lan wil ik het namelijk toch niet kopen...
Dat gebruiken ze enkel als smoesje natuurlijk. ;)
Het is anders als je met 1500 man op 2 lijntjes zit. Dan wordt er toch wel het een en andere geshaped en geblocked.

Met campzone kon je bijvoorbeeld amper met steam connecten. Nou heeft deze wel offline mogelijkheden maar toch, als je er al niet vanuit kan gaan dat authenticatie met bepaalde services gaat werken.

Laat staan dat online multiplay een optie is.

-edit: had men koffie nog niet op

[Reactie gewijzigd door lansparty op 23 augustus 2009 13:07]

Blizzard is wel iemand die een oplossing zou willen zoeken voor lan-parties om het mogelijk te maken.(Al is het maar om er wat aan te verdienen). Ik zelf ben allang blij dat het uberhaupt een lan functie krijgt. Nu kan ik iedergeval lannen.

[Reactie gewijzigd door Rutix op 23 augustus 2009 13:21]

Dus ook Diablo 3 krijgt die LAN-functie !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True