Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Japanse wetenschappers hebben in een onderzoek naar dvd-verhuur en -verkoop geen negatieve effecten gevonden van het delen van animatieseries op p2p-netwerken in de dvd-verkoop. Verkopen namen toe als een serie op YouTube stond.

Onderzoekers onderzochten 105 afleveringen van Japanse animatieseries die op tv kwamen en vervolgens op dvd verschenen. In de paper komt naar voren dat als een serie op p2p-netwerk Winny stond, de verhuur van dvd's van die serie afnam. Dat negatieve effect was echter niet te zien in de dvd-verkoop.

Er waren positieve effecten te zien als een serie te zien was op videosite YouTube. Daarbij was er geen effect te zien op de verhuur van dvd's, terwijl de verkoop van dvd's zelfs toenam. De conclusie staat volgens de onderzoekers haaks op de claims van veel partijen uit de entertaimentindustrie, die menen dat als videocontent op YouTube of p2p-netwerken staat, de verhuur en verkoop sterk afneemt. De onderzoekers tekenen aan dat dit onderzoek slechts een indicatie biedt en geen uitsluitsel geeft in deze discussie.

Het onderzoek is uitgevoerd door de Japanse Rieti, Research Institute of Economy, Trade and Industry. Het onderzoek werd uitgevoerd met als onderwerp Japanse animatieseries, zoals Bamboo Blade. Daarbij werden de kijkcijfers, views op Youtube en verhuur- en verkoopcijfers vergeleken. De onderzoekers doen geen uitspraken over andere series of films of andere markten dan de Japanse.

Bamboo Blade

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Maar wel direct enkele bedenkingen erbij. Zo is de japanse cultuur zowiezo niet te vergelijken met de westerse cultuur. Daarnaast toont men net wel aan dat het delen via p2p een nadelig effect heeft. Namelijk het verhuren daalt.

Daarnaast is het imho ook moeilijk een conclusie te trekken. Je kan verschillende series niet met elkaar gaan vergelijken, je test parameters veranderen altijd. Je kan de klok niet terugdraaien en nagaan wat gebeurd er als we dit of dat zouden veranderen. Het zal voor eeuwig en 3 dagen een discussie blijven of illegale downloads een invloed hebben en of deze invloed positief of negatief is.
Kan misschien ook zijn dat de volledige serie op dvd kopen misschien wel goedkoper is dan huren.
Ik ben al een aantal keer tegen gekomen dat een videotheek de losse DVDs verhuurde van een serie ipv. de hele boxed set. Zeker met de lage prijzen van tegenwoordig is het dan al vaak snel interessant om de hele boxed set zelf aan te schaffen. Dat was vroeger wel even anders, ik weet nog dat ik meer dan €100 voor het eerste DVD seizoen van X-files heb moeten neerleggen, nu koop je daar zo een beetje de hele serie voor ;-)
100 Euro? Ik betaalde voor het eerste deel 350 gulden.. Daarna ging ik ze importeren voor 35 Euro uit Australië met NL subs ;)

Maar even terug naar de topic:

Ten eerste denk ik niet dat je een wetenschapper hoeft te zijn om een dergelijk onderzoek uit te voeren.

Ten tweede: Anime is een zeer specifieke stroming, een niche markt. De mensen die hierin thuis zijn weten dat. Je kan dat vergelijken met de trekkies, die gaan ook van expo naar expo en kopen alles wat los en vast zit van de serie.

Dus dat de verkoop van dergelijke series er niet onder lijdt is niet zo verwonderlijk. Ik gaf zelf al aan dat ik de hele serie X-Files ook heb gekocht destijds. Dat was mijn favoriete serie.. Er waren talloze andere leuke series maar die hoefde ik niet nog een keer te zien (noem eens wat: Friends? Cheers?). Het verhuur van dergelijke series is een andere zaak, je kijkt dan naar een grote groep die niet tot de die-hard Anime fans behoren maar een groep die op zoek is naar vertier.

Dat de verhuur zwaar te lijden heeft onder de P2P en YouTube Anime (of andere) uploads is te begrijpen: dat is niet die fan-base, want die gaat altijd voor de heb. Als je de keuze hebt tussen het zien op tv, YouTube of snelle download dan is de keuze sterk afhankelijk van de snelheid van je toegang tot internet (en de keuze voor de snelheid van je abbo is weer afhankelijk van je data-honger or verzamel-drift).

Het is aan de industrie om de verzamelaars blij te houden, we hebben al gezien dat de DVDs destijds gestript werden van het inleg-boekje, een plastic doosje kregen en vervolgens ook nog gestript werden van extra's als bloopers en interviews, alternatief einde.. Tsja, zo verneuk je je klanten natuurlijk..

Die extra's zijn juist de reden waarom verkoop nog relatief goed gaat, die heb je niet op YouTube. Poster bijlagen doen het ook goed.
Ik had mazzel, ik werkte toen d'r tijd bij de Makro en kocht ze tijdens aanbiedingen, anders waren ze al helemaal niet te betalen.

Anime mag dan in het westen een niche markt zijn, maar in Japan is dat zeer zeker niet zo.
ik denk ook dat mensen die films downloaden ook vaak geen geld over hebben voor films/ze mogelijk niet kunnen betalen. Al waren ze niet te downloaden geweest hadden die mensen de films/series waarschijnlijk ook niet gekocht.
Een vaak aangehaalde redenatie (ofwel 'excuus'). Het niet hebben van (genoeg) budget voor het aanschaffen van films of series is geen excuus voor piraterij - het is niet alsof je het nodig hebt ofzo.

Da's de voornaamste reden van piraterij, geloof ik - mensen hebben het idee dat ze recht hebben op het kijken van series, en dat het financieel niet uitkan om volledig daaraan te voldoen. Mensen die alles legaal doen moeten keuzes maken wat ze wel of niet kopen. Mensen die een deel of alles illegaal doen hoeven die keuze niet te maken, die kunnen gewoon alles zien.

Het is denk ik een ding van de moderne tijd - die serie / die film moet je gezien hebben, anders heb je echt wat gemist (zelfde verhaal met games). Iets met meetellen enzo.

[Reactie gewijzigd door YopY op 5 februari 2011 11:41]

Ik heb ongeveer een meter of zeven aan (legale) DVD films thuis, een hoop gekocht toen DVD net actief werd en er toen ook de hoofdprijs voor betaald. En een hele hoop geld uitgegeven aan de paar honderd VHS videobanden te vervangen die ik ook voor veel geld heb gekocht. DVD was prachtig, veel beter dan VHS. Een paar jaar later had je betere kwaliteit HD uitzendingen op TV en effe later kwam men met HD-DVD en Blue-ray, investeren in een van beide was Russisch Roulette, want het was duidelijk dat er slechts een van zou overleven (toen was nog echt niet direct duidelijk dat het BR zou worden). Het hele gedonder weer met beveiligingen die nu zelfs vroegen voor speciale TVs, en de anti kopieer waarschuwingen en reclame zooi waar je niet doorheen kan skippen werd alleen maar langer en langer. Ik heb al jaren zelf geen TV meer, ik kijk alles op mijn monitor, meestal rip ik zelfs mijn eigen DVDs zodat ik geen herrie uit mijn DVD speler heb en niet het gedonder met waarschuwingen/reclame heb (je neemt juist DVDs om van het reclame gedonder af te zijn!). Maar hoelang duurt het nog voordat je geen DVD speler meer kan kopen, net zoals nu een VHS speler niet meer verkocht wordt, ga je nog investeren in een systeem waarvan je in 10 jaar de schijfjes niet meer kan afspelen? Ga je dan weer je hele DVD verzameling vervangen door Blueray of wat er op dat moment populair is? Je kent het gezegde, een Ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen.

Daar komt bij dat producenten het voor zichzelf verpesten:
- Vervelende kopieer beveiligingen die het de gebruiker niet makkelijker maakt.
- Veel te veel waarschuwingen waar je niet doorheen kan skippen.
- Reclame waar je ook niet doorheen kan skippen (je gaat toch juist voor DVD zodat je niet wordt lastig gevallen door reclame).
- Ondertitels die je niet weg krijgt (een setting of zelfs in het beeld gebakken), ik vind Nederlandse ondertitels onder een Engelse film heel erg afleidend, ik wil ze dan ook niet in mijn beeld. Maar mede huisgenoten willen dit wel, dus ik wil wel degelijk de optie.
- Duurt een eeuwigheid voordat een serie wordt uitgegeven in de Regio, if ever.
- Regio codering, enough said.
- Hele slechte vertalingen. Ik ben een Anime fan, mijn Japans is bijna niet bestaand, dus ben ik aangewezen op ondertitels. Het is toch wel heel erg als de fansubs veel beter zijn dan de officiële Amerikaanse ondertitels. Een erg voorbeeld hiervan is Initial D, naast het origineel editen qua beeld ook de karakters Amerikaanse namen geven, soms klopt het verhaal zelfs van geen kant. Mijn dure import dagen zijn dan ook al weer een paar jaar voorbij, series zijn bagger, lopen soms jaren achter. Of worden helemaal niet officieel uitgegeven met ondertitels die ik kan begrijpen. (dubbing *shudders*)
- Kwaliteit van de DVDs zelf is soms totaal bagger, ik heb een DVD van Children of Dune die niet is beschadigd, maar gewoon spontaan onleesbaar is geworden na een jaar.

Ik betaal netjes voor een heel uitgebreid TV pakket van UPC (iets wat ik zelf niet gebruik, maar mijn huisgenoten wel), ik heb een Spotify abbo, ik heb een digital comics abbo van Marvel, ik koop mij computer spellen legaal, mijn iphone/ipad apps legaal, windows licenties legaal, mijn boeken kasten staan vol met boeken, etc. Maar tegenwoordig koop ik ongeveer 1 DVD per jaar, in 2010 was dat UltraMarines special Edition, het jaar daarvoor een instructie DVD, daarvoor een Metallica DVD (S&M).

Als de enige manier is dat ik 'legaal' kan eten is dat ik mijn handen elke keer brand, dan ga ik ook kijken naar minder legale alternatieven voor voedsel. Zelfde geld voor brainfood. Ik ben best bereid te betalen voor entertainment, maar dat moet wel redelijk zijn en ik moet niet door hoepels heen springen als een getemde poedel.

In Nederland is het zelfs zo dat het niet direct 'illegaal' is om beeld en geluids materiaal te downloaden, niet dat ik het daar mee eens ben, maar het is niet strikt 'illegaal'.

En wat betreft recht hebben op, dat vind ik sowieso een vreemd concept. Je kan je hele leven je kapot werken en er nooit enige luxe voor zien, andere hoeven niets te doen en leven hun hele leven in ultieme luxe. Wie heeft recht waarop? Er zijn zat mensen die alleen worden afgeremd door de wet, hoeveel van die zielige bedrijven maakten wel niet gebruik van kinderarbeid of deden business met moreel verwerpelijke regimes. Alles draait om geld in het bedrijfsleven, mensen zijn geheel niet belangrijk, dus als mensen zich daar niets van aantrekken vind ik dat niet direct een vreemde reactie.

Edit:
Het is toch te bizar voor woorden dat ik (als je een bibliotheek kaart heb) de bieb kan binnen lopen en zonder extra kosten een aantal boeken kan meenemen. Maar als ik diezelfde boeken op m'n iPad wil lezen, dan betaal ik er tussen de €5 en €25 per stuk voor. In veel gevallen kan ik het dan niet eens lezen op mijn favoriete e-reader app (Stanza) omdat er een of ander bizarre copy beveiliging op zit. Als ze überhaupt al te krijgen zijn digitaal.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 5 februari 2011 12:47]

Ik ben het voor de volle 100% met je eens, zoals vaste reageerders op T.net bij dit onderwerp waarschijnlijk wel weten.

Het allerirritantste van DVD's en BR kopen is dat je je eigen legaal gekochte product niet eenvoudig, legaal voor eigen backup of mediaspeler kan en mag rippen, en dat je nog bij voorbaat beschuldigd wordt van diefstal op de koop toe. De 'dief' hoeft die boodschappen niet te zien, want die zijn eruit gestript...

Ik ben sinds een half jaar gestopt met kopen. Ik wacht een volgende stap in de ontwikkeling af, aangezien we nu al naar 3D-BR gaan, en dat bestanden groter dan 30GB ontstaan bij 100% rips.

Een webwinkel die fatsoenlijk geprijsde H264 .mkv (of vergelijkbare codec/container) met 0% compressie, en de volledige ondertiteling, DTS, etc., etc., op de markt brengt, en die ik fijn op mijn mediaspeler naar keuze kan zetten, die krijgt mij als klant.

Waarom zou ik net als jij meters en meters aan DVD's en BluRays aanschaffen als ik nu al weet dat ik me wéér door die diarree aan niet-skipbare waarschuwingen, verdachtmakingen en dergelijke heen moet worstelen, als ik er de volle mep voor heb neergeteld?

Waarom überhaupt steeds de hoofdprijs betalen voor die verouderde mediadragers (ja ook BR!), als ik tientallen TB aan harde schijven heb? Gewoon de data verkopen! Ik heb een glasvezelverbinding die erg geduldig en snel is, en ik heb geen behoefte aan al die schijfjes!

Ook de TV-series op DVD, die zijn nog altijd net zo duur als BR, en daar ga ik echt niet (meer) aan beginnen, anno 2011.

Downloads die niet per se van iTunes komen, HD (1080p) en met ondertitels in de taal naar keuze zouden worden aangeboden door zo'n winkel, wederom, ik zou het direct aanschaffen in plaats van met BT downloaden, tegen een redelijke prijs: alle extra's op die DVD's en BR's wil ik niet, alleen de afleveringen sec.

Als een serie voor noppes op de TV kan komen (ja ja, met reclame), dan kan hij ook tegen een schappelijke prijs per aflevering (aantal afleveringen x prijs per aflevering = goedkoper dan jaargang op DVD of BR).

De markt is er al lang rijp voor, nu de mediaproducenten nog.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 5 februari 2011 14:21]

Het probleem is dat men enorme eisen stelt aan de content, ongecomprimeerd, DRM-loos, en ook nog eens voor de laagste prijs. Die combinatie is er niet altijd helaas. Het downloaden wordt dan niet opeens gerechtvaardigd.
Het probleem is dat men enorme eisen stelt aan de content, ongecomprimeerd, DRM-loos, en ook nog eens voor de laagste prijs. Die combinatie is er niet altijd helaas. Het downloaden wordt dan niet opeens gerechtvaardigd.
Die combinatie is er wel, maar de markt wil er niet aan beginnen.

Ik heb geen 7 meter aan DVD's thuis staan, maar wel de nodige kilo's aan vinyl. Waarom? Een plaat is over het algemeen beter gemasterd dan een CD, op een plaat kan geen DRM en de meeste muziek die ik luister is voor een paar euro per album op vinyl te krijgen. Wat wil je nog meer?

De beeldmarkt loopt hier inderdaad wel gigantisch op achter. Ik hoef mijn TV-afleveringen niet in een lossless formaat naar binnen gelepeld te krijgen (dat wordt ook veel te veel data), maar de releasegroups hebben zélf al een prachtig formaat neergezet voor geripte TV-afleveringen. Waarom neemt de industrie dat niet over en bieden ze niet een abonnement aan op serie X in 1,2GB H.264 MKV-files?

De enige reden die ik kan bedenken is simpel: Zonder DRM hebben ze geen controle.

Waar de industrie op uit is is kunnen bepalen op welk moment van de dag, waar, en hoe vaak je het "recht" hebt om bepaalde media te consumeren. Door de consument op die manier klem te zetten denken ze er onder de streep bakken met winst uit te kunnen halen, omdat je dan geen keus hebt en je wel naar Net 34 moet zappen om je favoriete aflevering te zien.

De consument wil juist precies het tegenovergestelde. Die wil zelf kunnen bepalen hoe vaak ie aflevering X kijkt, op welk moment en op welk apparaat. Media die van de piraterij afkomt bieden die mogelijkheid zonder enig probleem, terwijl de industrie het gewoonweg vertikt om het aan te bieden.

Reactie: De 'piraten' die wél aanbieden wat de consument willen hebben worden tot boeven bestempeld en de industrie kan weinig doen behalve janken als een kleuter van wie net zijn snoep is afgepakt.
Enorme eisen is het echt niet. DRM-loos is echt niet zo vreemd, want op de LPs en die bandjes van 20 jaar geleden zat ook geen DRM. Als ik een plaat had en wilde ik een bandje hebben voor in m'n Walkman dan kon ik zonder beveiligingen te hoeven omzeilen gewoon een kopietje maken naar tape. Met meer technologie verwacht ik eigenlijk meer makkelijkheid, niet minder. Het is niet alsof de content niet op andere wijze te krijgen is (via release groups). Kwaliteit is heel simpel, de meeste mensen hebben genoeg aan een 1,2GB mkv file in 720p voor hun series. Als je het in een hogere kwaliteit wilt hebben dan kan dat heel simpel, het neemt alleen wat extra schijf ruimte in beslag op de server en genereert wat extra dataverkeer, laat mensen daar dan een beetje extra voor betalen als ze dat willen.

Laagste prijs, wat denk je dat de producent overhoud van de verkoop prijs in de winkel van de DVD? Je zit met productie van de DVD/hoesje/cover, opslag/transport, en de groothandel en de retailer moeten er ook aan verdienen. Vervolgens hoeven een hoop mensen die content helemaal niet te bezitten, als ze een abbo hebben op alle content en er geen gedonder is met beschikbaarheid dan vinden mensen dat fijn zat. Ik betaal bv. $60 per jaar voor onbeperkte toegang tot 5000+ Marvel Comics, terwijl een fysieke enkele comic $3.99 kost.

Dat een uitgever die combinatie niet uitbrengt rechtvaardigt niet het downloaden, maar maakt het in Nederland ook niet illegaal. Wat moreel is, wat legaal is en wat mensen doen zijn hele verschillende zaken. Slapende honden niet wakker maken, ze slapend krijgen is er voor zorgen dat ze een vol buikje hebben. Zelfde geld voor de consument, je heb ze liever op de bank dan dat ze zich gaan bemoeien met politiek of de werking van enorme corporaties...
Nee, maar die combinatie is er niet altijd (of eigenlijk meer, bijna altijd niet) omdat de uitgevers daar niet aan willen.
Het punt is verder niet dat het downloaden gerechtvaardigd zou zijn maar dat de uitgevers het er zelf naar maken. Het moet van twee kanten komen en dat lijkt de mediaindustrie nooit te begrijpen, alles moet van de kant van de consument komen, zelf geven ze geen duimbreed toe.
Hoezo, drm maakt het eerder duurder immerszit daar een hoop ontwikkelings kosten in comprimeren kost tijd en dus geld daarnaast is het triest dat ik voor 5 euro cd's origineel kan kopen en importeren en hier het drie voudige betaal
Heel veel CD's die ik heb liggen waren €42 of €43 en dat waren niet de nieuwste uitgaves van populaire artiesten. De CD's die ik uit het gulden-tijdperk heb waren vaak ƒ42 of ƒ43 en ook toen waren dat niet de nieuwe albums van de populaire artiesten. In beide gevallen waren het evenmin dubbel-cd's, noch sets met nog meer CD's.

Daarnaast heb ik ook nog CD's liggen van tussen de €7,99 en ongeveer €28,- echter als ik tegenwoordig een CD zie voor die prijs, zelfs al is hij maar €4,- dan denk ik, "Doe maar niet, ik heb er toch geen ruimte meer voor in mijn CD-kast", ook al lijken ze nog zo leuk. Eerst moet ik een aantal CD's opruimen die ik destijds voor ƒ10 (tot ƒ15) gekocht heb en die toch tegenvallen.

Cd's van o.a. Bo Diddley en Jeff Beck waarbij gewoon een compilatie is gemaakt van een 10-tal van de goedkoopste nummers die men in het archief had. Sommige daarvan hebben bekende titels, maar dan betreft het uitvoeringen die niet lekker klinken. Kortom, die CD's zijn weggegooid geld geweest. Om één of andere reden laat ik ze toch maar in de kast staan. Ik probeer het kopen van dat soort CD's te vermijden, maar dat resulteert nu dus in helemaal niets meer kopen, simpelweg omdat de kast te vol is om er nog CD's bij te kunnen zetten en ik het huidige aanbod gewoonweg niet goed genoeg vind.

Daarbij heb ik niet zoveel tijd meer om CD's te luisteren, en merk ik dat hetzelfde verschijnsel nu dus langzaam begint plaats te vinden met DVD's, met name met kinder-DVD's die we krijgen van vrienden en familie, en die toch minder in de smaak vallen als dat handjevol waar steeds opnieuw naar gekeken wordt.

edit:
Maar datgene wat ik nog steeds wil hebben, dat zal ik toch nog een keer kopen op CD. Gezien de meeste artiesten waar ik van houd inmiddels overleden zijn, is dat een eindigende zaak. Ook wat films betreft, geld hetzelfde. Ik heb o.a. de trilogie van Lord-of-the-Rings staan, en als the Hobbit komt, zal ik die ook aanschaffen (op DVD, aan BD doe ik niet aan) maar voor de rest hoef ik niet zoveel films te hebben.

Sommige oudere titels zou ik nog best wel eens willen zien of laten zien aan mensen die ik ken (o.a. Monthy Python's Eric the Viking) en maar daarvoor is het download-aanbod goed genoeg, maar meestal ga je ze daarvoor toch niet aanschaffen en je vind die trouwens meestal toch niet in de winkels, maar in de verhuur zeker niet.

Dat laatste geld volgens mij ook voor andere genres, inclusief het genoemde anime, de liefhebbers kopen het toch wel maar moet daarvoor langs gespecialiseerde kanalen waar de mainstream-consument niet komt. De rest zoekt gewoon vermaak dat niet teveel mag kosten en omdat de verhuur zich steeds meer richt op de nieuwste top-titels, waarvoor top-prijzen betaald moeten worden, waarvoor wederom slecht een beperkt publiek het geld over heeft, kan de gemiddelde consument daar dus ook niet meer terecht. Die merkt vervolgens dat hij gratis of bijna gratis en heel makkelijk via o.a. p2p en soms Youtube wel iets vindt dat aan zijn behoefte voldoet.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 11 februari 2011 13:01]

Ik heb ongeveer een meter of zeven aan (legale) DVD films thuis
Daaamn, je bent nog erger dan ik. Heb 't even nagemeten en ik kom niet verder dan 5 meter en 10 centimeter. Ik moest gelijk denken aan die 'dvd room' scène uit Hot Fuzz.
7m aan DVDs bedoel ik mee 7 planken van een meter, ieder gevuld met DVDs, het is niet 7m aan DVD kasten.
Ik denk dat we dat wel snapten, die 7 meter.

Ik kan maar 1 ding tegelijk kijken, maar als dat tegenwoordig een gedownloade dvd zou zijn hoefde ik niet naar de zoveelste herhaling van cnis of Criminal Minds te kijken. Als ik zie hoe chaotisch Lost is uitgezonden, zou ik die best op een manier willen gaan kijken.
Je kunt het ook anders zien. Vroeger hadden mensen een VCR en nam je alle series die je wilde volgen gewoon op. Nu kun je daarvoor een DVR gebruiken. Maar als je het vergeet op te nemen, dan download je het toch gewoon ;). Dan is het effect hetzelfde als opnemen.
Het is denk ik een ding van de moderne tijd - die serie / die film moet je gezien hebben, anders heb je echt wat gemist (zelfde verhaal met games). Iets met meetellen enzo.
Mensen hoeven niet altijd iets zien omdat anderen het ook kijken. Maar door de hoge informatiedichtheid op internet, willen mensen gewoon alles zien wat ze tof vinden. De cultuur is imho dan ook veranderd door het internet. Alles is te vinden op het internet, dus daarom wil men ook "alle series", "alle films" en ook "alle games" kunnen vinden.
Ik persoonlijk ben van mening dat na verloop van tijd er een abbo-systeem moet komen, zoals diensten als spotify en grooveshark al voor muziek doen.
Daarnaast zou ik nooit een boxset kopen, omdat een serie na 1x kijke al verveeld. Ik kijk dan wel via cruncycroll (ik kijk ook anime ja).
en wie zegt dat je het gezien *moet* hebben? Oh ja, de TVmaatschappijen die je overal en altijd met hun reclame, sluikreclame en viral marketing bestookten.
Ze hebben zelf de mentaliteit gecreeerd, en nu krijgen ze de deksel op hun neus.
Dat zou kunnen.
De vraag is dan alleen wel: wat hadden deze mensen dan met hun tijd gedaan? Wellicht besteed aan legale 'gratis' alternatieven?
Of aan een goedkopere serie/film waardoor deze er wel degelijk schade van ondervinden.
is het dan niet eerder 'ze ondervinden schade van goedkopere concurrenten' ?
een spelletje spelen?
Denk dat de bordspellen-fabrikanten meer reeden hebben om te klagen. Maar als je die wil helpenmoet je ook gewone DVD's verbiedem. :+
ik heb een uitkering en download bijna alles maar ik download bijna alleen de series en films die ik zie op tv maar niet op tv wil kjken aangezien je daar iedere 15 minuten 8 min reclame heb.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 5 februari 2011 20:20]

Ik ben het inderdaad eens met Blokker_1999.

In Japan is de discipline velen male hoger dan in dan bijv bij ons in Nederland.
Als er daar wordt gezegd, je mag niet kopieren, dan doet het gross van de mensen dat ook niet.

Ook is het 2de hands aanbod daar ook veel hoger (BookOff keten)
Deze verkopen alles van boeken - spel computers tot DVD's en CD's (ook de nieuwere dingen)
Ik heb juist ooit begrepen dat het verhandelen van 2ehands hardware in japan verboden is.. om de middenstand te stimuleren.. Kan het niet meer vinden helaas.. Iemand?
Zou me zeer sterk lijken. Er zijn massas 2de hands boeken / cd / dvd / games winkels. Niet 2de hands dvds zijn meestal ook peperduur.
Dat verhaal van youtube klopt wel.
toen Monty python op youtube werd gezet in een hoge resolutie zijn de online verkopen omhoog geschoten. er heeft zelfs nog een artikel hier op tweakers over gestaan http://tweakers.net/nieuw...ie-met-dvds-en-games.html
Dit is inderdaad wel een erg beperkt onderzoek. Zo las ik recent nog ergens dat de verkoop van Blu-ray in Japan in geld uitgedrukt voor het overgrote deel bestaat uit animefilms en -series. De animefans daar (otaku's) zijn namelijk wel bereid om meer dan 100 euro per schijfje te betalen, terwijl de doorsnee Japanner dat niet is en het in de meeste gevallen wel bij DVD zal houden.

Dan praat je niet meer over een situatie die 1:1 op andere landen is over te zetten.
Volgens mij moet ook worden aangemerkt dat een groot deel van de (westerse) anime scene bestaat uit p2p fansubs. Mensen uit westerse landen downloaden fansubs van fansub groepen (veelal hobbyisten) aangezien dergelijke anime series niet in het eigen land verschijnen/uitgezonden worden.

Bijv. Naruto en ook Bamboo Blade, daarvan kijken een hele grote groep fans de fansubs met engelse/duitse/franse/portugese ondertitels gemaakt door hobbyisten. Als je de series op dvd wilt hebben dan is dat vaak bemoeilijkt. Of ze verschijnen gewoon niet als dvd box in eigen land of je moet de moeite gaan doen om ze uit een ver land te importeren.

P2P fansubs is dan de makkelijkste en voor velen de enigste optie. Deze hele grote groep mensen vergroot het aandeel p2p, maar zou door bovenstaande belemmeringen toch nooit de dvd's kunnen kopen. Dan is het nogal logisch dat p2p weinig effect heeft op de verkoop.

[Reactie gewijzigd door KngfCnns op 5 februari 2011 11:22]

de meeste series die de mensen volgen zijn met Engelse ondertiteling, en laten de meeste series ook te koop zijn op dvd met Engelse ondertiteling, dus ook Naruto , Bleach , of welke andere serie dan ook. er zijn genoeg sites die internationaal verkopen tegen hele schappelijke prijzen :) (en kom nu niet aan met het Nederlandse Ondertitel verhaal, die NLFansubs zijn er dus echt nihil)

overigens als alleen op WinNy gelet is , vraag ik me af waarom zo';n ontzettend oud programma gebruiken in je onderzoek :?
Hij neemt eigenlijk juist de verkeerde series in zijn voorbeeld, Naruto en Bleach zijn nu juist populaire series en zijn nu wel te verkrijgen. Maar toen het net begon duurde het drie jaar voordat men begon met de serie uit te brengen in de US, tegen die tijd was mijn interesse in de serie al dusdanig minder (~episode 150) dat ik niet zat te wachten op de DVDs. Zelfde gold voor Bleach. Beide series begonnen met een hoog tempo, die ~20 minuten leken altijd veel langer te duren, maar op een gegeven moment een hoop fillers en de storyline verliep zoveel langzamer dat het zelfde verhaal wat voorheen action packed in een aflevering werd verteld ze er nu drie of vier over doen. Dat zou niet zo een probleem hoeven zijn als het evenveel fun en diepgang had, maar dat is imho absoluut niet het geval.

Als je bv. naar een serie zoals One Piece kijkt dan liepen ze initieel 5 jaar achter op de Japanse releases, ik geloof dat ze onderhand ~300 episodes achter lopen. Sommige (goede series) worden al helemaal niet uitgegeven in het westen. Van te voren is nooit duidelijk of een serie vertaald wordt of niet, ga je dan maar nooit het kijken omdat iemand het vertikt om de serie in een begrijpbaar formaat uit te geven?

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 5 februari 2011 13:36]

Het zou ook voor de Filmmaatschappij geen drol uit hoeven maken als ze hun serie gewoon digitaal online verkopen; dan kunnen wersterlingen gewoon de japanse taal kopen en combineren met hun eigen fansubs.

Ja, ze missen de extra marge op de vertaling/dubbing, maar ze hebben ook extra omzet zonder extra kosten, dus dat valt tegen elkaar weg.
Het onderzoek was op de japanse markt gericht en in japan is Winny het p2p netwerk.
Anime aanbod in Nederland is overigens betreurend en als er al wat is dan is het meestal op de Amerikaans release gebaseerd wat nog geen een serie goed gedaan heeft. Laat het spul toch lekker in de originele taal, laat de vertaling door studenten of de al bestaande subgroups doen en tel uit je winst zou ik zeggen.

Het is dat Apple niet japans is anders hadden ze hier een pracht van een markt voor iTunes..
Daar komt bij dat als ze hier in Nederland wel te verkrijgen zijn dat je er dan een monster bedrag voor moet neerleggen, voor 5 afleveringen van ieder 20 minuten per stuk betaal je al een flinke bons. Prijzen van 40 Euro voor zo een dvd zijn niet ongewoon.
Vind je het gek dat fans dan ruim tevreden zijn met fansubs.

Bovendien is het scheef dat deze series in Japan gewoon op de televisie verschijnen en men dus niet extra hoeft te betalen maar dat het in de rest van de wereld verkeerd is als deze op het internet verschijnen zodat ook de niet Japanner hier van kan genieten.
De kwaliteit van een hoop fansubs is vaak ook veel beter dan de officiële vertaling. Ik ben nog nooit episode/vertaling notes tegen gekomen bij een officiële vertaling, wel bij fansubs (er voor, er na of tijdens). Hele erge voorbeelden zijn bv. Initial D van slechte vertalingen door licencees.

Je tweede punt is een beetje krom, die Japanners zullen er ook voor moeten betalen en ze krijgen ook reclame te zien. Wellicht dat je via Satelliet die kanalen kan ontvangen, anders ga je in Japan wonen ;-)
Ze krijgen natuurlijk ook reclame's te zien (zo op zijn tijd kijk ik wel eens live via een stream)
Maar het staat alsnog niet in verhouding voor wat wij er in het westen voor kwijt zijn.
Ik durf van Naruto zelfs te stellen dat het door de fansubbers (Aone en Anbu in dit geval) komt dat het buiten Japan ooit van de grond is gekomen. Het is alleen zo jammer dat de voice-overs van de US versie zulke matige kwaliteit hebben afgeleverd. Over CrunchSubs/HorribleSubs zullen we maar even zwijgen?
Dat niet alleen, P2P is ook gewoon heel makkelijk om anime (fansub) te proberen.
Want zeg nu zelf, wie gaat er nu een Japans anime DVDtje kopen a ~23 euro per volume DVD bijv. als hij/zij het nog nooit anime gezien heeft? Het is toch anders en in een totaal onbekende taal voor velen. Of het in de smaak zal vallen is dan ook nog de vraag.
Moah, die conclusies trekt men ook altijd maar al te graag, wanneer men de andere kant op redeneert. Dan denkt men ook niet in gradaties van grijs, maar puur zwart/wit.

Een feit waar men over het algemeen aan voorbij gaat, is dat een mens zijn geld maar 1 keer kan uitgeven, maar dat er wel heel erg veel competitie is op de entertainmentmarkt.

Vroeger was muziek populair, vooral toen de CD echt op de markt kwam. Verkopen namen toe in haast exponentiele groei. Video was er wel en was ook wel leuk, maar VHS had zo zijn tekortkomingen en je kon vaak 'goedkoop' huren.

Toen kwam de DVD, en films werden opeens leuk om aan te schaffen, want goede kwaliteit, geen kwaliteitsverlies over de jaren, het neemt een boel minder ruimte in beslag. Gevolg was dat de muziekverkopen al begonnen te dalen. Je kunt immers die 20 euro voor die nieuwste film niet ook nog een keer uitgeven aan die nieuwste muziek-cd. Dat de DVD eigenlijk tegelijk met sneller internet populair werd, maakte het voor de industrie maar al te gemakkelijk om te wijzen.

Vervolgens werd gaming een veel meer casual gebeuren, meer en meer mensen spelen computerspelletjes. Die kosten echter ook geld. Tegelijkertijd werd internet sneller en sneller en kan men films gemakkelijk downloaden. Gevolg? Filmverkopen dalen, aangezien een computerspel al gauw 2-3 films kost en je kunt nog steeds maar 1 keer je geld uitgeven.


Feit is dat copieeren van muziek/film al zo oud is als de (film)taperecorders in het huishouden staan.
Ligt het aan mij of zijn dit soort cijfers vaker gevonden?

Overtuigend of niet, de entertainment industrie zal iets anders moeten verzinnen dan de oneindige jacht op haar eigen klanten. Ze voeren al jaren een achterhoede gevecht. Of hun argumenten op feiten zijn gebaseerd lijkt nauwelijks relevant.
De platenbonzen moesten toch iets verzinnen om te verklaren waarom de markt niet onbeperkt explosief blijft doorgroeien 8)7
De afzet in de markt als geheel zakt in. De markt is sinds 2000 (all time high) met een kwart teruggezakt.

Uiteraard zal p2p daar een aandeel in hebben gehad. Maar het is nergens te onderbouwen of dat negatief of positief is geweest.

Hetzelfde geldt voor globalisering (met o.a. Amazon en eBay) die een deel van de lokale klanten wegtrekt of hun een vervangend product aanbiedt.

Of internet (we keken vroeger naar de televisie en/of bioscoop).

Interessanter is het als je kijkt naar de diverse onderdelen. De hits zijn namelijk met 60 procent teruggezakt.

Dat houdt in dat verkoop van alternatieven zelfs gestegen is. We kijken nu minder naar films als avatar (maar kiezen voor bijvoorbeeld manga of youtube) of luisteren minder naar britney spears en meer de vroeger onbekende bands.

Ook in absolute aantallen, de top 5 cd's van 2000 verkocht bijna 40 miljoen. De top 5 van 2005 slechts 19,7 miljoen. We kijken/luisteren dus gewoon minder naar hits. En omdat de hits de niet-hits moeten financieren (in het optiek van de media-industrie) betekent minder (grote) hits dus veel problemen. Dat andere (kleine) producenten daar dan weer van profiteren, daar heeft Sony en consorten geen boodschap aan.

E.e.a. is wetenschappelijk onderbouwd en in 2006 in boek verschenen. (The Long Tail, Chris Anderson)
Zakt de afzet in de markt als geheel in of geldt dit alleen voor de 4 Majors en hun dochterondernemingen?
Uit cijfers van een aantal jaren geleden bleek namelijk dat de gehele platenindustrie (majors EN independents samen) een lichte groei liet zien, iets van een paar procenten.

De Majors zien weliswaar behoorlijke afname in hun cijfers maar de Independents zijn er juist flink op vooruit gegaan zoals jij ook al aangeeft. Ik koop de meeste van mijn CD's bij Nuclear Blast en die horen niet bij de majors.
Veel meer mensen doen dit (kopen bij independents) omdat de deals die Independents met hun artiesten maken vaak veel beter voor de artiesten zijn dan de deals die de Majors afsluiten. En veel mensen zijn immers fan van een Artiest en niet van de platenmaatschappij en willen dus graag dat er genoeg geld bij de artiesten terecht komt opdat zij vooral meer muziek kunnen maken.

In de VS hebben de platenmaatschappijen er zelfs wetgeving doorheen geduwd die in hun voordeel is en artiesten tot niet meer dan een loonslaaf maken. Vandaar ook destijds de naamsverandering van Prince en het feit dat hij Slave op zijn wang kalkte.

Platenmaatschappijen zijn begonnen als distributeurs van de liedjes van artiesten. In die tijd hadden ze ook een lange termijn visie. Tegenwoordig is er alleen maar een korte termijn visie (het lijken wel investeringsmaatschappijen) die er uit bestaat ergens in zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk geld er uit te knijpen. Echte melkkoeien dus.

Heeft een nieuwe artiest geen nummer 1 hit bij de eerste single en verkoopt de CD niet minimaal 4 miljoen exemplaren dan wordt je als artiest al niet als rendabel bestempeld. Vaak wordt je dan aan de kant gezet. Al moet dit dan een miljoen dollar een afkoopsommen kosten!

Independents daarentegen zijn vaak door liefhebbers opgezet en hebben alleen maar het doel om de artiesten die zij getekend hebben onder de aandacht te brengen. Kan er ook winst mee worden behaald is dat mooi meegenomen maar quitte spelen is vaak al voldoende. Als de artiest maar kan doen waar hij goed in is op zijn manier.

Dat bovenstaand onderzoek alleen in Japan geldig zou zijn en met betrekking tot alleen maar Manga's/Anime is alleen maar gesteld dor de wetenschappers om niet meteen de Majors voor hun hoofd te stoten. Sony is immers 1 van de grote 4 en Japans! Dat Canadees onderzoek van een paar jaar terug hetzelfde uitwees is waarschijnlijk puur toeval.

Ik download zelf heel erg weinig (als in maximaal 1x iets per jaar of zo) en koop vooral datgene wat ik graag wil hebben. Maar ook ik erger me aan het feit dat ik iedere keer weer zo'n waarschuwing van Brein te zien krijg die ik niet kan skippen.
Laten we dan maar even vergeten dat HD-DVD en BR vooral ontwikkeld zijn om meer content op 1 schijfje te kunnen plaatsen en niet zo zeer vanwege de verhoogde kwaliteit (die maar marginaal is vergeleken met het verschil tussen Video en DVD) aangezien de golflengte van blauw licht kleiner is dan die van de standaard rode licht lasers waardoor er dus meer informatie op dezelfde drager kan.
De industrie probeert alleen wel om ons weer duur hetzelfde te verkopen.

Datgene wat we willen willen ze niet uitbrengen omdat dit niet rendabel zou zijn (terwijl ze hier in het verleden al genoeg aan hebben verdiend) maar het is meer een kwestie van opdringen wat zij vinden dat wij moeten kopen. Dan is het niet gek dat steeds meer mensen hier geen zin in hebben.
Mee eens. Zo vind ik het zelf heel erg krom dat ze de prijs van de cd rechtvaardigen door te stellen dat je betaald voor de content (itt tot de fysieke media, want een schijfje kost bijna niks), maar dan vervolgend die content wel gelocked met de media willen houden. Rippen voor op je mediacenter? Foei! Dezelfde content in een ander formaat? Ga het maar opnieuw kopen!

Met dat soort praktijken krijgen ze mij niet meer als klant. Is prima als ze een prijs handhaven voor de content, maar lever dan ook vervangende schijfjes tegen kostprijs als het schijfje bekrast is, en belemmer me niet om het schijfje naar mp3 te rippen zodat ik het op m'n iPod kwijt kan. Ik heb dan tenslotte al betaald voor de content, en ik maak dan lekker zelf wel uit hoe ik die content gebruik. Of ik nou die ouderwetse schijfjes in een cd speler wil stoppen of de tracks toe wil voegen aan m'n mediaspeler voor in de auto ofzo.
Tja, ik wil ook wedden dat ze nu meer verdienen dan 10 jaar terug.
Ik download zelf ook Fansub. Ik importeer complete Anime boxen uit USA , als ik een anime erg leuk vindt en als ik het waard vindt is om het te importeren.

Daarbij kan je ook op http://www.crunchyroll.com/ Gratis stream kijken wat 100% legaal is en ze hebben overal een licentie ervoor. :*)
Anime boxen uit de US deed ik altijd via Right Stuf, hadden vaak leuke aanbiedingen, de pest was altijd de verzendkosten en daarna de btw en admin kosten. Maar als je een goede serie heb is het meer dan waard.

Het probleem is echter dat crunchyroll nu niet bepaald kwaliteits vertalingen zijn, maar zeker leuk om effe in een verloren uurtje op de iPad te kijken.
Het probleem is echter dat crunchyroll nu niet bepaald kwaliteits vertalingen zijn, maar zeker leuk om effe in een verloren uurtje op de iPad te kijken.
SRW OG: The Inspector is toch goed te noemen. Zelfs bepaalde (niet altijd even duidelijke) terminologie uit de originele video games is foutloos vertaald. Ze hebben uitermate hun best gedaan om ook andere verwijzingen te behouden in de vertalingen.

Er is zelfs constructief op commentaar gereageerd met betrekking tot een paar opstart foutjes in de eerste aflevering. Dat heeft uiteindelijk tot een herziene versie geleid waar die fouten hersteld zijn.
Het probleem waar Crunchyroll ook mee zit zijn wederom de rechten. Want wat DarkIJ zegt is niet helemaal accuraat. Net zoals veel online initiatieven word ook Cruchyroll kreupel geslagen doordat de uitgevers de teugels te kort houden.

Waardoor je bepaalde series in Nederland niet kan bekijken en dit blijken er aardig wat te zijn. Het valt niet direct op maar als je bepaalde series zoekt (Hyakko bijv) dan krijg je de afleveringen niet te zien. Maar krijg je de alom bekende melding "Sorry, due to licensing limitations, videos are unavailable in your region."

Als de uitgevers geld aan p2p of streaming willen verdienen dan moeten ze dit soort geneuzel echt de deur uit doen. Regiocoderingen, regio gebonden licenties en dat soort meuk. Het weerhoudt mij er van om een betaald Crunchyroll abonnement te nemen.

Ik ga niet betalen voor een dienst als ik de series niet kan zien die ik wil zien door rechten geneuzel. Als ik Hyakko bijvoorbeeld wil zien dan wil ik Hyakko zien. Zeker als ik dan ook nog gewoon netjes voor een dienst betaal en dus de makers steun/beloon voor hun werk.
Ik kan hier volledig inkomen. Ik download ook vaak eerst een serie/film en als deze goed is, koop ik die op blu-ray. Zo heb ik al heel wat geld uitgespaard aan slechte films/series.

Ik denk dat de entertainment industrie het plaatsen op youtube e.d. eerder moet zien als gratis reclame.
Ik denk dat de entertainment industrie het plaatsen op youtube e.d. eerder moet zien als gratis reclame.
Doen ze, tot op zekere hoogte, ook al. Trailers, teasers, 'making of'-filmpjes, interviews etc over van alles wordt al vanaf een jaar voor de release op Youtube gezet, en het opbouwen van een hype is een heel normale marketingstrategie tegenwoordig - het liefst op een manier waarop het lijkt alsof er informatie 'lekt', of alsof het vanuit de fan community komt. Daarom zie je voor bijvoorbeeld games ook dat de grote gamesites en -magazines een beetje om de beurt een exclusief iets hebben.

Recent voorbeeld: Game Informer krijgt de cover van Battlefield 3, kan die metershoog op zijn omslag plaatsen. Klein stukje informatie, kost de aanbieder weinig, en het wordt gelijk automatisch gehyped op het internet. Instant reclame, gratis.

Punt: Youtube wordt al veelvuldig gebruikt voor promotie van van alles.
De meeste dingen die ik donwload zijn niet eens te zien in NL.

Tegen de tijd dat ze wel te zien zijn, zijn ze of in Amerika al mee gestopt. Of gaan ze ermee stoppen.

Voorbeelden: Sanctuary, Stargate Universe, V2009
Hmm...ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat door het downloaden de videotheken kunnen inpakken. Er zal altijd eea verkocht worden; ik koop ook nog wel eens wat. Maar ik kan inmiddels sneller iets downloaden dan dat ik naar de videotheek loop. En natuurlijk kun je downloaden wat er nog niet te huren is.

Het heeft uiteraard altijd effect, maar het is zo moeilijk meetbaar. Sommige downloaders zouden bepaalde films of series toch niet kopen (want geen geld,of gewoon uit gemak). Dat soort dingen kun je gewoon niet meten. En het feit dat de verkoop inzakt is niet zo 1-2-3 toe te schrijven aan het downloaden. Er zijn ook tal van andere invloeden die een rol spelen. Ik weet niet wat voor black magic de statistici toepassen om dat soort zaken mee te nemen, maar het blijft een beetje shaky. En zoals opgemerkt is de Japanse situatie onmogelijk door te voeren op de Europese of Nederlandse. Dit onderzoek is voor ons dan ook absoluut onbruikbaar. Misschien leuk als uitgangspunt voor een nieuw onderzoek, maar ik heb daar altijd vraagtekens bij.
Downloaden zal wellicht meespelen maar er zijn nog veel meer redenen aan te wijzen waarom videotheken niet meer van deze tijd zijn hoor...
Een van de grootste problemen van videotheken is de degradatie van de opslagmedia. Vroeger was dat al zo bij videobanden, echter dat was een analoog medium en daardoor kon je over het algemeen wel blijven kijken ook al had je misschien een trekkend stuk boven in beeld of was er een halve minuut niet zichtbaar in de band (de erge gevallen). Een dvd die bekrast is echter daar loop je het risico dat hij het gewoon helemaal niet doet (en ja dat heb ik vaker meegemaakt vroeger en ja dat gebeurde heel snel met nieuwe films). Daar komt nog bij dat men vroeger niet beter gewend was, tegenwoordig is het echt niet acceptabel als jij geld uit geeft om een film te zien en de kwaliteit is belabberd.
Daarnaast ondervinden ze enorme concurrentie van de DVD verkoop. Leg iets meer bij de huurprijs en je kunt in veel gevallen de DVD zelf kopen. Dan heb je geen risico dat de dvd beschadigd is, geen limiet aan hoe snel je de film moet kijken, als je wil kun je hem altijd vaker bekijken of aan vrienden uitlenen of doorverkopen (wat door internet ook veel makkelijker geworden is). Dus ja, wie is er nog zo gek om een dvd te gaan huren?

Overigens ben ik zelf al gestopt met huren voordat ik echt veel films ging downloaden, juist omdat alles over ging naar DVD maar ik helemaal krankjorem werd van de beschadigde schijfjes. Daarvoor bracht ik daar echt best wel aardig wat geld naar toe...
Tja, had men in plaats van voor losse schijfjes (zoals bij DVD, DVD-r, DVD+r en ±RW) gekozen voor een schijfje in een cassette, dan had dat probleem niet bestaan, maar ten eerste is dat duurder en ten tweede is een DVD, net als een CD, in theorie niet onderheving aan slijtage.

Zouden fabrikanten de DVD destijds hebben uitgebracht met een cassette, dan hadden ze dus toegegeven dat CD's dus toch kwetsbaar waren, terwijl men altijd geroepen heeft dat er met CD's niets kon gebeuren (zo kon men de hoge prijs rechtvaardigen) .

Bij Blue-Ray is men vervolgens gewoon weer op de vertrouwde voet doorgegaan.

Men leert dus niet van de gemaakte fouten. Dat is nog sterker bij de doosjes. Cassettebandjes zaten oorspronkelijk in een plastic doosje met grijze achterkant en een transparante (acryl) voorzijde. Die voorzijde was transparant zodat je het inlegvelletje kon zien. De achterzijde was grijs omdat dat plastic sterker was.

Op een gegeven moment werden alle doosjes uitgerust met transparante achterzijdes, wat mooier was om te zien, en vanaf toen begonnen de uitstekende zijkanten af te breken. Bij CD-doosjes koos men vanwege het uiterlijk wederom voor transparante voor- en achterzijden en het gevolg is dat die achterzijden steeds kapot gaan. Vervangende doosjes kun je daarom overal kopen, en dat is heel lang een leuke bijhandel voor de winkeliers geweest. De houder, met de klemmetjes in het midden was aanvankelijk dan weer wel van grijs plastic, maar inmiddels is zijn alle CD's voorzien van een transparante binnenzijde, zodat er plaats is voor een extra foto én de CD er nog sneller uit valt.

Ik heb echter een paar CD-doosjes van wit niet-doorzichtig (wel doorschijnend) plastic, die niet kapot gaan. Die zijn alleen niet zo mooi, en duurder. Die zijn officieel bedoeld om CD's per post te verzenden.

Bij DVD's leek men aanvankelijk te kiezen voor doosjes van flexibel zwart plastic, al kunnen ook die scheuren. Dat ze groter zijn, is echter niet ten behoeve van de klant, maar om (winkel-)diefstal moeilijker te maken. Bij Blue-Ray zijn de doosjes wederom transparant. Kortom, men luistert wel naar wat de winkeliers willen maar niet naar wat de klant wilt.
Dat is nogal logisch. Mensen die helemaal niets hadden met Anime zouden daarvoor het toch al niet hebben gekocht. Mensen die het uit willen proberen zullen eerst gratis bronnen zoeken. Sommigen zullen blijven downloaden (zoals mensen die niet kunnen kopen omdat het materiaal domweg niet beschikbaar is), en sommigen zullen overgaan tot kopen omdat ze fan zijn geworden.

Mooi dat er ook mensen zijn die niet de internetuiwisselingsmogelijkheden totaal zwart willen maken.
Mooi dat er ook mensen zijn die niet de internetuiwisselingsmogelijkheden totaal zwart willen maken.
Zo is dat. Ik zal het onderzoek dan ook samengevat aanhalen als het weer eens ter sprake komt. In Japan is het onderzocht en downloaden gaat niet ten koste van de verkoop. Mooi onderzoek ;)
Dit geldt alleen voor populaire of goede anime.
Ik kan me voorstellen dat wanneer een anime niet goed of leuk is, dat je het ook niet meer koopt nadat je het op youtube hebt gezien.
Ik ben altijd blij met zo'n tegengeluid. Voor mij is het simpel: zodra anime snel en voor een leuke prijs met engelse subs te downloaden is voor geld, of snel op leuk geprijsde BD komt, koop ik het.

Maar zolang je in de VS 2 jaar op een serie kan wachten, en wat anime betreft hier in EU wel 200 jaar, blijf ik lekker bij mn fansubs. (2.5 TB and counting! :P)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True