Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

In een interview maakt Starcraft 2 hoofdontwerper Dustin Browder duidelijk dat het spel is opgesplitst in Starcraft 2: Wings of Liberty en twee uitbreidingen, terwijl ontwikkelaar Blizzard eerder aangaf dat het drie aparte games zouden worden.

Dustin Browder, bij ontwikkelaar Blizzard Entertainment lead designer van strategiespel Starcraft 2, gaf in een interview met website 1Up aan dat na Starcraft 2: Wings of Liberty nog twee uitbreidingen voor het spel zullen verschijnen, een uitbreiding rond het speelbare ras de Zerg en een uitbreiding rond de Protoss. In het spel zelf staan de Terran centraal. Dat het spel opgesplitst wordt in drie delen, was al wel bekend. Toen Rob Pardo, executive vice-president bij Blizzard, in oktober echter liet weten dat het spel in drie delen opgesplitst zou worden, had hij het over drie losstaande games en niet over een spel met twee uitbreidingen.

Browder maakt verder duidelijk dat het singleplayer-gedeelte van de drie delen van het spel verschillend zullen zijn. Zo zal de speler in het spel zelf als Jim Raynor op zoek gaan naar missies die hij als huurling kan uitvoeren. In de Zerg-uitbreiding staat Kerrigan centraal, die moet proberen haar Zerg-leger uit te breiden, terwijl Zeratul in de Protoss-uitbreiding zal moeten proberen langs diplomatieke weg de verschillende Protoss-stammen te verenigen.

Video (videoListXML%3Fid%3D23121%26adPlay%3Dtrue)

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Toen ik de titel las dacht ik "oude koeien..." maar nu begrijp ik dat ze dus geen trilogy maar één game met twee expansions willen uitbrengen.

Het is op zijn minst een vreemde beslissing om op blizzcon met zoveel kabaal de trilogy aan te kondigen om twee maanden later in een "klein" interview je beslissing stilletjes terug te draaien door zo vaak mogelijk in één interview de woorden "core game" en "expansions" te gebruiken.

Ik wacht toch nog maar even af wat ze nu van plan zijn want als de art-directions van Starcraft 1 ons enig zicht moeten geven in de wispelturigheid van Blizzard dan valt nog te bezien of dit "core + 2 expansions" verhaal het weet vol te houden tot de releasedate van Starcraft II.
dit is protoss/zerg spelers verplichten om ook het terran-spel te kopen, dus met andere woorden meer zekerheid voor hen, meer afzetterij voor de klant
Nou het is niet echt verplichten toch? Ik bedoel de mensen hebben toch zelf de keuze of ze willen kopen of niet. Los daarvan kun je volgens mij elk ras spelen maar staan per episode een ander ras centraal ;) En oplichten is dus echt iets anders eigenlijk ;)
Als het standalone spellen waren geweest, had je inderdaad de keuze m alleen het Zerg of Protoss spel te kopen. Nu moet je, als je alleen geinteresseerd bent in de Zerg of Protoss, en het Terran spel kopen, en de Zerg/Protoss uitbreiding.

Maar ja, het is van lieveling Blizzard, dus dan vinden we het allemaal prima. Als EA dit had geflikt dan hadden we allemaal moord, brand, en klanten uitmelken geschreeuwd. Toch?

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 2 januari 2009 15:47]

Fout. Vergelijk het met Halflife. Daar kwamen ook verschillende "uitbreidingen" voor uit die ieder het verhaal vanuit een ander perspectief vertelde. De multiplayer is 1 geheel, je betaald extra voor de extra single player verhalen. Hierdoor kunnen de verhalen beter uitgediept worden en worden de campaigns niet zo krampachtig kort zoals in de meeste games.

Uitbreidingen zijn niets nieuws. Maar net als uitbreidingen is er nog een bekend fenomeen in de games wereld, het gebrek aan bereidwillendheid om voor content te betalen. En altijd wordt dezelfde stelling opgeworpen. "Vroeger toen een game nog geschreven werd door 1 programmeur vanuit zijn schuurtje hoefde ik ook niet zoveel te betalen voor een game".
Fout. Vergelijk het met Halflife.
Dat zou ik wel willen, maar die vergelijking loopt mank. Half-life was het hele verhaal, dat die uitbreidingen later kwamen was leuk voor erbij, maar zo zijn ze er niet aan begonnen.

Daar komt bij dat Half-life geen vervolg was waarin je alle partijen al had, dat is bij Starcraft 2 wel: in Starcraft speelde je met alle 3 de rassen.

Het vervelende van de uitbreidingen zoals ze dat nu willen doen is dat je erop moet wachten. Met andere woorden: je speelt de Terran campaign helemaal uit, en vervolgens krijg je met wat pech, Blizzard kennende (;)), een leuke cliffhanger en is het wachten op die uitbreidingen. Blizzard is ook niet de snelste ontwikkelaar (dat is niet echt een nadeel want wat ze uitbrengen is ook altijd wel af en zit goed in elkaar, en het is consistent van hoge kwaliteit) dus daar zit je dan, waarschijnlijk intussen zonder vingernagels. :+

Ik ben ook echt geen fan van de manier waarop ze het nu aan willen pakken. Het is _wel_ zo dat ik enorm uitkijk naar zo'n lange campagne. De campagnes van Starcraft waren niet lang genoeg. ;)
Dat zou ik wel willen, maar die vergelijking loopt mank. Half-life was het hele verhaal, dat die uitbreidingen later kwamen was leuk voor erbij, maar zo zijn ze er niet aan begonnen.
Sowieso kwamen de uitbreidingen niet van Valve, maar van Gearbox.
Uitbreidingen zijn niets nieuws. Maar net als uitbreidingen is er nog een bekend fenomeen in de games wereld, het gebrek aan bereidwillendheid om voor content te betalen. En altijd wordt dezelfde stelling opgeworpen. "Vroeger toen een game nog geschreven werd door 1 programmeur vanuit zijn schuurtje hoefde ik ook niet zoveel te betalen voor een game".
Precies wat ik bedoel. Dat argument hoor ik nog regelmatig, en dan met name bij spellen die van EA komen. Nu doet Blizzard hetzelfde, en nu gaan we allemaal excuses verzinnen waarom dit iets héél anders is?

Onzin. Dit is exact hetzelfde als wat EA al jaren doet en wat daar voor ook al jaren aan de gang was. Vind je dat erg, prima. Vind je dat prima, ook goed. Maar laten we dan wel consequent zijn en niet bij Publiekslieveling X door de vingers zien waar we Gehate Publisher Y voor verketteren.
I.m.h.o. vergeet je 1 ding heel erg: credits. Dat is nou juist hetgene dat Blizzard wel heeft opgebouwd bij gamers en dus zie je dit soort nieuwsberichten "door de vingers" of denk je dat Blizzard het -wel- goed zal aanpakken qua prijzen en paketten en niet de 100e zelfde prut uitbreiding opnieuw uitbrengt om een game helemaal leeg te trekken.

Zij hebben de kudo's verdiend met het verleden, nu is het te hopen voor Blizzard dat ze die niet verspelen in de toekomst :) .
Ik denk dat ze dat bij Blizzard wel goed in de gaten houden. Ik denk dat er geen ontwikkelaar is geweest die ooit zo op handen gedragen werd. Dat willen ze voor geen goud geld kwijt raken.

Zeker niet omdat starcraft online nog steeds gespeeld wordt, hoeveel games doen dat na?
Warcraft 3 en Diablo 2, ohw wacht, die zijn ook van Blizzard :) Zeker weten dat ze die status niet kwijt willen, en ondanks deze aankondiging geloof ik nog steeds dat ze dat gaat lukken. Tot nu toe zijn alle expansions hun geld meer dan waard geweest, ik zie niet in waarom het nu anders zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Kura op 2 januari 2009 18:10]

ik speel nog steeds counterstrike 1.2 lekker met een para tegen de muur op lopen :D
pff, wat weer een negatieve reactie

Wat nou afzetterij, alsof iemand alleen het Zerg deel zou spelen
En dan nog, dan is dat een keuze van de speler.

Ik wordt toch ook niet afgezet als ik een zak M&M's koop terwijl ik alleen de gele wil...
Als je alleen de gele wilt, koop je de gemengde zak en gooi je de andere kleuren weg.

Het is niet alsof je eerst een basiszak met enkel roze M&M's moet kopen voor je de gele uitbreidingszak kan kopen.
Je mist hier iets namenlijk:

situatie 1: blizzard brengt een enkel spel uit dit betekent dat het spel snel uit moet komen en alles op zijn minst een beetje moet bevatten. dat betekent dat de qualiteit erg daalt of we moeten nog een jaar wachten op het spel.

situatie 2: Blizzard doet dit en elk deel wordt vet, alle campains uitgebreid, en de release date eerder. nadeel is wel dat je 2 keer betaalt.

als je zo'n fan bent dat je een protoss speler bent; koop dan toch gewoon die uitbreiding!
Persoonlijk lees ik hier tussen de regels "mochten wij het niet zo goed doen zoals in de eerste Starcraft dan hebben wij nog ruimte om het goed te fixen en om geld binnen te halen. Dit bespaart ons patchwerk wat niks opbrengt!"

Maar voor de rest hoop ik wel dat het een perfect spel word waar ik alweer veel plezier mag beleven. :) Tegen de grafische stijl heb ik niet zoveel, het is fris en best goed gedaan.

Edit: Waar vind ik de prijzen eigenlijk?

[Reactie gewijzigd door Huuskes op 2 januari 2009 15:41]

Dit maakt ook veel meer zin, omdat het multiplayer gedeelte van het eerste spel al meteen alle drie de hoofd rassen zou ondersteunen. Beetje gek als alle textures en character opbouw voor elk ras in het hoofdspel zit en dat er dan alleen maar één ras een hoofrol speelt per "apart spel".

Echter de verhaallijn van Starcraft II die ze willen doen is zeer uitgebreid, ze willen voor elk ras een hele verhaallijn maken, en om dat dan in één spel te stoppen zou voor consumenten geweldig zijn, maar vanuit bedrijfs oogpunt natuurlijk niet. De ontwikkeling heeft vele miljoenen gekost, en ook al haalt Blizzard die er met gemak uit tijdens de verkoop van het eerste deel, de extra winst door de andere delen is natuurlijk onweerstaanbaar. En op die manier kunnen ze ook meer geld in de totale ontwikkeling steken, zodat het hopelijk een nog mooier spel oplevert.

We hebben hier gelukkig met een goede gamestudio te maken, die kwaliteit boven ransige winst plaatst (lees EA), en de eerste BattleReport in Versus mode, heb ik denk ik nu al 5x bekeken in 720p resolutie. Zit echt met smart op de uitgifte te wachten, en ben eigenlijk blij dat het nog effe duurt, zodat ik eerst kan sparen voor de juiste computer uitbreidingen om het op maximale instellingen te spelen :+

Edit: Voor de liefhebber 534MB - 720p film van Starcraft II BattleReport wie na het kijken van dit filmpje geen kriebels krijgt is duidelijk geen fan van dit genre O-)

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 2 januari 2009 16:48]

Gewoon in de pricewatch ergens tussen midden-eind 2009 ;) gewoon elke dag ff langs rollen en checken
Ik kijk toch best uit naar deze game, maar ik hoop dat blizzard ook denkt aan de mensen die linux draaien. Ijdele hoop waarschijnlijk.
Valt reuze mee. Voor een major game developer is Blizz nog best aardig voor Linux gebruikers.
All hun spullen draaien goed of perfect op Wine.
Toen ik nog WoW speelde heb ik gemerkt dat bepaalde dingen gefixed werden die problemen met Wine gaven.

Op een gegeven moment was na een bepaalde patch de OpenGL mode stuk maar werd later gefixed.
Er was ook ooit een patch die IE gebruikte om de patchnotes te weergeven (onpatchbaar onder Wine dus). Dat hebben daarna nooit weer gedaan.

Blizz maakt meestal Mac ports van hun spullen dus moeten ze wat netter werken om niet al te vast te zitten aan Windows. Dit zorgt er ook voor dat de boel onder Wine goed werkt.
Vreemde bezwaren. Je koopt StarCraft II inclusief de Terran campaign die uit 36 (!!) missies bestaat. Dat is evenveel als de volledige Terran, Zerg en Protoss campaign van het origineel. Later krijg je de mogelijkheid om een Brood War achtige uitbreiding te kopen met een aantal multiplayer units en nogmaals 36 missies voor Zerg of Protoss. Vergeet niet hoeveel custom campaigns er beschikbaar waren voor SC:BW die je gratis van fansites kon downloaden. De mogelijkheid om Zerg en Protoss campaigns te maken is al meteen aanwezig met StarEdit, en als je graag single player speelt dan kun je ongetwijfeld meer dan genoeg customs downloaden.

Je krijgt in elk opzicht gewoon meer.
Dan vraag ik me wel af hoeveel variatie je in een level kan doen om 36 missies te maken. Denk dat je het na missie 20 ook wel zat wordt. Ik had denk ik liever gezien dat elke ras gewoon 15~20 missies zou hebben.
Het verhaal was dusdanig aangrijpend in het origineel dat ik soms om 4u in de nacht nog aan het spelen was omdat ik wou weten hoe het afliep ;) En elke missie was weer een nieuwe uitdaging. De laatste missie in de originele Terran Campaign van SC1 staat me nog steeds bij, die was MOEHOEHOEILIJK als je voor score ging, je begon op een NANOSCOPISCH klein hoekje low ground op een immens platform waar iets van 3 andere terranbases stonden die je CONSTANT en al vroeg aan vielen, en natuurlijk vijandige ghosts met nukes en battlecruisers, dus je moest nog rushen voor anti-air en detectors ook. Dat en natuurlijk de laatste protoss missie.

In ieder geval, ik heb er vertrouwen in dat het niet snel gaat vervelen, hoewel er natuurlijk een smaakverschil is in wat leuke missies zijn en wat niet. Sommige indoor missies (zonder base) vond ik niet veel aan.

Nah, ik heb er vertrouwen in. Na een jaartje de Zerg campaign voor 20 euro en 2 extra multiplayer units/side, en god knows what else!
Ik denk niet dat je dit spel snel zat zal worden. In de previews die ik tot nu toe gezien heb, oa op Gametrailers, laten ze zien dat je de campaign niet linear hoeft te doorlopen. Je kunt de missies zelf kiezen vanaf je eigen starship Hyperion, je kruipt als het ware in de huid van Jim Raynor en kan tussen de missies door je ruimteschip verkennen en praten met de karakters die het spel rijk is.
Je kunt zelf kiezen naar welke je planeet reist en de missies in eigen volgorde uitvoeren, waarbij je ook nieuwe units en upgrades kunt kopen. Je kunt het hele spel dus aan je eigen eisen en wensen laten voldoen.
Noem mij eens een anderen RTS die zoveel vrijheid bied, ik ken er geen.
Daarnaast denk ik dat 36 missies per ras juist veel toevoegd aan het epische gevoel van het spel, er wordt veel dieper ingegaan op de verschillende rassen. Denk hierbij maar eens aan Lord of the Rings, juist door 3 films te maken is het een ervaring die je langer bijblijft.
wat ik hier uit begrijp ik dat die nog in de maak zijn dus dat er nog weining over de prijs bekend is
Blizzard heeft tot nu toe nog weinig gamers weten te teleurstellen vandaar dat ik vind dat we hun een beetje speelruimte mogen geven. Er zijn genoeg andere spelontwikkelaars die poep in een dvd doosje uitbrengen en vervolgens 60 uitbreidingen en vervolgen maken. Dus iig goed nieuws! Meer starcraft genot in de toekomst! :)
Toch vind ik dit beter dan het oude voorstel om er drie losse versies van te maken. Ik haal ze toch wel allemaal als fan zijnde. Van alle verhaallijnen vind ik de Zerg het minste interessant. De Terrans en de Protos hebben een reuze interessante verhaal vergeleken met de Zerg.

Maar goed, de zerg hebben wel een leuke strategie. Ik kan iig neit wachten op het spel. :)
Het lijkt me dat deze uitspraak meer een kwestie van terminologie is, dan van daadwerkelijke veranderingen in het releaseschema van Blizzard.

Of je het nou uitbreidingen of spellen noemt, feit blijft dat de singleplayer campaign wordt uitgebreid in deze expansions. Dat dat aparte uitbreidingen zijn vind ik helemaal geen probleem. Het lijkt me ook niet dat je voorkeur voor een ras zoveel uitmaakt, de originele Starcraft campaigns heb ik ook met alle drie de rassen gedaan.

Wat de vergelijking met EA betreft: EA moet eerst zijn spellen eens "af" leveren, voordat ze een uitbreiding maken. Tot dusver zelden het geval.
Ik snap het 'Blizzard ze tklanten af" etc. gniet helemaal. Heeft Blizzard ooit een spel op de markt gezet dat zijn geld niet waard was? Ik kan me er geen herrineren. Warcraft 3 had ook niet campaign van alle rassen, zowel Starcraft als Warcraft hadden uitbreidingen die tot de dag van vandaag gezien worden als de beste expansions als je kijkt naar geld/kwaliteit. Zeker Brood War was gewoon bizar goed. Ook Diablo expansion was prima in orde.

Als het EA was had ik me wel iets bij voor kunnen stellen, maar gezien het track record van Blizzard geef ik ze wel het voordeel van de twijfel. Als je ziet dat toen OSX uitkwam en Intel Mac's ze gewoon nog steeds patches makn voor Diablo 2, Starcraft en Warcraft 3 na al die tijd geloof ik niet dat ze opeens besluiten opeens gebruikers af te gaan zetten.

[Reactie gewijzigd door Kura op 2 januari 2009 17:26]

Warcraft 3 had ook niet campaign van alle rassen,
Hmmm, even denken: Orc (mini), Human, Undead, Orc, Night Elves

Okay, goed je hebt min of meer gelijk, de (high) Elves die je met de Undead afslacht kun je geen campaign mee doen, en ook niet met de Mages die je met dezelfde Undead verslaat.

(ik speel 'm nog steeds ;) )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True