Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

De organisatie van de Games Convention in Leipzig heeft de beste games van de beurs gekozen. Spore, Mirror's Edge en Little Big Planet zijn de grote winnaars. De PS2 lijkt voor de organisatie inmiddels te hebben afgedaan.

SporeDe organisatie van de Games Convention in Leipzig wijst elk jaar de beste games van de beurs aan. Per platform wordt de beste game aangewezen die op de beurs niet alleen te zien, maar ook te spelen was. De jury koos Spore als beste pc-game, waarmee het evolutiespel van Electronic Arts onder andere Blizzards Starcraft II achter zich liet. Er was een aparte categorie voor mmo's en ook daarbij sloeg de jury een spel van Blizzard over: niet World of Warcraft: Wrath of the Lich King won de prijs, maar Warhammer Online, terwijl ook het in Duitsland populaire Aion: Tower of Eternity prominent op de beurs aanwezig was.

Mirror's Edge fpa 67Voor de Xbox 360 koos de jury Mirror's Edge, dat onder meer Far Cry 2 achter zich liet. Als beste game voor de Playstation 3 koos de jury Sony's eigen Little Big Planet. Ook voor de Playstation Portable koos de jury met Resistance: Retribution een game van Sony. De beste Wii-game van de beurs was Skate It van EA, dat daarmee de meeste onderscheidingen binnensleepte. De beste game voor de DS was Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood en als beste game voor mobiele telefoons werd Pro Evolution Soccer 2009 gekozen. Het is een troostprijs voor de voetbalgame, die ook te spelen was op Xbox 360 en Playstation 3 en het op die platformen dus af moest leggen. Overigens was er ook een categorie voor de Playstation 2, maar er waren zo weinig games die voor de oude console van Sony getoond werden, dat de jury geen prijs heeft uitgereikt. Opvallend is dat de jury de in Duitsland zo populaire schietspellen over het hoofd zag, terwijl Call of Duty: World at War op zowel pc als consoles te spelen was en ook Operation Flashpoint 2 erg veel aandacht trok.

De jury keek ook naar de beste hardware die op de beurs getoond werd en sprak zijn voorkeur uit voor de Playtv van Sony, het kastje dat de Playstation 3 moet omtoveren in een digitale videorecorder.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Vreemd dat enkel de Xbox 360 versie van Mirror's Edge is gekozen. Deze game komt ten slotte ook uit op de PS3 en de PC. Je zou verwachten dat er, behalve misschien de controles en graphics op de PC, de games verder identiek zijn.

Dat Wrath of the Lich King niet gewonnen heeft vind ik dan minder verrassend. De game biedt eigenlijk meer van hetzelfde met enkele aanpassingen daargelaten. Je krijgt een nieuwe spel wereld, maar bijvoorbeeld geen nieuwe rassen. Wel een nieuwe klasse, maar ja, Death Knight spreekt mij persoonlijk niet echt aan. Daarnaast biedt de game weinig bijzonders om eerlijk te zijn.
Vreemd dat enkel de Xbox 360 versie van Mirror's Edge is gekozen. Deze game komt ten slotte ook uit op de PS3 en de PC. Je zou verwachten dat er, behalve misschien de controles en graphics op de PC, de games verder identiek zijn.
Je zegt het zelf al; de graphics en de controls zijn vaak heel anders. En doordat de controls op een console anders zijn wordt soms de gameplay ook heel anders. Je hebt geen muis dus je kunt bij schietspellen veel minder snel en nauwkeurig schieten. Zonder dat ik console-gamers wil beledigen of af wil doen aan hoe leuk consoles zijn (wil er zelf ook nog graag één zodra ik geld heb) kun je denk ik wel zeggen dat sommige spelen op een console héél anders spelen.
Ik denk toch echt dat je wat bevooroordeeld bent of te weinig ervaring met een controller hebt want op een 360 speelt een FPS perfect weg. Natuurlijk is een muis preciezer, maar dat verschil is alleen te merken wanneer iemand met muis tegen iemand met een controller zou spelen en heeft echt geen significante invloed op de spelervaring zelf.
Natuurlijk zijn de controls enkel verschillend als je ervoor kiest om het spel met toetsenbord en muis te spelen op de PC. De gemiddelde multiplatform game ondersteunt namelijk gewoon controllers in de PC versie. Het enige echte verschil zit dan ook in de graphics en eventuele minieme gameplay wijzigingen tussen de versies op verschillende platformen.
Misschien dat de gameplay nog wel wat verschild op de consoles kwa besturing
:)
de XBox360 heeft geen Spore of LittleBigPlanet
geen spore zou ik niet zo zeker van zijn
Het allervreemdst is nog wel dat er naar mijn weten helemaal geen 360-versie van de game speelbaar was. Ik ben er zelf geweest en heb zo'n anderhalf uur in de rij gestaan bij de Mirror's Edge stand om vervolgens te mogen kiezen uit de PS3- of de PC-versie, er was geen 360 te bekennen.
Niet echt verrassend, maar waarschijnlijk terecht, al moet ik Mirror's Edge zich nog zien bewijzen. Zelfs in dat playthrough filmpje van 10 minuten vond ik de omgeving en de actie zich al gaan herhalen... Maar goed, uiteindelijk moeten alle winnaars zich natuurlijk nog bewijzen.

Mij valt vooral op dat de sequels en uitbreidingen niet gewonnen hebben (afgezien van Sonic en PES, maar zijn dat echt sequels?). Een bewuste keuze van de LGC om originaliteit te belonen?
Blijft enigszins zorgwekkend dat het beste spel voor de 360 een multiplatformer is. Waar blijven de exclusieve krakers Microsoft? Buiten Fable 2 blijft het angstvallig stil (GOW2 daar gelaten).
Draaide de Mirror's Edge niet op de Unreal Engine 3 ?
nop ik dacht dat het de engine was die rockstar gebruekte voor hun pingpong spel
The game uses Epic's Unreal Engine 3 rather than...
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Mirror%27s_Edge#Development
Ik vind de keuzes ook nogal verdacht. En vooral het aantal keer dat EA terugkeert in de prijzen doet me geloven dat er wel wat steekpenningen aan te pas zullen gekomen zijn.
Dat EA bashen is nu echt te gek voor woorden aan het worden. Steekpenningen!

Het feit dat EA dit jaar ineens een hele hoop opvallende, nieuwe titels heeft in plaats van de sequel-rommel die ze normaal hebben heeft er zeker niets mee te maken?

Wat wil je dan, de bijzondere spellen dit jaar negeren omdat ze van de 'verkeerde' club zijn en dan maar alle sequels van Blizzard belonen, zodat we allemaal weer vrolijk kunnen klagen dat er zo weinig originaliteit in de games-industrie te vinden is?
Ik doe niet aan EA bashing. Ik heb het zelfs tot nu toe altijd opgenomen voor EA in EA bashing topics.

Dit is gewoon mijn mening als die lijst van bekroonde titels zie. Het valt - mijns inziens - gewoon teveel op dat EA teveel in het lijstje tevoorschijn komt en daarom word ik argwanend.

DamageCase legt het ook goed uit: steekpenningen of lobbyen... Inderdaad, een heel grijs gebied.

Feit is dat EA met de meeste prijzen gaat lopen in Leipzig. Of dit nu komt door hun nieuwe koers die ze varen of door het creatief lobbyen zal niemand kunnen (van ons toch) kunnen bewijzen.

Maar het is mijn recht om die opvallende lijst van EA winnaars in twijfel te trekken. Ik geloof al lang niet meer in een roos teddybeerknuffelwereld waar iedereen als heilig boontje eerlijk te werk gaat.
Het is je goed recht, absoluut. Maar het feit dat je de spellen zelf compleet negeert bij een "Beste spel" verkiezing gaat mijn verstand te boven.
Het is een beetje hoe het artikel is opgebouwd dat mij doet twijfelen.

Eerste categorie: PC single player game. Winnaar: Spore. Langs de ene kant goed dat originaliteit beloond wordt, maar langs de andere kant is het traject van de ontwikkeling van Spore alles behalve van een leien dakje gegaan waarbij velen al beweerde dat het spel gedateerd zou zijn als het op de markt kwam. Als kwatong beweer ik: het is een spel van EA en het komt in september op de markt, dus het kan de positieve media-aandacht meer dan goed gebruiken. Ook straf dat het een klepper zoals Starcraft II kan kloppen en dan spreek ik nog niet over andere straffe PC titels op de GC.

Tweede categorie: PC MMO game. Winnaar: Warhammer Online. Net zoals als in de eerste categorie is het een spel van EA en komt het in september op de markt. Alweer een game dat de positieve media-aandacht meer dan goed kan gebruiken, zeker nadat een tijdje geleden is aangekondigd dat het spel zonder veel beloofde content op de markt zal komen (ik hint naar het niet aanwezig zijn van alle klasses in het spel bij de launch, wat imo toch zwaar op de kwaliteit en de algehele balans van het spel zal leunen). Daarbij komt ook nog dat het alweer een zware klepper van Blizzard het nakijken geeft (WotLK).

Twee keer een identiek scenario met een spel van EA. Toeval? Kan best, maar als je dan daarna nog ziet dat EA nog 2 maal in de lijst terugkeert met de Xbox360 en Wii - ook niet 2 niet te onderschatten platformen, dan hef ik toch maar even mijn wenkbrouwen op. Zeker als ik de concurrentie bekijk, vind ik dit wat teveel toeval om waar te zijn.

"Het is bijna te mooi om waar te zijn"
Dus is het waarschijnlijk ook niet waar...

Maar bon, je hebt natuurlijk altijd gelijk bij de verkiezing van een "Beste spel" verkiezing over spellen die nog moeten uitkomen en uberhaupt eigenlijk nog niet te spelen zijn. O-)
"Dat EA bashen is nu echt te gek voor woorden aan het worden. Steekpenningen!"

Vind je dat zo raar? Ik ga er vanuit dat een bedrijf als EA met een miljarden omzet er alles aan zal doen om de media en publieke opinie naar hun hand te zetten.

Een goede score op een welbekende beurs of in een vooraanstaand e-zine/magazine kan een spel breken of maken. In het geval van EA gaat zoiets dan om vele miljoenen dollars.

Reken maar dat ze een heel team van lobbyisten in dienst hebben die kwistig strooien met van alles om de reviewers op hun hand te krijgen. Etentje hier, reisje daar, presentje zus, dure tickets voor whatever, enz. Steekpenningen of lobbyen? Grijs gebied ;-)

[Reactie gewijzigd door DamageCase op 26 augustus 2008 12:39]

"Dat EA bashen is nu echt te gek voor woorden aan het worden. Steekpenningen!"

Vind je dat zo raar?
Het feit dat grote bedrijven soms met steekpenningen strooien? Nee. Vind ik het raar dat er vanuitgegaan wordt dat er steekpenningen in het spel zijn als de daadwerkelijk bijzondere spellen een verkiezing winnen? Ja.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 26 augustus 2008 13:19]

Ik weet van een directe bron dat het zo dus wel ging. Al wel weer een jaar of 6 geleden zat ik bij iemand in de klas die een gamesite had. Ze hadden één keer een negatieve review geschreven over ik geloof de fifa reeks. Daarna kregen ze geen games meer van EA. Dus ja, er wordt zeker niet eerlijk gespeeld, maar ik ga er vanuit dat ze allemaal ongeveer hetzelfde doen.
dat komt omdat ze een hoop goede gamestudio's hebben opgekocht en zo beetje voor alle grote software huizen de distributie en verkoop doen.
EA brengt misschien wel 10 games uit terwijl de andere huizen er maar 1 of 2 uitbrengen en dat geeft een onevenwichtig beeld.
Ik ben het wel met je eens dat EA nogal een grote vinger in de pap heeft en daar ook graag op de meest vreemde manieren soms gebruik van maakt.
Activision is anders alsnog de grotere uitgever tegenwoordig (na de Blizzard/Vivendi merger) en zij komen niet terug in de prijzen. EA heeft allang afgedaan als eenheidsworst-producent en in hun line-up is dat steeds beter terug te zien. Games als Crysis: Warhead, Red Alert 3, Tiberium, Spore, Mirror's Edge, enz... Het is ook geen wonder dat Spore in de prijzen valt, dat had iedereen wel aan zien komen. Mirror's Edge valt om te twisten, maar het blijft een uitzonderlijk origineel concept.

Nee, als je tegenwoordig nog eenheidsworst wilt kopen dan zal je naar de doosjes met het Activision logo erop moeten zoeken.
het verschil zit hem voor mij meer in dat bv, je voor de sims 30 uitbreidingen hebt die allemaal geld kosten. Al met al hoor je nooit iets negatiefs over blizzard/vivendi. Dat WoW niet in de prijzen valt is logisch het is al ff oud. Maar ondanks dat zijn er al verschillende "wow killers" geweest die niks waard zijn gebleken.

Wat betreft starcraft II zal dat ongetwijfeld goed zijn. Blizzard heeft de ballen om bij bv D3 gewoon fixed camera te gebruiken. Waarbij elk spel sinds het 3d is slechter is geworden. Vooral RPG's ivm het overzicht wat je hebt.

EA brengt te veel games uit en vaak snel updates/uitbreidingen. Dat is wat EA een slechte naam geeft. met daarbij nooit echt iets om voor te betalen.

Om een goede naam op te bouwen heb je tijd nodig, die verwoesten is heel wat makkelijker. Dus EA zal goede spellen moeten maken om hun naam weer op te krikken, en niet een paar awardjes, bij duitsers die duidelijk voor politiek correcte prijzen hebben gekozen.
Sterker nog, EA heeft veel van de originele titels die Blactivision heeft laten vallen na de merge overgenomen. Spellen zoals Brutal Legend, en waarschijnlijk ook Ghostbusters (alhoewel dat niet echt een "originele" titel is).

Het voornaamste probleem met EA zijn de 1st party spellen (die uit hun eigen studios komen). Maar het schijnt dat EA is nieuwe koers is ingeslagen wat 3rd parties betreft. Er is een reden waarom zowel id Software en Epic Games EA uitgekozen hebben als publisher voor hun nieuwste game in ontwikkeling.

Een groot proleem is dat mensen (en vaak ook "pers" zoals tweakers.net) niet verder kijken dan de naam van de publisher. Dat het spel door een 3rd party game studio gemaakt word is blijkbaar niet meer interesant. LittleBigPlanet is bijvoorbeeld een spel van Media Molecule, Sony is alleen de publisher. Media Molecule is een zelfstandig bedrijf en geen onderdeel van Sony.
Spore, Mirror's Edge, Skate It, Warhammer Online zijn 1st party EA games.
Sonic Chronicles word gemaakt door BioWare, wat onderdeel van EA is (maar nog wel zelfstandig kan functioneren), maar het spel word door SEGA gepublished.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 26 augustus 2008 15:23]

Aan de andere kant brengt EA zoveel spellen uit dat het niet erg verbazingwekkend is dat er een paar in de prijzen vallen. :)
En op dit event was er ook de officieuze introductie van "OpenPandora". De nieuwe open source gaming handheld en de opvolger van de GP2X.

Zie 2:54 in het filmpje.

http://www.chip.de/c1_vid...sehen-Video_32573723.html
http://openpandora.org

[Reactie gewijzigd door ejtje op 26 augustus 2008 10:55]

Hey, een verbeterde, open-source ds :D
Moet ik zeker even naar kijken
ds? ds = dual screen. dit ding heeft maar 1 scherm :+
Zow, ziet er vet uit :) Hebbe :+
spore verdiend zeker met het volste recht de originaliteitsprijs :)
Tevens Little Big Planet, deze game vind ik het qua originaliteit de andere twee duidelijk verslaan.
Is het al uit dan, behalve de editor?
Spore en Mirror's Edge??? Ik kan dit moeilijk serieus nemen, het ene komt uit in September en het andere in November...
En ze staan nu op de beurs. En daar ging het om: het beste wat op de beurs staat.
@stGermain

En?

Dan kunnen het nog steeds de beste games van de beurs zijn toch?

[Reactie gewijzigd door BereND op 26 augustus 2008 11:36]

Mirror's Edge is en op zich een origineel concept maar of het boeiend is, is een tweede.
Het is zoals al eerder gezegd al snel steeds hetzelfde. In de trailer zie je eerst spectaculaire jumps van gebouw naar gebouw, wat er cool uit ziet maar daarna bewandeld het spel platgelopen wegen en word het volgens mij een ordinaire shooter. Het spel heeft wel killer graphics vanwege de unreal 3 engine, maar graphics alleen is tegenwoordig niet meer voldoende (gelukkig!!)!

Toch gaat mijn voorkeur uit naar Far Cry 2 en ik snap niet waarom Ubisoft niet gewonnen heeft. Die uitgebreide map editor\ sandbox die geleverd wordt met FC2 voor de Xbox 360 alleen is al een prijs waard! Hoe indrukwekkend zag dat er uit!!

Voor degene die dit nog niet gezien heeft kan hier een kijkje nemen naar de inrukwekkende mapeditor voor de 360:

http://www.gamespot.com/xbox360/action/farcry2/video/6196280
En Far Cry 2 is niet meer van hetzelfde en zich herhalend? Dat is toch iets waar alle spellen last van hebben, zeker als ze komen met een 2e deel.
Flipperen is ook steeds hetzelfde, maar het blijft leuk om te doen, net als autoracen.
Dus als een game als Mirror's Edge je ligt, dan heb je er ook wel plezier aan om die te spelen.
Het "in Duitsland populaire Aion: Tower of Eternity" ziet er veelbelovend uit dat wel, maar populair is dat in de betekenis van veel volk over de vloer, een mooie stand?

[Reactie gewijzigd door Hurtebise op 26 augustus 2008 11:36]

Beide :-) Het spel had een grote stand en die trok ook erg veel publiek. Bij polls onder (veelal Duitse) bezoekers kwam het spel bovendien opvallend vaak naar voren als één van de favorieten.
EU NCsoft was voor 90% gefocused op Aion. De rest werd links en rechts voor CoX en Guildwars gebruikt, maar hun doel was dus Aion aan de man te brengen (wat op de filmpjes leek op een goed succes).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True