Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

Guitar Hero krijgt naast een gitaar, een microfoon en een drumstel nog een ander instrument. Onduidelijk is nog welk muziekinstrument zal worden toegevoegd, maar het gerucht gaat dat er een keyboard in de maak is.

De komst van het nieuwe instrument werd tijdens de Leipzig Games Convention aangekondigd door Brian Bright, projectleider van Guitar Hero World Tour bij Neversoft. Volgens hem komt de accessoire speciaal beschikbaar om in Studio-modus muziek te kunnen maken. Om wat voor een apparaat het gaat, wilde hij nog niet prijsgeven maar gezien de focus op de Studio is het waarschijnlijk dat het een keyboard wordt, schrijft G4.

Guitar Hero World Tour instruments

Bij het Studio-onderdeel kunnen spelers niet met elkaar wedijveren, maar kunnen ze zelf eenvoudig nummers opnemen. Zo kan de gitarist bijvoorbeeld over een bestaande drumpartij meespelen, waarbij de noten automatisch in het ritme gezet worden. Het zou echter ook mogelijk worden om met een editor complexere opnames en bewerkingen van nummers te maken. Zangpartijen kunnen overigens niet opgenomen worden, onder andere vanwege de beperkte opslagcapaciteit, waardoor Neversoft de toevoeging van een keyboard of ander instrument mogelijk als een mooie compensatie ziet.

Guitar Hero World Tour instruments Studio
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Heb zou pas echt leuk zijn als je een echt keyboards/synthesizer met MIDI aan kunt sluiten. Dan leren mensen ECHT spelen en bovendien heb je dan ook geen nep-instrument wat alleen voor dit spelletje leuk is. Misschien is een el cheapo midi-keyboard nog goedkoper ook dan een speciaal voor dit spel ontwikkeld toetsenbord.
Ik heb laatst dit gekocht voor mijn midi keyboard

http://www.synthesiagame.com/

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 22 augustus 2008 15:11]

bedankt zeg, nou moet ik m'n midi keyboard weer opgraven. ik kan het niet op een toetsenbord spelen en het is VERSLAVEND! :'(

srsly, bedankt voor de tip :)
Man, cool!! (mod gerust naar beneden, is enkel om de originele poster te bedanken :) )
Check ook http://fretsonfire.sourceforge.net/

Deze is wat simpeler, lijkt ook wat meer op Guitar Hero
Uiteindelijk is het echt leren bespelen van een instrument niet de bedoeling van guitar hero. Het is een game die je gewoon een leuk gevoel geeft omdat je lijkt muziek te kunnen spelen. Meer dan een beetje vingervlugheid gaat het spel je niet bijbrengen...

Verwachten dat je leert muziek spelen met guitar hero, is als verwachten dat je een schermschutter bent na een shooter te spelen. :)
Als het een keyboard wordt, zou een MIDI aansluiting wel sociaal zijn. Of is dat te old school?
Niet te oldschool. Maar wel grotendeels irrelevant voor de doelgroep.
Maar zou wel een ideale manier zijn om kinderen/jongeren een echt instrument te laten leren. Hetzelfde zou kunnen met triggers die je op een echt drumstel zou kunnen bevestigen of een midi-element wat je op een echte gitaar kunt bevestigen.
Spelenderwijs leren en het is nog 'nuttig' ook want met zo'n 5knoppige nepgitaar kun je natuurlijk helemaal niks behalve in dit spel.
Als de opzet van het spel zodanig was dat je er ook met "echt" spel mee zou kunnen spelen heb je gelijk. Maar als het zo blijft zoals het nu is, d.w.z. beperkt tot 5 "kleuren" per instrument (ik heb het nooit gespeeld, maar ik meen dat het zo werkt), dan is de koppeling tussen het computerspel en het leren spelen van het overeenkomstige echte instrument vrijwel verdwenen, in mijn optiek.

Voor het drumstel zou het wel kunnen werken, omdat daarbij de spelbesturing nog redelijk overeen lijkt te komen met echt drummen, maar voor gitaar en piano kan ik me niet voorstellen dat het een goede voorbereiding is op het leren spelen van de echte instrumenten.

Dit alles zeg ik als iemand die nooit Guitar Hero of Rock Band heeft gespeeld, maar die wel een aantal jaren gitaar-, piano- en drumles heeft gehad.

[Reactie gewijzigd door Marcx77 op 22 augustus 2008 15:28]

Ik ken dit spel ook niet (maar speel wel synthesizer).
En ik bedoel ook dat het met de 5kleurige instrumenten weinig zin heeft om te leren als je later een echt instrument wil kunnen bespelen.

Ik vraag me ook af hoe je met maar 5 kleuren veel melodieen kunt spelen (5 kleuren zijn 5 tonen?).
Ik dacht ergens gezien te hebben dat je (bij de "gitaar" alleszins) de 5 knoppen ook mocht combineren (tot 3 knoppen tegelijk dacht ik) om zo 5!/(3!(5-3)!) = 10 combinaties te maken? :p

En dan stel je gewoon van te voren de 10 combinaties in als je toonladder van keuze, en je gebruikt die accelerometer om te bepalen in welk octaaf je speelt.

Ofzoiets, ik speel enkel 閏hte gitaar, maar zo zou ik het doen als ik zo'n product zou moeten ontwerpen :)

[Reactie gewijzigd door EagleEye812 op 22 augustus 2008 15:43]

Ik dacht dat het dan 60 mogelijkheden zouden zijn,maar mischien zit ik er wel helemaal naast(het is tenslotte nog vakantie voor mij:P)
5󫶗=60 was het dacht ik :)
Als de volgorde uit had gemaakt, had je helemaal gelijk gehad. Maar aangezien het puur om de combinatie gaat van een 3-tal knoppen, klopt hetgeen van EagleEye812 zegt. :)
Huh? Ik heb al 5 grepen met 1 knop. Dan 10 grepen met 2 knoppen. Verder nog 10 met 3 knoppen. En er zijn ook nog 5 grepen met 4 knoppen.

Samen 30?
Het is en blijft een game, ook als geschoold musicus vind ik het ontzettend lachen en vermaak mij er prima mee. Afentoe laat ik vrienden op de GH gitaar spelen en speel ik op echte gitaar mee. Snap niet dat sommige (gefrustreerde?) gitaristen het spel niets vinden. Grappig ook hoe de zeeer virtuoze gitarist van onze band er niets van bakt terwijl onze drummer iedereen pwned!
Dat lijkt me niet zo abnormaal aangezien het vooral om het ritme gaat bij GH. Ik heb altijd een goeie zangstem gehad maar totaal geen gevoel voor ritme, ik zat altijd net te vroeg of te laat. Vorig jaar GH beginnen spelen en mijn gevoel voor ritme is nu prima geworden.
Nee maar het heeft ook weinig met echt-gitaar spelen te maken.
Het zou overigens wel leuk zijn als er een echte band zou komen die dit soort instrumenten gebruiken (als dat mogelijk is tenminste).
http://www.youtube.com/watch?v=3cN2QBP0OCw&fmt=18

Van deze was ik erg onder de indruk! Die gasten rocken tenminste ipv de meeste saaie GH bandjes die naar een schermpje staren... Ook lekker live incl foutjes...
Of bedoel je iets met gehackte controllers: http://www.youtube.com/watch?v=vbpZBQ7jXgI&fmt=18

Als synth dude moet MAX/MSP je echt een keer proberen.

[Reactie gewijzigd door jjkewl op 22 augustus 2008 18:18]

Een keyboard... ook met 5 toetsen ? :+
Met 5 toetsen kan je een pentatonische toonladder spelen. Genoeg voor wat blues en het minder ingewikkelde werk.

Overigens heeft de gitaar ook maar 5 "tonen" en slagen ze er toch in om je een heleboel melodietjes te laten spelen ;)
Een gitaar heeft geen 5 tonen, een gitaar heeft 5 snaren, en meestal 21 of 23 frets. Reken maar uit hoeveel tonen je daarmee kunt maken (ok, de snaren overlappen wel, maar you get the point).
Een standaard gitaar heeft 6 snaren, er bestaan 7 en 8 snarige gitaren die 2 extra bass snaren hebben ;).

OT:
Misschien een bass gitaar met dikkere knoppen :)
Haha ja je hebt gelijk, heb er hier een staan, misschien moet ik toch nog maar eens proberen er op te leren spelen :+

OT wat betreft de bass gitaar waar je het over had:
In rock band kan je al met 2 gitaren tegelijk spelen, 1 lead en 1 bass. Het zou me verbazen als dit met GT:WT niet mogelijk gaat zijn. Dan heb je een gitaar met 5 knoppen en een bass-gitaar met 5 knoppen, niet zo gek dus dat ik er een beetje van in de war geraakt ben ;)

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 22 augustus 2008 20:34]

en een gitaar heeft 22 of 24 frets :P
Misschien moet ik mijn Stratocaster met 21 frets dan maar eens terug naar de fabriek sturen voor een service beurt.

Volgens mij zit johnbetonschaar aan de Tele van Keith Richards te denken. ;)
Stratocasters worden in 21 en 22 frets uitvoeringen geleverd, globaal ligt het verschil tussen de Mexican strats 21 frets en de US strats met 22 frets.

Er zijn echter ook Squiers en Mex strats met 22 frets, vaak speciale edities, maar ook US strats met 21 frets, meestal vintage of artist editions.

Uitgaande van de 24 frets die vaak op de metal/jazzgitaren terug te vinden zijn, zou je 4 octaven kunnen bestrijken, gerekend vanaf je allerlaagste open snaar tot je hoogste snaar op de hoogste fret, 4x12=48 tonen, maar dat zijn natuurlijk 12 keer dezelfde noten alleen hoger/lager.

[Reactie gewijzigd door Vyo op 23 augustus 2008 02:39]

Het lijkt me inderdaad wel weinig, hoewel er volgens mij met een gitaar in het echt ook veel meer grepen mogelijk zijn. Maar bij een keyboard is er in het echt ook veel meer mogelijk dan bij een echte gitaar dus misschien... heel misschien...

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 22 augustus 2008 16:32]

Denk je werkelijk dat je met een keyboard meer kan dan met een gitaar? Wellicht dat je ANDERE dingen kan, maar om nou te zeggen dat je meer kan ...
Zoals dat ding van Beatmania vroegah?
het wordt een elecktriche versterkte bass-triangle
Een draaitafel natuurlijk. Tegenwoordig denkt de wereld dat DJ's ook muzikanten zijn.
Bekijk dit filmpje eens en zie of je daarna nog hetzelfde denkt: http://www.youtube.com/watch?v=KbFIGFv4GLQ

Ontopic: Ik denk dat een draaitafel zoals deze eerder is gebruikt in de Konami game Beatmania een goede mogelijkheid zou zijn. Niet erg rock of metal trouwens.. maar goed ;)
zelfde als robby en jjkewl. DJ's zijn goed in het volgen van een ritme, maar bij de rol van "muzikant" hoort nog wel wat meer dan alleen ritmegevoel. zeker in een band, waar je je fouten niet kan verbergen achter de rest.
Waarom ben je alleen een artiest als je live muziek kan maken met een tastbaar instrument dan? Is een computerkunstenaar dan ook geen artiest? Zo makkelijk is het nog niet om electronische muziek te maken, en al helemaal niet om een eigen originele stijl te ontwikkelen. En zelfs een DJ die geen producer is heeft echt wel talent en heel, heel erg veel oefening en kennis van/gevoel voor muziek nodig om keer op keer een goede set samen te stellen, het is echt niet zo dat je 50,000 man uit hun dak krijgt door af en toe een ander plaatje op de draaitafel te leggen. Het is misschien heel anders dan gitaar spelen of zingen, maar het ik zou DJ's toch zeker wel artiesten willen noemen. Overigens kan je als je live draait ook niet zomaar fouten verdoezelen of je verschuilen achter de techniek ofzo, als jij een foute break mixt dan hoor je dat direct, en ben je al te laat.

Los daarvan, wat jij op een CD of in een videoclip hoort van 'echte' artiesten is ook eindeloos bewerkt en getweaked, zit vol met samples en andere electronische geluiden en is vaak niet eens door de uitvoerder zelf geschreven of uitgevoerd. De popuplairste artiesten zijn vaak weinig meer dan het icoon dat de muziek verkoopt (denk aan 13 in een dozijn boy/girl-bands etc). Zelfde geldt trouwens voor dance/trance/techno muziek: wat je op TV of op 3FM hoort is commerciele fast-food muziek, en totaal niet representatief voor de echte goede DJ's/producers.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 22 augustus 2008 18:20]

Ik trek altijd de grens bij het podium, als je alleen een knop in hoeft te drukken om een compleet nummer ten gehore te brengen dan ben je wat mij betreft geen artiest. Deze grens hanteer ik voor zowel muzikanten als DJ's. Ik erger mij kapot als ik een kaartje koop van Massive Attack en ik betrap de keyboardspeler erop dat ie faked en dat alles uit een sequencer komt en wat hij speelt niet eens versterkt word. Ik maak soms ook gebruik van een sequencer op het podium maar de belangrijkste partijen speel ik zelf. Waar ik ook moeite mee had was met de Ting Tings op Lowlands, daar werd geen sequencer gebruikt maar waarschijnlijk met een bassist en keyboardspeler achter het podium. Anyway, volgens mijn regel zijn GH spelers dus artiesten, al spelen ze slechts covers... ;)
volgens mijn regel zijn GH spelers dus artiesten, al spelen ze slechts covers... ;)
Nah, GH spelers spelen geen nummers op een instrument, ze drukken knoppen op een als gitaar gestylede gamecontroller op de juiste momenten in. Van GH leer je net zo goed gitaar spelen als dat je van DDR leert dansen :+
Los daarvan, wat jij op een CD of in een videoclip hoort van 'echte' artiesten is ook eindeloos bewerkt en getweaked, zit vol met samples en andere electronische geluiden en is vaak niet eens door de uitvoerder zelf geschreven of uitgevoerd.
laten we even de termen "echte artiesten" en "hitzone artiesten" goed van elkaar onderscheiden, he :+
Ok, is (ik noem maar een dwarsstraat) Marco Borsato dan wel of geen artiest? De man kan aardig zingen, maar hij maakt geen nummer zelf (vroeger wel, in het Italiaans, dat was toen geen mens hem nog kende). Als je zo begint kan alleen je alleen iemand een artiest noemen die _alles_ zelf kan: zingen, drummen, gitaar spelen, noem het maar op.

Ik zeg: een zanger kan goed zingen, een gitarist goed gitaarspelen, een drummer goed drummen en een DJ goed muziek mixen (en daar hoort ook het vinden van de muziek enzo bij). En het zijn allemaal artiesten.
Buiten de zang ken ik wel zo'n artiest, Mike Oldfield. De man doet al jaren alles zelf, op sommige platen speelt ie rustig twintig instrumenten die hij later spoor aan spoor vormt tot een muziekstuk. Ik ken er weinig die em dat na doen...

*Andros zet Music of the spheres nog eens op een geniet ^^ *
Of wat moderner, Sufjan Stevens. Doet in principe alles zelf, ook de zang :)
ze hebben het over 'muzikanten' en niet over 'artiesten'! :D Das wel een verschil. Een DJ is dan wel een 'artiest' maar muzikant is toch echt niet van toepassing...
jjkewl heeft nog niet geantwoord maar ik deel nog steeds zijn mening zelfs na dat filmpje.
Vette sjit! Ik werk m'n hele leven al met enkele DJ's en MC's uit de breakbeat/hiphop scene en dat zijn idd artiesten. Ik zet hun muzikale ideeen om naar een volledig eigen productie (niet de geripte beats waar ze hun inspiratie vandaan halen) maar ikzelf kan nog steeds niet fatsoenlijk scratchen. De DJ's waar ik eigenlijk op doelde zijn de commerci雔e plaatjesdraaiers zoals de gewone man ze kent van dance feestjes en daar erg veel geld en roem mee vergaren. Ik zie ze meer als de Google's van de popmuziek wat natuurlijk wel respect verdient. Sorry als ik de echte DJ's heb gedissed. You know who you are.
Ik gok op een panfluit :)
ik denk plastic samba ballen ;)
lol, dat zou overbodig zijn, samba ballen kan ook gewoon met de Wii mote en nunchuk
Ik heb geen Wiimote op mijn xbox, en ook niet op mijn PS3 8)7
Een mini crowd om in te duiken?
:D dit is dan wel weer een geniale reactie, dat zal het uiteraard worden :D
Een mix tafel natuurlijk ;)
misschien wel een dansmat .. ook soort instrument. Guitar hero meets Dance Dance Revolution
Dan hoop ik dat ze er ook gelijk een langharige pruik met acceleratiesensoren bij doen zodat het karakter op het scherm tegelijk met jou headbanged.
Pruik? Nergens voor nodig, gewoon je haar laten groeien. Lang haar ftw ^^
Een keyboard zou wel erg strak zijn :)
Misschien kunnen we onze kinderen over een paar jaar zo met echte instrumenten op een leuke manier les gaan geven. Kid voor de PS5 met zijn Guitar Hero: The Real Thing! en na een jaar of 2-3 heb je een nieuwe Jimmy Hendrix of Mozart :P
Een Idols jury, die moet je ook bespelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True