Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 192 reacties

Spelers van het pc-spel Spore van uitgever Electronic Arts hebben hun onvrede over de drm-beveiliging op het spel geuit door negatieve reviews achter te laten op de website van onlinewinkel Amazon.

Wezens van SporeIn een gebruikersreview op Amazon, die al door bijna 400 mensen als nuttig is bestempeld, vertelt Spore-speler Erich Maria Remarque over de problemen rond de door EA aangebrachte drm-beveiliging op het spel. De activatieprocedure van Spore, die onderdeel van de beveiliging is, loopt via speciale activatieservers. Elk exemplaar van Spore kan drie keer geactiveerd worden via die servers, waarna telefonisch contact met Electronic Arts nog een vierde activatie kan opleveren. Daarna is het spel niet nogmaals te activeren en dus niet opnieuw te installeren. De genoemde vierde activatie is op zichzelf al lastig genoeg, omdat EA, in een poging om piraterij tegen te gaan, exact van de gebruiker wil weten waarom de drie activaties al gebruikt zijn. Ook eist de uitgever een bewijs van aankoop van de consument alvorens de vierde activatie wordt toegekend. Bovendien, mochten de activatieservers in de toekomst offline gaan, dan zal de installatieprocedure van Spore helemaal niet meer werken.

Hoewel de drm volgens diverse gebruikers ook te veel werkgeheugen in beslag neemt en het spel trager maakt, zijn het toch vooral de begrensde activatiemogelijkheden en andere neveneffecten van de beveiliging die voor de voornaamste irritaties zorgen. Amazon-lid Dwemer22 stelt bovendien dat het Securom drm-pakket data van de computer van de gebruiker naar EA stuurt. Verder zou de drm-beveiliging ervoor zorgen dat bepaalde programma's voor het kopiëren van cd's en dvd's niet meer werken. Electronic Arts heeft nog niet gereageerd op de klachten van de gebruikers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (192)

1 2 3 ... 7
Het spel 'Sins of a Solar Empire' heeft niet eens DRM of een andere vorm van beveiliging en heeft gewoon 500.000 units verkocht!
En dat voor een spel met een toch best kleine markt (PC only, SciFi, RTS).

Dat is pas klantvriendelijk zijn én goede zaken doen :)
Daar zeg je zoiets.

Van dezelfde uitgever is ook Galactic Civilization I & II.
Spellen die zonder enige beveiliging op de markt zijn gebracht en waar ook een kleine rel omheen is geweest. Medewerkers van Starforce, een zogenaamde anti-kopieer software maker, hadden een image van galactic civ II op hun forum gezet met de melding "als je geen beveiliging op je software hebt is dit wat er gebeurt".
nieuws: Medewerker Starforce linkt naar warez

Stardock de uitgever van de Galactic Civilization reeks vind ik persoonlijk één van de betere uitgevers van dit moment. Geen beveiliging op hun software en wel luisteren naar hun klanten. Geen wonder dat hun fanbase daarom ook alleen maar groeit.... ze worden niet behandeld als criminelen, en dat vinden mensen toch best wel fijn.
www.galciv2.com

Ik begin nu al spijt te krijgen van mijn aankoop van Spore. Het spel is wel leuk en aardig, maar het feit dat ik al als crimineel word bestempeld vind ik maar niks.

Ik was van plan om komend weekend m'n pc opnieuw te installen vanwege een nieuwe HDD, maar dat gaat nu dus ook wat lastig, ik heb namelijk geen zin in die zeik met activeren e.d.

Achja, laatste keer dat mijn geld richting EA gaat.

[Reactie gewijzigd door Refragmental op 8 september 2008 16:08]

Stardock (uitgever sins), heeft het helemaal begrepen dat drm niet werkt.
Meer info: Sins of DRM lead to Sins of a Solar Empire
The Gamer's Bill Of Rights: Stardock's Wardell Explains
De enige reden waarom ik sommige games koop is omdat ze de moeite waard zijn. Denk aan nostalgische games (Tomb Raider) tot grafische hoogstandjes (Crysis) tot revolutionaire nieuwe games zoals Spore. Door ze te kopen hoop ik dat soort ontwikkelingen aan te moedigen, de ontwikkelaars hun geld toe te schuiven en natuurlijk om ook te kunnen genieten van alle legale voordelen.

Echter, voor 50 Euro is het spel ook daadwerkelijk van mij. Ik wil niet - als betalende klant - behandeld worden als een crimineel, want de "criminelen" (software piraten) hebben uiteraard geen last van al die beveiligingen en beperkingen.

Ik koop in ieder geval geen EA games meer. Als ze iets leuke uitbrengen dan download ik het gewoon. Toch jammer, ze hadden veel geld kunnen vangen van me met Warhammer Online, Command & Conquer en wellicht een nieuwe Need for Speed.

Dan ben ik maar crimineel bezig, ik wordt tenminste niet crimineel behandeld zoals een betalende klant.
Als je echt principeel bezig wilt zijn, koop én download je ze niet meer. Jouw halfgare 'oplossing' zet geen zoden aan de dijk ... in tegenstelling zelfs!
Dat ben ik het niet met je eens. Door het spel te downloaden geef je in ieder geval het signaal af dat PC games nog zeker populair zijn. Misschien dat EA dan een keer gaat nadenken over de voor- en nadelen van DRM beveiligingen.

Juist dit soort voorbeelden (3-install limits) zorgen ervoor dat mensen richting piraterij geforceerd worden. Als EA nu de beslissing neemt om nooit meer DRM toe te passen om hun software worden de games NOG STEEDS gekraakt en online gezet, en zullen er toch nog mensen zijn die het kopen, simpelweg omdat het spel het geld waard is.

Maar dan is de klant er niet meer de dupe van.

En ja, de piraterij forceerde publishers om beveiligingen toe te passen, maar die beste mensen moeten nu toch zeker wel een keer doorhebben dat alle beveiligingen vergeefse moeite zijn? Alles wordt gekraakt. Dan kan je het er net zogoed niet op doen, nietwaar?

[Reactie gewijzigd door Blue-eagle op 8 september 2008 14:29]

Vreemd dat niemand dat nog heeft gezegd, maar precies dezelfde DRM zit ook in Mass Effect PC. Mass Effect kun je ook maar 3 keer installeren en daarna kun je lekker EA bellen. De BioWare forums staan er vol van met klachten erover.

Ikzelf heb het ook mogen meemaken omdat 1x m'n HDD crashte en 2x Win Vista 64 opnieuw moest installeren mede dankzij de inmiddels brakke HDD. Bij de 4e install kreeg ik de melding dat mijn activaties verlopen waren en dat ik maar doodleuk een nieuwe Mass Effect moest kopen.

EA bellen verloopt ook niet probleemloos. Ik had hun gebeld, mijn probleem uitgelegd en kreeg gewoon de achterlijke reactie: "Ja, dat zeggen ze allemaal. U dient gewoon een nieuwe game te kopen."

Spore hoef ik dan ook niet meer te zien of te spelen. Ik zit er zelfs sterk aan te denken om gamen gedag te zeggen, ook voor consoles. Het wordt tegenwoordig bijna meer een onmogelijkheid of een last ipv een ontspanningsmiddel.

Ik heb wel later ontdekt dat je een activatie terug krijgt als je Mass Effect bijv deinstalleerd via de normale routine. Ik heb het niet kunnen testen, maar op forums zijn dan ook gemengde resultaten te lezen. Bij de een werkt het, bij de ander niet.

[Reactie gewijzigd door Keitosha op 8 september 2008 11:35]

mass effect is enkel een single player game. Download de gekraakte executable en je hebt nergens last meer van. Multiplayer moet vaak niets hebben van gekraakte versies waar deze activatie onzin meer van belang is. Sowieso heb ik een hekel aan het constant verwisselen van game cd's en dvd's. Bij mij: zo snel mogelijk een geschikte crack er op, of in het geval van multiplayer een mini image in een van de d-tools drives.
Voor downloadable content (Bring Down The Sky bijv) heb je een legale versie nodig op het moment. Je dient je legale ME key te registreren via BioWare en je krijgt een key voor BDtS. Spore is bijv ook een single player game, maar heeft ook MP functionaliteit.

Maar je begrijpt het totaal niet. Wat heeft het er nu mee te maken of een game single player is of niet. Het feit is dat EA dezelfde crap uitvoert met Spore als met Mass Effect en het heeft niks te maken of het MP of SP is. 8)7
Dreig met de consumentenbond of een TV programma als Radar.
Wedden dat ze snel overstag gaan dan! :P
Wat wil Radar nou doen, EA is geen Nederlands bedrijf.
EA heeft een vestiging in Nederland. Als de druk maar groot genoeg wordt, gaat men vaak snel over aangezien men niet zit te wachten op nog verdere imagoschade.
Ook voor mij geen EA games meer. De enige manier om dit soort beperkingen uit te bannen is principieel geen spellen te kopen die daarvan voorzien zijn.

Dat een game beveiligingen nodig heeft, dat snap ik. Maar dat doe je door de betalende spelers iets te bieden, wat de illegale gebruiker niet heeft, i.e. online content, patches en zo.
Ja, illegaal is daar uiteindelijk ook wel aan te komen, maar zodra de legale versie makkelijker en minder gedoe geeft dan de illegale versies, ben je op de goede weg.
Maar klanten het gebruik van hun legaal aangeschafte spel ontzeggen omdat ze het een keer te vaak willen activeren zou eigenlijk strafbaar moeten zijn als 'aanzetten tot piraterij'. Vraag me ook af of dat wel legaal is. Als je een spel koopt mag je als koper verwachten dat je het spel onbeperkt op een PC kan (her)installeren, tenzij er op de doos nadrukkelijk wat anders vermeldt staat. Kan dat niet, dan voldoet het spel niet aan wat je als consument redelijkerwijs had kunnen verwachten.
Je koopt het origineel en je installeerd de gekraakte versie: klaar. Alleen zullen er steeds meer mensen zijn die stap 1 overslaan.

Ik koop uit principe geen spellen die dit soort flauwekul achtige beveiligingen toelaten. Maximaal 4 keer installeren? Hoe kom je er op? De demo (lees: gedownloade volledige versie) speelt overigens wel grappig... hmmm O-) :X
Had een pre-order en heb deze geannuleerd zodra ik van de DRM wist. Wilde eerst weten hoe het nou precies zat. Ik herinstalleer nogal vaak (verbaast me dat Bioshock nog werkt.. Was wel netjes gedeinstalleerd, maar heb dat inmiddels toch vaker dan die 5 keer gedaan..) en heb echt geen zin om dat zo'n duur nummer te bellen met al dat gezeik. Nee dankje, dan maar geen Spore.

Maar wacht, het is wel dat ene spel die ik zo graag wilde en als reactie bij een review van Spore op IGN lees ik iets over Spore Reloaded. Nou, dat dan maar.
En ik kan 100% eerlijk zeggen dat dat puur en alleen is om het te proberen. Kijken of die nou echt zo leuk is en of het toch de moeite waard is. Vind ik het niks, dat gaat die leuk van m'n computer af. Is die wel leuk, dan gaat de Reloaded versie er af en koop ik Spore ergens in Q1 van 2009. Zodra je internet hebt terwijl je het speelt heb je toch een probleem, dus ver zal je met die reloaded ga je niet komen.

Grote kans dat ik hem uiteindelijk helemaal niet zal hebben. Sinds ik niet erg veel opschiet met die reloaded op het lange termijn en ik ook niks van zulk soort irritante DRM wil.


Laat Ubisoft AUB niet ook zo'n positie aan nemen..
En zoals gewoonlijk hebben alleen de betalende klanten er last van. Binnen enkele uren was de zooi alsnog wel gekraakt, als je voor single-player de pirated versie gebruikt heb je dus, zoals gebruikelijk, een betere experience dan wanneer je het legaal koopt.

Ik ben benieuwd of EA nog een keer leert dat je zo geen nieuwe klanten scoort.
Voor zover ik heb mogen vernemen, was er al een gekraakte versie in omloop voor Spore officieel in Europa gelanceerd was.

Je eerste opmerking is inderdaad wel wat het geval is. Zoals ik het nu allemaal lees, wacht ik mooi maar even met het aanschaffen van Spore, al had ik wel de neiging om dat deze week te gaan doen. Aangezien een verse windows-installatie me niets vreemds is (nieuwe hardware heeft het wel eens nodig om echt lekker te werken) zou ik vrees ik snel het probleem tegen komen dat ik het niet meer kan installeren. Deze methodes jagen grote groepen mensen juist de 'illegaliteit' in, om tenminste op normale manier een spel te kunnen spelen.
Het is zeg maar een beetje de omgekeerde wereld met die domme reclames van Brein of soortgelijk, waarin ze ons willen laten geloven dat gekraakte games voor grote problemen leiden in het gamen alswel met de hardware. Het is zoals het er de laatste tijd naar uit ziet, eerder zo dat officiele games deze problemen veroorzaken.

Ahwel, zal geen gekraakte versie downloaden, maar ik hoop dat EA een en ander snel aanpast, zodat Spore normaal te gebruiken is.
En mensen die gewoon legaal bezig zijn en geen kennis hebben van het kraken kopen op zo op de duur ook geen games meer als ze het éénmaal hebben mee gemaakt dat ze een spel niet mee kunnen installeren. Ik zie het wel bij mn zus. Drie kinderen, 2 pc's, kopen een duur voetbal spel en installeren het. Gaat prima, vervolgens willen ze het ook op de andere pc installeren want jah... als de één wil spelen, wil de ander ook. Gaat ook prima, maar dan komen ze erachter dat bij het spelen de cd in de drive moet zitten. Waarom nou? Vragen ze, ik heb het toch gewoon netjes gekocht? En het installeren gaat gewoon goed, waarom heeft tie nu de cd nog nodig? Paar weken later loopt pc vast, neefje mag er naar kijken, wat doet neefje? Neefje gaat niet moeilijk doen, neefje backupt ff map Mijn documenten en veegt de hele pc leeg en installeert gewoon heel Windows opnieuw. Pc loopt weer als nooit tevoren(maar dan ook écht als nooit tevoren aangezien pc vanaf fabriek al vol met meuk stond). Nou daar zijn we aangekomen bij drie keer duur voetbal spel geïnstalleerd |:(

Daan komt er nog bij dat mn zus ook familie heeft en vrienden en kennissen waarmee dergelijke ervaring gedeeld worden :O

[Reactie gewijzigd door Nickname55 op 8 september 2008 13:30]

Ik weet nog heel goed dat ik toen ik ergens 1992 Command and Conquer kocht (ja kocht ja) er in het boekje van command en conquer stond dat ze bij westwood hadden besloten dat het mogelijk moet zijn om het op twee pc's te installeren omdat je dan met 1 kopie toch man tegen man kunt spelen en dit voor de prijs van 1 spel.

Sinds EA (ook wel andere maar voornamelijk EA) z'n opmars maakt en alle goede spellen maker overneemt of het bestaan van deze haast onmogelijk maakt, is er in de spellen wereld veel gedonder met activaties hardware prints en dergelijke ongein. er zijn zoveel spellen (Bioshock en crysis geloof ik ook) die je ook slechts een bepaald aantal malen kan installeren.

Beveiligingen van spellen hebben er zelf toe geleid dat pc's crashen (de starforce beveiliging is om deze reden nogal omstreden)

Er worden rootkits geïnstalleerd, backdoors en allerlei andere ellende waarvan de meeste gebruikers niet weten wat ze zich op de hals halen. Daarkomt nog bij dat sommige beveiligingen confilcteren met legale programma’s En waarom? De muziek wereld heeft de kopieerbeveiligingen ook al de rug toe gedraaid. Als er nou gewoon spellen worden ontwikkeld die niet beveiligd zijn (of minimaal beveiligd zijn) met een serienummer bijv. en voor online gamen een check zoals bijv. bij COD4, zijn de voordelen volgens mij veel groter dan de derving aan inkomsten. En wel om het volgende:
  • Dan worden de spellen goedkoper en is er dus ook minder reden om te gaan downloaden.
  • De pc’s worden niet onnodig met extra beveiligingssoftware belast wat de performance en de stabiliteit ten goede komt. (er hoeft dan ook niet steeds opnieuw geinstalleerd te worden)
  • De noodzaak om hardware te upgraden omdat de pc te traag wordt, wordt dan ook minder waardoor er voor de spellenspelers meer geld overblijft om spellen te kopen zodat de spellen maker nog steeds zijn geld verdient.
Ik kan nu nog steeds na 15 jaren Command and conquer installeren. met die vervelende activatie van o.a. spore, kan ik dus niet eens mijn legale spel installeren als mijn modem kapot is. dat is toch waanzin?

p.s.
Komt trouwens nog bij dat je als je nou een hele grote Harde schijf hebt gewoon een Ghost maakt en je hoeft helemaal niets meer te instaleren. gewoon ale je drivers en de hele mik integreren en je kunt het zovaak spelen als je wilt. Dus zinvol is het ook niet eens

[Reactie gewijzigd door Baddo op 8 september 2008 16:48]

Inderdaad dat kon ook met Red Alert 2 omdat zowel de Soviet als de Allied Disk goed was voor het spelen van het spel, dus kon je op 2 PC's spelen.
Ik heb zelf wel de gekraakte versie, maar dat was meer omdat ik het spel even wilde uitproberen alvorens het te kopen. (plus hij was eerder beschikbaar dan de legale :-)

Ik was van plan om het spel deze week legaal aan te schaffen, maar ook ik wacht er even mee.

Het is natuurlijk van den zotte dat EA bepaald hoe vaak ik een spel mag installeren. Ik ben namelijk niet vies van een nieuwe windows installatie en doe dat dan ook enkele keren per jaar.

Ik snap ook nog steeds niet waarom bedrijven als EA nog steeds niet snappen dat dit soort anti piraterij "oplossingen" alleen maar averechts werken.
Waarom zou je betalen voor een spel als je beperkt wordt in je mogelijkheden ten op zichte van een illegale versie.

Ik ben zelf iemand die niet vies is van downloaden, maar zeer zeker ook niet van gewoon betalen.
Als ik een spel leuk vind, dan koop ik hem gewoon, maar als ik door het kopen een spel niet vrijelijk kan installeren/deinstalleren/spelen, dan hoeft het niet van mij, dan blijf ik maar lekker illegaal doen. En ik denk dat er veel mensen precies zo over denken....
Ik speel niet zoveel spellen meer, maar ik weet nog goed dat ik telkens weer Red Alert 2 volledig opnieuw moest installeren en dat duurde ook behoorlijk lang.. Ik heb het zeker wel 10 keer gedaan over de jaren, had ik telkens moeten activeren, dan was de lol er snel af geweest.. Tevens had ik speciaal voor spellen een computer zonder virussoftware en geconfigged voor performance die niet op internet was aangesloten, hoe gaat dat dan??
Ik was van plan om het spel deze week legaal aan te schaffen, maar ook ik wacht er even mee
Je kunt natuurlijk ook gewoon het spel alsnog kopen en de gedownloadde versie blijven spelen ;). Tenzij je je ongenoegen over de drm wilt uitten natuurlijk, waarbij je de gedownloadde versie natuurlijk ook niet meer speelt.
Goed, en legaal: wel kopen, niet activeren. Dat moet toch op de radar verschijnen.
Maar denk je dat je op die manier indruk maakt op EA? je hebt toch al betaald, en daarbij belast je hun servers niet eens omdat je het niet speelt (in het spel kun je wezens up- en downloaden)

Dus kopen en niet spelen komt voor EA beter uit dan kopen en wel spelen... De actie op amazon vind ik dan toch een pak beter.
Wie had het over niet spelen? Er wordt gepraat over wél kopen, maar intussen de gekraakte versie spelen.

Ik was zelf van plan om Spore te kopen, maar nu vertik ik het. Ik heb er een topic over geopend op GoT, ik heb jarenlang elk stukje nieuws gevolgd, maar door deze DRM-actie gaat alle zin om het spel te spelen me over. Bovendien: als ik het spel op mijn laptop én mijn pc wil kunnen spelen heb ik zelfs nog maar één makkelijke installatie over voor als één van de twee crasht? Ga toch weg, ik speel wel een ander spel.
In het geval van Spore gaat dat niet echt op. Het leuke van spore is juist het bekijken van de creaties van anderen en het tegenkomen van deze creaties in je spel. Dat kan vooralsnog alleen met de legale versie omdat je met eeen illigale versie geen toegang tot de sporeservers hebt.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 8 september 2008 18:50]

Waarom heb je met de illegale versie daar geen toegang toe? Werkt dat niet gewoon met een cd key oid?
Gezien het feit dat je bij het aanschaf van een product ervan uit moet kunnen gaan dat je dit kan blijven spelen zonder limitaties, lijkt me dit inderdaad een verkeerde manier van aanpak.
Uiteraard heb ik begrip voor het willen verbeteren van de beveiliging tot betrekking van het kopiëren en delen van spellen. Immers worden spellen vaak uitgeleend, en dit zou betekenen dat iemand die het spel uitgespeeld heeft hem weer kan doorgeven, zonder dat de makers weer extra licentierechten verkopen. Door een dergelijk systeem op te zetten voorkom je dit eerder, en laat je gebruikers beter nadenken.
Beveiliging is een prima zaak, mits het niet het speelplezier en gemak verpest.

Gezien het feit dat Spore niet duidelijk heeft aangeven dat je slechts 4x het spel kan activeren, lijkt me dat ze door de consumentenbond (lijkt me te 'saai' voor kassa & radar) aangeklaagd kunnen worden of zullen worden. Immers mag een consument er bij het aanschaffen vanuit gaan dat ze het spel zonder limitaties (daarvoor koop je het) kan spelen en gebruiken. Je mag dit zo lang je leeft (in ieder geval) blijven spelen. In een gemiddeld mensenleven, of uberhaupt gamersleven, komt er bij veel mensen (vooral de Tweakers) regelmatig een herinstallatie van XP voor. Of misschien wel schijfruimtetekort (en daarom tijdelijk deïnstalleren) of omdat hij niet werkt op een computer, en dan geprobeerd wordt op de tweede (wie heeft er tegenwoordig niet meer dan 1 computer ;)).

Softwarefabrikanten mogen/"moeten" goed beveiligen, maar ze moeten uiteraard wel letten op de regels, en uberhaupt hun gebruikers: de 'goede' gebruikers hebben nu eigenlijk last van beperkingen. Ze maken hun eigen klanten slechter hiermee.

Ik denk en verwacht dat er wel een activatieprogrammatje gaat circuleren, of een programma dat de activatiebestanden backupped, en weer terug kan zetten bij een nieuwe installatie. Want dat zou redelijkerwijs 'normaal' zijn: immers mag je een licentie behouden.
Andere methode, meer een "patch" van Spore zou kunnen zijn het bijhouden van het moederbord S/N (alhoewel dat natuurlijk niet perfect is, maar wel beter), of gewoonweg het "teruggeven" van de licentie bij deïnstallatie. Dat je eerst moet deïnstalleren voordat je opnieuw kan installeren, uiteraard met een marge van een aantal keer (immers kan je hem "op de verkeerde manier hebben verwijderd", of gewoonweg door formatteren verwijderd hebben)

[Reactie gewijzigd door vmsw op 8 september 2008 12:17]

Uiteraard heb ik begrip voor het willen verbeteren van de beveiliging tot betrekking van het kopiëren en delen van spellen. Immers worden spellen vaak uitgeleend, en dit zou betekenen dat iemand die het spel uitgespeeld heeft hem weer kan doorgeven, zonder dat de makers weer extra licentierechten verkopen. Door een dergelijk systeem op te zetten voorkom je dit eerder, en laat je gebruikers beter nadenken.
Beveiliging is een prima zaak, mits het niet het speelplezier en gemak verpest.
Ehh is dat niet legaal en iets vanzelfsprekends dan? Je mag een cd toch ook gewoon uitlenen hier in Nederland?
Binnen enkele uren?
In australie werd de streetdate gebroken, zodoende was het al te downloaden daags voor de officiele release. En er waren al creature packs voor de creature creator te downloaden van onder andere filefront waardoor de online features niet overtuigend zijn om het toch te kopen.

Persoonlijk had ik het wel gekocht maar die 3 activaties was me te weinig. Als tweaker verander je toch redelijk wat aan je setup en windows installs waardoor die 3 activaties er snel door zouden zijn. En als EA ineens vind dat het gedaan is en de activatieservers sluiten heb je er een mooie onderlegger bij.

EA krijgt mijn geld permanent, ik wil mijn spel ook permanent.
Groot gelijk...
En voor de mensen die denken dat EA de activatieservers toch wel in de lucht zou houden, dat zullen we af moeten wachten. De servers voor bv NFS MW werden ook na een jaar plat gegooid zodat mensen eerder de nieuwe NFS zouden kopen (dat lijkt mij in ieder geval de voor de hand liggende verklaring). Uiteraard kon NFS MW dan nog wel geïnstalleerd worden en met wat verstand van zaken (die jan modaal helaas niet heeft, tough luck) ook nog wel op alternatieve servers spelen, maar het lijkt me een kleine stap om straks de DRM server uit de lucht te gooien zodat mensen dan spore 2 gaan kopen.
binnen enkele uren ? lol, spore was al minstens 3 dagen voor de launch gewoon te downloaden
Lol, dan download je gewoon de crack als legale gamer.
Heb al eens een serienummer moeten gebruiken voor een game waar ik de key van verloren had.
volledig mee eens, ik zat er over te denken om het spel te kopen, maar toen ik al deze berichten las had ik zoiets van laat maar zitten, ik ga er niet eens aan beginnen.
gezeik iedere keer met EA, het lijkt wel of ze het niet willen snappen.
Mensen moeten niet zo zeiken. Protections zijn nou eenmaal nodig. Dat deze game niet goed beveiligd was is jammer. Activatieservers offline is onzin, dan komt er wel een patch. Binnenkort komt er ook vast wel een tool om de activaties naar 0 te resetten.
Protections zijn nou eenmaal nodig.
Waarom dan? Als je het spel van een torrent site afplukt is de beveiliging er al uit geript. Wat is dan de meerwaarde voor de uitgever om het er op de legale versie wel op te zetten? Klanten pesten? Het is niet alsof zo'n beveiliging illegale downloads/kopieën tegengaat. Zelfs de, tegenwoordig aardig hersenloze, muziekindustrie lijkt in te zien dat DRM nergens heen gaat.
Activatieservers offline is onzin, dan komt er wel een patch.
Als de activatieservers offline gaan betekend dat dat het spel niet meer supported is. Waarom zouden ze patches uit gaan brengen voor een, in hun ogen, end-of-life product? Ze hebben veel liever dat het niet meer werkt, dan kom je tenminste weer nieuwe games kopen... hopen ze...
Binnenkort komt er ook vast wel een tool om de activaties naar 0 te resetten.
Lijkt me niet. Dit wordt bijgehouden op de EA servers. Tenzij je die server hackt blijft het aantal activaties gewoon bewaard. Het is namelijk niet iets op je computer waar je ff snel een hack voor kan downloaden (of wat weg is als je je pc opnieuw installeert).
Het enige wat ze wel kunnen maken is een patch die de activatie uit de game ript, maar die bestaat al... in de downloadversie zit namelijk geen activatie meer :+
de enige reden dat ze dit doen is redelijk simpel: Dit spel trekt gebruikers aan die in het algemeen minder verstand van soft en hardware hebben. ze willen de drempel tot downloaden gewoon hoger leggen
Je hebt mijn post maar half gelezen. Mijn argument is juist dat het het downloaden helemaal niet afremt. De downloads zitten namelijk geen beveiligingen meer in. Integendeel, het spoort mensen juist aan... Wat zou jij doen als je een spel eerlijk gekocht hebt en het weigert te installeren omdat de server jouw key niet slikt? Ik zou de gekraakte versie van het net plukken... Iemand die dat niet kan brengt het spel terug naar de winkel omdat het niet werkt.
Hoe leg je de drempel hoger als de illegale versie makkelijker te installeren is dan de legale versie? Even downloaden, installeren, bestandje kopieren en klaar, kost me 0,0 moeite en hoef niet te kloten met een activatie server.
Spore was al gekraakt voordat het in de winkel lag (RELOADED had een release op 2 sept, de eerste release was op 4 sept). De beveiliging had dus 0 effect.
Een belofte dat er een patch komt voordat de activatie servers offline gaan is gewoon een leugen (geld ook voor Valve). Waarom zouden ze dat ooit doen, er is namelijk geen enkele reden voor. Sterker nog, die beloft is helemaal niks meer waard als het bedrijf overgnomen word.
Hoe weet jij dat nou weer.... wordt toch wel ziek van die zogenaamde toekomstkijkers.
Als valve er niet meer zou zijn, zou het echt niet vreemd zijn dat er een patch of iets dergelijk komt zodat je alsnog kan spelen.
een kleine beloning voor al die mensen die via valve/steam hebben gekocht
en nee tuurlijk hoeven ze het niet te doen, maar dat zegt niet dat het ook niet gebeurd
Ok maar dat ze dan een systeem maken waarbij de laatste activatie geldig is en als er een oudere ineens weer online komt, die weigeren of naggen.
Maar geef de mensen de vrijheid om genoeg te installeren.

en het minste wat je kan doen is hun PC niet naar de zak helpen.

Kijk dit is dus een game dat als ik het zou spelen, zal copieren uit protest.
Flatout Carnage is er ook zo een omdat die enkel met het live netwerk wil werken.
De vorige heb ik netjes gekocht, want die werkte tenminste ook netjes en legde mij geen restricties op.
In plaats van het te kopiëren uit protest, kun je het ook negeren en links laten liggen. Als je zo'n spel installeert en anderen laat zien hoe leuk het wel niet is maak je er toch nog gratis reclame voor.
Je doet me een beetje denken aan van die mensen die hier linux-fanboy posts lopen te posten vanaf hun windows bak... Altijd van dat halfbakken gedoe... je staat ergens voor of je staat het niet.
Inderdaad.

Ofwel koop je het spel en leeft met de drm. Of weiger de drm en koop het spel niet. Maar gebruik drm niet als justificatie om het spel te downloaden (Of ga het tenminste niet publiekelijk gaan verkondigen). Dit is niet correct en geeft de uitgevers alleen maar justificatie om meer drm in hun spellen te steken.
Je steelt toch ook geen auto omdat je niet akkoord bent met het feit dat je verplicht bent een verzekering bij te kopen?

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 8 september 2008 11:55]

Tuurlijk is dat geen justificatie, maar je kunt moeilijk zeggen dat wat EA hier uit zijn hoed tovert wel te rechtvaardigen is.

Overigens vind ik je vergelijking met die auto+verzekering een heel klein beetje krom. Die autoverzekering heeft ook nog een NUT, dat kun je van deze copy-protection niet zeggen (of het zou die paar uur uitstel moeten zijn voor een cracker erin slaagt het te kraken).

Verder vertraagt je auto niet omdat je een autoverzekering hebt. Die verzekering belet je ook (meestal) niet om dingen te veranderen aan je auto, zoals nieuwe radio, nieuwe zetels,etc. Dat doet de copy-protection dus wel met je PC!

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 8 september 2008 12:11]

Natuurlijk kan EA dit rechtvaardigen, zij brengen het product op de markt. Of de manier waarop verstandig is, dat is een tweede.
Eigenlijk ook weer niet. Als we de vergelijking met de auto weer oprakelen: Een fabrikant heeft dus het recht om te zeggen tegen zijn klanten dat ze bv. maximaal 20x mogen in/uitstappen? Dat is toch absurd :?
Na, wat jij nu zegt zou net zo iets zijn als dat je het spel maar 20x op mag starten.
En ja, dat mag EA zeggen. Dan mag jij als klant ze de vinger geven en bij de concurrentie een spel kopen. Maar het is nog steeds EA die de eisen aan hun product stelt.
Een auto koop je, mag je modificeren e.d. Spore koop je niet. Je koopt een gebruiksrecht op het spel van het spel Spore. Het zou wat zijn zeg als je Spore zelf kreeg :).
Hou wou je een tool maken die de activaties naar 0 reset? Dat word bijgehouden op de EA servers, dus tenzij je die hakt is het niet mogenlijk om je activatie count te resetten.
Gezellig, dus jij gaat als gebruiker het aantal activaties naar 0 resetten ... een tellertje dat waarschijnlijk op de activatie-servers wordt bijgehouden.

Dus nee, dat zal ook niet werken.

Ik snap niet dat bedrijven zich hiervoor niet wat meer op Steam baseren.
Een online account die alles bijhoudt.
Wanneer je inlogt op een andere pc => hopsa al je spelletjes zijn daar speelbaar.
Aantal activaties is daar geen enkel probleem bij.
Hell, je kan zelfs je spellen downloaden op die pc en direct beginnen spelen.
Steam werkt prima, beter goed gejat dat slecht... naja dan slecht oude fouten herhalen. Ik snap niet waarom ze dingen die niet werken blijven proberen.

@Tjeerdomaat dan kunnen ze het nog altijd "jatten", EA is groot genoeg en heeft zelf genoeg titels dat ze niet eens titels binnen hoeven te halen om het rendabel te maken.

[Reactie gewijzigd door Mr_Light op 8 september 2008 23:33]

Ik snap niet waarom niet meer mensen in zee gaan met steam.
Waarom zouden er nog 3 programma's zoals steam er bij moeten komen?

Het werkt goed, heeft een hoge penetratie in de game markt. Makkelijk in het gebruik. Veel voor te krijgen.
1 standaard is veel beter dan 3 losse programma's
Zal er wel mee te maken hebben dat steam dan ook wat wil vangen voor elke game. En aangezien EA en Valve (daar is het toch van) concurrenten zijn zal dat niet zo maar gebeuren. Jammer genoeg dat wel.
Wat ook wel aardig is, is dat EA een aantal Valve games published dus concurrenten kun je ze niet meer noemen
Mensen moeten niet zo zeiken. Protections zijn nou eenmaal nodig.
Die protections zijn enkel nodig om de crackers een uitdaging te geven. Uren (niet dagen of weken) na de eerste (te vroeg) verkochte game was er al een crack uit en kon je het spel al downloaden.
Crackers omzeil je er niet mee. Downloaders stop je er niet mee. Geld verdien je er niet mee (in tegendeel). Klanten maak je het er niet makkelijker mee.
Al die anti-piraterij maatregelen hebben gewoon een omgekeerd effect. Ik koop al mijn spelletjes (en dat zijn er aardig veel) legaal zolang er geen van dit soort prul op aanwezig is. Als het Steam, DRM of Starforce (in volgorde van irritantie) dan speel ik het gewoon niet of, uitzonderlijk als ik het spel echt per sé wil spelen (was het geval met Half-Life - dat ik legaal héb maar niet kan herinstalleren omdat ik na twee jaar mijn Steamgegevens niet meer wist), illegaal omdat ik gewoon weiger om die rotzooi te installeren.
Je kan dus niet zeggen dat ik een onverbeterlijke illegale gamer ben. Ik weiger gewoon consequent 1) mijn systeem trager/instabiel te maken omwille van een anti-piraterijsysteem en 2) software aan te schaffen waar ik zelf niet van kan bepalen hoeveel keer ik het installeer. Verwijs niet naar Windows, want je kan veel zeggen van MS maar ik heb nog nooit problemen gehad om mijn retail windows voor de zoveelste keer te herinstalleren. Ja, met OEM versies gebeurd dat wel eens. Dan doe je een telefoontje naar een gratis nummer en klaar is kees.
Komaan zeg, dit soort policies zijn toch niet normaal meer?

@kakhoofd: hierover beginnen zou volledig offtopic zijn :) Er zijn wel meer mensen die niet van Steam moeten weten in ieder geval ;)

@sinester:
Ik ga je troll opmerking negeren en het verhaal volledig vertellen. Inloggegevens zijn op te vragen als je nog weet welk emailadres je voor je registratie gebruikt hebt en het wachtwoord. Ik heb al zoveel emailaccounts gehad dat ik het zelfs niet meer weet, laat staan met welk wachtwoord. Enige optie om account terug te krijgen is een kopij van mijn licentie op te sturen naar de VS. Hele procedure duurt een drietal maand.

[Reactie gewijzigd door YellowOnline op 8 september 2008 13:14]

Daarnaast heeft het ook nog een ander omgekeerd effect.
Nou mis je als je de game illegaal hebt wel de verbinding met spore-pedia, maar daarnaast heb je dan hélémaal geen last van activatie processen of een installatie limiet.
De koper wordt dus min of meer bestraft, maar de illegale gebruiker heeft hier geen last van.
Omgekeerde wereld lijkt me.
wat is dat nou weer voor bout reden... ik wist me inlog gegevens niet meer.
die zijn heel simpel weer opt e vragen.
Wat mensen niet allemaal zeggen om hun illegaale spel te rechtvaardigen.

ps, ik ben ook geen fan van dit soort beveiligingen, maar ga nou niet lopen roepen hier waarom je je illigale spel hebt... klinkt zo lame en zielig
Waarom vind je Steam niet goed? Al je spellen worden toch automatisch ge-updated?
Ik heb m'n wachtwoord vergeten en weet het antwoord op de geheime vraag niet meer (iets met te weinig keuze mogelijkheden om de vraag te kiezen en dan teveel mogelijke manieren om een antwoord te formuleren).
Heb een mail naar steam gestuurd en na 2 weken nog steeds geen antwoord.
Hoe stom kun je dan ook zijn en je wachtwoord vergeten :S
Je hoeft 1 ding te doen, je wachtwoord onthouden of des noods op een papiertje opschrijven en die ergens bewaren of in het doosje stoppen. Dat is het enige wat je moet doen en dat lukt je niet? Dat is gewoon echt puur stomheid en dat kan je steam echt niet verwijten.
@sinester:
Ik ga je troll opmerking negeren en het verhaal volledig vertellen. Inloggegevens zijn op te vragen als je nog weet welk emailadres je voor je registratie gebruikt hebt en het wachtwoord. Ik heb al zoveel emailaccounts gehad dat ik het zelfs niet meer weet, laat staan met welk wachtwoord. Enige optie om account terug te krijgen is een kopij van mijn licentie op te sturen naar de VS. Hele procedure duurt een drietal maand.
Dus omdat jij je logingegevens kwijt bent irriteert Steam je? Volgens mij heeft iets/iemand hier niet zijn zaken in orde. En daarmee bedoel ik niet Valve.
offtopic:
Ik heb nergens beweerd dat dit mijn voornaamste probleem is met Steam, het was maar een illustratie. Ik heb vele andere problemen met systeem-Steam maar daar wou ik, zoals gezegd, hier geen discussie over beginnen. Wat dat met die inloggegevens betreft: ik heb het 100% legale spel in mijn handen met serienummer en al. Dat zou voldoende moeten zijn om het te spelen en daarmee is wat mij betreft de kous af.
Leren de grote jongens het nooit? Je jaagt betalende klanten weg door te ver te gaan met beveiligingsconstructies. Dat hebben we al gezien bij online muziekverkoop en nu dus ook weer bij Spore. Er zijn zat mensen die niet een heel grote harde schijf hebben en als ze de game een tijdje niet meer spelen, deze deïnstalleren. Dan lijkt 3 keer veel, maar dat is het natuurlijk totaal niet.

Het op deze manier bestrijden van piraterij heeft denk ik een averechts effect.
Kleine harde schijf is een, maar vaak wordt bij problemen geroepen dat je eerst maar eens opnieuw moet installeren. Als je dan even niet op de hoogte was van deze beveiliging, zet je de teller alweer meteen hoger :S

Vind dit soort beveiligingen helemaal niks. Heb zelf ook een keer een prog gehad die je maar 2x kon activeren. Nu bleek het prog bij de eerste keer opstarten niet goed te werken onder Vista, waardoor 1 activatie verkloot was. Daar was wel een patch voor, maar die moest je toepassen voor de activatie... Ik moest dus al herinstalleren, patchen en nogmaals activeren. Maar een half jaar later kon ik mijn activatie niet meer verlengen terwijl ik daar wel voor betaald had :(

Uiteindelijk gewoon een crack gehaald omdat ik toch het prog voor de legaal gekochte tijd wil gebruiken. Zo wordt je dus alsnog de illegaliteit in gejaagd ook al wil je het niet.

[Reactie gewijzigd door Morrar op 8 september 2008 11:35]

1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True