Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Submitter: qanar

Uitgever Electronic Arts heeft een programma vrijgegeven waarmee de autorisatie van met Securom beveiligde pc-games kan worden beheerd. Er zijn ook tools beschikbaar voor losse games die na mei 2008 zijn verschenen.

Logo SecuromElectronic Arts wil het gemakkelijker maken om de autorisatie van zijn pc-games te beheren. De uitgever heeft daarom een programma vrijgegeven dat het mogelijk maakt de autorisatie van een game ongedaan te maken. Het programma is er in twee versies; een algemene tool waarmee alle EA-games kunnen worden beheerd en een specifieke tool voor elke pc-game die EA de laatste tijd op de markt heeft gebracht.

Bij de laatstgenoemde versie gaat het om pc-games die sinds mei 2008 zijn verschenen. De pc-games die EA sindsdien heeft uitgegeven kunnen op vijf verschillende pc's worden geïnstalleerd en na online autorisatie worden gespeeld. Met de tool kan de autorisatie ongedaan worden gemaakt, zodat een spel ook nog op een andere pc kan worden gespeeld. EA gaf in december 2008 al eenzelfde tool uit voor Spore.

Electronic Arts ligt al geruime tijd onder vuur vanwege de strenge beveiliging van zijn pc-games. Zo loopt er een rechtszaak tegen de uitgever over het drm van Spore. Het spel kon op slechts drie pc's worden geïnstalleerd. Via een patch trok de uitgever dat aantal op naar vijf, met de belofte de beveiliging nog verder te versoepelen. Met de nu vrijgegeven programma's lost EA deze belofte in. EA maakte in maart bekend dat The Sims 3, dat in juni verschijnt, niet met Securom beveiligd zal zijn. EA vertrouwt bij The Sims 3 op de 'ouderwetse' beveiliging met serienummers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Hmm, ik vind dit toch wel een mooi tooltje. Ik durfde nooit mass effect te deinstalleren, uit angst een activatie te gebruiken. Toch slokte dit weer 10 gig op, vrij veel op een 160 gig HDD.
Er zou wel een manier zijn om ME te spelen zonder DRM, maar die heb ik zelf niet geprobeerd, omdat ik tot noch toe het niet nodig had (nog genoeg activaties). Voor de geinteresseerden (wellicht werkt het ook voor andere games): zie dit topic (beetje naar beneden scrollen)

Het tooltje lijkt voor de volgende games te werken:
- Burnout Paradise
- Red alert 3
- Crysis warhead
- Dead space
- Fifa manager 09
- Fifa soccer 09
- Littlest pet shop
- lord of the rings: conquest
- Mass effect
- Mercenaries 2
- Mirrors edge
- My sims
- Need for speed undercover
- NHL 09
- Spore (2 versies? Ik kan niet lezen wat het verschil is)
- Sims 2 appartement life
- Sims 2 Ikea
- Sims 2 Mansion and Garden stuff

Edit:
Heb net het tooltje gebruikt, werkt erg goed. Geen gezeik of whatever. Ik had mass effect nog geinstalleerd, en wist dat dit de enige was. Ik heb dus het game specifieke programma gedownload, en niet de algemene. Ik kreeg de vraag of ik zeker was, en dat hij niet het programma zelf deinstalleerd. Moest een user agreement aanvinken (volgens mij dezelfde als bij het installeren, heb niet alles gelezen), en daarna deactiveerde hij het gewoon.
Vond het vooral erg fijn om te zien hoeveel installaties ik nog over heb (5 weer) en hoeveel in gebruik (0 nu dus).

Edit2:
Omdat ik erachter kwam dat dit programma NIET de beveiliging (securom) verwijdert ben ik gaan zoeken, naar een programma dat dat deed. Dat heb ik op de officiele site van securom gevonden. Het verwijdert een groot deel (in ieder geval de bestanden, en een aantal registry keys), maar niet alles. Hij geeft ook netjes aan welke niet, maar hoe ik die kwijt raak weet ik helaas nog niet (buiten formatteren dan).

Edit3:hoewel ik niet weet of iemand dit ooit nog leest, wil ik toch nog even waarschuwen. Ik speelde vlak na het verwijderen van zowel de game/de activering/securom een .avi af in WMP, en deze deed het niet meer (goed). Het beeld ging ongelofelijk snel, terwijl de muziek normaal deed. Uiteindelijk heb ik dit opgelost met een systeemherstel, omdat ik de oorzaak niet kon vinden. Ik denk echter dat het iets te maken heeft met mass effect/de activatie/securom. Wat precies weet ik dus helaas niet :(

[Reactie gewijzigd door Orian op 3 april 2009 08:42]

Ik vind de redeneringen van die publishers toch nog altijd vreemd. Ze zien toch dat hun spellen, met welke beveiliging ook, vaak gedownload worden. En hun oplossing is dan de kopende mens een beetje dwars zitten...
Dat is inderdaad ook mijn grote bezwaar. Ik juig het toe dat uitgevers/ontwikkelaars hun spullen proberen te beveiligen, want het is gewoon niet goed te praten dat software zomaar zonder licentie gekopieerd en gebruikt word.

Maar val dan in godsnaam niet de mensen die er wel voor betalen ermee lastig. De mensen die het alsnog downloaden merken er immers niks van, dus je bent je doel aardig voorbij geschoten.

Zo was ik laast een windows xp aan het installeren, waar ik gewoon een geldige licentie voor had. Is de activatieserver op de een of andere manier de hele avond niet beschikbaar. Op zich niet zo'n ramp, ware het niet dat je een hoop updates niet kunt installeren als je niet geactiveerd hebt. Dus dan moet je zo'n telefoon nummer bellen om te activeren. Op zich netjes dat zel een alternatief bieden, maar ik vind het gek dat je in eerste instantie je gebruikers al zo lastig moet vallen, terwijl de mensen waar het voor bedoeld zou zijn er toch niks van merken.
Als ik Windows XP zonder geldige licentie probeer te installeren, moet ik eerst die activatie zien te omzeilen, en kan ik daarna nog steeds allerlei applicaties en updates niet downloaden. Dan merk ik er dus wel degelijk wat van.
Dat is waar, maar mensen die windows niet kopen vinden het vaak ook niet zo erg dat ze niet alle updates hebben. Dat nemen ze er dan wel bij.
ik kan je zelfs nogmooier vertellen, mn "gekraakte" windows cd omzeilt die hele activatie sequence, en download wel gewoon alle updates (omdat ik wel mn legale key heb gebruikt)

mn legale windows (van een install partitie) begon gelijk te zeuren dat ik via internet moest connecten of bellen.. laat internet nou niet werken als je alleen beschikking hebt over een netwerk waar autenticatie verplicht is (eduroam)
gelukkig is het telnummer gratis, maar het is wel n hoop "gedoe" als je gewend bent dat je je windows gewoon kan installeren met n cd waar de key al ingevuld is via nLite zodat je die nooit hoeft in te tikken tijdens de installatie
Ipv met allemaal beveiligingen te komen kunnen ze beter de prijs verlagen zodat mensen eerder een spel kopen.

Hiermee bereik je:
- meer verkoop
- minder geerger van mensen
- mss zelfs minder download praktijken (al zal dit altijd wel blijven)
Dat werkt bij muziek in ieder geval niet. Een album van Radiohead was via de site te downloaden voor wat men er zelf voor wilde geven. Da's zo goedkoop mogelijk, dus volgens jouw redenering zou er meer van dat album verkocht moeten worden dan van de duurdere albums. Resultaat? Men ging het toch gewoon via peer-to-peer downloaden.
Je verdraait het verhaal een beetje. Het album "In Rainbows" van Radiohead (btw een erg mooi album!) was in eerste instantie alleen digitaal verkrijgbaar tegen een prijs die de consument zelf kon vaststellen (ja, zelfs ¤ 0,-).

Zoals verwacht kozen velen voor een erg lage prijs, maar nooit zo laag dat ze de stekker eruit wilde trekken (elke dag hielden ze de gemiddelde prijs in de gaten). De totale opbrengsten van dit digitale avontuur waren uiteindelijk hoger dan de totale opbrengsten van hun (fysiek uitgebrachte) vorige album "Hail to the Chief".

Daarna hebben ze alsnog een CD release gedaan, die uiteindelijk erg succesvol bleek.

Zie ook dit NME nieuwsbericht.

[Reactie gewijzigd door Cameleon73 op 1 april 2009 12:39]

zie ook de reactie:
“I am surprised by the number of freeloaders,” said Fred Wilson, managing partner of Union Square Ventures and well-known music aficionado. “The stories to date about the In Rainbows ‘pick your price’ download offer have been much more optimistic. I paid $5 U.S. and had no reluctance whatsoever to take out my card and pay. It’s a fantastic record, the best thing they've done in years. But, this shows pretty conclusively that the majority of music consumers feel that digital recorded music should be free and is not worth paying for. That's a large group that can't be ignored and its time to come up with new business models to serve the freeloader market.”

hij zegt gewoon heel simpel, het hoort er bij en bijna 2/3e(lees wanneer je dit in de Nederlandse politiek zou toepassen kan je de grondwet zelfs op dit punt wijzigen als die dwars blijkt te zitten) dus hij is verstandig en denkt na over hoe internet te gebruiken om met gratis muziek toch geld te verdienen.

het leuke is trouwens dat verderop staat dat ze eerst 15 jaar het platenlabel hebben leeg gezogen :(. Ik denk dat artiesten dmv goede gratis muziek sneller beroemt kunnen worden mits goed uitgevoerd.

dubieus word het dan ook om later ineens geld te gaan vragen voor die muziek.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 1 april 2009 13:04]

Nou, het was wel een interessant experiment.

Zie http://www.comscore.com/press/release.asp?press=1883 voor meer info.

en http://www.ultimate-guita...ion_from_in_rainbows.html

Bij de tweede link wordt zelfs beweerd dat ze in de eerste week al 10 miljoen dollars hebben verdiend.

Toch wel lucratief dus.
Helemaal mee eens! Als spellen 10 euro/stuk zouden kosten kocht ik ze allemaal. Ik heb ook al vaker oudere spellen uit de budgetbak gevist voor ca 10-20 euro. Snappen game-producenten dit dan niet?!
Ik denk dat producenten heel goed snappen dat uitspraken als "als ze 10 euro zouden kosten kocht ik ze allemaal!" in 99% van de gevallen niet op waarheid berusten.
Bovendien is niet iedereen in elk spel geinteresseerd, dus de verkoop zal altijd beperkt zijn. Dan kan je je spel wel voor 10 euro aanbieden, maar zelfs als je de verwachte verkoopcijfers haalt zou je dan de kosten er dan in veel gevallen niet uithalen.
Hoe kan je je kosten er niet uithalen als je de verwachtte verkoopcijfers haalt? Dan heb je het van tevoren dus al verknald door je eisen te laag te stellen.

Daarbij werd in dat artikel van laatst over de kerst-verkopen van Steam gezegd dat games die met 75% korting werden verkocht een gemiddelde omzetstijging van 1470% genoten. Dus terwijl je iets meer dan 4 keer zoveel verkopen moet doen om dezelfde winst te maken waren er gemiddeld 15,7 keer zoveel verkopen. Dat is dus gemiddeld bijna 4 keer zoveel winst.(bron)(Er staan ook nog meer dingen in dat artikel hierover.)

Dan mag jij me vertellen waarom games dan niet te duur worden aangeboden als zo'n extreme omzetverhoging mogelijk is door 1/4de van de prijs te vragen.
Dus terwijl je iets meer dan 4 keer zoveel verkopen moet doen om dezelfde winst te maken waren er gemiddeld 15,7 keer zoveel verkopen. Dat is dus gemiddeld bijna 4 keer zoveel winst.

Dan mag jij me vertellen waarom games dan niet te duur worden aangeboden als zo'n extreme omzetverhoging mogelijk is door 1/4de van de prijs te vragen.
Je maakt nogal wat aannames op basis van wat losse statistieken.
Allereerst maak je een denkfout door te denken dat je met iets meer dan 4 keer zoveel verkopen (4 keer de omzet) evenveel totale winst gaat maken. Gezien de productiekosten (/downloadkosten) en overige bij 4 producten fors hoger ligt dan bij 1 (zeker als je de prijzen zodanig verlaagd dat deze in verhouding erg hoog gaan uitvallen) gaat je boekhouder nogal bedrogen uitkomen.

Ten tweede heb je absoluut geen rekening gehouden met meetruis. Dat wil zeggen: natuurlijk nemen de verkopen van een spel tijdelijk toe als een spel tijdelijk goedkoper aangeboden wordt. Dit zegt echt niets over de totale afzet in stuks. Wie weet hadden die mensen het spel toch al gekocht, alleen kiezen ze nu dit moment uit vanwege de aanbieding? Alleen kijken naar een tijdelijke aanbiedingsperiode en puur alleen daar conclusies op trekken, is een teken van tunnelvisie of dat je wel heel graag iets in de statistieken wil lezen (wat er eigenlijk niet in zit).Maar als er aan het eind van de rit niet minstens 4 keer (eigenlijk meer, maar vooruit) zoveel stuks verkocht zijn dan ga je op de fles.

Feit is gewoon dat computerspellen mettertijd steeds goedkoper en goedkoper zijn geworden, maar er steeds meer gedownload wordt. Ook die statistieken zijn niet goed genoeg voor diepgaande conclusies, maar wat zeggen die statiestieken jou dan?

Als laatste heeft Steam in het verleden al bewezen dat je hun statistieken en kanttekeningen niet al te serieus moet nemen => aan de ene kant hebben ze al eerder aangegeven dat games te duur zijn, aan de andere kant zijn zij een groot deel van het probleem van maar doen er niks aan. Sorry maar dan heb je -wat mij betreft- geen geloofwaardigheid meer.
Ik vind de redeneringen van die publishers toch nog altijd vreemd. Ze zien toch dat hun spellen, met welke beveiliging ook, vaak gedownload worden. En hun oplossing is dan de kopende mens een beetje dwars zitten...
Ik wil jou adviseren het bericht nogmaals te lezen... EA komt de betalende consument juist tegemoet door het mogelijk te maken geinstalleerde games te deactiveren zodat de game wel weer op een ander systeem gebruikt kan en mag worden. Securom wordt dus niet verwijderd, maar het beheer van de accounts wordt bij de betalende klant neergelegd, het wordt je dus een stukje makkelijker gemaakt en dat kan je alleen maar positief noemen. DRM blijft uiteraard een draak voor de betalende klant, dan is dit toch nog een redelijke tegemoetkoming?
*kijkt naar de datum*
ik ben benieuwd of dit morgen nog steeds het geval is...
maar het is wel mogelijk om bestanden te downloaden van de website en het ziet er redelijk echt uit en het is gesigneerd op 20 maart ipv 1 april.

[Reactie gewijzigd door Madcat op 1 april 2009 12:03]

Let nou even goed op: je deactiveert de beveiliging er niet mee! Je kunt er de activering mee intrekken wanneer je bv. je systeem geformatteerd hebt en de game dus niet eerst netjes een uninstall hebt gegeven. Die activatie is dan nog actief en kan dus met deze tooltjes worden ingetrokken.
Op slashdot.org staat er inderdaad de "aprilfools" tag bij, dus volgens hen is dit verhaal ook maar een grapje.
Nou, De tool kan ik echt downloaden en uitvoeren. Zoekt ook naar spellen van EA en naar mijn idee werkt het gewoon. Niks 1 April dus.
Op slashdot weet men wel vaker niet waar ze het over hebben...
Iemand een idee welke spellen zoal met Securom beveiligd zijn naast Spore?
Sims "waarschijnlijk".
Daarnaast heeft EA zo veel spellen, het lijkt me sterk dat ze expres bepaalde spellen juist die securom niet in hebben gezet.
Nee, de sims 2 heeft geen securom.
Is ook alweer een aantal jaartjes oud.
Je zou dat bijna vergeten door al die duizenden uitbreidingspakketten.
Ik denk eerder dat je het in de hoek moet zoeken van meer recentere titels,zoals tiberium wars, red alert 3 en titels die uitgegeven zijn zoals mass effect.
Recentere uitbreidingen van Sims 2 hebben wel Securom erop. Blijkbaar krijg je dus max 5 authorizaties, en heb je ook nog eens de DVD nodig om te spelen.
Deze tool werkt hetzelfde als het authorization-mechanisme van de Apple iTunes Store.
Het is niet zo dat de Securom-beveiliging verdwijnt. De tool maakt het alleen mogelijk om een installatie te activeren ten koste van een eerdere installatie.

Het is heel netjes om het beheer hiervan door middel van een aparte tool aan te bieden, zodat een eerdere installatie die niet meer benaderd kan worden (bijvoorbeeld door een gecrashte harddisk) nu niet meer voor eeuwig een 'installatie-slot' van de vijf beschikbare bezet houdt.

[edit]
De titel doet vermoeden dat het hier om een 1-aprilgrap gaat, maar eigenlijk is de titel van het bericht ongelukkig gekozen. Het gaat hier niet om de deactivatie van drm, maar om de deactivatie van een geactiveerde instantie van een spel.

[Reactie gewijzigd door Canaria op 1 april 2009 12:09]

je kan met de tool ALLEEN de activatie van het systeem waar die op draait mee de-activeren, dus niet van een gecrashte hard disk, en ook niet na een format.
Hulde voor EA, en ik hoop dat er meer volgen.

Het nut van beveiligingen als Securom is nihil, en de technologie achterhaald.

Zelf heb ik in het verleden altijd patched mini iso's in daemon tools gebruikt als ik ergens heen ga (LAN bijv.) en ik wil geen koffer met games meeslepen.
Niet hulde voor EA, dan hadden ze in de eerste plaats geen gebruik van dit soort beveiliging moeten maken. Er zijn genoeg andere bedrijven waar ik hulde voor heb, maar die komen niet op deze manier in het nieuws.

Ik vraag me ook af of EA zelf met zo'n oplossing was gekomen als er niet zoveel klachten waren geweest. Wellicht speelt het ook wel mee dat spore ondanks de beveiliging (of wellicht juist dankzei...) een van de meest gedownloade spellen is.

[Reactie gewijzigd door Aapenootjes op 1 april 2009 12:15]

Volg eens even de link naar het programma aub.
Dit is enkel om een ge-authoriseerd spel te de-authoriseren. Het is maar de normaalste zaak van de wereld zeker dat je je windows kan herinstalleren zonder het verliezen van een authorisatie. Maar als je dan de het de-authoriseren zou vergeten dan ben je alsnog een authorisatie kwijt.
Gelukkig maar dat alle spellen die ik van EA heb, niet beļnvloed zijn door de DRM gekte. ze zijn 10 jaar oud (toen er nog helden als Westwood en Bullfrog waren), of ze zijn voorzien van alle technologie die de eerlijke koper toe komt.

Denk niet dat dit veel gaat uit maken. Voor de casual market maakte de DRM toch niet uit: mijn zus/vader kopen iets aan de hand van de doos. De hardcore markt, is echter zo faliekant tegen het idee (en EA in het algemeen) dat die toch al niet meer zullen kopen.
Als het waar is dan is het gewoon een goede zaak. Klaar. De consument moet hierover meer controlle hebben.
prachtig. ge-ni-aal. natuurlijk release je zo'n tooltje, zo'n serieus tooltje, op 1 april! kijk eens hoe iedereen reageert, volgens mij komen ze bij EA daar echt niet meer bij. :D

en het mooiste is dat dadelijk iedereen het tooltje nog weken lang verdacht vindt. :D
Werd tijd dat EA zo'n tool uitbracht. Overigens had ik al een patch voor FIFA09 om deze te de-autoriseren, maar dat vergeet je snel te doen (geld dus ook voor deze tool).
Bij games van Ubisoft wordt de de-autorisatie automatisch gedaan als ik het spel de-installeer (iig bij FarCry 2).

Liever zie ik een tool waarmee ik kan zien hoeveel activaties ik nog over heb voor mijn games. Ben ik namelijk wel benieuwd naar aangezien ik er een handje van heb games niet correct te de-installeren vanwege HDD formats of nieuwe OS e.d.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True