Games beveiligd met SafeDisc en SecuRom werken niet onder Windows 10

Games die beveiligd zijn met technologieën als SafeDisc en Securom worden niet ondersteund in Windows 10. De drivers daarvoor worden bewust niet meegeleverd uit veiligheidsoverwegingen. Zonder hier omheen te werken, zijn dergelijke oudere games op disk niet speelbaar.

Boris Schneider-Johne van Microsoft vertelt in een interview met Rocket Beans TV dat Microsoft het simpelweg te ver vond gaan om de verregaande kopieerbeveiligingen toe te laten in Windows 10. In het verleden heeft SafeDisc al grote beveiligingsrisico's opgeleverd, en Microsoft heeft die deur nu gesloten. Als alternatief stipt Schneider-Johne aan dat meerdere ontwikkelaars en uitgevers deze kopieerbeveiligingen uit hun software hebben gepatcht, en dat GOG.com dergelijke oudere games al zonder drm aanbiedt.

Securom en SafeDisc werden in het vorige decennium veel gebruikt om piraterij bij pc-games te bestrijden. Veel populaire titels uit die tijd, zoals The Sims, Battlefield 1942 en Mass Effect gebruiken dergelijke beveiligingen. Naast de oplossingen die Schneider-Johne noemt, kunnen gebruikers zelf de drivers ondertekenen en heeft NGOHQ een tool ontwikkeld die gebruikers daarbij helpt. Onduidelijk is of die tool ook daadwerkelijk werkt in Windows 10. Tot slot is het een mogelijkheid om een oudere Windows-versie te dualbooten en de games daarin te spelen.

The Sims

Door Mark Hendrikman

Redacteur

18-08-2015 • 11:18

119

Reacties (119)

119
116
84
2
0
0
Wijzig sortering
Doet me wel des te meer naar een windows gaming edition verlangen, waarin je eenvoudig een ouder windows OS kan ''emuleren'' oid.

ZIjn toch aardig wat games op SecuRom die ik zeker nog eens wil spelen.
  • Name
  • Age of Booty
  • Alone in the Dark
  • Batman: Arkham Asylum
  • Batman: Arkham City (
  • Blood Bowl: Dark Elves Edition
  • Blood Bowl: Legendary Edition
  • Cities XL
  • Crysis
  • Crysis Warhead
  • Dark Void
  • Dark Void Zero
  • DiRT 2
  • DiRT 3
  • Disney TRON: Evolution Store
  • Fable III
  • Flock!
  • FUEL
  • Grand Theft Auto IV: Complete Edition
  • Grand Theft Auto IV
  • Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City
  • Major League Baseball 2K9
  • Medal of Honor
  • Neopets Puzzle Adventure
  • The Sims Medieval
  • Test Drive Unlimited 2
Geeft wel nogmaals het belang aan om weloverwogen je library te investeren in een DRM die succesvol blijft. Ik vermoed dat Steam over 50 jaar nog steeds de winnaar is. Nu maar hopen dat Steam wat activer 3rd party DRM gaat weren.

Edit:typo's

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 juli 2024 07:59]

Ik heb heel wat van die games in steam en daar werken ze nog, kan je de cd key niet toevoegen aan steam? Zo heeft mijn jongste zoon het gedaan met Arkham City dacht ik.
Dat kan met de games die in deze lijst staan.
Nee dat werkt zo niet. Alleen bij "steam only" games is er geen andere optie dan het serie nummer in steam invoeren. Er zijn ook legio games die zowel "Retail" als op steam uitkomen en dan gaat het echt niet werken. Recentelijk bijvoorbeeld Grand Theft Auto V.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 07:59]

Soms wel. Zo had ik Supreme Commander (lang geleden) in de winkel gekocht, op schijf. Toen ik die 1-2 jaar terug weer uit de kast trok had ik opeens problemen met SecuRom (hoe kan t ook anders), m'n retail schijfje werd niet meer als legitimate aangezien. Na een snelle google was de getipte oplossing je CD key invoeren op Steam. Sindsdien heb ik hem op Steam, voor noppes (extra) en kreeg er gratis nog Supreme Commander: Forged Alliance bij. De key was op dat moment dus al ruim 6 jaar oud.
Dat is echt een uitzondering. In dat geval stopte de GPG (gaspowered games) matchmaking client ermee en is de game naar steam geport.
GPG was able to receive authorization from our publishing partners to grandfather ALL existing CD keys for both SC and FA into updated SC:Gold Editions on Steam. This means that even if you purchased only SC or FA in a boxed version, you can now redeem that key for BOTH games automatically updated to version 3603 utilizing Steam, and also take advantage of Steam's integrated matchmaking and chat services for free.
Netjes van gas powered games maar dat maakt het nog niet waar dat je oude games op steam kunt activeren...
Als je verder op de link van Rainb0w kijkt: https://support.steampowe...le.php?ref=7480-WUSF-3601
Dan zie je dat er nog vrij veel games zijn die je kan activeren op Steam.

Het is inderdaad geen garantie, maar het komt dus gewoon geregeld voor dat het wel kan.
Dat zijn er inderdaad best veel. Echter er staan aardig wat games tussen die gewoon steam releases zijn met een boxed versie in de winkel... Daarmee bedoel ik dat zodra je de DVD/CD in de drive stopt er steam wordt gebruikt om de game te installeren. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld R.U.S.E toevallig voor mijn neus staan.

Overigens is Tropico 5 wel verrassend want daar werd voor de launch door Kalyposo van gemeld dat dit NIET zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 07:59]

Same here: met een aantal oudere games ook voorgehad. Meer dan de helft nam Steam gewoon aan als valid keys.
Paar games werkt het gewoon, aantal kon ik gewoon via UPlay downloaden, hoefde de originele media niet eens te hebben, o.a. Splinter Cell, gewoon via mijn UPlay account wat gekoppeld was aan steam (bij aankoop Far Cry pack via Steam).
Anoniem: 276318 @eL_Jay18 augustus 2015 12:28
Crysis Warhead werkt als je de 64bit exe gebruikt.
Hoewel ik het met je eens ben dat het leuk zou zijn om deze oude games zonder meer te kunnen blijven spelen, vind ik dit besluit van Microsoft wel heel begrijpelijk. Die oude kopieerbeveiligingen waren altijd al ongewenst, en zijn ook nog eens onveilig gebleken. Altijd alles maar in stand houden voor backwards compatibility heeft flinke nadelen, zoals die onveiligheid en een immer toenemende omvang en complexiteit van de software (in dit geval Windows). Dus ik kan me goed voorstellen dat Microsoft dit heeft geschrapt.

Werkende versies van deze games zijn voor het overgrote deel alsnog te bemachtigen voor een zacht prijsje en er zullen niet veel mensen zijn die veel van deze titels opnieuw gaan spelen. Voor enkele titels is het niet overkomelijk om ze opnieuw te kopen naar mijn mening; ik zie het als de prijs van vooruitgang en het is juist ook positief dat deze vervelende kopieerbeveiligingsmethoden nu echt tot het verleden gaan behoren.
Nou doe mij maar Gog.com. Het is jammer dat hun bestand aan games nog wat klein is, maar daarbij weet ik per definitie dat ik niet door DRM tegen problemen aan loop, of zelfs niet als Gog.com op zou houden te bestaan. Ze hebben tenslotte DRM-vrije spellen.
Mooi om te zien dat ze stelling nemen tegen rootkit-achtige DRM's, maar jammer dat de suggestie dan is: "De meesten hebben al de DRM er uit gepatcht, en anders kun je via GOG een DRM-vrije kopen". Probleem is dat je eerst moet kunnen installeren voordat je de DRM er uit kan patchen. Ik heb hier bijvoorbeeld nog Anno 1404 op dvd liggen, beschermd met Tages. Pas nadat het spel is geïnstalleerd kan ik de v1.4 patch die Tages verwijdert er bij pakken. Ik vrees dat uitgevers, zelfs als Microsoft ze zoals nu boos aankijkt, weinig zullen doen voor de gebruikers van deze oudere spellen.
Inderdaad, idem voor Blizzard games (starcraft I, Warcraft III, Diablo II)
Die kan je wel gewoon via Battle.net downloaden voorzover ik weet. Als je je CD-key daar aan je account verbindt kan je al hun games gewoon downloaden. Althans, voor Diablo II & Warcraft III werkte dat bij mij toch feilloos.

Dit heb ik trouwens ontdekt door het feit dat ik sinds Starcraft 2 (WoL) nog geen enkele Blizzard-game heb kunnen installeren via de DVD's (telkens de CE's gekocht). Tijdens de installatie gaat er telkens iets verkeerd en vraagt hij om de DVD in de drive te doen, terwijl die er gewoon nog inzit. Telkens ik een Blizzard-game gekocht had moest ik dus de keys ingeven op B.net om zo de installatiefiles te kunnen downloaden, daarna werkte alles perfect. Blijft bizar :)
Nou ja, waarschijnlijk is de DRM de uiteindelijke boosdoener van dat probleem :)
Schijfjes hebben niet het eeuwige leven. Ik heb hier ook nog een doos van Age of Empires 3 liggen met 3 CDs erin. 1 ervan is corrupt gegaan door de ouderdom. Gelukkig hebben we nu het internet waar ik gratis de benodigde ISOs van de CDs af kon plukken.
Bij blizzard kan je die die jij noemt online downloaden via een installer, die kan je krijgen door je serienummer bij hun toe te voegen en word die aan je account gekoppeld.
Je krijgt dus zo gelijk de laatste versie en geen gedoe meer met je cdtje.
Keys in battle.net invoeren en digitale versie downloaden? Heb WC3 nog niet gespeeld maar staat wel geïnstalleerd op m'n win 10 game bak
Die hadden geen SafeDisc of Securom. Je moest ze origineel wel spelen met de CD erin ja, maar die CD's waren doodeenvoudig te kopiëren.

Overigens kon je Starcraft I ook nog als "Spawn" installeren waardoor je hem zonder de CD kon spelen in een LAN-game. Blizzard heeft zich wat mij betreft altijd vrij goed gedrage met betrekking tot kopiëerbeveiliging al vind ik het wel jammer dat je tegenwoordig geen Diablo III of Starcraft II single player kan spelen zonder je aan te melden op Battle.net.
En vergeet niet dat je een hoop games niet eens kunt installeren omdat de installer niet werkt..
Huh 1.3 is toch de laatste patch??? Tages staat er dan gewoon nog op. Overigens krijg ik hier de activation wizzard als ik hem op Windows 10 opstart dus wie weet werkt hij gewoon (heb even serial niet in de buurt).
Helaas kan je van de uitgevers niet verwachten dat ze no-cd executables gaan leveren, dus zal je het moeten zoeken bij websites als GameCopyWorld, die no-cd cracks aanbieden.

Of je koopt het spel opnieuw op Steam of GoG. Dan ben je er ook geen last meer van. :)

[Reactie gewijzigd door SqueakyClean op 23 juli 2024 07:59]

Het is wel gemakkelijk gezegd om even je oude game terug aan te kopen bij GoG.
Dan betaal je een 2e maal voor je spel dat je eigenlijk reeds bezit. Bovendien zijn de versies van GoG niet steeds in originele toestand, waarbij een custom installer en eventuele emulator waar de game in uitgevoerd wordt niet steeds het gewenste resultaat leveren. Je favoriete mods of downloadable content kunnen incompatibel zijn met de GoG-versie van het spel.

Een reeks opofferingen dus :/

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 23 juli 2024 07:59]

Tsja, ik heb ook diverse games opnieuw gekocht via GOG. Handig want: online beschikbaar dus hoef niet meer met CD's te rommelen, automatisch gepatched en up to date, geen DRM, en vaak zeer goedkoop en in leuke bundels. Al een aantal series van games waarvan ik niet alle delen had gekocht voor 6,99, waarmee ik dus gelijk compleet ben en niet meer afhankelijk van de CD's.

Zelfde geldt overigens ook in mindere mate voor Steam via de HumbleBundles, daar heb je soms ook leuke bundels met oude spellen. Geef wel de voorkeur aan GOG, maar ook daar heb ik inmiddels een aantal dubbele titels op.

Heb nog geen problemen gehad met mods die niet werken op deze games, overigens, tot nu toe werkt het overal waar ik het geprobeerd heb.
mee eens, al geef ik de voorkeur aan steam omdat ik daar verreweg inmiddels de meeste games heb staan.
Daarbij heeft 3/4 vd laptops die tegenwoordig uitgebracht worden niet eens meer een DVD/bluray speler, dus had je hoe dan ook niks aan je disk of je moet em via een systeem met speler om gaan zetten naar een .iso (wat overigens ook niet altijd werkt)
Ja klopt ja, ik heb zelf ook inmiddels een hoop games op gog.com (vooral dankzij de afgelopen summersale), en in vergelijking met steam is dat bij steam veel spellen helemaal niet gefixed worden (en zelfs juist steam DRM aan toe wordt gevoegd) zoals dat bij gog wel gebeurd..
Helemaal mee eens, alleen zijn er voor W10 gebruikers dus weinig alternatieven; of opnieuw kopen bij een online dienst of opzoek gaan naar een no-cd patch.

De no-cd patch is financiëel het gunstigste, maar je weet niet wat voor troep je allemaal op je PC zet.

Dan blijft de "double-dip" over als enig gangbaar alternatief.
Laatste keer dat ik keek op GameCopyWorld waren het eigenlijk alleen nog trainers.
Weinig no-cd's meer zo te zien
nieuwere titels zou kunnen, oudere games zijn de no-cd's nog steeds voor beschikbaar.
Ah, dan zal dat het geweest zijn.
Opnieuw kopen? moet je zien wat er allemaal wel niet van de sims beschikbaar is, per deel 10-15 uitbreidingen? Als je alles al hebt en je moet dat weer opnieuw kopen, ook al is het nu veel goedkoper, ben je een klap geld kwijt voor iets wat je al betaald hebt.
Battle of Middle earth 1 en 2 kan je nergens meer officieel NIEUW kopen. Want de licenties die EA kreeg zijn verlopen....dus steam of wat dan ook geen oplossing..Veiligheid is een drogreden want als ik in een netwerk hang met niet gepatchte Windows7 lijkt me dit ook niet echt veilig en dat is blijkbaar de enige manier om het te spelen.
Des te meer reden om bij GOG te kopen wanneer je kunt: dan steun je games zonder DRM.

Nu is het namelijk erg zuur als je de game al gekocht hebt, dat je nog een keer moet betalen (of illegaal downloaden/cracken van je eigen game).
Of je vult gewoon de cd key in bij Steam of Origin, dat werkt 9 van de 10 keer gewoon, en dan hoef je niet nog is de zelfde spel te kopen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 07:59]

Nocd heb je niks aan als je da game niet kunt installeren. Beyond good and evil checkt de driver al tijdens de installatie, en die kapt er dan dus vervolgens mee.
Als je al blij mag zijn dat je uberhaupt KUNT installeren, ik heb genoeg games die ik niet eens meer kan installeren omdat de installer niet start op windows 7/8/10 (originele cdrom variant van alone in the dark bv)..
16bit installatie. Probeer hem eens op de 32bit versie te installeren
Als de installer nog een 16bit programma (win 95/98/me tijdperk) is kan hij niet draaien in een 64bit windows. Die kan alleen een 32bit environment emuleren.
Een 32bit versie van windows kan nog 16bit applicaties starten.

Oude spellen hebben soms nog een 16bit setup ondanks dat ze zelf 32bit zijn. Hierdoor kun je de setup alleen in een 32bit windows starten.
Foutmelding op 64bit systeem is meestal in de zin van 'dit programma is niet voor deze versie van windows'
tja, dan moet je natuurlijk wel een 32bits versie hebben van windows...
Maar het klopt wat je zegt..
Niet dat het uitmaakte, de games die ik wilde spelen waren gelukkig afgelopen zomer bij gog in de aanbieding tijdens de summersale waardoor ik ze allemaal samen (plus 1 die ik nog niet had) voor 5 euro kon kopen.. 1-3 euro wil ik nog wel eens betalen voor games die ik al heb op gog/steam zodat ik de cd/dvd's niet meer hoef te gebruiken en ze dus al de laatste patches bevatten, maar ik ga niet veel meer betalen (daarom heb ik bv nog niet die starwars games gekocht aangezien ik ze allemaal al heb, maar ik ga echt niet opnieuw 8 euro betalen per game)..
Jammer dat de games hierdoor niet meer speelbaar zijn in de vorm die je destijds kocht maar aan de andere kant goed dat zulke zaken nu ook door microsoft worden verbannen. Piraterij in games blijft een probleem maar er beginnen genoeg alternatieven te komen die zelfs DRM vrije games leveren zoals GOG. En alhoewel steam niet perfect is vind ik dit ook een goed platform voor games die toch anders massaal gepirated worden.
Jammer dat de games hierdoor niet meer speelbaar zijn in de vorm die je destijds kocht
Ze zijn absoluut nog wel speelbaar in de vorm die je destijds kocht. Daar stond namelijk bij vermeld onder welke Windows versie de spellen draaien en volgens mij, maar ik kan het fout hebben, stond Windows 10 daar niet bij.

Oude DOS spellen draaien ook niet meer op Windows 7. Oude MSX spellen kun je ook niet op Windows draaien. Niet gek dus dat spellen die voor WindowsXP bedoelt zijn niet op Windows 10 draaien.
Mee eens.

En als je echt die hard retro gamer bent is er altijd nog de optie om een Virtual Machine in Virtualbox of iets vergelijkbaars aan te maken met een oude WinXP/7 Image, dan kun je alsnog de betreffende games draaien.
Werken safedisk/securom in een virtual machine dan? Lijkt me sterk.
Die werken dan naar behoren. Je emuleert namelijk een OS binnenin je huidige OS. Een soort sandbox. Windows 10 heeft geen enkele invloed binnen die sandbox, alleen muis, toetsenbord en eventueel nog harde schijfruimte en optische spelers (kun je zelf aangeven) worden doorgelust naar de VM. Maar de beperkingen die zich in Windows 10 voordoen kunnen zich niet voordoen binnen jou Virtual Machine.
Maar die beveiligingen moesten juist lowlevel toegang tot de cdrom hebben.
Tot op zekere hoogte, maar niet te low, want de interface van de drive mag niet uitmaken (ATAPI of SCSI had je in die tijd geloof ik)

Zo ver ik begrijp werkt deze DRM van "lees sector 12345" en verwacht dan een leesfout.
Vergeet ook niet dat dit bij consoles al heel lang het geval is. Er zijn wel uitzonderingen, maar ga maar eens een NES game in je Gamecube stoppen en kijken wat er gebeurd.

Daarom hoor je uit de verzamelaarshoek ook vaak dat ze een XP machine, clean install, nooit op internet aangesloten, gebruiken voor de oude PC games. Kost je een paar tientjes om zo'n kast in elkaar te zetten (of nog minder) en je kan weer vrolijk Curse of Monkey Island spelen in orginele staat
Ehm, zo moeilijk is het toch niet om gewoon een VM te draaien voor dat soort doeleinden? Kan je ook meerdere VM's opstellen voor meerdere PC/OS configuraties voor maximale compatibiliteit met al je oude spellen.. en dat alles zonder je huidige PC te hoeven verlaten en een ouwe rammelbak op te hoeven starten. :+

VM Player, Virtualbox.. en dat zijn zo maar 2 bij mij bekende (gratis) mogelijkheden die me zo te binnen schieten. ;)
Gamen in een VM werk vaak niet goed.
Dan kun je nog beter gaan Dualbooten met W7
Gaat alleen een beetje lastig als je in UEFI mode boot en werkt.
[...]
Daar stond namelijk bij vermeld onder welke Windows versie de spellen draaien en volgens mij, maar ik kan het fout hebben, stond Windows 10 daar niet bij.
volgens mij stond er meestal iets in de zin van " requires dos6.1, windows 95 OR NEWER"
en net dat laatste klopt niet windows 10 is echt wel nieuwer dan 95 ;)
95 is hoger dan 10, hè... dus zal wel nieuwer zijn...! :+

Maar serieus, je kan de ondersteuning na 20 jaar ook niet echt meer verwachten, vind ik, al was het wel met de compatibilteitsmodus van Windows 7/8 goed geregeld.

Ik had dit ook wel in W10 verwacht...
Inderdaad, een beetje te verwend met compatibele software. Al ben ik er zeker van dat ik thuis nog doosjes ga vinden met de beschrijving Windows XP of hoger.
Ja maar in dit geval komt het puur door de "CD required" DRM, niet dat de game zelf niet meer kan draaien. Dat vind ik een heel verschil met het voorbeeld over DOS games.

Het is toch van de zotte dat degene die hun games destijds netjes gekocht hebben ze niet meer kunnen spelen, maar de piraten hun game nog wel :X
Het is ook schandalig dat als je je games legaal wilde spelen je je computer open moet zetten voor beveiligingsproblemen door middel van een ring0 driver terwijl als je het niet kocht je gewoon een crack kon gebruiken om te spelen wat nog eens veiliger blijkt ook.

Wat dat betreft ben ik nog enigszins blij dat SafeDisc dood is en SecuROM alleen nog maar online DRM heeft (in ieder geval vereist dat geen ring0 driver meer). En dat Steam en Origin een hoop verkopen.
tja, aan de andere kant kun je ook zeggen dat het de schuld is van degene die altijd hun games jatte, had iedereen altijd netjes hun games gekocht, dan was DRM helemaal niet nodig geweest.
Op die manier kun je ook politie overbodig noemen(de schuld van wetsovertreders).

In principe heb je misschien gelijk maar het gaat in de werkelijkheid nooit op.
Klopt wel, als er geen criminaliteit zou zijn, dan zou de politie ook niet nodig zijn (in de capaciteit die ze nu hebben)..
Je kon de game ook gewoon kopen en dan de no-cd crack installeren. Zelfs toen al was het debiel om met DVDs/CDs te moeten jongleren terwijl er genoeg diskruimte was voor alle spellen die ik had.
Zeker kon dat, maar dan was je alsnog de EULA aan het overtreden.

Ben ik ook uiteindelijk gaan doen omdat ik geen zin had om de hele tijd CDtjes te zoeken.
Een EULA is toch niet rechtsgeldig dacht ik?
Ook oudere games zoals Commandos draaien niet onder 10, met Perfect Play krijg je een resolutie
voorgeschoteld waarbij je maar een kwart van speelveld ziet. Ik ben teruggegaan naar 7. :)
Commandos draaide bij mij ook al niet onder W8.1, dunkt mij dat dat dus weinig te maken heeft met deze beslissing van MS.
Ik heb hiervoor een tooltje gebruikt ddraw (voor Red Alert 2 op Windows 8.1). Dit zou voor sommige andere games ook kunnen werken.
Dus de mensen die een Leek zijn in de IT wereld gaan de games of opnieuw kopen of veel geld betalen bij ICT winkels om hun computer te laten maken omdat er een fout optreed bij de installatie van wellicht meerdere spellen.

goedvoordeeconomy

Maar wel goed van Microsoft om "Oude" technologieën achterwegen te laten om zo min mogelijk beveiligingslekken te creëren.
Het zijn echt wel oude games. Dus heel populair zijn ze niet meer. Er komt toch altijd een einde aan ondersteuning. Mijn DOS games werken meestal ook niet meer.
In DOSbox of Boxer werkt er nog een hele hoop.

Alles leuk en aardig, ik zou het nobel vinden als een uitgever een nocd-patch uitbrengt nadat het spel niet meer ondersteund wordt. Oh nee wacht, dan kunnen ze er niet meer aan verdienen als ze het re-releasen op Steam of iets.
Voor dat we alle ontwikkelaars over 1 kam scheren is het misschien ook een optie om in die gevallen eens contact op te nemen met zo'n ontwikkelaar.

Hoewel iets anders had ik ooit een C&C game liggen, 4 disks. Stopte een disk in de player maar niet helemaal goed. Hup dikke kras er op. Heb toen een foto gemaakt van hoesje en cd en een mail gestuurd aan de ontwikkelaar met de vraag of ik ergens een vervangende cd kon krijgen.

1 week later een mail. We hebben je bericht doorgestuurd etc je krijgt binnen kort reactie.
3 weken later pakketje in de bus, geheel nieuwe set van 4 cd's.

En dat doe ik ook nog wel eens als ik een software product simpelweg te duur vindt. Mail sturen met die uitleg en dan maar wachten op een antwoord. Soms geen reactie in vele gevallen wel een reactie met ofwel een kortingsbon en in beperkte gevallen zelfs een jaar gratis abo.
Uitgaan van coulance van een ontwikkelaar is wat anders dan verwachten dat ze een no-cd voor je gaan schrijven.

En een spel kopen die je notabene te duur vind en dan gaan klagen vind ik erg "apart".
Wellicht was het niet geheel duidelijk. Ik ben het met je eens dat je niet uit kan gaan van een "verplichte" no-cd schrijven.

Ik reageerde er slechts op dat voor dat je roept "Oh nee wacht, dan kunnen ze er niet meer aan verdienen als ze het re-releasen op Steam of iets." Eerst eens contact kan opnemen met de uitgever.

Ja er zitten horken soms tussen en soms heeft men gewoon gelijk ook al is het antwoord niet altijd wat je wenst maar vaak is mijn ervaring zijn er passende oplossingen voor te vinden.

"En een spel kopen die je notabene te duur vind en dan gaan klagen vind ik erg "apart"."

Dat is niet wat ik schreef of in elk geval bedoeld heb.

In relatie tot games heb ik alleen de ervaring m.b.t. de cd wissel die kosteloos en simpel verliep.

In een andere niet bij naam te noemen zakelijke voor architecten software leverancier. Kreeg ik vanuit een klant waar ik toen aan de website werkte de vraag of ik hem misschien daarbij ook kon helpen. Opvolgende heb ik dit bedrijf een mail gestuurd met de uitleg dat ik goed contact had maar ik hem op afstand lastig met deze topics kon helpen en eigenlijk ook wel benieuwd was naar hun systeem inhoudelijk.

Op voorwaarde van een schriftelijk bevestiging dit systeem niet "commercieel" als bedoeld architect te gebruiken en me niet uit te geven als "officieel support" kreeg ik het pakket t.w.v. zo'n 2500 euro "gratis".

Het zijn misschien in mijn geval echt uitzonderingen of misschien wel door mijn manier van aanpak. Ik vindt het echter niet van "respect" getuige om vooraf al te roepen wat er geroepen werd.

Immers heb ik al op voorhand 1 vraag. Wat schiet dergelijk bedrijf er mee op als een massa aan "oud fans" gaan klagen dat ze verplicht worden nieuwe zelfde games aan te schaffen? Das marketing technisch al niet slim nog los van een motivatie om via de "nieuwe technieken" wel tot nieuwe aanschaf over te gaan.

Afin beetje lang van stof nu, hoop dat mijn inzicht wat helderder is.
Dat is inderdaad duidelijker. Ben het eens met je laatste alinea.
nouja, ik denk dat veel van die oudere games ook al niet fatsoenlijk werkte op bv windows 7..
Suggestie... Misschien heel iets stoms wat ik zeg, maar is in compatibiliteitsmodus Windows 7/8 uitvoeren niet mogelijk en omzeilt het toevallig daarmee?:) Wie weet namelijk.

Buiten dat, GameCopyWorld of andere website die 'die omweg' aanbieden zal dan geraadpleegt moeten worden, als bovenstaand niet werkt.
Compatibiliteits modus werkt niet om drivers heen, dus dat zal niet gaan werken.
Noop, je krijgt deze melding:
"The Secdrv service failed to start due to the following error:
This driver has been blocked from loading"

Krijg hierdoor Red Alert 2 niet geinstalleerd, wel als ik handmatig alles extract van de CD en dan vervolgens een crack gebruik. Helaas werkt deze methode weer niet voor YR, al heb ik nog niet alles geprobeerd.

Debug-mode werkt tot op heden helaas ook niet, er zijn toch een aantal dingen veranderd t.o.v. Windows 8.1 in omzeilen van certificaten.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 23 juli 2024 07:59]

Het is al tijden geleden, maar is daemon tools geen oplossing? ISO maken en onder daemon tools mounten?
Nee, dat werkt niet. Tools als sd4hide misschien. Daarmee kon je de SafeDisc hiden bij o.a. ut99. Of uit de executable slopen, weet niet meer precies.
UT99? Die heeft bij mijn weten geen kopieerbeveiliging. Of hebben ze dat bij de GOTY-editie er weer uit gehaald? Die CD heb ik hier liggen en die is zonder problemen te kopiëren en het spel is ook zonder problemen zonder CD te spelen.

Overigens werkte Daemon Tools prima ook prima met beveiligde CD's. Je kon ergens in de configuratie een vinkje zetten dat bepaalde kopieerbeveiligingen geemuleerd moesten worden en als je dat aanzette werkte het allemaal prima. Nooit echt last gehad van kopieerbeveiligingen eigenlijk.

De enige keer dat ik dat wél gehad heb was met Settlers 3. Deze had een enorm grappige kopieerbeveiliging. Als het spel detecteerde dat je met een kopie speelde dan ging de Iron Smelting Works geen staven ijzer meer produceren maar biggetjes. Met als gevolg dat je geen leger kunt bouwen en dus het spel niet kunt winnen. Op de website van BlueByte stond in de FAQ dat als dat gebeurde je een virus had en naar je PC-dealer moest, maar in de praktijk volstond een no-CD crack. Heb me er echt kapot om gelachen toen ik daar achter kwam. Zo mogen er er meer game-leveranciers mee aan de slag wat mij betreft _/-\o_
Is met patch 436 verwijderd.
Ah, en dat is inderdaad de versie die met de GOTY-editie komt. Nooit wat van gemerkt dus.
Of Metal Gear Solid, waar je gevraagd werd om een frequentie achterop het CD-doosje. Alle piraten vielen op die manier door de mand.
Erg jammer, degenen die hun zuur verdiende geld aan de spellen hebben uitgegeven zijn de pineut, terwijl de piraten wederom zonder straf weg komen...

DRM mag van mij best bestaan maar het moet niet zo ver gaan als het nu doet, piraten kraken het toch altijd wel!
Juist daarom zouden consumenten hun geld er niet aan uit moeten geven als die zaken met die rommel beveiligd is. Juist omdat je jezelf in de voet schiet. Als het niet verkoopt dan laten ze het vanzelf om die rommel mee te leveren.
De gemiddelde consument heeft geen flauw idee wat voor "beveiliging" op het spel zit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.