Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

De pc-versie van het rollenspel Dragon Age: Origins verschijnt zonder drm. Ontwikkelaar BioWare zal geen gebruik van SecuRom maken, en bouwt alleen een simpele controle in die nagaat of de dvd met het spel in de speler is geplaatst.

Chris Priestly, community coordinator van gameontwikkelaar BioWare, laat op het forum van het rollenspel Dragon Age: Origins weten dat de pc-versie van het spel geen online authentificatie vereist. In het spel is alleen een check ingebouwd die controleert of de dvd van het spel in de speler is geplaatst. BioWare maakt dus geen gebruik van de beveiligingsprogramma's van SecuRom. Priestly geeft daarmee naar eigen zeggen antwoord op de meestgestelde vraag over de pc-versie van het spel, dat in de herfst niet alleen voor de pc, maar ook voor de Xbox 360 en de PlayStation 3 verschijnt. Het wordt op de markt gebracht door Electronic Arts.

EA gaat voor zijn pc-games steeds minder van drm gebruikmaken. Zo liet de uitgever in maart weten dat The Sims 3, dat in juni verschijnt, geen drm zal bevatten. De uitgever lijkt daarmee gehoor te geven aan klachten van zijn klanten. In 2008 spanden een aantal klanten van EA een rechtszaak tegen de uitgever aan vanwege de SecuRom-beveiliging die in de pc-games van EA verwerkt zat. Ook Gabe Newell, directeur van ontwikkelaar Valve, is een verklaard tegenstanders van SecuRom en wilde zijn Left 4 Dead daar niet mee beschermen. Valve presenteerde in maart een alternatief voor SecuRom, dat beschikbaar is voor ontwikkelaars en uitgevers die hun games via Valves online-platform Steam verspreiden. Uitgevers als Bethesda en Rockstar houden nog wel vast aan drm-beveiliging, maar versoepelen de verificatie-eisen.

Video (DragonAgeOrigins_Trailer.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Hulde er word echt steeds meer ingezien dat DRM niet werkt en alleen de eerlijke koper irriteert. Wat wel weer jammer is, is dat de dvd geladen moet worden om te spelen. Als je meerdere games speelt is dit nogal eens irritant.

Hoe zit het eigelijk met het gebruik van no cd patches als je het spel wel hebt gekocht is het dan nog steeds illegaal?
dat DRM niet werkt
Da's een grote veralgemening. DRM werkt bijvoorbeeld erg goed met een dongle. Da's uiteraard niet praktisch voor een massa applicaties, maar wel erg bruikbaar voor grote professionele pakketten.

Software die cracking tegengaat is soms ook erg effectief. Het houdt de die-hard crackers niet voor lang tegen (hoe groter de uitdaging hoe meer het de aandacht trekt), maar een paar maanden is voldoende om illegale verspreiding tegen te gaan tijdens de grootste verkooppiek. Dat er geen DRM aanwezig is hoeft dus niet te betekenen dat het niet beschermd is:

Keeping the Pirates at Bay: Implementing Crack Protection for Spyro: Year of the Dragon

Het overgrote deel van de DRM-implementaties werkt prima. Er zijn echter mensen die de bepalingen in de EULA willen overschrijden (vaker installeren dan toegelaten, spelen zonder CD, etc) en dan beginnen de problemen. Deze groep is véél mondiger dan de miljoenen waarvoor DRM geen probleem vormt, waardoor het onterecht een slechte reputatie krijgt.

Kijk naar Spore: Veel geklaag over DRM, maar het verkoopt erg goed onder het doelpubliek.
Da's een grote veralgemening. .... Er zijn echter mensen die de bepalingen in de EULA willen overschrijden (vaker installeren dan toegelaten, spelen zonder CD, etc) en dan beginnen de problemen. Deze groep is véél mondiger dan de miljoenen waarvoor DRM geen probleem vormt, waardoor het onterecht een slechte reputatie krijgt.
Ook dat is weer een grote veralgemening.

De grote massa is niet op de hoogte van de user-end deactivatie verplichting en/of eventuele deactivatie tools die aan een Securom vast hangen. Het zijn vaak die leken die klagen dat ze de game niet meer geïnstalleerd krijgen, of dat ze een tweede hands gekochte game niet aan de praat krijgen.

Sowieso is het belachelijk draconisch dat een uitgever bepaalt dat iemand een game maar op een x aantal machines mag spelen. Je hebt de game eerlijk gekocht, dus in principe zou je de game altijd en overal moeten kunnen mogen spelen, zo lang het maar de eerlijk gekochte versie betreft. Dat iemand anders voor je waagt te bepalen maakt nog niet dat die "persoon" 't daarmee bij 't rechte eind heeft.

Het is nog veel belachelijker dat de uitgever door de online activatie in principe bepaalt wanneer de game niet meer geactiveerd kan worden, door de activatieservers offline te halen. Een mogelijk doemscenario als een uitgever een vervolg probeert te pushen oid.

Of de slechte reputatie van "beveiligingen" als Securom onterecht is, is enorm subjectief.

Als zo'n beveiliging al aceptabel is, mag ie eerst aan wat voorwaarden voldoen:
- het moet werken,
- het moet de gebruiker niet beperken in het gebruik van andere legitieme software,
- het moet niet intrusief zijn in de stabiele werking of functionaliteit van een systeem,
- het moet niet dusdanig buggy zijn dat mensen hun eerlijk gekochte game niet kunnen spelen of niet eens geïnstalleerd krijgen,
- de gebruiker moet op voorhand geïnformeerd worden dat het mee geïnstalleerd wordt en vereist is voor de werking, met alle daarbij behorende beperkingen,
- het moet niet ongevraagd stiekem op de achtergrond installeren en zich vervolgens in de donkere krochten van windows willen verbergen,
- het moet gedeïnstalleerd kunnen worden dmv een uninstaller,
- het moet niet bepalen of, wanneer en gedurende welke periode iemand z'n eerlijk gekochte game mag blijven spelen,
- het moet werken.

Zoals het nu is werkt een Securom gewoon niet. Het voorkomt geen piraterij, het voorkomt geen cracks, het voorkomt geen downloads. Het enige wat een Securom doet is een eerlijke koper dwars zitten. De mensen die maling hebben aan eerlijke aankopen lachen zich rot om die eerlijke koper, en hebben in de regel (zeer zeldzame uitzonderingen daargelaten) 0-day of pre-release gepirateerde versies.

[edit]
Kijk naar Spore: Veel geklaag over DRM, maar het verkoopt erg goed onder het doelpubliek.
Afaik heeft Spore relatief juist helemaal niet veel verkopen gegenereerd.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 5 mei 2009 14:00]

Een no-cd patch kan nooit illegaal zijn. Zelfs als je 'm gebruikt met een kopie van het spel dan is de no-cd patch nog steeds niet illegaal. Het kopieren van het spel misschien wel, maar de patch niet...
Een no-cd patch kan nooit illegaal zijn. Zelfs als je 'm gebruikt met een kopie van het spel dan is de no-cd patch nog steeds niet illegaal. Het kopieren van het spel misschien wel, maar de patch niet...
Niet per definitie.

Als een no-cd patch bestaat uit een gemodificeerde executable waar de stukjes controle overgeslagen worden, dan is de rest van de executable nog steeds een kopie van de originele executable, waar de maker van de patch geen distributierechten voor heeft. Illegaal dus.

Zelfde met modchips voor consoles waar stukken van het originele bios van de console in zitten, die zijn om die reden ook illegaal. Vandaar dat veel modchips geleverd worden met een lege bios-chip, dan kunnen ze daarop niet gepakt worden.
Dit is niet geheel correct.

Daar je in Nederland geen reverse engineering toe mag passen. Dit is echter wel nodig om een patch te maken.

Het maken is dus wel degelijk strafbaar. Of het gebruiken ervan strafbaar gesteld kan worden ligt aan de humeur van de rechter (daar dit grijs gebied is).
Dan zijn (als ik je post even helemaal letterlijk neem) de makers van die no CD crack illegaal, niet de gebruiker. Aangezien die niet aan het reverse-engineeren is en dergelijke.
Dat is ook weer niet geheel correct. Het gebruik van een no-cd patch geen grijs gebied, maar gewoon toegestaan. Ook een algeheel verbod op 'reverse engineering' is in strijd met de Europese richtlijn betreffende de bescherming van software. Voor zover de analyse van de code nodig is om een werkende patch te kunnen maken, is expliciet géén toestemming van de auteur of diens rechtverkrijgenden vereist.
Het is weldegelijk strafbaar. Ik weet niet precies welk artikel het is, maar het omzeilen van een technisch beveiligings mechanism is een strafbaar feit.
No-CD patch is wel degelijk illegaal omdat je de beveiliging van de software omzeilt en dat is strafbaar, net zoals het installeren op meer dan 2 PC's.

De enige reden dat het een "grijs" gebied is, is omdat het thuis gebeurt en ze het niet kunnen controleren. Het is zoals het kweken van marihuana in België, dat is ook verboden, maar als dat om 1 of 2 plantjes gaat: "Who cares!"
Volgens mij mag je volgens de meeste EULA's geen beveiligingen omzeilen en dus ook deze niet. Echter geen haan die er naar kraait hoor. Ze hebben wel belangrijkere dingen te doen dan te klagen over no-cd cracks.
Wat in de EULA staat kan wat anders zijn dan wat de wet zegt. Vaak stroken EULA's niet met de wet.

Het is dus eerder zaak om de wet er goed op na te slaan ipv volledig volgens een EULA te leven :)
Klopt niet helemaal, jij gaat immers akkoord met de EULA.
Echter, gezien vanuit wettelijk perspectief zijn dit dus beperkende voorwaarden. Al zouden ze willen dat deze beperkende voorwaarden uit de EULA geldig zijn dan dienen ze gepresenteerd te worden vóór de koopovereenkomst wordt gesloten. Als ik een spel koop dan koop ik dat met de wetenschap van alles wat zich op de hoes presenteerd, en dat is wat ik van een product verwacht.

De reden waarom die EULA dus meestal niet rechtsgeldig is, is omdat het een "shrinkwrap" license betreft. Ik meen dat iusmentis (google even) hier meer over heeft. Die EULA negeer ik dus gewoon, als ze me willen beperken in mijn rechten doen ze het maar voordat ik de koopovereenkomst sluit. Anders dan is het gewoon een product in mijn bezit wat ik gebruik zoals ik wil.

Dit is meteen de reden waarom ik niet houd van downloadbare versies zoals van Direct2Drive of Steam. Daar wordt je volgens mij wél van tevoren op de hoogte gesteld van die beperkende voorwaarden, die staan waarschijnlijk al in de Steam licentie. Je hebt sowieso geen hardcopy meer, dus je geeft al heel veel uit handen.

In ieder geval hulde voor EA en Bioware. Dit spel ga ik zeker kopen, mocht ik tijd hebben rond launch en er geen grote bugs in zitten is het vast het volle pond waard. Anders dan wacht wel even tot het rond de ¤25,- is.
Dat maakt niks uit. Zelfde geldt ook voor algemene voorwaarden van een bedrijf. Als daar zaken in staan die tegen een wet in gaan kan de rechter zelfs bepalen dat de volledige algemene voorwaarden ongeldig zijn, ook al ben jij akkoord gegaan met de algemene voorwaarden.

Sterker nog: bij webwinkels is het zelfs zo dat als hun website niet aan een aantal voorwaarden voldoet(bijvoorbeeld een adres van de firma op de website hebben staan) is het bij wet geregeld dat de hele algemene voorwaarden niet meer van toepassing zijn.

Dit kan ook worden doorgetrokken naar EULA's. Zoek er maar eens op in google, je zult versteld staan wat je allemaal aan rechten heb als consument zijnde !
Als de EULA in strijd is met de wet, dan kan je je akkoordverklaring als nietig beschouwen.
De wet staat nog altijd boven de EULA, ook al ga je akkoord.
Klopt wel. Als een EULA iets zegt wat volgens de lokale wet niet toegestaan is, dan heeft de wet echt wel voorrang, ongeacht of je de EULA accepteert of niet.

Als een EULA zegt dat het ok is om je buurman neer te schieten, dan mag dat nog steeds niet van de wet.
En is dat in dit geval ook zo dan? Je zegt nu alleen dat het soms zo is, daar heeft jayjay1990 niets aan. (Btw waarom toch die smiley aan het einde?? Er is toch niets leuks aan?)

[Reactie gewijzigd door hollandismad op 5 mei 2009 12:30]

Volgens mij mag je met het spel doen wat je wilt zolang je een originele versie in jou bezit hebt

Dus No cd patches zouden gewoon legaal zijn
Als je iets in de ICT koopt heb je een licentie op wat je koopt, geeft je nog niet het recht om ermee te doen wat je wil.
En eerlijk gezegd vind ik dat 1 van de kromste dingen. Wanneer je prive, niet commercieel en niet publiceert zaken wil aanpassen of veranderen dan heeft, wat mij betreft, geen bedrijf daar wat over te zeggen (en dat zal in de praktijk ook snel niet gebeuren verwacht ik zo).
Ik heb zelfs een zwaar vermoeden dat je ook van de rechter in NL nog gelijk krijgt ook.
Mooi dat DA:O geen DRM gaat krijgen. Ik zal het zeker kopen, als in de eerste reviews geen zeer grote tegenslagen te lezen zijn. (Onstabiliteit, erg slechte gameplay, bijvoorbeeld.)

Ik heb al sinds jaar en dag no-cd patches in gebruik voor al mijn originele spellen. Dat zal bij Dragon Age niet anders zijn. Ik heb een broertje dood aan CD's wisselen.
Mooi!
Ik ben wel bang dat dit spel nu massaal gecracked en illegaal gedownload gaat worden en dat ze aankomende spellen gewoon weer met DRM gaan beveiligen.
Ik ben wel bang dat dit spel nu massaal gecracked en illegaal gedownload gaat worden en dat ze aankomende spellen gewoon weer met DRM gaan beveiligen.
Alsof elke game die wél met securom uitgerust is niet massaal gecracked en gedownload wordt. ;)

Securom heeft 0,0 effect tegen piraterij. Sterker nog, het heeft een tegenovergesteld effect. Veel mensen die hun game eerlijk kopen ressorteren tot cracks om van die draconische Securom bagger af te komen.
En andere (met DRM beveiligde) spellen worden niet gecracked & illegaal gedownload?
wat is het probleem ze blijven tog gekraakt worden alleen soms moet je en dagje langer op de crack wachten
Dus nu de release-groups geen nieuwe SecRom hoeven te kraken komt hij 5 dagen voor de release op torrents en usenet i.p.v. 3 dagen, wow. Gaat totaal geen verschil maken. Kijk maar naar andere games die hiervoor zonder beveiligingen zijn gereleased.
Exact. Maar het verschil voor de betalende consument is er wel: geen irritante DRM (en het liefst ook geen DVD check meer).
en bouwt alleen een simpele controle in die nagaat of de dvd met het spel in de speler is geplaatst.
Dit is ook een vorm van DRM !!! Alles wat te maken heeft met het beperken van het gebruik van de media in enige vorm is DRM. Het lijkt mij dat "DRM" te pas en te onpas wordt gebruikt.

Roep dat je geen DRM meer gebruikt en enkel nog wat gewone beveiligingen en iedereen vindt het ineens OK. |:(

[Reactie gewijzigd door flubug op 5 mei 2009 12:18]

Zo'n "beveiliging" met 'n key en een disk-check is al zo oud als Methusalem. En dient net zo goed om te voorkomen dat elke leek zomaar een werkend kopietje kan maken.

Het beperkt echter de gebruiker niet, en het installeert niets op de achtergrond. Waar zwaardere "beveiligingen" als Securom dat duidelijk wel doen.

Imho hoeft er niet meteen niets beveiligd te worden. Met zo'n disk-check functie kan ik nog best leven. Online activatie, geheimzinnige duistere spyware op de achtergrond, 't bewust borken en incompatible zijn met legitieme software, buggyness, zijn dingen waar ik meer moeite mee heb.
Ben blij dat ze nu ook gaan in zien dat de enige die hinder ondervinden van securom-achtige-constructies hun betalende klanten zijn!

We komen er wel...

Het moedigt mij in ieder geval meer aan om games te kopen(al doe ik dat nu ook, maar ben wat terughoudend vanwege al dat drm geneuzel).
Om heel eerlijk te zijn moet ik bekennen dat ik het insteken van een CD/DVD-rom irritanter vind dan een éénmalige DRM activatie, zeker als ik 2 of meerdere games in de zelfde periode aan het spelen ben die altijd een disc vereisen. Als die disc dan niet in mijn PC zit komt er vaak wel een kleine vloek uit bij het opstarten van het spel, zeker omdat mijn PC op de grond een eindje van mij verwijderd staat. Ik moet eigenlijk nooit bij mijn case zijn, behalven dan voor mijn DVD-rom speler.

Eigenlijk heb ik persoonlijk nog niet echt veel nadeel ondervonden aan DRM, behalven als ik mijn PC formateer moet ik eens alles deäctiveren maar dat ging de laatste keer vlotter dan dat ik had gedacht.
behalven als ik mijn PC formateer moet ik eens alles deäctiveren maar dat ging de laatste keer vlotter dan dat ik had gedacht.
Behalve dat natuurlijk.

Stel dat je 't vergeet of stel dat je formateerd na aanleiding van 'n crash of borked windows install, dan mag je hopen op een deactivatie tool of hopen dat Securom support vriendelijk tegen je is. Meestal krijg je een comment in de zin van: "Dat zeggen ze allemaal meneer, koop maar een nieuwe box, goedemiddag." De meeste ensen zijn niet eens op de hoogte van die deactivatie verplichting.

En uiteraard mag je niet vergeten dat die activatie support niet oneindig is. Voor elke game gaat de activatie ooit offline. En beloftes tegen die tijd met offline activatie patches te komen blijven gewoon beloftes, niemand hoeft ze na te komen.

Dat soort gezever weegt niet op tegen 't in de la hebben van een disk. Daarmee bepaal je immers nog steeds gewoon zelf of je je eerlijk gekochte game mag spelen.

[edit]
(En als je de cd check irritant vindt kun je altijd nog 'n no-cd crack gebruiken of een iso mounten.)

[Reactie gewijzigd door houseparty op 5 mei 2009 13:21]

Ik heb al jaren geleden geleerd om gebruik te maken van een lijstjes wanneer ik mijn PC formateer en naast backups van bepaalde settings staat daar nu ook deactiveren van ipod, games, ...

Een No-cd crack is ook enkel handig als er geen updates meer uitkomen, want dan moet je dat hernoemen, hopen dat er een nieuwe uitkomt, ...

ISO mounten een gelijkaardig probleem, niet alle cd's kan je zomaar kopiëren en meeste Games zijn beveiligd tegen mountende ISO's.

Kijk, ik ben zeker geen voorstander van SecuRom, maar dat me niet meteen een tegenstander, er zijn enkele mooie voorbeelden van DRM die perfect bij mijn noden past en het gamen voor mij aangenamer maakt. Valve is daar een mooi voorbeeld van, maar er zijn er nog. Itunes werkt met een web-based reset systeem dat ook prachtig werkt.
Het probleem met online activatie is dat het spel niet meer zonder cracks te spelen is wanneer de servers offline gaan. Als ik een spel _koop_ dan wil ik het ook over 15 jaar nog kunnen spelen als ik daar zin in heb.

Een oplossing zou zijn dat in ruil voor de verplichte online activatie en checks, de software boer zich contractueel verplicht stelt om een 100% DRM-loze, versie in huis te hebben die vrij online moet worden gegooit zodra de actievatieservers down gaan.

Een dergelijke oplossing lijkt me fair voor iedereen en zo bewaar je onze cultuur voor het nageslacht ook het beste.
Vette trailer, game content er in ziet er ook wel cool uit dit wordt na oblivion denk ik mijn nieuwe projectje
Mooi zo, drm zit toch alleen maar de mensen dwars die het spel legaal hebben gekocht. Ik heb wel eens gehad dat ik op het limiet zat van het aantal keren dat ik een spel mocht installeren terwijl dat helemaal niet zo was. Gelukkig zijn zulke dingen makkelijk te omzeilen, dus had ik een crack gebruikt.
Gewoon vermelden bij de uitgever en je kan het weer gratis x-aantal keer meer installeren. Hiervoor is geen crack nodig...
Dat klopt, maar voor mij is het makkelijker om een crack te downloaden dan wachten totdat ik het weer kan activeren.
Sja maar wat is makkelijker, bellen naar een uitgever die ws een wachtrij hebben, indiase mensen met gebrekkig engels (hehe vooroordeel, ik weet het!), waarbij jij ook nog eens moet bewijzen waarom jij recht hebt op die authenticatie..... of online gaan, patchen en spelen maar....ik zou het wel weten...
Valt jullie iets op? of is het al langer zo. Dat pc spellen geen 59 euro zijn maar 39 euro.

Of is dit al veel langer? Let er zelf eigelijk nooit zo op, speel niet veel spellen, maartoch.
Volgens mij zijn ze nooit ¤59 geweest. Altijd ¤49 in de retail en (veel) goedkoper online. Er zijn echter wel meer spellen uitgekomen voor lagere bedragen retail de laatste tijd ja. Kijk maar eens op budgetgaming als je echt de laagste prijzen wilt weten.
Wel hoor, 59 euro zie je vaak zat. Loop maar eens een keer de intertoys of iets dergelijks binnen.

[Reactie gewijzigd door plankton123 op 5 mei 2009 12:32]

39-49 is een normale prijs hoor. Veel console games kosten wel 59-69 euro ;).
Na de muziek industrie lijkt de game industrie nu toch ook te volgen. Ik hoop dat deze evolutie zich verderzet.

Trouwens, alweer een reden minder om illegale downloads goed te praten :) .
Mooi, SecuRom bezorgt mensen met een legale versie bijna meer problemen dan mensen met een gekraakte kopie.

Het spel vind ik er trouwens weinig spectaculair uitzien. Heb er ook nog nooit iets over gehoord eigenlijk :P.
*shrugs* Nadat het bekent werd dat DA geen multiplayer online mogelijkheden zou hebben (en dus een waardige vervanger voor NWN1/2 zou worden) is de interesse in dit spel nogal gedaald. De kans dat ik dit aanschaf bij introductie is hierdoor dan ook bijzonder laag geworden, ook al hebben ze de drm er een beetje uit gesloopt (zit er dus nog steeds wel in aangezien je de DVD er in moet hebben zitten, wat bijzonder annoying is). The Witcher leek mij ook interessant, maar miste ook multiplayer, ik heb het spel nu nog steeds niet, ik ben bang dat het met DA dezelfde kant op zal gaan... Nu kan ik net zoveel lol beleven aan single player als aan multiplayer, maar multiplayer mogelijkheden maakt zo een titel uniek en heeft dan een veel hogere replay waarde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True