Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Ontwikkelaar BioWare werkt aan een portal voor hun rollenspel Dragon Age: Origins waarop statistieken bijgehouden worden van alle spelers. Van alle drie de versies van de game worden de verrichtingen bijgehouden op de site.

In een interview met website Kotaku maakt Fernando Melo, online producer bij BioWare, duidelijk dat de ontwikkelaar aan een portal werkt, waarop statistieken bijgehouden worden van alle spelers. Zowel gegevens van spelers van de pc-versie als van de console-versie worden bijgehouden. Het spel verschijnt naast pc ook voor Xbox 360 en PlayStation 3. Spelers dienen een account aan te maken op de portal-site van het spel en die gegevens in te voeren in het spel. Dat kan zodra de voortgang in de game voor de eerste keer opgeslagen is. Daarna worden er bij elke nieuwe save gegevens doorgestuurd naar de portal. De portal gaat niet alleen een visuele weergave van het personage dat spelers aangemaakt hebben tonen, er worden ook gegevens bijgehouden als 'krachtigste aanval' of 'sterkste vijand die verslagen is.' Spelers van de pc-versie krijgen bovendien de mogelijkheid om screenshots naar de portal te sturen.

De service is nu in bèta-fase. BioWare wil de dienst uitbreiden met de optie om de voortgang in het spel weer te geven. Vooral het bijhouden van de quests die spelers volbracht hebben wil Melo graag toevoegen, al wil hij ervoor waken dat daarmee delen van het verhaal onthuld worden aan spelers die nog niet zover gevorderd zijn.

Volgens Melo heeft BioWare de portal ingericht omdat een singleplayer-game als Dragon Age: Origins tegenwoordig niet meer zonder een sociaal element kan. De ontwikkelaar heeft overwogen om daar Twitter voor te gebruiken, maar zag daarvan af omdat het team volgens Melo vreesde dat het tot te veel tweets zou leiden. Dat die mogelijkheid reëel is, is inmiddels ook gebleken uit de Twitter-optie die in Uncharted 2 is ingebouwd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

De portal: http://social.bioware.com/

Personages die je maakt met de Dragon Age Character Creator kun je hier al naar toe uploaden en bekijken.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28 oktober 2009 16:24]

En als je alvast een charactertje upload, kan je een ingame item verwachten rond launch, The Lucky Stone: http://blog.bioware.com/2...e-bioware-social-network/

Zou een ring moeten zijn met +1 all stats. Als dit tenminste niet een absurd krachtig item is, lijkt me dit een leuke actie. Biowarea doet alleen nog een beetje mysterieus of je je ring ook nog krijgt als je na launch pas je eerste character op het Dragon Age facebook social netwerk zet, dus lijkt me een goed excuus om maar alvast aan de slag te gaan.
Voor zover ik heb gezien in de character creator worden er eisen als 'requires 34 <stat> gesteld om bepaalde spells/abilities te kunnen gebruiken. +1 to all stats kinkt dan als een leuk hebbedingetje voor de eerste paar levels :)
$^$%^&%*&^(

Ik wil helemaal geen sociale games. Ik ben op mijn werk al de hele dag met andere mensen bezig, word de hele dag door gebeld, enzovoorts. Als ik een spel speel, wil ik dat alleen doen.

Ik was al blij dat DA:O een singleplayer spel is zonder online opties (ik heb de online mogelijkheden van Neverwinter Nights nooit gebruikt). Ik hoop dan ook dat dit spel goed te spelen is en speelbaar blijft zonder overdadig online te moeten gaan.
Volgens mij word je niet verplicht deze portal te gebruiken.
Klopt. het is een extra service om de social network generatie (boven de leeftijds grens mind you) over te halen de game te kopen ipv te piraten. Zelf ben ik ook een single player only kinda guy dus ik begrijp je punt volkomen. Daarintegen vind ik het altijd nog wel eens leuk een co-op te doen.
Klopt, degenen die het willen gebruiken kunnen dat doen maar het is bepaald niet verplicht om in te loggen.
Mooi :)

Weet iemand al hoe downloadable content kan worden opgeslagen/gebackupt? Ik heb er een handje van om zomaar eens een oude game uit de kast te trekken en te herspelen. Pasgeleden heb ik een run door Baldur's Gate (1998 ;)) gedaan, dus ik zie mij Dragon Age nog wel eens spelen in 2020, als het spel me bevalt (en het dan nog werkt op de computers van die tijd).

Ik zou het wel prettig vinden als ik downloadeble content can backuppen, al was het maar voor het geval van een HDD-crash. Ik ga er niet van uit dat Bioware deze content 10 jaar of nog langer beschikbaar houdt als download.
De DLC zal wel in de override folder staan. Daar stonden tot nu toe alle uitbreidingen.

En nu maar hopen dat het enigszins in de buurt komt van BG. Dat spel kostte me uiteindelijk maar 1ct per speeluur.
Ja, wat dat betreft hebben alle Bioware games dezelfde opbouw. Het is wellicht gewoon mogelijk om de override map van de laatste installatie in te pakken of iets dergelijks; of misschien is het nog simpeler en bestaat er een map "DLC" ofzo :)

Trouwens; volgens mij zijn wij elkaar al tegengekomen in de nieuwsgroep van BG, 10 jaar geleden. Ik ken je nick in elk geval; ik postte daar destijds onder de naam van mijn eerste BG character, Marvael.
De focus komt toch steeds meer te liggen op online features.
In een feature op xbl werd ook al duidelijk dat het spel heel zwaar gaat leunen op dlc.

Word wachten op de GOTY versie.
Er is veel commentaar op de beslissing van Bioware om al DLC beschikbaar te hebben op de release dag. Bioware medewerkers gaven aan dat DLC inderdaad een verkoopmode zal zijn wat ze willen blijven toepassen voor DA:O, dus de komende 2 jaar zou er DLC uit moeten komen. Ook gaven ze aan (maar dat is inderdaad makkelijk praten) dat de game zonder DLC groot en uitgebreid zat is om met goed fatsoen voor retail prijzen verkocht te worden.

Maar wachten op een GOTY versie zal dus misschien niet gaan werken, als er inderdaad regelmatig DLC blijft uitkomen :)

ps: persoonlijk heb ik niks tegen DLC, als de prijs/kwaliteit verhouding niet goed is verkoopt het niet en zal Bioware haar orijs- of verkoopmodel echt wel aanpassen. DA moet per slot van rekening een nieuwe belangrijke franchise worden...

Over de social site: het schiet niet echt op zo. De site bestaat op het moment naast het al bestaande DA-forum op bioware.com dus je moet op 2 plekken zoeken naar de dev posts en informatie. En op het oude forum wordt meer door Bioware medewerkers gepost..

[Reactie gewijzigd door Bundin op 28 oktober 2009 21:47]

ps: persoonlijk heb ik niks tegen DLC, als de prijs/kwaliteit verhouding niet goed is verkoopt het niet en zal Bioware haar orijs- of verkoopmodel echt wel aanpassen. DA moet per slot van rekening een nieuwe belangrijke franchise worden...
Ik heb niks tegen DLC. Als Warden's Keep bijvoorbeeld 10+ uur speeltijd oplevert voor $7, dan vind ik dat een prima prijs/prestatieverhouding. (Een spel van 49 euro met een speelduur van 70-80 uur geeft ongeveer dezelfde waarde qua prijs vs. speelduur.)

Het enige dat wel vereist is voor mij, is dat de DLC gebackupt kan worden, ook al is het maar een unlockfile van 2kB ofzo. DLC vanuit het spel downloaden en dan niet weten waar het terecht komt ben ik niet zo'n fan van, omdat je dan afhankelijk blijft van de leverancier.
Deze game word zo bruut.
Hoe weet je dat? de meeste filmpjes die ik gezien heb gaan niet over hoe je het spel speelt maar een soort introducties en filmpjes die je tussendoor te zien krijgt.
het is dus nog afwachten hoe het spelen zelf gaat.
Dan moet je even het GoT Dragon Age topic doorbladeren, daar worden genoeg gameplay filmpjes gelinked. In ieder geval genoeg om voor andere mensen te bepalen dat het spel bruut wordt, of juist om te klagen over dat er zoveel gepauzeerd wordt om beter beslissingen te kunnen nemen door de filmmakers.
Ik had dit spel al een tijdje op he oog. Vond het jammer dat er geen online optie aanwezig was. Dit maakt het wel weer wat interessanter. Het is natuurlijk leuk om je zelf te vergelijken met mede spelers, kun je je zelf beetje meten aan de rest.

Vind het een goede toevoeging aan het spel, alleen denk ik inderdaad, reagerende op hierboven, dat het inderdaad niet verplicht is. Aangezien het iets is wat achteraf wordt ontwikkeld. Als ze dit verplicht hadden gesteld, was het waarschijnlijk wel bij de game ingebakken en niet later uitgebracht.
Ik koop zelden DLC maar bij deze game denk ik dat ik de DLC zoals bv wardens keep wel ga kopen(bedoel hiermee vergelijkbare wardens keep zelf zit in mijn bestelde pakket al in). Weapon packs etc interesseren mij meestal niet echt.

Ik zelf ben al een behoorlijk tijd actief op de social site en de mogelijkheden hierop zijn zeker interessant te noemen.
Reacties met de betrekking tot spel en tikfoutjes horen hier niet thuis en zijn dus ongewenst. Daarvoor is er een topic op GoT Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 34

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True