Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties

Ontwikkelaar BioWare werkt nu al aan downloadable content voor de role-playing game Dragon Age: Origins, dat pas in oktober op de markt verschijnt. BioWare bekijkt met name hoe de pc-dlc naar de consoles gebracht kan worden.

Dragon Age"We hebben veel plannen voor downloadable content", zei BioWares mede-oprichter Greg Zeschuk in een interview tegen Computer and Videogames. Op de pc zal dit geen probleem opleveren; het spel wordt geleverd met de nodige tools die spelers kunnen gebruiken voor het ontwikkelen van hun eigen levels en verhalen, die vervolgens met andere spelers gedeeld kunnen worden. Het lijkt dan ook al vast te staan dat de pc-versie van Dragon Age binnen afzienbare tijd veel extra, door gebruikers gemaakte content zal krijgen. Bovendien ontwikkelt BioWare ook zelf extra content, omdat het basisspel volgens Zeschuk nagenoeg voltooid is.

Volgens Zeschuk zit de uitdaging dan ook vooral in de consoles. "Op de consoles is het aanbieden van dat soort tools geen optie", stelt Zeschuk. "We onderzoeken momenteel mogelijkheden om de downloadable content die we voor de pc gaan aanbieden over te zetten naar de consoles. Er zijn geen grote technische hordes die ons daarbij in de weg zouden staan." Behalve de 'standaard' downloadable content noemt Zeschuk ook het in een later stadium uitbrengen van volledige uitbreidingen als mogelijkheid.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Vroeguh, toen werden dit soort avonturen Sidequests genoemd en zaten ze in de game. Om maar even de vergelijking door te trekken:

Zou Baldur's Gate 2 vandaag de dag uitgebracht worden dan zou de gehele quest van Jordan Fierkraag (hopende zijn naam correct gespeld te hebben) DLC zijn. De quest waar we Nalia bevrijden uit haar ouderlijk huis om haar vervolgens als extra character mee te kunnen nemen konden we later downloaden onder het mom van: Nu DLC: Epische quest met een nieuwe playable character!

Wat vroeger sidequests waren met characters die er puur voor de variatie in zaten wordt tegenwoordig simpelweg weggezet als DLC. Je krijgt de core van het spel en de rest mag je extra voor lappen. Op zich geen slecht business model, maar het laat een rare smaak achter, al helemaal omdat veel stukken hierdoor niet compleet geÔntegreerd kunnen worden met de hoofdmissie, waardoor alles een stuk kaler lijkt.
Dan zou ik toch maar eens kijken naar de toolkits welke bij (bijvoorbeeld) NWN werden aangeboden door Bioware.

Je kreeg de "scripting" taal, je kon de standaard grapphics gebruiken of zelf iets maken om een geheel eigen avontuur te maken. Je kon ook extra content aanbrengen in het origneel.

De quest van Jordan Firekraag zou zeker niet als DLC aangemerkt worden. Ook Nalia's quest was geen DLC. Voor BG heeft Bioware bij mijn weten geen DLC aangeboden, voor NWN vier of vijf modules. Die ook niets met het originele avontuur te maken had. Verder zijn er 200 / 300 DLC modules beschikbaar voor NWN.

Hetzelfde gold bijvoorbeeld voor Oblivion. 2 of 3 officiele additionele download, expansion packs en voor de rest heel veel content gemaakt door de gebruikers.
Ben ik nu de enige die vindt dat het schandalig dat 3 maanden woor de originele release al DLC wordt aangekondigd!? Zou EA dit doen dan springt iedereen meteen op de bashwagon!
Zou EA dit doen dan springt iedereen meteen op de bashwagon!
Bioware = EA.

edit: ok, zag niet dat H3llSiNG het hieronder ook gezegd had, sorry

EA gaat bij de meeste intern ontwikkelde titels zelfs nog een stapje verder met DLC: de extra content is al klaar bij launch, en is ook aanwezig op de disc. Het enige wat je koopt, is een unlock-code om deze content te gebruiken.

Je pikt ze eruit doordat deze DLC maar 180KB of zo is, wat nooit groot genoeg is voor de content zelf. Need for Speed heeft het bijvoorbeeld, en Madden NFL.

Ik weet dat het eigenlijk niet uit mag maken, DLC is DLC, je betaalt geld en krijgt extra functies, maar het geeft wel een wrange nasmaak, aangezien de content al lang en breed klaar is, wil je het complete spel dan betaal je gewoon een paar tientjes extra. Bij andere DLC zoals TLAD voor GTA4 worden tenminste enkele honderden MB's binnengehaald, dan heb je nog het idee dat je waar voor je geld krijgt.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 9 juli 2009 10:35]

Bioware heeft bij ME al getoond dat ze the dark side opgaan. M'n bash staat klaar als ze opnieuw hetzelfde gaan uitsteken ;)
Ik vindt het niet schandalig, dit is gewoon het bedrijfsmodel van Bioware. Zij vinden dat het product 'Dragon Age' zoals het er nu ligt qua inhoud ca. 50 euro waard is. De komende maanden zullen zij gebruiken om bugs op te lossen, manuals schrijven, massa productie etc.

De lui die de content maken zijn nu bezig met DLC wat straks weer een leuke cash flow genereerd.

Je zou kunnen zeggen stop die extra content dan gewoon al in de release versie. maar wat levert dat Bioware extra op? Ze zullen geen hogere reviewscores krijgen door een paar kleine extra's
Als ik kijk naar de DLC van ander spellen van Bioware (NWN en BG) dan is 80 procent hiervan uitbreidingen en (kleine)aanpassingen gemaakt door de gebruikers zelf. Bioware verdient daar niets aan. (Zie NWN Vault)

Ik vindt het een goed plan dat Bioware onderzoekt hoe zij het beste deze DLC beschikbaar kunnen stellen aan console-gamers.
Hmmm... het zou netter zijn om die content gelijk al bij de release aan te bieden
Het spel is al bijna af, het is gewoon nog verder denken dan ze in eerste instantie deden en ontwikkeld hebben.

Niks met netter te maken, de DLC is nog niet klaar dus kan er nog niet aan toegevoegd worden bij de launch, of moest Frozen Throne, Wrath of the Lich King of whatever uitbreiding (wat DLC eigenlijk is) al bij de launch er bij moeten zitten omdat dat netjes is? ;)
Frozen Throne en Wrath of the Lich King zijn expansions, geen DLC's.
DLC staat voor Downloadable Content en is een kleine toevoeging op het spel.
Denk bijvoorbeeld aan Knights of the Nine voor Oblivion, Operation Anchorage voor Fallout 3 of Mysteries of Westgate voor Neverwinter Nights 2 (overigens noemt men dat adventure packs)
Overigens zou het inderdaad netjes zijn, maar dlc's zijn de nieuwe melkkoeien van vandaag.
Zeker op de PS3 zal het geen probleem zijn, kunnen ze simpel afkijken van UT3 (en aangezien Bioware blijkbaar de UE3 engine gebruikt zou dat al helemaal geen probleem moeten zijn).
Voor Dragon Age gebruiken ze een eigen engine, niet de Unreal 3 engine.
"We onderzoeken momenteel mogelijkheden om de downloadable content die we voor de pc gaan aanbieden over te zetten naar de consoles. Er zijn geen grote technische hordes die ons daarbij in de weg zouden staan."
Dat snap ik niet, de Xbox 360 en PS3 hebben toch al mogelijkheden tot DLC ingebouwd? En Bioware heeft daar toch al ervaring mee, aangezien er ook DLC voor Mass Effect op de consoles is? Zoveel valt er toch niet te onderzoeken dan?
Nou hij zegt het eigenlijk al in zijn interview. Er zijn geen technische hobbels, hetgene dat ze dus zullen moeten onderzoeken is of het financieŽl wel aantrekkelijk is.
Ze bedoelen vermoedelijk user made content.
:( . Er was altijd nog DLC voor ME belooft. Hele nieuwe planeten en grote sidemissies waren belooft. Het "bring down the sky" pakket was grappig, maar ook niet meer dan dat.
Overigens vraag ik me af waarom ze de DLC niet gewoon in de game stoppen nu, aangezien het spel al vrijwel af is en ze nu al aan de DLC beginnen. Ze hebben nog tot oktober om het af te maken. Of breng de game nu gewoon uit...
Het zal wel te maken hebben met het feit dat die DLC extra $$$ oplevert, en als het dicht bij de release van de game uitkomt meer mensen het kopen.
een game die 'af' is moet meestal nog door een heel proces heen, daarnaast kun je niet eeuwig nieuwe ideeen blijven doorontwikkelen. Ze hebben waarschijnlijk gewoon een harde lijn getrokken met betrekking tot wat er in het spel komt, en wat er in DLC zou komen.

En da's maar goed ook, anders krijg je zo'n bijna oneindig lang verhaal als Duke Nuke 'm Forever.
Netjes dat ze ook de uitbreidingen uit gaan brengen met de mogelijkheid deze te downloaden (vast tegen betalingen, maar dan nog).

Wat ik me dan afvraag is hoe dat dan precies gaat op de consoles. Moet je daar punten voor opofferen dan? (ik dacht dat dat met (sommige) consoles ging met punten waarmij je dingen kon downloaden) Staat namelijk niet echt vermeld in het artikel.
Het is mooi dat Bioware al vooruit denkt wat betreft uitbreidingen. Ik hoop dat Dragon Age de moeite waard wordt. Voor mij moeten spellen (en DLC) wel aan een paar eisen voldoen:

1. Het moet zonder creditcard betaald kunnen worden
2. Ik moet het kunnen opslaan
3. Het moet geen activatieschema's via internet/servers bevatten.

De reden is dat ik vaak oudere spellen speel. Ondanks dat het grafisch niet meer je van het is op een TFT, speel ik nog steeds wel eens spellen als Baldur's Gate of Icewind Dale.

Als aan punt 2 of 3 niet voldaan wordt, kan het betekenen dat ik die spellen in de toekomst niet zou kunnen spelen omdat ik of geen installatie-media heb, of de fabrikant besloten heeft om de activatieservers offline te halen.

Als een spel op CD/DVD staat (of erop gezet kan worden na het downloaden) en geen activatie vereist is, kan ik een spel spelen zolang ik een computer heb waar het op draait. Patches download ik ook altijd als volledige installaties in plaats van als auto-updates.

Het niet zonder creditcard kunnen betalen van de Premium Modules van NWN, en het feit dat deze activatieschema's bevatten, heeft ervoor gezorgd dat ik deze nooit heb aangeschaft.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 9 juli 2009 10:15]

Eh, zover ik weet is BioWare gewoon EA.
Naar deze game kijk ik al een tijd uit. Goede RPG's op de console zijn dan ook eerder zelden.

Ik hoop alvast dat de Editor toch nog(om zelf maps te creŽeren) ook op de console aanwezig zal zijn. Dit zou wel een primeur zijn. Jammer dat het 'geen optie' is volgens Zeschuk.

Maar als het enkel mogelijk is om de zelf gemaakte maps te spelen is het ook al goed. Als ik zie hoe dat bij bvb. Warcraft 3 een enorm succes, er nog elke dag nieuwe maps uitkomen, en nog velen het elke dag spelen... dan zal deze game makkelijk zijn geld waard zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True