Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Vorige week ontkende Electronic Arts nog dat Dragon Age: Origin werd uitgesteld. Inmiddels heeft de uitgever toch uitstel aangekondigd: de pc- en Xbox 360-versies liggen pas begin november in de winkel, de PS3-versie verschijnt nog later.

Op de site van het Amerikaanse GameFly, een webshop waar games gehuurd kunnen worden, was een week geleden te lezen dat rollenspel Dragon Age: Origins pas vanaf begin november leverbaar zou zijn, terwijl de game volgens uitgever Electronic Arts al op 20 oktober te koop moest staan. In eerste instantie liet BioWare, de ontwikkelaar van het spel, weten dat het nog steeds toewerkte naar een releasedatum van 20 oktober.

Inmiddels heeft de ontwikkelaar, die eigendom is van EA, moeten toegeven dat het spel vertraagd is. Volgens de ontwikkelaar is de game in de VS vanaf 3 november leverbaar voor de pc en de Xbox 360. Europa moet drie dagen langer wachten: het spel verschijnt hier op 6 november. De versie voor de PlayStation 3 is uitgesteld tot 'later in november.' GameFly verwacht deze versie op 19 november.

EA liet al eerder weten wat de systeemeisen van de pc-versie van het spel zijn. De uitgever liet bovendien los dat de pc-versie zonder drm zal verschijnen en dat er een editor wordt meegeleverd.

Video (DragonAgeOrigins_Trailer.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

3 November is nog wel uit te houden.
Toen ik Dragon Age las vanuit mijn ooghoek dacht ik even dat het (ook) naar 2010 zou gaan. Gelukkig niet, want ik kijk hier echt heel erg naar uit!

En geen DRM? Ik ben er niet zo in thuis, maar ik neem aan dat je nog wel gewoon een nocd-crack moet downloaden om dat dvd'tje lekker in het doosje te kunnen laten?
Een CD-Check is ook DRM. Bijna elk spel dat in de afgelopen 20 jaar verkocht is heeft een vorm van DRM. Maar in de veel gevallen is het geen "vervelende" DRM (zoals Steam is voor de meeste niet vervelend).
Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat er geen online activatie in zit met een beperkt aantal activaties in zit.
Steam is juist WEL een voorbeeld van (oer)vervelende drm. Of vind jij het echt normaal om een extra programma te moeten opstarten EN online te moeten zijn om je game te spelen?
Ten eerste is dat persoonlijk.

En boeboe wat erg om 1x een programma te installeren voor tig spellen.
en tot slot hoef je niet online te zijn om je spellen te kunnen spelen. (offline mode)
Besef wel dat dat programma van steam wel lekker jouw systeem afstruind naar informatie en deze terugzend naar valve.. en dat het onnodig resources inneemt..
Ja oke je hebt gelijk over die CD-Check :Y)

Overigens vind ik Steam heel irritant! Kan niet eens offline die spellen spelen.. 8)7
DRM games hebben meestal: een installatie-limiet, kopieer-bescherming (Securom), een toegevoegd programma dat er voor zorgt dat je het legaal speelt (Zoals Steam)

Dus ja, ook al is het DRM of non-DRM, je moet die nocd/dvd-crack blijven installeren.
Jammer dat het uitgesteld is aangezien het mij een erg leuke game lijkt! _/-\o_

Is dit overigens een Hack 'n' Slash game? Heb alleen even de trailer gezien. :9
het is een westerse action RPG
Het is een westerse RPG inderdaad, maar niet zozeer met action-georienteerde gameplay.

De combat is real-time, maar geen hack en slash, het is tactisch ŕ la Baldur's Gate II. Je kan dan ook pauzeren en jezelf en partymembers orders geven als het spel gepauzeerd is.

Daarnaast zijn de niet-combat aspecten ook heel uitgebreid. Veel dialogen, met als het goed is minder moreel zwart-witte keuzes, en meer "grijs gebied". Ongeveer 1/3 van het totale aantal tekstregels wordt ingenomen door dialogen met en tussen partymembers. Er is veel potentie voor een complexe en diepgaande RPG.

Het eindresultaat moeten we natuurlijk nog afwachten, maar de term Action RPG klinkt mij wat te licht/casual voor DA:O. Toegegeven, dit alles hangt natuurlijk wel af van je definitie van Action RPG.
Als het de spirituele opvolger van Baldur's Gate is, dan is het dus geen hack-and-slash game. Baldur's Gate, en dan met name deel 2, blonk juist uit in de tactische gevechten waar je vaak het spel op pauze zette om de juiste toverspreuk, vaardigheid of item te pakken; en waar je gevechten die eigenlijk veel te moeilijk waren alsnog kon winnen door ze een aantal keer te proberen en je tactiek te perfectioneren. Erg goede herinneringen aan!
Het ligt alleen aan jou als jij voor de vertraging zorgt ;)

Ik denk dat ze het product compleet willen afleveren, ipv van "net niet",

"Net niet" levert altijd een hoop kritiek op, en een voltooid product levert goede publiciteit.

tenminste dat denk ik.
Het ligt alleen aan jou als jij voor de vertraging zorgt ;)
Grappig.
Ik denk dat ze het product compleet willen afleveren, ipv van "net niet",

"Net niet" levert altijd een hoop kritiek op, en een voltooid product levert goede publiciteit.
Ja, daar weten ze bij EA alles van. Maar ik denk dat ze het doen om financiële redenen. (Kerst-periode)
En je denkt dat EA er nu pas achter komt dat 3 (6) November dichter bij kerst ligt dan 22 oktober? Kom op nou, zo stom zijn ze daar niet he :P

Bioware noemde de game de spirituele opvolger van Baldur's Gate. Daarmee hebben ze gewoon heel hoge verwachtingen gewekt en daar moeten ze dan wel aan voldoen.
DA:O heeft (voor zover ik het begrepen heb uit al het materiaal dat vrijgekomen is) ontzettend veel mogelijkheden. Ieder dingetje dat je zegt (kiest) in een dialoog kan later nog invloed hebben op het spel en dat moeten ze allemaal testen.
En 2 weken uitstel vind ik echt niet veel.
Ik denk dat zelfs EA beseft dat ze bioware best niet kunnen rushen: Het publiek voor dit spel bestaat voor een groot deel uit hardcore liefhebbers van klassieke rpg's. Als het spel het niveau van pakweg baldur's gate/neverwinter nights niet kan halen brengen ze hun reputatie een stevige knauw toe.
Het spel was maanden terug al klaar voor de PC, persoonlijk word ik bang als een spel wat de developer klaar noemt zo veel vertraagt word ... misschien werken ze niet alleen meer aan de console versie maar maken ze in opdracht van EA ook veranderingen in de PC versie? (En dat kan echt alleen maar slechter worden.)
Hoewel ik erg voorstander ben van de "It's done when it's done"-politiek die Bioware (vroeger?) bedreef, wordt het tijd dat Dragon Age uitkomt. De eerste keer dat ik ervan hoorde, was begin 2004. We zitten tegen de releasetijd aan het eind van 2009/begin 2010. 6 jaar voor de ontwikkeling van een spel is wel erg lang.

Niet dat ik niet nog genoeg spellen (van Bioware) te spelen heb, dus ik zal me op dat gebied niet echt vervelen, al kijk ik wel een beetje uit naar dit spel.
BioWare heeft ook nog nooit zo vroeg in het productieproces bekend gemaakt dat ze met een spel bezig waren. Ze hebben Dragon Age aangekondigd omdat er (in/rond 2004) veel geklaagd werd dat de focus teveel naar consoles ging - terwijl ze dus eigenlijk al wel (net) met een PC spel bezig waren.

Hierdoor lijkt de ontwikkeling dus al snel langer te duren dan die van andere spellen. Dit verklaart het voor een deel, maar dan nog is 6 jaar inderdaad lang.

Het tweede deel van de verklaring is als volgt:
BioWare is een van de weinige (bijna de enige) ontwikkelaars is die eigen schrijversteams heeft, in plaats van dit uit te besteden. Er is in eerste instantie (gelukkig) heel erg veel tijd gestoken in het ontwikkelen van de setting en achtergrondverhalen, zodat de wereld ook echt "fleshed-out" moet voelen. Het daadwerkelijke leveldesign etc. kon waarschijnlijk pas goed beginnen nadat de setting (grotendeels) klaar was. Daarnaast moest er ook een compleet nieuwe RPG-regelset ontworpen worden, en is de grafische engine door BioWare zelf ontwikkeld.

In 2004 was het Dragon Age-team ook nog veel kleiner dan later, simpelweg omdat bovenstaande zaken eerst (grotendeels) klaar moesten zijn.

Bij bijvoorbeeld BGII zal het beginstadium (veel) minder lang geduurd hebben, aangezien het Forgotten Realms universum en de RPG-regelset allang bestond (D&D).

Al met al ben ik er - voor zover ik als outsider zicht heb op de ontwikkeling natuurlijk - heel, heel blij mee dat BioWare de tijd neemt voor Dragon Age.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 10 augustus 2009 18:26]

WID (When It's Done) komt van 3DRealms af. Bioware heeft wel dezelfde methodiek maar heeft volgens mij nog nooit WID in de mond genomen :)
Van wie het komt maakt niet uit, maar Bioware heeft dit wel altijd gehanteerd. De enige keer dat ze dat niet hebben gedaan, was met Neverwinter Nights, onder druk van Infogrames. Dat hebben we ook geweten; dat spel werd pas bij versie 1.21 fatsoenlijk stabiel.

Ik had destijds (in 2002/2003) een Pentium4 2.4GHz, op een P865 chipset, met een GF4 Ti-4600, en 2GB RAM. Geen zielig systeem, maar wel zo standaard als je kon krijgen. Het is niet grappig als een net aangeschaft spel dan maanden in de kast moet blijven liggen.
Dat is nooit echt de politiek van BioWare geweest, wel van Blizzard overigens. Baldur's Gate 1 en 2 zaten vol met bugs bij release. Met de patches die uitgebracht zijn in de loop der tijd zijn de grootste problemen wel opgelost, daarnaast was het spel altijd wel redelijk goed te customiseren dus er zijn ook nog een groot aantal community patches verschenen.

Neemt niet weg dat ondanks alle bugs de spellen Baldur's Gate 1 en 2 een paar van mijn meest memorable games ooit zijn. Ik denk dat ik wel over de 100 uur bezig ben geweest om BG2 uit te spelen, om het daarna nog een aantal keer uit te spelen met andere classes, tegenwoordig heb je niet meer veel spellen met zo'n lange levensduur.
Baldur's Gate 1 en 2 bevatten vooral scripting bugs, waardoor je soms een quest niet kon afronden, of een exploit kon gebruiken zoals oneindig goud of oneindige XP. Dat de spellen deze bugs bevatten is ook niet echt verantwoordelijk (edit: lol. Ik bedoel natuurlijk "verwonderlijk"), als je de gigantische omvang qua dialogen, quests, opties en mogelijkheden in ogenschouw neemt. Zelf ben ik er eigenlijk buitengewoon weinig tegengekomen.

Baldur's Gate 1 had eigenlijk maar één showstoppende bug (die nooit is opgelost), en dat is dat op sommige grafische kaarten de doodsanimatie van de Cloackwood Wyvern vastliep, waardoor het spel eruit klapte. Die bug kon je omzeilen door de Wyvern buiten beeld te scrollen voordat de animatie ten einde was.

Een andere algemene bug van alle Infinity Engine games is het niet goed verwijderen van de gecachte gegevens. Dan wilde het spel wel eens crashen als je terugging naar een gebied waar je eerder was geweest.

Dit zijn eigenlijk de enige twee crashbugs die ik ooit ben tegengekomen in alle Infinity Engine spellen die ik heb gespeeld. (En ik heb ze dus allemaal gespeeld, meerdere malen.)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 10 augustus 2009 16:48]

Het is wel jammer het uitgesteld wordt aangezien dit wel een van de spellen is waar ik op aan het wachten ben aangezien BioWare meestal wel goede RPG titels uitbrengt.

Maar liever een spel dat af is, dan iets wat nog meerdere patches nodig heeft om speelbaar te zijn. Tevens valt een uitstel van twee weken wel mee.
Ligt het aan mij, of is zowat elke game publisher games naar eind 2009 / begin 2010 aan het schuifen?

November 2009 - Maart 2010 worden dure maanden voor de massa-gamer.
November is een perfecte launch-maand voor de kerstinkopen.
Mensen zijn meer geneigd om te kopen. Er zijn minder marketing dollars nodig.
Kortom, in deze economische tijden zou het een prima timing zijn.
En de grote vakantie is geen doeltreffer? Lijkt mij dat er dan ook een hoop mensen toe zijn aan een nieuw spel, omdat ze dan juist de tijd er voor hebben.
In de grote vakantie gaat de meerderheid "samen naar buiten". Zaken als uitjes, vakanties, buiten hangen (vooral film in de VS) scoren dan goed.
Al decennia is al gebleken dat kerst dé verkooptijd van het jaar is. ;)
Mensen voelen zich door de commercie en peer pressure "gedwongen" cadeaus voor elkaar te kopen.
Speel een MMO en je weet wat voor impact een 'grote vakantie' heeft op je guild/corporation....

Low population, en als het weer dan ook nog eens naar de 30 graden schiet, is het helemaal huilen met de pet op!
Wauw! Is EA in de war?! Ik heb zelden van die jongens meegemaakt dat ze een game verschuiven, mogen ze van mij wel vaker doen.. Ze staan er dacht ik bekend om hun strakke deadline, en als deze niet wordt gehaald, brengen ze alsnog de game gewoon uit. Vandaar altijd de veeeele bugs in hun games.. Kijk alleen al naar de laatste paar NFS series...
EA is behoorlijk veranderd 't laatste jaar, mede dankzij een nieuwe directeur die 't uitmelken van bestaande IP's beetje beu was.
Inderdaad, de vorige directeur werkt nu bij Activision ^^
Dat verklaart een heleboel...Guitar Hero 15 is toch al uit?
Het is altijd om hetzelde, geld geld en nog eens geld (en ik kan ze in deze tijd geen ongelijk geven)
Zou de release van Brütal Legend op 20 rocktober er niet voor iets tussen zitten? EA is toch nog maar sinds kort absoluut uit hun strijd met Activision.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True