Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Als het rollenspel Dragon Age: Origins op 3 november in de winkel ligt, zijn er ook al drie verschillende downloads voor het spel beschikbaar, waaronder de uitbreiding Warden's Keep, die een dungeon aan het spel toevoegt.

Ontwikkelaar BioWare heeft bekendgemaakt dat er op 3 november, als Dragon Age: Origins verschijnt, ook al drie downloads voor het rollenspel beschikbaar zijn. De belangrijkste is Warden's Keep, een dungeon die bestaat uit een oud fort van de Grey Warden, de orde die centraal staat in het verhaal van Dragon Age. Naast de quest die zich in de dungeon afspeelt, bevat de uitbreiding ook zes nieuwe mogelijkheden voor de belangrijkste personages in het spel, een aantal nieuwe voorwerpen die ze kunnen gebruiken en een plek waar spelers handel kunnen drijven. De Xbox 360-uitbreiding kost 560 Microsoft Points. Van de versie voor pc is alleen de Amerikaanse prijs bekend, die is 7 dollar. Warden's Keep verschijnt ook voor de PlayStation 3, al is nog niet bekend wanneer het spel voor de console van Sony verschijnt. De Warden's Keep is niet opgenomen in de collector's edition van het spel, maar wel in de deluxe digital edition die online verkrijgbaar is.

Op 3 november verschijnen ook nog twee minder uitgebreide downloads voor Dragon Age. De Stone Prisoner gaat 1200 Microsoft Points of 15 dollar kosten. De uitbreiding voegt een stenen Golem toe aan de groep waar de speler mee op avontuur gaat. De meeste spelers zullen de Stone Golem echter gratis krijgen, want de uitbreiding wordt voorlopig gratis aangeboden aan iedereen die het spel koopt. In de doos van het spel zit een code waarmee de Stone Golem te downloaden is. In de digitale versie is de Stone Golem al opgenomen.

Ook Blood Armor verschijnt op 3 november en dit is een uitbreiding die de speler een harnas geeft waar pijlen en zwaarden op afketsen. Deze uitbreiding wordt voorlopig ook gratis aangeboden. Het harnas is niet alleen bruikbaar in Dragon Age, maar is ook te gebruiken in Mass Effect 2, de rpg van BioWare die in 2010 moet verschijnen.

Video (proteus2.swf)

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (33)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Vuile geldklopperij is dat.
Ik zal het alvast niet aanschaffen 8)7
Eerst eens zien wat de basis-game met zich meebrengt, mocht nou blijken dat de game eigenlijk pas echt compleet is na het betalen voor die uitbreidingen dan heb je helemaal gelijk... (iets zegt mij ook stiekum dat het wel eens de waarheid zou kunnen zijn, we zullen zien :)) Het kan ook heel goed zijn dat die uitbreiding een uit de hand gelopen sideproject is, welke (door enthousiasme?) in een snelle tijd kwalitatief genoeg was om gelijk uit te brengen... maar daar is op voorhand niets over te zeggen, eerst zien en dan kunnen we zeuren of juigen ;)
Dat klopt inderdaad. Dragon Age heeft vertraging opgelopen zodat de eerste DLC's eigenlijk ook al klaar zijn met de release. De teams die de DLC gemaakt hebben waren onafhankelijk bezig ten opzichte van het team dat het eigenlijke spel maakte.

Blijft natuurlijk een rare situatie en het zou pas een mooi gebaar zijn als ze alles in n pakket op de markt brengen met de release. Maar nee, toch maar proberen poen scheppen met de DLC's.

Hoe dan ook zal het basisspel al voldoende gameplay voor zijn geld bieden, maar toch... Het is het gevoel dat ze overbrengen naar de consument toe en dat is natuurlijk niet erg mooi.

Trouwens, in de PC versie van Dragon Age wordt ook een editor meegeleverd waarbij er na de release waarschijnlijk heel veel gratis DLC zal gemaakt worden door fans van het spel.
Vind het wel een rare strategie inderdaad. Ze hadden beter die DLC even een paar maandjes op de plank kunnen laten liggen.
zolang het spel an sich inderdaad goed genoeg is, dan kan het me niet echt veel schelen of er dlc's gekocht moeten worden of dat ze zo leuk zijn geweest dit gratis te doen.

Het gaat er toch om dat het spel leuk is en dat je daarna dus nog extra content wil spelen: voila dat is er dan al gelijk als je een beetje doorspeeld.
Onzin, de game was al lang af, als je een game af hebt duurt het gewoon nog een hele tijd voordat deze in de winkel ligt, er moet daarna nog van alles gebeuren namelijk. Ipv in die tijd te niksen (misschien wel een maand of 2). kun je als developer natuurlijk ook gewoon wat extra content maken :).
lol je denkt echt dat ze een game 2 maanden op de plank leggen ipv het uit te geven en gelijk te kunnen beginnen met terugverdienen? hehe mjah ik denk dat dus niet.
Wat wel kan is dat als een spel praktisch af is kan er al wel begonnen worden met uitbreidingen op te zetten en de eerste modellen te ontwikkelen of hoe ze dat ook doen.
Maar een game op de plank leggen doen ze alleen bij duke nukem forever ;)
Klopt niet. De PC versie van Dragon Age is al maanden af. Dat heeft Bioware zelf al bevestigd. Uitgever EA heeft echter beslist om Dragon Age gelijktijdig voor alle platforms uit te brengen, en de console versies waren nog niet klaar. Vandaar dat het pc-team zich al volop op de DLC's kon gooien, met dit als resultaat.
Ik vind 37,50 behoorlijk goedkoop voor zo'n uitgebreid spel, waarvan gezegd wordt dat het 40-70 uur kost voor 1 playthrough, en dan heb je nog maar 1 verhaallijn gehad. Tevens zijn 2 uitbreidingen tijdelijk gratis! Dus niet zo zeuren, en gewoon van een goed spel genieten :)
adviesprijs: € 49,99
Wat tegenwoordig de gemiddelde prijs is voor PC games...

Je gaat niet de prijs van een product evalueren aan de hand van een aanbieding. Even min ga je daar spellen mee vergelijken.
15 jaar geleden heb ik voor PC-spellen 100 gulden betaald.
10 jaar geleden betaalde ik nog steeds 100 gulden.
5 jaar geleden betaalde ik 45-50 euro (100-110 gulden).
En nu betaal ik -nog steeds- 45-50 euro.

PC-spellen zijn effectief gezien goedkoper geworden tegenover alle andere artikels. Als we even de inflatie op 2% per jaar zetten, wat optimistisch is, dan krijgen we het volgende:

100 gulden * 1.02^15 = 100 * 1.345 = 134.50 gulden, oftewel 61 euro.

PC-spellen zouden dus eigenlijk -minstens- 61 euro moeten kosten om net zo duur te zijn als 15 jaar terug.
Je kunt het ook anders uitleggen he.. Door die content om te zetten naar DLC kan het eigenlijke product goedkoper aangeboden worden, en/of heb je de mogelijkheid (of iig het idee) dat je niet betaald voor dingen die je toch niet wilt.
Het spel wordt niet goedkoper. Die zal gewoon voor de volle mep in de winkel liggen waarschijnlijk.

Dus ja, het is wel een manier om aan meer geld te komen. Verassend is wel dat de PC uitbreidingen wel geld kosten dit keer. Bij de meeste spellen zijn PC uitbreidingen gratis.
DAt waren ze anders niet bij Oblivion, Fallout 3 of Mass Effect?
Naar mijn weten was de enigste Mass Effect DLC gratis downloadbaar voor mensen die de PC-versie speelden.
Nee hoor voor Mass Effect zijn twee DLC's geweest. De 1e is inderdaad gratis, de tweede niet (ook niet voor de PC).
De eerste DLC voor Mass Effect (Bring down the sky) is ook een betaalde download op Xbox Live Marketplace. Je krijgt alleen nog maar wat gratis op de Marketplace als Microsoft wil dat je je dashboard omtovert in een reclamebord voor een nieuw spel ;)
... Waar ze uiteindelijk ook weer geld aan verdienen.
Als je goed hebt opgelet kan dus heel Xbox Live worden gezien als een dienst waar Microsoft geld mee verdient, en ik denk ook dat dat het uiteindelijke van de hele Live Marketplace was... Dus logisch beredeneerd is het nog niet eens zo raar wat je daar zegt.
De eerste DLC was gratis omdat het maanden later kwam op de pc.
Bij de meeste PC spellen zijn uirbreidingen gratis? Ik weet niet beter dan dat uitbreidingen practisch altijd geld gekost hebben, al sinds de eerste uitbreidingen op floppy uitkwamen...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 8 oktober 2009 22:50]

Een uitbreiding met 1 dungeon zijn naar mijn weten meestal gratis. Uitbreiding waarbij een compleet nieuw stuk wereld, een aantal dungeons etc.. erbij komen kosten wel geld.
Asheron's Call 2 van Turbine en Microsoft was een MMORPG waar heel veel content (ook flinke nieuwe bakken content) gratis werden verspreid.
En die MMORPG had zeker maandelijkse kosten?
Lord of the Rings Online krijgt ook gratis content, maar je betaalt wel weer maandelijks. Die extra content maken ze gewoon van dat geld (wat ze niet hoeven nee, maar echt gratis doen ze het ook niet).

Dit is gewoon een singleplayer RPG (helemaal geen multiplayer of co-op), waarin betaalde DLC toch wel redelijk normaal is.
Het is opzettelijk dingen achterwege laten om die vervolgens te koop aanbieden. Ik vind dat die developers content wat op de dag van release klaar is gewoon in het spel stoppen. Daarvoor koop je de game. Stel je voor dat we in de toekomst voor de patches die bugs fixen ook moeten betalen, want ja we hebben er wel werk van gehad.

Als ze slim waren dan hadden ze deze informatie niet gelekt, en pas 2 maand na release gewoon de DLC vrijgeven. Nu komt het inderdaad erg geldklopperig over.
Er zijn genoeg mensen die voor een limmited edition extra willen betalen, maar om nu de content los te gaan verkopen vind ik echt schandalig.
Wat een onzin.

Als Bioware dus deze uitbreidingen -niet- beschikbaar had gesteld, had je het spel wl gekocht? Je kunt het nu toch ook gewoon kopen, en de uitbreidingen links laten liggen, hoewel je twee van de drie al gratis krijgt?

(Zelf heb ik Kingmaker voor Neverwinter Nights 1 nooit gekocht, omdat deze uitbreiding een altijd actieve internetverbinding ter verificatie van legaliteit vereist, iets waar ik ten zeerste tegen ben.)
Ik zeg niet een nieuwe grafische engine (hij is overigens al nieuw die eclipse engine wat ze gebruiken ;) maar dat terzijde) maar de textures wat verbeteren, het licht wat sfeervoller en de models wat enhancen leek me in dit geval een betere invulling van die (2 tot 3 of whatever hoeveel) weken wat er blijkbaar over waren dan alvast de dlc gaan bouwen waarvan je natuurlijk op je vingers kunt uittellen dat iedereen daarover gaat lopen bitchen (zie hierboven :)) als je die meteen bij de release uitbrengt.
Ik vind het altijd apart dat mensen de graphics van een spel beoordelen aan de hand van filmpjes ter grootte van een paar vierkante centimeter. Wacht eerst het spel eens af, en speel het dan in een fatsoenlijke resolutie op je 22"+ monitor.
Euhm... sorry hoor maar het hele internet staat vol met hd footage van deze game:

http://media.xbox360.ign.com/media/142/14290725/vids_1.html
http://www.gametrailers.c...+age&str_type=movies&ac=1
http://g4tv.com/games/xbo...ragon-age-origins/videos/

offtopic:
Ik vind jou reactie apart en al helemaal dat deze ook nog eens als informatief gemodereerd wordt ;)
Euhm... sorry hoor maar het hele internet staat vol met hd footage van deze game
Weet ik, maar bekijkt de poster dat ook op volledige HD-resolutie? Hoe goed is de afstelling van zijn scherm? Misschien vindt hij het licht wel niet sfeervol omdat zjin scherm slecht is afgesteld. Zijn filmpjes over de xbox360 en ps3-versie wel representatief voor de PC, die mogelijk veel meer grafische kracht heeft?

Voordat ik de graphics ga beoordelen, moet ik het spel eerst zelf zien.

Voor mij waren de graphics van Neverwinter Nights 1, en zeker 2, al ruim voldoende. De graphics uit Jade Empire (voor de PC) waren ook al zat. Misschien ben ik wat snel tevreden me de graphics en kijk ik meer naar de verhaallijn, dan kan natuurlijk ook. (Ik weet het wel zeker, want als Baldur's Gate 1 op 1280x1024 zou kunnen draaien, zonder dat alles klein zou worden, dan zouden die graphics voor mij k al voldoen. Dat doen ze al 10 jaar namelijk...)

Voor zover ik kan zien, ziet Dragon Age er prachtig uit. Als ik het met mijn kaart (9600GT) niet kan spelen op 1280x1024 en alle settings op High, dan ga ik er nog een nieuwe kaart voor halen ook. (Eigenlijk was deze kaart voor Dragon Age bedoeld, sinds het spel vorig jaar had moeten uitkomen. Maar goed, ik zie het wel over een maand.)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 10 oktober 2009 16:57]

Voor mij blijft staan da DLC die uitkomt bij het uitkomen van een game eigenlijk gewoon in de game hoort. wil je compleet gaan bij release ben je dus 50+22= 72 euro kwijt of meer
nee want de uitbreidingen zijn gratis...
gelijk heb je, maar dan nog steeds een DLC voor 7 piek bij start is te gek voor woorden
In de doos van het spel zit een code waarmee de Stone Golem te downloaden is.
Een code meeleveren met het spel, om DLC te downloaden?

Klikt als een verkapte methode om de tweedehands markt tegen te werken... Aangezien de DLC niet overdraagbaar is, zal een tweedehands speler die de DLC wil hebben, alsnog moeten dokken.
Als dit effectief de bedoeling is vind ik dat eigenlijk geen slecht idee...

Wie het spel nieuw koopt krijgt de gratis uitbereiding als beloning. Wie het spel 2dehands wil kopen kan dat ook gewoon, en de developer heeft ook kans om er iets aan te verdienen als die persoon de DLC koopt (dat de developer geld krijgt voor zijn product is maar normaal).
Win-Win. (Alleen als het basis spel ook compleet is zonder de DLC. Als men gaat beginnen met de halve verhaallijn in DLC te gaan steken dan zijn we weer slecht bezig.)
Ik zie het probleem inderdaad ook niet echt. Betalen voor DLC met iets wat in het spel had moeten zitten vind ik ook belachelijk, maar dit zijn gewoon erg geinige extras als men het spel koopt :).
als je het spel nieuw koopt kost het je xx + 0 voor dlc. als je hem tweedehands koopt, x + 15/8/20 (wiv wat ze gaan kosten) komt dus praktisch op hetzelfde bedrag voor hetzelfde uit. ik zie alleen verschil in aankoop?

Als je een shirt koopt met manchet knopen krijg je die gratis mee, koop je een tweede hands shirt dan moet je wel voor de knopen betalen, logisch of niet?
Het is niet heel erg verkapt, op het officile forum geven de developers zelf aan dat dit inderdaad zo ongeveer de achterliggende gedachte is.

Een tweede reden is dat mensen die het spel gekocht hebben er zo alvast achter komen hoe het DLC downloaden werkt, er wat 'feeling' voor kunnen krijgen, zodat de stap om later DLC aan te schaffen kleiner is.
Voor iedereen die roept dat het geldklopperij is om meteen bij de release dlc uit te brengen, wil ik graag naar het standpunt van de BioWare-devvers verwijzen.

Zij hebben op hun eigen forum een uitleg gegeven toen min of meer dezelfde opmerkingen werden gemaakt. Zij gaven aan dat Dargon Age: Origins voor de pc al in het voorjaar van dit jaar klaar was om getest en geport te worden naar de consoles. Dit proces kost enorm veel tijd en resources. Met name techneuten, vertalers en programmeurs waren hierbij vereist.

Dit hield in dat ze een hoopje artist, schrijvers, sound-dudes, etc 'over hadden'. Deze zijn begonnen aan het bedenken van extra content en dat is later in dlc gegoten.

Dat die nu ook getest en geport is voor de cross platform release.... Het kan natuurlijk ook dat het spul gewoon niet op de discs paste ;).

Ik heb hier nog een link naar een post van de producer Fernando Melo. De post die ik vanmiddag las over het verhaal dat het getest en geport moest worden, kan ik helaas zo snel niet meer vinden.

Edit: En met mijn laatste Google-poging vind ik het als eerste zoekresultaat :D

http://www.dragonagecentral.com/thread/696539

[Reactie gewijzigd door Jan Laros op 8 oktober 2009 23:00]

Mooi staaltje PR praat. Nee hoor, natuurlijk is het geen geldklopperij, hoe komen we daar nu bij.
Het is gewoon geldklopperij. Het is net als met de sims. Met de sims 3 heeft EA een online store opgezet, waarbij je tegen betaling extra dingetjes kunt downloaden en gelijk aan je spel kunt toevoegen. Het lijkt erop dat bij Dragon Age een zelfde soort scenario komt. Het zou me ook niets verbazen dat er dadelijk ook een downloadstore komt gekoppeld met de EA download manager, waarbij je dan na betaling direct kan downloaden en installeren. BioWare is immers van EA en EA bepaalt de te lopen koers.
Ik vind het sowieso al dubieus dat er al extra content klaarligt terwijl het spel nog niet eens in de winkel ligt. Net alsof dat er bewust is uitgelaten en het zal ook wel zo zijn. Opdracht van EA. Het gaat er bij mij niet in dat dit van te voren niet gepland is.
Zoiets komt niet per ongeluk aanwaaien of wordt ter plekke bedacht.
Ik heb geen hekel aan EA, maar ik vind hun beleid verkeerd.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 8 oktober 2009 23:41]

Heb je reacties van de BioWare-mannen berhaupt gelezen? Dat zijn geen pr-mensjes, maar ontwikkelaars die direct bij de game betrokken zijn. Ze hadden de mensen over en die zijn aan de dlc begonnen.

Waarom zouden ze geen geld vragen voor extra content? Als ze het hele spul twee maanden na de release uit zouden brengen, was het geen probleem geweest om er 1200 MS Points of een paar dollar voor te betalen. Het is nu echter al klaar, dus waarom niet? Waarom zouden ze het laten liggen? Waarom zouden ze de resources nu niet alvast aanspreken voor nog meer nieuwe content?

Ze geven overigens ook gewoon toe dat ze software en spelletjes maken om geld te verdienen, niet om een hoger doel te dienen of zo. En dat is hun goed recht natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Jan Laros op 9 oktober 2009 14:24]

Op een gegeven moment moet er gewoon besloten worden wat er wel en niet in het spel komt. Er wordt besloten dat het spel "zo" de winkel in gaat, en dat alle andere onderdelen die daarna komen, als dlc worden aangeboden, mogelijk tegen betaling.

Als je dat niet zint, dan koop je toch gewoon het losse spel, en geen dlc? Dan is het precies hetzelfde alsof die dlc nooit was uitgekomen.

Indien men altijd zou moeten zeggen "Oh, maar dat moet er nog in, anders denkt men later dat het spel niet af was, als we het als download neerzetten", dan komt het hele spel nooit uit.
Ze laten er content uit om mensen meer geld uit de zak te kloppen.
Adviesprijs: € 64,99 + 4,74 + (en net wat later) 10,16 = € 79,89.
Ik vind dit een beetje afzetterij als het al uitkomt op de release date.
Ach, je hebt een volledige game waarmee je al ((heel) veel) meer dan 40 uur zoet mee bent (vrij lang tegenwoordig) en als je nog meer wilt, dan is dat er gelijk.

Maar ik moet toegeven dat het nogal afzetterig over komt. Ze hadden ook eventjes kunnen wachten, dan kreeg je wsl niet dit soort neigingen.
Hmm dit klinkt inderdaad als een onwijs wazig actie.
Waarom zouden ze zoiets in godsnaam doen?

Een paar verschillende versies, waar je wel / niet extra voor moet betalen.
Een download aanbieden die in een bepaalde versie al WEL zit ingebakken...

Erg vaag allemaal...
Gewoon om extra geld verdienen, mensen aan te sporen het spel snel te kopen, wat valt daar nou niet aan te snappen? Wacht eerst maar eens af of het spel op zichzelf de moeite waard is voordat je een oordeel velt.

Kan me zo voorstellen dat dit steeds normaler gaat worden omdat de kosten van games voor zowel de consumenten als de ontwikkelaars de pan uit rijzen. Bovendien is het ook makkelijker om mensen veel kleine aankopen aan te smeren dan 1 grote, de zogenaamde salami-tactiek. Kijk maar naar een ipod, op zichzelf valt het nog mee wat je voor zo'n dingetje betaalt maar daarna wordt je helemaal leegetrokken aan accesoires en gadgets.
Kan niet wachten totdat dit spel uit is. Misschien zelfs een vrije dag opvragen bij het werk om me hiermee te amuseren op launchday. Is lang geleden dat ik zo heb uitgekeken naar een game, hopelijk stelt BioWare me niet teleur.

Ik kan iedereen overigens aanraden om, als je dit spel wilt gaan spelen, de boeken van Dragon Age te bestellen. Wat een geweldig verhaal, vol actie, helden, liefde en bedrog met heel veel achtergrondinformatie over de wereld van Dragon Age. The Stolen Throne is al een tijdje uit en The Calling komt volgende week uit.

Overigens beetje scheef:
Op 3 november verschijnen ook nog twee minder uitgebreide downloads voor Dragon Age. De Stone Prisoner gaat 1200 Microsoft Points of 15 dollar kosten.
Een minder uitgebreide download die 2x zo veel kost als the warden's keep?

[Reactie gewijzigd door DJMurtz op 8 oktober 2009 19:18]

Sterker nog, in het originele bericht staat het volgende:
First up is the $15 (1,200 MSP) add-on The Stone Prisoner, which is free to anyone who has preordered or buys any edition of Dragon Age new.
Of ik begrijp het compleet verkeerd (wat lange uren gemaakt de laatste paar dagen, dus het kan..), maar als ik dit lees dan denk ik, dan is het toch altijd gratis :?

Oh, misschien dat het voorheen als DLC is aangekondigd (voor $15), maar dat ze hebben besloten dat het nu gratis is. Dat zou ook het verhaal van DJMurtz verklaren

[Reactie gewijzigd door ^Mo^ op 8 oktober 2009 19:41]

Volgens mij was het zo dat stone prisoner gratis is voor degene die het spel nieuw kopen, maar mensen die het spel tweedehands kopen moeten dan wel weer betalen. Was dus bedoeld om het kopen van tweedehands spellen een beetje tegen te gaan.
Als je er zo naar uitkijkt, dan kan het niet anders dan op een teleurstelling uitdraaien. Je verwachtingen worden met het uur wachten groter en de game kan daar nooit meer aan voldoen.
voor de baldurs gate fan een aanrader, ik kan je ook aanraden de boeken (2) te lezen zijn erg mooi
En het zal me weer niets verbazen als de download grootte 10kb is. Wat dan dus niets anders is dan een unlock code voor iets wat al op de disc staan. Nee microsoft heeft een boel goeds gedaan voor online op de console, maar microtransactions zijn een doorn in het oog voor vele...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True