Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Op de Games Convention in Leipzig maakten we al kennis met Dragon Age: Origins van ontwikkelaar BioWare. Het spel kent een unieke opzet, waarbij de keuze voor een personage bepalend is voor de eerste paar uur van de gameplay en voor de manier waarop de rest van de wereld jou ziet. Een menselijk hoofdpersonage heeft bijvoorbeeld meer aanzien dan een elf, en een warrior heeft een andere afkomst dan een mage. Op de EA Showcase in Londen ging BioWare dieper in de op de mage origin, en kregen we de kans om zelf met de game aan de slag te gaan.

Getest op: PC
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, PlayStation 3

Dragon Age Origins

In Dragon Age: Origins speel je, ongeacht de afkomst die je hebt gekozen, de rol van een lid van de Grey Wardens, een groep die de koning beschermt en bijstaat in de oorlog tegen de duistere legers van de Darkspawn, die het koninkrijk Ferelden onder de voet dreigen te lopen. De setting heeft uiteraard iets weg van de The Lord of the Rings-trilogie, de overeenkomst is bijvoorbeeld zichtbaar als je Ferelden naast Middle-Earth legt. Daarmee stellen we niet dat BioWare alles heeft gejat; we wijzen slechts op de gelijkenissen tussen beide werelden.

Die gelijkenissen kwamen treffend aan het licht toen bleek dat we het in de speelsessie op moesten nemen tegen een tovenaar, Aldred, die zijn ziel heeft verkocht aan een demoon en die daardoor is veranderd in wat omschreven mag worden als een 'boze tovenaar'. Met zijn krachten verandert Aldred zijn medetovenaars in rare, gemuteerde wezens en in zijn waanzin beschouwt hij dat eerder als hun bevrijding dan als hun straf. Dit uiteraard tot groot ongenoegen van onze Grey Warden, die samen met zijn metgezellen - je hebt in Dragon Age: Origins vrijwel altijd een groepje onder je hoede - de strijd aangingen met de boze tovenaar.

*Gesneden koek

Nog voor het gevecht begon kregen we al enig inzicht in de user interface van Dragon Age: Origins. Die zal voor spelers die vaak mmorpg's spelen redelijk snel bekend aanvoelen; het camerastandpunt is ongeveer zoals in een mmorpg en ook de lange balk met daarop de verschillende beschikbare aanvallen en acties is aanwezig. Linksboven is het overzicht van je partymembers te zien, met daarbij hun actie- en healthpoints. Gesneden koek voor elke WoW-fanaat, en misschien wat lastiger te managen voor de minder doorgewinterde mmog-speler. Het hielp ons dan ook niet dat Aldred, die je zo halverwege het spel tegen het lijf loopt, geldt als een van de lastiger tegenstanders in het spel. Wennen aan de interface én een lastige baas verslaan bleek een pittige uitdaging te zijn.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True