Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Volgens BioWare-oprichter Greg Zeschuk experimenteert zijn bedrijf met diverse genres en platforms. BioWare zal grootschalige games blijven maken, maar heeft ook een kleinschalige mmog in ontwikkeling.

BioWare's Greg ZeschukZeschuk, die samen met Ray Muzyka en Augustine Yip aan de basis stond van BioWare, deed zijn uitspraken in een lezing op de Develop Conference in het Engelse Brighton. Tijdens de conferentie vertelde de topman dat zijn bedrijf 'nog steeds het gigantische spul maakt', maar dat het ook experimenteert met kleinschalige games op nieuwe platforms. "We willen onze horizon verbreden, want als je kijkt waar kinderen op spelen, die spelen op de iPhone en de iPad. De 3DS ziet er veelbelovend uit. Al die platforms, dat zijn allemaal opties die we willen verkennen. We hebben al eens een game voor de DS gemaakt. We hadden ooit een tweede in ontwikkeling, maar daarvan hebben we de ontwikkeling stopgezet en hebben onze aandacht naar de iPhone verlegd", vertelde Zeschuk.

De topman gelooft verder dat online-games de toekomst hebben. "Zoals iedereen weet, werken we aan Star Wars: The Old Republic, een grote mmog. Maar binnen dezelfde groep werken we ook aan kleinschaliger mmog's, allerlei verschillende games. We hebben wat voor Facebook gedaan. We hebben een iPhone-game gemaakt voor Mass Effect. Dat was niet de beste game, dat hebben de spelers ons wel duidelijk gemaakt. Het team is opnieuw begonnen en heeft nog een aantal games gemaakt die we nooit op de markt hebben gebracht, maar die wel veel beter waren. Grootschalige mmog's, kleinschalige mmog's, we blijven grootschalige games op consoles uitbrengen, maar we gaan ook actief andere wegen verkennen."

Om zijn woorden kracht bij te zetten, vervolgde Zeschuk met: "De toekomst ligt niet noodzakelijkerwijs op de console. Dat is het verleden. We willen vooruit en de toekomst ligt bij al die nieuwe zakelijke mogelijkheden die opdoemen. De komende tijd zullen jullie zien waar we allemaal aan werken, waarschijnlijk wordt volgend jaar al duidelijk welke nieuwe wegen we zijn ingeslagen."

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (41)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Dit bericht werd mede mogelijk gemaakt door Steve Jobs.
Althans dat komt er als eerste in mij op.

Ik blijf het apart vinden dat ze de iPhone en iPad als gameplatform blijven zien.
iPhone heb ik niet, iPad heb ik inmiddels mee mogen spelen en, hoewel erg leuk hebbedingetje, zie ik mezelf daar echt niet uren op gamen.
Ik heb 10 minuten in de kroeg Need for Speed zitten doen en toen begonnen mijn schouders al te zeuren. Weinig ergonomie dus.
Een RTS werkt allicht leuk op zo'n touch screen, maar daar houd het wel mee op.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 15 juli 2010 12:51]

Casual gaming is een hele grote markt, en juist voor casual games zijn de iOS devices geschikt.
Voor de casuele gamer is het leuk ja, maar ik heb niet echt het idee dat dit nieuwsbericht daar over gaat. Er word hier duidelijk gesproken alsof het wel eens afgelopen kon zijn met de console (min of meer) maar dat lijkt me een behoorlijke utopie. Zeggen ze ook van PC gaming maar het is nogsteeds het grooste opzichzelf staande game platform.
ik denk dat een iPad voor hardcore gamers ook zeer geschikt is. MOet je je eens voorstellen dat je opeens een goede rts op de iPad kunt spelen. Ideaal toch? geen geklooi met een muis, verschillende squads tegelijkertijd verschilllende opdrachten geven met multitouch....en dat terwijl je op de WC zit!
Er zijn reeds al genoeg touchscreens voor de PC en nogsteeds laten RTS ontwikkelaars de touch mogelijkheid links liggen. Daarnaast is de RTS markt een beetje uit ontwikkeld. Er zullen bar weinig mensen zijn die voor een RTS ook een Ipad zullen kopen, waar het in het verleden voor bepaalde titels wel bij de Xbox360 of PS3 gedaan werd (God of war bijvoorbeeld)
Laten we realistisch blijven, welke gamer koopt een apart scherm voor zijn favoriete genre? De casual gamer in ieder geval niet. Ook mensen die x aantal uur per week RTS games spelen zullen de meerwaarde niet zien van een nieuw scherm enkel voor deze games. Je hebt altijd de harde kern welke dit wel wil, maar deze groep is simpelweg te klein om een game specifiek voor hun te ontwikkelen.

Mensen zullen inderdaad geen iPad voor een game kopen en daar is meer dan genoeg reden voor. Bij jou voorbeeld koop je een console; een product welke in de eerste plaats is bedoeld om te gamen. Bij een iPad zou je met het neergelegde geld een console + enkele games kunnen kopen, omdat je niet alleen voor de game-functionaliteit betaald!
Er zijn reeds al genoeg touchscreens voor de PC en nogsteeds laten RTS ontwikkelaars de touch mogelijkheid links liggen.
Er zijn al jaren tablet PC's verkrijgbaar, die nauwelijks verkocht worden. Dus voor een game developer is dat nauwelijks interessant. Zeker niet als hij er iets extra's voor moet doen (touch interface) vergeleken met de PC of console.

Nu is er sinds kort een tablet die wel massaal verkocht wordt. Dan is het m.i. niet vreemd dat een softwareleverancier daar ook naar kijkt.

Een ontwikkelaar kijkt niet naar een markt die slechts (als iedere eigenaar van het device koopt) slechts enkele tienduizenden groot is. Maar bij een miljoenen markt is een een afzet van 10-25% wel interessant.
Dude serieus op de wc? |:( 7(8)7 Sorry hoor, maar dat is de laatste plek om te gamen. Of ga je cartman-style spelen?

iig Er was al een video-demo van SCFA op een multi touch display. Dus het lijkt me wel gaaf 8-) . Alleen hoop ik nog op een WebOS tablet van HP. :9 O+ .
Ik lees ook Tweakers op de wc... Waarom dan niet gamen? Ik heb nu geen plek voor een muis maar als alles via touch kan worden bediend... :P
Er word hier duidelijk gesproken alsof het wel eens afgelopen kon zijn met de console (min of meer) maar dat lijkt me een behoorlijke utopie.
Oh ja?
we blijven grootschalige games op consoles uitbrengen, maar we gaan ook actief andere wegen verkennen
Klinkt toch alsof ze vooralsnog de consoles als cashcow (=gegarandeerde inkomsten) zien, en nog niet al hun geld op het iOS-paard gaan zetten.
Vraag me af hoezeer ze consoles nog als cashcow zien, zeker met de rap oplopende piracy figures op de huidige generatie consoles muv de PS3. Denk dat ze daarom ook de term mmo erbij pakken, gezien dat vrijwel synoniem staat aan een directe verbinding met een server en je dus dient in te loggen op een account waar je danwel subs voor betaald danwel via een cash shop extra dingetjes kunt kopen.

EA, met BioWare als onderdeel ervan, is gewoon heel veel bezig de laatste tijd te kijken naar hoe ze daar het meeste uit kunnen halen en zien wat ook goed geaccepteerd wordt door hun gamers.

Zie zo bijv. Warhammer Online (subs), Battlefield Heroes (item shop), Mass Effect (2) (DLC), etc.

Persoonlijk denk ik dat ze het met name allemaal gewoon inventariseren voor zodra TOR klaar is. Is en blijft tot nu toe toch het grootste en duurste game project aller tijden, en tsja, ze kunnen het zich waarschijnlijk niet veroorloven om maar direct te zeggen subs en het dan mogelijk in hetzelfde straatje zien verdwijnen als Warhammer Online.
Volgens mij hebben we het over verschillende artikelen..
we blijven grootschalige games op consoles uitbrengen, maar we gaan ook actief andere wegen verkennen.
De toekomst ligt niet noodzakelijkerwijs op de console
Ze denken dus niet dat consoles verdwijnen, maar twijfelen er wel aan of consoles de grootste markt wordt, zoals anderen denken.
Consoles bedienen een specifieke markt (met name de casual gamer die even op de bank wat kortdurend vermaak wil hebben zonder er veel bij na te hoeven denken), daar zal altijd een markt voor zijn omdat de groep potentiele klanten nu eenmaal erg groot is (iedereen met een tv)
Dat je schouders al beginnen te zeuren kan aan je houding/fysieke gesteldheid liggen, ik heb ook al een aantal keer NFS gespeeld en ik had nergens last van. :P

Ik geloof niet dat de consoles nu al verleden tijd zijn, ik weet ook niet echt waar hij dat op baseert aangezien er op dit moment niet echt hardcore gamers zijn die speciaal een iPad/Phone kopen om daar op te gaan gamen.

Kinderen spelen misschien soms games op de iPad/Phone van hun ouders maar om nou te zeggen dat die kinderen daar ťcht op spelen zoals ze doen op hun DS/GameBoy vindt ik dat wel erg overdreven...
Iets wat in feite een scherm is constant voor je houden is niet ergonomisch. Mijn lichamelijke conditie doet daar niets aan af. ;)
En toch leest men al eeuwen boeken zonder ergens last van te hebben, hetgeen exact vergelijkbaar is...zowel qua gewicht als qua manier van vasthouden als qua tijdsduur dat je er mee bezig bent...en dan zou een iPad ineens compleet niet ergonomisch zijn?
Maar je kan er miljoenen puzzlegames voor maken. Ratio van 50% sudoku's en 50% brain trainers met enkele simpele oefeningen.
Sowieso, wat bedoelt hij met 'kinderen'? Ik ken geen kids met iPhones en iPads. Dat zijn toch meestal wel jong volwassenen en ouder.
Als meer ontwikkelaars serieus games gaan maken voor de $$$iPhone$$$, dan komt apple echt wel met een zeer luxe, popi jopi, Iphone4-game editie die een analoge stickie heeft.

Of ontwikkelaars worden slim en gaan pure pc games poorten naar de iphone die gebruik maken van een muis, dat is het enige wat een touchpet goed kan simuleren en bij strategie spellen misschien weleens beter kan werken dan een standaard muis.
Zelfde geld voor de DS. Waarom die games er niet zijn? ik zou wel een rare smaak hebben voor games ^^.

[Reactie gewijzigd door wdawn op 15 juli 2010 13:44]

Een kleinschalige massive multiplayer game.
Klinkt toch een beetje raar.
het is dan ook massively multiplayer. Het gaat om "massaal multiplayer", m.a.w. met veel mensen tegelijk.

Zegt niks over de schaal van het project.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 15 juli 2010 13:14]

Met kleinschalig bedoelen ze de grote van het team dat er aan werkt. Deze titel zal wat minder ambitieus zijn, maar daarmee ook minder risicos met zich mee brengen. MMOs zijn vaak een grote investering, maar een klein project kan vervolgens meer inkomsten genereren om vervolgens het grote project te financieren.
Komt er toch gewoon op neer dat je met heeeel veel mensen heel weinig kan doen?
kleine schaal? bedoelen ze daar dan kleine ventjes als characters mee? rts-style mmog, een piepklein character?
Gewoon een online game dus..
ik had eigenlijk wel een mmorpg dat zich afspeelt in het universum van Mass Effect gezien/gehad.
mja dan heb je die starwars he. deze zal normaal wel een serieuze deftig game worden volgens mij
Als je de films van Apple's laatste World Wide Developers Conference (WWDC) gezien hebt (zie deze pagina voor meer info) dan blijkt wel dat games op het iOS platform nog veel meer potentie hebben dan we tot nu toe gezien hebben. Met technologieŽn als OpenGL 2.0, OpenAL, Apple's GameKit wordt ontwikkelen voor de iPhone nog makkelijker en krachtiger. Apple wordt ook steeds serieuzer wat betreft games. Op de keynote is bijvoorbeeld Graeme Devine te zien, een voormalig medewerker van id Software en werkt tegenwoordig voor Apple. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat Apple in de toekomst ook iOS zal leveren op de AppleTV, zodat de iPhone / iPad games ook op de AppleTV werken. Ik denk dus dat BioWare een verstandige keuze maakt om voor het iOS te ontwikkelen.

Een probleem met veel games is echter dat de besturing nog steeds niet ideaal is voor de iPhone, maar het is de taak voor de ontwikkelaar om er een oplossing voor te vinden. Dit probleem wordt ook besproken op de WWDC. Ik had vorig jaar een FPS aangeschaft voor de iPhone genaamd NOVA, maar zo'n gesimuleerde analoge pad in je scherm werkt gewoon niet. Het is dan leuk dat ze 20 levels gemaakt hebben ofzo, maar dat maakt niet uit als je het al na level 2 zat bent omdat de besturing zo'n pain-in-the-ass is.
Uiteindelijk bewegen we toch in de richting van een enkel, mobiel, multimedia, personal storage en web access device. Hoe dat er dan uit gaat zien en wie de marktleider wordt is niet te voorspellen. Persoonlijk zou ik het liefst zien dat je een soort basis device hebt waar je zelf modules in/aan kan (laten) toevoegen. Een beetje zoals je nu ook een pc kan samenstellen.
Lijkt mij een stuk leuker dan wanneer iedereen met min of meer hetzelfde apparaat rondloopt, in dezelfde unisex overal en hetzelfde eet drinkt en gamed.
want als je kijkt waar kinderen op spelen, die spelen op de iPhone en de iPad
Volgens mij is dat maar een kleine markt... of hij moet criminele iphone/pad-stelende kinderen bedoelen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True