Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Op het forum van ontwikkelaar BioWare klagen spelers dat hun PlayStation 3-versie van Dragon Age: Origins vastloopt. De problemen zouden zich pas voordoen na het updaten van de firmware van de PlayStation 3 naar versie 3.30.

De op het moment van schrijven twaalf pagina's tellende forumdraad staat bol van de klachten. Spelers rapporteren dat Dragon Age: Origins op willekeurige momenten vastloopt. Producer Fernando Melo van BioWare reageert uitgebreid op de klachten van de spelers en vraagt hen om gedetailleerde beschrijvingen van de problemen. Zo blijkt dat de problemen zich enkel voordoen op standaard-PS3-consoles en niet op de dev kits bij BioWare. Dat maakt het lastiger voor de ontwikkelaar om de problemen te analyseren, omdat er geen debug-data kan worden opgehaald.

Melo suggereert in een van zijn posts dat de game vastloopt als spelers tijdens het opslaan van de progressie verder gaan met spelen. Deze insinuatie wordt echter door diverse forumleden ontkracht. Ook de vrije ruimte op de interne harde schijf van de PlayStation 3 lijkt na navraag van Melo niet direct van invloed te zijn. Het wel of niet installeren van de uitbreiding Dragon Age: Origins - Awakening lijkt niet van invloed te zijn. BioWare zegt de kwestie verder te onderzoeken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Nou, prettig dan dat Sony voortaan (sinds 3.30) firmwares kan pushen zonder dat je de kans hebt om deze te weigeren.

Anders zou je na het lezen van dit soort berichten een update even uit kunnen stellen tot er een fix is.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 27 april 2010 11:23]

Nou, prettig dan dat Sony voortaan (sinds 3.30) firmwares kan pushen zonder dat je de kans hebt om deze te weigeren.

Anders zou je na het lezen van dit soort berichten een update even uit kunnen stellen tot er een fix is.
Punt 1: het staat altijd al in de EULA (ok, iets anders geformuleerd, dat moet gezeg worden).

Punt 2: ze zouden echt dom zijn als ze een update dwingen zonder de gebruiker te vragen omdat het uitzetten van de console tijdens het updaten het ding stuk kan maken. Als je niet zegt dat je gaat updaten en het gewoon doet zijn er vast genoeg mensen die hem zomaar uitzetten, levert alleen meer problemen op voor Sony.
Punt 1: EULA (alsof iemand die doorleest voor het accepteren?) kan wel zijn maar daarmee is het nog niet wenselijk. Dat het in de EULA staat wil niet zeggen dat je ervan op de hoogte bent ondanks dat je op accept duwt.

Punt 2: Vragen of je de update wil installeren of een scherm laten zien dat je de console aub niet uit moet zetten zijn 2 verschillende dingen.

Juist omdat het nu al de tweede keer in korte tijd is dat er wat mis gaat na een update zou het in ieder geval kunnen uitstellen van een update toch zeer wenselijk zijn. Ik snap dat Sony niet alle spellen kan testen voor het uitbrengen van een update en Bioware niet toekomstige firmware updates kan testen maar een omzeil-methode zou fijn zijn.
Internet stekker eruit :)
Is het echt niet te stoppen dan? Bij de Wii en Xbox heb je namelijk wel de melding dat er een update geinstalleerd gaat worden. Deze kun je annuleren namelijk.
Sorry maar dat is helemaal niets nieuws. Staat al jaren in de EULA. Er wordt zoveel bullshit gerapporteerd tegenwoordig.
Niet om consoles te bashen, maar dit is een van de redenen dat ik lekker op mijn pc blijf gamen. Ik snap mijn PC. Ik doe zelf mijn soft- en firmware updates, en ben helemaal 'in control'.
De console is een black box. Er zit 1 knop op en er zit een gleuf in om de schijf in te douwen. En daar moet je het mee doen. De update naar 3.30 is mandatory. Je hebt dus weinig keus. En als Tweaker wil ik opties. Ik wil kunnen kiezen!

Enniewee. Voor alle platforms geldt wat mij betreft: "If it ain't broken, don't try to fix it!". Dus als je de keus hebt, bedenkt je dan twee keer voordat je een firmware update draait!
Ik snap mijn PC. Ik doe zelf mijn soft- en firmware updates, en ben helemaal 'in control'.
Tot Assassin's Creed 2 het niet doet omdat je internet plat ligt. Of omdat ubisoft de stekker eruit heeft getrokken.

Geen enkel gameplatform is ideaal.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 27 april 2010 12:42]

Offtopic, maar:
Tot Assassin's Creed 2 het niet doet omdat je internet plat ligt. Of omdat ubisoft de stekker eruit heeft getrokken.
En om die reden worden spellen die een internetverbinding eisen gemeden...

'Vroegah' werden games gemaakt door mensen die zelf iets voor ogen hadden en iets wilden spelen, ze zetten zich in voor 'hun kindje', ze innoveerden en brachten solide spellen uit (die ook nu nog te spelen zijn). Tegenwoordig gaat het alleen nog maar om zo snel mogelijk de poen binnenhalen met zo weinig mogelijk moeite, je 'spel' wordt gekoppeld aan een 'service' en zodra het niet meer genoeg oplevert stopt de 'service' en dus ook je spel. Je kan 'hetzelfde' spel overnieuw kopen met nieuwe 'skins' en minieme veranderingen en daar houdt het zo'n beetje mee op.

Nu wat betreft 'uitbreidingen':
De oudere spellen voelden volledig aan en soms, als er een userbase was die groot genoeg was (paar duizend was toen nog genoeg), kwam er een uitbreiding om een extra dimensie aan het spel te geven (vaak gratis).
Tegenwoordig 'huur' je spellen waar je al meteen van denkt: 'dat is niet af'. Alsof je alleen de middelste aflevering van een serie krijgt; veel 'loose ends' waardoor je met vragen blijft zitten op het 'eind' van het spel. En het is daarna afwachten of er nog wel een 'vervolg' komt op het halve verhaal dat je juist gespeeld hebt.
(Waarom denk ik hier aan de combo Freud/Bernays?)
Even gigantisch off-topic: zo heb ik idd ooit mijn Belkin modem verneukt, door een bugged nieuwe firmware te installeren die eigenlijk ouder was dan de meegeleverde firmware.

Ik vind het erg vreemd dat deze bugs steeds vaker voor lijken te komen. Waarom hoorde je hier vroeger niet zo veel van? Heeft dit puur met toenemende complexiteit van consoles te maken of ligt het aan toenemende geldhonger van <vul hier een groot bedrijf in>?
Vroeger waren er minder users die hun gal online spuwden.
Niet om consoles te bashen, maar dit is een van de redenen dat ik lekker op mijn pc blijf gamen. Ik snap mijn PC. Ik doe zelf mijn soft- en firmware updates, en ben helemaal 'in control'.
De console is een black box.
Helemaal mee eens.
Ik heb er veel spijt van dat ik:
1) Sony vertrouwd heb
2) Een (PS3) game console gekocht heb.

Voor mij nooit meer een gameconsole. Of het moet een openconsole zijn of een console die gehacked is zodat ik via de manier Linux kan installeren, maar nooit meer met zgn. support van een fabrikant.
Niet om consoles te bashen, maar dit is een van de redenen dat ik lekker op mijn pc blijf gamen. Ik snap mijn PC. Ik doe zelf mijn soft- en firmware updates, en ben helemaal 'in control'.
De console is een black box. Er zit 1 knop op en er zit een gleuf in om de schijf in te douwen. En daar moet je het mee doen. De update naar 3.30 is mandatory. Je hebt dus weinig keus. En als Tweaker wil ik opties. Ik wil kunnen kiezen!

Enniewee. Voor alle platforms geldt wat mij betreft: "If it ain't broken, don't try to fix it!". Dus als je de keus hebt, bedenkt je dan twee keer voordat je een firmware update draait!
Niet om jou te bashen maar om te gamen heb je toch niet meer 'control' nodig dan een aan knop, een gleuf voor een dvd/bluray (al is dat zelfs al enigzins overbodig) en een controller? Kan mij het schelen welke firmware versie er draait, als het maar werkt.

Bovendien als je online wil gamen op de PC zul je dus ook moeten updaten (de game toch in ieder geval). Dat je zelf de update moet/wilt downloaden doet daar niets aan af.
Zoals met alles in het leven: "It's all about control.". Alle oorlogen gaan hierover, en de meeste relaties. :+

Ik begrijp niet dat het jou niet kan schelen welke firmware versie er draait... als dit betekent dat jij als PS3-gamer je favoriete game niet meer kan spelen?! Want dan kan het je wél schelen.
Ik heb nog NOOIT een firmwareupdate hoeven doen om een PC game te kunnen blijven spelen.
-IK- bepaal of ik een update wil doen als dat nodig is voor mij. Niet de game industrie. De game industrie hoort zich te richten naar het platform waar de game voor gemaakt is, niet andersom! Standaarden zijn er niet voor niets. En als de game industie te arrogant is om zich niet aan de standaarden te houden (lees: inferieure kwaliteit levert) dan kun jij daar als console-gamer geen hol niets aan doen. Jammer genoeg.

Okee, okee, toegegeven, je moet ook niet proberen om een game van 10 jaar oud op Windows 7 te laten draaien. Ondanks dat de hard- en software ruimschoots aan de specs zal voldoen, kun je wel aanvoelen dat hier een generatiekloof zit en dan moet je ook niet janken als het niet werkt. Als je een moderne game koopt en die wil je draaien op een moderne PC, dan is dat ook geen garantie. MAAR als je een game koopt voor een PS3 dan moet ie gewoon draaien op een PS3! Dat is het minste dat je als consument mag verwachten.
De praktijk blijkt helaas anders.

Tenslotte zie ik niet in waarom ik firmware zou moeten updaten om een game te kunnen blijven spelen, want ik had toch een PS3 game gekocht, voor op een PS3.. die het eerst wél deed?

Sony heeft geprobeerd de PS3.x te updaten naar PS3.30. en daar hebben ze gewoon keihard gefaald. Oh, dit klonk als een bash, maar het is gewoon de waarheid. Het feit dat de gebruiker geen keus had, maakt het extra pijnlijk.

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 29 april 2010 19:08]

Niet om consoles te bashen, maar dit is een van de redenen dat ik lekker op mijn pc blijf gamen...
Ik heb toch diverse officieel gekochte PC spellen liggen die op mijn PC niet aan het draaien te zijn. Bijvoorbeeld omdat de huidige windows te "nieuw" is voor die spellen. Lijkt me dus precies hetzelfde probleem.

[Reactie gewijzigd door awulms op 27 april 2010 21:37]

Nee. Dat is een ander probleem. Er zijn zoveel PC's met verschillende configuraties; daar kan geen enkele Game-bouwer 100% rekening mee houden. Wat ze daar wél kunnen, is zich aan de standaarden houden. En dat doen de meesten keurig. Op de doos staat dan ook: minimale systeemeisen: ...
Als jouw PC daar niet 100% aan tegemoet kan komen, dan loop je een risico als je de game toch koopt. Mooi voorbeeld zijn de on-board kaarten van laptops. Daar willen games nogwel eens over struikelen - ondanks dat ze misschien aan de specs voldoen. Tegenwoordig staat er vaak een disclaimer op de doos m.b.t. on-board laptopkaarten.

Als er op de doos staat dat de game moet draaien op Windows XP met directX 9.0c, dan kan het soms gebeuren dat ie het niet doet op Windows 7 met DirectX 10. Maar dat stond ook niet op de doos...
Hebben de devs dan niet een normale console liggen voor zulke dingen?
Hebben de devs dan niet een normale console liggen voor zulke dingen?
Waarschijnlijk wel, maar het lijkt me *normaal gesproken* niet normaal om games opnieuw te gaan testen, elke keer als Sony een firmware update uitbrengt. Bovendien lijkt het me dat het niet mogelijk was om deze nieuwe firmware te testen voordat deze uitgegeven werd op de "gewone" console. Ik denk dat Sony, als ze al nieuwe firmware voor de release date aan ontwikkelaars doorspelen, dit alleen voor de developer versies van de PlayStations doet.
nee, maar bedoel dan ook, omdat er in de tekst staat dat het probleem zich niet voordoet op de dev-consoles, dat ze het zelf kunnen bekijken op hun eigen "normale" consoles...
lijkt me niet meer dan logisch...
Developers kunnen niet testen op normale consoles, omdat normale consoles alleen games slikken die signed zijn door Sony zelf.

Een devkit kan geen game maken die een retail PS3 afspeelt.

Dus als ze dat zouden willen testen, dan moeten ze het spul aan Sony geven, heel lief kijken en vragen of ze het willen signen (wat ze niet zullen doen zonder geld voor te vragen, want dat gebeurt normaliter alleen voor het "final" product zoals het in de winkel komt te liggen), en dan gaan testen.

En dan nog heb je weinig aan die tests: ze kunnen op de normale consoles alleen zien *dat* er iets fout gaat, maar niet *wat*, want je kunt niet debuggen, geen hooks/watches/breakpoints/whatever.
Men kan echter wel een build-versie maken die allerlei data logt in een bestand. Deze versie kunnen ze dan door Sony laten signen. Sony zal zich heus wel schappelijk opstellen. Immers komt dit voort uit een aanpassing die Sony gedaan heeft.
lief kijken hoeft niet...
ze moeten sony boos aankijken en zeggen dat de devkits niet gelijk zijn aan de ps3's die bij consumenten terecht komen.

Dat is wel kwalijk te noemen namelijk. Das zoiets als een huis laten bouwen waarbij de bouwgrond op de tekening plat is, maar uiteindelijk blijkt het een berg te zijn waar het huis op terecht komt.
Maar het bekijken op een gewone console leverd weinig nuttige informatie op omdat je niet kan zien wat er gebeurd in de code op het moment dat hij vastloopt.
Zoals in de tekst staat aangegeven krijgen ze bij de normale consoles geen debug-data.
Mijn vermoeden is dat firmware 3.21 otherOS nog hidden aanwezig was. Maar dat deze helemaal verwijderd is in firmware 3.30. OM te voorkomen dat otherOS nog enabled kan worden.

Mogelijk gebruikte Dragon Age nog een legale otherOS functie.

Waarom dit probleem voorheen niet op de PS3 slim zonder otherOS functionaliteit optrad. Omdat deze er waarschijnlijk ook nog gewoon hidden in zat:
nieuws: Hacker herstelt 'Other OS'-optie in nieuwe PS3-firmware
Wel geeft hij aan dat de code mogelijk ook werkt met de Slim-versie van de PS3, waarmee deze dus eveneens de optie krijgt om andere besturingssystemen te draaien.
Wat een bullshit weer 8)7 . De Slim heeft nooit een Other OS functie gehad en technisch gezien niet mogelijk. Alsof de other Os het enige verschil is tussen de Fat en de slim.
De Slim heeft nooit een Other OS functie gehad en technisch gezien niet mogelijk.
Het technisch wel degelijk mogelijk. Alleen heeft Sony deze mogelijkheid onder de Slim nooit aangeboden.

Want spellen draaien ook gewoon virtueel op de PS3, dit is een extra security laag die Sony geïmplementeerd heeft tegen hacken.
Het enigste verschil is dat spellen via de sony opengl api wel rechtstreeks met de RSX (driver) mogen praten dat mag/mocht otherOS niet.

Zo'n virtuele laag zit ook in de XBox360.
Alsof de other Os het enige verschil is tussen de Fat en de slim.
Ttechnisch zit er zo goed als geen verschil in. Het enigste hardware matige verschil dat de slim mogelijk maakte is het procedé van de [url=http://www.crunchgear.com/2009/08/20/45nm-cell-microprocessor-confirmed-in-ps3-slim/]Cell op 45nm[url]. De RSX is nu ook gevolgd op 40nm.
nieuws: PS3 Slim-model is zuiniger door 40nm-versie RSX-gpu - update
Dat is de nieuwe slim, niet de oude slim.
Technisch gezien was het wel gewoon mogelijk, Sony wilde dit gewoon niet..
Euh, wat zou een spel moeten met dat other OS gebeuren? Het is een spel, niet een Linux distro of operating system, en het heeft daar maar af te blijven. En anders zou Bioware al veel eerder aan de bel getrokken hebben met een opmerking als 'Ja maar ons spel gebruikt die feature', en dat is niet het geval hier.
-O- EA games
is dat tegenwoordig hot, minimaal testen. bedoel mcaffee, recentelijk die datum fail van de PS3 lijkt wel of de 'druk' om te releasen steeds hoger wordt. :X

Okay mcaffee is niet direct een goed voorbeeld, andere mogelijk wel;
MAG, patch 1.4 bracht meer issues dan verholpen werden
PS3 datum bug in maart
Need4speed shift had er last van na eerdere patch
BF:BC2 heeft ook last van ongedierte
Fifa ook neit vlekkeloos


offtopic:
@Sir Guinhill; EA is de uitgever, Bioware is de bakker ik weet het... maar EA bashen is een nieuwe hobby van me, sinds ze actieve gameservers offline hebben gehaald :X Als je zo om gaat met je publiek - schappen van diensten die gebruikt worden ..... bedoel de 'oude' xbox is vorige week pas offline gegaan

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 27 april 2010 11:27]

tja aan 1 kant geef ik je gelijk, maar als het een bug is die pas boven water komt na een firmware update, terwijl het spel al lang in de schappen ligt... tja hoe kan je daar tegen aan testen?

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ze zich niet gehouden hebben aan de richtlijnen die sony stelt mbt API gebruik.

Tenzij een testmethodiek kent waarbij je kan testen tegen toekomstige wijzigingen in je target OS/platform :)

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 27 april 2010 11:19]

tja aan 1 kant geef ik je gelijk, maar als het een bug is die pas boven water komt na een firmware update, terwijl het spel al lang in de schappen ligt... tja hoe kan je daar tegen aan testen?

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ze zich niet gehouden hebben aan de richtlijnen die sony stelt mbt API gebruik.

Tenzij een testmethodiek kent waarbij je kan testen tegen toekomstige wijzigingen in je target OS/platform :)
Lijkt me heeel lastig om dat soort dingen te gaan doen, ook aangezien ze flink veel op laag graphicsniveau doen (mbt de engine). Een API en richtlijnen daartoe zullen niet veel helpen, niet met zo'n enorme hoeveelheid gespecialiseerde code.

En dan is het natuurlijk de vraag wie hier de schuld dan heeft - Bioware die 'gekke' dingen doet, of Sony die iets zodanig veranderd heeft waardoor net Dragon Age niet meer werkt.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ze zich niet gehouden hebben aan de richtlijnen die sony stelt mbt API gebruik.
Ik denk eerder dat het zich hier handelt om een ongedocumenteerde eigenschap binnen de firmware. Je kan het een bug noemen, maar het kan net zo goed onderdeel zijn van de 'beveiliging' (die niet naar buiten toe gecommuniceerd wordt).

Als er met een beschuldigende vinger gewezen moet worden, doe dat dan richting Sony; zij veranderen het speelveld.
als ontwikkelaar, en zeker met de omschrijving "loopt niet vast op de dev-machines waar debug info verzameld kan worden" Moeten ze eens beginnen te zoeken naar latency.
het idee van "verder gaan terwijl saven" zit in die richting.
Eventueel door een of andere optimalisatie in de firmware.
Dit heeft verders niets met EA games te maken, ontdanks het feit dat ze een slechte reputatie hebben.
Voor deze fouten kan BioWare ook niet zo vijf die acht aangewezen worden als "schuldige".
Als achteraf blijkt dat BioWare zich niet aan bepaalde standaarden voor de PS3 gehouden heeft dan kan dat anders liggen.

Voor als nog is het engige echte feit dat er pas problemen optreden na de installatie van de 3.30 firmware.
IMO geen goede reclame voor Sony.
Een aantal voorbeelden is niet meteen tekenend voor de gehele business en een anti-virus vergelijken met een game ontwikkelaar ook niet.

Gezien de complexiteit en het juist steeds complexer worden van (bron)codes en de diverse variabelen waar rekening mee gehouden moet worden vind ik het niet gek dat er wel eens wat verkeerd kan gaan na een update. Belangrijker nog is het zoeken en vinden van een oplossing en deze op een correcte manier uitvoeren.
De kans bestaat natuurlijk dat DA gebruik maakt van API's die anderen niet veel aanspreken. Als Sony dan een fout heeft gemaakt in de firmware, dan kan het zijn dat DA daar sneller problemen mee heeft dan spellen die die API niet veel aanspreken.

Dus, naast dat het een probleem van DA zou kunnen zijn, kan het net zo goed zijn dat Sony een steekje heeft laten vallen in hun firmware update.
FiPo!

Ze hadden hier niets aan kunnen doen omdat het probleem zich niet voordoet op de devkits van BioWare, en het probleem zich pas voordeed na een update van Sony. Zelfs als EA een actieve rol zou spelen in de ontwikkeling van deze game zou je ze imo niet de schuld kunnen geven.
imho moet je niet alleen testen op je devkits maar ook op de echte consoles. Mochten er dan problemen optreden dan zul je ze echter wel moeten kunnen reproduceren op de devkits. Maar dan had BioWare iig geweten dat er problemen waren. De vraag is echter of je het dan nog tegen was gekomen.

Het lijkt mij persoonlijk vrij lastig om spellen te debuggen, maar ik heb dan ook niet zo veel ervaring met het developen van spellen. Kun je goed automated unittests doen bij spellen of is dat lastig?
Maar moet je dan al je spellen opnieuw testen na iedere update van het spel platform?

Dan kun je spellen op linux wel vergeten :P Heel DAO spelen na iedere gentoo update :p
Het is onmogelijk om alle games te testen bij een update van een firmware,dus je hebt altijd wel eens een game die niet meer 100% draait.

Dit losse ze vast op bij de volgende update
Onmogelijk is een groot woord... Er gaan miljarden om in die branche... Wat houdt sony tegen om een paar jongetjes de hele dag te laten gamen als er een nieuwe firmware beschikbaar is? Sony produceert toch alle spellen ook, dus de spellen zelf bemachtigen zal niet al te moeilijk zijn...

Het is gewoon een geld kwestie, heeft niets met onmogelijk te maken...
Hoe kun je nou honderdduizenden gamers simuleren met 'een paar jongetjes'. Want ja, als je een firmware update doet, dan moet je dus alle (!) spellen compleet gaan laten testen door 'een paar jongetjes'.
Die paar jongentjes worden er dan al gauw honderden of duizenden en dan is het toch wel ineens verrekte duur/onmogelijk.
Is eigenlijk vrij simpel hoe je zoiets aan zou moeten pakken. Een firmware test suite hanteren adhv de publieke (voor developers, welteverstaan) API. Alles moet bij Sony eigenlijk al correct door die test suite heen komen. Komt er iets toch niet door de test suite, en is hier een goede reden voor, dan kan Sony meteen een minimale usecase naar developers rapporteren waartegen zij hun codebases kunnen testen.

Maar ja, dat is in de ideale wereld waar er daadwerkelijk voldoende budget en tijd gereserveerd wordt voor het ontwikkelen van unit tests en het geregeld regressie testen bij elke update. In de praktijk zijn er deadlines, monetaire belangen en steegkoppigheid van hoger hand ("Hoezo, als ik 'em aan zet, doet 'ie het toch?") die daar een stokje voor steken.
Ik had ook problemen met m'n controllers na deze update. De controllers reageerden niet meer na de update. Handmatig "pairen" van de controllers met de USB kabel leek te werken, totdat ik de kabel er weer uittrok. Pas na veelvuldig in en uitschakelen van de PS3 en de controllers heb ik het weer voor elkaar gekregen om ze gewoon via bluetooth te laten werken.
Ik speel Fifa 10 en BF:BC2 en ik moet zeggen dat hij sinds 3.21 vaker vastloopt. Bij 3.30 is het wel iets minder, maar dat kan toeval zijn. Bij BC2 gebeurt het wanneer je tank of helicopter kapot geschoten wordt gelijktijdig met het einde van het potje. Bij Fifa 10 gebeurt het bij online clubs wanneer je na de wedstrijd terug naar de kleedkamer gaat (en je tegelijk op de PS knop drukt om naar de chatruimte te gaan).
Het gebeurt ongeveer 2x per week, wat ik een nette score vind. Mijn PC liep vaker vast tijdens het gamen (toen ik er nog op speelde).
En hiermee is weer een veel gebruikt argument van pro-Console/anti-PC gamers ontkracht.
Loopt een devkit dan uberhaupt wel op dezelfde firmware als een retail PS3..? of is dat compleet custom?

Het zou me niks verbazen dat devkits helemaal niet dezelfde firmware draaien als retail versies en/of andere updates krijgen, en derhalve zou het moeilijk kunnen zijn evt. fouten op een retail versie te tracken.
De 'devkit'-versies hebben firmware die gebaseerd is op de gewone firmware, maar schijnbaar toch anders genoeg is (iets minder beveiliging, ontwikkelopties, ...).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True