Door Marc Rademaker

Dragon Age: Origins

Klootjesvolk of koninklijk bloed

Bioware koos er met Jade Empire en Mass Effect voor om eerst de Xbox-spelers te bedienen, maar met Dragon Age: Origins verandert de uitgever weer van koers. De pc-versie is tegelijkertijd met de console-versies uitgekomen en in plaats van een spel te maken met rpg-trekjes, zoals Mass Effect, is Dragon Age op-en-top rpg, zoals we dat gewend zijn van spellen als Baldur’s Gate en Neverwinter Nights. Voor de hardcore Dungeon and Dragon-spelers is er echter een teleurstelling: Bioware maakte voor Dragon Age gebruik van een eigen rule-system, dus niet van de bekende Dungeon and Dragons-regels.

Getest op: pc
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, PlayStation 3

Zoals in rpg's gebruikelijk is, begint het verhaal met het creëren van een karakter. In DA:O kan er gekozen worden uit drie rassen: dwergen, mensen en elfen. Vervolgens moet er een keuze gemaakt worden tussen het spelen van een warrior, mage of rogue. De derde belangrijke keuze die gemaakt moet worden is of je van nobele afkomst bent of dat je tot het klootjesvolk behoort. Het ras en de afkomst van een karakter bepalen de plek waar het verhaal begint en de manier waarop je tot de wereld wordt geïntroduceerd; vandaar de naam Origins. Er zijn zes compleet verschillende Origin-verhalen, die allemaal inzicht geven in de manier waarop de wereld in elkaar zit. Maar welke keuzes er ook gemaakt worden, tijdens het beginverhaal kom je altijd met Duncan in aanraking. Duncan behoort tot de Grey Wardens, een eeuwenoude groepering die tegen het kwaad vecht, dat beter bekend staat als de Darkspawn. Het is deze Duncan die jouw speler bij de Grey Wardens inlijft.

Het kwaad steekt eens in de zoveel honderd jaar de kop op en uiteraard staat dat ook nu te gebeuren. Als lid van de Grey Wardens is het dan ook jouw taak om ervoor te zorgen dat de strijd in jouw voordeel uitpakt. Na een nogal bloederige gebeurtenis sta je als speler vrij om te gaan en te staan waar je maar wil in de immense wereld die Bioware tevoorschijn programmeerde. Het is de bedoeling om de verschillende rassen onder één strijdvlag te scharen, maar de manier waarop je dat doet - door middel van behulpzaamheid of met pure intimidatie - is geheel aan jou. Gelukkig sta je niet helemaal alleen in de strijd tegen de Darkspawn: door het verhaal heen krijg je de mogelijkheid om een party te vormen van maximaal vier personages.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3