Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 438 reacties
Submitter: lasharor

Een bekende hacker claimt als eerste de PlayStation 3 te hebben gekraakt. Niet alleen zou hij directe toegang tot het werkgeheugen en de processor van Sony's spelcomputer hebben verkregen, ook zou er geen modchip nodig zijn.

Hypervisor-functielijst van de PS3George Hotz, bekend in de iPhone-scene als de hacker GeoHot, stelt op zijn weblog dat hij lees- en schrijftoegang heeft verkregen tot het geheugen en de Cell-processor van de PlayStation 3. Ook zou de hacker enkele geheugendumps van de nand-chip hebben weten te maken. GeoHot heeft een lijst met functie-aanroepen van de hypervisor gepubliceerd die hij in zijn geheugendumps aantrof.

De hacker stelt dat zijn hack via reverse engineering tot stand is gekomen met behulp van 'eenvoudige hardware die op een slimme manier is gebruikt' in combinatie met 'minder eenvoudige' software. Voor de hack, waaraan GeoHot vijf weken gewerkt zou hebben, zou geen modchip nodig zijn. GeoHot weigert vooralsnog om zijn exploitcode te publiceren, maar stelt dat deze in theorie niet te patchen is. Wel zou Sony met toekomstige firmware-updates het hackers aanmerkelijk moeilijker kunnen maken. GeoHot stelt dat hij momenteel op zoek is naar de encryptiesleutels die nodig zijn om toegang te krijgen tot versleutelde code.

Indien de PS3 succesvol gekraakt blijkt te zijn, dan heeft de Sony-console ruim drie jaar lang stand gehouden tegen aanvallen van hackers. Hoewel gebruikers op de eerste PS3-modellen Linux konden installeren, gaf de hypervisor hen slechts beperkte toegang tot de RSX, het grafische hart van de console. Hobbyisten hopen nu dat zij met directe toegang homebrew-applicaties kunnen ontwikkelen die de PS3-hardware ten volle benut, terwijl anderen waarschuwen voor grootschalige piraterij van PlayStation 3-games.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (438)

1 2 3 ... 8
Hier is maar één antwoord op:

Eindelijk deftig .mkv support & deftige subtitles support. Gedaan met data te moeten streamen over software zoals ps3 media server.

Ok ok, we lopen een beetje voor op de feiten. Maar eenmaal de boel open is, zal het waarschijnlijk niet zo lang meer duren, eer andere toepassingen zoals xbmc hun weg vinden naar de PS3...

Het is verbazend hoe lang mensen zitten zagen hebben voor .mkv support, enz, en hoe lang Sony dit blijft afhouden. .mkv support is tegenwoordig een vereiste voor Anime aan het worden.

En natuurlijk zal een serie van emulators zich een weg banen naar de ps3. Grappig genoeg spreken nu al mensen over ps2 emulator op de ps3.

Dit zal actueel een goede zaak zijn voor de PS3, want mogelijk zal het Sony wakker schudden om eindelijk eens werk te maken, van een hoop spullen ( zoals .mkv support, de ps2 emulatie enz ).

En voor de mensen die willen reageren, met "jamaar, koop je dan een ps2 voor ps2 games":
1. Weer geld uitgeven, aan iets dat in feite uitgevoerd kan worden door de ps3.
2. Weer een extra toestel onder je tv.
3. Weer een extra passief stroom verbruiker.
4. Weer de fun om constant te switchen tussen nog een extra toestel
5. Dan beginnen we nog niet over de kabel hell dat het soms niet wordt om alles in goede banen te leiden ;)

Anyway, dit zal een hoop goede evoluties te werk brengen, en Sony eens wakker schudden. Nu had men infeiten geen concurrentie op hun eigen toestel. Eenmaal de hack actief is, zal het interessant worden, want dan hebben ze eindelijk concurrentie op hun eigen toestel...

Als mensen iets willen, en er pvd al lang achter zagen, geef het hun. .mkv support is niet zo moeilijk, maar toch altijd zitten tegenhouden. Tja, als nu een 3de partij het kan geven aan mensen, zal je wel meer & meer ps3's gehacked zien worden ;)
Een mkv player zou wel erg netjes zijn, net zoals een Linux distributie die gewoon ongelimiteerd van de hardware gebruik kan maken.

Voor desktop gebruik is de PS3 trouwens nooit echt geschikt met Linux, ook niet als er sraks ongelimiteerde toegang is. De power is er zeer zeker wel, maar domweg niet het geheugen. Start alleen een desktop op en je geheugen zit al 80% vol. Probeer dan nog eens Eclipse op te starten, en je kunt het wel vergeten.

Voor specialistische algoritmes is het dan wel weer leuk, of gewoon voor een 1-app systeem zoals b.v. een bijna kale linux kernel met een absolute minimum aan user space services en daar dan alleen xbmc op.

Een PS2 emulator zou de bomb zijn. Hoewel de huidige PS2 emu voor de PC het langzamerhand begint te doen (geschat wordt dat pcsx2 al binnen 5 jaar 'volledig' zal zijn), vraag ik me af hoe makkelijk een PS3 port zal zijn. pcsx2 is niet aan Windows gebonden gelukkig, maar misschien dat er wel veel x86 specifieke code in zit.
Voor desktop gebruik is de PS3 trouwens nooit echt geschikt met Linux, ook niet als er sraks ongelimiteerde toegang is. De power is er zeer zeker wel, maar domweg niet het geheugen. Start alleen een desktop op en je geheugen zit al 80% vol. Probeer dan nog eens Eclipse op te starten, en je kunt het wel vergeten.
Eindelijk iemand die het snapt. I.p.v. mensen die afgeven op de Cell dat deze processor te langzaam is (De 2 power cores zijn G5 achtige cores).

het video geheugen als swap geheugen versneld het systeem als redelijk en een lichte windowmanager zoals windowmaker maakt de console redelijk bruikbaar.

Ik hoop da Sony de PS4 uitbrengt met de optie om het geheugen uit te breiden als is het al met een relatief langzame variant. Zo zou de PS3 snel kunnen zijn geweest als je er DDR(2) notebook geheugen had in kunnen proppen dat langzamer is dan het XDR geheugen dat er standaard in zit.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 24 januari 2010 20:09]

Ik denk dat Sony tegen mkv is omdat mkv vooral bij piraterij gebruikt word en Sony zelf ook een eigen filmstudio heeft.
Of zou het misschien zijn dat indien een commercieel bedrijf mkv wil gebruiken er licentierechten voor moet betalen?
Die roep om mkv is toch gewoon om gestolen materiaal af te spelen. Waarom zou Sony (die zelf prachtige films maken) helpen om dat te doen. NL is een van de weinige landen waar stelen nog legaal is, dus voor de meerderheid moeten ze het niet doen.
Steek er een BD of DVD in en je kan ook kijken + je steunt de mensen die het materiaal voor jou maken.
Die roep om mkv is toch gewoon om gestolen materiaal af te spelen.
Ik weet niet hoe je die uitspraak durft weergeven?

Mag ik er op wijzen, dat 95% van de films die geript zijn, zeker in het .avi formaat zijn ( .avi container ). En wat ondersteund de PS3 wel? Idd ... .avi

Het grappig is, dat je perfect zowat alle dvdrips kan afspelen op een PS3, iets wat recht op Sony hun movie afdeling komt.

Wat dacht je van de mp3 support in de PS3? Alsof 90% of meer van de mp3's die afgespeeld worden op de PS3, niet illegaal zijn.

Het excuus dat .mkv niet mag, omdat het illegaal materiaal op zijn console zou beteken is wel dik ver te zoeken.

Het enige "illegale" zaken waarvoor .mkv gebruikt wordt, is:

* HD Movie rips
* Anime

De "illegale" zaken waarvoor .avi gebruikt wordt:

* Movies
* Series
* HD Movie rips ( in mindere mate ).
* Anime

Hmmmm ... Zeg nu zelf. Wat is het probleem dan met .mkv vs .avi?

Daartegen, Anime, waar .mkv een verdoemt groot deel in beslag voor neemt ( omdat het een interessant formaat is dankzij ingebouwde / soft subtitle support ), is juist een gebied waar Sony zelf niet actief is ( op enkel films na ).

Dat is echt zo een contradictie in termen, om te zeggen dat .mkv weren tegen piraten is, terwijl ze het meest gangbare formaat wel ondersteunen... En het formaat met minder rechtstreeks inkomsten gebonden, niet...

En begin aub niet af te komen met steun de mensen die het materiaal voor "mij" maken. Ik heb hier een 1000 dvd's ( en nee, geen kopie's, legale! ). Zodus aub niet de moraal ridder uithangen voor je de mensen kent.
mkv is bijna altijd gestolen spul. avi is ook veel voorkomend wanneer mensen thuis zelf iets opnemen.
Daarom is mkv niet ondersteunt en avi toch wel. Had je toch ook zelf kunnen op denken nee.
Offtopic, maar het leest prettiger als je niet zoveel kleine alinea's in je tekst hebt.
Die roep om mkv is toch gewoon om gestolen materiaal af te spelen. Waarom zou Sony (die zelf prachtige films maken) helpen om dat te doen. NL is een van de weinige landen waar stelen nog legaal is, dus voor de meerderheid moeten ze het niet doen.
Stelen is niet legaal in Nederland. En hoewel diefstal geen enkele relevantie heeft in deze discussie, voel ik me genoodzaakt toe te voegen dat een dvd-collectie veelvuldiger gestolen wordt dan een paar mkv-bestanden.

En als inderdaad het dwarsliggen van hen die films downloaden ten grondslag ligt aan de weerbarstige houding van Sony omtrent het afspelen van mkv-bestanden op de PS3, dan lijkt me dat in alle eerlijkheid een kinderachtig spelletje. Ik kan het mij maar moeilijk voorstellen dat het bedrijf er daadwerkelijk iets bij wint.

We hebben het namelijk over een groep mensen die in de eerste plaats een PlayStation 3 bezitten, deze gebruiken om films op te draaien, die films voor nop van het internet plukken en ook nog eens in .mkv-formaat. Dat is an sich al een selecte groepje, zeker vergeleken met de afzetmarkt van Sony's filmstudio's. Bovendien hebben die mensen de mogelijkheid om de film dan maar in een ander formaat te downloaden, eigenhandig te converteren, op een ander apparaat te bekijken of hem in z'n geheel niet te zien. Maar nee, in plaats daarvan besluiten ze de dvd aan te schaffen, enkel omdat hun console .mkv's weigert.

De groep wordt selecter. Het geld dat deze groep is gaan uitgeven, zou men anders niet in een sok bewaren. Nee, op andere producten wordt nu bezuinigd. Misschien wel op PS3-games, waar Sony veel meer aan verdient. Dat terzijde. De dvd-verkoop stijgt marginaal. Van de hierdoor ontstane opbrengsten gaat een deel naar de retail, een deel naar de belastingdienst... Oh, en de filmmaatschappij. En mocht dat toevallig Sony zijn, dan houdt deze onderneming daar jaarlijks een bedrag aan over dat je normaliter met muntgeld in plaats van briefjes zou betalen.

Er is daarentegen wel flink te verdienen aan mensen die hun PS3 als mediaspeler gebruiken. En toegegeven, daartoe is het apparaat niet ongeschikt. Doch als grootste gebrek wordt immer de .mkv-support genoemd, terwijl dit zo eenvoudig te verhelpen is. Ik zou wel een donkerbruin vermoeden hebben welke strategie me het meeste zou opleveren, aan klantenbinding alleen al.
Er is daarentegen wel flink te verdienen aan mensen die hun PS3 als mediaspeler gebruiken
Juist niet want ze maken geen merkbare winst op een PS3. Jullie zijn nutteloos voor Sony en jullie krijgen dus ook geen aandacht.
Sony moet games verkopen om de PS3 op de markt te houden.
NL is een van de weinige landen waar stelen nog legaal is
Wat?
Ik doe dus voor niets constant mijn boodschappen netjes afrekenen bij de kassa?? :(
Ik ben echt heel nieuwsgierig wat dit met het succes van de ps3 gaat doen. Vooralsnog doet hij het lang niet zo goed als de ps2 en psx, en die waren relatief snel en makkelijk te modden. Ik heb al een ps3, maar als ik die nog niet had en hij zou makkelijk te modden zijn, dan zou ik meteen eentje kopen en ook legaal spellen erbij kopen.
Achja, de concurrentie is gewoon een stuk sterker. De PSX was uniek omdat hij 3d de markt op forceerde, terwijl de Saturn achterbleef om verscheidene redenen. De PS2 is gigantisch populair geworden juist door het momentum dat ze hadden dankzij de PSX. Goede marketing weerhield velen er van een Dreamcast te kopen, die nauwelijks aandacht kreeg door de gigantische hype. Tegelijkertijd lieten Nintendo en Microsoft enorm lang op zich wachten. De Dreamcast ging ondertussen kapot door Sony's marketing, piracy en wanbeleid van managers.

Gevolg: Sony had het rijk alleen.

Deze generatie zag je echter dat Sony als arrogant werd beschouwd en dat het publiek een stuk minder slikte dan in '99. Er is nu een veel gelijkmatiger verdeling mede door het succes van de vroege launch van de 360. Misschien dat het gebrek aan een hack gevolgen heeft gehad voor de PS3, maar desondanks doet hij het nog heel zo slecht niet gezien de start. Ik denk dus ook dat het achterwege blijven van een dominante positie voornamelijk komt doordat Microsoft het zo goed doet als directe concurrent.
Uhm.. volgens sony verkoopt de PS3 minstens zo snel als de PS2...
ja dat zou ik ook zeggen om de aandeelhouders tevreden te houden. Ondertussen wijzen de cijfers erop dat het de minst verkochte console is, in tegenstelling tot de PS2 die de best verkochte console aller tijden is.

[Reactie gewijzigd door tehsojiro op 24 januari 2010 23:59]

PS3 heeft tijdens het afgelopen jaar juist een enorme inhaal slag gemaakt. plus ze zijn een jaar later op de markt gekomen dan de xbox360 en de wii. Komt nog bij dat de PS2 nog steeds redelijk verkoopt. Dus het inhalen van de PS2 zal misschien niet lukken, maar slecht verkopen doet de PS3 zeker niet.
Zoals hierboven door burgt al aangegeven, hoe verklaar je dan dat de PS3 de xbox360 al bijna heeft ingehaald, met zelfs een 1 (US) - 1.5 jaar (europa) later op de markt te zijn EN een vele hogere prijs (zullen we japan maar even niet meetellen aangezien daar de xbox360 ver achter staat op de PS3 welke dus ook daar een jaar later op de markt was dan de 360.. goh toch raar als je beweert dat de console slecht verkoopt....
Het grappige is ook al zou 100% piraterij zijn en geen enkele game ook maar 1 exemplaar verkoopt dan nog zullen mensen games blijven maken, omdat mensen er plezier in hebben games te maken! Hetzelfde geldt voor muziek en films.

Ik ben nog steeds van mening dat het hele media (films, games, muziek) verkoop systeem opnieuw uitgevonden moet worden. Hierbij geen copier beveiliging want elke beveiliging is te kraken en belemmerd enkel de eerlijke kopers.

Zo loop ik me dood te ergeren als ik windows weer eens opnieuw moet installeren, ik over mijn Anno instal limiet ga, etc. Dan wordt ik bijna gedwongen gebruik te maken van de piraterij (no cd cracks, e.d.).

Zelf ben ik 85% PC gamer, 5% PS2 en 10% WII gamer.

Voor PS2 en WII heb ik alles ongehacked, 100% legaal. Voor de PC ben ik sinds jaren 90% legaal bezig, heel enkel wil ik via een vriend nog wel een gecopierde game proberen.

ps. tussen de gratis games zitten veel topers, zoals Battlefield Heroes, Savage, Trackmania, Runes of Magic. Dus hieraan zie je al dat het goedkoper/gratis kan en legaal. Dus laat de multimedia sector maar eens goed nadenken over een nieuw verkoop systeem!
Het grappige is ook al zou 100% piraterij zijn en geen enkele game ook maar 1 exemplaar verkoopt dan nog zullen mensen games blijven maken, omdat mensen er plezier in hebben games te maken! Hetzelfde geldt voor muziek en films.
Alleen bij muziek kan ik me dat voorstellen. Voor films en games zijn er wel een paar indy producties waar mensen het wel voor de lol doen, maar de overgrote meerderheid, ik durf zelfs te beweren 100% van de console-titels, zijn gewoon projecten met gigantische budgetten, deadlines, lange uren en veel overwerk, en zeker niet alleen uit passie voor het vak.

Jouw idee komt eerder uit de jaren 80, toen je nog met 1 of 2 man in de garage of op zolder een game in elkaar kon zetten. Grafische skills had je niet nodig om een sprite van 24x21 pixels te kunnen tekenen. Muziekskills had je niet nodig voor die 3-stemmige bliep-synthesizer.
Ja, droom lekker verder :z : uiteraard zal er wel eens iemand een gratis Flash-spelletje maken of zo. Dat is echter niet te vergelijken met grote titels als Modern Warfare waar men 2 jaar aan werkt met een heel leger aan programmeurs en designers. Hoe groot acht je de kans dat er honderden manjaren aan tijd worden opgeofferd aan een games waar uiteindelijk niet of nauwelijks iets tegenover staat, behalve wat waardering?

En kom niet aanzetten met Linux: een OS is heel iets anders dan een game.
Geweldig, laat de piraten dit platform ook maar kapot maken, net als de DS.
En ja, homebrew is leuk en aardig, maar we weten allemaal dat het gros van de gebruikers van dit soort exploits het niet doet voor de homebrew...
De enige die de DS kapot heeft gemaakt zijn de game ontwikkelaars. Er zijn amper games op dat platform die de moeite waard zijn.
Als je ziet hoe het een game als Chinatown Wars vergaan is op de console, dan kan ik goed begrijpen dat een ontwikkelaar het niet ziet zitten om veel geld te investeren in een Nintendo DS-game.
Dat komt omdat dat één van de weinige games is die daarwerkelijk die 30-40 euro waard is.
Maar tegen die tijd had 'iedereen' al een R4-kaartje.
Dat is dan ook één van een handvol spelletjes die ik gekocht heb. De rest heeft me sowieso niet kunnen boeien.

40 euro is geen normale prijs voor een DS spelletje.
Misschien niet, maar wanneer die game 10 euro had gekost, hadden nog steeds evenveel mensen de gratis illegale kopie gekozen. € 0,00 blijft altijd goedkoper dan kopen in de winkel (voor welk bedrag dan ook), plus dat je het veel sneller en makkelijk in huis krijgt.

R4 kaartjes worden gebruikt om gratis te gamen, niet om Nintendo een wijze les te leren of aanverwante onzin. Per saldo ondervindt een fabrikant dus altijd nadeel van piraterij en het is niet te bestrijden met lagere prijzen of "betere games".
Hoezo vind jij 40 euro te veel voor een spel waar je zeker 20 uur plezier aan kan beleven?

Dus jij vind 10 euro ook teveel voor een film van 5 uur???

(mijn opmerking gaat alleen over GTA:CW en niet over andere games want ik ken er te weinig voor de DS)
En dat komt doordat de ontwikkelaars weinig ontwikkelen omdat ze er toch niets aan verdienen.
Het heeft anders ruim een jaar geduurd voordat de eerste hacks beschikbaar waren, maar het hacken van de DS is pas echt van start gegaan toen de microSD slot 1 kaartjes uitkwamen, en dit was pas 2e kwartaal 2008. Ruim 2½ jaar nadat de DS op de markt kwam.

In die eerste periode is er ook niet zo veel geweldigs van 3d party developers afgekomen (enkele uitzonderingen daargelaten). Tevens was de PSP al veel eerder fatsoenlijk gekraakt, maar die heeft toch wel wat betere 3rd party ondersteuning gekregen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 24 januari 2010 17:45]

Niet mee eens het games aanbod op de PSP is 3x kut... Heb dat ding al heel lang en er zijn bijna geen must have games uitgekomen

Alleen games die veel konden bereiken maar door een slechte ontwikkeling (bijv controls) compleet zijn verpest :(

Uitzonderingen daar gelaten ik heb bijv veel plezier met GTA china town
Onzin. Indien er amper games waren die de moeite waard zijn dan was het ook niet gekraakt. Daarnaast kun je heel veel oer de DS zeggen, maar niet dat er amper games op uitkomen die niet de moeite waard zijn.

En ook al heb je gelijk dat er maar weinig games de moeite waard zijn, dat maakt het moreel nog niet juist om tot diefstal over te gaan.
In het begin waren er massa's games de moeite. Pas sinds die rotte invasie van de R4 (eigenlijk zijn honderden klonen) willen publishers er niet veel geld meer op investeren.
Bij de PSP waren er ook goeie games maar daar is het nog veel sneller gegaan.
Dit heeft puur met afzetmarkt te maken, zoals de vele spellen voor de DS laten zien wordt het veelal gezien als een family/kids platform en door developers ook als dusdanig benaderd. Een developer kiest zelf welk spel hij voor een platform wil maken en doet dit niet als hij denkt dat dit niet rendabel gaat zijn.

Daarnaast zijn er echt wel leuke spellen uitgekomen voor de DS, maar dat is een kwestie van smaak.

Persoonlijk vond ik de Castlevania spellen heel leuk. De Final Fantasy (ook al waren er remakes bij) en de Chrono Trigger remake vond ik ook geweldig. Een paar kleine RPGs, de Megaman ZX spellen en zo nog een paar.

Maar goed. De DS was een makkelijk "hackbare" handheld en zodoende kan huisvrouw Miep zelfs de spellen voor de kids downloaden en op een SD kaartje zetten. Het probleem ligt niet bij de kwaliteit van de spellen, maar puur om het feit dat jan en alleman denkt dat alles tegenwoordig maar gratis moet zijn...
Is de DS niet de best verkopende handheld op dit moment?

En wat homebrew betreft: ik heb nog steeds een ouwe xbox staan met XBMC er op, en 2 geripte spellen zodat ik me niet elke keer suf zoek naar de disks.
Meestal verkopen ontwikkelaars hun console met verlies, en hopen ze dat terug te verdienen op de games die ervoor uitkomen.
Niet bij de DS denk ik, en ook niet bij de Wii. Sterker nog, zelfs de 360 wordt inmiddels met winst verkocht.
....beweert Microsoft. Maar ze houden wel bepaalde zaken uit de boeken zoals de reservering van om en nabij de 2 miljard dollar om de garantie te verlengen wegens RROD.

Neem je die extra reserveringen wel mee, dan maken ze echt geen winst. Niet voor niets hadden ze recent te maken met een groep aandeelhouders die aangaf dat ze beter konden stoppen.
Onzin, het was trouwens 1 miljard. En ook met die reservering maken ze winst.

De ps3 draait overigens na al die jaren nog steeds verlies (al is het niet meer veel). Dat tekort is opgelopen tot meer dan 6 miljard.
Staat wel tegenover dat de PS3 (tot nu toe dan) niet gekraakt is, en dat Sony dus aan elke verkochte game wat verdiend heeft...
@lukosje
Alleen is de attachrate van de XBox360 hoger dan die van de Wii en PS3. Met andere woorden per verkochte Xbox360 worden er meer spellen verkocht dan de andere consoles. En dat zelfs ondanks dat deze gehacked is.
Volgens mij klopt dat niet. Ik meen onlangs een lijstje te hebben gezien waaruit de attachrate bij de PS3 behoorlijk hoger lag dan bij de Xbox360. Heb je een objectieve bron?
De reservering vanwege de RROD problemen is door Microsoft zelf bekend gemaakt, moet ook wel als beursgenoteerd bedrijf. Hoe jij er dan bijkomt dat zoiets "uit de boeken" blijft is mij een raadsel, wellicht handig dat je het jaarverslag van Microsoft eens gaat bestuderen.
Als ze het apparaat gewoon beter hadden ontworpen hadden ze die RROD kosten natuurlijk niet gehad, nu hebben ze een paar euro per console bespaard op de productie (solderingen en koelelementen) en worden ze afgerekend door falende consoles en merkschade. En zelfs dan nog maken ze winst (heeft wel even geduurd maargoed). Het kan dus wel..
Dat is nochtans verboden in België. En ik neem aan dat dat ook in Nederland zo is.
Ze verkopen dan ook zelf niet, maar via winkels die er wél winst op maken. Het systeem werkt inderdaad meestal zo dat de console zelf relatief goedkoop wordt verkocht, en dit wordt gecompenseerd met de gameverkopen. Echter koopt in Nederland praktisch iedereen een DS met een R4-kaartje.
Nintendo is slim genoeg om wel winst te maken op zn hardware.
Er zit dan ook maar weinig hardware in de Wii, dus winst erop maken is niet zo heel moeilijk.

Je zou ook kunnen stellen dat Nintendo je afzet als je het vergelijkt met Microsoft, maar ook Sony die wel duurder is dan Nintendo, maar de prijs/kwaliteit is vele malen hoger.

Tweakers prijzen:
Nintendo Wii: € 180
Microsoft Xbox 360: €150
Sony Play Station 3: € 255

Xbox 360 is gewoon goedkoper terwijl de hardware veel krachtiger is. Daar is gewoon geen geldige verklaring voor anders dan dat Nintendo de prijs moedwillig omhoog houd en dus eigenlijk te duur verkoopt, wat uiteraard hun eigen recht is.

Microsoft en Sony willen kwaliteit spellen leveren.
Nintendo wil familie spellen leveren.

Het feit alleen is, de Wii word veel vaker aan de kant geschoven dan een Xbox 360 of PS3. Mensen raken veel sneller uitgekeken op een Wii. En om nou heel eerlijk te zijn, het ziet er ook totaal niet uit. Dat soort kwaliteit spellen hadden we op de PC in het jaar 1990.

Ik weet zeker dat gedurende het gehele bezit van de console, de Xbox 360 en PS3 meer speelplezier brengen dan de familie console Wii en dat er veel meer speeluren gemaakt worden op beide consoles.

Het enige wat ik dus over Nintendo kan stellen is dat het zakkenvullers zijn. Misschien is dat goed voor ze op de korte termijn, maar op de lange termijn ben ik bang dat het ze vies gaat tegenvallen. Veel mensen hebben nu de Wii geprobeerd en ik vraag me echt af wie in het vervolg nog een toekomstige console van Nintendo koopt als deze huidige strategie voortgezet word. Helemaal zodra Sony en Microsoft ook met (betere) motion control komt zal Nintendo een zware dobber hebben. Zij kunnen gewoonweg niet die kwaliteit leveren.

Of Nintendo dus slim bezig is... zullen we later achter komen. Misschien heb jij gelijk en slaat het door op de volgende generatie, maar ik betwijfel het.

Maar goed, bovenstaande is eigenlijk een beetje offtopic...

Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat ik het knap vind van Sony dat ze het zolang uitgehouden hebben in de huidige tijd waar veel binnen een week gekraakt word. Kudos voor de kraker die het wel gelukt is.

[Reactie gewijzigd door Remco Kramer op 24 januari 2010 14:53]

Even reagerende op je laatste beetje: de 360 is op dit moment ook nog redelijk beveiligd. De DVD drive kan inderdaad geflasht worden om "backups" af te spelen, maar echte homebrew is niet mogelijk.

De enige breakthrough tot nu toe was de King Kong hack, maar die al snel onmogelijk werd gemaakt door een update. Het probleem bij de 360 ligt hem bij mijn weten aan de "digital fuses" whatever that may be. ;)
Het enige wat ik dus over Nintendo kan stellen is dat het zakkenvullers zijn. Misschien is dat goed voor ze op de korte termijn, maar op de lange termijn ben ik bang dat het ze vies gaat tegenvallen. Veel mensen hebben nu de Wii geprobeerd en ik vraag me echt af wie in het vervolg nog een toekomstige console van Nintendo koopt als deze huidige strategie voortgezet word. Helemaal zodra Sony en Microsoft ook met (betere) motion control komt zal Nintendo een zware dobber hebben. Zij kunnen gewoonweg niet die kwaliteit leveren.
Sorry maar volgens mij is Nintendo helemaal geen zakkenvuller. Ze verkopen hun console met winst, daar is helemaal niet mis mee.

IMO is de zakkenvuller Microsoft. Ze verkopen je een console met minder mogelijkheden dan de PS3 tegen een lage prijs. Waarna je een poot uitgedraaid wordt zodra je online gamen via xBox Live wil € 36,95 per jaar. Wat niet het geval is bij Nintendo en Sony. En je zal vroeg of laat een harddisk kopen omdat je te beperkt bet zonder HD op een xbox 360, waardoor je op termijn duurder uit bent dan met een PS3. (na 3 jaar ben je door xbox live kosten al duurder uit dan een PS3).

Ik heb een PS3 en ik vind het een geweldig apparaat maar voor kleinere kinderen zijn er buiten Little Big Planet niet veel games die hun echt boeien terwijl er veel meer zijn bij Nintendo.

Ondanks dat zou ik mij PS3 niet willen ruilen voor een Wii ook omdat op de PS3 Linux draait en je er BluRay op af kan spelen en de beeld kwalitiet van de games vele malen beter zijn..
[...]
IMO is de zakkenvuller Microsoft. Ze verkopen je een console met minder mogelijkheden dan de PS3 tegen een lage prijs. Waarna je een poot uitgedraaid wordt zodra je online gamen via xBox Live wil € 36,95 per jaar.
Dat wordt overstappen naar de Wii voor je :+
Sony is iets gelijks van plan als MS...
NL versie
Bron

En de console van MS biedt gaming mogelijkheden, raar.
Dat de PS3 een mediacenter wil zijn moet sony weten, daar betaal je dan ook voor.

[Reactie gewijzigd door SH4D3H op 24 januari 2010 20:12]

@SH4D3H
Dat wordt overstappen naar de Wii voor je :+
Sony is iets gelijks van plan als MS...
Sony onderzoekt zo iets dergelijks. Dat is wat anders dan is van plan.
Dan ze in iedergeval het online gamen maar met rust laten.
En de console van MS biedt gaming mogelijkheden, raar.
Dat de PS3 een mediacenter wil zijn moet sony weten, daar betaal je dan ook voor.
BluRay klopt dat maakt het een media center. Een harddisk heb je bij een xbox360 ook nodig als je een demo game wil spelen die je download van xbox live.

Kortom de Euro 150,- wordt al snel meer.
Volgens pricewatch zelfs Euro 108,50 meer
pricewatch: Microsoft Xbox 360 Hard Drive 120GB, Xbox 360

Dan zit je al op de prijs van een PS3 slim.

Mogelijk niet belangrijk voor iedereen de PS3 heeft standaard wifi. Terwijl je dit voor de xBox extra moete kopen. Waarbij de orginele versie bijna Euro 65,- kost. pricewatch: Microsoft Xbox 360 Draadloze Netwerkadapter (54Mbps)

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 25 januari 2010 00:14]

Voor mijn 30 euro per jaar krijg ik tenminste een degelijke service. Nintendo lijkt precies gewoon te smijten met afschuwelijk ondermaatse games die na 2 keer spelen absoluut waardeloos zijn. Buiten Mario Bros, Smash bros brawl en shaun white op de balance board (die ik allemaal heeeel af en toe met vrienden speel) staat mijn wii gwn wat stof te verzamelen.
Moet wel toegeven dat kwa spellen, PS3 toch enorm veel kwaliteit levert. LBP of KZ2, daar heb ik dagen aan verspild. Maar in het voorbije jaar, telkens ik een EA of Infinity Ward titel wou spelen, had ik toch wel een 360 controller in mijn handen. Net dankzij die betalende live service.

[Reactie gewijzigd door anthogno op 24 januari 2010 21:14]

Nintendo is wel best slim in mijn opinie. Bijna iedereen koopt wel een wie. tenminste ik ken heel veel mensen die een WII hebben maar bijna niemand gebruikt hem.
Ze staan stof te happen op de kast maanden achter een behalve als ik op bezoek ben en een keer op het idee kom om eens samen mario kart te spelen hahah.
allemaal leuk en aardig voor het idee van de creatieve manier van besturing. Maar je bent er snel op uit gekeken ja. In mijn opinie vindt ik het wel goed dat de ps3 ook six axis heeft. misschien maken er nog niet zoveel spellen gebruik van maar het is fijner dan wat de wii kan. nu nog wat goede arcade titels ideaal :D

[Reactie gewijzigd door Mietex op 24 januari 2010 19:43]

knappe jongen als jij spellen zoals Metroid / mario galaxy op een pc uit 1990 kan spelen...

bron:
http://www.thocp.net/timeline/1989.htm

80386 met 25-33mhz zonder 3dkaart en wel 2mb ram-geheugen en misschien 512kb videomem


The first of the in series produced 486 computer is made by Apricot ltd. (UK). The price for this specialty is around U$ 12,000

blijf het grappig vinden dat men denkt dat de graphics van 20 jaar terug al zo goed waren, dat zijn vast de mensen die zelf in de jaren '90 geboren zijn... die weten niet beter
(uitzondering daargelaten)

dat was de tijd toen deze 26jr oude jongen nog op een zx spectrum met 48kb mem en cassettebandjes gamede toen hadden we wel 16 kleuren uit een palet van 56(ofzo) en een resolutie die uit karakters x lijnen bestond ipv pixels x pixels

[Reactie gewijzigd door mstreurman op 25 januari 2010 01:39]

Xbox 360 is gewoon goedkoper terwijl de hardware veel krachtiger isXbox360 .. Krachtigere hardware ..
Waitwhut?

Volgens mij haal jij hier de consoles een beetje door elkaar.

De laatste keer dat ik specs zag was de X360 een stoffig stokpaardje vergeleken met de inhoud van een ps3 ..

Het feit is niet dat de hardware van de x360 beter is dan die van de PS3 ..
Maar eerder dat de hardware van de PS3 (nog) niet tot zijn maximum gebruikt (kan) word(en) ..

Maar x360 krachtigere hardware dan PS3?.. .. Nooooooooo, that's ignorant!
ja en neen, wordt constant gedaan, kijk maar naar printers... de winkels verkopen ze normaal gezien met winst dusja...
In nederland is dat dus NIET verboden.
Jaja, maar Nintendo doet dit dus NIET. Best slim van ze, een produkt met winst verkopen. Orgineel, maar denk niet dat het aan zal slaan. 8)7

Maar een goede poging om de discussie te misleiden, thread gaat over Nintendo, niet Sony of MS.
Nou dat kapot maken dat valt wel mee hoor, de andere consoles zijn ook al lang gehacked en moet je eens kijken hoeveel games daar nog voor worden verkocht. Laat een keer 10% zijn machine hebben aangepast...

Enne homebrew daar valt ook XBMC onder b.v. Nou wat is daar mis mee ? Het homebrew komt nu alleen maar in een kwaad daglicht omdat een paar mensen dit iedere keer zeggen. Er zijn mensen die ook gewoon nuttige en mooie dingen laten zien dankzij deze exploit. Kijk ook eens naar de positieve dingen !!!

Ik zie een mooie Media Center op de PS3 wel zitten, mede dankzij de BR die erin zit.

[Reactie gewijzigd door bonus op 24 januari 2010 13:00]

Bonus:

De PS3 is al voorzien van media center en kan via het netwerk (bijvoorkeur bekabeld vanwegen bandbreete) aller hande files afspelen doormiddel van bijvoorbeeld ps3mediaserver (erg goed tooltje) of in mijn ervaring in mindere mate via de gedeelde bibliotheek van windows live media player (of wat de naam ook mogen zijn).

Alle via het netwerk te benaderen files kun je copieren naar de harde schijf van je PS3 mocht je daar interesse in hebben.
Maar de kost om alle gebruikers van XBMC een mediaspeler te laten kopen, ligt véél lager dan de kost die piraterij brengt.

Misschien moeten jullie dus maar eens een deal maken met de fabrikanten. Homebrewers stoppen met hacken en zij geven jullie een mediaspeler.
Dat is natuurlijk in de veronderstelling dat consoles voor homebrew gehacked worden maar wie is nu zo naïef :O
Dat is nu juist het probleem, ze willen geen deals maken. Alles lekker zelf houden voor max. winst. Dus ja dan gaan er mensen aan gang die met de hardware die ze hebben ook wat anders willen doen. XBMC is maar een voorbeeld er zijn ook andere dingen mogelijk...

Als er nu ergens een "vrij" stuk was om te programmeren op zo'n ding of zelf dingen uit proberen. Zelf demo's maken of dat soort dingen, maar nee we geven niks vrij.
Niks is toch leuker dan om je eigen spul op de console te zien, vooruit gezet dat je programmeren kunt.
volgens mij kon je (en kan je nog steeds op de non-slimline modellen) op je PS3 linux installeren... alsjeblieft... daar is je vrije stuk...

nu is dat eruit gesloopt... en kijk eens wat er gebeurt... de PS3 is in no-time-at-all gehacked...

de hacks ontstaan 9 van de 10x vanuit de homebrew community omdat zij andere dingen met hun console willen doen als dat out-of-the-box kan...

heb je meteen de reden waarom de PS3 zo lang ongehacked was gebleven... men kon namelijk al homebrew maken voor de PS3 icm Linux... (ok ok daarnaast spelen de kosten en adaptatie van lege media + branders ook een grote rol)

[Reactie gewijzigd door mstreurman op 25 januari 2010 01:51]

Iedereen kan zonder problemen programmeren of demo's maken hoor. Zoek een ps3 en zet er linux op of zoek een xbox en schrijf je in op XNA. Was dat zooooooooooooo moeilijk?

Als je nog meer controle en mogelijkheden wil, moet je maar een dev kit aankopen. Fabrikanten willen winst hebben en dat gaat niet als ze volledige controle van hun hardware weggeven.
Ja man, het DS platform is ook echt grondig kapot gegaan aan illegale spellen ja, net als de Wii en de xbox 360. Worden echt bijna geen spellen meer voor verkocht hoor 8)7

Wie suggereert er dat je met zo'n hack zonder consequenties illegale kopieen kan spelen, reken er maar op dat Sony via firmware updates gewoon kan zorgen dat je uiteindelijk niet meer op PSN kan of de hack niet meer werkt, net als bij de xbox. Sowieso vraag ik me af hoeveel mensen zin hebben om een 25GB ISO te gaan downloaden en naar een Blu-Ray te branden, en zal je toch altijd ook nog de firmware van de BD drive of van de PS3 zelf moeten modificeren wil je alle media-checks etc. kunnen omzeilen. Ik lees nergens dat het al zover is.
25gb, dat is tegenwoordig toch geen probleem meer?
24 uur downloaden met een budget adsl lijntje....

En met glasvezel heb je dit binnen enkele minuten binnen....
En dan moet je die ISO nog branden, en daar heb je een dure Blu-Ray brander en een leeg schijfje voor nodig. Dan wordt het 'voordeel' van een illegale kopie ten opzichte van het spel in de winkel gelijk al een stuk kleiner.

Plus dat ik dus niet denk dat hack als deze automatisch betekent dat je ongestraft illegale spellen kunt spelen. Daarvoor zal ongetwijfeld de firmware van de PS3 en/of de BD drive aangepast moeten worden, en dat krijg je niet zomaar kado met zo'n hack, en zal vast detecteerbaar zijn door Sony.
Wat dacht je van een ISO loader vanaf de reeds aanwezige harddisk?
dat kan nog niet in verband met de nog niet gekraakte encryptie van de harde schijf. Als dat ook gekraakt zou zijn word het inderdaad een stuk aantrekkelijker om spellen te downloaden.
Die harddisk van de PS3 is niet encrypted, vandaar dat installeren vrij lang duurt.
Het voordeel is dat elke notebook disk werkt itt de encrypted disk van de 360.
ik gok dat je die gedownloade iso's net als bij de wii gewoon van een externe HD kunt mounten.

ik heb homebrew op de wii voor de N64 emulator :P
Mwah, de PS3 was de enige current-gen console/handheld die nog niet gekraakt was; de Xbox 360, de Wii, de PSP, en ja, óók de DS waren al gekraakt.
Bij de DS liep het gebruik van de R4 nogal uit de hand i.v.m. 'gierige' ouders. ;)

Ik zie niet dat de Xbox 360 'kapot is gemaakt', jij wel?
Oh tuurlijk, want het is de schuld van de piraten dat er alleen maar Laura doet dit en dat en andere lame-games op uit komen.

De Xbox360 is ook gekraakt, en komen daar nog steeds goede spellen voor uit? Dacht het wel ja.
De dvd-drive firmare patch kan je toch moeilijk als "hack" bestempelen. Ja je kan er gekopieerde games door spelen (als je geen waarde aan je Xbox Live abonnement hecht tenminste), maar iets als XBMC draaien op je 360 kan je wel schudden.
Er is tegenwoordig meer dan de DVD firmware. De 360 is recent volledig gekraakt en kan unsigned code uitvoeren.
Er is wel een verschil tussen DS en 360. Als je een gekraakte 360 hebt kun je niet meer online terwijl het bij een DS geen verschil maakt. Daarom zijn er relatief weinig 360's gekraakt terwijl van de DS (naar men zegt) minstens 80% ondertussen van een R4 voorzien is. Dus is het voor de 360 nog steeds aantrekkelijk om games te ontwikkelen.
Ben benieuwd, heb het al vaker gehoord...
Aan de ene kant zou het wel goed zijn voor de prijzen (prijzen van de XBOX360 games zijn al sneller lager) maar aan de andere kant koop ik nu bewuster en heb ik meer plezier van een spel...
Daar komt bij dat hij als ik me niet vergis een oud model heeft gehackt. Als dat klopt dan bestaat zelfs de kans nog dat de methodes die hij heeft gevonden nog niet eens van toepassing zijn op de slim.

Daar komt bij dat hij de encryptie van de harddisk ook nog zal moeten kraken. Als de key gewoon in het geheugen staat zal het niet zo'n punt zijn, maar als het encryptie onderdeel in een chip ingebakken zit en de key niet uitgelezen kan worden word dat nog een leuke klus.
Als je genoeg tijd hebt dan is het lezen van gecodeerde data en daarna de uitkomst als gedecodeerd terug zien altijd een key terug te rekenen. Maar ja dat kan heel erg tijdrovend zijn :o
Maar als je zelf software erop kunt draaien en deze een request laten doen voor deze key dan kun je als je geluk hebt deze ook zomaar krijgen. Zelfde geld voor een memory dump van de cpu. Want de key zal toch ergens geladen moeten worden om er mee te kunnen werken ;)
je HOEFT geen mod toe te passen op je PS3.......
als jij zo tevreden bent hou je het toch bij wat je hebt. des te meer keuze je krijgt des te minder je een spel echt speelt..
GeoHot heeft een reputatie hoog te houden, en heeft legitiem de iPhone 2G, 3G en 3GS gekraakt (van de laatste weet ik zeker als eerste). Hij is dus zeker geen fraud.
mass effect 2 op de PC 35euro en op de xbox360 59 euro (dan weet ik wel welke ik ga kopen :+ )
Via internet zijn heel veel xbox games goedkoper te krijgen, ook de allernieuwste, gewoon via buitenlandse webshops.

En we weten allemaal waarom pc games zo populair zijn, omdat ze meestal heel eenvoudig van internet gedownloaded en gecracked worden, laten we elkaar met zijn allen niet voor de gek houden.

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 24 januari 2010 13:38]

En we weten allemaal waarom pc games zo populair zijn, omdat ze meestal heel eenvoudig van internet gedownloaded en gecracked worden, laten we elkaar met zijn allen niet voor de gek houden.

wat dacht je hier van : full HD gaming.

Probeer dat maar met een xbox ;)
Euh gamen met een resolutie van 1920x1080 op de 360 en de PS3 zijn er al tijden. Ja, veel worden geupscaled vanaf 720p, maar er zijn er genoeg die native 1080p draaien. Verder, zoals johnbetonschaar al zegt: resolutie heeft maar een klein aandeel in beeldkwaliteit als je al zo hoog zit op relatief kleine schermen.

En als je 1080p wil gamen op een PC (met alle opties op hoog en een fatsoenlijke framerate) heb je wel echt monsterlijke hardware nodig voor recente games, en dat prijsverschil is het mijn inziens echt niet waard.
native 1080p op de 360? probeer je nu serieus te zijn of ons heel hard te laten lachen? enige reden dat alle multiplatform games op 720p uitkomen voor de PS3 is omdat de 360 1080p niet ondersteund voor games
Er zijn toch wel degelijk spellen op de Xbox 360 die native 1080p zijn. Veel zijn het er niet maar ze bestaan wel. Zie o.a. http://www.makeyougohmm.com/xbox360-1080p-games/
Ten eerste: zie posts hierboven, meeste spellen worden niet gerenderd op 1080 maar op bv. 600p en dan door een upscaler gehaald. Verder heb ik een 8800 GTS 640 (dus bij lange na niet de nieuwste videokaart) en ik kan genoeg spellen op de PC op 1920x1200 spelen (meestal de AA wat naar beneden schroeven).
Vaak is het met AA hoger en de resolutie lager een beter beeld

Als je alleen naar mooie marketing naampjes kijkt kan jij natuurlijk op Full HD spelen en daarover opscheppen
Mijn PC is geen monster, maar de meeste games draaien hier zeer soepel op 1080, met de kwaliteit-opties hoog (meestal niet max maar dat verschil is klein).
Die zijn er niet. Noem eens 1 game die echt native 1080P is. Zelfs de meest simpele 3D games maken gebruik van upscaling, interlacing of een dynamic framebuffer om het spel draaiende te houden. Alle games die van boven genoemde technieken gebruik maken zijn geen 1080P games. Zelfs vrijwel alle games die in beantherio lijst voor komen maken gebruik van één of meerdere van deze technieken.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 25 januari 2010 08:38]

Als je meer geeft om fancy marketing naampjes en het idee dat je spel echt mooier en leuker wordt van extra pixels inderdaad een groot voordeel. Voor de rest van de mensen die niet op 20cm van hun scherm pixels zitten te tellen veel minder relevant. De toegevoegde waarde van full HD resoluties op een HDTV met normale kijkafstand is zo goed als 0 (het maakt wel wat verschil maar dat is minimaal). Plus dat jij voor al die extra pixels framerate, detail en andere eigenschappen van de graphics inlevert, of een nog dikkere, nog duurdere videokaart kunt gaan kopen om dat te voorkomen. Ik hoor bijzonder weinig klachten van console gamers dat ze de graphics matig of slecht vinden, het zijn altijd die-hard PC gamers die zich compleet blind staren op hogere resoluties.

En wat betreft het prijsverschil in games: je moet wel heel erg veel games kopen wil je het verschil tussen een PC van tegen de 1000 euro en een console van 250 goedmaken. Zo'n 20 per jaar en dan heb je tegen de tijd dat je je PC weer kunt upgraden misschien het geld er wel uit. Ik koop al mijn games gewoon een paar maanden na de release en dan zijn ze vaak nog maar 20 euro. Een PC voor andere dingen dan spelletjes heb ik al, en die voldoet op alle aspecten behalve games veel beter dan de typische game-rig.

Met andere woorden: niks mis met PC games maar je moet de argumenten wel allemaal helemaal naar je eigen handje zetten wil je de stelling 'console gaming is duurder dan PC gaming' vol te houden, terwijl de spelbeleving en het spelplezier op een console vrijwel even goed, en vaak zelfs veel beter is (denk aan: betere controls en een fijnere omgeving om in te spelen).

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 24 januari 2010 14:46]

terwijl de spelbeleving en het spelplezier op een console vrijwel even goed, en vaak zelfs veel beter is (denk aan: betere controls en een fijnere omgeving om in te spelen).
Ik vind FPS spelen met een controller dus helemaal niks, geef mij maar de accuratesse van een muis. Dat argument is dus zeer subjectief.
Verder zijn RTS games bijvoorbeeld ook niet goed te spelen met een controller, en deze zijn er ook weinig voor consoles, dus wat betreft kan ik exact hetzelfde beweren over de PC als platform.
"het idee dat je spel echt mooier en leuker wordt van extra pixels"

Als consumenten en producten niet dat idee zouden hebben dan zaten we nu nog met EGA.

"De toegevoegde waarde van full HD resoluties op een HDTV met normale kijkafstand is zo goed als 0"

Voor een console is dat waar, maar met normale kijkafstand voor een PC maakt het wel veel uit.
Met 24" 1080 voor mijn neus zie ik die sniper toch echt eerder dan jij met 720 op een paar meter afstand van je 40" TV.

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 24 januari 2010 15:35]

Als consumenten en producten niet dat idee zouden hebben dan zaten we nu nog met EGA.
Je trekt het uit zijn verband. EGA is 640x480 bij 16 kleuren, dat mijn ogen het verschil tussen dat en 1920x1080 bij 16 miljoen kleuren wel zien dat snap ik ook wel. Het punt is dat meer dan dat geen zin heeft wegens fysieke beperkingen, als de kijkafstand groot of de beelddiagonaal klein is.
Voor een console is dat waar, maar met normale kijkafstand voor een PC maakt het wel veel uit.
Met 24" 1080 voor mijn neus zie ik die sniper toch echt eerder dan jij met 720 op een paar meter afstand van je 40" TV.
Daarom had ik het ook over een typische console setup en niet over een PC setup, als ik 20cm van mijn scherm zou zitten wilde ik ook een hogere resolutie, maar ik vind dat sowieso geen prettige manier van spelletjes spelen. Als ik bij mij thuis op de bank zit op bijna 2 meter van een 32" scherm dan is die sniper in de verte alleen nog maar zichtbaar als een andersgekleurde vlek, of ik nou een 720p, een 1080p of wat voor TV dan ook heb.

@blauwekip hieronder:
Ik heb al een TV, net als zo'n 90% van de mensen die een spelconsole willen kopen. Ik heb ook al 2 PC's maar die zijn niet geschikt voor spellen maar wel heel erg geschikt voor andere dingen.

Dat 'veel sneller dan een console' is heel het punt, die PC waar jij het over hebt heeft alleen maar een veel snellere GPU (die ik veel minder hard nodig heb op een 720p resolutie) en een marginaal snellere CPU (die veel slechter benut wordt door het spel en ook nog Windows moet draaien). Voor de rest is het verschil lang zo groot niet of pakt het zelfs in het voordeel van een console uit (snelheid van het geheugen, controllers, online features, etc).

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 25 januari 2010 13:54]

wordt fijn gamen op je console zo zonder scherm.
wat is je punt?
Een pc zonder scherm schiet toch ook niet op?
En wat betreft het prijsverschil in games: je moet wel heel erg veel games kopen wil je het verschil tussen een PC van tegen de 1000 euro en een console van 250 goedmaken
Je bedoeld een pc van 600 (veel sneller dan een console) en een console + hdtv van meer dan 1000?
Het zijn natuurlijk allemaal onzin vergelijkingen. De meeste mensen hebben al een tv die ze kunnen gebruiken voor de console, net zoals de meeste mensen al een PC hebben die ze kunnen gebruiken om te gamen. Het is gewoon een kwestie van smaak.
Gelukkig zijn xbox 360 games helemaal niet net zo makkelijk te downloaden en te spelen op een xbox met ixtreme erop? O-)
Er waren tijden dat dat niet kon en de console alleen kon dromen van zulke getalen als bij PC gaming. Dat was voor dat downloaden "populair" werkt. Ik heb PS3 en PC, maar ik ben nogsteeds fanatiek PC gamer en koop ook nogsteeds PC game's. De besturing is veel fijner, je hebt MOD's, cheats via Console-panel, zelf bugs oplossen en zo kan je nog wel ff verder gaan.
xbox360 ook en dan heb je net als de meeste gekraakte pc spellen niet of half werkende online mode...
In verhouding worden er bij de pc veel en veel meer spellen illegaal gedownload. Bij MW lagen de aantallen voor de xbox360 op 10 tot 15%, voor de pc 80 tot 90%. Bij veel spellen zien we die percentages terug. Piraterij is op de pc een veel groter probleem. Het is dankzij consoles dat de pc het nog zo goed doet, een xbox360 titel is meestal zonder al teveel kosten om te zetten naar een pc versie, zodat je aan die 20% die wel verkocht wordt eenvoudig wat extra geld kan verdienen.
80-90%... bron? ik dacht dat er ongeveer een miljoen stuks voor PC verkocht waren, ik heb echt moeite om te geloven dat er meer mensen op PC het illegaal gedownload hebben dan er mensen het gekocht hebben op beide consoles samen?! dat is 9 miljoen downloads! kan toch bijna niet, dat is een klein land!
De teller voor downloads via alleen maar bittorrent ging al richting de vijf miljoen downloads, en dat is dus zonder andere download mogelijkheden en kopieren nog niet eens meegerekend. Het zal dus eerder richting de 90% zijn.
Als je aantallen al juist zijn (betwijfel of dat is) dan denk ik dat piraterij juist is toegenomen door consoles, console versies van games zijn uitgekleed kwa gameplay en graphics maar kosten vaak meer geld, de reden dat men zoveel voor consoles ontwikkeld is dat zelfs b-kwaliteit meuk die een pc gamer zelfs niet uit de budgetbak haalt op de consoles zeer goed verkoopt, dit omdat het aantal casual gamers op de consolemarkt ruim de meerderheid betreft en die betalen zonder problemen de premium prijs voor b-kwaliteit.

De huiidge generatie console games die ook naar de pc worden geport zijn vaak zo slecht dat het gros van de pc gamers sneller geneigd is de kat uit de boom te kijken, replay value is vaak ook behoorlijk pauper van die games.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 24 januari 2010 18:22]

Maar door die "slechte" ports van console naar pc vinden velen dat het het niet waard is om er voor te betalen.
Niet iedereen die een game download zou die game ook echt kopen. De helft van de game's die ik heb gedownload (o.a Euro Truck Simulator, SWAT, Sims 2 +uitbreidingen) zou ik nooit gekocht hebben, want ik vind ze het geld niet waard. Ik koop liever 1 leuke van 50E en 2 minder leuke van 25E.
PC's zijn veel goedkoper, en de xbo360 is ook gecracked...
alle xbox360 spellen die naar de PC komen, komen naar de PC omdat er op de xbox360 geen winst te halen valt (hint gears of war1/2, Halo2, GTA4, etc etc)

dus dat piraterij gebazel gaat niet meer op voor de PC, aangezien alle game publishers duidelijk daar hun winst vandaan halen.
Wat voor onzin is dat nu, gears had enorm succes op de 360, GTA4 heeft alle records vebroken op de console (tot COD mw2)
PC gaming is aan het stikken. Met een opkomende ADSL2, ongelimiteerd internet, technologie, koopt niemand meer games voor de PC.
Tegenwoordig, tenzij het spel een bangelijk multiplayer heeft (warcraft 3, modern warfare, battlefield, WOW), gaat niemand meer voor singleplayer betalen.
Statistisch gezien heeft microsoft 34 miljoen consoles verkocht tot october 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Console_wars
Volgens microsoft is er 1 miljoen consoles gebanned geweest in de laatste banware en dat was IEDEREEN die ooit zijn console voor maar minstens een second op het netwerk heeft gezeten. Dus stel dat er 2-3 mil. omgebouwde consoles zijn. Er is nog steeds plenty of legit hardware to buy original games.
tja en daarom is dragon age op de console ook een port van de originele PC versie, en komt ook Mass Effect 2 direct naar de PC..
ja ja, de PC is echt aan het stikken.

piraterij is zelfs nog een groter probleem aan het worden dan microsoft wenst te benoemen (percentage zelfs hoger dan de PC als ik bittorent sites moet geloven...)
en de PC maakt in zijn eentje meer omzet met spellen dan alle consoles bij elkaar (de pc is echt stervende 8)7 )

(droom lekker verder).

[Reactie gewijzigd door stewie op 25 januari 2010 01:57]

Ik ben het eens met het eerste maar heb je een bron van het tweede?
Uuhhm mooi dat hij direct op de pc uit komt maar Mass Effect 2 wordt sowieso voor de Xbox360 ontworpen

Dat ze het heel snel kunnen porten sjah goed voor hun
tja unreal3 is ook echt een native xbox360 engine (weer: droom lekker verder).
In verhouding met PC games is het van beiden een ramp, voor een Xbox game betaal je 15 - 20 euro meer. En die blijft dan ook veel langer op die prijs hangen helaas.
Alles is relatief. Om een beetje stoer spel te spelen heb je al snel een beest van een machine nodig met dito videokaart. Met een console ben je voor 250 EU klaar.
En kun je ook nog eens een jaar of 8 a 10 de nieuwe spellen spelen. Ik snap wel waarom de console steeds meer terrein wint van de PC. Het is gewoon lekker gemakkelijk en scheelt een hoop frustratie.
Die frustratie is toch vaak overdreven hoor. Zelf vindt ik het leuker om bij de pc snel te googlen en op te lossen. Bij m'n xbox of ps3 heb je ook crashes maar heb je wel geen mogelijkheid om het op te lossen.
Gelukkig nog nooit een probleem gehad met hardware van de console. Dan zit je weken zonder terwijl je voor de pc snel een rma hebt.

Consoles zijn naar de pc aan het evolueren maar bij consoles kan je niets zelf oplossen. Ze krijgen bugs, verschillende versies van hardware, online problemen, hardware problemen, ...
Wat een onzin weer. Ik heb vrijwel nooit een crash gehad op mijn xbox 360 en ook niet op de xbox. Bugs voor zover ze er al in zitten worden altijd binnen no time geupdate waar je niets voor hoeft te doen behalve het spel op te starten. En spelers hebben allemaal dezelfde hardware waardoor het ook nog eens eerlijker is voor het competitieve element. Iedereen krijgt een nagenoeg gelijke framerate. Cheaters op de xbox zijn ook veel minder aanwezig dan op de pc... Ik bedoel voor gaming gaat de console het grote marktaandeel gewoon pakken. PC heeft ook zijn pluspunten natuurlijk met name qua eyecandy maar voor gaming zal het steeds minder worden behalve RTS en MMO. Daar zal de pc voorlopig nog leading blijven.De meeste pc games zijn nu rechtstreekse consoleports waardoor die krachtige hardware niet echt tot zijn recht komt. Full HD en AA en AF maar het spelontwerp verandert niet wezenlijk.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op 24 januari 2010 16:10]

Tegenover de uren dat ik speel, zie ik zelfs veel meer crashes op m'n xdoos dan op m'n pc. Misschien ben je gewoon heel slecht met pc's en ligt de oorzaak daar.
Als ik een ganse dag met de console speel ga ik minimaal 3crashes van de xdoos meegemaakt hebben. Dat noem ik vreselijk zielig aangezien m'n NES al ganse weken zonder problemen kon werken. M'n pc heeft ook uptimes van minimaal een maand voor ik hem eens reboot voor updates.
Ik heb vrijwel nooit een crash gehad op mijn xbox 360 en ook niet op de xbox
Let vooral op 't woordje: 'vrijwel'...
Ja het blijft een computer, maar in verhouding tot mijn pc crashes is het nog geen 0,1%.
vergeleken met wat je met een computer kan, kan de xdoos ook maar 0.1% dus dat trekt dan weer aardig gelijk
MS heeft anders een snelle omruil / repareer services waar menig computer zaak nog iets van kan leren :)

komen aan huis een nieuwe afleveren en halen de oude op. ik geloof dat onze xbox 3dagen stuk is geweest en toen al vervangen door een nieuwe
Kijk daarom ben je ook tweaker hè. Je laat hem niet repareren door een computerzaak, maar je lost de problemen zelf op.
Of je wilt waar voor je geld, in plaats van zelf er energie in te steken terwijl je een goed werkend product hoort te kopen.
Ik ben geen tweaker om problemen op te lossen die er in de eerste instantie niet in hadden mogen zitten, danwel door de fabrikant cq verkoper verholpen dienen te worden. Ik kan mijn tijd nuttiger besteden :)
"nieuwe", word je unieke van handtekeningen voorziene xbox 360 omgeruild door n vies naar rook stinkend exemplaat..
Ach, dat was 1 fuckup ja. Microsoft heeft dat overigens behoorlijk stijlvol terug opgelost. In het algemeen merk je niet eens dat je een refurbished terugkrijgt. Die van mij werd maandag opgehaald en woensdag terugbezorgd. Tuurlijk heb ik dan een ander, maar dat interesseert me niet zoveel: ik kan weer gamen.
Drie dagen zonder? Heb je daar wel smartegeld voor ontvangen?
Toch geen problemen van bugs, online problemen of hardware problemen op de PS3 hoor. Je moet natuurlijk wel de juiste console kiezen maar er zijn maar 2 next gen consoles dus .....
Is dit een zeeer, maar dan ook zeeeer slinks verpakte Xbox dis? Nice :P heel stijlvol weer.
En kun je ook nog eens een jaar of 8 a 10 de nieuwe spellen spelen. Ik snap wel waarom de console steeds meer terrein wint van de PC. Het is gewoon lekker gemakkelijk en scheelt een hoop frustratie.
Wat voor frustratie. Met een pc kun je ook gemakkelijk jaren uitzingen hoor. Je hoeft echt niet om het jaar een nieuwe kaart erin te zetten, laat staan nieuwe onderdelen.
Dat sommigen vaker hun hardware verwisselen dan hun onderbroek wil nog niet zeggen dat iedereen dit doet. Overigens gaat een console niet 8 jaar mee, eerder jaartje of 4 a 5.
Bovendien kent de pc toch wel wat voordelen die op de console onmogelijk is. Mods bijvoorbeeld. Mods voor een spel kan een spel jarenlang rekken en ook beter maken. Soms worden er wel eens onofficiële patches gemaakt door de community, om bugs eruit te halen die de developer niet eruit gehaald heeft. Denk hierbij aan Gothic 3 en aan de laatste 2 The Elder Scrolls spellen Morrowind en Oblivion. Juist door de mods zie ik juist dat mensen naast de consoleversie dan ook de pc versie aanschaffen. Pc gaming is nog lang niet dood.
Xbox360 is van 22 november 2005. Ze zitten nu dus op dik 4 jaar, en er is nog geen opvolger aangekondigd. De 7 jaar halen ze wel denk ik, maar dat is vanzelfsprekend gebaseerd op koffiedikkijken mijnerzijds.
'T is al tijd bekend dat de nieuwe in 2012 in de winkel ligt.
Tis al tijden speculatie inderdaad... Ga aub geen speculatie als feiten verkopen want daar schiet niemand wat mee op
Ik kan UT3 op mijn PS3 gewoon modden hoor ...
Dat valt behoorlijk mee hoor. Menig spel kun je met een 50/75euro videokaartje aardig goed spelen en je processor etc. hoeven ook geen tonnen te kosten. Zeker niet als je de grafische kwaliteiten van de consoles na wil doen.
niet kwatsen. sims 3 kun je met een grafische kaart uit die prijsklasse niet eens op 1920x1080 spelen, laat staan modernere spellen.

spellen die voor de console markt ontwikkeld worden draaien altijd vloeiend op het apparaat waar ze voor bestemd zijn en dan wel op de hoogste resolutie. niets is minder waar wat betreft pc games..
spellen die voor de console markt ontwikkeld worden draaien altijd vloeiend op het apparaat waar ze voor bestemd zijn en dan wel op de hoogste resolutie. niets is minder waar wat betreft pc games..
Dat is niet helemaal waar, GTA IV op de Xbox360 gaat bij mij soms ook schokkerig.

Bovendien is dit een slechte vergelijking, want op de spelcomputer zetten ze gewoon een hoop detail uit waardoor het spel wel vloeiend gaat, dat kan ik met een goedkoop videokaartje op de PC ook.
Ja en hoeveel kost het per maand om uberhaubt op je Xboxje te mogen spelen ?

Als ik een pc aanschaf kan ik [als je goed aankoopt] ruim 3-4 jaar vooruit.

En dan ben ik in totaal een 600/700 euro kwijt. Wat ben jij dan al kwijt aan je xboxlive accountje ? volgens mij nog 2 consoles ?
35 euro per jaar :) en hierbij krijg je al de services die zei bieden op Xbox live
De gemiddelde PC gebruiker (niet de gamers...) speelt niet op 1920x1080.
Ik ben geen gamer. Maar de consoles doen 1920x1080. Als je dus vergelijkt heeft het geen zin om met 640*480 te vergelijken. Ja dat gaat op een 75 euro kaart, maar dan heb je niet de kwaliteit van een console. Echter, als niet gamer speel ik de paar spellen die ik speel toch het liefste op een resolutie van 1920x1080 op beter. Die 27" monitor staat er niet voor niets.... Ik ga gaan 5870 kaart kopen, dat is voor mijn gebruik pure verspilling Maar een 100 euro kaartje is wel te doen.
Klopt, is ook vaker 1920x1200 ;)
Wie speelt er dan ook op 1920x1080 ?? XBOX 360 en PS3 halen dit ook bij lange niet
???
Ik speel asassins creed 2 gewoon op 1920X1080 hoor?? (op ps3 met full hd )

[Reactie gewijzigd door konin525 op 24 januari 2010 21:09]

Klopt, maar, het spel wordt op lagere resolutie gerenderd, daarna geupscaled naar 1920x1080.
@konin525

Dat is geupscalled. De werkelijke resolutie is 720P.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 25 januari 2010 08:18]

Bij enkele titels haalt de PS3 dit wel. En ik game op mijn pc ook graag op 1920*1080. Ik heb hiervoor een i5 en een 5850 nodig om het er net zo goed uit te laten zien als op de ps3. Als je alleen wilt gamen zou je dus kunnen zeggen dan de PS3 voordeliger is.

Ikzelf vind het erg persoonlijk, ik game zelf het liefst op de PS3, terwijl er ook een 360 en Wii hier thuisstaan, en ik ook op de bovenstaande pc kan gamen. Sommige games spelen fijner op een tvscherm met een controller, andere spelen fijner dicht op het scherm met toetsenbord en muis.
Enkel remakes van 10 jaar oude spellen draaien op de PS3 in 1080P. Zelfs games als wipeout HD en het heilige GT5 draaien niet op 1080P.
titels op de de xbox of op de ps3 halen geen van alle 1080p. alle games zijn 720p maar dan met hoge details in de textures. dit wordt door de console geupscaled naar 1080.
En waar haal jij al die wijsheid vandaan? Geldt overigens niet alleen voor jou, maar kom eens met feiten. Roepen dat 1080p niet gehaald kan worden door de Xbox 360 op PS3 kan ik ook, maar bewijs het dan ook eens. Je hebt gelijk dat heel veel games op 720p worden uitgebracht, dat staat ook hard op de hoezen van de games, maar als er op een game hoes staat dat deze 1080p ondersteund, dan verwacht ik dat ook van de game.

In onderstaand artikel staat bijvoorbeeld duidelijk dat Virtua Tennis 3 op zowel de Xbox360 als PS3 native 1080p resolutie ondersteund.
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtua_Tennis_3
Ik speel COD:MW2 toch op 1920x1200 op mijn pc met 2jaar oude hardware.
De frames staan stabiel op 90, zonder dat dit ooit inzakt.

Waarom koop je anders een 24" scherm.
Meeste console games draaien niet op de hoogste resolutie hoor.!
mijn ps3 (laatste versie) heeft anders toch echt wel moeite met killzone2 op 1080p.
En zelfs met MGS4 op 720p.
Killzone is niet 1080P wederom geupscaled.
Killzone ondersteund wel degelijk 1080p alleen met mindere horizontale resolutie. Dit om te voorkomen dat mensen met oudere 1080i TV's die geen 720p supporten toch niet teleur te stellen. Je kan deze situatie nabootsen door op je PS3 720p te disablen in je video settings, moet je natuurlijk wel een display hebben die 1080i/p support.
Met mijn HD3650 in mijn laptop kan ik prima Sims 3 spelen op een scherm met 1920x1080 zonder dat het stottert. De niet-mobile versie van die kaart is ongeveer 40 euro.

Zoals mkools24 en -Markster- al aangeven klopt het ook niet dat alle spellen vloeiend op de consoles draaien. Ooit Assassin's Creed 2 op de PlayStation 3 gedaan?
wat een vergelijk; Sims 3 vs KZ2
Vaak AC2 gespeeld op de PS3 die framedrops zijn naar mijn mening acceptabel en hebben geen invloed op mijn speel beleving
niet kwatsen. sims 3 kun je met een grafische kaart uit die prijsklasse niet eens op 1920x1080 spelen, laat staan modernere spellen.

spellen die voor de console markt ontwikkeld worden draaien altijd vloeiend op het apparaat waar ze voor bestemd zijn en dan wel op de hoogste resolutie. niets is minder waar wat betreft pc games..
Kom op zeg. Je noemt nu juist een spel die niet zulke hoge eisen nodig heeft. De Sims 3 draait wel op zulke kaarten. Als je nu Sacred 2 zei of het meer recentere Dragon Age: Origins, ja dat kun je wel vergeten om dat op hoog te draaien.

Dat is niet helemaal waar wat je daar zegt over consolegames. Wil je spellen spelen op je xbox360 of ps3 met de hoogste resolutie en maximum detail, dan heb je daar een HD scherm voor nodig. Gamen op een conventionele 4:3 televisie levert niet die beelden op en moet je het met wat minder doen. Ook console gaming is duur en verhoudingsgewijs eigenlijk duurder dan gamen op de pc.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 25 januari 2010 00:13]

moet je ook niet de premium titels kopen he. die zijn duur het eerste jaar maar kijk binnenkort maar een keertje bij je lokale speelgoed winkel. ze hebben nu wel goede ps3 spellen in de aanbieding. cod5 world at war of gta4 voor 30 euro. Ik betaal dan ook niet meer dan 30 euro per titel. fallout3 is nu zelfs 15-20 euro. dus dat is kwats dat alles 50/75 kost. Ze zijn alleen belachelijk duur op het moment van lanceren maar als de fanboy storm loop afgedimt is dan gaat de prijs flink omlaag. Dat is altijd al zo geweest. koop ik me zelfs nog goede pc titels voor 5-15 euro. pas C&C3 gekocht voor 9,99. kwa pc hardware loop ik toch altijd wat achter omdat een dik i7 systeem voor mij veel te duur is en voor mij het geld ook niet aan de boom in de achtertuin groeit. dus het is altijd wat afwegen en toch wel ruim 2 jaar later voor dat ik jullie laatste premium titels aan kan met mijn hardware.
Ik weet wel zeker dat ik Grand Turismo nog ooit ga halen voor de ps3 alleen niet voor €69,99 want ik heb geduld en koop hem wel een jaar of 2 later als hij 30 kost.
zo afentoe koop ik me wel eens een premium titel zoals modern warfare 2 die heb ik tegelijk met mijn ps3 slim gekocht juist omdat ik meteen een goede game bij mijn ps3 wilde hebben. blijft ook leuk online opzich dus was het wel waard.
Opzich vindt ik het wel mooi als de ps3 gekraakt is. Niet zozeer omdat er dan mensen hun spellen kunnen kopiëren dat boeit me niks omdat ik mijn spellen wel legaal koop. maar wel omdat de ps3 beschikt over mooie hardware die je goed een stuk effectiever zou kunnen gebruiken voor media center doeleinden of bekereningen met de juiste software. Ook het internet browsen zou veel beter kunnen. Ik kan me allerlij leuke applicaties en mogelijkheden in denken die er mogelijk zouden zijn met de hardware die het net zoals de xbox1 een heel interessant systeem maken. Ik vond zelf xbmc geweldig op de xbox1.

[Reactie gewijzigd door Mietex op 24 januari 2010 18:30]

Bovendien zijn er games uit het buitenland te importeren die voor premium titels maar 30 euro kosten. Dat scheelt ook weer.
Ja? Je bent in het begin wel bakken geld kwijt aan een goede computer. Maar na een paar spellen te hebben gekocht, een jaartje online gamen en wat accessoire én uitgebreidere mogelijkheden voor programma's @ PC, kom je op den duur toch voordeliger uit. Voor 600 euro heb je al een lekkere gamebak waarmee je de consoles verslaat op het gebied van graphics en FPS.
Met welke games verslaat die gamebak dan de consoles? Ah juist ja degene die al in de afprijsbak van de consolegames liggen.
Afprijsbak en consolegames; dat rijmt niet met elkaar. Juist pc games dalen eerder in prijs dan de consolegames. Pas na wat jaren komen consolegames eens keer in de budgetbak.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 25 januari 2010 00:39]

Dat komt door al dat gedownload van die pc gamers

Toch leuk om te zien :P veel speler gaan heel snel naar de budget bak terwijl er steeds minder spellen uit komen :D

Lol straks heb je alleen nog maar een budget bak voor de pc waar je 2 jaar oude games in uitbrengen :D
Lol straks heb je alleen nog maar een budget bak voor de pc waar je 2 jaar oude games in uitbrengen
misschien dat de huidige gigantische prijzen voor nieuwe games gewoon niet haalbaar is met de economische recessie. mensen denken wel eerder na voordat ze 60 a 70 Euro uitgeven voor wat entertainment.

Testen van een game doe je via het downloaden. als hij bevalt dan koop je hem. uiteraard haal je hem wel uit de budget bak, want teveel betalen houden nederlanders niet van.
Een pc heb je al. Een videokaart als een 4670 kost 60 euro en doet niet onder voor een xbox.
dat is waar ja. hij is zelfs sneller. maarja een tv heeft minder pixels en je zit er verder vanaf dus het tekort aan detail wordt geupscaled. Maar denk wel dat de volgende generatie consoles 1080p beter aan zal kunnen.
ps3 kan gewoon 1080p.
ook voort jou geld: weergeven ja... renderen op 60fps nee
Dat weet ik zo net nog niet, nou zijn de meeste games 720p, maar ik heb volgens mij 1 1080p spel. Ik zou niet zo snel weten waar je kan zien hoeveel fps het ding doet, maar het 'voelt' toch wel erg vloeiend en vlot allemaal. En dat is het belangerijkste.
Wipeout HD is 1080p 60hz
met een videokaart alleen ken je geen spelletjes spelen :X
Met een PS3/XBox360 alleen kan je ook geen spelletjes spelen. Je hebt dan toch echt een TV nodig.
Heldere, voor een PC heb je toch een ook een scherm nodig..
:o
nope... mijn HD TV heeft alle juiste aansluitingen achteraan ;-))
Zonder PS3 of Xbox heb je alsnog een tv nodig om tv te kunnen kijken
Met een xbox alleen ook niet.
kan je geen spelletjes spelen.
voor heel weinig geld heb je meer grafische power dan de meeste consoles bieden + een systeem wat veel meer functionaliteit bied, daarnaast heb je bij een console ook een fatsoenlijke tv nodig, die kost al gauw meer dan een snelle game pc (om even dezelfde logica te hanteren)
??? Hebben jullie dan geen TV thuis? Ik ken echt maar weinig mensen die een TV kochten speciaal voor hun console.
En ik ken maar weinig mensen die zo'n pats ding in huis hebben van enkele duizenden euro's. Meeste mensen hebben of een goedkope LCD scherm bij de media markt/saturn/scheer&foppen, etc weg of hebben nog gewoon een conventionele tv met zo'n toeter erachter. Veel mensen hebben het geld er niet voor over om een full hd tv aan te schaffen of hebben simpelweg het geld er niet voor.
waarom moet je een full hd tv hebben dan om plezier te hebben aan je console?

Dit is echt zo'n ontiegelijk slechte reactie... Vooral omdat veel console games 720P zijn en alleen worden geupscaled. Dus je kan gemakkelijk met een HD ready tv uit de voeten
waarom moet je een full hd tv hebben dan om plezier te hebben aan je console?
waarschijnlijk moet je die hebben omdat we 1920 x 1080 tussen pc en console vergelijken. :)
Ik heb een tv voor me console gekocht. Ik had namelijk toen de playstation uitkwam een gekocht en toen ik marvel ultimate alliance wou spelen kon ik de tekst niet lezen op me crt want die reso had niet genoeg detail. Met als gevolg waren de kleine letters gewoon wazige plekken. Zeer leuk hoor.

Ondertussen gebruik ik me playstaion voornamelijk als blu-ray speler en media center en geef mij toch maar de PC om te gamen. Alloewel binnenkort komt Gran Turismo er weer aan en als dat zoals de vorige versie's is ga ik daar veel tijd aan verliezen.

Iig heb juist op steam voor 110 Euro 40+ spellen gekocht waaronder enkele die nog geen jaar uit zijn (waren wel voordeel bundels tbv oudjaar) voor de console heb je dan max 5 spellen voor deze prijs tenzij je ze in UK ofzo besteld.

[Reactie gewijzigd door Davel op 25 januari 2010 01:10]

Voor zo'n 400 euro heb je een hele toffe PC, en het houdt met een PC niet op bij games alleen, ook al is de functionaliteit op de gemiddelde console zogenoemd uitgebreid. Not te mention dat een redelijk enthousiaste PC gamer op de lange termijn bespaart door het prijsverschil met de consolevarianten. Relatief inderdaad.
De tijd dat console games €60 per stuk waren is al een tijdje vervlogen. Eén van de voordelen van internet is dat je meer informatie tot je beschikking hebt. Doe er eens iets mee zou ik zeggen;

http://www.budgetgaming.n...modern+warfare+2+_PC.html
http://www.budgetgaming.n...n+warfare+2+_Xbox360.html

(Staat los van het feit dat PC gaming nog steeds mijn voorkeur geniet, ook al heb ik alle drie de consoles beneden staan voor de "exclusives")
De playstation heeft toch gewoon 1920x1080?
de games draaien op 720p, op een paar uitzonderingen na. er zijn er ook zelfs een hoop die op minder dan 720p draaien. Modern Warfare 2 bijvoorbeeld draait op 600p
Modern Warfare 2 draait toch echt op 1080p hoor ....
Dat noemen ze upscaling: Het spel wordt in een lage resolutie gerenderd en vervolgens op een deftige manier opgerekt zodat het jouw 1080p scherm vult. De spellen die werkelijk op die resolutie worden gerenderd zijn op één hand te tellen. Daarnaast maakt het voor de graphics vaak niet veel uit omdat de textures toch niet scherp genoeg zijn op enkel tot hun recht te komen op die hoge resolutie.
Yep, alleen de echt populaire spellen zoals MW2, GTA4, en heel veel PSN games die je kunt downloaden in de PSS zijn 1080p.
@Antonyjeweet

MW2 runt op 600P en volgens mij runt GTA 4 ook niet eens op 1080P

Volgens mij is alleen Wipeout HD echt in 1080P, en die maakt het beeld ook kleiner als het druk wordt (maakt er volgens mij 1280 X 1080 van)
is dat eigenlijk niet belachelijk? nextgen en HD gaming zou toch pas beginnen bij de ps3, volgens sony :')
720p is ook HD(ready). Laat het nou zo zijn dat de meeste spellen 720p zijn en worden opgerekt (upscaled) naar 1080p (fullhd).
Dus ja, het is echt HD gaming. Hetzelfde verhaal met XBOX360.
Dat is toch ook zo. Als je ziet dat de 360 versie van FF al 3 DVD's nodig heeft kan je toch al niet meer over next gen spreken.
Zeker nooit en goede PS3 exlcusive titels gespeeld welke op meerdere vlakken de grenzen van HD gaming verleggen, Daarnaast is de PS3 de enige console met out of the box BD HD playback dus je zou wel kunnen zeggen dat het allemaal echt begon bij de PS3 jah...
Vergeet RidgeRacer niet die loopt ook op 1080P en ziet er zalig uit :). En bij de PS3 games staat er ook altijd netjes achterop de doos vermeld op welke res de game draait.
RidgeRacer is niet 1080P Ridgeracer draait interlaced. De werkelijke resolutie is 1280 bij 1080. Wederom 1080P gaming trekken de consoles niet.
@cheecks

Bron?

Edit: Dan reageer je niet he :)

[Reactie gewijzigd door AntonyterHorst op 24 januari 2010 19:30]

Eehm, nee. Je pikt er precies de verkeerde voorbeelden uit. GTA4 en MW2 worden allebei op een resolutie van rond de 640p gerenderd en daarna geupscaled naar 720p of 1080p. Er zijn maar heel weinig games die op 1080p gerenderd worden. De enige die ik weet zijn Virtua Tennis en Wipeout HD. Ongetwijfeld nog wat PSS games, maar daarmee houdt het op.
Zelfde geldt overigens ook voor de 360.
Wipeout HD is niet volledig op 1080p want die switcht tussen resoluties om de framerate op 60 fps te houden.
Onzin, wipeout draait constant op 1080p.

Bayonetta is nog een 1080p/60 game
Ja het is allemaal 720 of 1080p, maar als je naar een boom toeloopt wordt deze pas gerenderd wanneer je tot 5 meter bent genaderd :P

Doe mij dan maar een PC. Een PC is ook altijd uitbreidbaar en upgradable. Ik bedoel die xbox360 is al zo oud, developers zitten daar nu aan hun max en moeten wachten op een nieuwe versie voor ze weer hun nextgen graphics kunnen toepassen.
@ mkools24
Met een PS3 ben je voor 300 euro klaar, klein ding en lekker op de bank gamen met wat vrienden. Met een PC heb je dat niet echt. Ja online, maar dat is iets anders.

Bij de PS3 geloof ik niet dat ze op de max zitten hoor. Meen laatst gelezen te hebben dat Sony dit niet wilde, en stukje bij beetje de ontwikkelaars meer power in de games laat stoppen. Zodat het steeds beter word.

Bij een PS3 is de hardware altijd het zelfde, en kunnen ze het dus in theorie beter optimaliseren dan voor een PC, elke pc heeft andere hardware en moet met bijna alle hardware compatible zijn. Dus minder optimalisatie. Neemt niet weg dat je met een PC meer power hebt, en dat wel aardig kunt compenseren. Maar toch.
Meen laatst gelezen te hebben dat Sony dit niet wilde, en stukje bij beetje de ontwikkelaars meer power in de games laat stoppen. Zodat het steeds beter word.
Lijkt me heel ver gezocht; power achterwege laten heeft Sony helemaal geen baat bij. Het was juist veel gunstiger geweest voor ze als ontwikkelaars vanaf dag 1 het complete apparaat konden tamen om de concurrentie met de XBox360 aan te gaan.
Dit deden ze ook met de psp, na een tijd lieten Sony snellere kloksnelheden toe bv.
Of het met de ps3 iets dergelijks gebeurd weet ik niet.
Heb laatst een PC voor 300euro in elkaar gezet met een HD 4670 en een E5200, die doet echt niet onder voor een PS3 of XBOX 360. Dat komt omdat de PC-hardware alweer drie jaar voorloopt op de console hardware. Dat is dan wel zonder monitor, maar voor 300 euro heb je ook alleen maar een console zonder TV en monitors zijn goedkoper dan TV's.
Als je al een computer uit 2006 of later hebt, kost het je misschien 130 euro om die computer in een systeem te veranderen dat krachtiger is dan een PS3. Daarnaast zijn console games duurder, moet je bij de XBOX 360 een abonnement nemen dat ook geld kost en kun je met een PC nog veel meer doen dan alleen gamen. De tijden dat consoles veel goedkoper waren zijn voorbij (wat komt omdat hun technologie drie jaar achterloopt), dat zal trouwens wel weer veranderen zodra er een nieuwe generatie consoles is.

Enne, nee, zowel de XBOX 360 als de PS3 renderen hun spellen echt niet op 1080p, mochten ze willen...

[Reactie gewijzigd door Gulif op 24 januari 2010 17:09]

hardware != software

Dat jou hardware beter is wilt niet zeggen dat jij games "mooier" kan spelen....

Ps3 is 1 systeem met identieke hardware waardoor het OS en de games geoptimaliseerd zijn voor dit systeem waardoor de PC erg achterloopt omdat ze zoveel shit moeten ondersteunen

Zelfde reden waarom een Mac pc "beter" werkt dan een Windows pc
@Antonyjeweet waarom rekent iedereen hier altijd een TV bij een console? Je koopt echt geen nieuwe TV omdat je een console koopt. Voor mij hoef je echt geen monitor bij een PC te rekenen maar ik kan me wel voorstellen dat mensen sneller een nieuwe monitor bij een nieuwe PC kopen.
Omdat een console onlosmakelijk verbonden is met een TV. Zonder TV kun je niks met je console. Overigens kun je een monitor ook op de huidige consoles aansluiten.
En voordat jij een console kocht had jij nog een TV??? oftewel Bazilfunk heeft zeker gelijk
Waarom rekenen andere mensen dan wel het volledige geld van een game pc toe, terwijl ze anders ook een pc in huis hadden gehad voor andere zaken (email, internet etc).
Als je dan toch wil vergelijken, doe het dan eerlijk.
Met de PS3 zitten ze nog lang niet op de max, aangezien dat bijna alles op de XBox wordt geprogrammeerd.
@Zhalix
Misschien bijdehand dit maar games worden echt niet OP de xbox geprogrammeerd hoor. Ze worden op de pc geprogrammeerd voor de xbox misschien maar ik heb nog nooit een programmeur met een toetsenbordje achter de xbox zien programmeren.
Ik denk dat Zhalix bedoelt dat multi-platform games bijna allemaal eerst voor de X360 geprogrammeerd worden en dan geport worden naar de PS3.
Op split screen een shooter spelen met wat vrienden op de bank.. Mweeehh.. nee..
Beter dan dagen alleen achter de PC....

Sociaal contact is ook belangrijk.... zelfs voor een gamer
300 euro? en je tv dan... was die gratiz bij een pakje boter?
Dat draait het niet.Modern Warfare heeft een native resolution van 1024 by 600 pixels.
Dat je PS3 of Xdoos 360 ingesteld staat op 1080P wil niet zeggen dat de games in 1080P gespeeld worden. Die games worden gewoon geupscaled.
De playstation heeft toch gewoon 1920x1080?
----

Wat is 'gewoon' ?

Genoeg lcd schermen te vinden die veel hogere resoluties ondersteunen.
Met een beetje videokaart kan je die resolutie ook benutten in PC games.
Dat is wat VERSATEL bedoelt met zijn opmerking.

Overigens valt het maar te bezien of je het verschil in resolutie nog heel goed merkt op een relatief klein scherm.

[Reactie gewijzigd door Thijs_ehv op 24 januari 2010 16:10]

Wat is 'gewoon' ?

Genoeg lcd schermen te vinden die veel hogere resoluties ondersteunen.
Met een beetje videokaart kan je die resolutie ook benutten in PC games.
Dat is wat VERSATEL bedoelt met zijn opmerking.
De PS3 is ontwikkeld met de TV in het achterhoofd.

De huidige FullHD TV heeft een resolutie van 1920*1080 met als uitzondering de Philips 56PFL9954H die een resolutie heeft van 2560*1080.

Waarom een hogere resolutie voor die minder dan 1% van de mensen die dat zouden willen?

Daarom vind ik het ook gewoon.
FullHD resoluties zijn niet genoeg??
Consoles spelen geen games af in Full HD alles wordt geupscaled. De consoles kunnen 1080P weergeven. Maar de grafische pracht van 1080P games kan geen van de consoles aan.
Gelukkig kan de pc dat wel maar helaas dat er vrijwel geen pc games uit komen :D

Dus ga jij maar lekker je ports spelen die ontworpen zijn voor 720P :P
Wat doe je dan in een nieuwsbericht over een console? Tenzij je een flamewar wil, heb je hier niks te zoeken.
Aangezien in online buitenlandse winkels PS3 games niet duurder zijn dan XBOX360 games, denk ik niet dat dit invloed op de prijzen zal hebben.
Als er illigale PS3 games komen dat worden ze ook weer minder snel Platinum: niet goed voor de prijzen.
jammer, ik vond het wel een voordeel dat de PS3 nog niet gekraakt was, ik hoop dat het niet te erg is.

tot nu to heb je alleen nog eerlijke gamers op de PS3 straks gaat dat dan weer veranderen als backup games gedraaid kunnen worden.

een kameraad van mij ook, die heeft een wii en 3 originele games (sports, kart en smash) ondertussen heeft ie al 20 games gedownload, en buiten dat het vaak gekloot is en was om die games te draaien vind ik het gewoon niet goed om zo games te downloaden. hij zal nooit meer een wii game kopen, ook niet als die hem goed vind. en die instelling is verkeerd.

vroeger downloade ik ook wel voor de PC maar als iets echt vet was dan kocht ik het ook, tegenwoordig speel ik eigenlijk alleen nog maar op de PS3 en legale games kopen is zeer goed te doen omdat je zo veel kritischer kijkt naar wat je allemaal koopt. tevens is er internationaal en 2de hands een boel geld te besparen op die games.

ik hoop niet dat dit ten koste gaat van de ps3 games, eigenlijk hoop ik dat die hack je PS3 keihard bricked. zoiets moet sony er maar inbouwen, als je probeert die hack door te voeren dat je firmware word gewist.

sony heeft al genoeg aan de homebrew scene gegeven door het mogelijk te maken een linux distro te installeren.

[Reactie gewijzigd door 341616 op 24 januari 2010 17:07]

ik downloade vroeger (ben nu mac gebruiker, ben er eerlijk waar mee gestopt ^^) ook wel eens games, speelde ze dan in single player (zoals trackmania sunrise of een fps shooter) vond het ofwel een slecht spel, wat resulteerde in een delete, ofwel raakte verslaafd en kocht de game voor geldige serial om online te kunnen spelen. Heb hier toch wel stuk of 30 spelletjes staan voor alleen pc hoor, en daarbij nog eens een stuk of 20 voor de ps2 en nog eens stuk of 20 voor ps1, en ga zo maar door voor psp en gameboy en dergelijke.

conclusie, met een goede game blijf je geld verdienen, en de game industrie zal er dus niet onder lijden. Ok je download wel eens een spel, maar je moet gewoon consequent zijn he. Goede dingen zijn hun geld waard, slechte spellen verdienen niet beter dan zwaar verlieslatend te zijn.
Zolang het niet mogelijk is om met een gedownloade versie online te spelen zal het wel meevallen met de verliezen. Niemand koopt immers een game van 60 euro om een dagje singleplayer te spelen, dus degenen die het spel downloaden zullen het alsnog kopen of hadden het spel sowieso nooit gekocht. Je kunt dus stellen dat bij games die een multiplayer hebben de downloads geen invloed hebben op de verkoop.
De PS3 games zijn gewoon belachelijk duur. Sommige spelletjes wil ik gewoon een keertje spelen maar zijn absoluut geen 30+ euro waard. Downloaden is veel makkelijker voor het proberen van een spel.
als je internationaal kijkt of 2dehands dan kan jij nieuwe of bijna nieuwe games voor prijzen onder de €35,- vinden. je moet alleen iets langer wacht door de verzending enzo
Ik wacht altijd 2 maanden en dan zijn ze allemaal 35 euro, via budgetgaming.nl vind je de goedkoopste engelse webwinkels.

Dragon Age PS3 is nu al te vinden voor 25 pond bijvoorbeeld, en die is net drie maanden uit: http://www.thehut.com/ely...ilters=&search=dragon+age

Maar idd, 50 of zelfs 70 euro is bizar prijzig voor een game en dat zal ik er nooit aan uitgeven.
Toch vreemd dat ik op een site als http://www.budgetgaming.nl toch altijd wel zeer aantrekkelijke prijzen voor vrijwel alle games (ook nieuwe releases) tegenkom. Zelfs binnen Nederland.

Maar jij zal het ongetwijfeld beter weten......
ik vind het alleen maar goed, sony laat zoveel liggen wat je met de ps3 kan als mediacentre.
wat dacht je er van als je xbmc erop zou kunnen draaien ? is toch fantastisch ?
piraterij maak ik me niet zo druk over, dit heeft alleen maar een postief effect op de game industrie die nu d.m.v. kartelvorming alles kapot maken, als hiervan piraterij komt hebben ze het alleen maar aan zichzelf te danken, 65 euro voor een nieuwe game is ongehoord, dat geld gaat echt niet naar de ontwikkeling van de games, maar naar de managers die de targets etc halen, gewoon graaierij dus. ik zou de mijne denk pas modden als er goeie homebrew beschikbaar komt, ik denk dat een niet gekraakte console een meerwaarde voor de gamer is (meer diepgang in je spelen) al die mensen die games willen downloaden hebben toch al een xbox gekocht.
Piraterij heeft een positief effect op de game industrie? Een rare kijk, die zal deels kloppen als je puur naar de grote developers kijkt. Maar een klein bedrijfje heeft het geld wel nodig, en net die creativiteit maakt men kapot door piraterij...
creativiteit kapotgemaakt door piraterij? Sinds wanneer verkopen kleine arthouse games uberhaupt goed vergeleken met de grote jongens? Het zijn de grote titels die absoluut en relatief veel meer worden gepirateerd. Voor kleine developers is overleven altijd al moeilijk geweest.
Dus jij weet wat een game echt kost? Er zal ongetwijfeld winst op zitten maar vergeet niet dat ontwikkelaars ook weleens games uitbrengen die minder goed verkopen en dat zal ook betaald moeten worden. Daarnaast kost het ontwikkelen van games geld en dat zal ook betaald moeten worden. Met de winst van een game kunnen ze een volgende game ontwikkelen.
Wat die kartelvorming betreft, heb jij betrouwbare bronnen die jou al bewezen hebben dat Activision, Valve en EA samen afspraken hebben gemaakt over de prijzen?

Verbazingwekkend hoe iedereen altijd allerlei onzin uit de hoek haalt om piraterij goed te praten alleen maar omdat ze zelf te gierig zijn om geld aan een game uit te geven. Al zou een game 25 euro kosten, als je hem gratis kunt downloaden doe je dat want het is altijd te duur als het niet gratis is. Jatten mag, als ze maar niets van jezelf jatten.
Ik koop de games gewoon wat later als ik het de volle prijs niet waard vind, dan zijn ze al een stuk goedkoper of als tweedehands te krijgen.
Ik heb niets tegen een kleine 'geek' community die 'homebrew' games wilt zien op de PS3, maar please laat de originele games er tussenuit. Sony mag dan wel rijk zijn, maar de kleinere game developer heeft echt wel zijn sales nodig voor progress te kunnen bieden.

Als je geen 55€ kan geven aan een game, is het het niet waard voor je en dus geen goed game. Of je moet wat meer inkomen zoeken / minder uitgeven aan andere interesses.

Nu eerlijk gezegd had ik ook een gechipte Playstation (1) en illegale games, due low budget, ik was maar 12 ofzo en ouders vonden het verloren geld (je zit altijd binnen bla bla)
Maar nu ik zelf ouder ben en een inkomen etc, en je eens nadenkt over de hele zaak. Wint iedereen er mee met 'legaal' bezig te zijn :)
Als je geen 55€ kan geven aan een game, is het het niet waard voor je en dus geen goed game. Of je moet wat meer inkomen zoeken / minder uitgeven aan andere interesses.
Sorry maar je hebt het over de nieuwste games.

Ik heb ook een PS3 gekocht voor Linux en de kinderen.

Je hebt ook bij PS3 een aantal legale opties:
1) Wachten tot de game wat ouder is dan worden ze goedkoper.
2) Er bestaat een tweede hands markt voor bijvoorbeeld games die uitgespeeld zijn, deze krijg je goedkoper.

Ook een kind van 12 kan zo'n spel kopen, waarom niet slim denken en niet de direct de nieuwste game kopen.

Het zelfde doe ik ook met films op DVD ik kijk heel weinig film maar als ik een film wil wacht ik tot de prijs onder de 15 Euro gezakt is en dan koop ik em.
Legaal en toch geld bespaard.
Als jij 55 euro voor een nieuwe game betaald, moet je toch maar eens op internet rondkijken, dan betaal je een stuk minder als dat voor een nieuwe game..
Maar nu ben je wel hypocriet bezig. Toen je zelf klein (en vooral "arm") was, vond je wel dat je het recht had, maar nu hebben andere opeens dat recht niet meer (volgens jou). Hoe zit dat dan met een 12 jarig jochie met een ps3, mag die (in jouw ogen) dan wel of niet kopiëren?
Helemaal mee eens en bekijk het zo: zonder kopieen zou zo'n 12 jarig jochie ook geen PS3 willen, dus verdient Sony aan deze groep en zonder kopieen zou dat jochie dus ook geen legale games kopen omdat hij er gewoon het geld niet voor heeft: niemand verliest en Sony wint, niets mis mee zou ik zeggen.
Wow als dit echt waar is dan is dit echt een super doorbraak, mega interessant! PS3 linux is leuk voor wetenschappelijke applicaties die alleen maar de rekenkracht van de Cell willen benutten, maar voor echte homebrew is het veel te beperkt, de GPU is zoals het artikel al aangeeft praktisch onbruikbaar behalve voor framebuffer toegang. Als deze hack die limitatie opheft dan is de weg vrij voor een super interessant platform voor hobbyisten, dat totaal onvergelijkbaar is met gangbare computersystemen. Ik ben echt rete benieuwd wat oldskool demo coders met het apparaat zouden kunnen!

De tabel met hypervisor calls ziet er behoorlijk 'echt' uit, ik heb een tijdje op ps2dev rondgehangen en daar waren ten tijde van de eerste RSX hack al fragmenten van de hypervisor interface achterhaald, maar dat was echt meer geluk dan wijsheid en heel erg veel uitproberen. De functies die toen bekend waren staan ook in de tabel die nu hier staat.

Super interessant dus, de 360 begint ook eindelijk meer en meer gekraakt te worden voor homebrew in plaats van alleen maar illegale spellen, maar daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Een 'open' PS3 zonder limitaties aan de versie van de console of de firmware zou heel erg boeiend kunnen worden.
Ik heb het nieuws gisteren ook al gezien. Maar hoop van harte dat het apparaat alleen gehacked is en dat het alleen mogelijk maakt om homebrew op te starten maar niet toe laat dat je illegale games kan spelen.
Hoe erg ik ook voor het recht op een backup ben, het is helaas zo dat tegenwoordig de zogenaamde backups vaak alleen maar tot irritatie leidt van betalende gebruikers.

Maar ik ben zeker benieuwd naar hoe krachtig de PS3 zou zijn voor multimedia toepassingen. Ik bedenk bv het encoden van video etc... Bedoel als het mogelijk wordt om elk apparaat aan te sluiten zodat de PS3 input kan ontvangen en opnemen dan wordt het echt super.
Niet helemaal waar natuurlijk wat je zegt, die framebuffer is perfect te gebruiken in combinatie met de SPU's.. Ook bij de commerciele games wordt nu vaak goed gebruik gemaakt van de SPU's voor de graphics ipv alles te laten afhandelen via de GPU.. neemt natuurlijk niet weg dat toegang tot de GPU de prestaties wel aanzienlijk verbeteren..

Sony's grootste fout was natuurlijk het (volledig) blokkeren van de RSX, indien ze dat niet gedaan hadden en bij OtherOS wel goede (closedsources) drivers hadden geleverd dan hadden 'hackers' dit niet meer als excuus kunnen gebruiken..
Was natuurlijk wel te verwachten sinds Sony Linux support uit de slim versie geschrapt heeft. Heeft men een " excuus". Nu kunnen we onder het motto: " We willen linux draaien wat eerst mogelijk was en nu niet meer". Ik vind het persoonlijk wel een leuke ontwikkeling, kijk ook maar eens naar de homebrew welke nu begint te komen voor de 360.
Ook voor de oude PS3 vind ik dit een goede ontwikkeling. Tenslotte hopen de LinuxOnPS3-gebruikers hier toch allemaal dat het uiteindelijk mogelijk wordt Linux zonder de vervelende Hypervisor beperkingen te gebruiken.
Dit heeft daar niets mee te maken, de PS3 die namelijk gekraakt is is er nog 1tje van de 'oude' stempel, ofwel niet een SLIM.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True